Er is wel wat misgegaan maar is dat genoeg om koppen te laten rollen?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 09:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat er geen landen zijn die het beter gedaan hebben wil toch niet automatisch zeggen dat we hier alles goed gedaan hebben?
Er is in nederland behoorlijk wat mis gegaan; zeker in het begin en in aanloop naar.
Heb jij je de afgelopen jaren ook maar één keer druk gemaakt om een epidemie zoals deze? Het leefde 0,0 in de politiek, in het debat en bij het volk oftewel we hadden eigenlijk met zijn allen geen enkel benul wat we in een situatie zoals dit moesten doen. Tuurlijk zijn er fouten gemaakt en horen deze ook te worden onderzocht zodat deze in de toekomst niet meer gemaakt zullen worden. Maar een beetje meer respect voor hoe wij dit hier uiteindelijk hebben aangepakt en onder controle hebben gekregen mag wel. Lekker makkelijk om weer achteraf te bashen op de politiek, had zelf maar eens in die positie gestaan de afgelopen periode. Denk dat mensen best weleens wat meer mogen beseffen in wat voor prachtig land wij leven i.p.v. op alles lopen te zeiken.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:06 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het verloop van de aanpak was in ieder geval heel onduidelijk.
- Eerst een beetje lachen, geen handjes schudden, toch doen. En daarna nog meer lachen
- Weekje later: Het is ernstig,
maar we gaan voor groepsimmuniteit.
- We gaan toch niet voor groepsimmuniteit, maar het word niet duidelijk gecommuniceerd naar het volk
- Paar weken later hoge boetes uitschrijven voor van alles en nog wat. Ondertussen 0 ondersteuning met middelen in de verpleeghuizen, een te kort aan mondkapjes.
- Mondkapjes verplichten in ov, na 2 maanden te hebben verkondigd dat het zinloos is om ze te dragen. Maar echte goede kapjes mag je niet gebruiken. Als tip in de toespraak wordt gegeven zelf 1 te maken, van een sok aan de hand van een YouTube filmpje.
-Een app proberen te ontwikkelen, proces dat compleet fout gelopen is.
-Spoedwet willen doordrukken, met weinig amino bij het volk. Een document dat door allerlei instanties en advocaten als onduidelijk geformuleerd beschouwd word.
Dit is enkel wat direct bij me opkomt.IC capaciteit opschroeven in zeer korte tijd is een enkel punt dat wel goed verlopen is.
Het gaat niet om nooit. Uiteraard is social distancing een logische maatregel in het beginstadium van een uitbraak. Het gaat er om hoe je vervolgens, drie maanden verder, met deze maatregel omgaat. Daar zit een duidelijk verschil met bijvoorbeeld de Aziatische landen, die zeer stringente maatregelen treffen in het begin maar ook weer 'open' gaan wanneer de situatie dat toelaat.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 09:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Noem eens een paar landen die nooit social distancing regels gehad hebben?
in die Aziatische landen loopt iedereen met mondkapjes opquote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:37 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Het gaat niet om nooit. Uiteraard is social distancing een logische maatregel in het beginstadium van een uitbraak. Het gaat er om hoe je vervolgens, drie maanden verder, met deze maatregel omgaat. Daar zit een duidelijk verschil met bijvoorbeeld de Aziatische landen, die zeer stringente maatregelen treffen in het begin maar ook weer 'open' gaan wanneer de situatie dat toelaat.
Maar dan ook besmette mensen dus zomaar tot 2 weken na de eerste negatieve test in harde quarantaine zetten, reizigers uit besmette regio's ook. Ik zie de koppen in nl al voor me over vrijheidsberoving en weet ik wat.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:37 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Het gaat niet om nooit. Uiteraard is social distancing een logische maatregel in het beginstadium van een uitbraak. Het gaat er om hoe je vervolgens, drie maanden verder, met deze maatregel omgaat. Daar zit een duidelijk verschil met bijvoorbeeld de Aziatische landen, die zeer stringente maatregelen treffen in het begin maar ook weer 'open' gaan wanneer de situatie dat toelaat.
Klopt, we hadden beter gelijk Brabant en Limburg kunnen afsluiten van het beschaafde deel van Nederland. Had een hoop ellende gescheeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 09:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat er geen landen zijn die het beter gedaan hebben wil toch niet automatisch zeggen dat we hier alles goed gedaan hebben?
Er is in nederland behoorlijk wat mis gegaan; zeker in het begin en in aanloop naar.
En Carnaval had jaren geleden al preventief afgeschaft moeten worden. Maar in hoeverre we dat dit kabinet mogen aanwrijven ben ik nog niet helemaal uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, we hadden beter gelijk Brabant en Limburg kunnen afsluiten van het beschaafde deel van Nederland. Had een hoop ellende gescheeld.
https://www.ft.com/content/6b4c784e-c259-4ca4-9a82-648ffde71bf0quote:Op zaterdag 20 juni 2020 08:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoezo? Volgens mij zijn er amper westerse landen die het echt beter hebben gedaan.
Dit wordt vaak geroepen, maar met welke grondwet is dit precies in strijd?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:37 schreef Jedi_Pimp het volgende:
We zijn nu zelfs zo ver dat het kabinet deze maatregel in een tijdelijke wet wil gieten die direct in strijd is met onze grondrechten.
Je draait oorzaak en gevolg om.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.ft.com/content/6b4c784e-c259-4ca4-9a82-648ffde71bf0
Excess death vergelijkingen staat Nederland torenhoog.
Het beeld dat Nederland het goed heeft gedaan is echt de grootste leugen van allemaal. We horen bij de zwaarst getroffen landen ter wereld.
Bedoel je dat ze een andere afstand hanteren of überhaupt niet aan sociale distantie doen? De WHO adviseert geloof ik 1 meter en ik denk dat dat voor buiten al een hoop kopzorgen zou schelen. Met 1 meter afstand kun je bv. veel makkelijker met vier man aan één tafel zitten, om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 23:04 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Er zijn talloze landen die geen 1.5m hanteren
Met het Franse beleid waarbij alles compleet dicht ging hadden we misschien iets lager gescoord wat doden betreft maar dat heeft op andere vlakken weer grote nadelen. Onze politiek moest een onmogelijke afweging maken tussen verschillende maatschappelijke belangen en heeft die worsteling laten zien en open toegelicht. Wat mij betreft waren de keuzes redelijk in balans.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 11:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
https://www.ft.com/content/6b4c784e-c259-4ca4-9a82-648ffde71bf0
Excess death vergelijkingen staat Nederland torenhoog.
Het beeld dat Nederland het goed heeft gedaan is echt de grootste leugen van allemaal. We horen bij de zwaarst getroffen landen ter wereld.
Meer maatwerk zou idd wel gewenst zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 02:25 schreef Gretzl het volgende:
Ik ben zelf enorm opgelucht sinds een paar dagen, omdat er nu eindelijk een kentering lijkt te komen in het Nederlandse coronabeleid (strategie). Steeds meer (kwaliteits)media uiten de laatste kritiek op de mitigatiestrategie van het kabinet en die lijkt dan ook niet lang meer houdbaar te zijn. Een aantal OMT-leden beginnen intussen ook al te draaien![]()
Afgelopen maanden leek het nog vrij hopeloos omdat eigenlijk alleen De Groene, Nieuwsuur en een handjevol oppositieleden zich daadwerkelijk kritisch uitspraken over het gevoerde beleid. Maar intussen lijken ze bij o.a. NRC en VK het ook door te krijgen dat er na de beroemde toespraak van Rutte (16 maart) nog maandenlang is ingezet op mitigatie, omdat men ten onrechte veronderstelde dat er snel genoeg groepsimmuniteit kon worden opgebouwd of dat het niet mogelijk was om succesvol in te dammen. Over groepsimmuniteit hoef ik het niet meer uitgebreid te hebben, de feiten die er de afgelopen tijd naar buiten zijn gekomen spreken voor zich (het gaat veel te langzaam en het is onduidelijk of mensen überhaupt immuun blijven). Dat succesvolle containment/indammen heel goed mogelijk is hebben al verscheidende landen bewezen, overal ter wereld!
We zijn vanaf maart voorgelogen (voor de gek gehouden) door een regering die maar bleef dwalen en jokken over het mitigatiebeleid en de wetenschappelijke onderbouwing erachter, maar het spel lijkt nu bijna voorbij te zijn!
Deze longread van NRC (30 min. lezen via incognitomodus, aanrader). Op zo'n stuk zat ik als groot voorstander van effectieve containment echt al maanden op te wachten. Dit kon eigenlijk gewoon niet uitblijven. In Den Haag zal het ook als een mokerslag aankomen. Binnenkort definitief passé met dat rare mitigatiebeleid ('gecontroleerde verspreiding, 'groepsimmuniteit') waar de Nederlandse regering de eerste maanden voor ging? Dat lijkt me wel nu de publieke opinie snel aan het keren is en de RIVM-website ook alvast een update heeft gekregen (dat er een nieuwe aanpak in deze fase aankomt).
Een dag eerder was er al mijn favoriete (Volks)krant, waar ze nu ook eindelijk lijkten te snappen wat er moet gebeurenMaandenlang was er nauwelijks kritisch op de Nederlandse koers en werden de adviezen van het RIVM constant de hemel in geprezen, maar die tijd lijkt voorbij. (Dankjewel Duitse vrienden van SZ om het balletje te doen laten rollen
)
Mocht je nog niet helemaal goed begrijpen wat nu het verschil is tussen containment/indammen (waar vrijwel alle landen voor kiezen) en mitigatie (de koers waar o.a. Zweden eerst op mikte) dan raad ik je deze heldere uiteenzetting aan.
Ik heb Zika, Mexicaanse Griep en Sars zien voorbijkomen in de laatste jaren. Ik heb respect voor de zorgverlening, ziekenhuizen etc. die het belangrijkste gefixed hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:35 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Heb jij je de afgelopen jaren ook maar één keer druk gemaakt om een epidemie zoals deze? Het leefde 0,0 in de politiek, in het debat en bij het volk oftewel we hadden eigenlijk met zijn allen geen enkel benul wat we in een situatie zoals dit moesten doen. Tuurlijk zijn er fouten gemaakt en horen deze ook te worden onderzocht zodat deze in de toekomst niet meer gemaakt zullen worden. Maar een beetje meer respect voor hoe wij dit hier uiteindelijk hebben aangepakt en onder controle hebben gekregen mag wel. Lekker makkelijk om weer achteraf te bashen op de politiek, had zelf maar eens in die positie gestaan de afgelopen periode. Denk dat mensen best weleens wat meer mogen beseffen in wat voor prachtig land wij leven i.p.v. op alles lopen te zeiken.
Hieraan voorafgaand, ondanks de uitbraak van Corona lieten Rutte noch de minister van Volksgezondheid zich ook maar 1 keer zien voor 3 maart.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:06 schreef Jed1Gam het volgende:
Het verloop van de aanpak was in ieder geval heel onduidelijk.
- Eerst een beetje lachen, geen handjes schudden, toch doen. En daarna nog meer lachen
- Weekje later: Het is ernstig,
maar we gaan voor groepsimmuniteit.
- We gaan toch niet voor groepsimmuniteit, maar het word niet duidelijk gecommuniceerd naar het volk
- Paar weken later hoge boetes uitschrijven voor van alles en nog wat. Ondertussen 0 ondersteuning met middelen in de verpleeghuizen, een te kort aan mondkapjes.
- Mondkapjes verplichten in ov, na 2 maanden te hebben verkondigd dat het zinloos is om ze te dragen. Maar echte goede kapjes mag je niet gebruiken. Als tip in de toespraak wordt gegeven zelf 1 te maken, van een sok aan de hand van een YouTube filmpje.
-Een app proberen te ontwikkelen, proces dat compleet fout gelopen is.
-Spoedwet willen doordrukken, met weinig amino bij het volk. Een document dat door allerlei instanties en advocaten als onduidelijk geformuleerd beschouwd word.
Dit is enkel wat direct bij me opkomt.IC capaciteit opschroeven in zeer korte tijd is een enkel punt dat wel goed verlopen is.
Zuid-Holland is het zwaarst getroffen, per 100.000 inwoners. Jammer johquote:Op zaterdag 20 juni 2020 10:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, we hadden beter gelijk Brabant en Limburg kunnen afsluiten van het beschaafde deel van Nederland. Had een hoop ellende gescheeld.
Dat zou wat zijn geweest, als de overheid even bepaalde dat private bedrijven hun goederen niet mochten verkopen, zonder acute reden.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:26 schreef Za het volgende:
[..]
Knip.
Vliegtuigen vol mondkapjes en ander medisch bescherm materiaal vlogen in februari vol trots van NL naar China, zelfs de passagiersstoelen zonder ermee volgepakt, een maand later waren hier forse tekorten voor het medisch personeel, terwijl Rutte en v Dissel scandeerden dat ze slechts schijnveiligheid boden.
De ziekenhuizen werden compleet uitgeruimd, alles ging op de schop, operaties werden afgezegd, niets en niemand deed er meer toe behalve coronapatiënten.
Klopt, maar dat was dus niet gebeurd als we op tijd die provincies hadden buitengesloten. Het is een beetje de rivieren overgewoekerd zeg maar. Had ook van die idioten op m'n werk die dan gezellig carnaval gingen vieren om vervolgens de dagen erna weer lekker de boel te komen verspreiden boven de rivieren. Daar ging het mis natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zuid-Holland is het zwaarst getroffen, per 100.000 inwoners. Jammer joh
Zelfs zonder een carnaval, dat is gewoon knap
Dan hadden jullie gewoon die wannabe carnavalsvierders in quarantaine moeten zetten als verdachte reizigers. Maar zelfs die maatregel is nog niet in nl doorgevoerd.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, maar dat was dus niet gebeurd als we op tijd die provincies hadden buitengesloten. Het is een beetje de rivieren overgewoekerd zeg maar. Had ook van die idioten op m'n werk die dan gezellig carnaval gingen vieren om vervolgens de dagen erna weer lekker de boel te komen verspreiden boven de rivieren. Daar ging het mis natuurlijk.
Kwam het uit Brabant ja? Dat heb ik gemist. Zeker omdat veel Brabantse besmettingen net vakantiegangers betrof en niet zo zeer carnaval. Maar blijkbaar waren de Zuid Hollandse wintersporters immuun, daar zou Sanquin iets mee moeten doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, maar dat was dus niet gebeurd als we op tijd die provincies hadden buitengesloten. Het is een beetje de rivieren overgewoekerd zeg maar. Had ook van die idioten op m'n werk die dan gezellig carnaval gingen vieren om vervolgens de dagen erna weer lekker de boel te komen verspreiden boven de rivieren. Daar ging het mis natuurlijk.
We kunnen die maas wellicht wat omleggen ja. Beetje lullig voor Zeeland, maar die komen maar over de Noordzee dan.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:39 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Kwam het uit Brabant ja? Dat heb ik gemist. Zeker omdat veel Brabantse besmettingen kwamen van vakantiegangers en niet zo zeer van carnaval. Maar blijkbaar waren de Zuid Hollandse wintersporters immuun, daar zou Sanquin iets mee moeten doen.
Maar ik begrijp je argument om de grens te sluiten. Wellicht kan Zuid Holland nu nog afgesloten worden
Jupquote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
We kunnen die maas wellicht wat omleggen ja. Beetje lullig voor Zeeland, maar die komen maar over de Noordzee dan.
Alle Brabanders heel 2020 in absolute thuisquarantaine was inderdaad niet zo gek geweest.quote:Op zaterdag 20 juni 2020 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan hadden jullie gewoon die wannabe carnavalsvierders in quarantaine moeten zetten als verdachte reizigers. Maar zelfs die maatregel is nog niet in nl doorgevoerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |