quote:Op zaterdag 20 juni 2020 22:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Of ligt dit er aan dat ze naar buiten eenheid willen uitstralen?
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 22:58 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat kan ook een mogelijkheid zijn ja. Maar een OMT-lid dat totaal niet achter de gekozen strategie staat die zal toch niet prime time in een televisieprogramma willen verdedigen? Geen idee wat hier allemaal speelt. Maar nu het mitigatiemuurtje van Rutte om begint te vallen vermoed ik dat de meeste OMT-leden het liefst naar anderen zullen wijzen. Ze zijn wel gek als ze nu nog beweren dat ze altijd voorstander waren van mitigatie.
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 02:25 schreef Gretzl het volgende:
Ik ben zelf enorm opgelucht sinds een paar dagen, omdat er nu eindelijk een kentering lijkt te komen in het Nederlandse coronabeleid (strategie). Steeds meer (kwaliteits)media uiten de laatste kritiek op de mitigatiestrategie van het kabinet en die lijkt dan ook niet lang meer houdbaar te zijn. Een aantal OMT-leden beginnen intussen ook al te draaien![]()
Afgelopen maanden leek het nog vrij hopeloos omdat eigenlijk alleen De Groene, Nieuwsuur en een handjevol oppositieleden zich daadwerkelijk kritisch uitspraken over het gevoerde beleid. Maar intussen lijken ze bij o.a. NRC en VK het ook door te krijgen dat er na de beroemde toespraak van Rutte (16 maart) nog maandenlang is ingezet op mitigatie, omdat men ten onrechte veronderstelde dat er snel genoeg groepsimmuniteit kon worden opgebouwd of dat het niet mogelijk was om succesvol in te dammen. Over groepsimmuniteit hoef ik het niet meer uitgebreid te hebben, de feiten die er de afgelopen tijd naar buiten zijn gekomen spreken voor zich (het gaat veel te langzaam en het is onduidelijk of mensen überhaupt immuun blijven). Dat succesvolle containment/indammen heel goed mogelijk is hebben al verscheidende landen bewezen, overal ter wereld!
We zijn vanaf maart voorgelogen (voor de gek gehouden) door een regering die maar bleef dwalen en jokken over het mitigatiebeleid en de wetenschappelijke onderbouwing erachter, maar het spel lijkt nu bijna voorbij te zijn!
Deze longread van NRC (30 min. lezen via incognitomodus, aanrader). Op zo'n stuk zat ik als groot voorstander van effectieve containment echt al maanden op te wachten. Dit kon eigenlijk gewoon niet uitblijven. In Den Haag zal het ook als een mokerslag aankomen. Binnenkort definitief passé met dat rare mitigatiebeleid ('gecontroleerde verspreiding, 'groepsimmuniteit') waar de Nederlandse regering de eerste maanden voor ging? Dat lijkt me wel nu de publieke opinie snel aan het keren is en de RIVM-website ook alvast een update heeft gekregen (dat er een nieuwe aanpak in deze fase aankomt).
Een dag eerder was er al mijn favoriete (Volks)krant, waar ze nu ook eindelijk lijkten te snappen wat er moet gebeurenMaandenlang was er nauwelijks kritisch op de Nederlandse koers en werden de adviezen van het RIVM constant de hemel in geprezen, maar die tijd lijkt voorbij. (Dankjewel Duitse vrienden van SZ om het balletje te doen laten rollen
)
Mocht je nog niet helemaal goed begrijpen wat nu het verschil is tussen containment/indammen (waar vrijwel alle landen voor kiezen) en mitigatie (de koers waar o.a. Zweden eerst op mikte) dan raad ik je deze heldere uiteenzetting aan.
quote:Op zaterdag 20 juni 2020 23:18 schreef matigeuser het volgende:
Shit, sinds vandaag keelpijn bij het slikken. Afgelopen dagen ook al wat buikklachten en misselijkheid gehad.
Het was fijn om jullie gekend te hebben en om hier te mogen posten. Danny bedankt voor dit schitterende forum. Zonder Fok was ik niet de persoon geworden die ik vandaag de dag ben.
kom op! vitamine C en D erin gooien en verder gaanquote:Op zaterdag 20 juni 2020 23:18 schreef matigeuser het volgende:
Shit, sinds vandaag keelpijn bij het slikken. Afgelopen dagen ook al wat buikklachten en misselijkheid gehad.
Het was fijn om jullie gekend te hebben en om hier te mogen posten. Danny bedankt voor dit schitterende forum. Zonder Fok was ik niet de persoon geworden die ik vandaag de dag ben.
(draad)twitter:NaomiOhReally twitterde op zaterdag 20-06-2020 om 19:23:40The complacent and blundering Dutch response to Covid-19 is laid out in this massive investigative long read by @DerkStokmans and @Markla94.
https://t.co/3V7Ls1F9M6 reageer retweet
Europese landen die het substantieel veel beter hebben gedaan (als je de belangrijkste getallen in ogenschouw neemt):quote:Op zaterdag 20 juni 2020 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoezo? Volgens mij zijn er amper westerse landen die het echt beter hebben gedaan.
Ja. Doe ik.quote:Op zondag 21 juni 2020 01:10 schreef Gretzl het volgende:
@:potjecreme is het een idee om de longread/reconstructie van NRC in de OP te plaatsen onder het kopje Nederland? Nuttig voor users die zich in 20-30 min. willen inlezen wat er de afgelopen maanden ook alweer gebeurd is.
Dat mag ik hopen.quote:Op zondag 21 juni 2020 01:58 schreef Gretzl het volgende:
Deze ook nog maar even in herhaling gooien:
https://www.vn.nl/kabinet(...)l&utm_campaign=share
Kabinet en co. hebben vele alarmbellen gewoon genegeerd. Kan gewoon niet anders dat de uiteindelijke parlementaire enquête vernietigend zal zijn.
https://www.rki.de/DE/Con(...)blob=publicationFilequote:The sensitive R- value reported can be estimated by using a 4-day moving average of the number of new cases estimated by nowcasting. This 4-day value reflects the infection situation about one to two weeks ago. This value reacts sensitively to short-term changes in case numbers, such as those caused by individual outbreaks. This can lead to relatively large fluctuations, especially if the total number of new cases is small.
The current estimate of the 4-day R-value is 1.79 (95%-prediction interval: 1.33 – 2.23) and is based on electronically notified cases as of 20/06/2020, 12:00 AM.
Similarly, the 7-day R-value is estimated by using a moving 7-day average of the nowcasting curve. This compensates for fluctuations more effectively, as this value represents a slightly later course of infection of about one to a little over two weeks ago. The 7-day R-value is estimated at 1.55 (95% prediction interval: 1.25 – 1.83) and is based on electronically notified cases as of 20/06/2020, 12:00 AM.
In light of the still low daily case numbers, both R- values should be interpreted with caution and in their course over several days.
0,56quote:Op zondag 21 juni 2020 06:59 schreef Hamzoef het volgende:
Wat is momenteel in NL eigenlijk het reproductie getal?
Ik denk dat het eerder aan de bevolkingssamenstelling (meer ouderen/zwakkere gezondheid) ligt dan die maatregelen. Een land als Italië heeft al bijna 25% 65+ers, met lokaal in dorpen uitschieters die nog hoger liggen.quote:Op zondag 21 juni 2020 01:26 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Europese landen die het substantieel veel beter hebben gedaan (als je de belangrijkste getallen in ogenschouw neemt):
- Duitsland
- Denemarken
- Luxemburg
- Noorwegen
- Finland
- Oostenrijk
- Tsjechië
- Slowakije
- Hongarije
- Slovenië
- Kroatië
- Portugal
- Zwitserland
- Griekenland
- Roemenië
- Estland
- Letland
- Litouwen
- Polen
- IJsland
Zie cijfers: https://coronavirus.jhu.edu/data/mortality
[ afbeelding ]
https://ourworldindata.or(...)illion?region=Europe
Met de bemerking dat het de geschatte waarde voor 29 mei is, met een 95% betrouwbaarheidsinterval (ik neem aan dat ze dat bedoelen met "bandbreedte") van 0 - 1,4.quote:Op zondag 21 juni 2020 07:27 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
0,56
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Dat is mooi, en tegelijkertijd een behoorlijk verschil met Duitsland.quote:Op zondag 21 juni 2020 07:27 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
0,56
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Dat R getal is wel vaker boven de 1 geweest, zal nu wel komen door die uitbraak in dat slachthuis.quote:Op zondag 21 juni 2020 08:49 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat is mooi, en tegelijkertijd een behoorlijk verschil met Duitsland.
Waar zou hem dat verschil in zitten?
En is het wel verstandig dat straks zoveel mensen op vakantie naar Duitsland gaan dan?
Het is inderdaad verwarrend. Hoe ik het zie: in het begin is er laconiek en te laat ingegrepen. Nu zijn er diverse maatregelen waar krampachtig aan vast wordt gehouden, wat op mij overkomt als compensatiegedrag. Meerdere bronnen geven dan ook aan dat achter de schermen artsen, virologen en andere experts aangeven dat verdere versoepelingen mogelijk zijn.quote:Op zondag 21 juni 2020 08:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik ben even de draad kwijt hoor![]()
Covid-19 is blijkbaar een griepje waar alleen bejaarden aan dood gaan en dat boeit verder niemand, dus alle maatregelen zijn overdreven en fascistisch.
Maar er moet wel een onderzoek komen omdat Nederland niet in begin veel extreme maatregelen heeft genomen?
quote:Bewoners proberen uit te breken uit quarantaineflat in Göttingen
De politie in het Duitse Göttingen heeft dit weekeinde de grootste moeite gehad om de quarantaine van een compleet flatgebouw te handhaven. In het gebouw zijn ongeveer 700 mensen geïsoleerd nadat bij bijna 120 bewoners het coronavirus was vastgesteld.
https://www.telegraaf.nl/(...)ineflat-in-gottingen
Kortom: het is niet goed of het deugd nietquote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Het is inderdaad verwarrend. Hoe ik het zie: in het begin is er laconiek en te laat ingegrepen. Nu zijn er diverse maatregelen waar krampachtig aan vast wordt gehouden, wat op mij overkomt als compensatiegedrag. Meerdere bronnen geven dan ook aan dat achter de schermen artsen, virologen en andere experts aangeven dat verdere versoepelingen mogelijk zijn.
sowieso is het nog steeds te vroeg om conclusies te trekken, het loopt hier eigenlijk best wel goed ondanks of dankzij de genomen maatregelen, een smet vind ik wel de aanpak of eigenlijk geen aanpak in de verzorgingstehuizen, daar hadden ze de schade echt kunnen en moeten beperkenquote:Op zondag 21 juni 2020 10:07 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Kortom: het is niet goed of het deugd niet
Wie is ‘ze’ dan? Verzorgingstehuizen zijn zelfstandige bedrijven, Rutte is daar niet de baas.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:11 schreef Tarado het volgende:
[..]
sowieso is het nog steeds te vroeg om conclusies te trekken, het loopt hier eigenlijk best wel goed ondanks of dankzij de genomen maatregelen, een smet vind ik wel de aanpak of eigenlijk geen aanpak in de verzorgingstehuizen, daar hadden ze de schade echt kunnen en moeten beperken
Op straat is die 1,5 meter ook praktisch niet meer te doen joh, als ik hier richting het centrum fiets kom ik al zoveel mensen tegen dat ik echt niet meer iedereen met een boogje kan gaan passeren, het is gewoonweg niet te doen om overal maar op te blijven letten. Bij verkeerslichten staan ook gewoon weer hele hordes fietsers naast elkaar die echt niet tot hetzelfde gezin behoren.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Het is inderdaad verwarrend. Hoe ik het zie: in het begin is er laconiek en te laat ingegrepen. Nu zijn er diverse maatregelen waar krampachtig aan vast wordt gehouden, wat op mij overkomt als compensatiegedrag. Meerdere bronnen geven dan ook aan dat achter de schermen artsen, virologen en andere experts aangeven dat verdere versoepelingen mogelijk zijn.
En ja, er we zien een soortgelijk aantal overledenen als in een hevig griepseizoen. Was dit aantal hoger geweest in een situatie zonder maatregelen? Waarschijnlijk wel. Neemt niet weg dat dit virus zich op z'n zachtst gezegd bijzonder gedraagt en dat veel meer onderzoek nodig is om ook bovenstaande te bekrachtigen.
dat vind ik wel een wat te makkelijke conclusie in een crisissituatie waarin de regering het voortouw neemt. Wat ik begreep hebben zij niet de voorzorgsmaatregelen kunnen nemen omdat de ziekenhuizen voorrang kregen in zaken zoals testen, beschermende kleding etc. ondanks dat er aan de bel getrokken is.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:48 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wie is ‘ze’ dan? Verzorgingstehuizen zijn zelfstandige bedrijven, Rutte is daar niet de baas.
Door de privatisering van de zorg is er geen gezamenlijk depot voor zorgmiddelen en bescherming, maar dat is een maatregel die jaren geleden al genomen is toen het verschijnsel pandemie een ver van ons bed show was.
Individuele zorginstellingen bleken te gierig of niet in staat om op de markt middelen te kopen om hun medewerkers goed te beschermen.
En nu zijn ze enorm bang om weer een hoos aan doden te hebben, dus ze zijn soms strenger dan strikt moet
In februari was nog veel onbekend behalve dat het volgens China een extreem besmettelijk en zeer gevaarlijk virus betrof.quote:Op zondag 21 juni 2020 08:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Covid-19 is blijkbaar een griepje waar alleen bejaarden aan dood gaan en dat boeit verder niemand, dus alle maatregelen zijn overdreven en fascistisch.
Maar er moet wel een onderzoek komen omdat Nederland niet in begin veel extreme maatregelen heeft genomen?
Oooohhh ok, dus voortschrijdend inzicht is fout.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:30 schreef Za het volgende:
[..]
In februari was nog veel onbekend behalve dat het volgens China een extreem besmettelijk en zeer gevaarlijk virus betrof.
Als overheid bescherm je dan je bevolking op voorhand waar je kunt, en kom je niet pas in actie wanneer al 560.000 burgers besmet zijn.
Nogmaals, wanneer al 560.000 burgers geïnfecteerd zijn kun je je daar niet meer op beroepen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:39 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Oooohhh ok, dus voortschrijdend inzicht is fout.
En tegelijkertijd wil je dat alle maatregelen worden afgeschaft omdat het virus nu niet makkelijk van mens op mens overgedragen wordtquote:Op zondag 21 juni 2020 11:47 schreef Za het volgende:
[..]
Nogmaals, wanneer al 560.000 burgers geïnfecteerd zijn kun je je daar niet meer op beroepen.
Er lag een berg aan documentatie beschikbaar gesteld door de Chinezen, met waardevolle info, vergaard tijdens de uitbraak daar.
Wanneer die info beschikbaar is, is het complete laksheid wanneer je dan gaat staan verkondigen dat het virus niet erg besmettelijk en niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar is.
Dikgedrukte is nogal zwart/wit. Je kan prima de mening hebben dat de maatregelen te ver gingen, maar wél geven om verloren levens. Maar goede poging om ''pro versoepeling'' meningen weg te zetten als ''jullie vinden het prima als bejaarden dood gaan''. Dan ben je al meteen niet meer serieus te nemen.quote:Op zondag 21 juni 2020 08:47 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Je voelt je blijkbaar aangesproken , maar er zijn er hier die dat idd zo uitsprekenquote:Op zondag 21 juni 2020 11:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dikgedrukte is nogal zwart/wit. Je kan prima de mening hebben dat de maatregelen te ver gingen, maar wél geven om verloren levens. Maar goede poging om ''pro versoepeling'' meningen weg te zetten als ''jullie vinden het prima als bejaarden dood gaan''. Dan ben je al meteen niet meer serieus te nemen.
Nee, ik wil dat er maatregelen bijkomen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:55 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
En tegelijkertijd wil je dat alle maatregelen worden afgeschaft omdat het virus nu niet makkelijk van mens op mens overgedragen wordt
Ja, ga vooral bepalen hoe ik me voel. Dat is hoe je een argument wint.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:15 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Je voelt je blijkbaar aangesproken , maar er zijn er hier die dat idd zo uitspreken
Er is overigens helemaal niet extreem gereageerd, wij hebben de hele periode veel meer vrijheden gehad dan de ons omringende landen .
In België mocht je niet eens op stap om ergens te gaan fietsen
Ik kan het prima hebben en ik lees hier echt heel weinig nuance bij sommigen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:31 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, ga vooral bepalen hoe ik me voel. Dat is hoe je een argument wint.![]()
Nee, ik voel me niet aangesproken. Ik reageer (inhoudelijk) op je bericht wat imo nergens op slaat. Sorry dat je dat niet kan hebben.
Ik heb niemand zien benoemen dat ze het niet erg vinden dat ouderen dood gaan. Ik zie mensen posten dat ze de maatregelen te extreem vinden en sommigen dat de dood nou eenmaal bij het leven hoort, maar jij maakt er toch echt zelf van dat ze zeggen dat ze het wel prima vinden dat ze dood zijn. Je leest wat je wil lezen zodat je er niet inhoudelijk op in hoeft te gaan en bepaalde meningen gewoon lekker aan de kant kan schuiven. Je mist de nuance.
Dat er landen waren waar je nog minder mocht haalt niet weg dat we het hier ook gewoon enorm slecht hebben aangepakt. Alsof we dan niet meer mogen klagen of zo.
Tjah, leuke correlatie...quote:Op zondag 21 juni 2020 12:28 schreef Za het volgende:
Mogelijk verband tussen virus en intensieve varkenshouderij.
Er kan een verband zijn tussen de opkomst van het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) dat de ziekte van COVID-19, de intensieve varkenshouderij en het agro-industriële complex veroorzaakt, volgens een artikel dat in mei 2020 is gepubliceerd op ResearchGate , een onderzoeksnetwerk voor wetenschappers over de hele wereld.
Onderzoekers van de Universiteit van Nottingham, VK en Universiteit van Sao Paulo, Brazilië stelden een driehoekige hypothese voor : ze zeiden dat drie soorten - vleermuizen, varkens en mensen - dichtbij genoeg zijn gekomen om de ontwikkeling van een infectieus virus te bevorderen, mogelijk vanwege de industrialisatie van landbouw.
De oorsprong van SARS-CoV-2 in China kan volgens de auteurs van het artikel in verband worden gebracht met varkensfabrieken in de provincie Hubei in het land.
De provincie - met als hoofdstad Wuhan, waar de eerste gerapporteerde COVID-19-infectie werd ontdekt - staat bekend om de fabriekskweek van varkens voor varkensvlees.
https://www.downtoearth.o(...)ing-says-study-71474
Er is nu toestemming tot 13.30 voor de huidige aanwezigen. Als het niet te druk wordt, gewoon een demonstratie is en met afstand houdt, is dat natuurlijk ook prima.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:36 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ondanks een verbod is het toch best druk op het malieveld.
Het is lekker druk hier en er komen steeds meer bij. ME komt er al bijquote:Op zondag 21 juni 2020 13:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is nu toestemming tot 13.30 voor de huidige aanwezigen. Als het niet te druk wordt, gewoon een demonstratie is en met afstand houdt, is dat natuurlijk ook prima.
twitter:POL_DenHaag twitterde op zondag 21-06-2020 om 13:29:03We zien dat het aantal demonstranten toeneemt en de sfeer omslaat. Er zijn supporters van verschillende voetbalclubs op het #Malieveld. We roepen mensen op uit de buurt van het #Malieveld te blijven. #viruswaanzin reageer retweet
Io zie op foto's dat het best druk is, zonder afstand en alles. Kan wel gezellig worden nog.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is nu toestemming tot 13.30 voor de huidige aanwezigen. Als het niet te druk wordt, gewoon een demonstratie is en met afstand houdt, is dat natuurlijk ook prima.
Die voetbalclubs zullen blij zijn dat ze geassocieerd worden met dit tokkie volkquote:Op zondag 21 juni 2020 13:51 schreef ondeugend het volgende:
twitter:POL_DenHaag twitterde op zondag 21-06-2020 om 13:29:03We zien dat het aantal demonstranten toeneemt en de sfeer omslaat. Er zijn supporters van verschillende voetbalclubs op het #Malieveld. We roepen mensen op uit de buurt van het #Malieveld te blijven. #viruswaanzin reageer retweet
Lekker druk? Je beseft dat dergelijke woorden en de mensen die er nu dus staan en zich niet aan de afstand regels houden precies laten zien waarom het terecht was dat de demonstratie zoals deze opgezet was, verboden is?quote:Op zondag 21 juni 2020 13:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is lekker druk hier en er komen steeds meer bij. ME komt er al bij
Dan word echt problemen verwacht he...quote:Op zondag 21 juni 2020 13:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Io zie op foto's dat het best druk is, zonder afstand en alles. Kan wel gezellig worden nog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |