abonnement Unibet Coolblue
pi_194070052
https://www.ad.nl/rotterd(...)et-gedrang~abf5c063/

quote:
Diergaarde Blijdorp stevent af op miljoenenverlies: ‘Voortbestaan in het gedrang’

Diergaarde Blijdorp stevent af op een miljoenenverlies. Dat meldt directeur Erik Zevenbergen. Het voortbestaan van de Rotterdamse dierentuin komt in het gedrang. De tijdelijke sluiting vanwege het coronavirus heeft een groot gat geslagen in de begroting van de diergaarde.

Ondanks de heropening op 20 mei draait de dierentuin nog lang niet op volle toeren. Het aantal bezoekers bedraagt maximaal 40 procent van de normale capaciteit, terwijl de kosten hoog blijven. Diergaarde Blijdorp heeft een beroep kunnen doen op de landelijke compensatieregeling. Daarnaast is gesneden in de kosten. Kantoormensen staan geregeld met een geel hesje en portofoon in de dierentuin. Zevenbergen scande zelf ook kaartjes bij de kassa. Daarnaast is leveranciers gevraagd om betalingen later te mogen voldoen. Verder is er steun van de Vereniging Vrienden van Blijdorp en van veel abonnementhouders, die hebben afgezien van compensatie.

Niet voldoende
Toch blijkt dat lang niet voldoende. Op sociale media meldt de diergaarde zelfs dat het voortbestaan in het gedrang komt. Vanwege de tijdelijke sluiting én de ‘nieuwe werkelijkheid’. Dat terwijl er tot 2030 allerlei ambitieuze plannen lopen, waaronder natuurbehoud en de restauratie van zes rijksmonumenten. Hiervoor zou een investering van 100 miljoen euro nodig zijn.


Diergaarde Blijdorp @RotterdamZoo
Door de corona-periode en de nieuwe werkelijkheid komt het voortbestaan van Diergaarde Blijdorp in het gedrang. We moeten nu alle zeilen bijzetten om het financieel te redden. Het punt is gekomen dat we het echt niet meer alleen aankunnen

Erik Zevenbergen
,,Alle steun die we al kregen van ons publiek, van onze omgeving, is hartverwarmend. Maar we hebben een heel groot gat te dichten, niet van tonnen, maar van miljoenen’’, zegt Zevenbergen. ,,Het kan dan ook niet anders of we moeten moeilijke keuzes maken.’’ Dit gaat volgens hem ook impact hebben op de inrichting van de organisatie. ,,We moeten onze kosten meer mee kunnen laten veren met de opbrengsten.”

Steun
Volgens de dierentuin-directeur is steun nodig van iedereen die de dierentuin een warm hart toedraagt. ,,Help mee, steun onze dierentuin en draag trots uit: ‘Ik ben een Blijdorpert!’.’’

Dat is meteen ook de slogan voor dit zomerseizoen. Mensen kunnen een T-shirt met die leus kopen. Het is niet alleen vrijblijvend of lollig bedoeld. Bezoekers, Vrienden en partners van Blijdorp worden opgeroepen ruimhartig te doneren, maar ook om een abonnement aan te schaffen.
Ik hoop van harte dat ze het redden :{
Buiten dat ze actief bezig zijn met allerlei fokprogramma's is het ook een prachtige dierentuin.

[ Bericht 6% gewijzigd door sp3c op 14-07-2020 20:46:44 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:02:32 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194070080
Zonde!!! ;(
Krijgt een dierentuin geen subsidie?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_194070082
Onmiddellijk sluiten dat park 14.gif
  User die overal opduikt 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:03:13 #4
186611 Haags
pi_194070090
Eigenlijk is het gewoon een saaie lelijke kut dierentuin. Wmb gaan ze failliet.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 13 juli 2020 @ 16:06:14 #5
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194070135
Dat is die ene dierentuin waarin ik amper dieren zag toen ik er was. Die hielden zich stuk voor stuk verborgen. :')

Het voelde meer als een soort van mooi wandelpark. :)
  maandag 13 juli 2020 @ 16:08:37 #6
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_194070160
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Eigenlijk is het gewoon een saaie lelijke kut dierentuin. Wmb gaan ze failliet.
In vergelijking met...?
Krekker is de bom!
  maandag 13 juli 2020 @ 16:09:39 #7
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_194070176
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:06 schreef Eightyone het volgende:
Dat is die ene dierentuin waarin ik amper dieren zag toen ik er was. Die hielden zich stuk voor stuk verborgen. :')

Het voelde meer als een soort van mooi wandelpark. :)
Was in mijn ervaring heel anders. Je waande je juist meer in de jungle op de savanne etc...
Krekker is de bom!
  User die overal opduikt 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:09:58 #8
186611 Haags
pi_194070179
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

In vergelijking met...?
Burgers Zoo bijvoorbeeld.
Zonder wrijving geen glans
pi_194070218
Mooizo. Afbreken en woningen neerzetten.
blablablabla
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:13:25 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194070221
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:09 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Burgers Zoo bijvoorbeeld.
Dat is een tokkie park :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 13 juli 2020 @ 16:13:50 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_194070230
Lullig, maar ze zullen niet de laatsten zijn. Veel amusement is niet rendabel met de lage bezoekersaantallen die men moet aanhouden door Covid. Verwacht de komende maanden nog wel meer van dit soort berichten van andere dierentuinen, Madurodam, Efteling etc.

quote:
Toch blijkt dat lang niet voldoende. Op sociale media meldt de diergaarde zelfs dat het voortbestaan in het gedrang komt. Vanwege de tijdelijke sluiting én de ‘nieuwe werkelijkheid’. Dat terwijl er tot 2030 allerlei ambitieuze plannen lopen, waaronder natuurbehoud en de restauratie van zes rijksmonumenten. Hiervoor zou een investering van 100 miljoen euro nodig zijn.
Een minder grote broek aantrekken in deze tijd zou trouwens ook niet verkeerd zijn, zet die plannen maar in de ijskast.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 13 juli 2020 @ 16:15:31 #12
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194070254
Ik haat dierentuinen en vind het veelal zielig (sneu al dat geijsbeer van leeuwen etc.) maar ben wel eens in Blijdorp geweest en vond het wel een mooie dierentuin. En ik hoop dat ze het redden want fokprogramma’s maar vooral denk ik dat die beesten beter in NL zitten dan een of andere overdracht aan Polen, iets in Afrika of Arabische Emiraten.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:15:38 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194070255
Dierentuinen moeten blijven want die zijn heel educatief.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die overal opduikt 2022 maandag 13 juli 2020 @ 16:15:38 #14
186611 Haags
pi_194070256
quote:
6s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:13 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dat is een tokkie park :')
Oh, nou die ervaring heb ik niet. Maar het zal.
Zonder wrijving geen glans
pi_194070262
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Eigenlijk is het gewoon een saaie lelijke kut dierentuin. Wmb gaan ze failliet.
Zoo dit zijn teksten hoor!
  maandag 13 juli 2020 @ 16:17:14 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194070273
quote:
17s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:15 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik haat dierentuinen en vind het veelal zielig (sneu al dat geijsbeer van leeuwen etc.) maar ben wel eens in Blijdorp geweest en vond het wel een mooie dierentuin. En ik hoop dat ze het redden want fokprogramma’s maar vooral denk ik dat die beesten beter in NL zitten dan een of andere overdracht aan Polen, iets in Afrika of Arabische Emiraten.
Dat is wat betreft het welzijn van de dieren wel een pluspunt van Blijdorp: dat ze ruim behuisd zijn.

Dat maakt ze natuurlijk wel moeilijker zichtbaar voor het publiek. :')
  maandag 13 juli 2020 @ 16:20:17 #17
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194070317
Ik vind dat de aanpassingen die ze, wat zal het zijn, 10 jaar geleden, hebben gedaan er geen leukere dierentuin van hebben gemaakt.
pi_194070318
Ik heb zelf haast geen vergelijkingmateriaal, maar ik ben wel naar Antwerpen Zoo geweest en dat vond ik vergeleken met Blijdorp echt een aanfluiting. Alles was oud, het stonk in de verblijven, klein,.... Misschien dat ze ondertussen de boel vernieuwd hebben, maar zoniet is dat geen aanrader.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 13 juli 2020 @ 16:20:47 #19
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194070328
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:17 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Dat is wat betreft het welzijn van de dieren wel een pluspunt van Blijdorp: dat ze ruim behuisd zijn.

Dat maakt ze natuurlijk wel moeilijker zichtbaar voor het publiek. :')
Nja, welzijn staat voorop lijkt me. Maar het is wel lastig als je inkomsten vooral afhankelijk zijn van publiek dat natuurlijk wel iets wil zien. Al heb ik er toen zelf niet zo’n last van gehad, behalve misschien bij van die kleine beestjes als stokstaartjes. Maar kan me daar niet druk om maken omdat ik het al zielig genoeg vind, :+. Dan gun ik ze hun rust wel.

Maar er liepen toen wel leeuwen te ijsberen als een gek. En ook Bokito zag er niet al te happy uit, :+ ;(.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  maandag 13 juli 2020 @ 16:21:51 #20
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194070342
Misschien is het tijdperk van betalen om dieren in gevangenschap te zien gewoon voorbij.
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
  maandag 13 juli 2020 @ 16:23:47 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194070373
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Eigenlijk is het gewoon een saaie lelijke kut dierentuin. Wmb gaan ze failliet.
Smaken verschillen, maar Blijdorp een saaie lelijke kut dierentuin? Het is echt een van de , zo niet de, beste die we hebben.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194070405
quote:
17s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:20 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Nja, welzijn staat voorop lijkt me. Maar het is wel lastig als je inkomsten vooral afhankelijk zijn van publiek dat natuurlijk wel iets wil zien. Al heb ik er toen zelf niet zo’n last van gehad, behalve misschien bij van die kleine beestjes als stokstaartjes. Maar kan me daar niet druk om maken omdat ik het al zielig genoeg vind, :+. Dan gun ik ze hun rust wel.

Maar er liepen toen wel leeuwen te ijsberen als een gek. En ook Bokito zag er niet al te happy uit, :+ ;(.
Dat laatste viel me ook op toen ik een abo had, maar dat was bij de tijgers. Leeuwen hebben sinds een paar jaar een nieuw verblijf.

Wat ik vooral zielig vond is dat kinderen bij schoolreisjes vooral bij de tijgers op de ramen aan het bonzen waren terwijl die beesten aan het rusten waren. Ook schreeuwen naar die beesten... En de leerkrachten stonden er vaak bij en keken er naar... Ik hoop voor die beesten dat dat een beetje geluidwerend glas/plastic/ spul is.
pi_194070438
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:21 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Misschien is het tijdperk van betalen om dieren in gevangenschap te zien gewoon voorbij.
Nee hoor een miljoenenpubliek elk jaar voor de dierentuinen.
pi_194070513
Een persoon als Tiger King zou dit park uit het slop kunnen trekken
U MAD?
pi_194070548
Blijdorp is toch wel een van de mooiste dierenparken van Nederland. Bovendien met een enorme geschiedenis. Zou best zonde zijn als die om zou vallen. Maar ja je kan je inderdaad ook zeker wel afvragen in hoeverre dierenparken nog van deze tijd zijn. De laatste keer dat ik er was, een paar jaar geleden, keek ik er ook wel met heel andere ogen naar dan als klein kind. Ik word eigenlijk vrij triest van de aanblik van al die dieren in kooien. Zelfs in Blijdorp waar ze hun best hebben gedaan om de natuurlijke omgeving na te bootsen en waar de dieren meer ruimte dan gemiddeld hebben, blijft het toch een veel te krappe gevangenis, en je ziet van sommige dieren de stress en verveeldheid er gewoon afspatten.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 13 juli 2020 @ 16:45:00 #26
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194070649
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dat laatste viel me ook op toen ik een abo had, maar dat was bij de tijgers. Leeuwen hebben sinds een paar jaar een nieuw verblijf.

Wat ik vooral zielig vond is dat kinderen bij schoolreisjes vooral bij de tijgers op de ramen aan het bonzen waren terwijl die beesten aan het rusten waren. Ook schreeuwen naar die beesten... En de leerkrachten stonden er vaak bij en keken er naar... Ik hoop voor die beesten dat dat een beetje geluidwerend glas/plastic/ spul is.
Klopt, het waren misschien ook wel de tijgers. Dat durf ik niet meer te zeggen.

Kinderen vind ik ook altijd zwaar kut in dierentuinen. Ze kunnen er gewoon niet mee omgaan, maar volwassenen vaak ook niet. Beetje bonken, tikken en slaan.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  maandag 13 juli 2020 @ 16:45:25 #27
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194070657
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:36 schreef Farenji het volgende:
Blijdorp is toch wel een van de mooiste dierenparken van Nederland. Bovendien met een enorme geschiedenis. Zou best zonde zijn als die om zou vallen. Maar ja je kan je inderdaad ook zeker wel afvragen in hoeverre dierenparken nog van deze tijd zijn. De laatste keer dat ik er was, een paar jaar geleden, keek ik er ook wel met heel andere ogen naar dan als klein kind. Ik word eigenlijk vrij triest van de aanblik van al die dieren in kooien. Zelfs in Blijdorp waar ze hun best hebben gedaan om de natuurlijke omgeving na te bootsen en waar de dieren meer ruimte dan gemiddeld hebben, blijft het toch een veel te krappe gevangenis, en je ziet van sommige dieren de stress en verveeldheid er gewoon afspatten.
Ja dit. Het enige nut is het educatieve aspect voor kinderen maar dat kun je ook op een andere manier inrichten
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
  maandag 13 juli 2020 @ 16:46:04 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194070673
ze moeten ook veel meer een voorbeeld nemen aan oost-europesche dierentuinen. Wij geven drie beren een ruimte van 200m2, dat is veel te kostbaar. Zeker met grondprijzen als in Rotterdam.

In Bulgarije zitten drie beren in een hok van 1m3.
Weinig kostbare ruimte, makkelijk voeren...

Zo maak je dierentuinen kostendekkend.


quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:06 schreef Eightyone het volgende:
Dat is die ene dierentuin waarin ik amper dieren zag toen ik er was. Die hielden zich stuk voor stuk verborgen. :')

Het voelde meer als een soort van mooi wandelpark. :)
ook dat is met hokken veel beter geregeld.
Tot nooit .......
  maandag 13 juli 2020 @ 16:51:53 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194070770
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:36 schreef Farenji het volgende:
...en je ziet van sommige dieren de stress en verveeldheid er gewoon afspatten.
Is dat nou zo erg? Als je iedere dag in file staat naar je kutbaan, ben je dan beter af?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194070879
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Is dat nou zo erg? Als je iedere dag in file staat naar je kutbaan, ben je dan beter af?
Natuurlijk wel, want dat doe je jezelf aan. Zoek dan een leukere baan dichterbij waar je niet in de file hoeft te staan. Het is niet alsof die dieren diezelfde keuze hebben, alsof die zomaar even op de leeuwen-linkedin op zoek kunnen gaan naar een nieuwe uitdaging op de afrikaanse savanne met meer doorgroeimogelijkheden en verser vlees dan ze bij blijdorp krijgen.
  maandag 13 juli 2020 @ 17:05:06 #31
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_194071033
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:46 schreef Speekselklier het volgende:
ze moeten ook veel meer een voorbeeld nemen aan oost-europesche dierentuinen. Wij geven drie beren een ruimte van 200m2, dat is veel te kostbaar. Zeker met grondprijzen als in Rotterdam.

In Bulgarije zitten drie beren in een hok van 1m3.
Weinig kostbare ruimte, makkelijk voeren...

Zo maak je dierentuinen kostendekkend.
[..]

ook dat is met hokken veel beter geregeld.
Het draait toch om meer dan kostendekkend zijn... Het welzijn van de dieren staat voorop.
Dan maar geen dierentuin. We hebben er toch al genoeg in ons landje. :)
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_194071066
quote:
17s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:20 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Nja, welzijn staat voorop lijkt me. Maar het is wel lastig als je inkomsten vooral afhankelijk zijn van publiek dat natuurlijk wel iets wil zien. Al heb ik er toen zelf niet zo’n last van gehad, behalve misschien bij van die kleine beestjes als stokstaartjes. Maar kan me daar niet druk om maken omdat ik het al zielig genoeg vind, :+. Dan gun ik ze hun rust wel.

Maar er liepen toen wel leeuwen te ijsberen als een gek. En ook Bokito zag er niet al te happy uit, :+ ;(.
Bokito miste dat wijf waar hij op heeft gelegen natuurlijk.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194071149
Dierentuinen zijn niet meer van deze tijd.
De enige die wat mij betreft overeind zouden blijven, zijn degenen die dieren uit circussen, dansberen, galberen..etc. een thuis geven. Die dieren kunnen niet meer terug naar de natuur, maar er zou ook niet meer mee gefokt moeten worden.

Ongeveer 70% van de dieren in gevangenschap vertoont stereotype gedrag. Duidend op (ontwikkelende) problemen. En juist dieren geboren in gevangenschap lijken dit vaker te vertonen, mogelijk omdat ze in een 'arme' omgeving opgroeien dan soortgenoten in het wild. Zij hebben juist vaker last van al die hordes mensen door de stress. (Dit leerde ik van mijn ethologie- docenten).

Fokprogramma's hebben verder geen enkel nut als je daardoor vele dieren weer moet afmaken, omdat er in je eigen of in andere dierentuinen geen plek is, en in het wild de leefomgeving juist dramatisch aan het afnemen is of stropers de dienst uitmaken. (Wanneer was de laatste keer dat een dierentuin in NL een dier succesvol heeft uitgezet in het wild?)

Wat educatief betreft: daar zijn andere manieren voor dan naar ijsberende ijsberen te kijken in een betonnen bak die werkelijk niks met hun natuurlijke leefomgeving te maken heeft.

Sommige circussen hebben het al wel begrepen; met 'hologram-dieren'. En deze ontwikkeling is ook wel heel erg gaaf:

https://www.theguardian.c(...)7Hd186acyiXnIjfAaQ-s
  maandag 13 juli 2020 @ 17:16:43 #34
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194071230
Ik vind dierentuinen erg leuk om te bezoeken altijd, maar er zijn er in Nederland ook wel heel veel. Als Blijdorp sluit is dat jammer, maar geen ramp. Er zijn mooiere dierentuinen in het land.
  maandag 13 juli 2020 @ 17:20:17 #35
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194071269
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:16 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dierentuinen erg leuk om te bezoeken altijd, maar er zijn er in Nederland ook wel heel veel. Als Blijdorp sluit is dat jammer, maar geen ramp. Er zijn mooiere dierentuinen in het land.
Blijdorp is juist een van de mooiste die we hebben.

Begin maar met sluiten van Artis, Beekse Bergen, Wildlands en Amersfoort.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 13 juli 2020 @ 17:23:45 #36
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_194071333
Prima. Kan beter voor woningruimte gebruikt worden.

Alle dierentuinen mogen wel oprotten.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_194071813
Ze zouden in plaats van dieren, dinosauriërs moeten tonen. Daar komt vast veel publiek op af en wat kan er nou mis gaan.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_194071883
Blijdorp zat al in zwaar weer, dat zijn de eersten die nu omvallen
  maandag 13 juli 2020 @ 18:08:16 #39
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194072032
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:59 schreef Adames het volgende:
Blijdorp zat al in zwaar weer, dat zijn de eersten die nu omvallen
Dat laat Rotterdam / Nederland niet gebeuren hoor. Let maar op.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 13 juli 2020 @ 18:10:40 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194072076
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zelf haast geen vergelijkingmateriaal, maar ik ben wel naar Antwerpen Zoo geweest en dat vond ik vergeleken met Blijdorp echt een aanfluiting. Alles was oud, het stonk in de verblijven, klein,.... Misschien dat ze ondertussen de boel vernieuwd hebben, maar zoniet is dat geen aanrader.
Vul dat in voor ongeveer ieder amusementsding in Belgie :')
  maandag 13 juli 2020 @ 18:11:05 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194072083
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:21 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Misschien is het tijdperk van betalen om dieren in gevangenschap te zien gewoon voorbij.
Nee
  maandag 13 juli 2020 @ 18:24:28 #42
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194072295
quote:
3s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:54 schreef NgInE het volgende:
Ze zouden in plaats van dieren, dinosauriërs moeten tonen. Daar komt vast veel publiek op af en wat kan er nou mis gaan.
:D
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194072335
Gewoon een roep om de subsidiepot open te trekken dit. Of eigenlijk meer een dreigement.
Vakman pur sang
pi_194072360
Een grote bbq organiseren dus..die beesten moeten toch ergens heen..
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 13 juli 2020 @ 18:32:12 #45
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194072412
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:28 schreef Geerd het volgende:
Een grote bbq organiseren dus..die beesten moeten toch ergens heen..
Zijn ze beter af dan in hun kooitjes idd
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
  maandag 13 juli 2020 @ 18:32:28 #46
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_194072417
Als ze met vaste looproutes en tijdsloten gaan werken dan kunnen ze toch wel meer gasten kwijt?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  maandag 13 juli 2020 @ 18:34:12 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194072446
Misschien kunnen ze het aan een Chinees verkopen
pi_194072482
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:34 schreef Hexagon het volgende:
Misschien kunnen ze het aan een Chinees verkopen
Die dan alles op gaat eten en Nederland de brandhaard wordt van een nieuw virus :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_194072488
Mensen worden gelukkig van de dierentuin, doen vit D op, bewegen, allemaal goed voor de weerstand en de kans om buiten corona op te lopen is vrijwel nihil, dus debiel dat een dierentuin niet op de normale manier mag functioneren,
RIVM, doe je oogkleppen af.
pi_194072528
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:08 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat laat Rotterdam / Nederland niet gebeuren hoor. Let maar op.
In Rotterdam dreigde ooit de boekwinkel Donner te verdwijnen. Nou dat ken natuurlijk niet. Dus toen hebben alle Rotterdammers spontaan de beurs getrokken om dat te voorkomen. Ze hebben Donner gered en die loopt nu in een veel mooier pand dan ooit ontzettend succesvol te wezen. 8-)
  maandag 13 juli 2020 @ 21:47:19 #51
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_194075532
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zelf haast geen vergelijkingmateriaal, maar ik ben wel naar Antwerpen Zoo geweest en dat vond ik vergeleken met Blijdorp echt een aanfluiting. Alles was oud, het stonk in de verblijven, klein,.... Misschien dat ze ondertussen de boel vernieuwd hebben, maar zoniet is dat geen aanrader.
Daar ben ik al minstens 30 jaar niet meer geweest. Zo te lezen is het nog steeds niet veranderd. Toen vond ik het ook een verschrikking.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_194075736
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:06 schreef Eightyone het volgende:
Dat is die ene dierentuin waarin ik amper dieren zag toen ik er was. Die hielden zich stuk voor stuk verborgen. :')

Het voelde meer als een soort van mooi wandelpark. :)
Haha inderdaad. Dochterlief bracht meer tijd door in de speeltuin daar :’)
Artis en Ouwehands Dierenpark vonden we veel leuker. Zag je ook daadwerkelijk een aap en een tijger etc. O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_194076209
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Candaasje het volgende:
Dierentuinen zijn niet meer van deze tijd.
De enige die wat mij betreft overeind zouden blijven, zijn degenen die dieren uit circussen, dansberen, galberen..etc. een thuis geven. Die dieren kunnen niet meer terug naar de natuur, maar er zou ook niet meer mee gefokt moeten worden.

Ongeveer 70% van de dieren in gevangenschap vertoont stereotype gedrag. Duidend op (ontwikkelende) problemen. En juist dieren geboren in gevangenschap lijken dit vaker te vertonen, mogelijk omdat ze in een 'arme' omgeving opgroeien dan soortgenoten in het wild. Zij hebben juist vaker last van al die hordes mensen door de stress. (Dit leerde ik van mijn ethologie- docenten).

Fokprogramma's hebben verder geen enkel nut als je daardoor vele dieren weer moet afmaken, omdat er in je eigen of in andere dierentuinen geen plek is, en in het wild de leefomgeving juist dramatisch aan het afnemen is of stropers de dienst uitmaken. (Wanneer was de laatste keer dat een dierentuin in NL een dier succesvol heeft uitgezet in het wild?)

Wat educatief betreft: daar zijn andere manieren voor dan naar ijsberende ijsberen te kijken in een betonnen bak die werkelijk niks met hun natuurlijke leefomgeving te maken heeft.

Sommige circussen hebben het al wel begrepen; met 'hologram-dieren'. En deze ontwikkeling is ook wel heel erg gaaf:

https://www.theguardian.c(...)7Hd186acyiXnIjfAaQ-s
Ben je al eens in Wildlands (Emmen) geweest? Mooi park, dieren hebben veel ruimte en vertonen niet het gedrag wat jij zegt
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_194076501
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 22:25 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ben je al eens in Wildlands (Emmen) geweest? Mooi park, dieren hebben veel ruimte en vertonen niet het gedrag wat jij zegt
Nee, ben ik niet geweest.
Maar hoe weet je dat zo zeker? Ijsberen die ijsberen zijn echt eernstige vormen van chronische stress. Stereotype gedrag is soms heel subtiel, zeker in begin stadia. Ook niet altijd en overal zichtbaar, zeker niet als je het gedrag van de diersoort niet uitvoerig bestudeerd hebt (wat voor de meesten van ons geldt natuurlijk) . :)

Nu zal ik niet zeggen dat er geen gradaties zijn in dierentuinen. Artis is afschuwelijk, in Beekse Bergen, Burgers en Blijdorp zijn veel verblijven al wat beter.

Maar mijn bezwaren tegen dierentuinen gaan wat verder dan enkel stereotype gedrag.

Als ze zich zouden gaan richten op de opvang van dieren uit slechtere omstandigheden zou ik er minder/ geen problemen mee hebben. Dan hebben die dieren nog een beter leven. Maar de fokprogramma 's mogen van mij per direct stoppen.

Een individu levenslang in lock down houden en exposeren is naar mijn mening verkeerd.
pi_194076881
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 22:38 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nee, ben ik niet geweest.
Maar hoe weet je dat zo zeker? Ijsberen die ijsberen zijn echt eernstige vormen van chronische stress. Stereotype gedrag is soms heel subtiel, zeker in begin stadia. Ook niet altijd en overal zichtbaar, zeker niet als je het gedrag van de diersoort niet uitvoerig bestudeerd hebt (wat voor de meesten van ons geldt natuurlijk) . :)

Nu zal ik niet zeggen dat er geen gradaties zijn in dierentuinen. Artis is afschuwelijk, in Beekse Bergen, Burgers en Blijdorp zijn veel verblijven al wat beter.

Maar mijn bezwaren tegen dierentuinen gaan wat verder dan enkel stereotype gedrag.

Als ze zich zouden gaan richten op de opvang van dieren uit slechtere omstandigheden zou ik er minder/ geen problemen mee hebben. Dan hebben die dieren nog een beter leven. Maar de fokprogramma 's mogen van mij per direct stoppen.

Een individu levenslang in lock down houden en exposeren is naar mijn mening verkeerd.
Ik ben natuurlijk niet elke dag in het park. Wel lid van Wildlands groep en ik zie dagelijks mooie foto's voorbij komen van IJsberen die spelen in het water, af en toe verwend worden met een blok ijs met iets lekkers er in. Er zijn waarschijnlijk weer 2 Olifanten zwanger, is een nieuw mannetje gekomen die erg zijn best heeft gedaan. Prachtig onderkomen hebben de Olifanten

Maar ik ben geen kenner, misschien hebben ze last van stress, ik zie het niet
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_194077059
Ze zouden eigenlijk dierentuinen moeten maken met enkel hologrammen i.p.v. echte dieren, zoals die ene scene in Jurassic World.
pi_194078206
Dierentuinen zijn leuk voor de kleintjes, die vinden al die dieren wel leuk. Zelf vind ik er weinig aan, maar draag ze wel een warm hart toe. Toch soort van jeugdsentiment.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 00:18:20 #58
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_194078224
Dierentuinen zijn sowieso niet meer van deze tijd, dus optieven met die zooi. Dag Blijdorp. :W
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  dinsdag 14 juli 2020 @ 00:24:16 #59
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_194078265
Die vorige-eeuwse dierenslavernij mag idd wel eens ophouden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_194078365
Kan me niet voorstellen dat Blijdorp zou verdwijnen eerlijk gezegd.

Maar ja ondertussen moeten de dieren wel gevoerd worden.
pi_194078393
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Het draait toch om meer dan kostendekkend zijn... Het welzijn van de dieren staat voorop.
Dan maar geen dierentuin. We hebben er toch al genoeg in ons landje. :)
Juist vanuit Den Haag / Rotterdam is er naast Blijdorp geen andere (mooie) dierentuin in de buurt.

Blijdorp is goed bereikbaar met OV en auto, ga vanuit Rotterdam maar eens naar alternatieven kijken.

Beekse Bergen, Amersfoort, Ouwehands, Burgers Zoo, allemaal ver weg hoor!
  dinsdag 14 juli 2020 @ 00:58:11 #62
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_194078439
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 00:40 schreef skrn het volgende:
Kan me niet voorstellen dat Blijdorp zou verdwijnen eerlijk gezegd.

Maar ja ondertussen moeten de dieren wel gevoerd worden.
Ze hebben best een breed scala aan dieren. Die ijsberen en pandas consumeren aardig wat kilo's vlees en bamboe in een week. Ik denk dat je aan tientallen kilo's vlees per volwassen ijsbeer per week moet denken.



[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 14-07-2020 01:04:00 ]
pi_194078450
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 00:49 schreef skrn het volgende:

[..]

Juist vanuit Den Haag / Rotterdam is er naast Blijdorp geen andere (mooie) dierentuin in de buurt.

Blijdorp is goed bereikbaar met OV en auto, ga vanuit Rotterdam maar eens naar alternatieven kijken.

Beekse Bergen, Amersfoort, Ouwehands, Burgers Zoo, allemaal ver weg hoor!
Je zit zo in Amsterdam hoor :)

Rest is inderdaad best ver weg, met het OV sowieso al niet te doen voor een dagje uit.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_194078732
Blijdorp is één van de, wellicht zelfs, dé beste en mooiste dierentuin van Nederland.

De discussie of dierentuinen nog van deze tijd zijn en of hoeveel dierentuinen een land hoeft te hebben vind ik wel interessant en zal ook steeds vaker gevoerd worden.
Alsook de discussie over welke dieren je wel/niet in gevangenschap houdt (geen mensapen bv).

Echter zolang er geen harde besluiten worden genomen hoop ik dat Blijdorp overeind blijft.

Laat Dolfinarium Harderwijk maar als eerste sluiten, daar is het misschien nu wel echt tijd voor.
pi_194079278
Vorig jaar voor het eerst in Artis geweest. Ben echt geen hardcore dierenrechtenactivist maar wat een trieste boel. Vooral hoe een aantal grote dieren in kleine hokken zitten. En soms zitten ze binnen dan zie je ze helemaal niet. Park ziet er wel netjes uit met mooie grote bomen maar veel dierenverblijven zijn stokoud en versleten. Van mij mogen alle dieren weg, behalve misschien stokstaartjes en cavia's, de vlindertuin en het aquarium.
pi_194079306
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:13 schreef MichaelScott het volgende:
Lullig, maar ze zullen niet de laatsten zijn. Veel amusement is niet rendabel met de lage bezoekersaantallen die men moet aanhouden door Covid. Verwacht de komende maanden nog wel meer van dit soort berichten van andere dierentuinen, Madurodam, Efteling etc.
[..]

Een minder grote broek aantrekken in deze tijd zou trouwens ook niet verkeerd zijn, zet die plannen maar in de ijskast.
Verschil is natuurlijk dat je in Madurodam gewoon het licht uitzet en je personeel de ww in stuurt. De olifanten blijven wel vreten.
pi_194079340
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:17 schreef Jemoederniet het volgende:
Vorig jaar voor het eerst in Artis geweest. Ben echt geen hardcore dierenrechtenactivist maar wat een trieste boel. Vooral hoe een aantal grote dieren in kleine hokken zitten. En soms zitten ze binnen dan zie je ze helemaal niet. Park ziet er wel netjes uit met mooie grote bomen maar veel dierenverblijven zijn stokoud en versleten. Van mij mogen alle dieren weg, behalve misschien stokstaartjes en cavia's, de vlindertuin en het aquarium.
Welke dieren? Artis verbetert juist steeds meer de verblijven van dieren. Olifanten hebben nu een heel groot stuk en kunnen zwemmen, apen die hoog in de bomen kunnen zwieren, alleen de leeuwen hebben heel weinig ruimte maar de verzorger zegt dat leeuwen het grootste deel van de dag slapen dus hebben ze niet zoveel ruimte nodig.
Verder prachtige bloemenperken, Artis is nu officieel een botanische tuin.
pi_194079632
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:24 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Welke dieren? Artis verbetert juist steeds meer de verblijven van dieren. Olifanten hebben nu een heel groot stuk en kunnen zwemmen, apen die hoog in de bomen kunnen zwieren, alleen de leeuwen hebben heel weinig ruimte maar de verzorger zegt dat leeuwen het grootste deel van de dag slapen dus hebben ze niet zoveel ruimte nodig.
Verder prachtige bloemenperken, Artis is nu officieel een botanische tuin.
De leeuwen hadden inderdaad heel weinig ruimte. Olifanten hebben nu meer ruimte maar het blijft raar om zulke enorme beesten midden in de stad te huisvesten. Heeft weinig met hun natuurlijke leefomgeving te maken.

Ik was daar met mijn twee neefjes, en het viel me op dat ze juist de kleinere dieren het leukst vonden. Ben wel voorstander dat Artis alleen nog maar een mooi park wordt met her en der wat kleine grappige diertjes die voldoende ruimte hebben.
pi_194079751
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:20 schreef Eendenkooi het volgende:
Ik vind dat de aanpassingen die ze, wat zal het zijn, 10 jaar geleden, hebben gedaan er geen leukere dierentuin van hebben gemaakt.
vind ik ook. in tegenstelling tot artis, dat nu fantastisch is.

maar verder moet blijdorp natuurlijk wel gewoon blijven.
pi_194079898
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 00:24 schreef Perrin het volgende:
Die vorige-eeuwse dierenslavernij mag idd wel eens ophouden.
okee, we slachten elke dan een miljoen dieren die in kooitjes en hokjes opgroeien zonder daglicht, maar die giraffe is dan ineens zielig?

onzin..

groot deel van die dieren wordt met uitstrven bedreigd, leeft in het wild ook in afgesloten reservaten waar ze moeten vechten voor hun leven, zowel tegen naturulijke vijanden als tegen jagers en stropers.. in de oostvaardse plassen verhongeren onze vrije dieren elk jaar weer..

prima als dierentuinen zorgen dat ze het beter hebben, meer ruimte enzo. en dta gebeurt ook volop nu.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 09:40:48 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194080216
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 09:17 schreef pokkerdepok het volgende:
groot deel van die dieren wordt met uitstrven bedreigd, leeft in het wild ook in afgesloten reservaten waar ze moeten vechten voor hun leven,
En als ik dan zo'n panda-beer zie. Alleen een bepaalde bamboe-soort eten, soms wil hij ineens een andere.

Kunnen niet in een groep leven. Laatst op TV zijn er 4! verzorgers bezig geweest om ze aan het neuken te krijgen. Met een lab die elk uur een vruchtbaarheidstest moest doen. Dan vraag ik me wel af hoe dat dan in de natuur zou moeten.

De panda vraagt dan wel een beetje om uit te sterven.
Tot nooit .......
pi_194080239
Panda's zijn in lang niet alle dierentuinen te zien.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 09:54:25 #73
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_194080409
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 09:17 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

okee, we slachten elke dan een miljoen dieren die in kooitjes en hokjes opgroeien zonder daglicht, maar die giraffe is dan ineens zielig?
Wilde dieren gevangen houden en tentoonstellen ter vermaak is ethisch niet juist en al vele decennia overbodig nu we televisie en internet hebben en ook gewoon natuurfilms kunnen kijken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_194080427
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 09:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wilde dieren gevangen houden en tentoonstellen ter vermaak is ethisch niet juist en al vele decennia overbodig nu we televisie en internet hebben en ook gewoon natuurfilms kunnen kijken.
En vergeet de nieuwe ontwikkelingen in Nieuw-Zeeland/Amerika voor de (Chinese) markt niet:



Robotdolfijn! https://www.theguardian.c(...)7Hd186acyiXnIjfAaQ-s
pi_194081363
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 09:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En als ik dan zo'n panda-beer zie. Alleen een bepaalde bamboe-soort eten, soms wil hij ineens een andere.

Kunnen niet in een groep leven. Laatst op TV zijn er 4! verzorgers bezig geweest om ze aan het neuken te krijgen. Met een lab die elk uur een vruchtbaarheidstest moest doen. Dan vraag ik me wel af hoe dat dan in de natuur zou moeten.

De panda vraagt dan wel een beetje om uit te sterven.
Evolutionair gezien bewandelt de panda inderdaad een doodlopend pad.
Het mogelijk uitsterven van panda's zal daarnaast ook weinig invloed hebben op het ecosysteem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')