Nood breekt wet.quote:Op zondag 26 juli 2020 22:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb m'n rijbewijs meer dan 10 jaar geleden gehaald, maar mij werd expliciet verteld dat ook tijdens het inhalen je de maximum snelheid niet mag overschrijden.
Ik heb het letterlijk gevraagd, omdat iemand met een slakkengang inhalen me nogal suf leek. En toen zei de instructeur "je moet je altijd aan de snelheid houden" dus ja, dan weet je het als leerling ook niet meer.quote:
Wat is dan het noodgeval?quote:
In ieder geval niet degene die achterop komt en gaat bumperkleven.quote:
Mijn instructeur zei altijd dat je best even boven de maximum snelheid mag komen om in te halen, om niet onnodig lang op de linkerstrook te hoeven blijven.quote:Op maandag 27 juli 2020 00:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het letterlijk gevraagd, omdat iemand met een slakkengang inhalen me nogal suf leek. En toen zei de instructeur "je moet je altijd aan de snelheid houden" dus ja, dan weet je het als leerling ook niet meer.
Klopt. Hoorde die agenten van wegmisbruikers ook eens zeggen dat ze je voor 10km te hard echt niet aan de kant gaan zetten, zeker niet als ze zien dat je even aan het inhalen was en het gas na de inhaalactie weer loslaat.quote:Op maandag 27 juli 2020 07:46 schreef Tyr80 het volgende:
Nee, rap er voorbij en weer terug, los van flitspalen zie ik het niet gauw gebeuren dat je daar voor gestraft wordt.
Dat is ook mijn uitgangspunt. Zolang je uit kunt leggen waarom je iets deed heb je vrijwel nooit een probleem. Dat geldt overigens voor alle keuzes die je maakt. Soms is het beter de regeltjes links te laten liggen als het de doorstroming van het verkeer bevordert. Jammer dat een flitsopstelling niet zoiets kan beoordelen, dus is het beter dat je aan de veilige kant zit qua snelheid.quote:Op maandag 27 juli 2020 07:50 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Klopt. Hoorde die agenten van wegmisbruikers ook eens zeggen dat ze je voor 10km te hard echt niet aan de kant gaan zetten, zeker niet als ze zien dat je even aan het inhalen was en het gas na de inhaalactie weer loslaat.
En flitsers is geen punt want daar heb je je apps voor...
Als er een ambulance achter jou zit met zwaailichten dan ramt je instructeur gewoon op het gas hoor.quote:Op maandag 27 juli 2020 00:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het letterlijk gevraagd, omdat iemand met een slakkengang inhalen me nogal suf leek. En toen zei de instructeur "je moet je altijd aan de snelheid houden" dus ja, dan weet je het als leerling ook niet meer.
Dat zei mijn instructeur ook altijd. En politie heeft daar ook geen problemen mee, want ik heb dat ook weleens gedaan met politie achter me. Nou rij ik normaal meestal wel te hard, maar ik heb een hekel aan inhalen met een slakkengang. In tegenstelling tot heel veel andere mensen blijkbaar...quote:Op maandag 27 juli 2020 07:41 schreef gebrokenglas het volgende:
Mijn instructeur zei altijd dat je best even boven de maximum snelheid mag komen om in te halen, om niet onnodig lang op de linkerstrook te hoeven blijven.
Daar is die speling van een paar km voordat er echt geflitst wordt ook voor bedoeld natuurlijk.
Iedereen voelt toch wel aan dat met 1 km/u snelheidsverschil kilometers lang op de linkerstrook zitten, niet de bedoeling kan zijn.
knap als hem dat lukt, volgens mij hebben die alleen koppeling en rem ter beschikkingquote:Op maandag 27 juli 2020 09:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als er een ambulance achter jou zit met zwaailichten dan ramt je instructeur gewoon op het gas hoor.
Je vergeet volgens mij ook nog de lengte van het voertuig waar je in rijdt. Dus die 18,5 wordt 37 sec in jouw voorbeeld (autolengte = 5m).quote:Op maandag 27 juli 2020 07:46 schreef Tyr80 het volgende:
Als je met 1 km/u verschil inhaalt is dat 0.27 m/s....dan ben je met auto's van 5 meter lang al 18.5 seconden bezig van bumper tot bumper, als je echt op het laatste moment naar links gaat en echt zodra het kan weer naar rechts.
Realistischer is minstens een autolengte erbij aan beide kanten, zit je al tegen de minuut aan. Plus dat het uitnodigt om naar mekaar te gaan zitten kijken, wat weer de kans verhoogt dat mensen zonder het door te hebben langzaam op elkaar insturen.
Nee, rap er voorbij en weer terug, los van flitspalen zie ik het niet gauw gebeuren dat je daar voor gestraft wordt.
Ach ja, als je je aan de snelheid had gehouden, dan was je niet eens in de buurt van de inhaalactie gekomen....quote:Op maandag 27 juli 2020 16:22 schreef dick_laurent het volgende:
Eens, niets is irritanter dan zo'n brave Hendrik die het nodig vindt om met 99 km/h in te halen en de hele linkerbaan twee minuten lang daarmee ophoudt.
Te vaak al zien gebeuren dit.
Of men dat nou doet omdat ze een zuunige gierige Hollander zijn die bang is om 7 cent benzine meer te verbruiken of omdat men bang is dat er meteen een peloton politie met gierende sirenes achter ze aan komt omdat je ff 110/115 reed? Geen idee, maar schijtirritant is het zeker.
Een beetje instructeur had de ambulance al eerder gezien en de leerling(e) op de rechterstrook laten rijden of blijven.quote:Op maandag 27 juli 2020 09:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als er een ambulance achter jou zit met zwaailichten dan ramt je instructeur gewoon op het gas hoor.
Tijdens een examen is er idd geen gaspedaal, geen idee waarom niet.quote:Op maandag 27 juli 2020 11:05 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
knap als hem dat lukt, volgens mij hebben die alleen koppeling en rem ter beschikking
Really?quote:Op maandag 27 juli 2020 16:31 schreef eNaSnI het volgende:
[..]
Ach ja, als je je aan de snelheid had gehouden, dan was je niet eens in de buurt van de inhaalactie gekomen....
Wellicht rijdt je dan iets te dicht achter je voorganger?quote:Op maandag 27 juli 2020 16:46 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Really?
Ooit wel eens van een harmonica-effect gehoord? Dit filmpje legt het je uit: (vanaf seconde 30 kijken)
Als iedereen dus om en nabij de 100 km/h rijdt op de linkerbaan en brave Hendrik reed rond de 95 km/h op de rechterbaan en gooit m plotseling naar links terwijl hij niet tot nauwelijks versnelt zal de eerste auto achter hem lichtjes op de rem moeten. De tweede auto daarachter ook, enzovoort enzovoort....
En zo ontstaan files/vertragingen op de weg want 15 auto's down the line waar ik dan bijv rijd, rijd ik inmiddels rond de 80 km/u allemaal dankzij brave Hendrik helemaal voor me die zijn gaspedaal weigert te gebruiken.
En het liefst met een grote punt voorop, zodat mensen het wel uit hun hoofd laten om de veiligheidsmarge te betreden!quote:Op maandag 27 juli 2020 17:31 schreef YoshiBignose het volgende:
De beste oplossing tegen files is gewoon harder rijden Hoef je geen rare filmpjes met theorieën voor te zien om te begrijpen dat het werkt. Maar dat moet beginnen bij vrachtwagens want die zijn vervelend. Daarom moeten snel de elektrische vrachtwagens komen die gewoon 120 km/u met auto pilot kunnen en dan lost het al heel wat vertragingen op.
Heb je een Pools kenteken? Daar zit ik ook altijd liever voor dan achter.quote:Op maandag 27 juli 2020 18:17 schreef Fyodor het volgende:
Gisteren naar Normandië gereden. Die Fransen kunnen er ook wat van zeg...
Omdat het rustig was op de tolwegen, regelmatig vmax op de cruise controle gereden. Zoveel Fransen die ineens gaan versnellen op het moment dat je ze in gaat halen. Ook een man die nadat ik hem ingehaald had, mij ineens vol gas voorbij stoof met ik schat minstens 150km/u (ik reed 130 op de cc). Twee kilometer later kakte zijn snelheid helemaal in en wij er weer voorbij. Herhaalt hij zijn actie nogmaals en even verderop gingen we er weer voorbij
Dan vraag je je toch af, zijn dat soort mensen zich überhaupt bewust van wat ze doen...?
Haha nee, gewoon een NL kenteken. Username is niet mijn echte naamquote:Op maandag 27 juli 2020 19:39 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Heb je een Pools kenteken? Daar zit ik ook altijd liever voor dan achter.
Als je wordt geflitst tijdens het inhalen (en er dus meer dan 1 voertuig op de foto staat), krijgt niemand een bekeuring, omdat de camera niet kan zien wie er te hard rijdt.quote:Op maandag 27 juli 2020 07:38 schreef Zorro het volgende:
Ook al ben ik het ermee eens dat een beetje vlot inhalen wel zo verstandig is, is het evengoed niet toegestaan. Als je wordt geflitst tijdens inhalen kom je er echt niet vanaf met "jamaar ik was aan het inhalen hoor!"
Ik kan je uit meerdere persoonlijke ervaringen vertellen dat dat niet waar is. Ook niet na bezwaar.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 02:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je wordt geflitst tijdens het inhalen (en er dus meer dan 1 voertuig op de foto staat), krijgt niemand een bekeuring, omdat de camera niet kan zien wie er te hard rijdt.
Ok, I stand corrected.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 07:21 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Ik kan je uit meerdere persoonlijke ervaringen vertellen dat dat niet waar is. Ook niet na bezwaar.
Nieuwere generatie "chauffeur"?quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 16:45 schreef Qarrad het volgende:
Goede daden blijven zelden onbestraft. Probeerde vandaag tot twee keer toe een Toyota te wijzen op een loszittende, flapperende bodemplaat. De tweede keer dat ik zwaaiend en wijzend voorbij kwam meende ik een middelvinger te zien dus een derde poging zag ik niet zitten.
Hoe opgefokt moet je zijn om zo te reageren?
Roep het al jaren, auto’s zouden standaard geleverd moeten worden met rondom zo’n lichtkrantbord.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 16:45 schreef Qarrad het volgende:
Goede daden blijven zelden onbestraft. Probeerde vandaag tot twee keer toe een Toyota te wijzen op een loszittende, flapperende bodemplaat. De tweede keer dat ik zwaaiend en wijzend voorbij kwam meende ik een middelvinger te zien dus een derde poging zag ik niet zitten.
Hoe opgefokt moet je zijn om zo te reageren?
Zou wel mooi zijn... Bij een bumperklever even het bordje opklappen 'houd afstand!'. Vooral voor het schrikeffect wel goed.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 19:42 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Roep het al jaren, auto’s zouden standaard geleverd moeten worden met rondom zo’n lichtkrantbord.
Naja, het rare is dat ze soms nog sneller inhalen dan personenauto's dan vind ik het allemaal prima. En als vrachtwagenchauffeur zou ik ook zo'n dwaas met z'n sleurhut in gaan halen die 75 gaat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2020 22:27 schreef tompsv18 het volgende:
Inhalende vrachtwagens is by far het meest irritante op de weg.
De eerste week... Daarna is iedereen gewendquote:Op zaterdag 1 augustus 2020 20:17 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zou wel mooi zijn... Bij een bumperklever even het bordje opklappen 'houd afstand!'. Vooral voor het schrikeffect wel goed.
Wat betreft middelvingers: als je mensen even met een grootlichtseintje probeert te attenderen dat ze in het schemer/donker zonder licht rijden, en je krijgt een volledig lichtsalvo terug, of inderdaad ook een middelvinger, dan stop je daar ook wel mee.
Precies. Mijn auto geeft ook een visuele waarschuwing als ik te dicht op een voorganger zit (snelheidsafhankelijk). Kijk er nooit meer naar.quote:Op zondag 2 augustus 2020 02:45 schreef Mobster273 het volgende:
[..]
De eerste week... Daarna is iedereen gewend
Kun je dat soort waarschuwingen uitschakelen?quote:Op zondag 2 augustus 2020 07:35 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Precies. Mijn auto geeft ook een visuele waarschuwing als ik te dicht op een voorganger zit (snelheidsafhankelijk). Kijk er nooit meer naar.
Ligt eraan; vaak is dat in combi met adaptive cruise, en dat werkt ook op je collision warning.. als ik de radar sensor uitzet, werkt ook het BAS-systeem niet meer. En waarom zou je het uit willen zetten? Ik vind het een goede indicatie dat je te dicht op een voorganger zit.. vaak heb je dat niet in de gaten, omdat je allemaal al jaren veel te kort op elkaar rijdt.quote:Op zondag 2 augustus 2020 08:55 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Kun je dat soort waarschuwingen uitschakelen?
Bij de Tesla kon je 3 functies kiezen. Snel, normaal, of laat. Je snapt wel dat ik hem op dat laatste had gezet. Niet omdat ik per se iedere keer loop te kleven, maar anders krijg je momenten waarbij het druk is en je moet ritsen enzo dat ie telkens gaat piepen. Je wil ook niet telkens gepiep horen terwijl er niets aan de hand is. Ik wil juist een piep horen als ik echt 100% zeker hard op m'n rem moet en dat was toch een paar keer wel handig. Ik neem aan dat Tesla geen optie inbouwt waarbij de piep betekent dat je al te laat bent tenzij je een hele trage reactie hebt natuurlijk.quote:Op zondag 2 augustus 2020 08:55 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Kun je dat soort waarschuwingen uitschakelen?
quote:Op zondag 2 augustus 2020 10:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Bij de Tesla kon je 3 functies kiezen. Snel, normaal, of laat. Je snapt wel dat ik hem op dat laatste had gezet. Niet omdat ik per se iedere keer loop te kleven, maar anders krijg je momenten waarbij het druk is en je moet ritsen enzo dat ie telkens gaat piepen. Je wil ook niet telkens gepiep horen terwijl er niets aan de hand is. Ik wil juist een piep horen als ik echt 100% zeker hard op m'n rem moet en dat was toch een paar keer wel handig. Ik neem aan dat Tesla geen optie inbouwt waarbij de piep betekent dat je al te laat bent tenzij je een hele trage reactie hebt natuurlijk.
Als je adaptive cruise aan hebt (auto pilot) zou hij natuurlijk automatisch moeten remmen, maar vaak doet ie ook dat piepsignaal zodat je zelf kan ingrijpen. Op de snelweg weleens gehad op de linkerbaan allemaal lekker 150 en de auto voor de auto voor me ging in de rem en de Tesla piepte al voordat ik überhaupt de auto voor me zag remmen.
Ik niet volgens mij (Mercedes).quote:Op zondag 2 augustus 2020 08:55 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Kun je dat soort waarschuwingen uitschakelen?
Mooie technologie hoor, iedereen die er weleens in gereden heeft ziet dat het de toekomst is. Meeste fouten op de weg zijn gewoon menselijke fouten.quote:
Of je let zelf gewoon opquote:Op zondag 2 augustus 2020 10:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wil juist een piep horen als ik echt 100% zeker hard op m'n rem moet en dat was toch een paar keer wel handig.
Echt weer zo'n kansloze opmerking Zeg je dat tegen iedereen die ooit een ongeluk heeft gehad? Natuurlijk let je zelf op, maar het kan geen kwaad dat apparatuur je nog even extra herinnert in dat soort situaties.quote:
Jawel hoor, in je menu kun je de radar uitschakelen, maar dan moet je ook even in het boekje lezen wat je dan allemaal aan systemen beïnvloedt, dan ga je nog wel een keertje denken.. Heb je Distronic+?quote:
Benz piept alleen maar als er echt een BASsie aan zit te komen, en dan is die heads up wel fijn, want dan gaat hij effe écht remmen, en die pre-crash gordelspanning levert ook een hartverzakkinkje opquote:Op zondag 2 augustus 2020 17:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Echt weer zo'n kansloze opmerking Zeg je dat tegen iedereen die ooit een ongeluk heeft gehad? Natuurlijk let je zelf op, maar het kan geen kwaad dat apparatuur je nog even extra herinnert in dat soort situaties.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |