Het draaiboek stelt dat dat geen argument is ivm de lange revalidatietijd na een IC-opname.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 21:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Wie gaat voor de patiënten zorgen als je minder zorgmedewerkers hebt?
Ik lees dat vooral als een absolute ja/nee, is deze patiënt überhaupt medisch geschikt voor de IC.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is stap 1. Verwachte ligtijd is het eerste criterium.
Ik begreep hem anders, althans op basis van het NOS Journaal/1Vandaag.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:00 schreef trein2000 het volgende:
Ik lees dat vooral als een absolute ja/nee, is deze patiënt überhaupt medisch geschikt voor de IC.
Maar zou ligtijd het enige criterium moeten zijn? Volgens mij moet tussen ligtijd en zorgmedewerker (als je die er al in wil hebben) nog iets van 'verwachte uitkomst'. Als ik zou moeten kiezen aan wie ik het laatste IC bed geef dan geef ik hem aan degene van wie de verwachte kwaliteit van leven post-IC het hoogst is.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik begreep hem anders, althans op basis van het NOS Journaal/1Vandaag.
Als de situatie ontstaat dat er meer patiënten zijn dan bedden, dan gaan ze schiften op volgorde van een aantal criteria.
1. Verwachte ligtijd. Gelijk? dan naar
2. Zorgmedewerker ja/nee. Gelijk? dan naar
3. Etcetera.
Maar laten we vooral hopen dat we niet eens tot stap 1 komen.
Ja en als ze 80+ of al terminaal zijn gelijk euthanasie geven.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik begreep hem anders, althans op basis van het NOS Journaal/1Vandaag.
Als de situatie ontstaat dat er meer patiënten zijn dan bedden, dan gaan ze schiften op volgorde van een aantal criteria.
1. Verwachte ligtijd. Gelijk? dan naar
2. Zorgmedewerker ja/nee. Gelijk? dan naar
3. Etcetera.
Maar laten we vooral hopen dat we niet eens tot stap 1 komen.
Geen idee wat er 'moet'. Volgens mij is hier geen enkele ethisch verantwoorde oplossing voor.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar zou ligtijd het enige criterium moeten zijn? Volgens mij moet tussen ligtijd en zorgmedewerker (als je die er al in wil hebben) nog iets van 'verwachte uitkomst'. Als ik zou moeten kiezen aan wie ik het laatste IC bed geef dan geef ik hem aan degene van wie de verwachte kwaliteit van leven post-IC het hoogst is.
quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:21 schreef quirina het volgende:
[..]
Ja en als ze 80+ of al terminaal zijn gelijk euthanasie geven.
Als je dan echt efficiënt wil doen en hard wil zijn moet je het goed doen.
Echt een mensenleven is geen hol waard.
Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik dacht dat de ligtijd bij Corona redelijk vast was.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geen idee wat er 'moet'. Volgens mij is hier geen enkele ethisch verantwoorde oplossing voor.
Maar is het niet ongeveer zo dat de uitkomstverwachting ongeveer omgekeerd evenredig is aan de verwachte ligtijd?
Precies, een mensenleven is niks waard als iemand die sowieso binnen x dagen dood gaat, voorrang krijgt op een mensenleven dat je zou kunnen redden.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:21 schreef quirina het volgende:
[..]
Ja en als ze 80+ of al terminaal zijn gelijk euthanasie geven.
Als je dan echt efficiënt wil doen en hard wil zijn moet je het goed doen.
Echt een mensenleven is geen hol waard.
Ach waar hebben we het over joh, 20% in Brabant heeft het virus al gehad dus bij een 2e wave zal het aantal besmettingen ook wel een stuk lager liggen omdat de 20% van de potentiële overdragers niet meer mee doet met dat spelletje.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:03 schreef Chanel5 het volgende:
Het mag toch niet zo zijn dat alle zorgberoepen straks voorrang krijgen??? en als ooit alles voorbij is...wie zet zijn schouders onder de samenleving? er zijn zoveel beroepen die de samenleving draaiende houden.
De auteur stelt hier in feite dat leeftijdsdiscriminatie niet bestaat? Da's goed om te weten als we iemand af willen wijzen voor een baan omdat-ie te oud is. 'Je bent jong geweest, dus het is geen discriminatie!'quote:Op dinsdag 16 juni 2020 20:31 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat er sprake zou zijn van leeftijdsdiscriminatie is ethisch gezien niet overtuigend, omdat iedereen in principe gedurende zijn leven verschillende leeftijden doorloopt, wat leeftijd onderscheidt van bijvoorbeeld sekse of etniciteit." (ref: Bognar, B. (2015), Fair Innings. Bioethics, 29(4): 251-261.)
Of als we iemand onder de 18 verbieden drank aan te schaffen.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De auteur stelt hier in feite dat leeftijdsdiscriminatie niet bestaat? Da's goed om te weten als we iemand af willen wijzen voor een baan omdat-ie te oud is. 'Je bent jong geweest, dus het is geen discriminatie!'
Werd bij gezegd dat die voorrang krijgen als ze Corona krijgen doordat ze te weinig beschermingsmiddelen hebben.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:03 schreef Chanel5 het volgende:
Het mag toch niet zo zijn dat alle zorgberoepen straks voorrang krijgen??? en als ooit alles voorbij is...wie zet zijn schouders onder de samenleving? er zijn zoveel beroepen die de samenleving draaiende houden.
Is dat 20% in Brabant ja?quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach waar hebben we het over joh, 20% in Brabant heeft het virus al gehad dus bij een 2e wave zal het aantal besmettingen ook wel een stuk lager liggen omdat de 20% van de potentiële overdragers niet meer mee doet met dat spelletje.
Dit is het draaiboek voor code zwart en als je op medische gronden geen onderscheid meer kan maken. Dat betekent dus dat de afweging die jij noemt al lang gemaakt is in deze situatie maar geen oplossing heeft geboden.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar zou ligtijd het enige criterium moeten zijn? Volgens mij moet tussen ligtijd en zorgmedewerker (als je die er al in wil hebben) nog iets van 'verwachte uitkomst'. Als ik zou moeten kiezen aan wie ik het laatste IC bed geef dan geef ik hem aan degene van wie de verwachte kwaliteit van leven post-IC het hoogst is.
Punt is dat iemand na een openhartoperatie slechts 1 of 2 dagen op de IC ligt, terwijl een coronapatiënt er 3 weken ligt. In die tijd kunnen er 10 hartpatiënten recoveren na een operatie.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Meeste bypassoperaties zijn gewoon geplande operaties. Als er geen bedden vrij zijn dan zou er sowieso geen geplande operatie plaatsvinden. Daarnaast zullen er altijd bedden vrij worden gehouden voor spoedgevallen, zoals ook nu is gedaan.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 23:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is dat iemand na een openhartoperatie slechts 1 of 2 dagen op de IC ligt, terwijl een coronapatiënt er 3 weken ligt. In die tijd kunnen er 10 hartpatiënten recoveren na een operatie.
Geef je dat bed aan die coronapatiënt, dan gaan er mensen onnodig dood na een openhartoperatie.
Hoofddoel wat werd genoemd bij Op1, was zoveel mogelijk levens redden.
Sommige delen, excusi, het zal vast lager liggen rond de 10 ofzo.quote:
Bij code zwart is elk bed er één. En als er dan 2 'spoed' hartoperaties in een week gepland staan, heeft die coronapatiënt pech.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 23:58 schreef Kyran het volgende:
[..]
Meeste bypassoperaties zijn gewoon geplande operaties. Als er geen bedden vrij zijn dan zou er sowieso geen geplande operatie plaatsvinden. Daarnaast zullen er altijd bedden vrij worden gehouden voor spoedgevallen, zoals ook nu is gedaan.
Het is dus echt niet zo dat iedere coronapatiënt op de IC extra dode(n) oplevert.
Zuidholland is nu het episch centrum, dus daar komt het ook wel goed.quote:Op woensdag 17 juni 2020 00:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sommige delen, excusi, het zal vast lager liggen rond de 10 ofzo.
Ik kan de website helaas niet meer vinden... Waarin die gegevens stonden.
Ik vind de informatie wel meer wat matig op te zoeken over dit virus maar okay.
quote:
Dat snap ik. En daarom zei ik ook na ligtijdquote:Op dinsdag 16 juni 2020 23:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is dat iemand na een openhartoperatie slechts 1 of 2 dagen op de IC ligt, terwijl een coronapatiënt er 3 weken ligt. In die tijd kunnen er 10 hartpatiënten recoveren na een operatie.
Geef je dat bed aan die coronapatiënt, dan gaan er mensen onnodig dood na een openhartoperatie.
Hoofddoel wat werd genoemd bij Op1, was zoveel mogelijk levens redden.
Is dat zo? Dat haal ik niet uit het plan.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 23:52 schreef archito het volgende:
[..]
Dit is het draaiboek voor code zwart en als je op medische gronden geen onderscheid meer kan maken. Dat betekent dus dat de afweging die jij noemt al lang gemaakt is in deze situatie maar geen oplossing heeft geboden.
Nu is er dus een plan om dan alsnog op ethische gronden te kunnen kiezen wie voorrang krijgt.
Het epische centrum van Zoetermeerquote:
Dat hoop ik ook!quote:Op woensdag 17 juni 2020 01:31 schreef Tjacka het volgende:
Er komt geen tweede golf. Dit hele coronagedoe gaat als een nachtkaars uit wss.
Prachtige verhalen over gehoord idd.quote:Op woensdag 17 juni 2020 00:15 schreef Gia het volgende:
Zuidholland is nu het episch centrum, dus daar komt het ook wel goed.
Je zal het wel weer op logisch nadenken en gezond verstand gooien maar eind april was in het uitbraakgebied in Brabant nog geen 10% immuun. Dit is dus weer net zo'n dikkeduimverhaal als de 90 miljard.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 22:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach waar hebben we het over joh, 20% in Brabant heeft het virus al gehad dus bij een 2e wave zal het aantal besmettingen ook wel een stuk lager liggen omdat de 20% van de potentiële overdragers niet meer mee doet met dat spelletje.
Bron? Bewijs? Onderbouwing?quote:Op woensdag 17 juni 2020 01:31 schreef Tjacka het volgende:
Er komt geen tweede golf. Dit hele coronagedoe gaat als een nachtkaars uit wss.
(bron)quote:Het lukt meestal niet om te achterhalen waar besmette coronapatiënten het virus hebben opgelopen. GGD-directeur Sjaak de Gouw verklaart in een interview met deze site dat ondanks bron- en contactonderzoek ‘je in de meerderheid van de gevallen de bron niet weet’.
Sinds begin deze maand doen alle 25 gezondheidsdiensten in Nederland na een positieve coronatest een bron- en contactonderzoek om te voorkomen dat de ziekte zich verspreidt. Maar de bron opsporen is volgens GGD-voorman Sjaak de Gouw vaak lastig. ,,Als iemand aangeeft: ik ben wat op visite geweest, gaan fietsen en ik heb op een terrasje gezeten, dan kun je niet zeggen waar de bron zit.’’
Je duim bedoel je?quote:Op woensdag 17 juni 2020 00:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sommige delen, excusi, het zal vast lager liggen rond de 10 ofzo.
Ik kan de website helaas niet meer vinden... Waarin die gegevens stonden.
Joh, ik heb dat altijd al een beetje zoeken naar een spelt in de hooiberg gevonden. Goed dat de GGD dit nu zelf aangeeft.quote:Op woensdag 17 juni 2020 08:08 schreef hooibaal het volgende:
GGD-Baas: Contactonderzoek werkt niet, mensen hebben te veel contacten:
[..]
(bron)
Wel typisch dat de NOS gisteren nog wist te melden : "Ruim 270 besmettingen opgespoord met bron- en contactonderzoek"quote:Op woensdag 17 juni 2020 08:08 schreef hooibaal het volgende:
GGD-Baas: Contactonderzoek werkt niet, mensen hebben te veel contacten:
270 kan natuurlijk behoorlijk marginaal zijn afhankelijk van de omvang van je onderzoek.quote:Op woensdag 17 juni 2020 08:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Wel typisch dat de NOS gisteren nog wist te melden : "Ruim 270 besmettingen opgespoord met bron- en contactonderzoek"
Ik vind het in dat geval dan in elk geval niet nutteloos. Als we er vanuit gaan dat ongeveer 0.8 besmet raken, en dat nog een paar keer door heb je er zo weer een paar duizend bij.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:11 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
270 kan natuurlijk behoorlijk marginaal zijn afhankelijk van de omvang van je onderzoek.
als dat getal van 1700 loslopende gevallen klopt dan is 270 niet marginaal maar het moet wel beterquote:Op woensdag 17 juni 2020 09:11 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
270 kan natuurlijk behoorlijk marginaal zijn afhankelijk van de omvang van je onderzoek.
twitter:Datagraver twitterde op woensdag 17-06-2020 om 09:28:02Some Italian regions seems to have a growing number of new cases again. We hope this is not the beginning of the second wave.
https://t.co/Egt9RfxoBN
(Please note, this is snapshot starting at May 1st) https://t.co/pxCP4gHecQ reageer retweet
Nee, wij zien geen reden om dit verder te analyserenquote:"Houden jullie die gegevens bij? Hoeveel mensen krijgen het via de sportclub en hoeveel in verpleeghuizen"
Nogmaals, dat is dus volledig afhankelijk van de grootte van je onderzoek.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:13 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik vind het in dat geval dan in elk geval niet nutteloos. Als we er vanuit gaan dat ongeveer 0.8 besmet raken, en dat nog een paar keer door heb je er zo weer een paar duizend bij.
maar dan nog zo moeilijk kan het toch niet zijn om te vertellen waar je was en welke bekenden je hebt ontmoet, dat je daar niet iedereen mee kan achterhalen is wat andersquote:Op woensdag 17 juni 2020 09:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ook wel logisch. In beginfase bleven mensen nog thuis dan is aantal contacten nog klein maar nu gaat iedereen er weer op uit
Jaren 80 weet ik niet, maar in ieder geval niet in de tijd van een pandemie.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:41 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Nee, wij zien geen reden om dit verder te analyseren![]()
Dat gebeurd wel op gemeenteniveau, maar een landelijke registratie is er niet.
Ligt het aan mij of leven ze bij de GGD's echt nog in de jaren 80 toen de telex en fax nog hot waren?
Nee niet perse maar als je op terras hebt gezeten en daarna hebt gewinkeld in stad gaat het al verloren.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
maar dan nog zo moeilijk kan het toch niet zijn om te vertellen waar je was en welke bekenden je hebt ontmoet, dat je daar niet iedereen mee kan achterhalen is wat anders
er schijnt in de loop der jaren veel bezuinigd te zijn op de GGD, die missen nu de mankracht en hebben waarschijnlijk ook geen geweldige software om dit goed aan te pakkenquote:Op woensdag 17 juni 2020 09:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jaren 80 weet ik niet, maar in ieder geval niet in de tijd van een pandemie.
Je wil dit toch juist wél weten, zodat je ook gerichter maatregelen in kunt stellen.
Blijken veel mensen die besmet zijn met het OV te reizen -> toch meer beperkingen in het OV.
Veel mensen in verpleeghuizen -> nader onderzoek naar hoe verpleeghuizen veiliger te maken zijn
etc.
Dan kun je juist voorkomen dat je maatregelen te breed op moet leggen en teveel mensen en bracnhes geraakt worden.
Dat geloof ik meteen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
er schijnt in de loop der jaren veel bezuinigd te zijn op de GGD, die missen nu de mankracht en hebben waarschijnlijk ook geen geweldige software om dit goed aan te pakken
Maar de focus is (zou moeten zijn) op langere contacten op minder dan 1.5 meter.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nee niet perse maar als je op terras hebt gezeten en daarna hebt gewinkeld in stad gaat het al verloren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |