Maar het punt is dat het niet (veel) drukker kan worden binnen de horeca omdat die 1,5 meter nog steeds geldt. Zowel voor als na 1 juli bij wat restaurants gegeten, maar die konden echt niet opeens meer mensen binnen laten hoor. Bepaalde restaurants/kroegen zullen die ruimte wel hebben, maar ook dan zal het niet gaan om hele grote nummers.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Als het overal (veel) drukker is ga je vanzelf soepeler om met de anderhalve meter regels, dan heb je ook gewoon weinig keus.
Al meermaals in het weekend (op een mooie dag) naar de stad gegaan en ja, mensen die elkaar passeren op straat houden niet altijd 1,5 meter afstand, maar binnen de horeca, binnen een bios, etc zie ik weinig overtredingen. Maar ook dat is slechts één ervaring. En ook voor mij geldt: het is misschien wat ik wil zien; dat gaat alle kanten op natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ga morgenmiddag maar eens naar een gemiddeld stadscentrum - waar je dan waarschijnlijk over de koppen kunt lopen want mooi weer in aantocht - en je zult merken dat de 1.5m en hygiëne maatregelen eigenlijk niet meer bestaan. Zoiets hoef je niet altijd te onderbouwen met cijfers om te kunnen concluderen dat het daarin gewoon enorm omgedraaid is in enkele weken tijd.
Prima nummers weer. Totaal geen aanleiding voor paniek/terugdraaien van versoepelingen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:32 schreef _serial_ het volgende:
Positief getest 51.454, toename: 103
Ziekenhuisopnames 11.894 (23,1% van positief getest), toename: -4
IC-opnames 2.930 (5,7% van positief getest)
Overleden 6.138 (11,9% van positief getest), toename: 1
Uitschieters
+16 Amsterdam (was +20)
+15 Rotterdam (was +15)
+7 Den haag (was +11)
+5 Goes (was +4)
+6 Breda (was +5)
+5 Westland was +2)
Alle overige steden +1 of +2
https://www.parool.nl/ams(...)ngsverkeer~b1a545e6/quote:Handhavers en de politie zullen de komende dagen in het centrum van Amsterdam gespitst zijn op de naleving van de afstandsregels die moeten voorkomen dat het coronavirus zich kan verspreiden.
Bij rijen voor musea en toeristische attracties komen strenge controles en ook straatmuzikanten op de grote pleinen moeten meer doen om het toegestroomde publiek uit elkaar te houden. Als overtredingen worden geconstateerd zal sneller beboet worden.
Dat is nogmaals niks nieuws, dit is lang en breed aangekondigd door burgemeesters en ik vind het ook terecht. Zeker met de huidige cijfers hoef je niet kinderachtig te gaan neuzelen met meetlinten.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Als alleen de excessen worden aangepakt heeft dat natuurlijk heel weinig te maken met daadwerkelijke handhaving.
https://www.ad.nl/economi(...)sen-op-nul~a8c04968/
Lijkt mij dubbele aanmeldigen, waarschijnlijk door verhuizingen binnen ziekenhuizen of afdelingen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:49 schreef Drekkoning het volgende:
Waar komt die -4 vandaan eigenlijk? Zijn dat opnames die achteraf toch negatief waren oid? Of dubbele aanmeldingen?
Klopt, toch blijven veel horecatenten dicht omdat het simpelweg te duur is om open te gaan vanwege de 1.5m maatregel. Ik snap dan ook goed hoe zeer de frustratie daarin oploopt. Zeker buiten zou het nu soepeler moeten kunnen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Als alleen de excessen worden aangepakt heeft dat natuurlijk heel weinig te maken met daadwerkelijke handhaving.
https://www.ad.nl/economi(...)sen-op-nul~a8c04968/
Gewoon meer mensen die het ziekenhuis hebben verlaten en minder mensen die zijn opgenomen wellicht? Geen idee eigenlijk.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:49 schreef Drekkoning het volgende:
Waar komt die -4 vandaan eigenlijk? Zijn dat opnames die achteraf toch negatief waren oid? Of dubbele aanmeldingen?
Ziekenhuisverlaters worden niet meegenomen in de dagelijkse cijfers. Anders zouden we al weken alleen maar in de min zitten.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Gewoon meer mensen die het ziekenhuis hebben verlaten en minder mensen die zijn opgenomen wellicht? Geen idee eigenlijk.
Goeie, praatte onzinquote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:55 schreef Hannnnn het volgende:
[..]
Ziekenhuisverlaters worden niet meegenomen in de dagelijkse cijfers. Anders zouden we al weken alleen maar in de min zitten.
Ander punt dan: je ziet in het kader van versoepeling steeds meer mensen handen geven, knuffelen en zoenen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:52 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
[..]
Al meermaals in het weekend (op een mooie dag) naar de stad gegaan en ja, mensen die elkaar passeren op straat houden niet altijd 1,5 meter afstand, maar binnen de horeca, binnen een bios, etc zie ik weinig overtredingen. Maar ook dat is slechts één ervaring. En ook voor mij geldt: het is misschien wat ik wil zien; dat gaat alle kanten op natuurlijk.
[..]
Klinkt logisch iddquote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:54 schreef Hannnnn het volgende:
[..]
Lijkt mij dubbele aanmeldigen, waarschijnlijk door verhuizingen binnen ziekenhuizen of afdelingen.
Dat of iemand die is opgenomen en achteraf toch geen corona blijkt te hebben maar iets ander.
Ook dat vind ik wel mee vallen, maar wel iets meer ja. Maar ook dat heeft blijkbaar maar weinig effecten op de nummers (vooralsnog).quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ander punt dan: je ziet in het kader van versoepeling steeds meer mensen handen geven, knuffelen en zoenen.
Bron? Wat is er gaande dan?quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:02 schreef Confetti het volgende:
Als je ziet wat er in Barcelona gebeurt is het duidelijk dat het virus even tijd nodig heeft om aan kracht te winnen, maar op een gegeven moment als een tsunami amper meer te stoppen is. Het kwartje hoeft natuurlijk niet zo heel vaak verkeerd te vallen om de dominostenen om te laten vallen.
Subjectief, ik weet het - maar de tendens is dat mensen minder bang zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ook dat vind ik wel mee vallen, maar wel iets meer ja. Maar ook dat heeft blijkbaar maar weinig effecten op de nummers (vooralsnog).
Ah thanksquote:Op vrijdag 17 juli 2020 14:50 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat doet de RIVM ook, alleen hebben ze ook open databronnen, waar enkele mensen mee aan de haal zijn gegaan.
https://www.bddataplan.nl/corona/
Nadeel van deze open bronnen zijn wel dat deze cijfers vaak nog gecorrigeerd worden, eerder naar beneden dan naar boven.
Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn als het verder geen (grote) stijgingen veroorzaakt. Ik zie amper verschillen (ook subjectief) met pak 'm beet begin juni en de cijfers zijn verder vrij stabiel gebleven. Wellicht dat ze in de winter inderdaad wat toenemen, maar dat is vooralsnog slechts een gok.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Subjectief, ik weet het - maar de tendens is dat mensen minder bang zijn.
Ik ben wel heel benieuwd of die mensen die nu op vakantie naar het buitenland vertrekken en weer terugkomen nog een effect gaan hebben... ik ben er een beetje huiverig voor dat we daardoor toch een stijging gaan zien... of dat buitenlandse toeristen het hier mee naartoe nemen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:08 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn als het verder geen (grote) stijgingen veroorzaakt. Ik zie amper verschillen (ook subjectief) met pak 'm beet begin juni en de cijfers zijn verder vrij stabiel gebleven. Wellicht dat ze in de winter inderdaad wat toenemen, maar dat is vooralsnog slechts een gok.
Weet dat je over het algemeen vrij positief ingesteld bent en hoop het oprecht met je mee, maar ik ben toch wat pessimistischer ingesteld wat dat betreft. Ik verwacht vervelende situaties in het najaar/winter qua besmettingen en maatregelen. Onderbuikgevoel, weet niet waarom..quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:08 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn als het verder geen (grote) stijgingen veroorzaakt. Ik zie amper verschillen (ook subjectief) met pak 'm beet begin juni en de cijfers zijn verder vrij stabiel gebleven. Wellicht dat ze in de winter inderdaad wat toenemen, maar dat is vooralsnog slechts een gok.
Bij vakantie naar brandhaarden bedoel je?quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben wel heel benieuwd of die mensen die nu op vakantie naar het buitenland vertrekken en weer terugkomen nog een effect gaan hebben... ik ben er een beetje huiverig voor dat we daardoor toch een stijging gaan zien... of dat buitenlandse toeristen het hier mee naartoe nemen.
Dat is wel even afwachten ja. Zolang vluchten naar echte brandhaarden niet mogelijk zijn denk ik dat het wel mee valt. Maar afwachten.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben wel heel benieuwd of die mensen die nu op vakantie naar het buitenland vertrekken en weer terugkomen nog een effect gaan hebben... ik ben er een beetje huiverig voor dat we daardoor toch een stijging gaan zien... of dat buitenlandse toeristen het hier mee naartoe nemen.
Het kan inderdaad nog alle kanten op. Gelukkig geen nieuwe informatie dat ik graag positief kijk naar zaken, maar ik snap je wel gewoon natuurlijk. Ik heb (wellicht naïeve) hoop dat we er nu meer bovenop zitten en de schade daardoor kunnen beperken als er wel een tweede golf komt (regionaal ingrijpen bv). Laten we hopen dat het mee gaat vallen.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Weet dat je over het algemeen vrij positief ingesteld bent en hoop het oprecht met je mee, maar ik ben toch wat pessimistischer ingesteld wat dat betreft. Ik verwacht vervelende situaties in het najaar/winter qua besmettingen en maatregelen. Onderbuikgevoel, weet niet waarom..
Het virus wint aan kracht? Tsunami? Kwartje? Dominostenen? Het lijkt wel alsof ik Hugo de Jonge hoor met z'n metaforenbrijquote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:02 schreef Confetti het volgende:
Als je ziet wat er in Barcelona gebeurt is het duidelijk dat het virus even tijd nodig heeft om aan kracht te winnen, maar op een gegeven moment als een tsunami amper meer te stoppen is. Het kwartje hoeft natuurlijk niet zo heel vaak verkeerd te vallen om de dominostenen om te laten vallen.
We zitten er zeker veel meer bovenop. De tweede golf kan nooit zo "hoog" worden als de eerste. Toen de kroegen dicht gingen werden er al meer dan 100 mensen op één dag in het ziekenhuis opgenomen. Zo ver laten ze het nu heus niet komen. Bovendien kunnen we nu al voorafgaand aan positieve testen toenames in besmettingen detecteren in het rioolwater. En er is meer bekend over welke maatregelen effectief zijn om besmettingen tegen te gaan. Hooguit is de bereidheid lager om die maatregelen op te volgen, omdat men hier in Nederland graag zelf bepaalt wat goed en nodig is.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik heb (wellicht naïeve) hoop dat we er nu meer bovenop zitten en de schade daardoor kunnen beperken als er wel een tweede golf komt (regionaal ingrijpen bv). Laten we hopen dat het mee gaat vallen.
Volgens mij kun je niet echt direct naar oranje gebieden vliegen toch? Maar in gele gebieden zullen ook genoeg mensen niet altijd even strict omgaan met de basisregels (Hoi Albufeira), en je ziet het nu al in andere landen her en der stijgen...quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Bij vakantie naar brandhaarden bedoel je?
Wij gaan naar Kroatië, Istrië. Daar stijgen de cijfers ook weer. In Istrië valt het op zich wel mee, maar toch. Ik denk niet dat we heel veel risico lopen. Appartement, pal aan zee, veel buiten, geen nachtleven. Maar we houden het wel scherp in de gaten .quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:26 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij kun je niet echt direct naar oranje gebieden vliegen toch? Maar in gele gebieden zullen ook genoeg mensen niet altijd even strict omgaan met de basisregels (Hoi Albufeira), en je ziet het nu al in andere landen her en der stijgen...
En dat laatste is goede zaak denk ik. We moeten ook echt stapje voor stapje beetje verder, dat er een aantal meer gevallen komen was te verwachten. Maar je zou toch denken dat we nu betere op maat beslissingen kunnen maken dan in maart.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 15:24 schreef eentwee het volgende:
[..]
We zitten er zeker veel meer bovenop. De tweede golf kan nooit zo "hoog" worden als de eerste. Toen de kroegen dicht gingen werden er al meer dan 100 mensen op één dag in het ziekenhuis opgenomen. Zo ver laten ze het nu heus niet komen. Bovendien kunnen we nu al voorafgaand aan positieve testen toenames in besmettingen detecteren in het rioolwater. En er is meer bekend over welke maatregelen effectief zijn om besmettingen tegen te gaan. Hooguit is de bereidheid lager om die maatregelen op te volgen, omdat men hier in Nederland graag zelf bepaalt wat goed en nodig is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |