Het zal mij niks verbazen als GVE gewoon heeft gezegd dat ze er mee stoppen en dat APOC eerst maar eens moet gaan aflossen. Ze sluiten drie nieuwe miljoenenleningen af en lossen er eentje af. Dan hoef je niet heel erg economisch onderlegd te zijn om te zien dat dit vroeg of laat gegarandeerd fout gaat.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dat zal GvE niet leuk vinden en dan druk ik me genuanceerd uit. Hoeveel % van de omzet zou APOC binnen hebben gebracht bij GvE de afgelopen tijd?

Het gaat mij vooral over het gedrag / mentaliteit / non-communicatie die tijdens dat project naar voren is gekomen, dat gaat niet zomaar veranderen. Welke rol het platform (gve) daarin heeft gespeeld weet ik niet, maar ik betwijfel of dat nu wel zoveel anders zal zijn.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:18 schreef djh77 het volgende:
Met alle zekerheden nu (o.a. 2x eigen woning), is het toch wel een heel ander verhaal dan met een project zonder harde zekerheden

Dat vermoed ik ook, eigenlijk.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:35 schreef mike79_n het volgende:
[..]
Het zal mij niks verbazen als GVE gewoon heeft gezegd dat ze er mee stoppen en dat APOC eerst maar eens moet gaan aflossen. Ze sluiten drie nieuwe miljoenenleningen af en lossen er eentje af. Dan hoef je niet heel erg economisch onderlegd te zijn om te zien dat dit vroeg of laat gegarandeerd fout gaat.

Zo op het eerste gezicht wel een leuk projectquote:Op maandag 20 juli 2020 10:35 schreef djh77 het volgende:
Weer een groot project van 2 miljoen op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/carpenter-investments-b-v/
Met 12x 1e hypotheek

Want 30.000 min 2.500 = 30.000quote:Financieringsbehoefte:
Er is in totaal ¤ 30.000 benodigd. Naast ¤2.500 eigen inbreng van de vennoten is een lening van ¤30.000 benodigd via Kapitaal op Maat.

En het zorgwekkende is dat er geen enkel noemenswaardig onderpand is anders dan wat balpennen. Ze hebben in tijden toen bij iedereen het geld tegen de plinten klotste, waar bij elke investeringskans waar rendement voorgespiegeld werd, men er op af dook om te kunnen investeren, een aantal leningen weten te slijten. Door een paar snelle aflossingen en successen in het begin rook vrijwel iedereen gratis geld en na dat moment is iedereen er ingetrapt. Volgens mij is de laatste miljoenen lening niet eens meer online gekomen en is op voorhand al volgeschreven. Zo absurd is het geworden. Ik denk dat dit wel eens een Radar-onderwerpje in wording kan zijn.quote:

2500 is ook een flinke duit uit eigen zaken hoor poeh poehquote:Op maandag 20 juli 2020 15:16 schreef djh77 het volgende:
Budgetuitvaarten op kom
https://www.kapitaalopmaa(...)oven-Wensen-uitvaart
[..]
Want 30.000 min 2.500 = 30.000

Mocht de beslissing positief uitvallen https://www.collincrowdfu(...)fb8b91a613dfdc2241f1quote:Op maandag 20 juli 2020 14:59 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht wel een leuk project
Positief zijn de eerste hypotheken en de H.A. Ook een mooie spreiding van diverse panden waarop een 1e hypotheek zal worden afgegeven. Wel lijkt de taxatie iets aan de hoge kant. Daar waar een woz controle mogelijk was ligt de woz waarde ongeveer 25% onder de taxatiewaarde.
Aan de andere kant bestaat een belangrijk deel van de onderpanden uit bedrijfsmatig onroerend goed en de aflossing op de lening is maar 1% per jaar (5% over de totale looptijd) wat natuurlijk wel erg weinig is. Ook de problemen die er kennelijk geweest zijn met een eerder project via GvE en het niet soepel meewerken en communiceren toen er achterstanden ontstonden is natuurlijk een zeer kwalijke zaak.
Ondanks dat het pakket zekerheden er netjes uit ziet twijfel ik dus een beetje… Vooral de problemen uit het verleden zijn hier debet aan.

Wat ik vooral geestig vind, is het pleonasme dat KOM gebruikt bij de risicoklasse: "Deze aanvraag is geklassificeerd als een zeer hoog risico (klasse C)".quote:Op maandag 20 juli 2020 15:16 schreef djh77 het volgende:
Budgetuitvaarten op kom
https://www.kapitaalopmaa(...)oven-Wensen-uitvaart
[..]
Want 30.000 min 2.500 = 30.000

Alvast bedankt voor het linkjequote:Op maandag 20 juli 2020 15:33 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]
Mocht de beslissing positief uitvallen https://www.collincrowdfu(...)fb8b91a613dfdc2241f1
Ik moet er ook nog even over denken.

Dank we hebben nog tijd genoeg om na te denken. Deze komt op zijn vroegst donderdag online. Hij staat op dit moment nog niet bij de aankondigingen. De 48 periode moet dus nog starten.quote:Op maandag 20 juli 2020 15:33 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]
Mocht de beslissing positief uitvallen https://www.collincrowdfu(...)fb8b91a613dfdc2241f1

2000k ophalen dus we kunnen nog wel even nadenken.quote:

Zojuist even snel door de pitch of NLI gescand. Deze zin viel me op:quote:Op maandag 20 juli 2020 13:35 schreef mike79_n het volgende:
[..]
Het zal mij niks verbazen als GVE gewoon heeft gezegd dat ze er mee stoppen en dat APOC eerst maar eens moet gaan aflossen. Ze sluiten drie nieuwe miljoenenleningen af en lossen er eentje af. Dan hoef je niet heel erg economisch onderlegd te zijn om te zien dat dit vroeg of laat gegarandeerd fout gaat.

Het is gewoon een variant van een piramidespel, niets minder. Iedereen wil meelopen met vroegere successen en ik denk dat GVE inmiddels wakker is geworden en de volgende lening(en) heeft afgewezen en APOC, die zeker niet bij een bank terecht kan óf kon, moet op zoek naar iets anders om het spel in de lucht te houden.quote:Op maandag 20 juli 2020 16:56 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Zojuist even snel door de pitch of NLI gescand. Deze zin viel me op:
"APOC ervaart dat de impact van Corona nieuwe kansen biedt, mits er voldoende toegang blijft tot kapitaal."
Vrij vertaald: "onze opslag ligt vol met onderdelen, en we hopen dat we ze ooit een keer gaan verkopen als er weer normaal gevlogen gaat worden. Ondertussen maken we een paar extra stellingen in onze opslag."
Ik denk dat in dit geval de impact van de corona crisis, specifiek op deze sector, onderschat wordt: kijk naar de malaise rond 2000, en 2008.

Tsja. De kwestie met het fitness centrum zegt veel over de mentaliteit van dit clubje. Aan de andere kant: het huidige project is dusdanig ingekleed dat het wel erg gek moet lopen wil je daar geld aan verliezen. Na 5 jaar heb je sowieso al 30% aan rente in de pocket. Die laatste 70% zie ik dan ook nog wel komen met deze zekerheden. Plus het rendement.quote:Op maandag 20 juli 2020 15:33 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]

Overdrijven is ook een kunst. Wat jij schetst is één van vele varianten van wat zou kunnen spelen.quote:Op maandag 20 juli 2020 17:40 schreef mike79_n het volgende:
[..]
Het is gewoon een variant van een piramidespel, niets minder. Iedereen wil meelopen met vroegere successen en ik denk dat GVE inmiddels wakker is geworden en de volgende lening(en) heeft afgewezen en APOC, die zeker niet bij een bank terecht kan óf kon, moet op zoek naar iets anders om het spel in de lucht te houden.

Precies, het kan ook gewoon om betere voorwaarden gaan.quote:Op maandag 20 juli 2020 18:37 schreef obligataire het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst. Wat jij schetst is één van vele varianten van wat zou kunnen spelen.

Dat klopt, maar ik denk dat mijn scenario helaas ieder kwartaal een stapje dichterbij komt (ik zit nu nog in drie APOC-leningen). De vervroegde aflossingen zijn er al niet meer en de luchtvaartindustrie ligt op zijn gat en aan het staatsinfuus. Vrijwel iedere dag sneuvelt er een droevig coronarecord waardoor enig herstel niet snel dichterbij komt. De vraag naar onderdelen zakt, omdat ze niet of minder nodig zijn.quote:Op maandag 20 juli 2020 18:37 schreef obligataire het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst. Wat jij schetst is één van vele varianten van wat zou kunnen spelen.

Bedankt!quote:Op maandag 20 juli 2020 15:33 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]

Dit is inderdaad slechts een vermoeden van jou, maar ik heb hetzelfde onderbuikgevoel.quote:Op maandag 20 juli 2020 17:40 schreef mike79_n het volgende:
Het is gewoon een variant van een piramidespel, niets minder. Iedereen wil meelopen met vroegere successen en ik denk dat GVE inmiddels wakker is geworden en de volgende lening(en) heeft afgewezen en APOC, die zeker niet bij een bank terecht kan óf kon, moet op zoek naar iets anders om het spel in de lucht te houden.

„Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.quote:Op maandag 20 juli 2020 19:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Artikel over te hoge taxaties :
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-opdrijven-a4006408

Misschien ben (inmiddels was?) ik naïef, maar het is nog erger dan ik al dacht.quote:Op maandag 20 juli 2020 22:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
„Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.
Niet dat we dit nog niet wisten maar bizar is het wel.

Ik heb deze ook gelezen, en ziet er m.i. wel goed uit. Als de appartementen op WOZ waarde staan, is van hoge taxaties in ieder geval niet zo snel sprakequote:Op maandag 20 juli 2020 21:54 schreef ETphonehome het volgende:
En vandaag ook een tweede aankondiging op NLI: bouwkamp, agrarisch loonwerk.
Ik vind het op zich wel een aardig project:
• Ondernemer heeft vermogen weten op te bouwen (3 appartementen vrij van hypotheek in bezit)
• Neemt een bestaande business over, waar hij gezien zijn achtergrond de ins en outs van kent
Wat mij nog even laat twijfelen (heb hier nog bijna 2 dagen voor): de ondernemer aanvaardt HA, maar vestigt slechts een pos/neg verklaring op zijn appartementen: waarom geen hypotheek, en hiermee gecombineerd een lagere rente?
Ik zit hierover te prakkeseren, en kom tot de conclusie dat de ondernemer zijn handen vrij wil houden om deze appartementen te verkopen. Dat bevalt me niet zo.

Wat een zinnig onderzoek...quote:Op maandag 20 juli 2020 22:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
„Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.
Niet dat we dit nog niet wisten maar bizar is het wel.

Ik zou de fundingzekerheid nog niet afschrijven. Hij moet vanaf deze maand 20.000 per maand extra aflossen op de ccf lening. Ik weet niet of dit een probleem wordtquote:Op dinsdag 21 juli 2020 09:56 schreef peterc het volgende:
SamenInGeld het pandje aan de Mathenesserweg 7a van Ilyas stropt nu echt na een "terechte" valse start via SIG & CCF.
Deze pitch is voor Ilyas waarschijnlijk een brug te ver.

https://www.funda.nl/koop(...)095-de-heuvelaar-13/ SIG Venray Funda, 2e project van Hanan bij SIGquote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:31 schreef Horsemen het volgende:
Een nieuwe SiG in Venray
https://investeren.sameningeld.nl/project/venray-de-heuvelaar-13

Best een stevige prijs voor die regio. Voor dat geld heb je er ook een eengezinswoning. ¤1000,00 per maand is daarnaast ook best wel aan de prijs. Voor een regio waar middenhuur een stuk minder gebruikelijk is.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:50 schreef peterc het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop(...)095-de-heuvelaar-13/ SIG Venray Funda, 2e project van Hanan bij SIG

Ik denk dat de WOZ toch een aardige afspiegeling is. Noord Limburg is geen Randstad maar geen beroerde plek om te wonen. Dichtbij Duitsland/NRW heeft aantrekkelijke kanten, ook qua werk.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:07 schreef Hanzul2 het volgende:
[..]
Best een stevige prijs voor die regio. Voor dat geld heb je er ook een eengezinswoning. ¤1000,00 per maand is daarnaast ook best wel aan de prijs. Voor een regio waar middenhuur een stuk minder gebruikelijk is.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is de eerste keer dat ik zoiets in een hypotheekakte zie.
In hoofdstuk Voorbelasting staat dat er geen andere hypotheek is.
In hoofdstuk Rangwissel staat dat er wel een is en dat deze nu achter de nieuwe hypotheken komt.
Waarom zou Nationale Nederlanden dit toelaten?
Iemand die snapt hoe dit allemaal zit?

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

quote:Op dinsdag 21 juli 2020 21:19 schreef TisIk het volgende:
Ik zat net even de hypotheekakte van SiG Beelstraat Amsterdam te bekijken (https://investeren.sameni(...)-l-j-m-beelstraat-30)
Er staat o.a. in:Misschien was de hypotheek bij NN al afgelost, maar nog niet doorgehaald bij het kadaster ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is de eerste keer dat ik zoiets in een hypotheekakte zie.
In hoofdstuk Rangwissel staat dat er wel een is en dat deze nu achter de nieuwe hypotheken komt.
Iemand die snapt hoe dit allemaal zit?

quote:Op dinsdag 21 juli 2020 21:19 schreef TisIk het volgende:
Ik zat net even de hypotheekakte van SiG Beelstraat Amsterdam te bekijken (https://investeren.sameni(...)-l-j-m-beelstraat-30)
Er staat o.a. in:Of zal N.N. deze 4e hypotheek (na de SIG lening) eisen als aanvulling op de hypotheek van zijn privé woning? Misschien is dit wel zo ontstaan omdat dit hun voormalige privé woning betreft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is de eerste keer dat ik zoiets in een hypotheekakte zie.
Iemand die snapt hoe dit allemaal zOit?
Iets anders kan ik ook niet bedenken. SIG zou hier eigenlijk een toelichting op moeten geven aangezien deze akte afwijkt van de gebruikelijke akten.

quote:Op dinsdag 21 juli 2020 23:13 schreef Rikkert het volgende:
Update van Scorito, met donderdag een stemming. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen, maar ik ga ervan uit dat de mail van CCF meer duidelijkheid biedt.Een jaar alleen rente tegen een hogere rente. Daarna versnelde aflossing waardoor oorspronkelijke leentermijn gelijk blijft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

quote:
Weer een groot project van 2 miljoen op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/carpenter-investments-b-v/
Met 12x 1e hypotheek
quote:
Deze projecten komen deze week niet meer online. Ze zijn nog niet aangekondigd op de websitequote:
Aankoop bedrijfsverzamelgebouw op ccf
https://www.collincrowdfu(...)m-j-van-der-heijden/
Obv 1e hypotheek

Hierbij het linkje van het white label project wat momenteel bij GvE op de site staat. (bij projecten even naar beneden scrollen en niet op het white label project klikken maar op het project wat er onder staatquote:Op donderdag 16 juli 2020 16:44 schreef ML45 het volgende:
Opvallend bij GvE is dat van de 15 laatste projecten er 9 White labels zijn.
Neemt GvE langzaam afscheid van Crowdfunding en wordt hun verdienmodel nu White Label.
Zelfs Apoc project Z is via White label gefinancierd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het betreft een bedrijfspand met een 1e hypotheek wat langdurig verhuurd is aan de Kw@ntum.
Rente 6%
Looptijd 30 mnd.
Een doelbedrag van ¤ 650.000,-. Dit doelbedrag wordt stapsgewijs verhoogd tot een maximum van ¤ 1,3 miljoen.
Klaarblijkelijk is het pand sinds afgelopen jaar kortlopend gefinancierd via Achme@ real estate & finance. Deze heeft aangegeven dat dergelijke locaties niet langer in hun beleid passen.
Zo op het eerste gezicht volgens mij wel een leuk project. Wel met een vrij korte looptijd van 2,5 jaar. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
https://www.google.com/ma(...)wmDpIQoiowCnoECA8QBg

Met het linkje kun je gewoon investeren.quote:Op woensdag 22 juli 2020 12:03 schreef Jaco078 het volgende:
Ik vind het project er goed zien, mede icm de privé aansprakelijkheid van materiële waarde.
Kunnen en mogen wij als particulieren investeren in deze white label leningen?

quote:Op woensdag 22 juli 2020 11:48 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hierbij het linkje van het white label project wat momenteel bij GvE op de site staat. (bij projecten even naar beneden scrollen en niet op het white label project klikken maar op het project wat er onder staat)
Ik mis een beetje wat de ondernemer gaat doen aan het gebouw. Als ik het zo lees is dat wel nodig. Hij heeft de huur ook al met 30% verlaagd in 2018 en 2019. Die taxatie is natuurlijk op basis van de huidige huurprijs, maar als Kwantum weggaat is het maar de vraag wat het opbrengt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het betreft een bedrijfspand met een 1e hypotheek wat langdurig verhuurd is aan de Kw@ntum.
Rente 6%
Looptijd 30 mnd.
Een doelbedrag van ¤ 650.000,-. Dit doelbedrag wordt stapsgewijs verhoogd tot een maximum van ¤ 1,3 miljoen.
Klaarblijkelijk is het pand sinds afgelopen jaar kortlopend gefinancierd via Achme@ real estate & finance. Deze heeft aangegeven dat dergelijke locaties niet langer in hun beleid passen.
Zo op het eerste gezicht volgens mij wel een leuk project. Wel met een vrij korte looptijd van 2,5 jaar. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
https://www.google.com/ma(...)wmDpIQoiowCnoECA8QBg
"De meeste winkels hebben aangegeven te willen blijven, met deels gewijzigde oppervlakten, op voorwaarde van een herontwikkeling en uitbreiding. De ondernemers Leen Bakker en Kwantum hebben aangegeven deze locatie te verlaten als herontwikkeling achterwege blijft."
"BLOKKENDOZEN De gebouwen van NedCargo en die van Kwantum c.s. ernaast langs de Amersfoortsestraat (de historische Wegh der Weegen) en de Richelleweg zijn veel Soesterbergers allang een doorn in het oog. Ze uitten er kritiek op tijdens een inloopochtend in buurthuis De Linde. Ze spraken uit dat de gebouwen zouden moeten worden gesloopt of anders gecamoufleerd, bijvoorbeeld met hoog openbaar groen (bomen, hek met klimop) of uitvoering van een ander creatief idee: projectie van de naam Ons Belang op de gevels. De voorkeur had echter nieuwbouw. Aan die wens lijkt nu op termijn te kunnen worden voldaan."
[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 22-07-2020 12:15:30 ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |