De dienst is geleverd. Ze hebben het immers geprobeerd.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat ontslaat PostNL van het leveren van de dienst?
Het staat een ieder vrij een andere vervoerder en/of dienst te kiezen die wél aansluit bij de wensenquote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
De inspanningsverplichting behelst het aannemen van het pakket, waar, wanneer en of het vervolgens ergens aankomt is niks anders dan ijdele hoop. Zoals GmdB al zegt: Dat is makkelijk zaken doen.
Waar is het pakket?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:01 schreef baskick het volgende:
[..]
De dienst is geleverd. Ze hebben het immers geprobeerd.
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstellingquote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef baskick het volgende:
[..]
Het staat een ieder vrij een andere vervoerder en/of dienst te kiezen die wél aansluit bij de wensen
Onbekend, zoekgeraakt. Als TS een vergoeding wil, had hij een ander product moeten afnemen.quote:
Vanuit de klant gezien wellicht. Vanuit de leverancier gezien logisch.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstelling
In feite zeg je: Ja we kunnen het wel bezorgen, maar dat weten we niet zeker, er kan vanalles gebeuren waar wij geen verantwoordelijk voor nemen zolang het pakket in ons bezit is, dus jammer de bammer.
Uhm, nee. Net als die bordjes "geen aansprakelijkheid voor diefstal/schade" bij garderobe's, ben je gewoon verantwoordelijk voor de dienst die je levert.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:55 schreef baskick het volgende:
[..]
Vanuit de klant gezien wellicht. Vanuit de leverancier gezien logisch.
Misschien wilde de koper dat niet.. zou wel even checken of was afgesproken of de verzending het risico was van de koper of niet. Maar goed dan kom je in een getouwtrek waar we allemaal wel van weten waar dat op uitdraait of een rechtszaak of je verlies nemen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 22:50 schreef Seven. het volgende:
Als je geen aanvullende verzekering hebt geregeld, dan heb je pech. Als het pakketje zo waardevol was, waarom heb je dat dan niet gedaan?
Nou, vertel, wat adviseer je TS te doen?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Uhm, nee. Net als die bordjes "geen aansprakelijkheid voor diefstal/schade" bij garderobe's, ben je gewoon verantwoordelijk voor de dienst die je levert.
En als je jezelf niet vertrouwt, moet je je daarvoor als bedrijf verzekeren.
Dat is de omgekeerde wereld.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo? TS had zijn waardevolle pakketje kunnen verzekeren?
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dat is de omgekeerde wereld.
Uitgangspunt zou moeten zijn dat ze de dienstverlening op een normaal basisniveau uitvoeren. Met als resultaat een bezorging.
Stel dat AH zo'n voorwaarde had. "Wij doen een poging om uw boodschappen thuis te bezorgen voor 6,50. Het kan zijn dat we niet langskomen en dat is dan uw risico. Maar als u voor 2 euro extra een verzekering afsluit kunt u er zeker van zijn."
.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.
De verzekering bij PostNL is ook waardeloos. Je bent namelijk verzekerd voor de inkoopwaarde van het product en niet de marktwaarde of verkoopwaarde.quote:Op donderdag 9 juli 2020 22:50 schreef Seven. het volgende:
Als je geen aanvullende verzekering hebt geregeld, dan heb je pech. Als het pakketje zo waardevol was, waarom heb je dat dan niet gedaan?
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
.
Maar niet vanuit een resultaatverplichting. Dus ja als dit afzakt naar 60% heeft niemand een poot om op te staan. Ik vind dat bizar
Even bij rechtsbijstand navragen, maar:quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:04 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, vertel, wat adviseer je TS te doen?
Hij is akkoord gegaan met de voorwaarden als opdrachtgever.quote:Ik meen dat er pas sprake is van een wanprestatie als er niet voldoende inspanning is geleverd. Dus volgens mij is het aan TS om een onderzoek te laten starten. De uitkomst laat zich raden. TS Kan nauwelijks tot niet bewijzen dat er onvoldoende inspanning is geleverd de afgenomen dienst te leveren.
Elk verstandig bedrijf gebruikt daarom ook niet PostNL voor waardevolle pakketjes. Alleen spul van een paar tientjes wordt met PostNL verzonden, voor duurdere zaken gebruikt vrijwel iedereen een betere aanbieder.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.
PostNL is dan ook geen normaal bedrijf. Ze zijn door de overheid gedwongen een werkgebied te hebben dat Nederland 100% dekt: ze moeten overal post afleveren. Daarnaast is een postzegel naar Vlieland net zo duur als naar Amsterdam, terwijl de kosten voor die eerste veel hoger zijn. Vervolgens zijn er ook nog allerlei regels gebonden aan het bepalen van de postzegelprijs. PostNL is geen bedrijf dat kan werken met vrijemarkttarieven, zoals andere aanbieders dat wel kunnen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
True. Maar ik vind het een rare bedrijfsinstelling
In feite zeg je: Ja we kunnen het wel bezorgen, maar dat weten we niet zeker, er kan vanalles gebeuren waar wij geen verantwoordelijk voor nemen zolang het pakket in ons bezit is, dus jammer de bammer.
Precies. En die voorwaarden zijn m.i. helder.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Even bij rechtsbijstand navragen, maar:
[..]
Hij is akkoord gegaan met de voorwaarden als opdrachtgever.
Het punt is toch juist dat ze alleen hoeven te proberen overal te bezorgen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:41 schreef papernote het volgende:
[..]
PostNL is dan ook geen normaal bedrijf. Ze zijn door de overheid gedwongen een werkgebied te hebben dat Nederland 100% dekt: ze moeten overal post afleveren. Daarnaast is een postzegel naar Vlieland net zo duur als naar Amsterdam, terwijl de kosten voor die eerste veel hoger zijn. Vervolgens zijn er ook nog allerlei regels gebonden aan het bepalen van de postzegelprijs. PostNL is geen bedrijf dat kan werken met vrijemarkttarieven, zoals andere aanbieders dat wel kunnen.
Desalniettemin is PostNL kut voor ondernemers als het gaat om pakketjes.
Dat vind ik een race to the bottom. Het minimimniveau van dienstverlening moet voor de consument gewaarborgd zijn. Wat je minimaal van een postbezorgingsbedrijf mag verwachten is toch dat ze bezorgen. Als de markt hier niet in voorziet moet de overheid dat corrigeren. Concurrentie gaat namelijk niet werken als alle voorzieningen even kut worden of slechter. Dan is er geen 'corrigerende' keuze te maken.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Klopt, precies het punt. Als het afzakt naar 60% houden ze geen klant meer over (uitgaande dat het bij anderen significant hoger blijft liggen). Zo werkt de markt.
Ja. Landelijke dekking en verplicht aantal dagen. Verder is er géén resultaatverplichting.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 11:00 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Het punt is toch juist dat ze alleen hoeven te proberen overal te bezorgen.
Het kost echt veel meer dan 5 euro om je pakketje in ontvangst te nemen, af te halen, te scannen, te sorteren, weer scannen en vervolgens uit te leveren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dat is de omgekeerde wereld.
Uitgangspunt zou moeten zijn dat ze de dienstverlening op een normaal basisniveau uitvoeren. Met als resultaat een bezorging.
Stel dat AH zo'n voorwaarde had. "Wij doen een poging om uw boodschappen thuis te bezorgen voor 6,50. Het kan zijn dat we niet langskomen en dat is dan uw risico. Maar als u voor 2 euro extra een verzekering afsluit kunt u er zeker van zijn."
Dat is de standaard in de logistieke industrie inderdaad. Anders is het wel heel makkelijk om als verzender winst te maken op kwijtgeraakte pakketjes, terwijl de vervoerder erop verliestquote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:33 schreef papernote het volgende:
[..]
De verzekering bij PostNL is ook waardeloos. Je bent namelijk verzekerd voor de inkoopwaarde van het product en niet de marktwaarde of verkoopwaarde.
Voorbeeld: je verkoopt een zelfgemaakt schilderij voor 500 euro en PostNL verneukt het. Dan moet je facturen overleggen van de inkoop (doek en verf) en dat krijg je dan vergoed. In dit voorbeeld dus slechts een paar tientjes. De door jou als ondernemer toegevoegde waarde heeft PostNL schijt aan.
Dit alles pas nadat PostNL weken- tot maandenlang de tijd neemt om je pakket te "zoeken". Het is een ellendig lange strijd en je krijgt er niets voor terug.
Advies voor iedereen: hou er gewoon rekening mee dat een bepaald percentage pakketten verdwijnt en neem dat mee in je kosten. Aan PostNL heb je niets als er iets zoek raakt, beschouw dat gewoon als 100% verloren tijd/geld/moeite.
En wat hij zegtquote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:31 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat doe ze dan ook door 99,x% prima af te leveren.
Bij AH is geen sprake van een inspanningsverplichting, of wel? Zo nee, onvergelijkbaar.
Dan maakt niemand meer gebruik van PostNL, want DPD en UPS bieden wel 99,x% service.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
.
Maar niet vanuit een resultaatverplichting. Dus ja als dit afzakt naar 60% heeft niemand een poot om op te staan. Ik vind dat bizar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |