houd er dan maar rekening mee dat haar bankrekening ook onderzocht gaat wordenquote:Op dinsdag 28 juli 2020 22:27 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Eens. Dat zou ik graag willen. Maar ik heb even gekeken, en ik heb nooit een euro naar onze gezamenlijke rekening overgemaakt. Ik maak maandelijks een bedrag over naar mijn vriendin en zij zet dat door naar de gezamenlijke rekening. Hoe komt ING er dan bij om die rekening te blokkeren? Omdat mijn naam erop staat, er kan geen andere reden zijn.
niets van gemerkt toen ik een ING rekening opende voor er bijquote:Op maandag 27 juli 2020 15:49 schreef Koral het volgende:
Die vragen naar je motivatie voor het openen van een rekening.
Mag hopen dat je vriendin gewoon boerenverstand heeft. Als dit mijn partner zou overkomen zou ik echt niet meteen mijn partner ergens van verdenken.quote:Op woensdag 29 juli 2020 09:09 schreef GewoonKees het volgende:
En ik kan mij voorstellen dat mijn vriendin ook twijfels krijgt of ik wel lekker bezig ben.
Begrijp ik TS goed;quote:Op woensdag 29 juli 2020 10:24 schreef Nizno het volgende:
Verder is deze situatie natuurlijk ontzettend raar te noemen.
Dat ABN besluit om het na te willen kijken kan ik me nog indenken, dat het zo lang moet duren is nergens mee te rijmen natuurlijk.
Maar dat ING ook de gezamenlijke rekening blokkeert? Daar valt totaal niets van in te denken.
Natuurlijk moet dat kunnen. Alles wat je legaal kunt kopen en verkopen moet kunnen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 10:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Begrijp ik TS goed;
Je hebt als hobby, compleet legaal, maar ik moet toegeven wel bijzonder; telkens duurdere horloges kopen en de oude verkopen.
Ik heb er niets mee, maar dat moet kunnen?
anno nu ben je dan dus de sigaar.
Ja, maar wel zolang het privé is, en je er geen handeltje van maakt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:10 schreef baskick het volgende:
[..]
Natuurlijk moet dat kunnen. Alles wat je legaal kunt kopen en verkopen moet kunnen.
Waarom zou legaal handelen (al dan niet via Marktplaats) niet mogen?quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:12 schreef BertV het volgende:
[..]
Ja, maar wel zolang het privé is, en je er geen handeltje van maakt.
Ik deed een ninja-edit. AlsTS bedrijfsmatig bezig is, zonder KvK, belasting etc.quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:13 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom zou legaal handelen (al dan niet via Marktplaats) niet mogen?
Dat staat m.i. los van deze ongetwijfeld Wwft-actie.quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:15 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik deed een ninja-edit. AlsTS bedrijfsmatig bezig is, zonder KvK, belasting etc.
Zoals de waard is...quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:02 schreef Farenji het volgende:
Wat een naaistreek is dit van ING zeg, eerst lopen ze zelf willens en wetens miljarden crimineel geld wit te wassen waar ze met een schikking vanaf komen en dan gaan ze daarna hun bona fide klanten zo kut behandelen. Ben blij dat ik er weg ben. Maar goed, jij nu dus ook. Zoek snel een andere bank, ik neem aan dat je wel gewoon over je geld kan beschikken nu?
Mooie update!quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:53 schreef GewoonKees het volgende:
Update:
Ik heb ING gebeld. Zij gaan de relatie met mij opzeggen omdat ik naar voren ben gekomen in een oplichtingszaak. De koper van marktplaats heeft waarschijnlijk dmv spoofing de bedragen op mijn rekening laten storten. Dus hij heeft zich voorgedaan als de rekeninghouder en het geld laten overboeken, geen idee hoe. Ik zou het bijna knap noemen. Hij heeft vanaf zijn eigen computer betaald dus ik heb niet kunnen zien wat hij gedaan heeft. Waarschijnlijk heeft hij het slachtoffer zover gekregen deze bedragen over te boeken. Bizar.
ING raadt aan aangifte te doen. Maar waar ben ik slachtoffer van? Ik moet het onderzoek toch eerst afwachten?
Waarschijnlijk krijg ik eerst justitie aan mijn broek. Dan moet ik mijn onschuld bewijzen. Daar heb ik vertrouwen in.
Maar dan zal het slachtoffer waarschijnlijk civiel bij mij aankloppen ivm een onverschuldigde betaling. En het bedrag gaan vorderen.
Ik heb overigens geen rechtsbijstandsverzekering.
Verder heb ik wel een kostbaarhedenverzekering maar ik vraag me af of zij oplichting ook dekken.
Maar hoe moet je dit als verkoper checken/uitvinden dan? Ik zou echt geen idee hebben.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooie update!
Kunnen we mooi van leren.
Het is wat makkelijk de bank zo de schuld te geven. Als verkoper ben je verantwoordelijk om te checken dat je je geld legaal verkrijgt, er wordt ook vaak voor gewaarschuwd.
Al is dit wel een hele sluwe vos geweest.
Dan kun je beter geen rolexen verkopen van ¤10.000.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dit als verkoper checken/uitvinden dan? Ik zou echt geen idee hebben.
Ik kan mij oprecht voorstellen dat je dat denkt. Echt. Maar ik kan er niet meer van maken. Er is aangifte of melding gedaan door de rekeninghouder vanwaar het geld is overgeboekt. En ik lijk al te zijn veroordeeld. ABN Amro (waar ik de rekening in kwestie heb) zegt dat op een stapel ligt en ING heeft inmiddels per brief laten weten mij niet meer als klant te willen. Het is echt waar. ING zegt ook inzicht te hebben in de melding omdat het een klant van hun betreft. Ze hebben het over spoofing en mijn rekening komt naar boven als begunstigde.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:47 schreef Holenbeer het volgende:
Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat er meer speelt dan wat TS vertelt. Het is allemaal wel heel extreem wat de banken doen, en dat doen ze heus niet voor een eenmalige 4000 euro marktplaats transactie. Hoe lekker het ook is om op de grootbanken te fitten, er speelt vast meer.
Je bent slachtoffer van oplichting, want jij hebt je horloge geleverd terwijl:quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:53 schreef GewoonKees het volgende:
ING raadt aan aangifte te doen. Maar waar ben ik slachtoffer van?
quote:Maar dan zal het slachtoffer waarschijnlijk civiel bij mij aankloppen ivm een onverschuldigde betaling. En het bedrag gaan vorderen.
Vrij normale oplichting dus ... persoon C dacht iets van persoon B te kopen, terwijl B bij jou stond en C naar jou liet overmaken ...quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:53 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik kan mij oprecht voorstellen dat je dat denkt. Echt. Maar ik kan er niet meer van maken. Er is aangifte of melding gedaan door de rekeninghouder vanwaar het geld is overgeboekt. En ik lijk al te zijn veroordeeld. ABN Amro (waar ik de rekening in kwestie heb) zegt dat op een stapel ligt en ING heeft inmiddels per brief laten weten mij niet meer als klant te willen. Het is echt waar. ING zegt ook inzicht te hebben in de melding omdat het een klant van hun betreft. Ze hebben het over spoofing en mijn rekening komt naar boven als begunstigde.
Dus mijn aanname; toen de koper mij de indruk gaf dat hij de betaling aan het doen was, was hij in contact met het slachtoffer om de overboeking uit te laten voeren. Hoe, geen idee.
Scenario 2 is dat hij wel zelf toegang had tot de rekening maar geen toegang had mogen hebben.
Als particulier is dat echt niet te doen en dat kan je ook niet van mensen verwachten. Je moet oa identiteitsbewijzen hebben van de koper, checken of de koper daadwerkelijk is wie hij is, je moet een check doen of de persoon niet geregistreerd staat op de verkeerde lijsten, een strafblad heeft bijv, en als het om grote bedragen gaat moet de persoon aannemelijk maken dat ie op legale manier aan het geld is gekomen. Bijv door overleggen van loonstrookjes en andere bewijzen. Allemaal voortkomend uit de (best wel draconische) Wet ter voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme. Banken moeten zich (net als veel andere bedrijven) hier aan houden en die leggen nu blijkbaar heel veel last en verantwoordelijkheid wel heel makkelijk op de schouders van simpele marktplaatsverkopers. Bij twijfel: schuldig, dikke vette pech!quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar hoe moet je dit als verkoper checken/uitvinden dan? Ik zou echt geen idee hebben.
Daar hou ik wel rekening mee. Wellicht dat mij kostbaarhedenverzekering dit dekt. Diefstal wel, maar dit is oplichting.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Die 4000, - ben je ook wel kwijt, maar neem aan dat je dat zelf al snapt.
Denk niet dat dat je antwoord moet zijn als de politie en of bank komt om die 4000, -quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:07 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Daar hou ik wel rekening mee. Wellicht dat mij kostbaarhedenverzekering dit dekt. Diefstal wel, maar dit is oplichting.
En wat dan weer voor mij pleit:
De ontvanger van een onverschuldigde betaling, die te goeder trouw is – dat wil zeggen niet in de gaten had dat hem onverschuldigd geleverd of betaald is – wordt beschermd door art. 6:204 B.W..
Ik ben met een advocaat bezig. Maar die moet ik wel kunnen betalen. Ik ben even in mijn netwerk aan het checken.quote:
Een optie is misschien het juridisch loket, daar kun je gratis (beperkt) advies krijgen en ze kunnen je ook helpen met vinden van een advocaat. https://www.juridischloket.nl/quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:16 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Ik ben met een advocaat bezig. Maar die moet ik wel kunnen betalen. Ik ben even in mijn netwerk aan het checken.
Wat moet niet mijn antwoord zijn, de verzekering?
Dat ik te goeder trouw ben geweest kan ik wel aantonen. Ik heb alle communicatie en een getuige. Ook een bon van het horloge.
Maar dat is ook weer niet handig ivm vals geld als het om grote bedragen gaat.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:22 schreef Zilverberk het volgende:
TS, ik wens je succes. Ik hoop dat de advocaat vlug je onschuld kan aantonen.
Wat een hel zeg.![]()
Tevens zal ik in mijn oren knopen dat ik mijn marktplaats-acties met cash betaal of laat betalen.
Dank!quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:22 schreef Zilverberk het volgende:
TS, ik wens je succes. Ik hoop dat de advocaat vlug je onschuld kan aantonen.
Sta ik al. Op basis daarvan heeft ING inmiddels per brief laten weten de relatie met mij op te zeggen. True story. Ik mag weer klant worden als ABN zegt dat ik geen schuldige ben.quote:Op woensdag 29 juli 2020 12:33 schreef bleiblei het volgende:
Met een beetje pech hebben ze je ook geregistreerd als fraudeur in een centraal systeem waardoor je bij andere banken ook nul op rekest krijgt.
De ontvanger wordt beschermd als hij zich niet als een goed rentmeester heeft ontfermd over het goed, of als ie een geldbedrag namens iemand anders aanneemt en dat geldbedrag vervolgens gelijk doorsluist naar die ander.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:07 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Daar hou ik wel rekening mee. Wellicht dat mij kostbaarhedenverzekering dit dekt. Diefstal wel, maar dit is oplichting.
En wat dan weer voor mij pleit:
De ontvanger van een onverschuldigde betaling, die te goeder trouw is – dat wil zeggen niet in de gaten had dat hem onverschuldigd geleverd of betaald is – wordt beschermd door art. 6:204 B.W..
Dat is wel echt zuur. Mijn hemel, hoe had ik mijzelf moeten beschermen tegen zoiets? Ik ben een stuk zorgvuldiger geweest dan het slachtoffer lijkt mij. Die heeft ongezien geld overgemaakt. Ik snap dat de wet niet in alle situaties kan voorzien, maar ik ben toch te goeder trouw?quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:35 schreef Heph844 het volgende:
Ik vrees dat het er op uit gaat draaien dat de betaler een claim heeft op jou voor die 4000 euro. En dat jij een claim hebt op de koper voor wat betreft het horloge.
Daar zit een inkomensgrens aan, een best lage iok nogquote:Op woensdag 29 juli 2020 13:22 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een optie is misschien het juridisch loket, daar kun je gratis (beperkt) advies krijgen en ze kunnen je ook helpen met vinden van een advocaat. https://www.juridischloket.nl/
Dat risico is beter te overzien dan wat TS meemaakt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:24 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Maar dat is ook weer niet handig ivm vals geld als het om grote bedragen gaat.
Cash.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:42 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Dat is wel echt zuur. Mijn hemel, hoe had ik mijzelf moeten beschermen tegen zoiets? Ik ben een stuk zorgvuldiger geweest dan het slachtoffer lijkt mij. Die heeft ongezien geld overgemaakt. Ik snap dat de wet niet in alle situaties kan voorzien, maar ik ben toch te goeder trouw?
Gedaan, niets te vinden. Het is geen zeldzaam horloge, maar er staan er doorgaans ook maar 1 max 2 op marktplaats. Op andere sites ook niet gevonden.quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:51 schreef papernote het volgende:
Zo ja: dan is er wellicht online een advertentie van B te vinden. Wellicht zelfs van hetzelfde horloge. Je zou met Google Image Search kunnen zoeken of op een andere verkoopsite foto's van hetzelfde horloge zijn aangeboden (en verkocht), maar dan niet door TS.
Oh, dit was super verhelderendquote:Op woensdag 29 juli 2020 13:51 schreef papernote het volgende:
TS is dus betrokken geraakt in een driehoeksoplichting? Dus TS heeft een horloge te koop, daar komt koper B op af. Die blijkt echter niet te goeder trouw en heeft elders iets te koop aangeboden voor hetzelfde bedrag, waar koper S interesse in heeft. Vervolgens laat B een betaling doen door S aan de TS; en gaat B het horloge ophalen bij TS. Uiteindelijk heeft TS geld, B een horloge, maar S helemaal niets en die doet aangifte; de bal gaat rollen. Kan dit kloppen?
Zo ja: dan is er wellicht online een advertentie van B te vinden. Wellicht zelfs van hetzelfde horloge. Je zou met Google Image Search kunnen zoeken of op een andere verkoopsite foto's van hetzelfde horloge zijn aangeboden (en verkocht), maar dan niet door TS.
Ook niet met een Image Search op de foto's die jij had gebruikt?quote:Op woensdag 29 juli 2020 13:57 schreef GewoonKees het volgende:
[..]
Gedaan, niets te vinden. Het is geen zeldzaam horloge, maar er staan er doorgaans ook maar 1 max 2 op marktplaats. Op andere sites ook niet gevonden.
Nog een vraag: als de koper onrechtmatig toegang had tot de rekening, ben ik dan net zo aansprakelijk? Dan heeft het slachtoffer mogelijk onzorgvuldig gehandeld.
Dat lijkt mij ook het scenario in dit geval. In theorie zou ik dan iets kunnen kopen, ophalen en daarna claimen dat iemand mij opgelicht heeft. Handlanger in de arm nemen die het contact voor je doet. Klaar is Kees.quote:Op woensdag 29 juli 2020 14:00 schreef Isabeau het volgende:
Oh, dit was super verhelderend Ik vroeg me al af hoe een en ander dan kon gebeuren.
Bijvoorbeeld als hij toegangscodes heeft weten te ontfutselen. En ingelogd is op internetbankieren van het slachtoffer en daar mij mee betaald heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2020 14:02 schreef papernote het volgende:
En: wie had toegang tot welke rekening? Dat is me niet helemaal duidelijk uit je vraag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |