abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193496789
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 23:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Is dat pesten of racisme?
Dat is racisme. Je vernedert iemand op basis van zijn uiterlijke kenmerken/afkomst.

Als het stelselmatig voorkomt bij kinderen, door de jaren heen (ik las bijvoorbeeld interviews met mensen op NOS dat die dat hebben meegemaakt), dan zie ik niet in dat je het af kan doen als (incidentele?) pesterijen. Je ziet ook dat volwassenen zo worden uitgescholden (was laatst ook nog zon situatie op een voetbalveld volgens mij), dat is al naar. Dat je zo om je huidskleur wordt vernederd. Maar vooral als kind lijkt het mij enorm verdrietig. Dan zou je daar niet mee bezig moeten zijn. Dat je dan een fijn gevoel zou moeten krijgen van het Sinterklaasfeest en zwarte piet, maar dat je daar dan met buikpijn zit omdat ze je uitmaken voor zp.

Als roetvegen of andere kleuren dat soort pijn kunnen voorkomen, waarom niet?
pi_193497492
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 23:38 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Dat is racisme. Je vernedert iemand op basis van zijn uiterlijke kenmerken/afkomst.

Als het stelselmatig voorkomt bij kinderen, door de jaren heen (ik las bijvoorbeeld interviews met mensen op NOS dat die dat hebben meegemaakt), dan zie ik niet in dat je het af kan doen als (incidentele?) pesterijen. Je ziet ook dat volwassenen zo worden uitgescholden (was laatst ook nog zon situatie op een voetbalveld volgens mij), dat is al naar. Dat je zo om je huidskleur wordt vernederd. Maar vooral als kind lijkt het mij enorm verdrietig. Dan zou je daar niet mee bezig moeten zijn. Dat je dan een fijn gevoel zou moeten krijgen van het Sinterklaasfeest en zwarte piet, maar dat je daar dan met buikpijn zit omdat ze je uitmaken voor zp.

Als roetvegen of andere kleuren dat soort pijn kunnen voorkomen, waarom niet?
Tja, mij maakt het totaal niets uit hoe men Sinterklaas viert. Ik maak mij drukker als het gaat om gelijke kansen op onderwijs, zorg, arbeid, rechten ongeacht afkomst.

Dat hele ZP geneuzel zorgt voor meer polarisatie. Het is voer voor extreem rechts en links. Daar word de maatschappij niet beter van.
pi_193497571
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:47 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Hier mag airfryer gerust langs komen. Zwarte piet zal zolang ik jonge kinderen heb gewoon langskomen. Niet om hem of andere te vervelen. Ik geef graag mijn kids de jeugd die ik zelf ook heb gehad (is me bevallen) waar mogelijk.

Ik heb niet eens zelf kinderen, maar ik herken dat gevoel denk ik wel. De kindertijd is voor de meesten gewoon een mooie herinnering aan een zorgeloze tijd en aan, zoals de Duitsers dat dan noemen, "eine heile Welt". Als die herinnering dan ineens gelijkgesteld wordt aan o.a. racisme, zwarte slavernij en nu een racistische politiemoord in de VS is het alsof je in het beklaagdenbankje zit omdat je ooit Sinterklaas gevierd hebt. Die weerstand tegen afschaffing of verandering van zwarte Piet snap ik wat dat betreft maar wat goed.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_193497612
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 00:13 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat hele ZP geneuzel zorgt voor meer polarisatie. Het is voer voor extreem rechts en links. Daar word de maatschappij niet beter van.
Social media is niet de maatschappij. 9 van de 10 Nederlanders kan het niks schelen als zwarte piet voortaan blauw of paars is.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 00:28:01 #105
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193497729
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 00:20 schreef havanagila het volgende:

[..]

Social media is niet de maatschappij. 9 van de 10 Nederlanders kan het niks schelen als zwarte piet voortaan blauw of paars is.
Vorig jaar waren de uitkomsten van de onderzoeken nog anders.

Wat is er veranderd?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 6 juni 2020 @ 00:28:55 #106
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193497743
quote:

[..]

Dit
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 6 juni 2020 @ 00:39:31 #107
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_193497905
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Er leven ruim 5 keer zo veel blanken als zwarten in de VS maar het verschil in dodelijke slachtoffers is maar een factor 2..
Tja zwarten Amerikanen zijn dan ook over het algemeen meer betrokken bij criminaliteit (ruim 50%) terwijl ze met veel minder zijn.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 00:42:54 #108
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_193497960
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is allemaal leuk en aardig. Het punt is ook niet zo zeer of ze vaker betrokken zijn bij criminaliteit of vaker door politie worden neergeschoten. Dat zijn feiten, als we de statistieken tenminste mogen geloven. De vraag is: WAAROM? Is dat omdat ze dommer zijn dan blanken? Luier zijn dan blanken? Meer van geweld houden dan blanken? Of is dat omdat ze veel minder kansen krijgen in hun leven en op de arbeidsmarkt vanwege hun huidskleur?
Dat is omdat ze veel in achterstandsbuurten wonen en in plaats van dat ze er wat van proberen te maken om een goed leven te hebben hun geld te verdienen en gewoon een goed mens proberen te zijn lopen ze te janken dat het komt omdat ze zwart zijn.
Zo voeden ze hun kinderen ook op (overigens gelukkig niet veel ook niet) het is een cirkel waarin ze blijven hangen.

Zogenaamd witte privileges vertel dat maar aan al die witte die ook door corona nu hun baan kwijt zijn of die op straat wonen voedselbank en 70 jarige blanke mensen die je boodschappen inpakken in de USA.

Deze twee vertellen hoe het echt zit eens met deze twee zwarte amerikanen ^O^ komen ook keurig en correct over.
Zwarte Amerikanen schieten jaarlijks duizenden broeders af in hun hoods :')

[ Bericht 23% gewijzigd door Nicksanders op 06-06-2020 00:48:09 ]
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 01:00:30 #109
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_193498223
Ik geef ze een koekje.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_193500895
Mark Rutte is een held. En Zwarte Piet is verleden tijd na de acties van de blokkeerfriezen, de protesten in Eindhoven en na het racisme bij FC Den Bosch.
pi_193501066
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:45 schreef skrn het volgende:
Mark Rutte is een held. En Zwarte Piet is verleden tijd na de acties van de blokkeerfriezen, de protesten in Eindhoven en na het racisme bij FC Den Bosch.
Daarentegen is de actie van kozp mbt de demonstraties bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. Ben benieuwd of dat nog invloed heeft.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:02:27 #112
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193501073
quote:

[..]

Tja, mij maakt het totaal niets uit hoe men Sinterklaas viert. Ik maak mij drukker als het gaat om gelijke kansen op onderwijs, zorg, arbeid, rechten ongeacht afkomst.

Met je eens. En mensen door bijvoorbeeld onderwijs goed informeren over de achtergronden van zaken als slavernij bijvoorbeeld zou ook wel eens een slok op een borrel kunnen schelen denk ik. Wat meer begrip hebben voor elkaars achtergronden. Iets wat ik mis zeker bij extreem links en rechts. Iedereen waar je het niet mee eens bent maar voor racist en of linkse tokkie uitmaken zet ook geen zoden aan de dijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Redactie Sport zaterdag 6 juni 2020 @ 10:09:24 #113
274204 crew  Mexicanobakker
pi_193501174
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarentegen is de actie van kozp mbt de demonstraties bij velen in het verkeerde keelgat geschoten. Ben benieuwd of dat nog invloed heeft.
Ik denk dat KOZP bij weinig Nederlanders op respect kan rekenen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_193501232
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 00:42 schreef Nicksanders het volgende:

Dat is omdat ze veel in achterstandsbuurten wonen en in plaats van dat ze er wat van proberen te maken om een goed leven te hebben hun geld te verdienen en gewoon een goed mens proberen te zijn lopen ze te janken dat het komt omdat ze zwart zijn.

Je hebt deels een punt, maar je weet zelf ook dat als je in een achterstandswijk opgroeit, het lastig is om eruit te komen. Dat gebeurt met blanken hier ook. Dan blijf je inderdaad in een cirkel hangen...
Facts don't care about your feelings
pi_193501290
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:13 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je hebt deels een punt, maar je weet zelf ook dat als je in een achterstandswijk opgroeit, het lastig is om eruit te komen. Dat gebeurt met blanken hier ook. Dan blijf je inderdaad in een cirkel hangen...
Maar daarom heeft het veel minder met racisme te maken dan nu wordt voorgehouden.
pi_193501303
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:17 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Maar daarom heeft het veel minder met racisme te maken dan nu wordt voorgehouden.
Dat is zeker waar.
Facts don't care about your feelings
pi_193502092
Zwarte piet veranderen naar Witte piet. RAL 9010 is alleen nog toegestaan. Iedereen blij.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 11:18:41 #118
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193502127
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:45 schreef skrn het volgende:
:') :') :')
pi_193502182
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:55 schreef Mar_an het volgende:
Update: Gezien er tijdens de intocht in Eindhoven ook dingen over Hitler werden geroepen, interpreteerden wij de gestrekte rechterarm van de betoger op de eerste foto als een Hitlergroet. In de reacties zijn we erop gewezen dat dit ook gezien kan worden als het strekken van de arm om het spreekkoor kracht bij te zetten, zoals ook bij voetbalwedstrijden gebeurt. Mogelijk werd er dus niet bewust een Hitlergroet uitgebracht door de personen op deze foto.

https://www.vice.com/nl/a(...)len-voor-zwarte-piet
Vice zou moeten bewijzen dat er inderdaad iets met Hitler geroepen is. Op de videobeelden is dat namelijk nergens terug te vinden.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 11:34:28 #120
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193502337
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ik denk dat KOZP bij weinig Nederlanders op respect kan rekenen.
Mijn respect hebben ze. Dat komt omdat ik langer dan 2 seconden nadenk over dit soort kwesties.
pi_193502360
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:34 schreef Briqq het volgende:

[..]

Mijn respect hebben ze. Dat komt omdat ik langer dan 2 seconden nadenk over dit soort kwesties.
En acties als ''ik schop Zwarte Piet in zijn gezicht'' neem je op de koop toe?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 11:36:48 #122
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193502361
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 00:20 schreef havanagila het volgende:

[..]

Idd.

"Het is een kinderfeestje, kinderen zien ZP niet als racisme, ik ben ook geen racist"
"Ok, maar volwassenen zeggen wel dat ze er negatieve ervaringen mee hebben. En kinderen maakt het niets uit."
"mIjN kiNdErFeEstJe!!"
  zaterdag 6 juni 2020 @ 11:37:49 #123
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193502372
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En acties als ''ik schop Zwarte Piet in zijn gezicht'' neem je op de koop toe?
Ik moet het eerste fysieke geweldsdelict richting een zwarte piet nog zien. Ik zie echter genoeg bedreigingen en fysieke intimidaties richting de KOZP-demonstranten.
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 11:38:43 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193502382
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:34 schreef Briqq het volgende:

[..]

ik ook maar ik heb helemaal niets met die malloten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193502529
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 11:37 schreef Briqq het volgende:

[..]

Ik moet het eerste fysieke geweldsdelict richting een zwarte piet nog zien.
Sinterklaas belaagd in Laak:

En die uitspraken van Akwasi op een bomvol plein (Zwarte Piet moet terug naar zijn hoerenmoeder en ik trap hem in zijn gezicht) helpen ook niet mee om het een gezellig feest te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')