Nou, ik vroeg me dat af omdat ik ook wel eens wetenschappers zie die met een rooie kop tekeer gaan tegen het christendom bijvoorbeeld. En die worden dan steeds gefrusteerder omdat die discussie niet te winnen valt. Ook het serieus ingaan op argumenten van flat earthers is een gebed zonder eindquote:Op zondag 26 april 2020 23:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, ik probeer m'n meningen wel wetenschappelijk te onderbouwen
Het onderwerp van patroonherkenning en pseudowetenschap heeft me altijd al gefascineerd, en zeker nu met fake-news, complottheorieën en Flat Earthers.
Dat blijft mij eindeloos bezighouden. Het is vooral zo interessant omdat het geen verhaaltje is, maar echt het universum waar we deel van uitmaken. Dat nog steeds niet duidelijk is waar de zwaartekracht vandaan komt, dat volgens de snaartheorie er 10/11 of 26 dimensies zijn. Dat er 10500 universa zouden zijn. Ik vind het prachtig.quote:Ik besteed in Ruimte, Tijd, Materie ook de nodige aandacht aan wetenschapsfilosofie en het zgn. demarcatievraagstuk, met name omdat er in de zoektocht naar een theorie van kwantumzwaartekracht weinig tot geen experimentele handvaten zijn. Dat leidt onder andere tot bv. het idee van het multiversum, en de vraag is hoe "wetenschappelijk" dat nog is
Klopt, op de inhoud valt niet zoveel te discusseren. Op de methodiek erachter juist des te meer! Want als je de gehanteerde methodiek loslaat op allerlei andere religies en je komt tot allerlei nonsens conclusies, dan moet ook de meest apologetische christen toegeven dat het element "geloof" een erg grote rol speelt die het rationele aspect volkomen overschaduwt.quote:Op maandag 27 april 2020 01:32 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nou, ik vroeg me dat af omdat ik ook wel eens wetenschappers zie die met een rooie kop tekeer gaan tegen het christendom bijvoorbeeld. En die worden dan steeds gefrusteerder omdat die discussie niet te winnen valt. Ook het serieus ingaan op argumenten van flat earthers is een gebed zonder eindDaar valt niet zo veel te halen. Dan wordt het ook snel heel zuur.
Daarom haal ik in mijn boek ook dat geocentrische epicycel-model aan: je kunt hiermee in principe elke (!) gesloten baan aan de hemel beschrijven door maar hulpcirkels toe te voegen. Maar dat maakt het geocentrische model niet waar, natuurlijk.quote:Dat blijft mij eindeloos bezighouden. Het is vooral zo interessant omdat het geen verhaaltje is, maar echt het universum waar we deel van uitmaken. Dat nog steeds niet duidelijk is waar de zwaartekracht vandaan komt, dat volgens de snaartheorie er 10/11 of 26 dimensies zijn. Dat er 10500 universa zouden zijn. Ik vind het prachtig.
Vertraagd, vervroegd, is allemaal relatief joh.quote:Op dinsdag 28 april 2020 13:39 schreef AlphaEntropyOmega het volgende:
"Door een technische storing is jouw bestelling van 'Epsilon uitgaven 95 - Ruimte, tijd, materie' vertraagd."
jammer![]()
Blijkbaar, 1 minuut later: "Je bestelde artikel is meegegeven aan de bezorgdienst."quote:Op dinsdag 28 april 2020 13:41 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Vertraagd, vervroegd, is allemaal relatief joh.
quote:Op dinsdag 28 april 2020 14:30 schreef timmmmm het volgende:
Heeft iemand @:heywoodu al gesignaleerd na deze gigantische klap?
Was je een soortgelijk boek aan het schrijven?quote:
@fleuril en @Marsenal, ik heb jullie adressen nog niet gekregen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 13:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
De random generator heeft gesproken: de gelukkige winnaars zijn Vimbavimba, Fleuril en Marsenal![]()
Van harte gefeliciteerd allemaal. Stuur mijje adres en ik zorg dat het gesigneerde boek op wordt gestuurd.
Welkom bij de club (zie voorwoord)!quote:Op dinsdag 28 april 2020 13:51 schreef Barreltje het volgende:
Ik voel me dom nu ik de introductie al niet snap
Ik had het nog niet gezien! Leuk, stuur zo een DM!quote:Op dinsdag 28 april 2020 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
@:Fleuril en @:Marsenal, ik heb jullie adressen nog niet gekregen.
Ik had het nog niet gezien,ik heb nu mijn adres doorgegevenquote:Op dinsdag 28 april 2020 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
@:Fleuril en @:Marsenal, ik heb jullie adressen nog niet gekregen.
Thnx! Mocht je mening niet veranderen, en zin&tijd hebben, dan zou ik het erg leuk vinden als je dit ook als recensie op bol.com zou willen achterlatenquote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:05 schreef Marsenal het volgende:
Was een paar dagen weg dus pas gisteren in de brievenbus gevonden, maar meteen begonnen.
Echt een goed boek om te lezen voor een amateur-liefhebber-leek zoals ik! Ben al 100 pagina’s ver, leest heel makkelijk weg, en prikkelt zeker. Hoop dat ik het kan blijven volgen!
Af en toe ook fijn luchtig en ook wel grappig, mooi werk, ik kan het aanraden.
[ afbeelding ]
@:Haushofer
Heb ze al een mailtje gestuurd. Eén van de oprichters ervan (Marcel Vonk) kende ik wel van conferenties. Dus wie weet.quote:Op maandag 11 mei 2020 12:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Willem ze m bij quantumuniverse niet recenseren? Ik vind dat altijd wel een aardige site voor eenvoudige zielen als ondergetekende.
Ik heb hem net binnen!quote:Op zondag 10 mei 2020 22:43 schreef koebidoe het volgende:
Top dat je boek uit is, ik heb een exemplaar besteld!
Supermooi om te lezen! Precies waar ik op heb gehooptquote:Op dinsdag 12 mei 2020 16:05 schreef AlphaEntropyOmega het volgende:
Wat een heerlijk boek, van tevoren vroeg ik me af hoeveel ik zou leren. Nou, ieder hoofdstuk!
Alleen al de nuances die relevant zijn bij een hypothese, theorie, weerlegbaarheid en geldigheidsdomeinen zijn fascinerend en ook buiten deze materie te gebruiken.
Ook hoe de kromming van een donut gezien moet worden (no spoilers).
En nu hoe de simpelste formules al symmetrieën afdwingen en hoe dat zich uit in inertiaalstelsels.
Allemaal heel begrijpelijk, ik ben pas op een kwart, wat gaat er nog meer komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |