bazbo cd0151: Bee Gees - Bee Gees' 1st (Deluxe Edition)![EZWt1gAXgAMEjQj?format=jpg&name=900x900]()
Jeugdhelden. Ergens in 1978 zie ik het Unicef Gala op televisie. Ik ben twaalf jaar oud. Tijdens het gala komen drie mannen een lied zingen. Mooie melodie, mooi lied, bijzonder uitgevoerd met die hoge hijgstemmen. Kort daarna koop ik de vinylsingle
Too Much Heaven en het is het eerste plaatje dat ik zelf aanschaf. Eind mei 1979 koop ik de hele elpee en daarna koop ik nog meer albums. Wat me opvalt, is dat de drie broers al vanaf de jaren zestig bezig zijn (zonder piepstemmen) en dat ze in die tijd enorm veel hits scoren. Allemaal zijn het pakkende liedjes die beklijven, vakmanschap van de bovenste plank.
Bee Gees' 1st verschijnt in 1967. Het doet vermoeden dat het de eerste elpee van de gebroeders is, maar dat is niet waar. Op jonge leeftijd zijn ze met hun ouders verhuisd naar Brisbane in Australië en daar zijn ze tienersterren op televisie; bovendien mogen ze een elpee maken met daarop hun 'hits' uit die televisieshows. Begin 1967 (de broers zijn dan 19 en 17 jaar jong) verhuizen ze terug naar Londen. Daar vinden ze Vince Melouney (gitaar) en Colin Peterson (drums). Gevijven vormen ze een band: Barry zingt en speelt akoestische gitaar, Maurice zingt en bespeelt bas en toetsen en Robin kan niet anders dan nasaal zingen. Dit 'formeel' eerste album staat vol met prachtige psychedelische songs, veertien stuks, mooi georkestreerd, helemaal in de stijl van die tijd. Hitjes zijn
I Can't See Nobody,
Holiday,
To Love Somebody en
New York Mining Disaster, 1941. Op de eerste schijf van deze Deluxe Edition (uit2006) vinden we het complete album, eerst in de stereo- en daarna in de monoversie. Op het tweede schijfje staan veertien nooit eerder uitgebrachte opnames en alternatieve versies. Ik heb dit album niet op vinyl en kocht deze Deluxe Edition op 3 februari 2014. Als er zoiets bestaat, is dit mijn guilty pleasure. Mooi werk.
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net