abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 juni 2020 @ 09:54:08 #1
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193500972
Zonder veel geld uit te geven aan een psycholoog? Ik had laatst ruzie met een vriend omdat hij vond dat ik altijd alles op mijn eigen manier zie en niet die van een ander. Dit is niet waar, andere mensen hebben ook recht op hun mening maar ik heb vaak gewoon gelijk. Dus noemde hij mij een kankerautist. Nu snap ik dat zoiets zeggen ook deels kan komen door de emotie en het niet willen toegeven van je ongelijk (we blijven allemaal mannen natuurlijk) maar hoe kom je erachter of je autistisch bent of niet? Want straks is het zo dat als je bijvoorbeeld autisme hebt je dit niet kan inzien en daarom bent overtuigd van je eigen gelijk.
pi_193500982
Heb je nou kanker of autisme of allebei?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 09:56:06 #3
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193500990
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:55 schreef vosss het volgende:
Heb je nou kanker of autisme of allebei?
Geen van beide zover ik weet maar hij gebruikte het als krachtterm door de emotie denk ik.
pi_193501003
Open een poll op de foks
Nieuw is niet altijd beter.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 09:57:29 #5
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193501011
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:57 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Open een poll op de foks
Anonieme mensen lijken me nou niet bepaald bevoegd om een zodanige diagnose te stellen puur op basis van iemands online postgedrag.
pi_193501017
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:57 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Open een poll op de foks
Hoi. Welkom op FOK! Ik ben vosss. Veel plezier hier. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 09:58:12 #7
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_193501023
Je bent geen autist, maar misschien gewoon een incel. Daar is niks mis mee. Die twee worden vaak door elkaar gehaald.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:00:27 #8
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193501048
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:58 schreef Plots het volgende:
Je bent geen autist, maar misschien gewoon een incel. Daar is niks mis mee. Die twee worden vaak door elkaar gehaald.
Wat is het verschil?
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 6 juni 2020 @ 10:00:58 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193501052
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:00 schreef incel het volgende:

[..]

Wat is het verschil?
Autisten neuken wel :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:02:26 #10
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193501072
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Autisten neuken wel :9
Ik heb vorige week ook nog geneukt (8>
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 6 juni 2020 @ 10:02:48 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193501079
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:02 schreef incel het volgende:

[..]

Ik heb vorige week ook nog geneukt (8>
Gefeliciteerd, je bent een autist.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:03:11 #12
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193501087
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, je bent een autist.
Hoe weet je dat?
pi_193501103
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:03 schreef incel het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
https://forum.fok.nl/user/history/483584
Nieuw is niet altijd beter.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:04:46 #14
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_193501109
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:00 schreef incel het volgende:

[..]

Wat is het verschil?
Autisme is aangeboren. Incel worden is aangeleerd door verkeerde omgevingsfactoren.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:05:21 #15
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193501119
quote:
Dat zijn alleen maar momentopnames.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:04 schreef Plots het volgende:

[..]

Autisme is aangeboren. Incel worden is aangeleerd door verkeerde omgevingsfactoren.
Volgens mij kan je autisme ook op latere leeftijd ontwikkelen.
pi_193501151
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:57 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoi. Welkom op FOK! Ik ben vosss. Veel plezier hier. :)
Bedankt voor het warme welkom! Beter laat dan nooit zegt ons mam altijd
Nieuw is niet altijd beter.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:08:57 #17
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_193501169
Je kan er op 2 manieren achter komen. Of 3, of 4, of 5. Ik hou het voor het overzicht maar bij 2.

- Op de basisschool geeft de juf of meester bij je ouders aan dat ze je willen laten testen.
- Later in je leven kom je in de knel en door de hulp die je op dat moment vraagt of geboden krijgt wordt autisme geopperd.
pi_193501171
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:05 schreef incel het volgende:

[..]

Volgens mij kan je autisme ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Dat is idd waar. Ik kwam ooit in aanraking met een modeltreintje, en dat veroorzaakte het autisme.
pi_193501383
Wat heb je aan weten dat je voor een bepaalde sticker in aanmerking komt?

Er is toch geen medicijn.

Beter dan ontdekken wat je bent kom je er achter wie je bent en hoe je daar het beste van maakt. Soms betekent dat het bezoeken van een psycholoog of andere hulpverlener, soms niet.
pi_193501522
Autisten willen wel vaak hun gelijk hebben. Verder hebben ze moeite met inleven van andere personen.

Trekjes die ik bij TS herken.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 10:35:32 #21
441859 crew  Lenny77
pi_193501528
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:05 schreef incel het volgende:


Volgens mij kan je autisme ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Nee.
Autisme is aangeboren.

Alles wat je later ontwikkelt is eerder een gedragsproblematiek wat er misschien op lijkt.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_193501618
Je hebt geen autisme, maar last van narcisme.

Als ik die vriend zou zijn geweest was ik ver bij jou vandaan gebleven
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_193501644
Naar de psycholoog gaan... na 2 jaar therapie waarvan recentelijk intensief (elke 2 weken ipv 1x per maand/2 maanden) uitte de psycholoog zijn vermoeden dat ik misschien een heel lichte vorm of of wat trekjes. Hij benoemde toen ook dat het nogal lastig is echt vast te stellen in zo’n situatie want het is bij mij niet heel herkenbaar ofzo maar meer hoe ik intern met situaties om ga.

Voor jou TS denk ik dat er misschien indicaties zijn maar je weet het niet, kan ook idd gedragsproblematiek zijn. Je kan enkel iets vermoeden.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 11:12:54 #24
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_193502066
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:34 schreef Solid-Snake het volgende:
Autisten willen wel vaak hun gelijk hebben. Verder hebben ze moeite met inleven van andere personen.

Trekjes die ik bij TS herken.
Dus een narcist is ook een autist?
pindazakje
pi_193502173
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:54 schreef incel het volgende:
Zonder veel geld uit te geven aan een psycholoog? Ik had laatst ruzie met een vriend omdat hij vond dat ik altijd alles op mijn eigen manier zie en niet die van een ander. Dit is niet waar, andere mensen hebben ook recht op hun mening maar ik heb vaak gewoon gelijk. Dus noemde hij mij een kankerautist. Nu snap ik dat zoiets zeggen ook deels kan komen door de emotie en het niet willen toegeven van je ongelijk (we blijven allemaal mannen natuurlijk) maar hoe kom je erachter of je autistisch bent of niet? Want straks is het zo dat als je bijvoorbeeld autisme hebt je dit niet kan inzien en daarom bent overtuigd van je eigen gelijk.
Ben je al doorverwezen door een huisarts?

[ Bericht 5% gewijzigd door stokj op 06-06-2020 11:29:40 ]
pi_193502740
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:00 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Autisten neuken wel :9
_O- :D
  zaterdag 6 juni 2020 @ 12:42:33 #27
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193503091
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:21 schreef stokj het volgende:

[..]

Ben je al doorverwezen door een huisarts?
Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
pi_193503098
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:42 schreef incel het volgende:

[..]

Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
Ja kan toch, je hebt hulp nodig en dan moet je dat halen waar je het kan krijgen.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 13:23:40 #29
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_193503538
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:42 schreef incel het volgende:

[..]

Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
Dat is precies de weg die je kunt belopen. Zonder veel geld uit te geven. Huisarts luistert je aan, en geeft je eventueel verwijzing.

Heb ik jaar of 4 geleden (nu 32) gedaan met ADHD, en het heeft enorm geholpen.
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 14:27:01 #30
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_193504378
Een account op FOK! is vaak wel een weggever.
pi_193504577
Een betweter zijn leidt niet tot een autismediagnose.
pi_193505499
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:05 schreef incel het volgende:

Volgens mij kan je autisme ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Autisme is aangeboren, dat ontwikkel je niet op latere leeftijd.

Het kan wel dat het op latere leeftijd duidelijker wordt of dat je op latere leeftijd vastloopt en dat het dan pas ontdekt wordt.

Maar je kan je door de huisarts laten doorverwijzen voor diagnostiek.
Ik vraag me af of alles altijd op jouw manier zien, reden genoeg is voor een diagnose.
Dat hoeft niet persé autisme te zijn.
Je kan wel kenmerken hebben, maar dat geeft je nog niet gelijk een diagnose.

Dus zolang je geen problemen ondervindt of vastloopt krijg je waarschijnlijk geen diagnose. En de wachtlijsten zijn lang, dus misschien moet je die niet onnodig nog langer gaan maken door je door te laten verwijzen omdat je een keer in een ruzie bent uitgemaakt voor autist.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_193505565
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:58 schreef Plots het volgende:
Je bent geen autist, maar misschien gewoon een incel. Daar is niks mis mee. Die twee worden vaak door elkaar gehaald.
:')
Oh heerlijk, deze reactie. Ook elders toepasbaar.

Ontopic: moach, dat hoeft niet veel te kosten hoor.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193505572
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:05 schreef incel het volgende:

Volgens mij kan je autisme ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Nope :N
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:34:22 #35
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_193505624
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:28 schreef Natalie het volgende:

[..]

:')
Oh heerlijk, deze reactie. Ook elders toepasbaar.

Ontopic: moach, dat hoeft niet veel te kosten hoor.
Waar nog meer toepasbaar dan?
pi_193505661
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:34 schreef Plots het volgende:

[..]

Waar nog meer toepasbaar dan?
"Je bent gewoon een incel" etc --> perfecte reactie op meerdere van incels briljante topics, of course. Zoiets moet je erin houden. Koesteren, af en toe even oppoetsen en gaan met die banaan. Misschien af en toe het autisme stukje weglaten ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193506279
Als je post op FOK is er een grote kans dat je autisme hebt :)
pi_193506291
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 14:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
Een account op FOK! is vaak wel een weggever.
Ah was al genoemd. :')
pi_193513047
Kan het ook niet zo zijn dat je gewoon een ontzettende hork bent, TS?

Een maat van mij is ook zo een betweter, maar die heeft niks noemenswaardig, psychisch gezien. Zelfs iemand die we kennen en afgestudeerd is als psychiator, zei dat er geen aandoening is bij die jongen. Wel dat hij een heel 'speciaal sneeuwvlokje' is.

Dus hoeft geen autisme te zijn.

En zoals eerder gezegd, autisme is aangeboren.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_193513157
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:12 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Dus een narcist is ook een autist?
pi_193513214
Ik denk als jij echt zwaar autisme zou hebben TS, dat je wel tegen wat meer dingen aangelopen zou zijn in je leven dan een vriend die 'kankerautist' zegt.

Iedereen heeft wel trekjes. Dat boeit geen flikker. Kan hij niet met jou trekjes omgaan en jij wel met de zijne, is hij een kankerautist.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 23:39:21 #42
482977 Kleurplaatje
Hoofdzakelijk lurker
pi_193514009
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:42 schreef incel het volgende:

[..]

Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
Het grappige is dat het wel zo werkt. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Niet per se met die vraag, maar het was wel de huisarts die na een reeks vormen van matig werkende hulp binnen de ggz aankwam met het voorstel eens dieper in te gaan op autisme.

Erge was dat ik me na die vraag sterk afvroeg of ik wel behoorde tot de groep autisten. In mijn beleving waren enkel 'Rain man' en die Kees met zijn teringmof autisten. Bij die idioten zou ik toch niet thuishoren? Uiteindelijk toch maar de reeks ondergaan.

Conclusie: ik was 30 dat ik ontdekte dat ik een vorm van ASS had. Het heeft mij in elk geval de duiding gegeven voor de decennia daarvoor en het heeft veel ontbrekende puzzelstukjes uiteindelijk laten vallen. Ik ben geen Kees of andere treinenfanaat, verre van zelfs, maar heb wel de tools gekregen om behapbaarder aan de slag te gaan in het leven. Ik functioneer verder gewoon normaal en weet dat ik een bijsluiter heb die mij kan tegenwerken, maar die soms hartstikke fijn is om te hebben. Ik heb er veel duiding en levensgeluk voor teruggekregen in elk geval.

Wil je het dus weten, neem dan gewoon die stap. De huisarts bijt niet ^O^
"Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?"
pi_193514033
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:42 schreef incel het volgende:

[..]

Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
Wat is daar gek aan?
pi_193516106
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 23:39 schreef Kleurplaatje het volgende:

Het grappige is dat het wel zo werkt. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Niet per se met die vraag, maar het was wel de huisarts die na een reeks vormen van matig werkende hulp binnen de ggz aankwam met het voorstel eens dieper in te gaan op autisme.

Erge was dat ik me na die vraag sterk afvroeg of ik wel behoorde tot de groep autisten. In mijn beleving waren enkel 'Rain man' en die Kees met zijn teringmof autisten. Bij die idioten zou ik toch niet thuishoren? Uiteindelijk toch maar de reeks ondergaan.

Conclusie: ik was 30 dat ik ontdekte dat ik een vorm van ASS had. Het heeft mij in elk geval de duiding gegeven voor de decennia daarvoor en het heeft veel ontbrekende puzzelstukjes uiteindelijk laten vallen. Ik ben geen Kees of andere treinenfanaat, verre van zelfs, maar heb wel de tools gekregen om behapbaarder aan de slag te gaan in het leven. Ik functioneer verder gewoon normaal en weet dat ik een bijsluiter heb die mij kan tegenwerken, maar die soms hartstikke fijn is om te hebben. Ik heb er veel duiding en levensgeluk voor teruggekregen in elk geval.

Wil je het dus weten, neem dan gewoon die stap. De huisarts bijt niet ^O^
En hoe kan het dan dat jij en Rain Man en Kees enz wel in dezelfde categorie zijn in te delen als jullie volgens jezelf zo veel verschillen?

https://www.tijdschriftde(...)-de-autisme-epidemie

https://www.medischcontac(...)sme-is-verwaterd.htm

https://www.socialevraags(...)psychische-diagnose/

Hartstikke fijn natuurlijk als dit voor mensen werkt... maar volgens mij is straks iedereen (gedeeltelijk) autistisch want dan zien ze het als makkelijke manier van snel zorg declareren. Dan wordt het normaal net zoals adhd, ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

[ Bericht 3% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 07-06-2020 01:55:47 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193516351
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 12:42 schreef incel het volgende:

[..]

Naar de huisarts gaan hiervoor :') Ik zie het al voor me. Bel je zo op om een afspraak te maken ja hallo meneer waarmee kan ik u helpen? Nou ik heb last van autisme en wil me graag laten testen.
Dat is wel de goedkoopste route. :P
Maar waarschijnlijk heb je vooral last van aandacht te kort. :P
ROBODEMONS..................|:(
pi_193518446
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:42 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

En hoe kan het dan dat jij en Rain Man en Kees enz wel in dezelfde categorie zijn in te delen als jullie volgens jezelf zo veel verschillen?

https://www.tijdschriftde(...)-de-autisme-epidemie

https://www.medischcontac(...)sme-is-verwaterd.htm

https://www.socialevraags(...)psychische-diagnose/

Hartstikke fijn natuurlijk als dit voor mensen werkt... maar volgens mij is straks iedereen (gedeeltelijk) autistisch want dan zien ze het als makkelijke manier van snel zorg declareren. Dan wordt het normaal net zoals adhd, ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren.
Omdat niet elke autist een savant is. Dat maakte rain man uniek.

D. De verschijnselen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke levensgebieden.

Niet iedereen krijgt de diagnose autisme want een voorwaarde is dat je op bepaalde vlakken niet goed functioneert. En de problemen moeten al aanwezig zijn (geweest) in de kindertijd.
pi_193519674
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 09:29 schreef -Straw- het volgende:
Omdat niet elke autist een savant is. Dat maakte rain man uniek.

D. De verschijnselen veroorzaken klinisch significante lijdensdruk of beperkingen in het sociale of beroepsmatige functioneren of in het functioneren op andere belangrijke levensgebieden.

Niet iedereen krijgt de diagnose autisme want een voorwaarde is dat je op bepaalde vlakken niet goed functioneert. En de problemen moeten al aanwezig zijn (geweest) in de kindertijd.
Daar heb je wel gelijk in, maar hoe kan het dan dat er binnen dezelfde categorie mensen zulke grote verschillen bestaan. Zelfs opde site van de GGZ geven ze dit toe;

quote:
Ervaringsdeskundigen onderstrepen dat de definitie van wat ‘autisme’ voor iemand persoonlijk is, sterk verschilt tussen personen.
Dus dan vraag ik mij af wat dan wel het gemeenschappelijke kenmerk is wat die grote verschillen onderling onbelangrijk maakt om toch te kunnen spreken van mensen uit dezelfde categorie.

quote:
Zij zijn het er ook over eens dat autisme niet eendimensionaal beschreven moet worden (bijvoorbeeld alleen vanuit het gedrag) maar begrepen dient te worden als een complex samenspel tussen drie lagen:
De biologische laag: datgene wat er in het lichaam aan de hand is op moleculair- of celniveau. Hieronder vallen bijvoorbeeld zintuiglijke prikkelverwerking, motorische ontwikkeling en fysieke gezondheid.
Hallo?! Hoe kunnen ze dit weten bij individuen? Ze onderzoeken mensen daar individueel niet op.
Aannames dus.

quote:
De psychologische laag (cognities, emoties, gedrag). Hieronder vallen bijvoorbeeld aanwezige psychopathologie en niveau van sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling.
Oh, oke, autisme was net nog
quote:
de verzamelnaam voor gedragskenmerken die duiden op een kwetsbaarheid op het gebied van sociale interactie, communicatie, flexibiliteit in denken, bewegen en handelen, in de zintuiglijke prikkelverwerking en op het gebied van filteren en integreren van informatie
Recept voor aannames wat ze volgens jou nooit deden

quote:
De sociale laag (nabije omgeving en de bredere maatschappij). Hierbij gaat het bijvoorbeeld om kwetsbaarheden en beschermende factoren in het gezin en in de school-, werk- en woonomgeving, maar ook om beeldvorming over autisme in de maatschappij (stereotiepe beelden zoals ‘Rainman’ of ‘Briljante ICT-er’).
Het doorgronden van de eigen ‘persoonlijke variant’ van autisme is vaak een tijdrovende zoektocht – voor betrokkenen zelf én voor hun naasten. De uitkomst van deze zoektocht hangt samen met tal van dynamische, elkaar beïnvloedende individuele en omgevingsfactoren. Soms is er geen uitkomst en blijft er onduidelijkheid bestaan voor betrokkenen.
Hoezo is dit een zoektocht voor de betrokkenen zelf en hun naasten? De psychiater/psycholoog diagnosticeerde ze. Waarom moeten ze het dan ineens zelf gaan onderzoeken. En hoe kan het dan in hemelsnaam dat er alsnog onduidelijkheid kan blijven, als de psychiater/psycholoog hierin aangeeft een expert te zijn.
Maar ja, behoefte aan duidelijkheid is een kenmerk van de stoornis. Dus dat verklaart waarom het de schuld van die client zelf is ;)
Die ervaren lijdensdruk komt niet vanuit de psycholoog. Iemand meld zich zelf aan of wordt door mensen in de omgeving aangemeldt.
Anders dan was diegene al nooit bij de psycholoog in beeld gekomen, er worden geen mensen uitgepikt uit de samenleving door psychologen met de uitnodiging om langs te komen.
Natuurlijk vindt er dan een beoordeling plaats door de psycholoog maar a. Diegene kan niet in iemands hoofd kijken en is dus afhankelijk van hoe diegene zich gedraagt of wat diegene vertelt b. Er worden als ik topics hier lees en van wat ik om me heen hoor heel veel mensen gediagnosticeerd met autisme... ze denken er bijna altijd aan in een psychologisch traject lijkt wel... want die problemen in de vroege kindertijd wie zegt dat die niet achtersf in dat licht worden gesteld of aangedikt door een psycholoog zodat het bij de diagnose past.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193520111
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 11:26 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar hoe kan het dan dat er binnen dezelfde categorie mensen zulke grote verschillen bestaan. Zelfs opde site van de GGZ geven ze dit toe;
[..]

Dus dan vraag ik mij af wat dan wel het gemeenschappelijke kenmerk is wat die grote verschillen onderling onbelangrijk maakt om toch te kunnen spreken van mensen uit dezelfde categorie.
[..]

Hallo?! Hoe kunnen ze dit weten bij individuen? Ze onderzoeken mensen daar individueel niet op.
Aannames dus.
[..]

Oh, oke, autisme was net nog
[..]

Recept voor aannames wat ze volgens jou nooit deden
[..]

Hoezo is dit een zoektocht voor de betrokkenen zelf en hun naasten? De psychiater/psycholoog diagnosticeerde ze. Waarom moeten ze het dan ineens zelf gaan onderzoeken. En hoe kan het dan in hemelsnaam dat er alsnog onduidelijkheid kan blijven, als de psychiater/psycholoog hierin aangeeft een expert te zijn.
Maar ja, behoefte aan duidelijkheid is een kenmerk van de stoornis. Dus dat verklaart waarom het de schuld van die client zelf is ;)
Die ervaren lijdensdruk komt niet vanuit de psycholoog. Iemand meld zich zelf aan of wordt door mensen in de omgeving aangemeldt.
Anders dan was diegene al nooit bij de psycholoog in beeld gekomen, er worden geen mensen uitgepikt uit de samenleving door psychologen met de uitnodiging om langs te komen.
Natuurlijk vindt er dan een beoordeling plaats door de psycholoog maar a. Diegene kan niet in iemands hoofd kijken en is dus afhankelijk van hoe diegene zich gedraagt of wat diegene vertelt b. Er worden als ik topics hier lees en van wat ik om me heen hoor heel veel mensen gediagnosticeerd met autisme... ze denken er bijna altijd aan in een psychologisch traject lijkt wel... want die problemen in de vroege kindertijd wie zegt dat die niet achtersf in dat licht worden gesteld of aangedikt door een psycholoog zodat het bij de diagnose past.
Je krijgt nooit de diagnose: je hebt autisme, maar wel dat je een vorm van autisme hebt en daar zijn veel variaties in die elkaar ook kunnen overlappen.....als je eenmaal in een traject zit kun je altijd blijven onderzoeken....en dan niet om uiteindelijk er een etiketje opgeplakt te krijgen, maar om handvaten te krijgen hoe hier mee om te gaan in je leven.
pi_193520343
quote:
17s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:00 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Je krijgt nooit de diagnose: je hebt autisme, maar wel dat je een vorm van autisme hebt en daar zijn veel variaties in die elkaar ook kunnen overlappen.....als je eenmaal in een traject zit kun je altijd blijven onderzoeken....en dan niet om uiteindelijk er een etiketje opgeplakt te krijgen, maar om handvaten te krijgen hoe hier mee om te gaan in je leven.
Ja, dat is makkelijker. Want met veel vormen van autisme valt een veel bredere doelgroep eronder en kunnen ze zelfs wegkomen met pdd nos en andere niet verder omschreven dingen. Het worden dan restcategorieen die dan niet zoveel meer zeggen. Want alles waarin iemand dan niet aan klassiek autisme voldoet valt daarmee wel in de categorie rest die ze niet hoeven te verantwoorden.
Waarom moet iemand met autisme onderzoeken? Die is toch niet de psychologische onderzoeker?
Welke handvaten bedoel je en waarom is daar een etiketje voor nodig om ze te krijgen?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193520458
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:23 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja, dat is makkelijker. Want met veel vormen van autisme valt een veel bredere doelgroep eronder en kunnen ze zelfs wegkomen met pdd nos en andere niet verder omschreven dingen. Het worden dan restcategorieen die dan niet zoveel meer zeggen. Want alles waarin iemand dan niet aan klassiek autisme voldoet valt daarmee wel in de categorie rest die ze niet hoeven te verantwoorden.
Waarom moet iemand met autisme onderzoeken? Die is toch niet de psychologische onderzoeker?
Welke handvaten bedoel je en waarom is daar een etiketje voor nodig om ze te krijgen?
Het gaat erom dat iemand vastloopt in het leven en dus niet meer vooruit kan terwijl diegene nog een hele toekomst voor zich heeft. Het is niet zomaar een prikje halen en de uitslag is autisme.....je gaat een heel traject in met testen, onderzoeken, opdrachten al dan niet in therapievorm.....zo leert diegene zichzelf beter kennen, leert diegene waarom hij/zij op een bepaalde manier reageert en hoe je daarmee omgaat. Een psycholoog kan niet in je hoofd kijken, maar wel andere denkpatronen leren.
pi_193521051
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 11:26 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar hoe kan het dan dat er binnen dezelfde categorie mensen zulke grote verschillen bestaan. Zelfs opde site van de GGZ geven ze dit toe;
[..]

Dus dan vraag ik mij af wat dan wel het gemeenschappelijke kenmerk is wat die grote verschillen onderling onbelangrijk maakt om toch te kunnen spreken van mensen uit dezelfde categorie.
Ze zullen wel veel symptomen gemeenschappelijk hebben. Gelukkig heb je ook nog een persoonlijkheid, en ben je niet alleen autist. :)
pi_193521142
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 11:26 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar hoe kan het dan dat er binnen dezelfde categorie mensen zulke grote verschillen bestaan. Zelfs opde site van de GGZ geven ze dit toe;

Omdat het een spectrum is, de een zit aan de ene kant waar het vrij duidelijk is (ik noem maar even een rain man) en de ander zit aan de andere kant, waar het lastiger te zien is.
Het heet tegenwoordig Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en ze spreken niet meer van pdd-nos, asperger en klassiek autisme.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_193521751
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:24 schreef Nijna het volgende:

[..]

Omdat het een spectrum is, de een zit aan de ene kant waar het vrij duidelijk is (ik noem maar even een rain man) en de ander zit aan de andere kant, waar het lastiger te zien is.
Het heet tegenwoordig Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en ze spreken niet meer van pdd-nos, asperger en klassiek autisme.
Enig idee waarom ze dat hebben opgeheven ?

[ Bericht 0% gewijzigd door 01100101 op 07-06-2020 14:27:36 ]
pi_193522253
Sinds 2013 spreken ze van ASS ipv de subtypen

Gejat van de site van de NVA:

De DSM-5, de meest recente versie van het Amerikaanse handboek voor psychische stoornissen, spreekt nog maar van één autisme-diagnose: de ‘autismespectrumstoornis (ASS)’.

De criteria hiervoor zijn onder andere:

problemen op het gebied van sociale communicatie en sociale interactie
beperkte, repetitieve gedragspatronen, interesses of activiteiten
over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Klik hier voor een volledig overzicht van de DSM-criteria voor autisme.

De voorloper van de in 2013 verschenen DSM-5, de DSM IV, kende nog verschillende subtypen van autisme, zoals de autistische stoornis (ook wel ‘klassiek autisme’ of ‘syndroom van Kanner’ genoemd), het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Nu bestaat er dus nog maar één overkoepelende classificatie: de autismespectrumstoornis (ASS). Voor de eerdere subtypes van autisme zou onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing zijn.

Mensen die deze diagnoses in het verleden kregen kunnen die wel gewoon blijven gebruiken.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_193522348
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:24 schreef Nijna het volgende:

[..]

Omdat het een spectrum is, de een zit aan de ene kant waar het vrij duidelijk is (ik noem maar even een rain man) en de ander zit aan de andere kant, waar het lastiger te zien is.
Het heet tegenwoordig Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en ze spreken niet meer van pdd-nos, asperger en klassiek autisme.
En sommige mensen ASS-ers kunnen geweldig camoufleren, waardoor het voor een buitenstaander amper te zien of te merken is.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193522658
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:06 schreef Natalie het volgende:

[..]

En sommige mensen ASS-ers kunnen geweldig camoufleren, waardoor het voor een buitenstaander amper te zien of te merken is.
Klopt.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_193522711
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:54 schreef incel het volgende:

Dit is niet waar, andere mensen hebben ook recht op hun mening maar ik heb vaak gewoon gelijk.
Je kunt ook gelijk hebben en toch een eikel zijn.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193522993
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:35 schreef Nijna het volgende:

[..]

Klopt.
Ik kwam laatst wat boeken tegen over meiden die hun diagnose (pas) kregen toen ze ergens halverwege de 20 waren. Er werd gedaan of dat erg laat is voor een diagnose. Terwijl ik genoeg voorbeelden kan geven van mensen die er pas achter kwamen toen ze twee keer zo oud waren. Daar moeten ze ook eens boekjes over schrijven ;)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193523059
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 16:12 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik kwam laatst wat boeken tegen over meiden die hun diagnose (pas) kregen toen ze ergens halverwege de 20 waren. Er werd gedaan of dat erg laat is voor een diagnose. Terwijl ik genoeg voorbeelden kan geven van mensen die er pas achter kwamen toen ze twee keer zo oud waren. Daar moeten ze ook eens boekjes over schrijven ;)
Inderdaad ja, dan is het nog veel moeilijker om überhaupt dit te accepteren en dan nog leren ermee om te gaan.....
pi_193523308
quote:
17s.gif Op zondag 7 juni 2020 16:19 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Inderdaad ja, dan is het nog veel moeilijker om überhaupt dit te accepteren en dan nog leren ermee om te gaan.....
Ja idd. Plus dat je leven en je identiteit tegen die tijd vaak al volledig gevormd is, en zowat vergroeid met met het camoufleren en aanpassen. Voor een groot aantal autisten is het moeilijk om op latere leeftijd zichzelf nog te vinden onder al die lagen van zelfbescherming. Moeten ze dat nog willen? En wat voor consequenties heeft dat voor hen en hun naasten?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193523322
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 16:42 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja idd. Plus dat je leven en je identiteit tegen die tijd vaak al volledig gevormd is, en zowat vergroeid met met het camoufleren en aanpassen. Voor een groot aantal autisten is het moeilijk om op latere leeftijd zichzelf nog te vinden onder al die lagen van zelfbescherming. Moeten ze dat nog willen? En wat voor consequenties heeft dat voor hen en hun naasten?
Ja precies :Y
pi_193523577
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 16:12 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik kwam laatst wat boeken tegen over meiden die hun diagnose (pas) kregen toen ze ergens halverwege de 20 waren. Er werd gedaan of dat erg laat is voor een diagnose. Terwijl ik genoeg voorbeelden kan geven van mensen die er pas achter kwamen toen ze twee keer zo oud waren. Daar moeten ze ook eens boekjes over schrijven ;)
En vrouwen die jarenlang met verkeerde diagnoses hebben rondgelopen (zoals borderline).
pi_193523590
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:06 schreef Natalie het volgende:

[..]

En sommige mensen ASS-ers kunnen geweldig camoufleren, waardoor het voor een buitenstaander amper te zien of te merken is.
Zelf merken ze dat helaas wel vaak aan depressie en angst gerelateerde klachten. :Y Kost veel energie, maskeren.
pi_193523718
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:07 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Zelf merken ze dat helaas wel vaak aan depressie en angst gerelateerde klachten. :Y Kost veel energie, maskeren.
Ja, en het sneue, ze hebben vaak niet (meer) door dat ze het doen.
En dan zie je ook vaak dinge nals overprikkeling, extreme vermoeidheid of problematiek als ze zelf een gezin krijgen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zondag 7 juni 2020 @ 17:52:20 #65
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193524194
Als andere mensen jou steevast "raar" vinden dan heb je vast een vorm van autisme.
pi_193531044
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 14:58 schreef Nijna het volgende:
Sinds 2013 spreken ze van ASS ipv de subtypen

Gejat van de site van de NVA:

De DSM-5, de meest recente versie van het Amerikaanse handboek voor psychische stoornissen, spreekt nog maar van één autisme-diagnose: de ‘autismespectrumstoornis (ASS)’.

De criteria hiervoor zijn onder andere:

problemen op het gebied van sociale communicatie en sociale interactie
beperkte, repetitieve gedragspatronen, interesses of activiteiten
over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Klik hier voor een volledig overzicht van de DSM-criteria voor autisme.

De voorloper van de in 2013 verschenen DSM-5, de DSM IV, kende nog verschillende subtypen van autisme, zoals de autistische stoornis (ook wel ‘klassiek autisme’ of ‘syndroom van Kanner’ genoemd), het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Nu bestaat er dus nog maar één overkoepelende classificatie: de autismespectrumstoornis (ASS). Voor de eerdere subtypes van autisme zou onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing zijn.

Mensen die deze diagnoses in het verleden kregen kunnen die wel gewoon blijven gebruiken.

Bedankt, vroeg mij al een tijdje af waarom het zo abrupt veranderd was.
pi_193531050
quote:
17s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:31 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Het gaat erom dat iemand vastloopt in het leven en dus niet meer vooruit kan terwijl diegene nog een hele toekomst voor zich heeft.
Dat is nou niet bepaald afwijkend, wie wil nou niet vooruit komen in het leven maar voor wie is succes nou echt weggelegd. Weinigen. Mensen uit deze veelvoorkomende groep die hulp zoeken vanwege autisme hebben zelf dus baat bij hun diagnose omdat tegelijkertijd de belofte erin verscholen ligt dat een behandeling voor autisme iets aan hun gebrek aan succes kan veranderen, wat hun objectiviteit bij het geven van antwoorden vermindert.

quote:
Het is niet zomaar een prikje halen en de uitslag is autisme.....je gaat een heel traject in met testen, onderzoeken, opdrachten al dan niet in therapievorm.....zo leert diegene zichzelf beter kennen, leert diegene waarom hij/zij op een bepaalde manier reageert en hoe je daarmee omgaat.
Maar de essentie van autisme is dat het aangeboren is en niet meer weggaat. Een niet erg hoopgevende boodschap als het werkelijk zo is dat diegene er last van heeft. Eigenlijk zegt zo'n traject dus al vanaf het begin: je kunt al deze opdrachten maken, maar je zult er nooit normaal door worden. Iemand kan daardoor ook de hoop verliezen. Waarom kan men niet gewoon zeggen: je hebt moeite met sociale contacten, dus je moet harder werken om dat te verbeteren maar iedereen heeft verbeterpunten. Waarom moet daar gelijk een levenslange beperking bij horen die zogenaamd gebaseerd zou zijn op een objectief vast te stellen genetisch feit, wat desondanks niet belangrijk genoeg is om te controleren als individueel bewijs dat iemand echt levenslang beperkt is?

quote:
Een psycholoog kan niet in je hoofd kijken, maar wel andere denkpatronen leren.
Om andere denkpatronen aan te leren is in theorie geen hulp van iemand met psychologie opleiding nodig. Het is zelf erin stampen, net als andere kennis die je leert.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:18 schreef -Straw- het volgende:
Ze zullen wel veel symptomen gemeenschappelijk hebben. Gelukkig heb je ook nog een persoonlijkheid, en ben je niet alleen autist. :)
Nou, de manier waarop mensen met anderen relaties willen aangaan (extraversie), hun tolerantie voor prikkels (neuroticisme ) , hun passies/obsessies of juist generalisatie en hun fantasie (openheid) sociale aangepastheid (agreeableness) en hun mate van eerlijkheid (gewetensvolheid) zijn volgens het big five model anders onderdelen van iemands persoonlijkheid, en tevens onderdelen van de diagnose autisme.
Maar het is logisch ja dat mensen als individuen anders zijn. Daarom vind ik mensen categoriseren ook zo raar en vind ik dat het op grond van goede argumenten moet zijn waarom zij als groep bij elkaar horen. En als ik dan lees over hoe verschillend die mensen zijn die wel in dezelfde categorie worden ingedeeld verbaast dat mij. Tuurlijk, iedereen wil ergens bijhoren, misschien creeer je dat op deze manier kunstmatig. En misschien krijgen ze zo meer begrip van niet autisten. Maar het sluit ze ook nog meer buiten van de rest van de wereld dan ze al waren als er andere standaarden voor hen gelden en ze daar naar gaan leven.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:24 schreef Nijna het volgende:
Omdat het een spectrum is, de een zit aan de ene kant waar het vrij duidelijk is (ik noem maar even een rain man) en de ander zit aan de andere kant, waar het lastiger te zien is.
Het heet tegenwoordig Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en ze spreken niet meer van pdd-nos, asperger en klassiek autisme.
Volgens DSm wordt het voornamelijk gediagnosticeerd op basis van gedrag. Dus als het maar een beetje te zien is dan is iemand dus verwaarloosbaar autistisch, waarom besteed men dan uberhaupt tijd aan het feit dat het probleem moeilijk te zien is maar wel moet worden opgespoord.

quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 14:58 schreef Nijna het volgende:
Sinds 2013 spreken ze van ASS ipv de subtypen

Gejat van de site van de NVA:

De DSM-5, de meest recente versie van het Amerikaanse handboek voor psychische stoornissen, spreekt nog maar van één autisme-diagnose: de ‘autismespectrumstoornis (ASS)’.

De criteria hiervoor zijn onder andere:

problemen op het gebied van sociale communicatie en sociale interactie
beperkte, repetitieve gedragspatronen, interesses of activiteiten
over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels. Klik hier voor een volledig overzicht van de DSM-criteria voor autisme.

De voorloper van de in 2013 verschenen DSM-5, de DSM IV, kende nog verschillende subtypen van autisme, zoals de autistische stoornis (ook wel ‘klassiek autisme’ of ‘syndroom van Kanner’ genoemd), het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Nu bestaat er dus nog maar één overkoepelende classificatie: de autismespectrumstoornis (ASS). Voor de eerdere subtypes van autisme zou onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing zijn.

Mensen die deze diagnoses in het verleden kregen kunnen die wel gewoon blijven gebruiken.

Sorry maar hier had ik echt om moeten lachen als het me niet ook had geirriteerd.
Hoe kan het in hemelsnaam dat autisme in oorsprong niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is en dan als stoornis wordt opgeheven. Maar dat het van afgeleide, autismespectrumstoornissen, dan ineens wel wetenschappelijk verantwoord is :?
En dan ook echt die laatste zin... Oh je diagnose was een vergissing foutje maar je kunt die wel gewoon blijven gebruiken hoor! :') what the hell.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  maandag 8 juni 2020 @ 02:00:17 #68
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193531161
- Dit soort zelfverheerlijking is hier totaal niet gepast -

[ Bericht 30% gewijzigd door CoolGuy op 08-06-2020 09:00:07 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193532984
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 01:35 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

Nou, de manier waarop mensen met anderen relaties willen aangaan (extraversie), hun tolerantie voor prikkels (neuroticisme ) , hun passies/obsessies of juist generalisatie en hun fantasie (openheid) sociale aangepastheid (agreeableness) en hun mate van eerlijkheid (gewetensvolheid) zijn volgens het big five model anders onderdelen van iemands persoonlijkheid, en tevens onderdelen van de diagnose autisme.
Nou nee. Het is geen persoonlijkheidsstoornis en je zal er dus veel variatie vinden.

Misschien zal je vaker een autist tegenkomen die introvert is en moeite heeft met liegen, maar het tegenovergestelde komt ook voor. Zo ook met de andere persoonlijkheidstrekken die je noemt. Veel autisten staan bekend als eerlijk, maar dat betekent niet dat iemand met autisme altijd gewetensvol is. Je hebt ook die crimineel zijn (al is er dan misschien comorbiditeit met adhd).

Ik ken autist die totaal geen moeite heeft met voor de klas staan en presenteren. Ken een autist die daar heel angstig en overprikkeld van raakt. Ken een autist die heel erg behoefte heeft aan routine en eentje die zich juist snel verveelt en ongevoelig is voor prikkels. Een autist die moeite heeft met autoriteit en totaal niet agreeable is en een autist die netjes alle regels volgt tot op het obsessieve af.

Persoonlijkheid is ook een spectrum.
pi_193533598
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:54 schreef incel het volgende:
Dit is niet waar, andere mensen hebben ook recht op hun mening maar ik heb vaak gewoon gelijk.
Je bent gewoon stronteigenwijs. Hoef je niet autistisch voor te zijn

quote:
Want straks is het zo dat als je bijvoorbeeld autisme hebt je dit niet kan inzien en daarom bent overtuigd van je eigen gelijk.
Niet alle autisten zijn overtuigd van hun eigen gelijk. En je bent niet autistisch als je vindt dat je altijd gelijk hebt.

Ik denk dat je gewoon minder eigenwijs moet zijn en begrip moet hebben voor andermans standpunten. En af en toe "Agree to disagree" en samen een pilsje gaan pakken
Het is wat.......
  maandag 8 juni 2020 @ 11:35:01 #71
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193534811
Als ik dat zo lees, is de benaming autisme zo vaag en breed, dat het ook "overige" had kunnen zijn.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193535278
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 11:35 schreef LeesFoknl het volgende:
Als ik dat zo lees, is de benaming autisme zo vaag en breed, dat het ook "overige" had kunnen zijn.
Mensen zijn nou eenmaal nooit helemaal in een hokje te stoppen. Maar goed ook toch?
pi_193535286
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 11:35 schreef LeesFoknl het volgende:
Als ik dat zo lees, is de benaming autisme zo vaag en breed, dat het ook "overige" had kunnen zijn.
Autisme is wel heel breed, maar allesbehalve vaag.....alleen leer je dat pas te begrijpen als je er daadwerkelijk mee in aanraking komt....
  maandag 8 juni 2020 @ 12:09:27 #74
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193535376
quote:
17s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:05 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Autisme is wel heel breed, maar allesbehalve vaag.....alleen leer je dat pas te begrijpen als je er daadwerkelijk mee in aanraking komt....
'
??? Misschien ben ik wel met heel veel autisten tijdens mijn leven in aanraking gekomen maar nooit heb geweten dat een aantal van die die ik wat of nogal "apart"vond autisten worden genoemd.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193535551
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:09 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

'
??? Misschien ben ik wel met heel veel autisten tijdens mijn leven in aanraking gekomen maar nooit heb geweten dat een aantal van die die ik wat of nogal "apart"vond autisten worden genoemd.
Ik bedoel dat je dat pas leert als je eenmaal in een traject zit en er echt mee bezig bent....
pi_193535616
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:09 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

'
??? Misschien ben ik wel met heel veel autisten tijdens mijn leven in aanraking gekomen maar nooit heb geweten dat een aantal van die die ik wat of nogal "apart"vond autisten worden genoemd.
Misschien ben je er zelf wel een.
  maandag 8 juni 2020 @ 12:33:29 #77
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193535766
Dus er bestaan ook extraverte sociaalvaardige autisten die genitaal geniaal zijn ? :? :?
Of is dat meer narcistisch? :O
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193535948
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:33 schreef LeesFoknl het volgende:
Dus er bestaan ook extraverte sociaalvaardige autisten die genitaal geniaal zijn ? :? :?
Of is dat meer narcistisch? :O
:')
pi_193536024
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:33 schreef LeesFoknl het volgende:
Dus er bestaan ook extraverte sociaalvaardige autisten die genitaal geniaal zijn ? :? :?
Of is dat meer narcistisch? :O
Dat sluit autisme niet uit inderdaad.

Maar uiteindelijk is het criterium of je in je functioneren wordt belemmerd. Dus in theorie kan je brein typerend zijn voor een autist, maar als je op de een of andere manier wel op alle vlakken weet te functioneren zonder dat je daarmee jezelf uitput of overvraagd ben je al geen autist, omdat er geen sprake is beperkingen in je functioneren.
pi_193536052
quote:
17s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:05 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Autisme is wel heel breed, maar allesbehalve vaag.....alleen leer je dat pas te begrijpen als je er daadwerkelijk mee in aanraking komt....
Ik bedoel, behandelend psychologen studeren er niet voor niets 6 jaar voor :D Dus waarom verwacht men hier dan wel een autist even makkelijk te herkennen?
pi_193536078
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:51 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Ik bedoel, behandelend psychologen studeren er niet voor niets 6 jaar voor :D Dus waarom verwacht men hier dan wel een autist even makkelijk te herkennen?
Dit inderdaad :)
pi_193536239
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:48 schreef Chia het volgende:

[..]

Dat sluit autisme niet uit inderdaad.

Maar uiteindelijk is het criterium of je in je functioneren wordt belemmerd. Dus in theorie kan je brein typerend zijn voor een autist, maar als je op de een of andere manier wel op alle vlakken weet te functioneren zonder dat je daarmee jezelf uitput of overvraagd ben je al geen autist, omdat er geen sprake is beperkingen in je functioneren.
Ik vind dat altijd wel een lastige. Je kan een autistisch brein hebben maar toch zijn opgevoed met goede coping mechanismen waardoor het nooit een probleem vormt. Dan heb je dus geen beperkingen in het functioneren, maar je brein is misschien wel autistisch. In aanleg dan.

Maar ja, nature is nooit het hele verhaal. Ons brein is plastisch en nurture heeft veel invloed.

Volgens mij noemen ze dat tegenwoordig een autistisch fenotype. Dus geen stoornis of diagnose, maar wel de genen en hogere kans op een kind met ASS bijvoorbeeld. Type Bill Gates, die wel goed functioneert maar waarbij zijn ouders wel heel veel moeite hebben moeten doen om hem sociale vaardigheden aan te leren. Het liefst sloot hij zich op in zijn kamer om te lezen. Hij heeft ook hele specifieke interesses / obsessies.

En dan heb je nog de discussie of mildere gevallen van autisme (en ADHD) een stoornis zijn, of dat onze maatschappij gewoon een stuk autist onvriendelijker is geworden waardoor mensen die normaal niet zouden vastlopen, dat nu wel doen.
pi_193537673
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 01:35 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Volgens DSm wordt het voornamelijk gediagnosticeerd op basis van gedrag. Dus als het maar een beetje te zien is dan is iemand dus verwaarloosbaar autistisch, waarom besteed men dan uberhaupt tijd aan het feit dat het probleem moeilijk te zien is maar wel moet worden opgespoord.
Of het te zien is of niet geeft niet aan hoeveel last iemand ervaart.
Maar omdat mensen het niet gelijk zien, hebben ze wel de neiging om te denken dat het wel meevalt. Dat hoeft dus niet zo te zijn.

quote:
Sorry maar hier had ik echt om moeten lachen als het me niet ook had geirriteerd.
Hoe kan het in hemelsnaam dat autisme in oorsprong niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is en dan als stoornis wordt opgeheven. Maar dat het van afgeleide, autismespectrumstoornissen, dan ineens wel wetenschappelijk verantwoord is :?
En dan ook echt die laatste zin... Oh je diagnose was een vergissing foutje maar je kunt die wel gewoon blijven gebruiken hoor! :') what the hell.
Er staat: Voor de eerdere subtypes van autisme zou onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing zijn.

Daar staat dus niet dat autisme in oorsprong niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is en als stoornis wordt opgeheven.
Volgens mij moet je het lezen als dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is om het op te delen in de subtypes.
Men ging er ten onrechte vaak van uit dat iemand met pdd-nos minder hinder ondervindt dan iemand met klassiek autisme. Terwijl dat niet altijd zo hoeft te zijn.
Bij klassiek autisme had iemand meer kenmerken dan bij pdd-nos, maar dat zegt niks over de mate waarin iemand gehinderd wordt in zijn functioneren.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_193542691
Subtypes liepen überhaupt in elkaar over, waardoor het soms moeilijk was om iemand in te delen in het juiste type. Sowieso wordt evt. begeleiding afgestemd op de persoon zelf. Er wordt niet (meer) gekeken naar welke naam het heeft meegekregen, maar waar iemand tegenaan loopt. Lijkt mij een betere positie dan alleen kijken naar 't naampje.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_193543108
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 16:12 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik kwam laatst wat boeken tegen over meiden die hun diagnose (pas) kregen toen ze ergens halverwege de 20 waren. Er werd gedaan of dat erg laat is voor een diagnose. Terwijl ik genoeg voorbeelden kan geven van mensen die er pas achter kwamen toen ze twee keer zo oud waren. Daar moeten ze ook eens boekjes over schrijven ;)
Vertel mij wat. Mijn ex werd gediagnosticeerd op haar 54e
Het is wat.......
pi_193546295
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 08:58 schreef -Straw- het volgende:

Nou nee. Het is geen persoonlijkheidsstoornis en je zal er dus veel variatie vinden.

Misschien zal je vaker een autist tegenkomen die introvert is en moeite heeft met liegen, maar het tegenovergestelde komt ook voor. Zo ook met de andere persoonlijkheidstrekken die je noemt. Veel autisten staan bekend als eerlijk, maar dat betekent niet dat iemand met autisme altijd gewetensvol is. Je hebt ook die crimineel zijn (al is er dan misschien comorbiditeit met adhd).

Ik ken autist die totaal geen moeite heeft met voor de klas staan en presenteren. Ken een autist die daar heel angstig en overprikkeld van raakt. Ken een autist die heel erg behoefte heeft aan routine en eentje die zich juist snel verveelt en ongevoelig is voor prikkels. Een autist die moeite heeft met autoriteit en totaal niet agreeable is en een autist die netjes alle regels volgt tot op het obsessieve af.

Persoonlijkheid is ook een spectrum.
Maar wat maakt al die autisten die jij kent dan autistisch ondanks het feit dat het dus niet hun persoonlijkheidskenmerken zijn?

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 11:35 schreef LeesFoknl het volgende:
Als ik dat zo lees, is de benaming autisme zo vaag en breed, dat het ook "overige" had kunnen zijn.
Dat gevoel krijg ik dus ook. Maar dat is kennelijk een soort taboe.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:04 schreef -Straw- het volgende:
Mensen zijn nou eenmaal nooit helemaal in een hokje te stoppen. Maar goed ook toch?
Nou, als het dus zo uitkomt zijn mensen wel in een hokje te stoppen en als het niet uitkomt niet? Zo komt dat op mij over. wat is dan het nut ervan om iemand half in een hokje te stoppen.

quote:
17s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:05 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Autisme is wel heel breed, maar allesbehalve vaag.....alleen leer je dat pas te begrijpen als je er daadwerkelijk mee in aanraking komt....
Als je het niet duidelijk kan beschrijven waarom zouden wij het dan ineens moeten begrijpen na het in aanraking komen met autisme? En hoe wil je hier anderen overtuigen als je zelf al zegt dat men er nooit achter zal komen als diegene zelf geen behandeling voor autisme volgt. Nogal luie reactie dit

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:48 schreef Chia het volgende:
Dat sluit autisme niet uit inderdaad.

Maar uiteindelijk is het criterium of je in je functioneren wordt belemmerd. Dus in theorie kan je brein typerend zijn voor een autist, maar als je op de een of andere manier wel op alle vlakken weet te functioneren zonder dat je daarmee jezelf uitput of overvraagd ben je al geen autist, omdat er geen sprake is beperkingen in je functioneren.
Dat sluit al uit dat autisme een hersenaandoening is als iemand met autistische hersenen dus niet per se een autist hoeft te zijn dus wat zou dan nog het nut zijn van vaststellen of iemand autist is als je ook alleen de beperkingen in het functioneren kunt noemen :?

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 14:57 schreef Nijna het volgende:
Of het te zien is of niet geeft niet aan hoeveel last iemand ervaart.
Maar omdat mensen het niet gelijk zien, hebben ze wel de neiging om te denken dat het wel meevalt. Dat hoeft dus niet zo te zijn.
Eh... Oorspronkelijk werd het op basis van gedrag gediagnosticeerd, en dus meestal omdat anderen er last van hadden. Ook wel die persoon zelf maar dat is dan ook direct duidelijk. Oorspronkelijk zijn die kenmerken van dsm 5 ook gebaseerd op het gedrag.
Ik neem aan dat als jij bijvoorbeeld je helemaal niet kan inleven in anderen dat dit wel duidelijk is voor ze. En als het niet duidelijk is omdat ze het niet merken dan begrijp ik eerlijk gezegd niet wat het probleem is.

quote:
Er staat: Voor de eerdere subtypes van autisme zou onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing zijn.

Daar staat dus niet dat autisme in oorsprong niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is en als stoornis wordt opgeheven.
Volgens mij moet je het lezen als dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is om het op te delen in de subtypes.
Men ging er ten onrechte vaak van uit dat iemand met pdd-nos minder hinder ondervindt dan iemand met klassiek autisme. Terwijl dat niet altijd zo hoeft te zijn.
Bij klassiek autisme had iemand meer kenmerken dan bij pdd-nos, maar dat zegt niks over de mate waarin iemand gehinderd wordt in zijn functioneren.
Nou, er stond ergens juist dat PDD NOS ineens niet meer als autistisch werd beschouwd. Omdat mensen boos waren dat ze dan geen diagnose meer hadden en psychiaters en psychologen ook boos werden mochten ze de oude diagnose toch blijven gebruiken of kregen ze een geimproviseerd verzinsel communicatiestoornis of zo.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 21:04 schreef gooddaddy het volgende:
Vertel mij wat. Mijn ex werd gediagnosticeerd op haar 54e
Ja, da's dus een recente wijziging. Dat autisme niet meer vanaf kindertijd bekend hoeft te zijn zodat ze meer oudere mensen kunnen diagnosticeren

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 09-06-2020 02:55:01 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193552416
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 02:35 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

Eh... Oorspronkelijk werd het op basis van gedrag gediagnosticeerd, en dus meestal omdat anderen er last van hadden. Ook wel die persoon zelf maar dat is dan ook direct duidelijk. Oorspronkelijk zijn die kenmerken van dsm 5 ook gebaseerd op het gedrag.
Ik neem aan dat als jij bijvoorbeeld je helemaal niet kan inleven in anderen dat dit wel duidelijk is voor ze. En als het niet duidelijk is omdat ze het niet merken dan begrijp ik eerlijk gezegd niet wat het probleem is.
Gelukkig hoef jij dat ook niet te begrijpen, tenzij je een psychiater bent en diagnoses moet stellen.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:15:01 #88
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193552613
Nijna ik vermoed dat geeninspiratie bedoelt met "wat het probleem is" ..... wat heeft het voor zin, voor nut heeft het dan.

IK wilde net zelf aan geeninspiratie vragen, waarom weet jij er zoveel van, met nogal stellige beweringen en uitspraken erover?
Ben je zelf autist (Niet denigrerend bedoelt hoor) ? Heb je iemand in je leven met autisme, werk je professioneel of als vrijwilliger met autisten, of is het puur uit interesse dat je je er in verdiept hebt?

M vr gr :W :W
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193552655
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 02:35 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Dat sluit al uit dat autisme een hersenaandoening is als iemand met autistische hersenen dus niet per se een autist hoeft te zijn dus wat zou dan nog het nut zijn van vaststellen of iemand autist is als je ook alleen de beperkingen in het functioneren kunt noemen :?
Omdat dat gaat over de oorzaak van de beperkingen in je functioneren. En om de juiste hulp te krijgen die geen symptoombestrijding is, is de oorzaak van belang.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:24:53 #90
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193552745
Ik ben dus ouder en heb nog ergens een boek liggen dat heet "De waan van de waanzin". dat gaat over etiketjes plakken, namen geven enz. aan iedereen en vanalles dat (misschien, eventueel) een beetje anders is als de doorsnee, als "normaal".
En daar ben ik tegen. Het is wel makkelijk voor veel groeperingen en je kunt er natuurlijk geld aan verdienen. Wat is een psychiater, psycholoog enz. als er niet of weinig "gevallen" zijn? Die moeten ook hun geld kunnen verdienen, dus hebben neuroosjes, autisten en andere ge-etiketteerden nodig. Als je ze als gewone mensen die ietsje anders zijn bestempeld zit je als professioneel zo zonder werk. ook voor de overheid en zeker in dictatoriale landen "verkeerde" overheid makkelijk om (kritische?) mensen buiten spel te zetten.

Boek gevonden, bijna niet meer te krijgen en hier vind ik het te koop voor 3,95 euro
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/186279739/De-waan-van-de-waanzin/

[ Bericht 10% gewijzigd door LeesFoknl op 09-06-2020 15:32:52 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:35:49 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193552862
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:24 schreef LeesFoknl het volgende:
Ik ben dus ouder en heb nog ergens een boek liggen dat heet "De waan van de waanzin". dat gaat over etiketjes plakken, namen geven enz. aan iedereen en vanalles dat (misschien, eventueel) een beetje anders is als de doorsnee, als "normaal".
En daar ben ik tegen. Het is wel makkelijk voor veel groeperingen en je kunt er natuurlijk geld aan verdienen. Wat is een psychiater, psycholoog enz. als er niet of weinig "gevallen" zijn? Die moeten ook hun geld kunnen verdienen, dus hebben neuroosjes, autisten en andere ge-etiketteerden nodig. Als je ze als gewone mensen die ietsje anders zijn bestempeld zit je als professioneel zo zonder werk. ook voor de overheid en zeker "verkeerde"overheid makkelijk werken.

Boek gevonden, bijna niet meer te krijgen en hier vind ik het te koop voor 3,95 euro
https://www.boekwinkeltjes.nl/b/186279739/De-waan-van-de-waanzin/

Dat is prima hoor, dat jij er zo over denkt omdat je er een boek over hebt gelezen.

Maar er zijn ook heel wat mensen die uit ervaring weten hoe het kan helpen om wél zo’n etiketje te krijgen omdat dat etiketje ze heeft geholpen zichzelf beter te begrijpen en eventueel ook hulp te krijgen bij het leren ermee om te gaan.

Ik kan me echt boos maken om die stuurlui-aan-wal die maar menen voor een ander te kunnen bepalen of een diagnose wel zinvol is, zelfs keihard durven te beweren dat bepaalde ‘etiketjes’ alleen maar bestaan zodat mensen hun brood ermee kunnen verdienen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193552899
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is prima hoor, dat jij er zo over denkt omdat je er een boek over hebt gelezen.

Maar er zijn ook heel wat mensen die uit ervaring weten hoe het kan helpen om wél zo’n etiketje te krijgen omdat dat etiketje ze heeft geholpen zichzelf beter te begrijpen en eventueel ook hulp te krijgen bij het leren ermee om te gaan.

Ik kan me echt boos maken om die stuurlui-aan-wal die maar menen voor een ander te kunnen bepalen of een diagnose wel zinvol is, zelfs keihard durven te beweren dat bepaalde ‘etiketjes’ alleen maar bestaan zodat mensen hun brood ermee kunnen verdienen.
Dit inderdaad....
pi_193552909
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is prima hoor, dat jij er zo over denkt omdat je er een boek over hebt gelezen.

Maar er zijn ook heel wat mensen die uit ervaring weten hoe het kan helpen om wél zo’n etiketje te krijgen omdat dat etiketje ze heeft geholpen zichzelf beter te begrijpen en eventueel ook hulp te krijgen bij het leren ermee om te gaan.

Ik kan me echt boos maken om die stuurlui-aan-wal die maar menen voor een ander te kunnen bepalen of een diagnose wel zinvol is, zelfs keihard durven te beweren dat bepaalde ‘etiketjes’ alleen maar bestaan zodat mensen hun brood ermee kunnen verdienen.
^O^ mee eens
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:43:23 #94
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193552925
En ik kan mij boos maken over mensen die zich boos maken dat ik er een mening over heb.
Ik heb nog meer meningen, en een ervan is dat alles wat helpt van dit soort dingen, om je gelukkig(er) te maken, goed en geoorloofd is. Inclusief praten met bomen en kaboutertjes, autist zijn, en wat post traumatische jeugd trauma's hebbende.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb.
Heeft iemand er baat bij om te denken te "weten" te zeggen dat ie autist is, dan wil ik diegene dat zelfs wel op papier zetten, dan heeft ie het zelfs zwart op wit.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:43:47 #95
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_193552930
Als je het jezelf afvraagt, heb je het.
pi_193552989


[ Bericht 100% gewijzigd door Landslide op 09-06-2020 15:52:11 (De grap was al gemaakt ) ]
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:04:04 #97
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193553191
Wilde net ook al zoiets schrijven als Man-Bear-Pig.

Die zich daar zo aan vastklampen en mijn mening dus zo afwijzen, zullen misschien autistisch zijn en blij zijn met hun etiketje dat ze autistisch zijn. Hoeven ze niet meer zo veel te denken, te piekeren.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193553303
Een ASS-onderzoek wordt volgens mij vergoed door de basisverzekering. Wachttijden zijn wel erg lang. Maar de enige die een officiele diagnose mag stellen is een psycholoog. En zelfs met zo'n uitgebreid ASS-onderzoek kan er een verkeerde diagnose gesteld worden.

Ga je eerst maar eens goed verdiepen in autisme zodat je gaat begrijpen wat het echt is. De meeste mensen doen dat niet: die tellen een reeks gedragskenmerken bij elkaar op wat zij typisch autistisch vinden.
pi_193553515
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:43 schreef LeesFoknl het volgende:
En ik kan mij boos maken over mensen die zich boos maken dat ik er een mening over heb.
Ik heb nog meer meningen, en een ervan is dat alles wat helpt van dit soort dingen, om je gelukkig(er) te maken, goed en geoorloofd is. Inclusief praten met bomen en kaboutertjes, autist zijn, en wat post traumatische jeugd trauma's hebbende.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb.
Heeft iemand er baat bij om te denken te "weten" te zeggen dat ie autist is, dan wil ik diegene dat zelfs wel op papier zetten, dan heeft ie het zelfs zwart op wit.
Niemand zegt dat je geen mening mag hebben toch.
Neemt niet weg dat het kan zijn dat iemand die mening niet deelt...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:42:59 #100
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193553634
IK citeer .......
Ik kan me echt boos maken om die stuurlui-aan-wal die maar menen voor een ander te kunnen bepalen of een diagnose wel zinvol is, zelfs keihard durven te beweren dat bepaalde ‘etiketjes’ alleen maar bestaan zodat mensen hun brood ermee kunnen verdienen.

Ja, ik zie het, bovenstaande betekent gewoon ( ik ciiteer...)
...... Niemand zegt dat je geen mening mag hebben toch. Neemt niet weg dat het kan zijn dat iemand die mening niet deelt...

Was mijn opmerking soms te pijnlijk recht in de roos?
Zie die vetgedrukte woorden en zinsdelen.
Krijg daar nou niet echt het gevoel van dat ik een eigen mening mag hebben, daarvoor zit er teveel venijn in en achter.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')