Ja het is moeilijk te zeggen, ik ben zelf groot voorstander dat wij technici net als Medici een eed zouden moeten afleggen en ook eventueel voor een tuchtcollega gedaagd moeten worden wanneer je techniek onjuist inzet. Het vervelende is dat bepaalde landen zich daar toch niet aan gaan houden. Maar om wat te zeggen, binnen Google word redelijk veel nagedacht over ethiek, waar Google nee tegen een aantal opdrachten heeft gezegd is Palantir gewoon in dat gat gesprongen.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:03 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dank je, maar nee niet nodig, ik ben niet paranoïde, maar ook niet blind/doof/stom.
Het gaat me vooral om mijn eigen privacy als onderdeel van het (vrij plotseling) vogelvrij verklaarde geheel.
Het probleem is dat het gros van de mensen niet lijkt te snappen dat er fundamentele ethische veranderingen plaatsvinden qua privacy.
Een functionele psychometrie lijkt me heel nuttig maar wie mag het onwikkelen/hebben/gebruiken?
Hetzelfde gaat uiteraard (en nog veel sterker) op voor AI die superieur is aan de mens haar scheppend vermogen.
De politiek faalt al veel te lang, veel te hard in de regulering van het bedrijfsleven.
Wie weet wat, wie weet wie wat weet, en wie bepaalt wie wat mag weten?
Wie heeft de juiste handen?quote:Op zondag 17 mei 2020 10:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij heeft wel gelijk
het verleden leerde ons dat het bijhouden van dit soort lijstjes gewoon gevaarlijk is als ze in de verkeerde handen vallen
denk dat iedereen dat voor zichzelf kan bepalenquote:Op maandag 18 mei 2020 21:15 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Wie heeft de juiste handen?
Wat zijn de juiste lijstjes?
Wie bepaalt dat?
Google denkt na over ethiek, en stemt vervolgens tegen...quote:Op maandag 18 mei 2020 21:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja het is moeilijk te zeggen, ik ben zelf groot voorstander dat wij technici net als Medici een eed zouden moeten afleggen en ook eventueel voor een tuchtcollega gedaagd moeten worden wanneer je techniek onjuist inzet. Het vervelende is dat bepaalde landen zich daar toch niet aan gaan houden. Maar om wat te zeggen, binnen Google word redelijk veel nagedacht over ethiek, waar Google nee tegen een aantal opdrachten heeft gezegd is Palantir gewoon in dat gat gesprongen.
Enge club ja dat Palantir.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja het is moeilijk te zeggen, ik ben zelf groot voorstander dat wij technici net als Medici een eed zouden moeten afleggen en ook eventueel voor een tuchtcollega gedaagd moeten worden wanneer je techniek onjuist inzet. Het vervelende is dat bepaalde landen zich daar toch niet aan gaan houden. Maar om wat te zeggen, binnen Google word redelijk veel nagedacht over ethiek, waar Google nee tegen een aantal opdrachten heeft gezegd is Palantir gewoon in dat gat gesprongen.
Joh?quote:Op maandag 18 mei 2020 21:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk dat iedereen dat voor zichzelf kan bepalen
Het voordeel aan Google en in mindere mate MS is dat ze minder afhankelijk willen zijn van een privacy schendend model, voor Google was dat lang lastig omdat ze leefden op de persoonlijke data, daar zijn ze een andere weg mee ingeslagen, en daarnaast hebben ze zich zelf beperkingen op gelegd wat ze wel doen, en wat niet. Let maar eens op de zoek resultaten, er word al heel veel vrijwillig uitgefilterd. Microsoft was altijd heel evil, maar is zo een beetje alles aan het opensourcen nu.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:21 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Google denkt na over ethiek, en stemt vervolgens tegen...
Ethiek moet niet van het bedrijfsleven komen, dan praat je met de marketing afdeling.
Bedrijven moeten winst maken, de politiek moet het algemeen belang beschermen.
Wat mij betreft moet je het bedrijfsleven als de amorele entiteit die het (volgens mij in de kern) is benaderen.
Omdat het model van google lucratiever is.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het voordeel aan Google en in mindere mate MS is dat ze minder afhankelijk willen zijn van een privacy schendend model, voor Google was dat lang lastig omdat ze leefden op de persoonlijke data, daar zijn ze een andere weg mee ingeslagen, en daarnaast hebben ze zich zelf beperkingen op gelegd wat ze wel doen, en wat niet. Let maar eens op de zoek resultaten, er word al heel veel vrijwillig uitgefilterd. Microsoft was altijd heel evil, maar is zo een beetje alles aan het opensourcen nu.
Mja of het nou WIndows of Android is, het gaat vooral om zelf bewustwording wat je doet, ik heb het persoonlijk al opgegeven, alleen echt belangrijke zaken doe ik niet digitaal of op een extreem beveiligde manier.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:30 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Omdat het model van google lucratiever is.
Daarom vertrouw ik apple ook niet.
De uitverkoop van de nieuwe commons van privacy is kennelijk domweg te lucratief.
De politiek moet ingrijpen.
Windows 10 lijkt niet voor niets op android.
Dat fatalisme lijkt me juist funest.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mja of het nou WIndows of Android is, het gaat vooral om zelf bewustwording wat je doet, ik heb het persoonlijk al opgegeven, alleen echt belangrijke zaken doe ik niet digitaal of op een extreem beveiligde manier.
Fatalisme komt ook door wat ik in de dagelijks praktijk zie gebeuren, ik ga dat niet hier op het forum plaatsen, maar het is nog veel erger als je al dacht.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:35 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat fatalisme lijkt me juist funest.
Goed, gelukkig heb ik geen kinderen.
Ik weet al dat het dramatisch is, maar ik werk niet met big data.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Fatalisme komt ook door wat ik in de dagelijks praktijk zie gebeuren, ik ga dat niet hier op het forum plaatsen, maar het is nog veel erger als je al dacht.
Ik antwoord hier later op. Moet even wat doen, heb er namelijk goed idee overquote:Op maandag 18 mei 2020 21:45 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik weet al dat het dramatisch is, maar ik werk niet met big data.
Waarschijnlijk heb je, helaas, gelijk.
Maar valt het tij dan echt niet meer te keren?
quote:Op maandag 18 mei 2020 21:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik antwoord hier later op. Moet even wat doen, heb er namelijk goed idee over
Bedrijven streven winst na.quote:Zo iets ja.![]()
Voor mij hoeft geen enkel bedrijf naar diversiteit te streven verder. Neem gewoon de juiste mensen aan.
eeeuuuh ... ?quote:Op maandag 18 mei 2020 21:22 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Joh?
Geschiedenis?
Ethiek evolueert, maar wel hand in hand met welvaart.
Welvaart maakt welwillend?
Armoede maakt onwillend?
Naarmate dat welvaart toeneemt kan/zal ethiek veranderen.quote:
Oh, eh, ja, kleur, sexe, perceptie daarvan en al dat soort belangrijke zaken, helemaal vergeten, sorry.quote:
Waar ben ik je kwijtgeraakt, en wil je dat wel weten?quote:
Het gaat volgens mij ook deels om de para meters. Die erg eenzijdig zijn.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:55 schreef 01100101 het volgende:
Het idee an sich om minderheden zichtbaarder te maken in de mainstream media is op zich geen slecht idee. Alleen een trofee om te bepalen wie de meeste minderheidsgroepen in zijn of haar nieuwsberichten verwerkt is matig. Uiteindelijk moet je ook naar de relevantie van zo'n groep in een nieuwsbericht kijken en niet zozeer er een pokemon game van maken. Waarom Geenstijl erover huilt is mij een raadsel, de meerderheid van de geinterviewden in NOS nieuwsberichten zijn nog steeds blank, maar oké
Wat is dit dan?quote:
nou ik weet niet echt hoe we hier terecht zijn gekomen tbhquote:Op maandag 18 mei 2020 22:57 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Waar ben ik je kwijtgeraakt, en wil je dat wel weten?
Oh ja sorry, voor het rambling...
(Alhoewel ik natuurlijk wel "de" cohesie ervan zie.)
Maar goed, niets menselijks (=emotioneel aapachtigs) is mij vreemd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |