abonnement Unibet Coolblue
pi_194268391
Sinds eind 2015 zijn mijn man en ik bezig met het brouwen van ons eigen bier, een heerlijke hobby die steeds populairder begint te worden in ons land. We doen dit onder de naam Milky Road en zijn inmiddels bijna 70 brouwsels verder. Per keer kunnen we zo'n 23 liter maken, waardoor we altijd wel een voorraad in huis hebben waar we niet alleen zelf van kunnen genieten, maar waarvan we ook regelmatig wat kunnen delen met vrienden en familie.



Omdat we ook gek zijn op films geven we de bieren altijd een filmgerelateerde titel mee, als het even kan met een lekker flauwe knipoog richting de bierstijl. Dat zijn er inmiddels behoorlijk wat, denk aan namen als "There Will Be Blond", "You Only Live Double", "Mango Unchained", "The Good, the Stout & the Ugly", "The Bock Lebowski", "Maple Stout of Africa", "Winterstellar" en "Some Like it Hopped".



In 2017 zijn we getrouwd bij een brouwerij en hebben we uiteraard geproost met bier in plaats van champagne. Voor de gasten hadden we drie verschillende bieren gebrouwen waarvan ze er eentje mochten meenemen als bedankje, waarvoor een hele goede vriend drie prachtige labels had gemaakt. De door hem ontworpen trouwkaart was al geïnspireerd door bierlabels en diende weer als basis voor de unieke etiketten.



We hebben in de tuin twee verschillende hopplanten staan (Cascade en Magnum), waarvan we twee jaar terug een lekkere IPA hebben kunnen maken. Vorig jaar waren we te laat met het oogsten, hopelijk kunnen we er dit jaar weer wat moois mee brouwen.



Zoals alle hobbybrouwers wel zullen herkennen is het iets waar je altijd wel nieuwe stappen in kan maken. Het begon allemaal met twee kant-en-klare pakketjes, waarna we al snel zelf met mout aan de slag gingen in een ketel op het vuur. Dat smaakte naar meer en inmiddels gebruiken we alweer een jaar of vier een weckketel, waarmee we wat meer controle hebben over de temperatuur tijdens het maischen (het onttrekken van suiker aan de mout).

De nieuwste stap voorwaarts die we hebben kunnen maken is de bouw van een gistkast, waarmee we het bier zeer nauwkeurig op een specifieke temperatuur kunnen houden tijdens de vergisting. Hiervoor hebben we onze oude koelkast ingezet die samenwerkt met een warmtelamp en een zogenaamde Inkbird die alles regelt: indien het bier te warm is zet hij de koelkast aan, of juist de lamp indien het te koud is. Deze kast zorgt ervoor dat we nu veel meer stijlen bier kunnen maken (specifiek ondergisters, bijvoorbeeld pils).

We doen ook graag mee met wedstrijden waar het bier wordt gekeurd door een jury, vooral om ervan te leren via de opmerkingen op het rapport dat je terugkrijgt. Brand heeft een tijd lang een jaarlijkse wedstrijd gehouden waarbij je iets in een specifieke stijl moest brouwen, waarna het bier van de winnaar ook echt commercieel werd gebrouwen. We hebben zelf meegedaan in de jaren dat je een session IPA en een winterbier diende te brouwen. Inmiddels is Brand helaas gestopt met deze wedstrijd.

Daarnaast is er het jaarlijkse Open Nederlands Kampioenschap Amateurbierbrouwen, waar je in diverse categorieën kan meedoen. Zo kan je niet alleen bier inzenden in een specifieke stijl naar eigen keuze, maar is er tevens de vrije klasse voor alles dat niet duidelijk in een bestaande groep valt. Tot slot kiezen ze elk jaar een commercieel verkrijgbaar bier waarvan ze op zoek gaan naar degene die dat het beste kan namaken.

Een paar jaar terug hebben we voorzichtig voor het eerst een biertje ingezonden voor dit ONK, dat bleek zo leuk dat we in 2019 gelijk vijf verschillende bieren hebben ingeschreven. De prijsuitreiking vond plaats tijdens een bierfestival en tot onze grote verbazing bleken we de eerste plaats te hebben veroverd in vrije klasse met onze spicy mango IPA. Die vinden we zelf ook heerlijk en maken we relatief vaak, maar het is natuurlijk een enorme eer als keurmeesters er ook zo positief over zijn.



Dit najaar willen we eindelijk een grote droom uit laten komen door een batch van datzelfde biertje genaamd Mango Unchained te gaan brouwen bij een echte brouwerij. Thuis brouwen is in Nederland toegestaan en je mag het ook laten drinken door anderen, maar om bier te kunnen verkopen komt er uiteraard heel wat meer bij kijken.

Omdat we een kleine batch gaan maken is het relatief duur, waardoor we een crowdfundingcampagne hebben opgezet om te kijken of we hier wat hulp bij kunnen krijgen. Op https://www.gofundme.com/f/milkyroad kunnen mensen donaties achterlaten, waarbij we afhankelijk van het bedrag iets terug willen geven (niet alleen het bier, maar ook extraatjes als stickers en onderzetters).

We proberen ons Instagram-account altijd up-to-date te houden en plaatsen daar regelmatig foto's van het brouwproces, maar ook andere zaken die te maken hebben met bier. Volg ons daar als je het leuk vindt: https://www.instagram.com/milkyroadbrewery/



Maar ook in dit topic zal ik jullie up-to-date houden.
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 17:19:36 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194268452
Ik gebruik bier alleen om een konijn in te stoven of door het oliebollen beslag, dus aan mij zul je niet zoveel verdienen :+

Ik vind persoonlijk de labels wel wat aan de kleine kant. :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194268466
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:19 schreef derLudolf het volgende:
Ik gebruik bier alleen om een konijn in te stoven of door het oliebollen beslag, dus aan mij zul je niet zoveel verdienen :+

Ik vind persoonlijk de labels wel wat aan de kleine kant. :)
Als we echt gaan verkopen komen er natuurlijk normale labels 😊

Wij hadden vanmiddag pannenkoeken met bier door het beslag :9
pi_194268551
Tof zeg! Ik had al een hoop hobbyervaringen en tips van jullie gelezen in het bierbrouwerstopic, maar dit is nog een stap hoger.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194268577
Oh, dat klinkt wel leuk.

Mango unchained is echter al gebruikt door Kompaan.

Daar was ik echter niet echt fan van dus een beter bier kan ik alleen maar toejuichen :-)
pi_194268656
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:29 schreef zatoichi het volgende:
Oh, dat klinkt wel leuk.

Mango unchained is echter al gebruikt door Kompaan.

Daar was ik echter niet echt fan van dus een beter bier kan ik alleen maar toejuichen :-)
Er zijn zo'n 100 Mango Unchained bieren :) kijk maar eens op Untappd. Die van Kompaan heb ik nog niet geprobeerd.

Maar mocht iemand nog een goed idee hebben hoe we een pittig mango IPA kunnen noemen, roep maar ^O^
pi_194268666
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tof zeg! Ik had al een hoop hobbyervaringen en tips van jullie gelezen in het bierbrouwerstopic, maar dit is nog een stap hoger.
Brouw je zelf ook?
pi_194268736
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:37 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Brouw je zelf ook?
Jaren gedaan, maar nu al een tijd niet meer. Ik had een Brewferm set en gebruikte vooral moutpakketten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194268752
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:37 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Er zijn zo'n 100 Mango Unchained bieren :) kijk maar eens op Untappd. Die van Kompaan heb ik nog niet geprobeerd.

Maar mocht iemand nog een goed idee hebben hoe we een pittig mango IPA kunnen noemen, roep maar ^O^
Ik heb even hulp gevraagd aan mijn vrouw en die kwam met het idee: "last mango in paris".

Of misschien "it takes two to mango"

Geen film maar muziek: "wake me up before you mango". En alle varianten met "go" erin :-)
  zondag 26 juli 2020 @ 17:54:58 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194268871
Als ik doneer, versturen jullie dan ook naar het buitenland? :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194268906
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 17:44 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik heb even hulp gevraagd aan mijn vrouw en die kwam met het idee: "last mango in paris".

Of misschien "it takes two to mango"

Geen film maar muziek: "wake me up before you mango". En alle varianten met "go" erin :-)
Last Mango in Paris gaat zeker op de short list.

@Dven ligt er aan hoe ver in het buitenland :D
  zondag 26 juli 2020 @ 18:14:15 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_194269096
Yay, jullie topic staat online *O* Ik weet al jaren van jullie brouwsels natuurlijk maar het is leuk om het hele verhaal eens te lezen.

Ik zal morgen eens kijken naar de Gofundme. Ik vind het altijd leuk om dit soort initiatieven te helpen :)

Op welke termijn kunnen jullie beginnen met het grote project?
Spoilers!
pi_194269363
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 18:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Yay, jullie topic staat online *O* Ik weet al jaren van jullie brouwsels natuurlijk maar het is leuk om het hele verhaal eens te lezen.

Ik zal morgen eens kijken naar de Gofundme. Ik vind het altijd leuk om dit soort initiatieven te helpen :)

Op welke termijn kunnen jullie beginnen met het grote project?
Bedankt voor het toestemming vragen *O*

We zitten toch wel aan heel korte termijn te denken. Begin van dit najaar is het idee.
pi_194269528
Leuk initiatief, Saskia en Ramon.
Huurbrouwen is de makkelijkste manier om kennis te maken met commercieel brouwen.

Mogen jullie zelf meebouwen of wordt er voor jullie gebrouwen?
Hoe groot gaat de batch worden?

Wat denken jullie van Mango and Cascade als naam?

Succes iig.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_194270150
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 18:42 schreef marc0871 het volgende:
Leuk initiatief, Saskia en Ramon.
Huurbrouwen is de makkelijkste manier om kennis te maken met commercieel brouwen.

Mogen jullie zelf meebouwen of wordt er voor jullie gebrouwen?
Hoe groot gaat de batch worden?

Wat denken jullie van Mango and Cascade als naam?

Succes iig.
Bedankt *O*

We mogen meebrouwen :Y dat was ook wel een belangrijk punt voor ons.

De eerste batch gaat echt heel klein worden, 140liter.

Bij de naam mis ik een beetje de knipoog naar een filmtitel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sarabi op 26-07-2020 20:12:22 ]
  zondag 26 juli 2020 @ 20:11:07 #16
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_194270809
Leuk ! Ik ga jullie avonturen volgen!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_194270913
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 19:24 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Bedankt *O*

We mogen meebouwen :Y dat was ook wel een belangrijk punt voor ons.

De eerste batch gaat echt heel klein worden, 140liter.

Bij de naam mis ik een beetje de knipoog naar een filmtitel.
Tango and cash, met Stallone en Russell.

Anders misschien Mango en cash, omdat het jullie eerste stap naar commercieel is.

Mja, dat is idd wel heel klein, voor commercieel.
Je kan iig alvast even snuffelen.

Leuk dat jullie mogen meebrouwen.
Kunnen jullie mooi zien hoe het proces verloopt.
Veel plezier daarmee.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_194271053
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:17 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Tango and cash, met Stallone en Russell.

Anders misschien Mango en cash, omdat het jullie eerste stap naar commercieel is.

Mja, dat is idd wel heel klein, voor commercieel.
Je kan iig alvast even snuffelen.

Leuk dat jullie mogen meebrouwen.
Kunnen jullie mooi zien hoe het proces verloopt.
Veel plezier daarmee.
Ahh, die film kende ik niet. We nemen de opties mee ^O^

En ja dit is echt een eerste stap :)
Dankjewel *O* heel benieuwd naar alles en heel veel zin in.
pi_194271060
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:11 schreef Barreltje het volgende:
Leuk ! Ik ga jullie avonturen volgen!
Dankjewel O+
pi_194272174
Gaaf! Ben zelf een van speciaalbier. Is er trouwens een praktische reden om als huurbrouwer te kiezen voor fles ipv blik? Ik vind blik als consument fijner.
  zondag 26 juli 2020 @ 21:56:09 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194272598
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:38 schreef Bucketlist het volgende:
Gaaf! Ben zelf een van speciaalbier. Is er trouwens een praktische reden om als huurbrouwer te kiezen voor fles ipv blik? Ik vind blik als consument fijner.
Ik geloof dat je dan één van de weinigen bent.

Anyway, voor veel biersoorten is blik überhaupt onmogelijk en zouden het levensgevaarlijke bommen worden. Daarom vind je eigenlijk alleen maar pils in blik.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194272619
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:38 schreef Bucketlist het volgende:
Gaaf! Ben zelf een van speciaalbier. Is er trouwens een praktische reden om als huurbrouwer te kiezen voor fles ipv blik? Ik vind blik als consument fijner.
Wij gaan waarschijnlijk ook voor blik kiezen :Y
pi_194272750
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2020 19:24 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Bedankt *O*

We mogen meebrouwen :Y dat was ook wel een belangrijk punt voor ons.

De eerste batch gaat echt heel klein worden, 140liter.

Bij de naam mis ik een beetje de knipoog naar een filmtitel.
Leuk! Waar gaan jullie brouwen?

Ik denk dat ik wel een fund er aan ga wagen. Ben wel benieuwd naar het bier.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_194272846
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 22:04 schreef gianni61 het volgende:

[..]

Leuk! Waar gaan jullie brouwen?

Ik denk dat ik wel een fund er aan ga wagen. Ben wel benieuwd naar het bier.
Als alles goed gaat bij Stadsbrouwerij Tilburg.

En dat zou echt heel tof zijn! O+
pi_194272855
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:57 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Wij gaan waarschijnlijk ook voor blik kiezen :Y
Leuk, dan doneer ik *O* 1 euro voor iedere week van het jaar. Zal morgen wel vol zitten, of komt er dan een nieuw doel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')