Wat houdt dit precies in?quote:wat rare communicatie van de bezorger aan de deur
enquote:Als de klant het pakket nooit heeft gehad (ook al is het dus zijn eigen schuld!!) is er geen risico-overdracht.
De eventuele retourkosten zijn ook voor jou (de webshop) bij weigering.quote:Er is nu nog geen sprake van een retour, waarbij de kosten en risico voor de klant komen, dus die kosten zijn voor rekening van de verkoper, als het product terug gaat naar de shop.
quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:22 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat houdt dit precies in?
Wat was precies de reden om het pakket te weigeren?
quote:Hallo meneer ik heb een pakketje voor u.
quote:WOLLAH BILA ZEMMEL WAT ZEG JE PAKKETJE PFFTOEOE
quote:Ok, fijne dag meneer.
Onverzekerd verzonden waarschijnlijk. Is 2 euro goedkoperquote:
Dus dan levert TNT post geen fatsoenlijke dienst meer?quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:33 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Onverzekerd verzonden waarschijnlijk. Is 2 euro goedkoper
Dat is blijkbaar niet gelukt, dus dan krijg je de drie euro verzendkosten terug van PostNL. Dat je vervolgens honderden euro's aan koopwaar kwijt bent, daar heeft PostNL scheijdt aan.quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus dan levert TNT post geen fatsoenlijke dienst meer?
Het pakket is in hun bezit kwijt geraakt. Je betaald ze om het van A naar B te brengen, niet om het misschien te bezorgen toch?
En op basis van artikel 4 Algemene Voorwaarden voor de Universele Postdienst 2019:quote:Onbestelbaar Poststuk: een Poststuk dat niet bezorgd kan worden op het op het Poststuk vermelde adres of dat door de geadresseerde (onverwijld) wordt geweigerd of door de geadresseerde niet (tijdig) wordt opgehaald op een Postvestiging.
quote:Een Onbestelbaar Poststuk wordt kosteloos aan de Afzender teruggezonden, indien:
[...]
c. de geadresseerde weigert het Poststuk in ontvangst te nemen. De weigering dient te geschieden direct bij, dan
wel onmiddellijk na de Bezorging en zonder dat de sluiting of verzegeling is geschonden of van de inhoud is kennis genomen.
Artikel 4.3 Algemene Voorwaarden voor de Universele Postdienst 2019:quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus dan levert TNT post geen fatsoenlijke dienst meer?
Het pakket is in hun bezit kwijt geraakt. Je betaald ze om het van A naar B te brengen, niet om het misschien te bezorgen toch?
Lijkt me een inspanningsverplichtingquote:Koninklijke PostNL streeft ernaar om Poststukken binnen een redelijk termijn ongeschonden op het op het Poststuk vermelde adres te bezorgen. Koninklijke PostNL geeft daarvoor geen garantie.
Oh een fatsoenlijke dienst leveren ze al jaren niet meer, maar ze staan in hun recht. Heb al vaak genoeg meegemaakt dat pakketjes of brievenbuspakjes verdwijnen en ze doen er helemaal niets mee. Ballenbedrijf... maar ja, van DHL word je ook niet vrolijk.quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus dan levert TNT post geen fatsoenlijke dienst meer?
Het pakket is in hun bezit kwijt geraakt. Je betaald ze om het van A naar B te brengen, niet om het misschien te bezorgen toch?
Geen garantie op wat? Op ongeschonden pakketten? Op een redelijke termijn? Of op de bezorging überhaupt?quote:Op donderdag 9 juli 2020 16:25 schreef baskick het volgende:
Koninklijke PostNL streeft ernaar om Poststukken binnen een redelijk termijn ongeschonden op het op het Poststuk vermelde adres te bezorgen. Koninklijke PostNL geeft daarvoor geen garantie.
alle 3quote:Op donderdag 9 juli 2020 17:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Geen garantie op wat? Op ongeschonden pakketten? Op een redelijke termijn? Of op de bezorging überhaupt?
Begrijpend lezen doet mij vermoeden dat "daarvoor" slaat op "binnen een redelijk termijn ongeschonden op het op het poststuk vermelde adres". Het kan lang duren, het kan geschonden zijn én het kan op een onjuist adres bezorgd worden. Fijn he!?quote:Op donderdag 9 juli 2020 17:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Geen garantie op wat? Op ongeschonden pakketten? Op een redelijke termijn? Of op de bezorging überhaupt?
Dit was volgens mij ook geen retourzending, want hij was gewoon niet aangenomen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 14:42 schreef Skv het volgende:
Hoi.
Ik heb als verkoper een online gekocht product verzonden naar de koper met PostNL standaard verzending.
Het pakket is aangeboden bij de koper, maar deze heeft het pakket door wat rare communicatie van de bezorger aan de deur geweigerd.
Het pakket zou terug moeten komen naar mij, maar is door PostNL zoek geraakt. Geen compensatie mogelijk want verzonden als standaard pakket.
Ik heb me schappelijk opgesteld en een nieuw product gestuurd. Die is wel aangenomen. Ik baal er wel van want de waarde is bijna 300 euro.
Los van hoe ik het heb opgelost ben ik wel benieuwd naar wie er nu wettelijk gezien verantwoordelijk is. Volgens mij ben ik dat als afzender tot aan de aflevering. En zijn retourzendingen altijd op risico van de consument.
Maar hoe werkt dit bij weigeren aan de deur? Is het dan mijn verantwoordelijkheid of die van de koper? Is weigeren gelijk aan het retourneren van het product?
dank voor jullie inzichten.
Omdat TNT een ander bedrijf is dan PostNL. En omdat TS geen verzekering heeft geregeld.quote:
Je zou zeggen dat betaling na levering dienst iig een stok achter de deur is.quote:Op donderdag 9 juli 2020 19:06 schreef baskick het volgende:
[..]
Begrijpend lezen doet mij vermoeden dat "daarvoor" slaat op "binnen een redelijk termijn ongeschonden op het op het poststuk vermelde adres". Het kan lang duren, het kan geschonden zijn én het kan op een onjuist adres bezorgd worden. Fijn he!?
Er is nadrukkelijk een dienst afgenomen met een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.quote:Op donderdag 9 juli 2020 23:00 schreef daNpy het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat betaling na levering dienst iig een stok achter de deur is.
De inspanningsverplichting behelst het aannemen van het pakket, waar, wanneer en of het vervolgens ergens aankomt is niks anders dan ijdele hoop. Zoals GmdB al zegt: Dat is makkelijk zaken doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 07:01 schreef baskick het volgende:
[..]
Er is nadrukkelijk een dienst afgenomen met een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
Hoezo? TS had zijn waardevolle pakketje kunnen verzekeren?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 07:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Belachelijke voorwaarde van postnl. Zo kan ik ook wel zaken doen
Dat ontslaat PostNL van het leveren van de dienst?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo? TS had zijn waardevolle pakketje kunnen verzekeren?
De dienst is geleverd. Ze hebben het immers geprobeerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat ontslaat PostNL van het leveren van de dienst?
Het staat een ieder vrij een andere vervoerder en/of dienst te kiezen die wél aansluit bij de wensenquote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
De inspanningsverplichting behelst het aannemen van het pakket, waar, wanneer en of het vervolgens ergens aankomt is niks anders dan ijdele hoop. Zoals GmdB al zegt: Dat is makkelijk zaken doen.
Waar is het pakket?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:01 schreef baskick het volgende:
[..]
De dienst is geleverd. Ze hebben het immers geprobeerd.
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstellingquote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef baskick het volgende:
[..]
Het staat een ieder vrij een andere vervoerder en/of dienst te kiezen die wél aansluit bij de wensen
Onbekend, zoekgeraakt. Als TS een vergoeding wil, had hij een ander product moeten afnemen.quote:
Vanuit de klant gezien wellicht. Vanuit de leverancier gezien logisch.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstelling
In feite zeg je: Ja we kunnen het wel bezorgen, maar dat weten we niet zeker, er kan vanalles gebeuren waar wij geen verantwoordelijk voor nemen zolang het pakket in ons bezit is, dus jammer de bammer.
Uhm, nee. Net als die bordjes "geen aansprakelijkheid voor diefstal/schade" bij garderobe's, ben je gewoon verantwoordelijk voor de dienst die je levert.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:55 schreef baskick het volgende:
[..]
Vanuit de klant gezien wellicht. Vanuit de leverancier gezien logisch.
Misschien wilde de koper dat niet.. zou wel even checken of was afgesproken of de verzending het risico was van de koper of niet. Maar goed dan kom je in een getouwtrek waar we allemaal wel van weten waar dat op uitdraait of een rechtszaak of je verlies nemen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 22:50 schreef Seven. het volgende:
Als je geen aanvullende verzekering hebt geregeld, dan heb je pech. Als het pakketje zo waardevol was, waarom heb je dat dan niet gedaan?
Nou, vertel, wat adviseer je TS te doen?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Uhm, nee. Net als die bordjes "geen aansprakelijkheid voor diefstal/schade" bij garderobe's, ben je gewoon verantwoordelijk voor de dienst die je levert.
En als je jezelf niet vertrouwt, moet je je daarvoor als bedrijf verzekeren.
Dat is de omgekeerde wereld.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo? TS had zijn waardevolle pakketje kunnen verzekeren?
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dat is de omgekeerde wereld.
Uitgangspunt zou moeten zijn dat ze de dienstverlening op een normaal basisniveau uitvoeren. Met als resultaat een bezorging.
Stel dat AH zo'n voorwaarde had. "Wij doen een poging om uw boodschappen thuis te bezorgen voor 6,50. Het kan zijn dat we niet langskomen en dat is dan uw risico. Maar als u voor 2 euro extra een verzekering afsluit kunt u er zeker van zijn."
.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.
De verzekering bij PostNL is ook waardeloos. Je bent namelijk verzekerd voor de inkoopwaarde van het product en niet de marktwaarde of verkoopwaarde.quote:Op donderdag 9 juli 2020 22:50 schreef Seven. het volgende:
Als je geen aanvullende verzekering hebt geregeld, dan heb je pech. Als het pakketje zo waardevol was, waarom heb je dat dan niet gedaan?
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
.
Maar niet vanuit een resultaatverplichting. Dus ja als dit afzakt naar 60% heeft niemand een poot om op te staan. Ik vind dat bizar
Even bij rechtsbijstand navragen, maar:quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:04 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, vertel, wat adviseer je TS te doen?
Hij is akkoord gegaan met de voorwaarden als opdrachtgever.quote:Ik meen dat er pas sprake is van een wanprestatie als er niet voldoende inspanning is geleverd. Dus volgens mij is het aan TS om een onderzoek te laten starten. De uitkomst laat zich raden. TS Kan nauwelijks tot niet bewijzen dat er onvoldoende inspanning is geleverd de afgenomen dienst te leveren.
Elk verstandig bedrijf gebruikt daarom ook niet PostNL voor waardevolle pakketjes. Alleen spul van een paar tientjes wordt met PostNL verzonden, voor duurdere zaken gebruikt vrijwel iedereen een betere aanbieder.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.
PostNL is dan ook geen normaal bedrijf. Ze zijn door de overheid gedwongen een werkgebied te hebben dat Nederland 100% dekt: ze moeten overal post afleveren. Daarnaast is een postzegel naar Vlieland net zo duur als naar Amsterdam, terwijl de kosten voor die eerste veel hoger zijn. Vervolgens zijn er ook nog allerlei regels gebonden aan het bepalen van de postzegelprijs. PostNL is geen bedrijf dat kan werken met vrijemarkttarieven, zoals andere aanbieders dat wel kunnen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstelling
In feite zeg je: Ja we kunnen het wel bezorgen, maar dat weten we niet zeker, er kan vanalles gebeuren waar wij geen verantwoordelijk voor nemen zolang het pakket in ons bezit is, dus jammer de bammer.
Precies. En die voorwaarden zijn m.i. helder.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Even bij rechtsbijstand navragen, maar:
[..]
Hij is akkoord gegaan met de voorwaarden als opdrachtgever.
Het punt is toch juist dat ze alleen hoeven te proberen overal te bezorgen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:41 schreef papernote het volgende:
[..]
PostNL is dan ook geen normaal bedrijf. Ze zijn door de overheid gedwongen een werkgebied te hebben dat Nederland 100% dekt: ze moeten overal post afleveren. Daarnaast is een postzegel naar Vlieland net zo duur als naar Amsterdam, terwijl de kosten voor die eerste veel hoger zijn. Vervolgens zijn er ook nog allerlei regels gebonden aan het bepalen van de postzegelprijs. PostNL is geen bedrijf dat kan werken met vrijemarkttarieven, zoals andere aanbieders dat wel kunnen.
Desalniettemin is PostNL kut voor ondernemers als het gaat om pakketjes.
Dat vind ik een race to the bottom. Het minimimniveau van dienstverlening moet voor de consument gewaarborgd zijn. Wat je minimaal van een postbezorgingsbedrijf mag verwachten is toch dat ze bezorgen. Als de markt hier niet in voorziet moet de overheid dat corrigeren. Concurrentie gaat namelijk niet werken als alle voorzieningen even kut worden of slechter. Dan is er geen 'corrigerende' keuze te maken.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.
Ja. Landelijke dekking en verplicht aantal dagen. Verder is er géén resultaatverplichting.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 11:00 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Het punt is toch juist dat ze alleen hoeven te proberen overal te bezorgen.
Het kost echt veel meer dan 5 euro om je pakketje in ontvangst te nemen, af te halen, te scannen, te sorteren, weer scannen en vervolgens uit te leveren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dat is de omgekeerde wereld.
Uitgangspunt zou moeten zijn dat ze de dienstverlening op een normaal basisniveau uitvoeren. Met als resultaat een bezorging.
Stel dat AH zo'n voorwaarde had. "Wij doen een poging om uw boodschappen thuis te bezorgen voor 6,50. Het kan zijn dat we niet langskomen en dat is dan uw risico. Maar als u voor 2 euro extra een verzekering afsluit kunt u er zeker van zijn."
Dat is de standaard in de logistieke industrie inderdaad. Anders is het wel heel makkelijk om als verzender winst te maken op kwijtgeraakte pakketjes, terwijl de vervoerder erop verliestquote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:33 schreef papernote het volgende:
[..]
De verzekering bij PostNL is ook waardeloos. Je bent namelijk verzekerd voor de inkoopwaarde van het product en niet de marktwaarde of verkoopwaarde.
Voorbeeld: je verkoopt een zelfgemaakt schilderij voor 500 euro en PostNL verneukt het. Dan moet je facturen overleggen van de inkoop (doek en verf) en dat krijg je dan vergoed. In dit voorbeeld dus slechts een paar tientjes. De door jou als ondernemer toegevoegde waarde heeft PostNL schijt aan.
Dit alles pas nadat PostNL weken- tot maandenlang de tijd neemt om je pakket te "zoeken". Het is een ellendig lange strijd en je krijgt er niets voor terug.
Advies voor iedereen: hou er gewoon rekening mee dat een bepaald percentage pakketten verdwijnt en neem dat mee in je kosten. Aan PostNL heb je niets als er iets zoek raakt, beschouw dat gewoon als 100% verloren tijd/geld/moeite.
En wat hij zegtquote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.
Bij AH is geen sprake van een inspanningsverplichting, of wel? Zo nee, onvergelijkbaar.
Dan maakt niemand meer gebruik van PostNL, want DPD en UPS bieden wel 99,x% service.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
.
Maar niet vanuit een resultaatverplichting. Dus ja als dit afzakt naar 60% heeft niemand een poot om op te staan. Ik vind dat bizar
UPS blijf ik persoonlijk toch wel een van de beste vinden, nooit gezeik met ze gehad en zodra er wat was hingen de koeriers meteen aan de lijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 11:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan maakt niemand meer gebruik van PostNL, want DPD en UPS bieden wel 99,x% service.
Overal ter wereld kun je verzekeringen afsluiten in de strekking van: als X gebeurd, dan ontvang ik bedrag Y. Met X en Y vrij in te vullen; waarna je vanzelf een premie voor je neus krijgt. Behalve bij de posterijen blijkbaar.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 11:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is de standaard in de logistieke industrie inderdaad. Anders is het wel heel makkelijk om als verzender winst te maken op kwijtgeraakte pakketjes, terwijl de vervoerder erop verliest
In dit geval zouden dus de prijzen moeten stijgen. En als postnl zich uit de markt prijst dan gaat een meer efficient bedrijf het overmemenquote:Op vrijdag 10 juli 2020 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het kost echt veel meer dan 5 euro om je pakketje in ontvangst te nemen, af te halen, te scannen, te sorteren, weer scannen en vervolgens uit te leveren.
Voor zulke lage prijzen kun je niet verwachten dat je ook nog garantie krijgt dat je geld terugkrijgt als je waardevolle pakketje onverhoopt kwijtraakt.
En dat kan ook gewoon met PostNL, zo een verzekering gebaseerd op verkoopwaarde. Als je maar bereid bent om ervoor te betalen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:03 schreef papernote het volgende:
[..]
Overal ter wereld kun je verzekeringen afsluiten in de strekking van: als X gebeurd, dan ontvang ik bedrag Y. Met X en Y vrij in te vullen; waarna je vanzelf een premie voor je neus krijgt. Behalve bij de posterijen blijkbaar.
Als men de kosten van verzekerd verzenden laat afhangen van de (door de verzender zelf te bepalen) waarde van het pakket, dan is al dit gezeik ineens verholpen. Maar de posterijen zijn blijven hangen in de 18e eeuw als het hier om gaat.
Dat klopt. Logistiek is een branche waarin de concurrentie moordend is.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:08 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
In dit geval zouden dus de prijzen moeten stijgen. En als postnl zich uit de markt prijst dan gaat een meer efficient bedrijf het overmemen
Klopt, ik ben jarenlang klant geweest en zij leveren in de regel prima service. En als je meer dan 100 pakketjes per dag verstuurt, dan zijn de prijzen ook erg interessant.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
UPS blijf ik persoonlijk toch wel een van de beste vinden, nooit gezeik met ze gehad en zodra er wat was hingen de koeriers meteen aan de lijn.
Je bedoelt UPS waarbij het tijdvak van levering “Voor het einde van de dag” is? En dat dat tijdvak geldt vanaf bijvoorbeeld 05.40 als het pakket gesorteerd is en zogenaamd onderweg met de bezorger? Ik vind dat aspect nog steeds bizar slecht en vooral erg bijzonder in 2020. Voor het einde van de werkdag bij zakelijke leveringen, oké, maar een tijdvak waarbij de bezorger 09.30, 15.30 of 19.30 kan langskomen? Snap het niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
UPS blijf ik persoonlijk toch wel een van de beste vinden, nooit gezeik met ze gehad en zodra er wat was hingen de koeriers meteen aan de lijn.
Een werkdag eindigt in het geval van kantoortijden doorgaans wel zo'n beetje tussen 17 en 18, dus bij zakelijke zendingen is alles erna ruk.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 16:00 schreef MacorgaZ het volgende:
Voor het einde van de werkdag bij zakelijke leveringen, oké, maar een tijdvak waarbij de bezorger 09.30, 15.30 of 19.30 kan langskomen?
Dat gedoe heb ik niet mee gemaakt, dat wil zeggen, waar het uiteindelijk binnen valt qua tijdsbestek is zeker niet ideaal maar het komt altijd aan no matter what.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 16:00 schreef MacorgaZ het volgende:
[..]
Je bedoelt UPS waarbij het tijdvak van levering “Voor het einde van de dag” is? En dat dat tijdvak geldt vanaf bijvoorbeeld 05.40 als het pakket gesorteerd is en zogenaamd onderweg met de bezorger? Ik vind dat aspect nog steeds bizar slecht en vooral erg bijzonder in 2020. Voor het einde van de werkdag bij zakelijke leveringen, oké, maar een tijdvak waarbij de bezorger 09.30, 15.30 of 19.30 kan langskomen? Snap het niet.
Precies, ik doelde ook meer op dat zakelijk de indicatie “einde werkdag” wel te doen is, maar als particulier “einde van de dag”? Dat kan je gewoon niet meer maken als bedrijf waarvoor je juist extra betaalt.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 16:03 schreef baskick het volgende:
[..]
Een werkdag eindigt in het geval van kantoortijden doorgaans wel zo'n beetje tussen 17 en 18, dus bij zakelijke zendingen is alles erna ruk.
Dat betwijfel ik.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:04 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, vertel, wat adviseer je TS te doen?
Ik meen dat er pas sprake is van een wanprestatie als er niet voldoende inspanning is geleverd. Dus volgens mij is het aan TS om een onderzoek te laten starten. De uitkomst laat zich raden. TS Kan nauwelijks tot niet bewijzen dat er onvoldoende inspanning is geleverd de afgenomen dienst te leveren.
Mijn post ging over het feit dat het kwijtraken geen wanprestatie is bij een inspanningsverplichting. Dáár gaat het topic toch over?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 20:26 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik.
De reden dat het geweigerd is, is dat de bezorger aan de ontvanger meldde dat als hij het aan zou nemen, hij het niet retour zou mogen sturen. Geen flauw idee waarom. Misschien omdat het formaat wat afwijkte van een standaard formaat pakket.
De ontvanger heeft gewoon recht op de wettelijke twee weken zichttermijn. Maar is geschrokken van dit bericht en heeft toen gekozen om het maar niet te accepteren.
Daarna is het pakket kwijt geraakt door PostNL op weg terug naar mij.
Maargoed. Het is woord tegen woord.
Super bedankt voor je extreem slimme tip! Precies waar dit topic over ging.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 23:15 schreef MissGiraffe het volgende:
Les voor deze enigszins onwetende TS: aangetekend versturen als hetgeen je stuurt het waard is.
Nee hoor. Verzekerd verzenden is tot de inkoopwaarde. Niet verkoopwaarde. Althans, dat is de standaard verzekerde verzending. Je kan het vast voor veel geld extra verzekeren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 15:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
En dat kan ook gewoon met PostNL, zo een verzekering gebaseerd op verkoopwaarde. Als je maar bereid bent om ervoor te betalen.
Oh dan heb ik 't blijkbaar niet begrepen. Postnl claimt toch te verzekeren tot ¤500 bij standaard aangetekend?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 23:58 schreef Skv het volgende:
[..]
Super bedankt voor je extreem slimme tip! Precies waar dit topic over ging.
Heel snel terug in de schoolbankjes jijquote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:44 schreef Rene het volgende:
Vrees dat dit voor de verkoper is. Want er is geen koopovereenkomst tot stand gekomen. Want er is geen ‘levering’ tot stand gekomen
„De levering vereist voor de overdracht van roerende zaken, niet-registergoederen, die in de macht van de vervreemder zijn, geschiedt door aan de verkrijger het bezit der zaak te verschaffen.”
Ja. Aan inkoop waarde.quote:Op zaterdag 11 juli 2020 00:10 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
Oh dan heb ik 't blijkbaar niet begrepen. Postnl claimt toch te verzekeren tot ¤500 bij standaard aangetekend?
Het gaat niet om de retour kosten. Maar om het feit dat het pakje kwijt is geraakt op weg terug nadat het is geweigerdquote:Op donderdag 9 juli 2020 15:27 schreef papernote het volgende:
Zie: https://www.ictrecht.nl/blog/pakket-niet-aangenomen-en-nu
[..]
en
[..]
De eventuele retourkosten zijn ook voor jou (de webshop) bij weigering.
Je kunt de klant er wel op aanspreken en bijvoorbeeld eisen dat bij een tweede leverpoging de klant de verzendkosten alsnog betaald.
Precies dit ja. Verzekerd verzenden is ook een groot farce bij die idioten. Daarbij hebben ze de meest beroerde klantenservice ooit. Ik ken echt geen enkel bedrijf dat zo waardeloos is in het behandelen van vragen en klachten.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:33 schreef papernote het volgende:
[..]
De verzekering bij PostNL is ook waardeloos. Je bent namelijk verzekerd voor de inkoopwaarde van het product en niet de marktwaarde of verkoopwaarde.
Voorbeeld: je verkoopt een zelfgemaakt schilderij voor 500 euro en PostNL verneukt het. Dan moet je facturen overleggen van de inkoop (doek en verf) en dat krijg je dan vergoed. In dit voorbeeld dus slechts een paar tientjes. De door jou als ondernemer toegevoegde waarde heeft PostNL schijt aan.
Dit alles pas nadat PostNL weken- tot maandenlang de tijd neemt om je pakket te "zoeken". Het is een ellendig lange strijd en je krijgt er niets voor terug.
Advies voor iedereen: hou er gewoon rekening mee dat een bepaald percentage pakketten verdwijnt en neem dat mee in je kosten. Aan PostNL heb je niets als er iets zoek raakt, beschouw dat gewoon als 100% verloren tijd/geld/moeite.
Ik snap niet wat hier staat. Blijft gek dat de ontvanger die moedwillig de zending weigert geen enkele blaam treft voor deze actie, en de verzender hiermee het risico blijft dragen? Gevoelsmatig is dat krom.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:44 schreef Rene het volgende:
Vrees dat dit voor de verkoper is. Want er is geen koopovereenkomst tot stand gekomen. Want er is geen ‘levering’ tot stand gekomen
„De levering vereist voor de overdracht van roerende zaken, niet-registergoederen, die in de macht van de vervreemder zijn, geschiedt door aan de verkrijger het bezit der zaak te verschaffen.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |