abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 28 juni 2020 @ 23:05:31 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193837622
quote:
Mississippi haalt omstreden Confederatie-embleem uit vlag

De Republikeinse gouverneur van Mississippi, de laatste Amerikaanse staat met het Confederatie-embleem in zijn vlag, heeft zaterdag gezegd dat hij onmiddellijk een wetsvoorstel ondertekent om het symbool te verwijderen.



“De discussie over de vlag uit 1894 is net zo splijtend geworden als de vlag zelf en het is tijd om die te beëindigen”, aldus gouverneur Tate Reeves, die eerder nog had gezegd een veto over een dergelijk wetsvoorstel te zullen uitspreken.

Zowel de Senaat als het Huis van Afgevaardigden van de staat besloot later met een twee derde meerderheid het wetsvoorstel in te dienen om de vlag te veranderen. Naar verwachting wordt het voorstel zondagmiddag in het Congres in stemming gebracht. Dan volstaat een gewone meerderheid.

Mississippi is de laatste staat in de Verenigde Staten waarvan de vlag het Confederatie-embleem heeft. De staatsvlag heeft rode, witte en blauwe banen met het strijdembleem van de Confederatie in de linkerbovenhoek. Het embleem werd voor het eerst opgenomen in 1894.

In 2001 werd om de staat nog een referendum gehouden over de vlag. Toen bleek een overgrote meerderheid nog voor behoud van de huidige vlag. Maar in de afgelopen 20 jaar is het verzet tegen de vlag flink gegroeid. Kerkgenootschappen, ondernemers, sporters en activisten vinden dat ‘hun’ vlag niet mag verwijzen naar een embleem dat voor velen symbool staat voor slavernij.

Wat was de Confederatie?
De Confederatie bestond uit zuidelijke staten die tijdens de Amerikaanse burgeroorlog van 1861 tot 1865 tegen het noorden vochten. De opstand van deze staten had vooral te maken met het afschaffen van de slavernij. De staten van de Confederatie wilden die in stand houden omdat hun economieën grotendeels afhankelijk waren van slavenarbeid.

https://m.hln.be/nieuws/b(...)m-uit-vlag~a457da09/
#freehat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 28 juni 2020 @ 23:05:45 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193837630
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 22:32 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee dat gaat niet gebeuren. Daarom moet die vlag weg en verboden worden net als het hakenkruis.
dat was de vraag niet

burgeroorlogen zijn nagenoeg altijd smerige oorlogen en om ze te stoppen is nagenoeg altijd een vorm van reconciliatie nodig, als het behouden van die vlag een breekpunt is voor IS & co om voor vrede te kiezen en het bloedvergieten te beeindigen

zou jij dan voor of tegen zijn?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193838722
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat was de vraag niet

burgeroorlogen zijn nagenoeg altijd smerige oorlogen en om ze te stoppen is nagenoeg altijd een vorm van reconciliatie nodig, als het behouden van die vlag een breekpunt is voor IS & co om voor vrede te kiezen en het bloedvergieten te beeindigen

zou jij dan voor of tegen zijn?
Natuurlijk voor. Maar dat bedoel ik, als het daarmee het bloedvergieten beeindigd. Dat geloof ik dus niet. Want zodra die vlag van IS ook nog maar ergens nog wappert, zullen hoe dan ook familie-leden van de slachtoffers van IS, tegenstanders van IS, milities die tegen IS hebben gestreden blijven jagen op alles en iedereen die ook maar iets te maken heeft met IS. In het geval van IS, stopt het geweld omtrent IS pas wanneer de vlag van IS helemaal verdwenen is en nergens meer wappert.
West-Melanesia
  Beste debater 2022 zondag 28 juni 2020 @ 23:40:26 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193838825
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:37 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Natuurlijk voor. Maar dat bedoel ik, als het daarmee het bloedvergieten beeindigd. Dat geloof ik dus niet. Want zodra die vlag van IS ook nog maar ergens nog wappert, zullen hoe dan ook familie-leden van de slachtoffers van IS, tegenstanders van IS, milities die tegen IS hebben gestreden blijven jagen op alles en iedereen die ook maar iets te maken heeft met IS. In het geval van IS, stopt het geweld omtrent IS pas wanneer de vlag van IS helemaal verdwenen is en nergens meer wappert.
Natuurlijk; geweld stop als een vlag maar verdwijnt.

:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193839022
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Natuurlijk; geweld stop als een vlag maar verdwijnt.

:')
Wel minderen. Een gebied dat met de IS vlag wappert gaat hoe dan ook aangevallen worden. Oke behalve in Schilderswijk Den Haag.
West-Melanesia
  zondag 28 juni 2020 @ 23:56:12 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193839143
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat was de vraag niet

burgeroorlogen zijn nagenoeg altijd smerige oorlogen en om ze te stoppen is nagenoeg altijd een vorm van reconciliatie nodig, als het behouden van die vlag een breekpunt is voor IS & co om voor vrede te kiezen en het bloedvergieten te beeindigen

zou jij dan voor of tegen zijn?
Als concessie om een burgeroorlog te stoppen is dat inderdaad best te overwegen. Maar het lijkt me dan ook dat ze over 150 jaar, als geen betrokkene nog leeft, wel kunnen zeggen dat die vlag wel een keer weg kan omdat die voor een dubieuze boodschap staat.
pi_193839432
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als concessie om een burgeroorlog te stoppen is dat inderdaad best te overwegen. Maar het lijkt me dan ook dat ze over 150 jaar, als geen betrokkene nog leeft, wel kunnen zeggen dat die vlag wel een keer weg kan omdat die voor een dubieuze boodschap staat.
Daar geloof ik niet in. Als je 150 jaar deze vlag zonder problemen laat wapperen zal dit tot een verzet lijden. Zeker als in die 150 jaar de vlag gekaapt is om er een andere boodschap mee uit te dragen.

Maar goed het slaat allemaal door. Het is een SJW stroming die het helemaal niet te doen is om racisme/discriminatie te bestrijden. Zeker in Nederland niet.
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 05:37:02 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193840303
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 23:37 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Natuurlijk voor. Maar dat bedoel ik, als het daarmee het bloedvergieten beeindigd.
en in dat hypothetische geval, is het dan niet raar om 150 jaar later te roepen dat al die verraders uit het straatbeeld weg moeten?

en Missisipi moet dat verder zelf maar weten hoor, als een meerderheid zegt 'weg ermee' dan gooi je het lekker weg maar de argumenten die hier langskom zijn echt wel waardeloos hoor

de strijdende partijen zijn er op deze manier uitgekomen met elkaar, daar moet je imo respect voor hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193840360
En dan verdwijnt ook de discriminatie behoefte van de mens zelf ? Kom op zeg...

Zoals eerder gezegd...discriminatie e.d. bestaat niet, wel het niet kunnen omgaan met andere groepen mensen. En dat blijft ook zo...levenslang !
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  maandag 29 juni 2020 @ 07:51:16 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193840596
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 00:39 schreef Cherni het volgende:

[..]

Daar geloof ik niet in. Als je 150 jaar deze vlag zonder problemen laat wapperen zal dit tot een verzet lijden. Zeker als in die 150 jaar de vlag gekaapt is om er een andere boodschap mee uit te dragen.

Maar goed het slaat allemaal door. Het is een SJW stroming die het helemaal niet te doen is om racisme/discriminatie te bestrijden. Zeker in Nederland niet.
De confederatievlag heeft wel wat bredere weerstand dan SJW en die bestaat ook langer. NIet voor niets hebben die zuidelijke staten daar een voor een afstand van gedaan.

In feite spreekt die vlag gewoon steun uit aan een illegale staat en de redenen waarom die gesticht werd.
pi_193840724
Ik ben eigenlijk best verbaasd dat Mississippi als enige staat in Amerika deze vlag nog officieel gebruikte tot de BLM-protesten. En nog verbaasder dat een meerderheid het voorstel om de vlag te veranderen heeft neergeslagen in 2001.
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 12:44:47 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193843410
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 07:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De confederatievlag heeft wel wat bredere weerstand dan SJW en die bestaat ook langer. NIet voor niets hebben die zuidelijke staten daar een voor een afstand van gedaan.

In feite spreekt die vlag gewoon steun uit aan een illegale staat en de redenen waarom die gesticht werd.
of het een illegale staat was is niet helemaal duidelijk afaik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:46:25 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_193843434
Ik ben een fan van William Edward Burghardt Du Bois. Ik heb gisteren de brief gelezen die hij schreef aan de Amerikaanse president Woodrow Wilson in 1913 over zijn beleid van segregatie van zwarte Amerikanen.

https://en.wikipedia.org/wiki/W._E._B._Du_Bois

https://teachingamericanh(...)r-to-woodrow-wilson/

[ Bericht 5% gewijzigd door Jellereppe op 29-06-2020 13:57:11 ]
pi_193846023
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 05:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

en in dat hypothetische geval, is het dan niet raar om 150 jaar later te roepen dat al die verraders uit het straatbeeld weg moeten?

en Missisipi moet dat verder zelf maar weten hoor, als een meerderheid zegt 'weg ermee' dan gooi je het lekker weg maar de argumenten die hier langskom zijn echt wel waardeloos hoor

de strijdende partijen zijn er op deze manier uitgekomen met elkaar, daar moet je imo respect voor hebben
Eigenlijk niet. Het laten staan van het standbeeld van Coen heeft niet het geweld kunnen stoppen.
West-Melanesia
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 18:14:03 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193847337
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 16:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Eigenlijk niet. Het laten staan van het standbeeld van Coen heeft niet het geweld kunnen stoppen.
wtf heeft het standbeeld van Coen nu weer in jezusnaam ergens mee te maken 8)7

nee, eigenlijk wel

als jij met je maatje ruzie hebt en onder bepaalde voorwarden besluit geen ruzie meer te maken dan is het eigenlijk niet normaal om een week laten te zeggen ja van mijn kant doe ik er niets mee hoor want ik heb toch gewonnen en je bent nog steeds een eikel

het is compleet achterlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193847418
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

wtf heeft het standbeeld van Coen nu weer in jezusnaam ergens mee te maken 8)7

nee, eigenlijk wel

als jij met je maatje ruzie hebt en onder bepaalde voorwarden besluit geen ruzie meer te maken dan is het eigenlijk niet normaal om een week laten te zeggen ja van mijn kant doe ik er niets mee hoor want ik heb toch gewonnen en je bent nog steeds een eikel

het is compleet achterlijk
Ik dat dat je naar standbeelden verwees met verraders uit het straatbeeld. Om terug te komen op IS. De vlag van IS, die moet weg. Het is onmogelijk om met IS afspraken te maken. Wie die vlag hanteert is een continue dreiging en gevaar voor de samenleving. De vlag tolereren, daar voorkom je geen geweld mee, het brengt alleen maar meer geweld. Met IS valt geen voorwaarden mee te sluiten.
West-Melanesia
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 18:21:20 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193847430
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik dat dat je naar standbeelden verwees met verraders uit het straatbeeld. Om terug te komen op IS. De vlag van IS, die moet weg. Het is onmogelijk om met IS afspraken te maken. Wie die vlag hanteert is een continue dreiging en gevaar voor de samenleving. De vlag tolereren, daar voorkom je geen geweld mee, het brengt alleen maar meer geweld. Met IS valt geen voorwaarden mee te sluiten.
ik denk dat de vraag te moeilijk is

laat maar joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 29 juni 2020 @ 18:26:45 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193847493
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik dat dat je naar standbeelden verwees met verraders uit het straatbeeld. Om terug te komen op IS. De vlag van IS, die moet weg. Het is onmogelijk om met IS afspraken te maken. Wie die vlag hanteert is een continue dreiging en gevaar voor de samenleving. De vlag tolereren, daar voorkom je geen geweld mee, het brengt alleen maar meer geweld. Met IS valt geen voorwaarden mee te sluiten.
Ik vind de vergelijking een beetje vergezocht. IS was een groep terroristen die gebruik maakte van een machtsvacuüm, niet een organisch deel van een land met sinds lang erkende instellingen.
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 18:32:09 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193847571
ja de vergelijking komt van Hexagon meen ik, is niet heel erg sterk idd

maar als je hem doortrekt heeft er echt helemaal niemand problemen met die matige piratenvlag van ze op bepaalde plekken als het eindelijk vrede op zou leveren en dan is het gewoon raar om na 150 jaar vrede te roepen dat er geen vrede kan zijn omdat de verradersvlag is blijven hangen en het standbeeld van Coen is blijven staan oid
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193847606
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind de vergelijking een beetje vergezocht. IS was een groep terroristen die gebruik maakte van een machtsvacuüm, niet een organisch deel van een land met sinds lang erkende instellingen.
Laat ik vooropstellen dat ik die vergelijking niet gemaakt hebt. Maar je hebt gelijk, er zijn een aantal verschillen tussen de confederates en IS.
West-Melanesia
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 18:34:46 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193847630
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Laat ik vooropstellen dat ik die vergelijking niet gemaakt hebt. Maar je hebt gelijk, er zijn een aantal verschillen tussen de confederates en IS.
ja en het standbeeld van Coen staat er ook nog, vergeet niet daar nog wat over te zeggen zonder reden _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193847675
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:32 schreef sp3c het volgende:
ja de vergelijking komt van Hexagon meen ik, is niet heel erg sterk idd

maar als je hem doortrekt heeft er echt helemaal niemand problemen met die matige piratenvlag van ze op bepaalde plekken als het eindelijk vrede op zou leveren en dan is het gewoon raar om na 150 jaar vrede te roepen dat er geen vrede kan zijn omdat de verradersvlag is blijven hangen en het standbeeld van Coen is blijven staan oid
Maar nu vergelijk je zelf het blijven hangen van de vlag met het blijven staan van het standbeeld van Coen.
West-Melanesia
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 18:37:22 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193847686
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:36 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar nu vergelijk je zelf het blijven hangen van de vlag met het blijven staan van het standbeeld van Coen.
ja dat was een heel slecht grapje

shit heeft totaal nergens wat mee te maken en ik vind het zo absurd dat je erover begon dat ik mezelf niet kon stoppen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193847720
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

of het een illegale staat was is niet helemaal duidelijk afaik
Daar is een rechtszaak over geweest en daarin is bepaald dat, eenzijdige, afscheiding illegaal is (https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_v._White).
Even los van de juridische status van de Confederatie zijn de redenen om hem op te richten glashelder, dat was puur om de slavernij in stand te houden. Of zoals de vicepresident het zo 'poëtisch' omschreef:
quote:
Its foundations are laid, its cornerstone rests upon the great truth, that the negro is not equal to the white man; that slavery—subordination to the superior race—is his natural and normal condition.
pi_193847725
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat was een heel slecht grapje

shit heeft totaal nergens wat mee te maken en ik vind het zo absurd dat je erover begon dat ik mezelf niet kon stoppen
Ja verraders in het straatbeeld, die link naar standbeelden kwam meteen in me op. Ik vond het zelf namelijk ook raar.
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')