Ergo, te kort door de bocht. Zoals zijn verhaal met New York versus San Francisco.quote:Op zondag 19 april 2020 19:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat causale verband wordt gewoon onderkent door Ab, waar heb je het over?
Hij zegt dat er veel meer variabelen zijn en dat het enkele effect dus van zoiets lastig toe te dichten valt aan één specifieke variabele.
En dat is dus precies waar het misgaat. Door inductie vormt hij een theorie en bevestigt deze door dezelfde data. Kijkend naar zijn plaatje m.b.t. die 'heatmap' (of eigenlijk een 'humidity map') kan ik ook stellen dat het vooral het klimaat op het Noordelijk Halfrond is dat gunstiger is voor het virus om zich te ontwikkelen dan op het Zuidelijk Halfrond. Want waarom zijn er dan geen grote uitbraken aan de andere kant van de wereld?quote:De data laat achteraf echter zien dat de verklaring van Maurice wel ergens op slaat.
ah de zoveelste viroloog.quote:
Ik wil gewoon weer zwaar liften. Denk dat mijn DL wel achteruit gegaan is.quote:Op zondag 19 april 2020 18:59 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Krachthonk niet hoor..... Denk in de cardio en step toko's maar dat zijn toch eigenlijk egoboost stations.... Anabole hokken daar gaat het nog iets verder.
Klopt. Wellicht is er een causaal verband, maar er spelen zoveel factoren én de metingen zijn relatief onbetrouwbaar (we weten gewoon niet hoeveel besmettingen er zijn) dat dit wel een beetje vergezocht is.quote:Op zondag 19 april 2020 19:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ergo, te kort door de bocht. Zoals zijn verhaal met New York versus San Francisco.
[..]
En dat is dus precies waar het misgaat. Door inductie vormt hij een theorie en bevestigt deze door dezelfde data. Kijkend naar zijn plaatje m.b.t. die 'heatmap' (of eigenlijk een 'humidity map') kan ik ook stellen dat het vooral het klimaat op het Noordelijk Halfrond is dat gunstiger is voor het virus om zich te ontwikkelen dan op het Zuidelijk Halfrond. Want waarom zijn er dan geen grote uitbraken aan de andere kant van de wereld?
Uiteraard is zijn verhaal wel wat beter beargumenteerd dan één plaatje, maar je snapt hopelijk waar ik naartoe wil.
Nee dat doen we "gek" genoeg niet omdat we ons niet medeschuldig willen maken/voelen en zo ons leven gaan belemmeren. Dat risico's horen bij het leven geldt dan vooral als die elders (NIMBY) dan de eigen omgeving, liggen.quote:Op zondag 19 april 2020 19:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Passen we diezelfde logica ook toe op autorijden, roken, alcohol etc.? Risico's horen bij het leven. En de vraag is hoeveel risico we bereid zijn te accepteren. We doen toch nog steeds boodschappen en de meesten gaan nog steeds naar buiten. Ondanks dat het risico er is om besmet te raken.
Wat een onzin slaat die man uitquote:
Waarom moet het risico niet naar 0 te worden gebracht ? Voor het individu of de samenleving ?quote:Op zondag 19 april 2020 19:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zo overdreven hoeft het allemaal niet hoor. Het risico moet zoveel mogelijk beperkt worden. Niet teruggebracht naar 0.
En kleedkamers/douches worden niet gebruikt, aldus de branchevereniging.
kanker is niet besmettelijk...quote:Op zondag 19 april 2020 19:40 schreef Jed1Gam het volgende:
We zijn ook niet bang voor kanker, terwijl 1 op 3 Nederlanders kanker krijgt.
Toch voor dit virus...
Ja, er wordt nogal welig getierd op correlaties. Velen zonder een gedegen (basale) statistische achtergrond kunnen daar moeilijk mee omgaan; m.n. het op waarde schatten van de getrokken conclusies.quote:Op zondag 19 april 2020 19:36 schreef Zwansen het volgende:
Misschien flauw, maar moest aan deze site denken: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
En wie gaat die kwaliteit afwegen en bepalen ?quote:Op zondag 19 april 2020 19:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat niet ten koste gaat van de kwaliteit van leven.
Ik vond het een verdiepende discussie, ik ben het er niet mee eens dat die twee het zo oneens met elkaar waren.quote:Op zondag 19 april 2020 19:24 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja dat komt er nog bij.
Het gaat erom dat er vaak bepaalde ingeroeste paradigma's leven die worden geprojecteerd op een nieuwe situatie, die paradigma's blijken dan bij nader inzien niet te kloppen.
Ik vind het daarom wel goed dat ook mensen met een andere achtergrond, zoals Maurice de Hond er naar kijken.
De oude experts met rigide denkpatronen, zoals een Ab, zullen dat dan vaak lacherig benaderen.
"Het speelt zeker mee" is meerdere malen gezegd.quote:Op zondag 19 april 2020 19:25 schreef DireStraits7 het volgende:
Ergo, te kort door de bocht. Zoals zijn verhaal met New York versus San Francisco.
1 op de 3 Nederlanders? Jaarlijks? Wat zeg je nou precies?quote:Op zondag 19 april 2020 19:40 schreef Jed1Gam het volgende:
We zijn ook niet bang voor kanker, terwijl 1 op 3 Nederlanders kanker krijgt.
Toch voor dit virus...
Nee, de theorie bestond al. Dat de theorie in het plaatje valt en dat daar natuurkundige verklaringen voor zijn versterkt de theorie alleen maar.quote:Op zondag 19 april 2020 19:25 schreef DireStraits7 het volgende:
En dat is dus precies waar het misgaat. Door inductie vormt hij een theorie en bevestigt deze door dezelfde data. Kijkend naar zijn plaatje m.b.t. die 'heatmap' (of eigenlijk een 'humidity map') kan ik ook stellen dat het vooral het klimaat op het Noordelijk Halfrond is dat gunstiger is voor het virus om zich te ontwikkelen dan op het Zuidelijk Halfrond. Want waarom zijn er dan geen grote uitbraken aan de andere kant van de wereld?
Uiteraard is zijn verhaal wel wat beter beargumenteerd dan één plaatje, maar je snapt hopelijk waar ik naartoe wil.
Wat kan je Deadliften dan?quote:Op zondag 19 april 2020 19:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil gewoon weer zwaar liften. Denk dat mijn DL wel achteruit gegaan is.
Erfelijkheid kan wel een rol spelen. Wat dan weer een interessante ethische discussie kan opleveren over de vraag of het moreel verantwoord is om kinderen te nemen.Maar verder inderdaad totaal andere situatie.quote:
Jongens, dit soort variabelen spelen duidelijk mee, dat wordt onderkent door een viroloog aan tafel.quote:Op zondag 19 april 2020 19:36 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Klopt. Wellicht is er een causaal verband, maar er spelen zoveel factoren én de metingen zijn relatief onbetrouwbaar (we weten gewoon niet hoeveel besmettingen er zijn) dat dit wel een beetje vergezocht is.
Misschien flauw, maar moest aan deze site denken: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Nooit enig zinnig woord uit gekomen. Blijft een aanfluiting dat zo'n malloot een podium krijgtquote:
Want hij zegt dingen die wetenschappelijk worden ondersteund door virologen?quote:
Hij zegt wel meer dan dat he.quote:Op zondag 19 april 2020 19:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Want hij zegt dingen die wetenschappelijk worden ondersteund door virologen?
Kan je gewoon zelf toch als je gaat fietsen zonder helm op.quote:Op zondag 19 april 2020 19:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
En wie gaat die kwaliteit afwegen en bepalen ?
NB: het word alras een filosofisch/ethische discussie. Die je zult moeten willen voeren, wil je als samenleving een uitweg maken.
Mijn punt is vooral dat De Hond de luchtvochtigheid waarschijnlijk een te grote rol toedicht.quote:Op zondag 19 april 2020 19:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
"Het speelt zeker mee" is meerdere malen gezegd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |