abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:14:26 #126
249559 crew  Lavenderr
pi_193229955
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:08 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar de manier waarop je er als land mee omgaat heeft alleen maar met politiek te maken.
Ja, dat is weer wat anders. Waarom zou je hier komen schelden op welke politieke leider dan ook, als die daar ook niks aan kan doen dat de ziekte hier is gekomen?
pi_193229963
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Alle lof dat ze de zorg kapot bezuinigd hebben hebben en de IC capaciteit het afgelopen decennium ingekrompen hebben in hun drang naar efficiëntie?
Rutte is een -edit-en zijn partij heeft veel kapotgemaakt. Maar van alle -edit- in Den Haag is hij wel de meest vertrouwde dus inderdaad..schouderklopje voor dit pratende hoofd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 20-05-2020 20:16:38 ]
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:16:03 #128
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193229991
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat is weer wat anders. Waarom zou je hier komen schelden op welke politieke leider dan ook, als die daar ook niks aan kan doen dat de ziekte hier is gekomen?
Mee eens hoor een beetje onderbouwing mag er bij
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193230341
quote:
2s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Mee eens hoor een beetje onderbouwing mag er bij
Ik ben hooggeleid maar heb niet altijd zin in onderbouwing
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:30:40 #130
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193230364
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:29 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik ben hooggeleid maar heb niet altijd zin in onderbouwing
Ik twee
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:44:02 #131
5428 crew  miss_sly
pi_193230597
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 17:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Sorry als ik je opmerking even als voorbeeld gebruik.

Maar dit is nu precies waarom al die paniek overal is. Zoals je het nu schrijft is corona zonder enige uitzondering "direct" dodelijk.
Je vader is, net als die van mij trouwens, 78. Maar een coronavirus is niet zondermeer dodelijk of is niet zondermeer een garantie voor lijden.

De kans om corona op te lopen is even groot voor iemand van 78 als voor iemand van 18. De kans dat jouw vader er last van krijgt is wel hoger dan bij iemand van 18, maar bij lange na geen 100%.
Volgens mij zei ik niets over de kans dat hij Covid-19 krijgt. Alleen dat zijn huidige conditie dan als onderliggend lijden wordt gezien en het voor hem wel gevaarlijker kan maken. En dus kan leiden tot een vroegtijdig overlijden, terwijl hij op zich met deze conditie nog gemakkelijk tien jaar mee kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:45:59 #132
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193230633
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:12 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb het over de aanpak nu van deze situatie. Het verleden zorgde voor: geen fan van de VVD of Rutte.
Rutte straalt in zijn toespraken en persco's doorgaans rust en vertrouwen uit, iets dat ik een boel andere huidige Nederlandse politici niet gauw zie nadoen.
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:47:15 #133
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_193230662
Rutte doet het vrij aardig, maar het was wat makkelijker gegaan als de zorg niet kapot was bezuinigd de tijd ervoor. Niet alleen hij is daar verantwoordelijk voor natuurlijk, maar als hij midden in de crisis roept (sindsdien is die comment ingetrokken vanwege commentaar) dat de eerstvolgende bezuiniging na de crisis weer in de zorg gaat vallen...is het moeilijk voor mij om met lof over hem te spreken. Helemaal als hij het volk met regelmaat een beetje kinderachtig toe spreekt. Terwijl hij NL blijkbaar een volwassen land vind. Het had niet zover uit de hand hoeven te lopen als er gewoon genoeg IC Capaciteit (en personeel) was geweest.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:48:27 #134
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193230688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
Rutte doet het vrij aardig, maar het was wat makkelijker gegaan als de zorg niet kapot was bezuinigd de tijd ervoor. Niet alleen hij is daar verantwoordelijk voor natuurlijk, maar als hij midden in de crisis roept (sindsdien is die comment ingetrokken vanwege commentaar) dat de eerstvolgende bezuiniging na de crisis weer in de zorg gaat vallen...is het moeilijk voor mij om met lof over hem te spreken. Helemaal als hij het volk met regelmaat een beetje kinderachtig toe spreekt. Terwijl hij NL blijkbaar een volwassen land vind. Het had niet zover uit de hand hoeven te lopen als er gewoon genoeg IC Capaciteit (en personeel) was geweest.
En toch is zorg de op een na grootste kostenpost.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:51:13 #135
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193230738
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
Rutte doet het vrij aardig, maar het was wat makkelijker gegaan als de zorg niet kapot was bezuinigd de tijd ervoor. Niet alleen hij is daar verantwoordelijk voor natuurlijk, maar als hij midden in de crisis roept (sindsdien is die comment ingetrokken vanwege commentaar) dat de eerstvolgende bezuiniging na de crisis weer in de zorg gaat vallen...is het moeilijk voor mij om met lof over hem te spreken. Helemaal als hij het volk met regelmaat een beetje kinderachtig toe spreekt. Terwijl hij NL blijkbaar een volwassen land vind. Het had niet zover uit de hand hoeven te lopen als er gewoon genoeg IC Capaciteit (en personeel) was geweest.
Desondanks 10x liever Rutte die het hele land toespreekt dan een Klaver, Jetten of Baudet.
  woensdag 20 mei 2020 @ 20:56:00 #136
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_193230829
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij zei ik niets over de kans dat hij Covid-19 krijgt. Alleen dat zijn huidige conditie dan als onderliggend lijden wordt gezien en het voor hem wel gevaarlijker kan maken. En dus kan leiden tot een vroegtijdig overlijden, terwijl hij op zich met deze conditie nog gemakkelijk tien jaar mee kan.
Ja, snap ik. Ik heb jou even gequote omdat ik dit las:

quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zonder Covid-19 kan hij gemakkelijk nog 10 jaar mee, want al dat 'onderliggend lijden' is niet echt lijden nu. Dat wordt wél lijden als hij Covid-19 krijgt. Dan zal hij het inderdaad niet lang meer redden.

Als ik daar even droog naar kijk, zeg je me twee dingen.
1) Je vader lijdt nu niet "want" hij heeft geen corona
2) Op het moment dat je vader corona krijgt gaat hij onmiddellijk lijden en sterven.

Nu zeg ik niet dat ik je vader zoiets toewens. Maar ik zeg dat de meeste mensen die vergelijking wel maken.

Redenatie is dan: De kans dat je corona krijgt is heel klein, maar als je het krijgt, ben je direct ten dode opgeschreven.

En dat is niet waar.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 20:59:34 #137
5428 crew  miss_sly
pi_193230885
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:56 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ja, snap ik. Ik heb jou even gequote omdat ik dit las:
[..]

Als ik daar even droog naar kijk, zeg je me twee dingen.
1) Je vader lijdt nu niet "want" hij heeft geen corona
2) Op het moment dat je vader corona krijgt gaat hij onmiddellijk lijden en sterven.

Nu zeg ik niet dat ik je vader zoiets toewens. Maar ik zeg dat de meeste mensen die vergelijking wel maken.

Redenatie is dan: De kans dat je corona krijgt is heel klein, maar als je het krijgt, ben je direct ten dode opgeschreven.

En dat is niet waar.
Mijn vader lijdt niet omdat de conditie die hij heeft niet maakt dat hij lijdt. Overgewicht, diabetes 2 en ouder zijn zijn op zichzelf geen zaken die gelden als ziekten waar men aan lijdt. Daarmee leven gaat meer dan prima.

Deze drie zaken worden wél als onderliggend lijden gepresenteerd bij die oudjes die eraan overlijden, en dan als excuus dat ze toch al ziek waren en niet lang meer te gaan zouden hebben als ze geen Covid-19 zouden krijgen. Ze leveren maar een paar maanden in, volgens sommigen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_193230968
Richtlijn bron- en contactonderzoek is per vandaag aangescherpt/verduidelijkt:

quote:
20-05-2020: De overige nauwe contacten worden verdeeld in categorie 2a (blootstelling langer dan 15 minuten) en 2b (kortdurende hoogrisicoblootstelling). Hierdoor kan de mate van het risico op overdracht beter worden opgevolgd en kunnen bijbehorende maatregelen zo nodig per subgroep worden aangepast. | De GGD informeert de huishoudcontacten én de nauwe contacten (zowel categorie 2a als categorie 2b) telefonisch, en heeft halverwege en aan het einde van de monitoringsperiode nogmaals telefonisch contact met deze contacten. | De leefregels voor overige nauwe contacten zijn verduidelijkt: zij blijven thuis en mogen niet buiten de deur werken. Een uitzondering hierop kan gemaakt worden in overleg met de GGD voor mensen werkzaam in de vitale sector of met cruciale beroepen. | Het beleid voor vliegtuigcontacten is nader toegelicht.
https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco
  woensdag 20 mei 2020 @ 21:04:28 #139
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_193230980
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn vader lijdt niet omdat de conditie die hij heeft niet maakt dat hij lijdt. Overgewicht, diabetes 2 en ouder zijn zijn op zichzelf geen zaken die gelden als ziekten waar men aan lijdt. Daarmee leven gaat meer dan prima.

Deze drie zaken worden wél als onderliggend lijden gepresenteerd bij die oudjes die eraan overlijden, en dan als excuus dat ze toch al ziek waren en niet lang meer te gaan zouden hebben als ze geen Covid-19 zouden krijgen. Ze leveren maar een paar maanden in, volgens sommigen.
Klopt. Maar het is geen garantie DAT hij eerder doodgaat. Er is een klein beetje grotere kans op, maar geen zekerheid DAT het gaat gebeuren. Met of zonder corona.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_193230994
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn vader lijdt niet omdat de conditie die hij heeft niet maakt dat hij lijdt. Overgewicht, diabetes 2 en ouder zijn zijn op zichzelf geen zaken die gelden als ziekten waar men aan lijdt. Daarmee leven gaat meer dan prima.

Deze drie zaken worden wél als onderliggend lijden gepresenteerd bij die oudjes die eraan overlijden, en dan als excuus dat ze toch al ziek waren en niet lang meer te gaan zouden hebben als ze geen Covid-19 zouden krijgen. Ze leveren maar een paar maanden in, volgens sommigen.
Dit is wat mij het meest stoort. Mensen die doen alsof iedereen met obesitas of diabetes sowieso nog maar een paar maanden te leven gehad zouden hebben. Terwijl er legio mensen die decennia lang aan beiden kwalen, vaak in combinatie, lijden maar leven.
pi_193231450
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:59 schreef miss_sly het volgende:

Overgewicht, diabetes 2 en ouder zijn zijn op zichzelf geen zaken die gelden als ziekten waar men aan lijdt. Daarmee leven gaat meer dan prima.

Deze drie zaken worden wél als onderliggend lijden gepresenteerd bij die oudjes die eraan overlijden, en dan als excuus dat ze toch al ziek waren en niet lang meer te gaan zouden hebben als ze geen Covid-19 zouden krijgen. Ze leveren maar een paar maanden in, volgens sommigen.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:05 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dit is wat mij het meest stoort. Mensen die doen alsof iedereen met obesitas of diabetes sowieso nog maar een paar maanden te leven gehad zouden hebben. Terwijl er legio mensen die decennia lang aan beiden kwalen, vaak in combinatie, lijden maar leven.
Er was hier een tijdje terug iemand, die zei dat de QALY (Quality Adjusted Life Year) voor (weet niet meer zeker) of de gemiddelde Corona-patiënt, of de gemiddelde aan Corona overleden patiënt in Nederland, zeker wel 13 tot 17 jaar was (voor mannen en vrouwen, of andersom).

Uit mijn hoofd. Werkelijkheid kan net iets anders zijn. ;)

Ik dacht dat het @crystal_meth was die dat hier schreef.

Als iedereen met obesitas en diabetes nog maar een paar maanden of jaren zou leven, zou Nederland rap onder de 10 miljoen inwoners uitkomen vrees ik. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193231520
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 20:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Alle lof dat ze de zorg kapot bezuinigd hebben hebben en de IC capaciteit het afgelopen decennium ingekrompen hebben in hun drang naar efficiëntie?
Had jij het volk willen vertellen dat de zorgpremie nog verder omhoog zou gaan?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193231606
Even voor de mensen die vinden dat er structureel meer IC-capaciteit moet komen:
quote:
Eén extra ic-bed kost 1 miljoen extra per jaar, zegt Dijkman. “Dus als je 500 ic-bedden er bij wil hebben, heb je het over 500 miljoen per jaar extra kosten.”
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193231608
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Had jij het volk willen vertellen dat de zorgtoeslag nog verder omhoog zou gaan?
Zorgtoeslag:?

Bedoel je niet zorgverzekeringspremie. :’) Ziekenhuizen geen winst meer laten maken, allerlei dubieuze maatschap-constructies aan banden leggen etc. zou ook een optie zijn.
pi_193231614
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:36 schreef DireStraits7 het volgende:
Even voor de mensen die vinden dat er structureel meer IC-capaciteit moet komen:
[..]

Peanuts dus.
pi_193231635
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Peanuts dus.
Miljarden door de plee spoelen voor ongebruikte IC-capaciteit voor het geval er ooit een pandemie komt. Je moet het maar willen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  woensdag 20 mei 2020 @ 21:40:50 #147
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193231687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:36 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Zorgtoeslag:?

Bedoel je niet zorgverzekeringspremie. :’) Ziekenhuizen geen winst meer laten maken, allerlei dubieuze maatschap-constructies aan banden leggen etc. zou ook een optie zijn.
Daar hangt ook een prijskaartje aan. Als je ergens het rendement van iets gaat beperken of annuleren dan gaat ergens anders iemand bedenken dat het niet zo verstandig is om in datgene te investeren: daar kun je de klok op gelijk zetten. En dan moet de overheid (en wij dus allemaal) weer bijspringen. Er is geen gouden oplossing voor dit soort kwesties.
pi_193231705
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:37 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Miljarden door de plee spoelen voor ongebruikte IC-capaciteit voor het geval er ooit een pandemie komt. Je moet het maar willen.
Die miljarden spoelen we nu ook door de plee. Niet dat de miljarden de we nu verbruiken er met meer IC-bedden niet doorheen waren gegaan overigens maar op het totaalplaatje zal het weinig uitmaken.
pi_193231709
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 21:40 schreef beantherio het volgende:

[..]

Daar hangt ook een prijskaartje aan. Als je ergens het rendement van iets gaat beperken of annuleren dan gaat ergens anders iemand bedenken dat het niet zo verstandig is om in datgene te investeren: daar kun je de klok op gelijk zetten. En dan moet de overheid (en wij dus allemaal) weer bijspringen. Er is geen gouden oplossing voor dit soort kwesties.
Marktwerking in de zorg is ieder geval de bron van veel ellende.
pi_193231716
Ik haal dit plaatje nog maar een keer tevoorschijn: https://economie.rabobank(...)aven-in-perspectief/

Prima als we uiteindelijk (nog) meer zorguitgaven willen, maar laten we er dan ook eerlijk over zijn dat wij als burgers dat gewoon grotendeels gaan moeten betalen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')