abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:22:15 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193492892
Rutte: ik ben anders gaan denken over Zwarte Piet.
quote:
Premier Rutte heeft "grote veranderingen" doorgemaakt in zijn standpunt over Zwarte Piet. Hij heeft nu meer begrip voor mensen die zich gediscrimineerd voelen door de zwart geschminkte hulp van Sinterklaas, zo maakte hij duidelijk in een debat in de Tweede Kamer naar aanleiding van de anti-racismedemonstraties in Nederland.

quote:
Hij hoorde eerst tot de groep "Zwarte Piet is zwart", zei hij. Het gaat om de periode vanaf 2013 toen de discussie oplaaide naar aanleiding van een brief van de Verenigde Naties die opheldering vroeg over het stereotiepe beeld van Zwarte Piet bij het feest in december.

Denken
Rutte zegt dat hij in de loop van tijd veel mensen heeft ontmoet "met een donkere huidskleur die zeiden zich ongelofelijk gediscrimineerd te voelen omdat Zwarte Piet zwart was". Dat heeft de premier aan het denken gezet. "Dat is het laatste wat je wilt bij een Sinterklaasfeest."

Hij denkt dat Zwarte Piet over een aantal jaren verdwenen is. "Over een aantal jaren zullen er bijna geen Pieten meer zwart zijn."

Rutte wil niet dat de overheid afdwingt dat Zwarte Piet verdwijnt, ook omdat veel mensen van de traditie houden. "Het heeft geen zin onder dwang mensen te dwingen het symbool los te laten".

Rutte zei gisteren al dat ook Nederland een probleem heeft met racisme. In de Verenigde Staten is veel onrust naar aanleiding van de dood op George Floyd die om het leven kwam nadat hij minutenlang op de grond werd gedrukt door een witte politieman.
Bron: NOS Filmpje!
==========================================
Tja, ik weet het niet hoor... Waarom nou altijd zwarte piet de schuld geven...
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:22:55 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193492899
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 18:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ben jij soms vergeten wie deze hele discussie begonnen is? Wie begonnen is met tussen de kinderen staan te demonstreren? Wie Amerikaans idioom als 'witten' en 'blackface' geïntroduceerd heeft. En wie Zwarte Piet continu racisme noemt?

Ja, en dan reken je Nederlanders die zich niet kunnen beheersen er op af. Maar de treiteraars en provocateurs niet.
Ik reken niemand af want ik heb de macht helemaal niet om te kunnen bepalen of Piet zwart is of een roetveeg heeft. Het is wat ik heb zien gebeuren. En zelf had ik het ook liever gehouden wat het was.

Punt is alleen dat dit soort discussies wint door beeldvorming. Toen die discussie ging spelen werd Zwarte Piet ineens enorm interessant voor een grote groep bruinhemden die het vooral zien als een manier om zieltjes te winnen of om een podium te hebben om allerlei haatdiarree de publieke ruimte in te spuien en mensen te bedreigen. Daarmee worden etters van KOZP vanzelf de underdog die ineens nog redelijk lijken te klinken ook. Dus ja dan jaag je de publieke opinie wel hun kant op want weinig mensen willen met extreemrechts geassocieerd worden.

Dus ja daar wordt je als voorstander van Zwarte Piet wel vrij moedeloos van. Alsof je in een team speelt waar een paar spelers voortdurend in eigen doel trapt.
pi_193492989
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:15 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Geef eens wat bronnen van blanken die op een disproportionele manier zijn vermoord door de politie :)
Number of people shot to death by the police in the United States from 2017 to 2020, by race

2017 2018 2019 2020
White 457 399 370 172
Black 223 209 235 88

Blanken zijn vaker het slachtoffer dan zwart.

https://www.statista.com/(...)y-us-police-by-race/
Land of the free. Home of the brave.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:32:10 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_193493014
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:30 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Number of people shot to death by the police in the United States from 2017 to 2020, by race

2017 2018 2019 2020
White 457 399 370 172
Black 223 209 235 88

Blanken zijn vaker het slachtoffer dan zwart.
Geef eens wat bronnen waarin blanken op een disproportionele manier zijn vermoord door de politie :) :) :)
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193493042
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:30 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Number of people shot to death by the police in the United States from 2017 to 2020, by race

2017 2018 2019 2020
White 457 399 370 172
Black 223 209 235 88

Blanken zijn vaker het slachtoffer dan zwart.

https://www.statista.com/(...)y-us-police-by-race/
Er leven ruim 5 keer zo veel blanken als zwarten in de VS maar het verschil in dodelijke slachtoffers is maar een factor 2..
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:34:07 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_193493048
Of weet je, laat die bronnen maar zitten, je zult ze toch niet vinden. Je begrijpt overduidelijk het punt niet wat ik probeer te maken. Het is geen wonder waarom mensen hier op FOK! een bepaald beeld van jou hebben en je blijft het maar bevestigen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:34:19 #7
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_193493053
"ik ben anders gaan denken omdat ik de stemmen van gekleurde mensen niet wil verliezen in deze raciaal gevoelige tijden"
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_193493057
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Er leven ruim 5 keer zo veel blanken als zwarten in de VS maar het verschil in dodelijke slachtoffers is maar een factor 2..
Zwarten zijn ook negen keer meer betrokken bij criminele activiteiten dan blanken in de VS. Kom zo met een bron.
Land of the free. Home of the brave.
pi_193493099
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:34 schreef Fok-it het volgende:
Of weet je, laat die bronnen maar zitten, je zult ze toch niet vinden. Je begrijpt overduidelijk het punt niet wat ik probeer te maken. Het is geen wonder waarom mensen hier op FOK! een bepaald beeld van jou hebben en je blijft het maar bevestigen.
Ok. Laat maar dan ja.
Land of the free. Home of the brave.
pi_193493186
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:34 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Zwarten zijn ook negen keer meer betrokken bij criminele activiteiten dan blanken in de VS. Kom zo met een bron.
Dat is allemaal leuk en aardig. Het punt is ook niet zo zeer of ze vaker betrokken zijn bij criminaliteit of vaker door politie worden neergeschoten. Dat zijn feiten, als we de statistieken tenminste mogen geloven. De vraag is: WAAROM? Is dat omdat ze dommer zijn dan blanken? Luier zijn dan blanken? Meer van geweld houden dan blanken? Of is dat omdat ze veel minder kansen krijgen in hun leven en op de arbeidsmarkt vanwege hun huidskleur?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:41:03 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493189
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:34 schreef BlackEyedAngel het volgende:
"ik ben anders gaan denken omdat ik de stemmen van gekleurde mensen niet wil verliezen in deze raciaal gevoelige tijden"
Die had hij toch al niet.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:41:50 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_193493206
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:34 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Zwarten zijn ook negen keer meer betrokken bij criminele activiteiten dan blanken in de VS. Kom zo met een bron.
Joh. Raar he met de segregatie in Amerika
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193493217
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:22 schreef Hexagon het volgende:
Punt is alleen dat dit soort discussies wint door beeldvorming.
Wat dat betreft zitten de anti-Pieten ook gewoon beter. Kijk maar eens hoe vaak ze aan de diverse talkshowtafels zaten.
pi_193493260
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik reken niemand af want ik heb de macht helemaal niet om te kunnen bepalen of Piet zwart is of een roetveeg heeft. Het is wat ik heb zien gebeuren. En zelf had ik het ook liever gehouden wat het was.

Punt is alleen dat dit soort discussies wint door beeldvorming. Toen die discussie ging spelen werd Zwarte Piet ineens enorm interessant voor een grote groep bruinhemden die het vooral zien als een manier om zieltjes te winnen of om een podium te hebben om allerlei haatdiarree de publieke ruimte in te spuien en mensen te bedreigen. Daarmee worden etters van KOZP vanzelf de underdog die ineens nog redelijk lijken te klinken ook. Dus ja dan jaag je de publieke opinie wel hun kant op want weinig mensen willen met extreemrechts geassocieerd worden.

Dus ja daar wordt je als voorstander van Zwarte Piet wel vrij moedeloos van. Alsof je in een team speelt waar een paar spelers voortdurend in eigen doel trapt.
Eens.

Voor mij was het om het even of ZP wel of niet blijft. Zelf heb ik er niks mee en kinderen genieten sowieso wel als ze aandacht, snoep en cadeaus krijgen dus het maakt hen ook niets uit.

Echter door de aanhoudende storm aan racistische uitlatingen n.a.v. deze discussie snap ik dat steeds meer mensen de kant op bewegen richting 'weg met ZP'.

Rechts of pro-ZP, want ze zijn vast niet allemaal rechts is het racistische vooroordeel (wat er dus misschien niet eens was in de ogen van velen) nu zelf aan het waarmaken en gooit de eigen glazen in op dit punt.
pi_193493287
Als je maar lang genoeg blijft drammen, janken en moreel chanteren krijg je vanzelf je zin in Nederland. Of het nu gaat om dit soort mensen of boa's die toch wapens krijgen. Ik denk niet dat dit de manier van regeren is die je moet willen.

Al die lui die met de meest grove bewoordingen de voorstanders van ZP bestreden kunnen wat mij betreft de tyfus krijgen. Ik heb als kind nooit aan een zwart persoon gedacht toen ik ZP zag. Ik heb nooit een kind uitgescholden voor ZP. Ik heb dat ook nooit horen gebeuren. Nou komt dat waarschijnlijk ook omdat ik in een dorp opgroeide waar amper een zwart persoon te vinden was.

Toch moeten we het hoofddoel van Sinterklaas niet vergeten: kinderen gelukkig maken. Er worden blijkbaar kinderen ieder jaar gepest, omdat we veel te grappige volwassenen hebben die hun kinderen kutdingen leren. Als het veranderen van ZP het leven van kinderen kan verbeteren, moeten we dat vooral doen.
pi_193493294
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat dat betreft zitten de anti-Pieten ook gewoon beter. Kijk maar eens hoe vaak ze aan de diverse talkshowtafels zaten.
Dat krijg je als de staatsomroep aan jouw kant staat. En actief hier in meewerkt.

Hier mag airfryer gerust langs komen. Zwarte piet zal zolang ik jonge kinderen heb gewoon langskomen. Niet om hem of andere te vervelen. Ik geef graag mijn kids de jeugd die ik zelf ook heb gehad (is me bevallen) waar mogelijk.

De volgende stap waar ze al mondjesmaat mee bezig zijn. Is om de rest van het feest te ontwortelen. Denk hierbij aan Sinterklaas en zijn mijter.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:48:31 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_193493320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Als het veranderen van ZP het leven van kinderen kan verbeteren, moeten we dat vooral doen.
Dit is eigenlijk de hele essentie waar het over gaat ja
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193493346
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:48 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk de hele essentie waar het over gaat ja
In mijn dorp wordt letterlijk geen 1 zwarte. Alleen wat gekleurde waarom moet zwarte piet hier weg ?

Om kinderen in rotjeknor een plezier te doen die hier niet komen of wonen?
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:51:48 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_193493383
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:50 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

In mijn dorp wordt letterlijk geen 1 zwarte. Alleen wat gekleurde waarom moet zwarte piet hier weg ?

Om kinderen in rotjeknor een plezier te doen die hier niet komen of wonen?
Hou jij lekker in Schubbekutteveen zwarte piet aan. Misschien heb je het nog niet gemerkt maar die boerse afzondering die jullie provincialen prediken legt jullie geen windeieren
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 5 juni 2020 @ 19:55:34 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493456
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:45 schreef FYazz het volgende:

[..]

Eens.

Voor mij was het om het even of ZP wel of niet blijft. Zelf heb ik er niks mee en kinderen genieten sowieso wel als ze aandacht, snoep en cadeaus krijgen dus het maakt hen ook niets uit.

Echter door de aanhoudende storm aan racistische uitlatingen n.a.v. deze discussie snap ik dat steeds meer mensen de kant op bewegen richting 'weg met ZP'.

Rechts is het racistische vooroordeel (wat er dus misschien niet eens was in de ogen van velen) nu zelf aan het waarmaken en gooit de eigen glazen in op dit punt.
Ja ik ben tegen het veranderen van Zwarte Piet. Niet omdat Zwarte Piet me nou wat kan schelen. Maar ik vind het meer een symptoom voor een samenleving waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik vind het belangrijk dat mensen iets van elkaar kunnen hebben en daar draagt KOZP niet aan bij. Dus dan ga je discussies aan, want er zijn genoeg argumenten om uit te leggen waarom het niet als racistisch gezien moet worden. Zo werkt het met cultuur. Verandering of behoud van dingen komen door discussies en bewegingen.

Helaas is er dan een groep IQ-loze extreemrechtse figuren die iedere allochtoon waar ze het niet mee eens zijn als reden zien om vreemdelingenhaat, bedreiging en geweld te vertonen. En waarbij mensen dus vanzelf het idee krijgen dat wanneer die groep ZP omarmt, het dan vast wel racistisch zal zijn. Die hebben de discussie uiteindelijk beslist. Maar wel in het voordeel van KOZP.
pi_193493478
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:51 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hou jij lekker in Schubbekutteveen zwarte piet aan. Misschien heb je het nog niet gemerkt maar die boerse afzondering die jullie provincialen prediken legt jullie geen windeieren
Allemaal onzin wat je nu uitkraamt. Ik woon tegen de randstad aan. Wat het met boers te maken heeft is mij ook ontschoten. Nederland is ong 1 grote stad op de noordelijke provincies en Zeeland na.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 19:59:29 #22
319979 Fok-it
All is well
pi_193493547
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:56 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Allemaal onzin wat je nu uitkraamt. Ik woon tegen de randstad aan. Wat het met boers te maken heeft is mij ook ontschoten. Nederland is ong 1 grote stad op de noordelijke provincies en Zeeland na.
Het alles bij het oude willen laten, niet open staan voor transparantie of verandering noem ik behoorlijk boers ja
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193493575
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja ik ben tegen het veranderen van Zwarte Piet. Niet omdat Zwarte Piet me nou wat kan schelen. Maar ik vind het meer een symptoom voor een samenleving waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik vind het belangrijk dat mensen iets van elkaar kunnen hebben en daar draagt KOZP niet aan bij. Dus dan ga je discussies aan, want er zijn genoeg argumenten om uit te leggen waarom het niet als racistisch gezien moet worden. Zo werkt het met cultuur. Verandering of behoud van dingen komen door discussies en bewegingen.

Helaas is er dan een groep IQ-loze extreemrechtse figuren die iedere allochtoon waar ze het niet mee eens zijn als reden zien om vreemdelingenhaat, bedreiging en geweld te vertonen. En waarbij mensen dus vanzelf het idee krijgen dat wanneer die groep ZP omarmt, het dan vast wel racistisch zal zijn. Die hebben de discussie uiteindelijk beslist. Maar wel in het voordeel van KOZP.
Die agressieve klapmongolen van KOZP zijn voor mij ook de reden geweest om jarenlang nee te zeggen. Het probleem van progressieven is dat zoveel van hun leden totaal afstotelijke mensen zijn. Het is maar een van de vele voorbeelden, maar welke gek gaat nou demonstreren tussen de kinderen als je weet dat er voetbalhooligans komen? Die voetbalhooligans zijn nog veel fouter in dat geval, maar je bent echt een enge narcist als je het dan toch per se op die tijdstip en plaats wil doorzetten.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:01:20 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493586
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:46 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je maar lang genoeg blijft drammen, janken en moreel chanteren krijg je vanzelf je zin in Nederland. Of het nu gaat om dit soort mensen of boa's die toch wapens krijgen. Ik denk niet dat dit de manier van regeren is die je moet willen.

Al die lui die met de meest grove bewoordingen de voorstanders van ZP bestreden kunnen wat mij betreft de tyfus krijgen. Ik heb als kind nooit aan een zwart persoon gedacht toen ik ZP zag. Ik heb nooit een kind uitgescholden voor ZP. Ik heb dat ook nooit horen gebeuren. Nou komt dat waarschijnlijk ook omdat ik in een dorp opgroeide waar amper een zwart persoon te vinden was.

Toch moeten we het hoofddoel van Sinterklaas niet vergeten: kinderen gelukkig maken. Er worden blijkbaar kinderen ieder jaar gepest, omdat we veel te grappige volwassenen hebben die hun kinderen kutdingen leren. Als het veranderen van ZP het leven van kinderen kan verbeteren, moeten we dat vooral doen.
Bedank dan maar al die extreemrechtse "voorstanders" van ZP, die met hun gedrag en uitlatingen de associatie tussen ZP en racisme wel heel makkelijk hebben gemaakt.
pi_193493612
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja ik ben tegen het veranderen van Zwarte Piet. Niet omdat Zwarte Piet me nou wat kan schelen. Maar ik vind het meer een symptoom voor een samenleving waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik vind het belangrijk dat mensen iets van elkaar kunnen hebben en daar draagt KOZP niet aan bij. Dus dan ga je discussies aan, want er zijn genoeg argumenten om uit te leggen waarom het niet als racistisch gezien moet worden. Zo werkt het met cultuur. Verandering of behoud van dingen komen door discussies en bewegingen.

Helaas is er dan een groep IQ-loze extreemrechtse figuren die iedere allochtoon waar ze het niet mee eens zijn als reden zien om vreemdelingenhaat, bedreiging en geweld te vertonen. En waarbij mensen dus vanzelf het idee krijgen dat wanneer die groep ZP omarmt, het dan vast wel racistisch zal zijn. Die hebben de discussie uiteindelijk beslist. Maar wel in het voordeel van KOZP.
Dit inderdaad
pi_193493637
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bedank dan maar al die extreemrechtse "voorstanders" van ZP, die met hun gedrag en uitlatingen de associatie tussen ZP en racisme wel heel makkelijk hebben gemaakt.
Zeker. De hooligan tegendemonstranten waren voor mij het dieptepunt van deze hele saga.
pi_193493654
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Die agressieve klapmongolen van KOZP zijn voor mij ook de reden geweest om jarenlang nee te zeggen. Het probleem van progressieven is dat zoveel van hun leden totaal afstotelijke mensen zijn. Het is maar een van de vele voorbeelden, maar welke gek gaat nou demonstreren tussen de kinderen als je weet dat er voetbalhooligans komen? Die voetbalhooligans zijn nog veel fouter in dat geval, maar je bent echt een enge narcist als je het dan toch per se op die tijdstip en plaats wil doorzetten.
Ook eens hoor. Werkt beide kanten op.

De vraag is, hoe krijgen we de narcisten, agressievelingen en schreeuwers stil?

Een normaal gesprek voeren helpt niet, kennis delen helpt niet en negeren ook niet :?
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 20:06:12 #28
319979 Fok-it
All is well
pi_193493680
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:04 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ook eens hoor. Werkt beide kanten op.

De vraag is, hoe krijgen we de narcisten, agressievelingen en schreeuwers stil?

Een normaal gesprek voeren helpt niet, kennis delen helpt niet en negeren ook niet :?
Waarschijnlijk moet het eerst een keer echt enorm escaleren voor beide partijen weer een fatsoenlijk gesprek met elkaar kunnen voeren.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193493700
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zeker. De hooligan tegendemonstranten waren voor mij het dieptepunt van deze hele saga.
En niet de racisten van BLM/KOZP ? Ik snap niet zo goed wat de 1 beter of minder doet als de andere.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:09:12 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493734
Ik vond nog een oud stukje dat ik in 2013 schreef, toen ik nog niet had voorzien hoe dit zou gaan lopen. :D

quote:
Zwarte Piet discussie slecht voor onderlinge tolerantie

De zwarte Pieten discussie begint steeds meer een jaarlijks terugkerend fenomeen te worden. Een paar opiniemakers uit de progressieve hoek betogen dat deze fictieve figuur toch best wel stigmatiserend en vernederend is naar onze gekleurde landgenoten. Daar reageren dan wat conservatievere mensen weer op alsof ze door een wesp gestoken zijn. Er volgt wat emotioneel debat waar ordinair gescheld vaak niet ontbreekt. Vervolgens vind het sinterklaasfeest gewoon plaats en gaat men weer over tot de orde van de dag. Het is onderhand zo voorspelbaar geworden dat het onderdeel is geworden van onze folklore.

Nu zijn cultuur en tradities geen statische begrippen. Ze zijn voor verandering vatbaar en mogen dus ook wel ter discussie worden gesteld. De verbetenheid en drammerigheid van de tegenstanders van zwarte Piet wekken echter behoorlijk wat ergernis. Degenen die de discussie starten menen hiermee een bijdrage te moeten doen aan een multiculturele samenleving. Het tegendeel is waar het leidt tot zinloze polarisatie tussen culturen. Soms zul je moeten zeggen: “Leven en laten leven”. Zeker in een multiculturele samenleving is een dergelijke houding zeer nodig.

Of zwarte Piet een erfenis is van een dubieus slavernijverleden daar zijn de meningen over verdeeld. De geschiedenis hiervan doet ook eigenlijk helemaal niet meer ter zake. De context waarin zwarte Piet tegenwoordig bestaat heeft niets met slavernij over blanke overheersing te maken. Er is in Nederland niemand die Sinterklaas viert met racistische motieven. Het feest is een onderdeel geworden van de leeftraditie van een groot deel van de Nederlanders. Mocht iemand het als vernederend opvatten dan kan hem verteld worden dat het zo toch echt niet bedoeld is. Meer kan ik er ook niet van maken. We kunnen immers alles waar iemand enig aanstoot aan zou kunnen nemen wel in de ban gaan doen. Willen we in een dergelijk intolerante maatschappij leven? Soms zou je mensen moeten vragen om wat minder lange tenen. Je kunt je volledig gaan opvreten vanwege het feit dat er wellicht mensen een feest vieren met onderdelen die je niet aanstaan. Maar waarom zou je? Er wordt niemand op wat voor wijze dan ook serieus benadeeld met dit feest. Iedereen mag meedoen wanneer daar de behoefte aan is.

Het probleem ligt ook niet eens zozeer bij zwarte Piet zelf. Het probleem is dat degenen die de discussie jaarlijks aanzwengelen een bijdrage doen aan het voeden van intolerantie. In een multiculturele samenleving zul je ruimte moeten bieden aan mensen die er hun eigen tradities op nahouden. En dat is ook zo voor de inheemse cultuur. Je kunt pas echt van goede integratie spreken als je elkaars onschuldige onhebbelijkheden kunt accepteren. Zolang er geen mensenrechten van enig individu worden geschonden, dan is er geen goede reden om je druk te gaan maken over de invulling van andermans feestjes.

Zwarte Piet zal voorlopig niet verdwijnen. We leven in een vrij land en de traditionele vorm van het sinterklaasfeest heeft een breed draagvlak. Het is gelukkig onmogelijk om te gaan verbieden dat mensen op die manier zullen blijven vieren. Daar zal een jaarlijkse folklore van discussie weinig verandering in aanbrengen. Staak daarom zinloze discussies over de invulling van elkaars feesten. Leer ermee leven dat er in een vrij land cultuuruitingen gedaan worden die niet in je straatje passen. Laat men zich liever druk gaan maken over schendingen van mensenrechten en echt racisme.
Die mening staat nog steeds. Maar ik realiseer me dat het een verloren zaak is.
pi_193493784
Maar goed, voor mij weer genoeg ZP gepraat zo vroeg in het jaar :P

Dus ik sluit hier af met herhalen van deze post en uiteindelijk ook het belangrijkste.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:46 schreef Glazenmaker het volgende:

Toch moeten we het hoofddoel van Sinterklaas niet vergeten: kinderen gelukkig maken. Als het veranderen van ZP het leven van kinderen kan verbeteren, moeten we dat vooral doen.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:12:39 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493808
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:07 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

En niet de racisten van BLM/KOZP ? Ik snap niet zo goed wat de 1 beter of minder doet als de andere.
KOZP is in de discussie in ieder geval grotendeels op de bal blijven spelen en gefocust gebleven op hun doel dat ZP weg moet. Voor die extreemrechtse "cultuurbeschermers" was het meer een bijzaak om groepsgerichte vreemdelingenhaat te kunnen spuien.
pi_193493850
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

KOZP is in de discussie in ieder geval grotendeels op de bal blijven spelen en gefocust gebleven op hun doel dat ZP weg moet. Voor die extreemrechtse "cultuurbeschermers" was het meer een bijzaak om groepsgerichte vreemdelingenhaat te kunnen spuien.
Dat is vooral jouw interpretatie. Ik snap niet zo goed waarom je zwarte racisten moet goed praten en of gedogen (niet direct jij maar in het algemeen) om toch voor de anti zwarte piet/genuanceerde variant te zijn.
pi_193493887
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 19:55 schreef Hexagon het volgende:
Ja ik ben tegen het veranderen van Zwarte Piet. Niet omdat Zwarte Piet me nou wat kan schelen. Maar ik vind het meer een symptoom voor een samenleving waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik vind het belangrijk dat mensen iets van elkaar kunnen hebben en daar draagt KOZP niet aan bij. Dus dan ga je discussies aan, want er zijn genoeg argumenten om uit te leggen waarom het niet als racistisch gezien moet worden. Zo werkt het met cultuur. Verandering of behoud van dingen komen door discussies en bewegingen.
Eens.

Ik denk dat als KOZP en consorten niet van die verschrikkelijke drammers en eisers geweest waren. Anderen er ook nauwelijks iets om gegeven hadden.

Quincy en Gario hadden ook kunnen beginnen door handtekeningen op te halen en deze aan Sinterklaas aan te bieden. Een stuk leuker dan overal waar een Zwarte Piet is een kinderfeestje verstieren.

quote:
Helaas is er dan een groep IQ-loze extreemrechtse figuren die iedere allochtoon waar ze het niet mee eens zijn als reden zien om vreemdelingenhaat, bedreiging en geweld te vertonen. En waarbij mensen dus vanzelf het idee krijgen dat wanneer die groep ZP omarmt, het dan vast wel racistisch zal zijn. Die hebben de discussie uiteindelijk beslist. Maar wel in het voordeel van KOZP.
Ik denk dat de reacties eigenlijk wel meevallen. 10 jaar terug zag nauwelijks iemand racisme in Zwarte Piet. Zwarte Piet werd breed gezien als een onderdeel van de Nederlandse cultuur. En van die overtuigende meerderheid hebben we alleen een stel voetbalsupporters gezien die zich echt misdragen hebben.

Daarbij is KOZP (en consorten) flink gesteund door een kleine groep progressieve Nederlanders, een groep die in de media flink oververtegenwoordigd is. Ook dat geeft een vertekend beeld. Alles dat de voorstanders van Zwarte Piet fout doen is flink uitgemolken. Andersom niet. Die toespraak van Akwsi heb ik bijvoorbeeld nergens in de reguliere media gezien.
pi_193493924
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:04 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ook eens hoor. Werkt beide kanten op.

De vraag is, hoe krijgen we de narcisten, agressievelingen en schreeuwers stil?

Een normaal gesprek voeren helpt niet, kennis delen helpt niet en negeren ook niet :?
Ik heb geen idee. We missen denk ik vooral maatschappelijke leiders die enig respect kunnen afdwingen. We hebben ruggengraatloze draaiers die denken wat de peilingen denken zoals Rutte, hypocriete moralisten zoals Klaver en opruiende schreeuwers zoals Baudet. Als een van hun wat zegt dan neemt alleen de eigen achterban het serieus, omdat de rest van het land 0 reden heeft om dat te doen.

Zo'n Rutte bijvoorbeeld had deze discussie prima kunnen leiden. He jongens we hebben een maatschappelijke situatie. De gemoederen lopen af en toe hoog op, maar laten we niet vergeten dat het over een fictionele kindervriend gaat. We moeten daar toch wel beter kunnen discussiëren dan elkaar voor rotte vis uitmaken. We moeten het vertrouwen in elkaar hebben dat de ander niet het slechtste met je voor heeft. Het overgrote deel van de mensen heeft nooit wat racistisch bedoeld met zwarte piet, dus om er meteen slechte motieven aan te koppelen helpt de discussie niet, maar er zijn blijkbaar ook kinderen die problemen hebben door ZP en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Kunnen we het eens zijn dat ZP er voor de kinderen moet zijn? Ja. Mooi hoe gaan we dan verder?

Hij kwam niet verder dan grappend zeggen dat ZP nu eenmaal zwart was toen het veilig was en hij draaide toen het politiek handig was om zwarte mensen te steunen op welke manier dan ook.
pi_193493932
Jullie denken dat dit stopt als zwarte piet verdwenen is ?

Denken jullie niet dat ze doorgaan over bijv de christelijke mijter van de Sint ? Of dat de Sint een zwarte moet zijn..
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:20:43 #37
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193493936
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:17 schreef luxerobots het volgende:
Ik denk dat als KOZP en consorten niet van die verschrikkelijke drammers en eisers geweest waren. Anderen er ook nauwelijks iets om gegeven hadden.
Dat werkt 2 kanten op; door de nogal heftige reacties vanuit de meer extreem rechtse zijde heb je weer mensen die nu juist voor het verdwijnen van Zwarte Piet zijn.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:42 #38
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193493948
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:20 schreef JANdeDERDE het volgende:
Jullie denken dat dit stopt als zwarte piet verdwenen is ?

Denken jullie niet dat ze doorgaan over bijv de christelijke mijter van de Sint ? Of dat de Sint een zwarte moet zijn..
Nee, dat is een beetje een rare manier om maar niet op kritiek in te gaan. "Ja maar als we dat nu wel doen dan blijven ze bezig!!!" Het is veel zinniger om de kritiek op z'n merites te beoordelen.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:43 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193493949
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:15 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Dat is vooral jouw interpretatie. Ik snap niet zo goed waarom je zwarte racisten moet goed praten en of gedogen (niet direct jij maar in het algemeen) om toch voor de anti zwarte piet/genuanceerde variant te zijn.
Ik praat het niet goed. Maar ze hebben het gewoon veel beter aangepakt. Daarom is Zwarte Piet een verloren zaak.
pi_193493951
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:20 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Dat werkt 2 kanten op; door de nogal heftige reacties vanuit de meer extreem rechtse zijde heb je weer mensen die nu juist voor het verdwijnen van Zwarte Piet zijn.
Dat is die groep altijd al geweest hoor.
pi_193493962
Schaamteloze opportunist is het toch.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_193493974
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik praat het niet goed. Maar ze hebben het gewoon veel beter aangepakt. Daarom is Zwarte Piet een verloren zaak.
True wat vooral komt imo uit het feit dat ze de machthebbers/mensen met invloed grotendeels aan hun kant hebben. De NOS gooit dit met regelmaat de ether in alsof ze zelf onderdeel zijn van KOZP.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:25:55 #43
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_193494017
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:21 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Dat is die groep altijd al geweest hoor.
Nee, die groep wordt groter door de extreme geluiden. En dat werkt 2 kanten op; zo heb je mensen die door het gestrekte been van Gario tegen zijn en mensen die door het gestrekte been van het andere kamp nu denken "als het zo moet dan heb ik liever dat Zwarte Piet verdwijnt".
pi_193494019
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:23 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

True wat vooral komt imo uit het feit dat ze de machthebbers/mensen met invloed grotendeels aan hun kant hebben. De NOS gooit dit met regelmaat de ether in alsof ze zelf onderdeel zijn van KOZP.
Hmm, persoonlijk schaar ik de hetze tegen de NOS ook onder het extreme gezeur wat afleidt van de redelijke discussie.
pi_193494024
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:21 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Nee, dat is een beetje een rare manier om maar niet op kritiek in te gaan. "Ja maar als we dat nu wel doen dan blijven ze bezig!!!" Het is veel zinniger om de kritiek op z'n merites te beoordelen.
Je kan ook gewoon lezen wat er staat en niet van alles erbij verzinnen.

Zwarte piet is al zo goed als done. Maar die clubjes/mensen gaan hun subsidies/inkomen niet opgeven. Wat word de volgende zaak.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 5 juni 2020 @ 20:26:36 #46
319979 Fok-it
All is well
pi_193494028
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:23 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

True wat vooral komt imo uit het feit dat ze de machthebbers/mensen met invloed grotendeels aan hun kant hebben. De NOS gooit dit met regelmaat de ether in alsof ze zelf onderdeel zijn van KOZP.
Krijg je dit weer. Het complot van de media. Echt iedereen aan die kant is gewoon precies hetzelfde he. Echt precies gewoon
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:27:09 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193494032
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:17 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Eens.

Ik denk dat als KOZP en consorten niet van die verschrikkelijke drammers en eisers geweest waren. Anderen er ook nauwelijks iets om gegeven hadden.

Quincy en Gario hadden ook kunnen beginnen door handtekeningen op te halen en deze aan Sinterklaas aan te bieden. Een stuk leuker dan overal waar een Zwarte Piet is een kinderfeestje verstieren.
[..]

Ik denk dat de reacties eigenlijk wel meevallen. 10 jaar terug zag nauwelijks iemand racisme in Zwarte Piet. Zwarte Piet werd breed gezien als een onderdeel van de Nederlandse cultuur. En van die overtuigende meerderheid hebben we alleen een stel voetbalsupporters gezien die zich echt misdragen hebben.

Daarbij is KOZP (en consorten) flink gesteund door een kleine groep progressieve Nederlanders, een groep die in de media flink oververtegenwoordigd is. Ook dat geeft een vertekend beeld. Alles dat de voorstanders van Zwarte Piet fout doen is flink uitgemolken. Andersom niet. Die toespraak van Akwsi heb ik bijvoorbeeld nergens in de reguliere media gezien.
Zoals ik eerder zei gaat het om de beeldvorming die ontstaan is. Als alleen KOZP daar had staan janken had iedereen ze zielig gevonden. Maar als dan ineens dit soort beelden voorbij vliegen is het niet zo gek dat toch steeds meer mensen gaan denken dat Zwarte Piet en racisme iets met elkaar te maken hebben.





pi_193494047
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zoals ik eerder zei gaat het om de beeldvorming die ontstaan is. Als alleen KOZP daar had staan janken had iedereen ze zielig gevonden. Maar als dan ineens dit soort beelden voorbij vliegen is het niet zo gek dat toch steeds meer mensen gaan denken dat Zwarte Piet en racisme iets met elkaar te maken hebben.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Jezus Christus wat een figuren lopen er ook rond in dit land. Hardop gelachen dankjewel _O- _O-
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_193494062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zoals ik eerder zei gaat het om de beeldvorming die ontstaan is. Als alleen KOZP daar had staan janken had iedereen ze zielig gevonden. Maar als dan ineens dit soort beelden voorbij vliegen is het niet zo gek dat toch steeds meer mensen gaan denken dat Zwarte Piet en racisme iets met elkaar te maken hebben.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je kan natuurlijk ook wel wat fotos oprakelen van de KOZP groep waar je niet direct vrolijk van word. Deze hooligans hebben ff 1 dagje coke gesnoven en eenmalig gek gedaan mbt dit onderwerp. Lijkt mij alles behalve representatief voor de groep die voor het behouden van zwarte piet is.

Imo ben je best wel short minded als je dit vertaalt naar de miljoenen Nederlanders die zwarte piet wel leuk vinden en niet direct op grote veranderingen zitten te wachten.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:31:55 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193494084
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

KOZP is in de discussie in ieder geval grotendeels op de bal blijven spelen en gefocust gebleven op hun doel dat ZP weg moet. Voor die extreemrechtse "cultuurbeschermers" was het meer een bijzaak om groepsgerichte vreemdelingenhaat te kunnen spuien.
Ik schat in dat die discussies uiteindelijk maar een marginale rol hebben gespeeld en dat het vooral omroepen, overheden en andere organisaties zijn geweest die roetveegpiet ingang hebben doen vinden als "het nieuwe normaal".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')