Dan moet Carola eerst aftredenquote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Mooi. Nu tijd om de veestapel te halveren.
Zoals de hele OP gelul is eigenlijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het slaat allemaal nergens op wat je zegt. Beetje jammer.
Ik vrees er inderdaad voor, terwijl het voor het grootste deel van de christenunie achterban volgens mij helemaal niet zo'n probleem is.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet Carola eerst aftreden
Ja, een heel wannabe geïnspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet Carola eerst aftreden
Wat een hoop bullshit zeg. Liep jij laatst niet te huilen om een bron? Iemand die zulke lappen tekst uitschijt en dan geen enkele bron? Jammer hoor.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, een heel wannabe geïnspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.
Wat ik niet begrijp is waarom boeren tegen deze maatregel waren, aangezien deze echt bedacht was om juist niet in te grijpen en geen effect te sorteren.
Nu dit van tafel is komen veel betere plannen weer terug op tafel, zoals het drastisch ingrijpen in de veestapel en het wat mij betreft helemaal niet zo warm uitkopen van boeren (tegen de keer in investeren ten koste van dieren, de omgeving, de bevolking en gewoon heel Nederland moeten we opeens gaan belonen met genereuze afkoopsommen?). Maarja, de eeuwig ontevreden handophouders van het platteland zullen ook bij nieuwe maatregelen - die ik niet meer echt verwacht van Schouten - wel weer met veel tractors en intimidatie de boel gaan frustreren. Erg jammer allemaal.
Ze zit natuurlijk gevangen in een coalitie, VVD en vooral CDA willen echt niks meer doen. Terwijl CU zelf natuurlijk in bepaald boerengebied ook goed scoort, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat CU de grootste dwarsligger is als je de debatten volgt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:39 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, een heel wannabe geïnspireerd verhaal houden over kringlooplandbouw bij Zomergasten en sinds het rapport Remkes lijkt ze voornamelijk bezig om de boeren zoveel mogelijk te ontzien en de schaalvergroting zoveel mogelijk in stand te houden. Woorden en daden zijn toch weer twee verschillende dingen.
Het is toch duidelijk dat deze maatregel ter bescherming van de boeren was? Dat snap jij toch ook wel?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:46 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Wat een hoop bullshit zeg. Liep jij laatst niet te huilen om een bron? Iemand die zulke lappen tekst uitschijt en dan geen enkele bron? Jammer hoor.
Nee, maar je kunt het toch nog altijd in de Kamer laten uitspelen. Het rapport Remkes is van meer dan 1 jaar geleden. Sindsdien is er al wel een snelheidswijziging ingevoerd in de kamer, maar de grootste leverancier van een stikstofoverschot, de veeteelt, is nog volledig buiten schot gebleven, want nog geen enkel plan heeft het daadwerkelijk tot wet gehaald. Onder andere omdat de minister nu al tot twee keer toe voortijdig een plan heeft ingetrokken (in dit geval is dat opzich prima, aangezien dit de zoveelste wassen neus was zoals er al 30 jaar lang alleen maar schijnmaatregelen worden genomen om de veestapel te ontzien met rekentruukjes).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zit natuurlijk gevangen in een coalitie, VVD en vooral CDA willen echt niks meer doen. Terwijl CU zelf natuurlijk in bepaald boerengebied ook goed scoort, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat CU de grootste dwarsligger is als je de debatten volgt.
In de kamer laten uitspelen gaat niet. Dan laat Geurts het kabinet vallen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt het toch nog altijd in de Kamer laten uitspelen. Het rapport Remkes is van meer dan 1 jaar geleden. Sindsdien is er al wel een snelheidswijziging ingevoerd in de kamer, maar de grootste leverancier van een stikstofoverschot, de veeteelt, is nog volledig buiten schot gebleven, want nog geen enkel plan heeft het daadwerkelijk tot wet gehaald. Onder andere omdat de minister nu al tot twee keer toe voortijdig een plan heeft ingetrokken (in dit geval is dat opzich prima, aangezien dit de zoveelste wassen neus was zoals er al 30 jaar lang alleen maar schijnmaatregelen worden genomen om de veestapel te ontzien met rekentruukjes).
Ik vraag het me af. Uiteindelijk zijn er maar een handjevol boeren en Jaco Geurts is een ook maar 1 van de 19 CDA'ers. Als hij het kabinet laat vallen doet het zijn en hun zaak meer kwaad dan goed. En de groene partijen stemmen waarschijnlijk mee met het plan, dus hij voorkomt er niets mee - sterker nog, als het CDA uit de coalitie zou verdwijnen dan moet er voor steun gekeken worden naar de gezamenlijk veel grotere partijen GL+PvdA+SP+PvdD - 3x raden of die meer of minder maatregelen willen treffen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de kamer laten uitspelen gaat niet. Dan laat Geurts het kabinet vallen.
Ik weet het wel zeker, zie het CDA congres. Daar was enorme ophef over de zin dat duurzaamheid, dierenwelzijn en het inkomen van de boeren belangrijker zijn dan de ambitie om de tweede voedselexporteur van de wereld te willen blijven.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:02 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vraag het me af. Uiteindelijk zijn er maar een handjevol boeren en Jaco Geurts is een ook maar 1 van de 19 CDA'ers. Als hij het kabinet laat vallen doet het zijn en hun zaak meer kwaad dan goed. En de groene partijen stemmen waarschijnlijk mee met het plan, dus hij voorkomt er niets mee - sterker nog, als het CDA uit de coalitie zou verdwijnen dan moet er voor steun gekeken worden naar de gezamenlijk veel grotere partijen GL+PvdA+SP+PvdD - 3x raden of die meer of minder maatregelen willen treffen.
Hij mag wat mij betreft best het kabinet laten vallen overigens, daarmee symboliseert hij dan precies het kortzichtige egocentrisme van de veeteeltsector dat denkt boven elke wet en boven de samenleving te staan.
Goed, ga jij dat even vertellen aan al die mensen die dan werkloos worden?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:10 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Volgens de natuur mag Shell en KLM eerder inpakken dan die paar duizend boeren. Als we het dan toch over subsidies hebben. Plan weer afgeschoten wat ik al verwacht had want te weinig reductie van stikstof. Duh.
Dit is helaas wel bij meer toezichtshouders gebeurd. De arbeidsinspectie bijvoorbeeld (KRONCRV Monitor had daar een serie over). Helemaal kapot bezuinigd en ingekapseld. En het Nederlandse bestuur wordt steeds corrupter, bovendien.quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 14:54 schreef probeer het volgende:
Mooie openingspost.
Ik heb nog een toevoeging:
Flink de bezem door de NVWA halen. Weg met de ons-kent-ons mentaliteit, banden tussen boeren en controleurs, aangekondigde controles, en gebrekkige of zelfs afwezige handhaving. En als er bij die organisatie flink schoon huis gehouden is, er drastisch in investeren om meer controle van naleving mogelijk te maken.
Een reorganisatie lijkt te licht. Afbreken en opnieuw opzetten lijkt beter.
Deze index zit qua Nederland wel heel erg mis, omdat ze totaal het poldermodel negeren. De inspraak van Nederlanders via de vakbonden e.d. op belangrijke besluiten (pensioenakkoord, klimaatakkoord) is juist behoorlijk hoog. Dat je zo'n index maakt en dat mist, geeft aan dat ze niet echt serieus te nemen zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/(...)ation_on_rule-making
"Het openbaar bestuur staat niet bijster open voor burgerinspraak, en directe democratie is goeddeels buiten de deur gehouden. In het expertonderzoek Varieties of Democracy staat de Nederlandse democratie daarom qua burgerparticipatie op een magere 55ste plaats van de 170 landen." (uit: De kiezer is niet gek van Tom van der Meer)
Laat maar zien dat ze het (huidige) poldermodel negeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze index zit qua Nederland wel heel erg mis, omdat ze totaal het poldermodel negeren. De inspraak van Nederlanders via de vakbonden e.d. op belangrijke besluiten (pensioenakkoord, klimaatakkoord) is juist behoorlijk hoog. Dat je zo'n index maakt en dat mist, geeft aan dat ze niet echt serieus te nemen zijn.
Dat kon ik wel, want ik heb ooit dat onderzoek volledig opgezocht. Ga ik nu niet voor je doen, aangezien dat blijkbaar nutteloos is gezien je laatste opmerking. Het poldermodel is misschien niet perfect, maar wel heel erg goed en beter dan wat bijna alle andere landen hebben. Maar goed, dat is hier verder offtopic, een verhandeling over dat poldermodel van jou dus ook. Ik wilde alleen even je verkeerde opmerking corrigeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat maar zien dat ze het (huidige) poldermodel negeren.
Kun je niet. Ik zal later meer in gaan op het probleem van het (verzwakte en verrotte) poldermodel.
Laat dat arrogante regentenmondstuk toontje van je maar even achterwege.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kon ik wel, want ik heb ooit dat onderzoek volledig opgezocht. Ga ik nu niet voor je doen, aangezien dat blijkbaar nutteloos is gezien je laatste opmerking. Het poldermodel is misschien niet perfect, maar wel heel erg goed en beter dan wat bijna alle andere landen hebben. Maar goed, dat is hier verder offtopic, een verhandeling over dat poldermodel van jou dus ook. Ik wilde alleen even je verkeerde opmerking corrigeren.
Deze heterogene groep boeren wordt zeker niet naar volle omvang vertegenwoordigd... (in het bijzonder de grotere boerenbedrijven zijn beter vertegenwoordigd in het overlegmodel), net zoals niet alle werknemers worden gedekt in het geval van vakbonden. Hier een prima voorbeeld (met een rol voor LTO en vakbondshopping).quote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:18 schreef Hanca het volgende:
Als een groep juist veel wordt vertegenwoordigd zijn het de boeren wel.
Deze manquote:Op woensdag 19 augustus 2020 18:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat dat arrogante regentenmondstuk toontje van je maar even achterwege.
Ze negeren het niet want het is een expert enquête. Er zit dus geen harde methodologie achter met blinde vlekken. Natuurlijk zijn politicologen en bestuurskundigen bekend met ons corporatistische systeem. Er is letterlijk niemand die dat niet weet. Ze weten ook wat er nodig is om het te laten functioneren (voor degenen wie het aan gaat) en hoe de zwakke punten dienen te worden opgevangen.
Het is ook niet offtopic omdat bij de 'boerenproblematiek' het probleem van gebrekkige vertegenwoordiging in het overlegmodel, gebrekkige verantwoording/rekenschap en gebrekkige transparantie van uitkomsten in het volle daglicht naar boven komen.
Net zoals dat in het verzwakte poldermodel (een erfenis van Paars) de overheid van te voren sturend bepaalt welke geluiden ze in het overleg willen horen. Het huidige poldermodel is al stukken zwakker verankerd als dat het eerst was. Oude wens van de VVD, derhalve hun voorstel om CAOs af te schaffen en niet meer bindend te verklaren.
Halvering veestapel. Los daarvan moet het bestuurlijk proces gewoon veel beter, opener, representatiever en met veel betere verantwoording (zelfs als dat tot een andere uitkomst leidt dan de door mij gewenste). Zie voor 'bewijs' bovenstaande wikipedia link.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Maarre Klopkoek, we weten waar je nu allemaal tegen bent. Maar waar ben je in deze kwestie precies voor dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |