is het ook maar als je zoals in het voorbeeld een havenmeester zoekt dan kun je binnen die groep gewoon kiezen wat je wil natuurlijkquote:Op zaterdag 16 mei 2020 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich wel. Als je mensen haalt op basis van inhoud dan is hun kleur een bijkomstigheid.
Wel bijzonder als je als mens van een bepaalde kleur niet eens kan identificeren met een mens van een andere kleur. Dan begin ik toch haast te twijfelen aan een multiculturele samenleving.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 14:59 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ja dat kan jij onzin vinden, maar er zijn heel veel mensen die daar echt anders over denken en zich dus hun hele jeugd/leven niet of nauwelijks hebben kunnen identificeren met ‘superhelden’ of positieve beelden van mensen in de media en/of op televisie 😂.
(Ik vind dat altijd wel grappig trouwens, dat je gaat bepalen of het onzin is of niet hoe andere mensen daarin staan of hoe andere mensen dat hebben beleefd. Het is ergens ook een soort van arrogant, dat jij de alwetende bent of zo en jij dat wel eventjes voor iedereen weet te vertellen. Ik bedoel: wie ben jij, snap je..)
Volgens mij speelt dat in Bollywood nog sterker.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 14:38 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Dan nog, kan me best voorstellen dat je 't zat wordt als de niet-blanken altijd de bad guys zijn. En de blanken de good guys.
Volgens mij zijn de USSR en Nazi-Duitsland best geliefde schurken.quote:Net als in games, het is altijd China/Iran/Korea etc. die het gedaan hebben. Kan best een kern van waarheid in zitten maar als burger heb je daar ook geen invloed op dus dan word je het wellicht best moe om iedere keer zo neergezet te worden.
Is me zelfs nooit ook maar opgevallen, dus je zal wel gelijk hebben.quote:Of dat ze in Britse en Russische media altijd een Nederlander de rol van homo laten spelen. Niet geheel ondenkbaar...maja, wij hebben dan weer een iets dikkere huid natuurlijk...
Of een klusjes be(a)ver uit het Dronken Dierenbos.quote:Apart wel, van die Polen idd. Zou denken dat er wel een immer bezopen tegelzetter in Sesamstraat zou zitten inmiddels...
Alsof het alleen maar om huidskleur gaat, vind het altijd zo raar dat mensen daar meteen over praten.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:11 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Wel bijzonder als je als mens van een bepaalde kleur niet eens kan identificeren met een mens van een andere kleur. Dan begin ik toch haast te twijfelen aan een multiculturele samenleving.
Noraly Beyer spreekt beter ABN dan de gemiddelde Nederlander, uitstekend geschikt voor die baan.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:21 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Vertel me nou niet dat destijds Noraly Beyer al als excuustruus is aangenomen bij de NOS. Want anders valt mijn hele wereldbeeld in duigen.
Migratieafkomst. Als iemand zich daar niet mee kan identificeren, hoe moet die relatie onderling zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:22 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Alsof het alleen maar om huidskleur gaat, vind het altijd zo raar dat mensen daar meteen over praten.
Ik heb de indruk dat die mensen meestal niet de juiste vakjes aanvinken om als aaibaar groepje zieligerts gezien te worden; werken hard, hebben geen exotisch uiterlijk, zijn christelijk of ongelovig, zijn niet constant op straat in groepjes of met een of ander zelfbedacht clubje op negatieve wijze om aandacht aan het dreinen, en zijn qua maatschappelijke opvattingen vaak nogal conservatief maar niet in de nieuwswaardige zin.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 14:28 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Overigens lijkt het zieligheidsracisme niet van toepassing op bv Polen.
Terwijl daar ook allerlei integratie-, taal- en sociale problematiek speelt.
Dat volg ik. Maar het is eigenlijk meer hoe 'we' daarin staan. Als je constant maar blijft benadrukken hoe belangrijk en bepalend huidskleur is, en het zelfs tot je identiteit wordt gemaakt, dan is het ook niet raar dat het zo gaat werken.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 14:59 schreef Mar_an het volgende:
[..]
Ja dat kan jij onzin vinden, maar er zijn heel veel mensen die daar echt anders over denken en zich dus hun hele jeugd/leven niet of nauwelijks hebben kunnen identificeren met ‘superhelden’ of positieve beelden van mensen in de media en/of op televisie 😂.
(Ik vind dat altijd wel grappig trouwens, dat je gaat bepalen of het onzin is of niet hoe andere mensen daarin staan of hoe andere mensen dat hebben beleefd. Het is ergens ook een soort van arrogant, dat jij de alwetende bent of zo en jij dat wel eventjes voor iedereen weet te vertellen. Ik bedoel: wie ben jij, snap je..)
Ja, maar die zul er dan ook vanzelf tussen hebben zitten. Als deskundigheid de basis is dan neem je de meest deskundige bijvoorbeeld op basis van ervaring, als je die oude boze witte man vervolgens negeert omdat er een vrouwelijke havenmeester is dan verlaat je die basis.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
is het ook maar als je zoals in het voorbeeld een havenmeester zoekt dan kun je binnen die groep gewoon kiezen wat je wil natuurlijk
in dit geval een vrouw ... juichen alles
superdivers en ik neem aan dat ze deskundig genoeg is om erover te praten
ligt een beetje aan welke vragen je wil stellen lijkt mequote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, maar die zul er dan ook vanzelf tussen hebben zitten. Als deskundigheid de basis is dan neem je de meest deskundige bijvoorbeeld op basis van ervaring, als je die oude boze witte man vervolgens negeert omdat er een vrouwelijke havenmeester is dan verlaat je die basis.
Die zetten ze graag juist voor 't blok. Des te onwelbesprakater des te beter. Bij hen gaat het om suggesties wekken om de kijker te manipuleren.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ligt een beetje aan welke vragen je wil stellen lijkt me
het journaal zal niet heel diep op de stof ingaan en dan is elke havenmeester goed genoeg lijkt me
bovendien krijg ik niet de indruk dat ze boze witte mannen negeren, dat komt zelfs in het stuk van GS niet naar boven volgens mij
k, die uitzendingen mis ik dan blijkbaarquote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:52 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:
[..]
Die zetten ze graag juist voor 't blok. Des te onwelbesprakater des te beter. Bij hen gaat het om suggesties wekken om de kijker te manipuleren.
Reken maar dat de manipulatieve vuillakken bij NOS uit de vele ondervraagden op straat precies die mensen eruit pikken die het beste passen bij hun gekleurde voorstellingen 'savonds.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
k, die uitzendingen mis ik dan blijkbaar
Wat bedoel je.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:05 schreef cempexo het volgende:
Waarom is diversiteit dan zo wenselijk voor een land en zijn bewoners ?
Zowel bij kranten als op tv valt het op dat de deskundige die aan het woord gelaten wordt heel vaak man, oud en blank is. Terwijl Nederland stikt van de deskundigen die dat niet zijn. Daar is al jaren gezeik over, want waarom zit daar nou wéér een ouwe man met weinig pigment?quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:05 schreef cempexo het volgende:
Waarom is diversiteit dan zo wenselijk voor een land en zijn bewoners ?
Dan mis je denk ik het hele punt waar het hier om draait. Namelijk dat NOS expres onderscheid maakt in hun telefoonklapper, zodat ze hun nieuws nog sappiger en eenzijdiger kunnen 'inkleuren'.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:15 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Zowel bij kranten als op tv valt het op dat de deskundige die aan het woord gelaten wordt heel vaak man, oud en blank is. Terwijl Nederland stikt van de deskundigen die dat niet zijn. Daar is al jaren gezeik over, want waarom zit daar nou wéér een ouwe man met weinig pigment?
Overigens heb ik hierboven nog geen mooi plan gehoord hoe je de experts buiten je eenzijdige (oud, blank, man) contactenlijst kunt uitnodigen, zonder te discrimineren.
Dat punt mis ik in het geheel niet. Ik begrijp de ophef volledig.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:19 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:
[..]
Dan mis je denk ik het hele punt waar het hier om draait. Namelijk dat NOS expres onderscheid maakt in hun telefoonklapper, zodat ze hun nieuws nog sappiger en eenzijdiger kunnen 'inkleuren'.
Het zou me niets verbazen wanneer NOS expres een blanke deskundige aan het woord laat alleen om reacties uit te lokken.
Ik denk dat je er vanuit gaat dat NOS evenwichtig twee kanten van elk item belicht. Maar ze zijn juist geinstalleerd om eenzijdig een narratief te propageren en de andere kant zwart te maken. Hetzij heel suggestief zodat het de nietsvermoedende dommerd niet zo opvalt. Maar wanneer ze kleine leugens steeds blijven herhalen blijven ze wel plakken bij het publiek.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:24 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dat punt mis ik in het geheel niet. Ik begrijp de ophef volledig.
Maar hoe moet het nu wel? Hoe passen zulke redacties hun beleid aan dat ze niet alleen oude blanke mannen uit hun contactenlijst vissen?
Ik zal mijn oorspronkelijke post nog even aanpassen, speciaal voor jou.
Goed punt.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:30 schreef BasEnAad het volgende:
De NOS moet uit die giftige omgeving getrokken worden. Zet die redactie in Apeldoorn bijvoorbeeld neer. De NOS moet er zijn voor het hele land en dan trekt vanzelf die bizarre grachtengordelobsessie met selectieve diversiteit weg.
Sowieso heb ik het over meerdere redacties, want bij kranten speelt dit net zo hard. Het probleem is breder dan de NOS, al hoop ik wel dat andere redacties er geen divilijst en divi-award bij bedenken. De reden van een wat eenzijdig beeld is juist ook de eenzijdigheid van de redactie (blank, man, vaak wat ouder). Wat ik uit andere berichten begrijp maken de redacties zich daar zelf ook zorgen over, zij zien dat ze een eenzijdig beeld geven.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:31 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:
[..]
Ik denk dat je er vanuit gaat dat NOS evenwichtig twee kanten van elk item belicht. Maar ze zijn juist geinstalleerd om eenzijdig een narratief te propageren en de andere kant zwart te maken. Hetzij heel suggestief zodat het de nietsvermoedende dommerd niet zo opvalt.
quote:Op zaterdag 16 mei 2020 09:17 schreef Tyr80 het volgende:
Dit is natuurlijk knudde van de NOS, maar hoe kan het dan wel goed gedaan worden? Vooral blanke mannen aan het woord laten vindt de een weer niks, en wat hier gebeurt is natuurlijk het andere uiterste.
Hoe kun je dit beleidsmatig goed invullen?
Een exacte statistische registratie van iedere seconde dat mensen aan het woord zijn, die je tegen de constant veranderende samenstelling van de bevolking / de kijkers aanhoudt om te bepalen waar je meer / minder van moet laten zien?
Is er een eenvoudige oplossing die we over het hoofd zien?
Kop of munt, kop = de kaartenbak raadplegen, munt is een blanke?
Er schijt aan hebben dat de niet-blanke kijker er blijkbaar moeite mee heeft om zo weinig niet-blanken op tv tegen te komen?
Neuh, daar geloof ik helemaal niets van. Ik kijk een paar jaar Nederlands nieuws en dan zie ik op elk onderwerp steeds dezelfde draaiboek herhalen. Dus dat kan geen toeval meer zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 16:38 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Wat ik uit andere berichten begrijp maken de redacties zich daar zelf ook zorgen over, zij zien dat ze een eenzijdig beeld geven.
Wat wij als lezers of kijkers daarvan zien is aan de ene kant eenzijdige berichtgeving en aan de andere kant soms kunstgrepen om diversiteit binnen te halen / te omarmen. Beiden zijn niet wenselijk.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |