abonnement Unibet Coolblue
pi_193975461
Een tijd geleden kwam de was koud en muf ruikend uit de machine. Ik dacht toen aan een defecte thermostaat waardoor er met koud water gewassen werd en nam aan dat reparatie niet meer rendabel zou zijn gezien leeftijd machine (20+ jaar). Enfin, nieuwe gehaald laten komen.

Bij de nieuwe machine is het probleem eigenlijk hetzelfde; wasgoed komt muf uit de wasmachine. Eenmaal (lucht)gedroogd stinkt het niet, naar het ruikt zeker niet alsof het fris gewassen is. Het ruikt niet zoals net gewassen wasgoed naar mijn idee hoort te ruiken.

Meestvoorkomende set-up
* gewoon A-merk vloeibaar wasmiddel, 90 ml (85 ml voor 6-8 kg, capaciteit trommel is 9 kg)
* wassen op 40 graden (soms 60 graden)
* centrifugeren op 900 toeren (soms 1200)
* duur van het wasprogramma: ongeveer 3 uur (dit is normaal)
* volle trommel (maar absoluut onder de maximumcapaciteit qua gewicht)
* de schone was wordt altijd uit de machine gehaald vlak nadat deze klaar is

Al geprobeerd
• Er is geen verschil te merken tussen wasmiddel via de lade of via het ingebouwde reservoir.
• Het ingebouwde reinigingsprogramma wordt periodiek gedraaid volgens de handleiding.
• Rondje spoelen met HG stinkende wasmachinereiniger

Niet gecheckt of geprobeerd
De waterhardheid is volgens de leverancier 1.5. De machine kent 3 standen: I) tot 1,5 mmo/l, II) vanaf 1,5 mmo/l en III) hoger dan 2,5 mmo/l. Hij staat volgens de handleiding af-fabriek op II - dat lijkt me matchen - maar ik kan zo snel niet vinden waar dat in te stellen is om het te verifiëren.

Vragen
• Kan de waterhardheid een rol spelen?
• Zijn er nog andere mogelijke oorzaken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193975491
Haaaaaa, deze weet ik!

Ik had precies hetzelfde, jaar lopen kloten.
Toen nieuwe wasmachine gekocht, brande er een lampje met te weinig water, ik wasmachine weer loskoppelen, emmer onder kraan, kwam er een klein pisstraaltje uit!

Nieuwe kraan erop gezet en ruikt nu altijd lekker _O_

Edit: Onvoldoende watertoevoer dus

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2020 15:56:57 ]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:57:57 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_193975519
Ik neem je mee naar SOP ;)
disclaimer
pi_193975579
Scheiden van was, mogelijk zweet je en krijgt een reguliere wasbeurt dat er niet uit (sportkleding en/of handdoeken/t shirts/sokken).

Met het scheiden van was kan je checken of dit daadwerkelijk de oorzaak is.

De veroorzaker(s) in biotex laten weken (duur hangt oa af van de temp van het water, hoe kouder hoe langer). Lees wel even de biotex bijsluiter, ik zou niet mn favo overhemd daarmee behandelen (sokken of sportkleding kan prima).
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:33:34 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193976018
Ik zou volle machines met katoen met poeder wassen. Dat vloeibare spul is meer geschikt voor mindere belading en fijn wasgoed. Zo doe ik het althans.
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2020 @ 16:38:35 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193976101
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:56 schreef Leonos het volgende:
Haaaaaa, deze weet ik!

Ik had precies hetzelfde, jaar lopen kloten.
Toen nieuwe wasmachine gekocht, brande er een lampje met te weinig water, ik wasmachine weer loskoppelen, emmer onder kraan, kwam er een klein pisstraaltje uit!

Nieuwe kraan erop gezet en ruikt nu altijd lekker _O_

Edit: Onvoldoende watertoevoer dus
Lijkt mij ook :Y
pi_193976553
Dank voor alle suggesties tot nu toe.

quote:
4s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:56 schreef Leonos het volgende:
Haaaaaa, deze weet ik!

Ik had precies hetzelfde, jaar lopen kloten.
Toen nieuwe wasmachine gekocht, brande er een lampje met te weinig water, ik wasmachine weer loskoppelen, emmer onder kraan, kwam er een klein pisstraaltje uit!

Nieuwe kraan erop gezet en ruikt nu altijd lekker _O_

Edit: Onvoldoende watertoevoer dus
Zou wat zijn als de fipo de oplossing zou bieden *O*
Er zit - sinds we hier wonen - een (nieuwe) standaard-wasmachinekraan op:


Hoeveel water per minuut moet eruit komen om te beoordelen of het voldoende is? Ik zal de boel dan eens eens afkoppelen en testen. Ik lees intussen ook iets over het reinigen van een watertoevoerzeefje:
quote:
De wasautomaat heeft één zeefje ter bescherming van de watertoevoerklep. Dit zeefje, dat zich in de schroefkoppeling van de toevoerslang bevindt, moet u ongeveer 1 keer per halfjaar controleren. Wanneer de watertoevoer vaak wordt onderbroken moet u vaker controleren.
Dit doe ik dan meteen even. Nooit geweten en dus nog nooit gedaan :O Of de toevoer (soms) wordt onderbroken; geen idee.

Lees naar aanleiding van jouw suggestie dat er (op 60 graden en uitgaande van een volle trommel) maximaal 54 liter water gebruikt wordt. Is er een manier om te controleren of die dat ook daadwerkelijk tapt? Ik zou verwachten dat zo'n machine gewoon neemt wat ie nodig heeft en dán pas begint. Hoe moet ik anders weten dat 'ie (mogelijk) tekort komt?

Er lopen in die ruimte 2 maten koperen leiding: ik heb even geen schuifmaat bij de hand maar ik schat in 12 en 15 mm. Hopelijk is de 12 mm niet de aanvoer :o

Er zit ook een of andere unit aan de slang direct onder de kraan.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:57 schreef SQ het volgende:
Ik neem je mee naar SOP ;)
Dank voor het verplaatsen :Y Ik had K&W gekozen omdat het mogelijk aan het water/de waterleiding zou liggen. Kende dit subforum ook niet :o
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2020 @ 17:11:22 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193976642
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:06 schreef baskick het volgende:
Dank voor alle suggesties tot nu toe.
[..]

Zou wat zijn als de fipo de oplossing zou bieden *O*
Er zit - sinds we hier wonen - een (nieuwe) standaard-wasmachinekraan op:
[ afbeelding ]

Hoeveel water per minuut moet eruit komen om te beoordelen of het voldoende is? Ik zal de boel dan eens eens afkoppelen en testen. Ik lees intussen ook iets over het reinigen van een watertoevoerzeefje:
[..]

Dit doe ik dan meteen even. Nooit geweten en dus nog nooit gedaan :O Of de toevoer (soms) wordt onderbroken; geen idee.

Lees naar aanleiding van jouw suggestie dat er (op 60 graden en uitgaande van een volle trommel) maximaal 54 liter water gebruikt wordt. Is er een manier om te controleren of die dat ook daadwerkelijk tapt? Ik zou verwachten dat zo'n machine gewoon neemt wat ie nodig heeft en dán pas begint. Hoe moet ik anders weten dat 'ie (mogelijk) tekort komt?

Er lopen in die ruimte 2 maten koperen leiding: ik heb even geen schuifmaat bij de hand maar ik schat in 12 en 15 mm. Hopelijk is de 12 mm niet de aanvoer :o

Er zit ook een of andere unit aan de slang direct onder de kraan.
[..]

Dank voor het verplaatsen :Y Ik had K&W gekozen omdat het mogelijk aan het water/de waterleiding zou liggen. Kende dit subforum ook niet :o
Voor en na de was je watermeter controleren.
En dat watertoevoerzeefje zit er nog maar pas in.
Staat de kraan ver genoeg open?
pi_193976665
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:11 schreef maily het volgende:

[..]

Voor en na de was je watermeter controleren.
En dat watertoevoerzeefje zit er nog maar pas in.
Staat de kraan ver genoeg open?
Haha, tja, zo simpel kan het inderdaad zijn. Alleen andere verbruikers dan even 3 uur afblijven :)

Zeefje (als het erin zit) zit erin vanaf montage kraan. Kraan is helemaal open. Ik lees her en der dat er 10 liter/minuut uit moet komen. Vanavond even testen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193976918
Ik had exact dezelfde kraan die dus stuk was!
Je kan toch ff de kraan dicht draaien, wasmachine loskoppelen en een emmer eronder.
Dan moet er gewoon een harde straal uit komen zoals je wastafel kraan.
Als er heel weinig uitkomt weet je het :)
Valt wel op in ieder geval!
  dinsdag 7 juli 2020 @ 17:43:15 #11
51385 baskick
Juist ja!
pi_193977206
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:27 schreef Leonos het volgende:
Ik had exact dezelfde kraan die dus stuk was!
Je kan toch ff de kraan dicht draaien, wasmachine loskoppelen en een emmer eronder.
Dan moet er gewoon een harde straal uit komen zoals je wastafel kraan.
Als er heel weinig uitkomt weet je het :)
Valt wel op in ieder geval!
Toevallig. Of niet. Zal vanavond even proberen. Als het het de toevoer is, dan liever de kraan dan de leiding. Dat laatste is praktisch onoplosbaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 19:35:13 #12
51385 baskick
Juist ja!
pi_193978823
Slang losgekoppeld, kraantje voorzichtig open. Enorm gespetter door 'lelijke' straal. Zo kan ik de kraan niet vol open draaien zonder bende. Stukje van de cv-vulslang afgeknipt en binnen mum van tijd een halve emmer vol. Niet getimed, maar ben er zeker van dat er minimaal 10 liter per minuut uit komt. Mooie volle, ronde straal ter grootte van de slangdiamater.

Het rubber en zeefje verwijderd en schoongemaakt. De niet-zichtzijde van het rubber was nog iets viezer dan de zichtzijde op de foto, zeefje praktisch niet vies.



Diameter van de opening in de rubber ring lijkt ~12 mm (of 1/2") en dat komt overeen met de binnendiameter van de cv-vulslang. Moet dus ongehinderd door kunnen lopen. Zit er ook fabriek-af aan, dus zal wel kloppen, toch c_/

Lang verhaal kort: kan ik voorzichtig concluderen dat het kraantje lijkt het niet te zijn :{ ?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 19:49:20 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_193979050
Wat bij mij hielp was het wasmiddel in zo'n wasbolletje bij de was gooien en het niet in de lade te gieten.

Ook kan het merk wasmiddel nogal verschil maken. Overigens hoop ik dat je geen geconcentreerd wasmiddel gebruikt, dan is 90 ml wel bizar veel.

En ook, toch echt, minder was in de trommel. 8 kilo is erg veel ook al kan je machine het qua gewicht aan.
disclaimer
  dinsdag 7 juli 2020 @ 20:30:09 #14
51385 baskick
Juist ja!
pi_193979721
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 19:49 schreef SQ het volgende:
Wat bij mij hielp was het wasmiddel in zo'n wasbolletje bij de was gooien en het niet in de lade te gieten.

Ook kan het merk wasmiddel nogal verschil maken. Overigens hoop ik dat je geen geconcentreerd wasmiddel gebruikt, dan is 90 ml wel bizar veel.

En ook, toch echt, minder was in de trommel. 8 kilo is erg veel ook al kan je machine het qua gewicht aan.
Ik gebruik de lade nooit bijna niet, maar meestal het ingebouwde "TwinDos"-reservoir. Die is er voor bedoeld en dat zou dan m.i. ook moeten werken.

Of het geconcentreerd is? Geen idee _O- . Ik ben voor het eerst hier en wassen is niet één van m'n skills :+ Op dit moment is het deze:



Daarop staat op de achterkant een schemaatje:
• 55 ml voor 4-5 kg
• 85 ml voor 6-8 kg
• 110 ml voor 9+ kg

Kleinere wasjes hebben hetzelfde; het ruikt nooit naar bloemetjes (of whatever het wasmiddel naar ruikt), maar altijd muf.

Als we eens een wasje elders draaien, ruikt het zoals ik wil (en vind) dat het fris uit de was moet ruiken.

Overigens is het in mijn beleving tamelijk raar als een machine niet goed zou werken als je binnen de specs blijft.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 20:34:24 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_193979779
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 20:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik gebruik de lade nooit bijna niet, maar meestal het ingebouwde "TwinDos"-reservoir. Die is er voor bedoeld en dat zou dan m.i. ook moeten werken.

Of het geconcentreerd is? Geen idee _O- . Ik ben voor het eerst hier en wassen is niet één van m'n skills :+ Op dit moment is het deze:

[ afbeelding ]

Daarop staat op de achterkant een schemaatje:
• 55 ml voor 4-5 kg
• 85 ml voor 6-8 kg
• 110 ml voor 9+ kg

Kleinere wasjes hebben hetzelfde; het ruikt nooit naar bloemetjes (of whatever het wasmiddel naar ruikt), maar altijd muf.

Als we eens een wasje elders draaien, ruikt het zoals ik wil (en vind) dat het fris uit de was moet ruiken.

Overigens is het in mijn beleving tamelijk raar als een machine niet goed zou werken als je binnen de specs blijft.
De machine doet zijn werk neem ik aan prima, de was komt er schoon uit toch?

Dat het niet ruikt zoals jij prettig vindt ligt niet per definitie aan de machine.
Ik zou eens een flesje robijn kopen, een wasje draaien met iets minder wasgoed in de trommel en met het doseerbolletje werken. Als je geen verschil merkt mag je mij de schuld geven ;)
disclaimer
  dinsdag 7 juli 2020 @ 20:36:53 #16
51385 baskick
Juist ja!
pi_193979812
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 20:34 schreef SQ het volgende:

[..]

De machine doet zijn werk neem ik aan prima, de was komt er schoon uit toch?

Dat het niet ruikt zoals jij prettig vindt ligt niet per definitie aan de machine.
Ik zou eens een flesje robijn kopen, een wasje draaien met iets minder wasgoed in de trommel en met het doseerbolletje werken. Als je geen verschil merkt mag je mij de schuld geven ;)
Ja en nee. Optisch is het schoon, maar het ruikt niet schoon. Dat is alleen mentaal een dingetje :+

Het is alleen dat ik juist een machine aangeschaft heb waarbij het wasmiddel automatisch gaat omdat dat comfortabel is (en daar een meerprijs voor betaald).

Ga je tip wel proberen :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2020 @ 20:40:14 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193979859
Een keer een lege trommel draaien op hoge temperatuur met azijn? En/of soda ....
pi_193980190
Ik heb dat ook. Leipe ellende. Alles al geprobeerd, maar het lijkt in sommige kleding te zitten.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:01:06 #19
51385 baskick
Juist ja!
pi_193980211
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 20:40 schreef maily het volgende:
Een keer een lege trommel draaien op hoge temperatuur met azijn? En/of soda ....
Hoe werkt dat :D ? Doe ik dat in de trommel? Of in de lade? Is dat soda of baking soda? En hoeveel? De handleiding zegt er niets over. Wat er wel in staat en wat ik ook doe:

• Reinigen van de trommel doe ik braaf wanneer 'ie dat aangeeft.
• Zodra een tank van TwinDos leeg is, draai ik braaf het daarvoor bedoelde onderhoudsprogramma
• De wasmiddellade maak ik schoon als 'ie zichtbaar vies is. Vanwege zelden gebruik, is dat zelden.

• Het zeefje is dus vandaag (voor het eerst) schoongemaakt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:02:54 #20
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193980247
Keertje de kookwas doen met spullen die daar tegen kunnen? Leeg draaien vind ik zo zonde.

Bij mij is een keer de zeepla vies geweest (onderkant), dat hielp ook niet.

Wat bij mij ook wel eens helpt is een keer random ander merk wasmiddel gebruiken.

En poeder geeft volgens de consumentenbond beter wasresultaat.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:04:47 #21
51385 baskick
Juist ja!
pi_193980276
Goede tips allemaal. Wat het lastig maakt is dat het al vanaf dag 1 is - de machine was gloednieuw en dit speelde al.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:02 schreef Zilverberk het volgende:
Keertje de kookwas doen met spullen die daar tegen kunnen? Leeg draaien vind ik zo zonde.

Bij mij is een keer de zeepla vies geweest (onderkant), dat hielp ook niet.

Wat bij mij ook wel eens helpt is een keer random ander merk wasmiddel gebruiken.

En poeder geeft volgens de consumentenbond beter wasresultaat.
Ik zal de lade nog eens meepakken en ik zal de klushanddoeken (met verf, terpentine en wasbenzine) een keer op het heetste programma draaien. Als die wat schade oplopen is niet zo erg.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Spellchecker dinsdag 7 juli 2020 @ 21:06:34 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193980299
Heb je het filter al een keer leeg laten lopen?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:08:24 #23
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193980329
Als je nieuwe machine het had, zit t niet in je machine. :o

Dus: je was wordt niet schoon genoeg. Kies een nieuw wasmiddel, gebruik een inweek/ voorwas, of voeg van die oxi-waspoeder toe aan je was
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:10:37 #24
51385 baskick
Juist ja!
pi_193980366
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:06 schreef maily het volgende:
Heb je het filter al een keer leeg laten lopen?
Ja. Ik denk 1 keer in 2 jaar. Zal ik ook nog even doen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:08 schreef Zilverberk het volgende:
Als je nieuwe machine het had, zit t niet in je machine. :o

Dus: je was wordt niet schoon genoeg. Kies een nieuw wasmiddel, gebruik een inweek/ voorwas, of voeg van die oxi-waspoeder toe aan je was
Wellicht. Daarom had ik het topic in eerste instantie in K&W staan. Maar wat het kan zijn... :X Hij zit gewoon aan de waterleiding.

De was wordt wél schoon (maar ruikt nat naar natte hond en luchtgedroogd gewoon neutraal).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:12:00 #25
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193980393
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht. Daarom had ik het topic in eerste instantie in K&W staan. Maar wat het kan zijn... :X Hij zit gewoon aan de waterleiding.

De was wordt wél schoon (maar ruikt nat naar natte hond en luchtgedroogd gewoon neutraal).
Natte hond is niet normaal voor schoon wasgoed. :N

Tenzij je de deur pas 3 uur na afloop opentrekt.

Laat je het deurtje en de lade wel openstaan na gedane zaken?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:26:07 #26
51385 baskick
Juist ja!
pi_193981785
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:12 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Natte hond is niet normaal voor schoon wasgoed. :N

Tenzij je de deur pas 3 uur na afloop opentrekt.

Laat je het deurtje en de lade wel openstaan na gedane zaken?
Nee. We doen juist uitgesteld starten zodat ie klaar is als we willen ophangen. Deur blijft open, lade niet (gaat 99/100 ook alleen water doorheen omdat wasmiddel anders toegevoegd wordt).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193981854
Tips die ik toen van de klantenservice van Miele kreeg toen ik belde omdat m`n wasmachine stonk en daardoor de was ook:
2x achter elkaar leeg draaien op de hoogste temperatuur
Extra waterknop altijd aanzetten. Schijnbaar zijn nieuwe wasmachines zo zuinig met water dat ze niet meer goed schoon wassen :')
Afwisselend poeder en vloeibaar wasmiddel gebruiken en de vloeibare in de wasbol
Deur altijd open laten staan.
Zeepbak, rubberring en alles goed schoonmaken.
En wissel eens qua wasmiddel. Altijd dezelfde geeft op den duur ook een maffe geur.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:36:12 #28
51385 baskick
Juist ja!
pi_193981980
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:29 schreef Mushanga71 het volgende:
Tips die ik toen van de klantenservice van Miele kreeg toen ik belde omdat m`n wasmachine stonk en daardoor de was ook:
2x achter elkaar leeg draaien op de hoogste temperatuur
Extra waterknop altijd aanzetten. Schijnbaar zijn nieuwe wasmachines zo zuinig met water dat ze niet meer goed schoon wassen :')
Afwisselend poeder en vloeibaar wasmiddel gebruiken en de vloeibare in de wasbol
Deur altijd open laten staan.
Zeepbak, rubberring en alles goed schoonmaken.
En wissel eens qua wasmiddel. Altijd dezelfde geeft op den duur ook een maffe geur.
Waarvoor maakt Miele dat TwinDos systeem dan als je het eigenlijk beter niet kan gebruiken :?

Ik ga alle tips proberen, maar dat duurt logischerwijs even.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193982077
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:36 schreef baskick het volgende:

[..]

Waarvoor maakt Miele dat TwinDos systeem dan als je het eigenlijk beter niet kan gebruiken :?

Ik ga alle tips proberen, maar dat duurt logischerwijs even.
Geen idee. Misschien als jij belt voor jouw machine dat je weer heel andere tips krijgt? :D Ik belde ze toen omdat ze een spulletje hebben wat heel goed werkt tegen stank in de machine, maar dat was tijdelijk niet verkrijgbaar en ik wilde weten wanneer wel. Toen gaf ze me die tips en als dat niet werkte, dan pas dat spul bestellen. Het heeft iig gewerkt :)
Maar zou het niet aan dat systeem zelf kunnen liggen?
Oh nee, je had het ook bij de vorige wasmachien...

[ Bericht 1% gewijzigd door Mushanga71 op 07-07-2020 22:42:58 (toevoeging) ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:56:20 #30
51385 baskick
Juist ja!
pi_193982365
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:41 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Geen idee. Misschien als jij belt voor jouw machine dat je weer heel andere tips krijgt? :D Ik belde ze toen omdat ze een spulletje hebben wat heel goed werkt tegen stank in de machine, maar dat was tijdelijk niet verkrijgbaar en ik wilde weten wanneer wel. Toen gaf ze me die tips en als dat niet werkte, dan pas dat spul bestellen. Het heeft iig gewerkt :)
Maar zou het niet aan dat systeem zelf kunnen liggen?
Oh nee, je had het ook bij de vorige wasmachien...
Theoretisch zou de oude machine inderdaad een defect kunnen hebben gehad en hier een andere oorzaak zijn. Zal ook eens bellen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193982443
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:56 schreef baskick het volgende:

[..]

Theoretisch zou de oude machine inderdaad een defect kunnen hebben gehad en hier een andere oorzaak zijn. Zal ook eens bellen.
Doe dat. Tis misschien iets heel simpels en de klantenservice is echt hulpvaardig.
Succes!
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  woensdag 8 juli 2020 @ 07:26:33 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_193984637
Als je het bij beide machines had en het wasmiddel is de gemene deler dan zou ik niet twijfelen hoor.
disclaimer
pi_193984734
Koop je je wasmiddel bij big bazar of action of een ander budget winkel?

Deze hebben vaak restpartijen die langer staan of net niet de juiste kwaliteit hebben. :+

Wij hebben dit gehad met wasmiddel van big bazar. Wij hadden daar toen Neutral wasmiddel gekocht maar we zijn er achter gekomen dat het toch niet zo'n goede kwaliteit betrof als bij de gewone supermarkten. Mijn vriendin kreeg er uitslag van en de was rook niet zo fris.

Daarnaast wasmiddel altijd via de lade. De machine doseert dan het gebruik er van. De machine afentoe mèt reinigingsprogramma of kookwas latendraaien met een vaatwastablet erin.
pi_193985371
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 07:26 schreef SQ het volgende:
Als je het bij beide machines had en het wasmiddel is de gemene deler dan zou ik niet twijfelen hoor.
Dat weet ik niet zeker maar kan ik evengoed ook niet uitsluiten. Ga ik doen.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 07:44 schreef ManianMan het volgende:
Koop je je wasmiddel bij big bazar of action of een ander budget winkel?

Deze hebben vaak restpartijen die langer staan of net niet de juiste kwaliteit hebben. :+

Wij hebben dit gehad met wasmiddel van big bazar. Wij hadden daar toen Neutral wasmiddel gekocht maar we zijn er achter gekomen dat het toch niet zo'n goede kwaliteit betrof als bij de gewone supermarkten. Mijn vriendin kreeg er uitslag van en de was rook niet zo fris.

Daarnaast wasmiddel altijd via de lade. De machine doseert dan het gebruik er van. De machine afentoe mèt reinigingsprogramma of kookwas latendraaien met een vaatwastablet erin.
We kopen het in bulk zodra en daar waar het in de aanbieding is. Ik weet dus niet waar de huidige voorraad vandaan komt en ook geen idee hoe lang het daar gestan (en ook niet hoe lang het bij ons al staat). Ga ik uitsluiten met een nieuwe fles.


Note to self:

• Wasmiddellade schoonmaken
• Trommel schoonmaken
• Filter legen

• Wasmiddel via bolletje
• Wasmiddel via wasmiddellade
• Ander merk wasmiddel proberen
• Zelfde merk wasmiddel vers van supermarkt
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 juli 2020 @ 09:04:57 #35
149959 SQ
snelle trees
pi_193985400
Nou, dan ben je wel even zoet :D
disclaimer
pi_193985558
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:04 schreef SQ het volgende:
Nou, dan ben je wel even zoet :D
Yes, ik verwacht max. 2 weken. Ik kom hier terug :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193985599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 20:40 schreef maily het volgende:
Een keer een lege trommel draaien op hoge temperatuur met azijn? En/of soda ....
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:01 schreef baskick het volgende:
Hoe werkt dat ? Doe ik dat in de trommel? Of in de lade? Is dat soda of baking soda? En hoeveel? De handleiding zegt er niets over.
Ben benieuwd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193985730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 19:35 schreef baskick het volgende:
Slang losgekoppeld, kraantje voorzichtig open. Enorm gespetter door 'lelijke' straal. Zo kan ik de kraan niet vol open draaien zonder bende. Stukje van de cv-vulslang afgeknipt en binnen mum van tijd een halve emmer vol. Niet getimed, maar ben er zeker van dat er minimaal 10 liter per minuut uit komt. Mooie volle, ronde straal ter grootte van de slangdiamater.

Het rubber en zeefje verwijderd en schoongemaakt. De niet-zichtzijde van het rubber was nog iets viezer dan de zichtzijde op de foto, zeefje praktisch niet vies.

[ afbeelding ]

Diameter van de opening in de rubber ring lijkt ~12 mm (of 1/2") en dat komt overeen met de binnendiameter van de cv-vulslang. Moet dus ongehinderd door kunnen lopen. Zit er ook fabriek-af aan, dus zal wel kloppen, toch c_/

Lang verhaal kort: kan ik voorzichtig concluderen dat het kraantje lijkt het niet te zijn :{ ?
Darn, dit had ik gehoopt ;(
  Spellchecker woensdag 8 juli 2020 @ 12:06:01 #39
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193987592
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:23 schreef baskick het volgende:

[..]


[..]

Ben benieuwd.
Schep soda (geen baking soda) en/of een flinke scheut schoonmaakazijn in de machine en wassen maar.
pi_193988521
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:06 schreef maily het volgende:

[..]

Schep soda (geen baking soda) en/of een flinke scheut schoonmaakazijn in de machine en wassen maar.
Zuur is niet goed voor de rubber slangen of manchet. Beter vaatwastablet
pi_193988576
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:06 schreef maily het volgende:

[..]

Schep soda (geen baking soda) en/of een flinke scheut schoonmaakazijn in de machine en wassen maar.
Sorry, het is écht niet m'n expertise, maar waar doe ik dat in de machine? Direct in de trommel of in de lade?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 juli 2020 @ 13:14:01 #42
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193988640
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:06 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Zuur is niet goed voor de rubber slangen of manchet. Beter vaatwastablet
Ik weet niet of het loog uit het vaatwastablet niet ook voor problemen kan zorgen.
  Spellchecker woensdag 8 juli 2020 @ 13:25:02 #43
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193988827
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Sorry, het is écht niet m'n expertise, maar waar doe ik dat in de machine? Direct in de trommel of in de lade?
Je hebt dat serieus nog niet gegoogled?

Deze methode geldt voor alle merken
pi_193989027
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:25 schreef maily het volgende:

[..]

Je hebt dat serieus nog niet gegoogled?

Deze methode geldt voor alle merken
Jawel. Maar ik lees her en der ook soda en elders weer baking soda. Ik lees hier ook azijn, terwijl dat hier ook wordt afgeraden.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 08-07-2020 14:36:29 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Spellchecker woensdag 8 juli 2020 @ 13:43:36 #45
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193989205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Jwel. Maar ik lees her en der ook soda en elders weer baking soda. Ik lees hier ook azijn, terwijl dat hier ook wordt afgeraden.
Google aub eens op baking soda.
pi_193989556
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:43 schreef maily het volgende:

[..]

Google aub eens op baking soda.
Ja, https://www.google.com/search?q=baking+soda+wasmachine. Shitload aan hits die baking soda aanraden. En Miele raadt ook soda af (en hun eigen reinigingsmiddel aan, natuurlijk).

[ Bericht 5% gewijzigd door baskick op 08-07-2020 14:06:30 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 juli 2020 @ 14:30:54 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193989987
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 13:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Jwel. Maar ik lees her en der ook soda en elders weer baking soda. Ik lees hier ook azijn, terwijl dat hier ook wordt afgeraden.
Het is een mijnenveld, beste Bas. :'(
The love you take is equal to the love you make.
pi_193990236
Hele binnenkant schoonmaken, inclusief de rubberrand, zeker ertussen en dan gewoon met helemaal niks draaien op de hoogste temperatuur. 2x achter elkaar. Geen azijn, geen soda en helemaal leeg. En daarna zou ik een ander wasmiddel proberen. Of via dat systeem of gewoon via de lade of een bol. Das denk ik het handigst en simpelst. Als de was dan nog stinkt, kan je een reiniger gebruiken. Ze hebben er zelfs een die dat twindos systeem reinigt...

...en voortaan bij alle wassen de knop voor extra water gebruiken.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_194002589
Done

• Binnenkant trommel afgenomen met natte doek
• Manchet (binnen en buiten) schoongemaakt met natte doek
• Wasmiddellade schoongemaakt (inclusief zuigheuvel)
• 2x een lege was op 90 graden (max. temperatuur)

Vandaag of morgen komt er een tank TwinDos-reinigingsmiddel, een bus wasmachinereiniger (voor het reinigingsprogramma) en een bus wasmachine-ontkalker binnen. Dan ben ik bij qua "onderhoud" en ga ik het wasmiddel uitsluiten (anders toedienen, nieuw vloeibaar en nieuw poeder). Op hoop van zegen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194007477
Zo dan, nu moet je wasgoed er echt weer fris uitkomen :)
Zet ook het extra water knopje aan als je wast. Daar werd echt op gehamerd toen ik belde en sindsdien staat ie altijd aan. En gebruik niet te veel wasmiddel, juiste dosering of iets minder.
Komt goed ^O^
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_194010731
Dat waspoeder van dat plaatje is alleen voor witte was bestemd hé, dat weet je?
Ik raad je aan om naar beste uit de test van Consumentenbond te kijken https://www.consumentenbo(...)en-voor-de-witte-was
Poeder sowieso beter tegen bacteriën en behoud wasmachine. Maakt was ook witter. Wil best de beste uit de test voor je opzoeken (moet ik later dan even niet doen, heb inloggegevens niet bij de hand). Voor kleuren was; Ariel color and style poeder beste, of una color (Aldi) vloeibaar.

Soda in wasmachine sowieso goed, dat helpt ook tegen de afvoer verstopping enzo en is niet heel agressief.

Vermoed dat het aan wasmiddel ligt.
pi_194021823
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 19:15 schreef Hilmo het volgende:
Dat waspoeder van dat plaatje is alleen voor witte was bestemd hé, dat weet je?
Ik raad je aan om naar beste uit de test van Consumentenbond te kijken https://www.consumentenbo(...)en-voor-de-witte-was
Poeder sowieso beter tegen bacteriën en behoud wasmachine. Maakt was ook witter. Wil best de beste uit de test voor je opzoeken (moet ik later dan even niet doen, heb inloggegevens niet bij de hand). Voor kleuren was; Ariel color and style poeder beste, of una color (Aldi) vloeibaar.

Soda in wasmachine sowieso goed, dat helpt ook tegen de afvoer verstopping enzo en is niet heel agressief.

Vermoed dat het aan wasmiddel ligt.
Zover reikt mijn kennis gelukkig nog wél :+ Hebben voor kleur de color variant. Zitten 2 reservoirs in de machine.

Dank voor je aanbod. Ik ga nieuwe fles zeker ook proberen. Eerst reinigen e.d. Word vervolgd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 13 juli 2020 @ 22:27:47 #53
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194076263
TS, heb je een update?
pi_194090478
Jawel!

Gedaan
• Reinigingsprogramma gedraaid met zo'n Miele-potje.
• Alle wassen op de minder energiezuinige stand met extra water gedraaid (40 en 60).
• Ander, nieuw gekocht vloeibaar wasmiddel (B-merk) geprobeerd.

Bovenstaande heeft nog niet tot resultaat geleid :N

Nog te doen
• Ontkalker moet nog draaien. TwinDos reiniger eventueel ook nog. Voorheen deed ik dit overigens met water, conform de handleiding. Wist niet dat er speciaal middel voor was. Als het al speciaal middel is :')
• Twee potjes vloeibaar wasmiddel (A-merk, wit en donker) meegenomen bij iemand anders, waar de was uit de Miele-machine wél fris ruikt. Nog niet mee gedraaid. Zowel lade als doseren via bolletje moet nog geprobeerd worden.
• Poeder
• Filter legen en schoonmaken

Water
Als de was na het opdrogen niet gewoon neutraal zou ruiken, zou ik bijna denken dat hij geen kraanwater tapt :O Maar even serieus, kan het in de leiding zitten?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 14 juli 2020 @ 21:05:44 #55
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194090764
Wat je ook doet, probeer het nu eens met erg weinig wasmiddel.
pi_194090866
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 21:05 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat je ook doet, probeer het nu eens met erg weinig wasmiddel.
Welke hoeveelheid raar je aan (per kilo wasgoed)?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 14 juli 2020 @ 21:16:01 #57
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194091009
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 21:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Welke hoeveelheid raar je aan (per kilo wasgoed)?
Sjeu, dat is lastig. Ik doe een gok: bij 7 kilo anderhalf (laag) koffiekopje, maximum.
—-> Poederwasmiddel dus!
  dinsdag 14 juli 2020 @ 21:20:24 #58
403253 Meke
after all this time? always.
pi_194091108
Ik vrees dat het misschien wel vetluis is. Wel lastig, vrij hardnekkig -O- Wel bijzonder dat je hier bij je oude apparaat geen last van had, want meestal ontstaat dat juist in oudere apparaten :? Heb wel het idee dat je redelijk goed bezig bent met schoonmaken, dus hoop dat het snel opgelost is!

https://www.flaironline.n(...)machine-goed-schoon/
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Spellchecker dinsdag 14 juli 2020 @ 21:21:47 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194091135
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 21:09 schreef baskick het volgende:

[..]

Welke hoeveelheid raad je aan (per kilo wasgoed)?
Kijk op de verpakking van je wasgoed .... en doe dan minder ... en poeder, niet vloeibaar ...
pi_194092182
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 21:20 schreef Meke het volgende:
Ik vrees dat het misschien wel vetluis is. Wel lastig, vrij hardnekkig -O- Wel bijzonder dat je hier bij je oude apparaat geen last van had, want meestal ontstaat dat juist in oudere apparaten :? Heb wel het idee dat je redelijk goed bezig bent met schoonmaken, dus hoop dat het snel opgelost is!

https://www.flaironline.n(...)machine-goed-schoon/
De machine was bij aanschaf gloednieuw. De vorige was zo'n 20 jaar oud. Die is wegens (dezelfde) klachten vervangen. Vetluis vanaf de eerste wasbeurt? Die kans acht ik niet zo groot.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194229641
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:29 schreef Mushanga71 het volgende:
Tips die ik toen van de klantenservice van Miele kreeg toen ik belde omdat m`n wasmachine stonk en daardoor de was ook:
2x achter elkaar leeg draaien op de hoogste temperatuur
Extra waterknop altijd aanzetten. Schijnbaar zijn nieuwe wasmachines zo zuinig met water dat ze niet meer goed schoon wassen :')
Afwisselend poeder en vloeibaar wasmiddel gebruiken en de vloeibare in de wasbol
Deur altijd open laten staan.
Zeepbak, rubberring en alles goed schoonmaken.
En wissel eens qua wasmiddel. Altijd dezelfde geeft op den duur ook een maffe geur.
Dergelijke adviezen kreeg ik ook.
Mijn wasmachine draait trouwens ook een eigen reinigingsprogramma na een x aantal wasbeurten, maar die gaat op 60 graden. De installateur adviseerde meteen om de machine op 90 graden (leeg, maar volledig programma, zonder wasmiddelen) te draaien, zo eens per twee weken.

Ook kreeg ik het advies om voor alle witte was een waspoeder te gebruiken ipv vloeibaar. Poeder is beter voor de machine en haalt o.a. de zeepresten van vloeibare wasmiddelen weg, zorgt zodoende voor een frissere en schonere machine. En da's ook goed voor je was. Sindsdien nooit meer last van geurtjes gehad. In mijn geval wordt er dus 1x per week op 60 graden een witte was met waspoeder gedraaid.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  donderdag 23 juli 2020 @ 21:36:11 #62
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194229771
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 21:26 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dergelijke adviezen kreeg ik ook.
Mijn wasmachine draait trouwens ook een eigen reinigingsprogramma na een x aantal wasbeurten, maar die gaat op 60 graden. De installateur adviseerde meteen om de machine op 90 graden (leeg, maar volledig programma, zonder wasmiddelen) te draaien, zo eens per twee weken.

Ook kreeg ik het advies om voor alle witte was een waspoeder te gebruiken ipv vloeibaar. Poeder is beter voor de machine en haalt o.a. de zeepresten van vloeibare wasmiddelen weg, zorgt zodoende voor een frissere en schonere machine. En da's ook goed voor je was. Sindsdien nooit meer last van geurtjes gehad. In mijn geval wordt er dus 1x per week op 60 graden een witte was met waspoeder gedraaid.
Elke twee weken een lege trommel op 90 graden wassen is een dure grap zeg. Verspillend bovendien.
Ik was elke 2 maanden een kookwas (met wasgoed én waspoeder) en dat werkt ook prima.
pi_194229908
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 21:36 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Elke twee weken een lege trommel op 90 graden wassen is een dure grap zeg. Verspillend bovendien.
Ik was elke 2 maanden een kookwas (met wasgoed én waspoeder) en dat werkt ook prima.
Ik moet eerlijk zeggen dat wij dat advies van 'iedere twee weken op 90 graden' ook niet trouw opvolgen, hoor.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194269089
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 21:26 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dergelijke adviezen kreeg ik ook.
Mijn wasmachine draait trouwens ook een eigen reinigingsprogramma na een x aantal wasbeurten, maar die gaat op 60 graden. De installateur adviseerde meteen om de machine op 90 graden (leeg, maar volledig programma, zonder wasmiddelen) te draaien, zo eens per twee weken.

Ook kreeg ik het advies om voor alle witte was een waspoeder te gebruiken ipv vloeibaar. Poeder is beter voor de machine en haalt o.a. de zeepresten van vloeibare wasmiddelen weg, zorgt zodoende voor een frissere en schonere machine. En da's ook goed voor je was. Sindsdien nooit meer last van geurtjes gehad. In mijn geval wordt er dus 1x per week op 60 graden een witte was met waspoeder gedraaid.
Doe ik ook met de witte was, poeder gebruiken en ik was 1x in de week de handdoeken e.d. op 60 graden maar das dan een gekleurde was.

In de handleiding staat ook, bij wassen op lage temperaturen en met vloeibaar wasmiddel dat er geurtjes kunnen ontstaan. Heb een hygiëne-infolampje erop zitten maar die heeft nog nooit gebrand. Zal dus wel iets goed doen :D

Verder heb ik alleen wasmiddel voor gekleurde en witte was, vloeibaar en poeder. Alle andere soorten, fijn, wol en watdanook vind ik een beetje onzin.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_194269947
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 18:13 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Doe ik ook met de witte was, poeder gebruiken en ik was 1x in de week de handdoeken e.d. op 60 graden maar das dan een gekleurde was.

In de handleiding staat ook, bij wassen op lage temperaturen en met vloeibaar wasmiddel dat er geurtjes kunnen ontstaan. Heb een hygiëne-infolampje erop zitten maar die heeft nog nooit gebrand. Zal dus wel iets goed doen :D

Verder heb ik alleen wasmiddel voor gekleurde en witte was, vloeibaar en poeder. Alle andere soorten, fijn, wol en watdanook vind ik een beetje onzin.
Herkenbaar. Die heb ik ook niet.
Fijne was centrifugeer ik gewoon een tikje lager. Is er nog nooit kapot van gegaan.;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator zondag 26 juli 2020 @ 20:10:21 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194270795
Wij wassen altijd met poeder. We hebben een waterontharder dus hebben maar heel weinig nodig (onthardt water laat zeep eerder schuimen) en doen met zo'n grote doos bijna een heel jaar :) ! Plus vooral niet teveel was erin doen. Ook gebruiken we geen wasverzachter. De machine blijft schoon en de was ruikt goed.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194417849
Hmm je hebt praktisch al je machine gerelateerde problemen al getackeld. En met je vorige machine had je er ook last van.

Te veel wasmiddel gebruiken is iets wat heel veel gebeurt. Wasmiddel fabrikanten adviseren vrij loyaal gebruik. Des te meer jij gebruikt, des te vaker je 't moet kopen.
Te veel gebruiken is voor zowel je machine, je huid en je kleding niet goed. Gebruik eens 3/4e van het wasmiddel dan wat je nu gebruikt?

Ik heb een oude Miele 4-5 kg machine.
Volgens mijn fles Ariel zou ik 55 ml moeten gebruiken + 30 ml voor hard water/vlekken.
Mijn machine zit nooit propvol, dus de 4-5 kg haal ik nooit. Ik gooi zelf altijd 35-40 ml in dat dopje en zet die vervolgens tussen mijn was.
In het vakje van de wasverzachter giet ik een goeie scheut azijn.

En mijn was komt er fris uit en mijn machine is niet stuk te krijgen.

Waar staat je machine? Een vochtige badkamer? Kelder of een koude bijkeuken?
Laat je je deurtje altijd open staan? Veeg je na elke wasbeurt dat plasje water tussen je rubbers op?

Ik kan er overheen gelezen hebben hoor, maar las in t topic al een berg vragen/tips over water toevoer.
Zijn jullie alleen of hebben je buren er ook last van? Mits ze van de zelfde waterbron gebruik maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')