Ik heb een juist beeld van de werkelijkheid hoor. Er zijn weinig mensen die minimaal 25 procent van hun huis uit eigen zak betalen zoals dat hoort. Neem een voorbeeld aan Duitsers. Daar is dat gewoon de normaalste zaak van de wereld.quote:Op donderdag 23 april 2020 12:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Al jouw reacties lezende kan ik echt alleen maar de conclusie trekken dat jij toch een ietwat verstoord beeld hebt van de realiteit. Jij stelt mensen die geen ¤ 100.000,- aan eigen geld in een huis kunnen steken gelijk aan arme mensen die dan maar geen huis zouden moeten kunnen kopen. Complete onzin.
We leven hier en onze hypotheekstelsel is op ons systeem berekend.quote:Op woensdag 22 april 2020 23:18 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Iemand die zulke bedragen niet in een huis steekt zou helemaal geen huis moeten kunnen kopen. In andere landen is het heel normaal dat je geld meebrengt. Arme mensen kunnen daar gewoon geen huis kopen.
Zoals ik al zei zouden velen juist rekening moeren houden met een inkomensdaling ipv een stijging. Wij zijn opgegroeid met het gevoel dat alles meer en beter wordt. De tijden dat het ook minder kom worden ligt ver voor onze geboortedata over het algemeen.
Reken er maar op dat die tijden voor velen terug gaan komen.
Niet om het een of ander, maar er ligt sinds 2015 een wetsvoorstel op de plank van de heer dijsselbloem dat kopers van een huis verplicht om minimaal 20 procent uit eigen zak te financieren. Het begon met terugdringen tot maximaal 100 procent te kunnen lenen. Het voorstel gaat terug naar 80procent.quote:Op donderdag 23 april 2020 19:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
We leven hier en onze hypotheekstelsel is op ons systeem berekend.
Wow, goeie vergelijkingquote:Op donderdag 23 april 2020 13:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik kijk ook altijd goed om me heen of niemand me ziet als ik iets zonder betalen uit een winkel meeneem. No-brainer.
Juist op de plank. Komt hier niet doorheen.quote:Op donderdag 23 april 2020 23:42 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar er ligt sinds 2015 een wetsvoorstel op de plank van de heer dijsselbloem dat kopers van een huis verplicht om minimaal 20 procent uit eigen zak te financieren. Het begon met terugdringen tot maximaal 100 procent te kunnen lenen. Het voorstel gaat terug naar 80procent.
Het blijft gewoon verkeerde mentaliteit onder de armere bevolking die toch een huis willen kopen.
Een bank moet ook zijn verantwoording maken. Onder andere dat alle leningen volgens de regels zijn goedgekeurd. In het verleden ging dat nog wel eens niet helemaal goed, dus auditors zijn hier nogal strikt in.quote:Op donderdag 23 april 2020 09:27 schreef Landgeld het volgende:
[..]
1. Ja - dat kan je niet voorzien. De bank gaat dat bedag echt niet opeisen als je gewoon netjes betaald
Op zich fijn, maar ik zou dit geen financiële onafhankelijkheid noemen. Hoe lang heb je daarvoor bij je ouders gezeten? 6-8 jaar?quote:Op donderdag 23 april 2020 12:15 schreef Daboman het volgende:
Ik heb het op heel andere wijze opgelost. Ik ben gewoon lang bij m´n ouders blijven wonen, tijdens studie en ik werkte al een paar jaar toen ik op mezelf ging wonen. Studieschuld was daarmee snel afgelost. Ook kon ik daarmee wat kapitaal opbouwen waarmee ik het hoofd boven water kan houden in de turbulente arbeidsmarkt. En surprise surprise, ik kreeg nog een leuke verrassing in box 3 het jaar dat ik de laatste euro afloste.
Destijds werd vaak gezegd dat je geen zelfstandigheid zou krijgen, maar die heb ik gewoon later gekregen. De vrijheid qua levensstijl is ook vaak een aantrekkelijk element van op kamers gaan en daarmee extra bijlenen, maar ik ben nu niet afhankelijk van een debat in de tweede kamer over hoe we omgaan met studieschuld, wat toch ook een vorm van vrijheid is. Ook kon ik een aanzienlijk deel aan eigen geld inleggen in de hypotheek waarmee de kans om onder water te komen ook zeer klein is. Dit geeft weer opties bij betalingsproblemen, wat toch ook fijn is. Die financiële onafhankelijkheid is ook echt wel iets waard.
Die regels gaan inderdaad wel uit van erge doemscenario's, maar in tijden van corona ben je blij dat het allemaal ingecalculeerd is.
Niet iedereen heeft leuke ouders en niet iedereen woon dicht bij een universiteit/hogeschool.quote:Op donderdag 23 april 2020 12:15 schreef Daboman het volgende:
Ik heb het op heel andere wijze opgelost. Ik ben gewoon lang bij m´n ouders blijven wonen, tijdens studie en ik werkte al een paar jaar toen ik op mezelf ging wonen. Studieschuld was daarmee snel afgelost. Ook kon ik daarmee wat kapitaal opbouwen waarmee ik het hoofd boven water kan houden in de turbulente arbeidsmarkt. En surprise surprise, ik kreeg nog een leuke verrassing in box 3 het jaar dat ik de laatste euro afloste.
Destijds werd vaak gezegd dat je geen zelfstandigheid zou krijgen, maar die heb ik gewoon later gekregen. De vrijheid qua levensstijl is ook vaak een aantrekkelijk element van op kamers gaan en daarmee extra bijlenen, maar ik ben nu niet afhankelijk van een debat in de tweede kamer over hoe we omgaan met studieschuld, wat toch ook een vorm van vrijheid is. Ook kon ik een aanzienlijk deel aan eigen geld inleggen in de hypotheek waarmee de kans om onder water te komen ook zeer klein is. Dit geeft weer opties bij betalingsproblemen, wat toch ook fijn is. Die financiële onafhankelijkheid is ook echt wel iets waard.
Die regels gaan inderdaad wel uit van erge doemscenario's, maar in tijden van corona ben je blij dat het allemaal ingecalculeerd is.
Zeker wel, dat gaat zeker gebeuren. Dat is gewoon een kwestie van tijd.quote:Op vrijdag 24 april 2020 03:23 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Juist op de plank. Komt hier niet doorheen.
Of zorgen voor een hoger inkomenquote:Op vrijdag 24 april 2020 10:44 schreef Ixnay het volgende:
Oplossingen:
-Studieschuld aflossen
-Minder dure woning kopen
En mogelijk financiële problemen krijgen?quote:Op vrijdag 24 april 2020 10:53 schreef potjecreme het volgende:
Oplossingen hypotheek regels versoepelen.
Ik ging rond m´n 28e op mezelf. Relatief lang dus. Overigens speelde voor mij in de tijd dat ik werkte ook mee dat woningcorporaties en banken geen huurcontracten of hypotheken op onzekere arbeidscontracten wilden afsluiten. Het was dus niet geheel eigen keuze.quote:Op vrijdag 24 april 2020 04:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Op zich fijn, maar ik zou dit geen financiële onafhankelijkheid noemen. Hoe lang heb je daarvoor bij je ouders gezeten? 6-8 jaar?
Financiële problemen krijgen mensen niet bij hoge vrije sector huren?quote:Op vrijdag 24 april 2020 11:10 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
En mogelijk financiële problemen krijgen?
Wie er dan eventueel verantwoordelijk voor deze gevolgen, als dit gebeurt?
Er zijn regels bedacht met een hele goede redenen.
Een betere oplossing is gewoon een flinke spaarpot opbouwen zoals dat hoort, voordat je een huis koopt. En natuurlijk schuldenvrij zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2020 10:44 schreef Ixnay het volgende:
Oplossingen:
-Studieschuld aflossen
-Minder dure woning kopen
Wat is het Nederlands percentage?quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:31 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een betere oplossing is gewoon een flinke spaarpot opbouwen zoals dat hoort, voordat je een huis koopt. En natuurlijk schuldenvrij zijn.
Even om aan te geven wat omringende landen gemiddeld zelf aan geld inbrengen bij het kopen van een huis (cijfers komen van cpb):
Duitsland 30%
Verenigd koninkrijk 25%
Finland 13%
Belgie 37%
Frankrijk 21%
Italie 41%
Oostenrijk 16%
En nog meer sloebers voorzien van een hypotheek. De mensen die wel netjes hun zaakjes op orde hebben zullen opdraaien voor de kosten die dat soort volk veroorzaakt als ze financieel de mist ingaan.quote:Op vrijdag 24 april 2020 10:53 schreef potjecreme het volgende:
Oplossingen hypotheek regels versoepelen.
nee, als je het niet meer kan betalen lever he je sleutels in. je hebt dan geen restdchuld.quote:Op vrijdag 24 april 2020 11:52 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Financiële problemen krijgen mensen niet bij hoge vrije sector huren?
Wat is er erg aan een restschuld? De mensen die ik kennen halen hun schouders op en betalen gewoon af.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:35 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
nee, als je het niet meer kan betalen lever he je sleutels in. je hebt dan geen restdchuld.
Maar er zijn ook legio landgenoten die iedereen behalve zichzelf de schuld geven, en dan hun handje op gaan houden bij de overheid.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:38 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Wat is er erg aan een restschuld? De mensen die ik kennen halen hun schouders op en betalen gewoon af.
In nederland wordt gemiddeld 16 procent aanbetaald.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:33 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Wat is het Nederlands percentage?
eh... omdat als hij te hoog is door gedwongen verkoop in combinatie met een uitkering het terugbetalen wst lastig wordt?quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:38 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Wat is er erg aan een restschuld? De mensen die ik kennen halen hun schouders op en betalen gewoon af.
Ja dan wordt het een schuld die je moet afbetalen. Leuk is anders maar de wereld vergaat niet.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:43 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
eh... omdat als hij te hoog is door gedwongen verkoop in combinatie met een uitkering het terugbetalen wst lastig wordt?
En hoe zit dat dan met doorstromers in de andere eu panden. Je komt met cijfers en alleen bij de Nederlandse cijfers ben je kritisch.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:42 schreef Fisherman het volgende:
[..]
In nederland wordt gemiddeld 16 procent aanbetaald.
Die minimumgrens van 20 procent ligt dus niet ver ervandaan. Doorstromers trekken het gemiddelde wel omhoog, een starter zit gemiddeld op 10 procent eigen middelen. Dat is voor een gemiddeld huis van 310k dus 62k ipv 31k eigen geld inleggen. Dat is niet een bedrag waarvan je zou moeten schrikken. Zeker niet als er nu al gemiddeld 31k eigen vermogen ingebracht wordt door een starter. En dan hebben we het niet eens over de andere kosten die je vaak maakt bij het kopen van een huis. Ook dat moet uit eigen geld betaald worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |