abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192629338
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:34 schreef denattedweil het volgende:
En bij de supermarkten..de winkelwagentjes worden "ontsmet" maar de touchscreens bij de zelfscan worden vergeten.
Dat schoonmaken gebeurt ook niet goed. Ze maken de stang van je karretje schoon, maar de zijkanten en datgene waar je je euro ingooit weer niet. Terwijl je dat juist vaak aanraakt.
  woensdag 15 april 2020 @ 12:46:26 #202
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_192629355
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

RIVM is genuanceerder. Ze zeggen wel dat kapjes zin hebben. Maar voor de normale man ook weer niet bijster zinvol zijn.
[/quote]

Dit ja.

Als het RIVM gaat zeggen dat we massaal mondkapjes moeten gaan dragen dan halen ze veel meer discussie naar boven dan de bedoeling is.

Wat als iedereen straks zomaar een mondkapje gaat dragen? Voel jij jezelf dan prettig als je op straat loopt of je dochter in de winter met de trein naar school moet? Hoe zit het met privacy? Waar ligt de grens tussen preventieve bescherming en onnodige gezichtsbedekking? Krijg je de disucssie van de boerka weer, want dat zou in deze tijden natuurlijk extra bescherming bieden..
Verbod wordt opgeheven, mensen worden weer boos, massale vechtpartijen, plunderingen, LA riots taferelen..

man, je weet niet wat je op je hals haalt
pi_192629397
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ook in de VS zijn ze zo begonnen vanuit het advies van het WHO. De surgeon general gaf direct dat advies om mondkapjes te mijden door. Maar sinds 1 a 2 weken zijn ze ook daar helemaal omgeslagen en de WHO wordt genegeerd.

Nederland blijft braaf volgzaam aan de instituten. Zo zijn we wel.
Ja de VS doet het beter. En Trump slaat niet als een idioot om zich heen.

Trump: voorlopig geen geld naar WHO
pi_192630448
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

RIVM is genuanceerder. Ze zeggen wel dat kapjes zin hebben. Maar voor de normale man ook weer niet bijster zinvol zijn.
Nee hoor. Ze zeggen in deze video

https://www.rivm.nl/video-helpen-mondkapjes

dat mondkapjes voor normale mensen "geen meerwaarde" hebben. Totaal niet genuanceerd en haaks op de adviezen van vrijwel alle buitenlandse deskundigen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_192630461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:38 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Hahaha, en jij geloof ook dat de aarde een platte schijf is? Er zijn gewoon meerdere belangen/factoren aanwezig die belangrijker zijn dan het dragen van een mondkapje.
Uit welk potje uit de medicijnkast heb jij nou weer gesnoept?
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_192630551
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 13:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor. Ze zeggen in deze video

https://www.rivm.nl/video-helpen-mondkapjes

dat mondkapjes voor normale mensen "geen meerwaarde" hebben. Totaal niet genuanceerd en haaks op de adviezen van vrijwel alle buitenlandse deskundigen.
Het is iets uitgebreider:
''Een mondkapje heeft in het dagelijks leven geen meerwaarde''

En ik ben het wel met je eens, het is discutabel.

Het zal wel met het medisch personeel te maken hebben, dat ze geen run op mondkapjes willen hebben. Het goede spul dan.

''Maskers moeten heel nauwkeurig gebruikt worden en je moet ze minstens 2x per dag vervangen

In Nederland adviseren we daarom alleen mondkapjes voor medisch personeel''
pi_192630566
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:46 schreef denattedweil het volgende:

[..]

[quote]

Dit ja.

Als het RIVM gaat zeggen dat we massaal mondkapjes moeten gaan dragen dan halen ze veel meer discussie naar boven dan de bedoeling is.

Wat als iedereen straks zomaar een mondkapje gaat dragen? Voel jij jezelf dan prettig als je op straat loopt of je dochter in de winter met de trein naar school moet? Hoe zit het met privacy? Waar ligt de grens tussen preventieve bescherming en onnodige gezichtsbedekking? Krijg je de disucssie van de boerka weer, want dat zou in deze tijden natuurlijk extra bescherming bieden..
Verbod wordt opgeheven, mensen worden weer boos, massale vechtpartijen, plunderingen, LA riots taferelen..

man, je weet niet wat je op je hals haalt
Dus er wordt bewust verkeerde informatie gegeven omdat je anders lastige vragen krijgt en omdat mensen zonder mondkapje zich mogelijk ongemakkelijk voelen op straat als de rest wel een mondkapje draagt? Dat is werkelijk wat je zegt?
pi_192630600
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is iets uitgebreider:
''Een mondkapje heeft in het dagelijks leven geen meerwaarde''

En ik ben het wel met je eens, het is discutabel.

Het zal wel met het medisch personeel te maken hebben, dat ze geen run op mondkapjes willen hebben. Het goede spul dan.

''Maskers moeten heel nauwkeurig gebruikt worden en je moet ze minstens 2x per dag vervangen

In Nederland adviseren we daarom alleen mondkapjes voor medisch personeel''
Dus mits goed gebruikt werken mondkapjes wel maar omdat we een tekort hebben zeggen we lekker dat het niet werkt?

Alsof mensen zelf geen internetconnectie en hersens hebben om dingen zelf uit te zoeken....
pi_192630601
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dus er wordt bewust verkeerde informatie gegeven omdat je anders lastige vragen krijgt en omdat mensen zonder mondkapje zich mogelijk ongemakkelijk voelen op straat als de rest wel een mondkapje draagt? Dat is werkelijk wat je zegt?
Het probleem is ook dat mensen het mondkapje aanraken, te lang ophouden of anderszins verkeerd gebruiken.

Daarbij heb je mensen die het mondkapje als alternatief gaan zien voor thuisblijven, en dat is bij lichte symptomen zelfs gevaarlijk.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:05:27 #210
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192630618
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 04:51 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Het is lastig om te bewijzen dat lagere besmettingsgetallen worden veroorzaakt door het dragen van mondkapjes, of door andere maatregelen. Mijn eigen ervaring met mondkapjes in Japan waren positief. Collega's droegen een mondkapje als ze verkouden waren, en ik was zelden verkouden. Pas toen ik met een bioloog ging samenwerken die als hobby verkoudheidsvirussen kweken had, op zichzelf, en geen mondkapje droeg, toen werd ik verkouden. Maar ik zou geen beleid voeren op zo'n n = 1 experiment.

Het boerenverstand zegt dat als iedereen over je heen loopt te hoesten, dat je dan meer kans maakt om besmet te raken; dragen ze een kapje dat hoestspetters afvangt, dan neemt de kans af en draag je zelf een kapje dan neemt het nog meer af. Met hoe veel procent? Geen flauw benul.

Dat het moeilijk zou zijn om mondkapjes te gebruiken, nee daar geloof ik niet in.

In een ziekenhuis, omringd door patienten die gigantische hoeveelheden virusdeeltjes produceren en ophoesten, daar zal professioneel gebruik van een mondkapje door medisch personeel cruciaal zijn. Maar alles helpt zodra je de (potentiele) patient, met of zonder symptomen, uit gaat rusten met mondkapjes. Nogmaals, in Azie is dit heel normaal.

Duur? Een kapje kost een euro of zo, daar gaan we niet aan onderdoor.

Hoe lang kun je de goegemeente in lockdown houden, social distancing opleggen? Hoe ver kunnen we onze economie verknallen voordat mensen doodgaan aan andere problemen? Die paar euro aan mondkapjes zijn een druppeltje vergeleken met de kosten die de huidige aanpak met zich meebrengen.
Helder en zeker mee eens dat het - mondkapje - zelf niet schaadt. Zoals je aangeeft, is het ook een cultuurverschijnsel. Net zoiets als elders een boerka dragen en hier in de zon liggen. Dat het elders normaal is, is voor mij geen overweging het hier dan ook te doen.
Los daarvan denk ik dat lapjes voor je gezicht ook zijn om je fragiele mimiek te kunnen verbergen, wat in bepaalde landen een kwestie van fatsoenshouding is.

Het moeilijk mondkapje dragen deel ik in tweeën:
a) de gewoonte je eigen maken (ook juridisch en maatschappelijk) en
b) technisch waarbij het mondkapje een specifiek doel dient (afschermen of beschermen).

In dit laatste geval "b" is het type mondkapje van belang en dat je je mondkapje omwisselt wanneer je dat afzet (om te eten, drinken etc.etc.) of je in een andere (gebruiks)setting begeeft.
Daarmee wordt het voor een individu "duur", uitgaande dat je dan minimaal 4 tot 8 wissels per dag hebt.
In dat geval kan of zal je natuurlijk overgaan tot hergebruik (na desinfectie) etc.etc waarbij het, gelet op "a"; onderdeel wordt van je garderobe. Als sèc bescherming, zijn aanvullend een bril en handschoenen wenselijk.

Omtrent gebruik is veel te zeggen. Het moet duidelijk zijn wat daarmee men beoogd. Daarbij is het argument "alles helpt" mij te vaag en vooral ongefundeerde marketing waar niets tegenin te brengen is.

Ik weet niet of er een valide relatie is te maken tussen "lockdown" of "mondkapje". Er gaan dan andere onderliggende afwegingen meespelen, net of dat die met elkaar onderhandelbaar of uitwisselbaar zijn.

Ik ben met je eens dat je sneller ziek wordt wanneer je van (internationale) omgeving wisselt. Ik ben ook een periode over de wereld getrokken en ik hield het "vliegtuig" (en de onvermijdelijke contacten) steevast verantwoordelijk voor destijds mijn frequente verkoudheden. De zg "airco" kreeg dan de schuld. Of dan lapje zou hebben geholpen, betwijfel ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 15-04-2020 14:18:39 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192630684
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het probleem is ook dat mensen het mondkapje aanraken, te lang ophouden of anderszins verkeerd gebruiken.

Daarbij heb je mensen die het mondkapje als alternatief gaan zien voor thuisblijven, en dat is bij lichte symptomen zelfs gevaarlijk.
Ja, allemaal waar. Maar even terug naar de kern.

Mondkapjes hebben bij goed gebruik wel degelijk meerwaarde en het RIVM verspreid info die dat tegenspreekt. Dat is de kern.

Je moet mensen niet behandelen alsof ze achterlijk zijn want de mensen die niet achterlijk zijn prikken daar zo doorheen en dan verlies je geloofwaardigheid.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:13:19 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192630710
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 09:41 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat hoe meer argumenten ik lees voor waarom mondkapjes niet werken, hoe meer bewijs ik lees dat ze wel werken.

Ze werken niet bij verkeerd gebruik? Oké dan werken ze dus wel.

Ze werken niet omdat mensen zich dan extra veilig voelen en schijt hebben aan andere maatregelen? Dan werken ze dus wel, maar zou je geen schijt moeten hebben aan andere maatregelen.

Ze werken alleen om anderen niet te besmetten? Cool, dan werken ze dus.

Het klinkt inderdaad alsof het meer angst is voor de run op mondkapjes dan dat er iets aan de mondkapjes mankeert.
Leuk de wijze van redenatie..... die neerkomt op het kan helpen dus doen.

Op die manier andere zaken rechtvaardigen komt er dan op neer dat we ons moeten verplaatsen in een kogelvrije auto, voorzien van getrainde chauffeur en we allemaal 24/7 een helm moeten dragen op onze HazMat vv. eigen zuurstof uitrusting.

Ik overdrijf om aan te geven dat er doel met een maatregel moet zijn, dat toetsbaar is op resultaat om dan een inspanning te rechtvaardigen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 15-04-2020 14:32:38 ]
pi_192630776
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:05 schreef Vallon het volgende:
Ik weet niet of er een valide relatie is te maken tussen "lockdown" of "mondkapje". Er gaan dan andere onderliggende afwegingen meespelen, net of dat die met elkaar onderhandelbaar of uitwisselbaar zijn.
Zo'n mondkapje kan dus wel eens ten koste gaan van een zinnigere maatregel.

We hebben nu afgesproken om thuis te blijven bij ziekte. Terwijl je ook kan denken dat een mondkapje wel voldoende is.

Wat zou jij doen als jij met verkoudheid naar je werk moet komen van je baas, en dat hij zegt dat je dan maar een mondkapje op moet doen?
pi_192630832
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja, allemaal waar. Maar even terug naar de kern.

Mondkapjes hebben bij goed gebruik wel degelijk meerwaarde en het RIVM verspreid info die dat tegenspreekt. Dat is de kern.
Ik ben ook niet zo negatief over mondkapjes. Je zou kunnen overwegen om het reizen met het OV toe te staan met mondkapje. Misschien samen met het meten van je lichaamstemperatuur.

Halflege treinen en trams zijn ook niet goed voor de economie (en zelfs niet voor het milieu).

Kroegen, restaurants en pretparken met mondkapjes lijken me dan een stuk onzinniger. Je blijft namelijk langer in een kroeg, restaurant of pretpark en je wil daar ook nog wel een consumptie nuttigen.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:30:50 #215
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192630909
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zo'n mondkapje kan dus wel eens ten koste gaan van een zinnigere maatregel.

We hebben nu afgesproken om thuis te blijven bij ziekte. Terwijl je ook kan denken dat een mondkapje wel voldoende is.

Wat zou jij doen als jij met verkoudheid naar je werk moet komen van je baas, en dat hij zegt dat je dan maar een mondkapje op moet doen?
Vroeger zou ik (verkouden) met -en zonder mondkapje komen om vervolgens het toilet te ontdoen van deppend papier om na gebruik de prullenbak af te vullen. Met een blik van kijk: hoe stoer.
Met het ingedaalde inzicht van nu, zou ik zeggen: (snip)verkouden is sws thuisblijven (en daar doorwerken).

Ik zou ook met mondkapje "ziek" thuisblijven omdat mijn baas het daar wel acceptabel kan vinden maar wellicht de medereizigers in de metro niet etc.etc.. Ik zie mij ook niet met een mondkapje zijnde verkouden, werken. Dan in de fase dat het "vocht" rijkelijk overal naartoe uitstroomt.

Ik snap je insteek dat als het verplicht wordt, dat je dan wel moet. Waarbij ik het doel daarvan dan kwijtraak en begrijp dat het mondkapje wordt ingezet als verkapt ruilmiddel.
De relatie van "mondkapje = oplossing " kan ik dus niet plaatsen.
Dat het helpt valt niet te ontkennen; ik wil dan weten hoeveel en waartoe.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:37:23 #216
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_192631000
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Er wordt geen verkeerde informatie gegeven, het is gewoon niet noodzakelijk om het te dragen. Als je een beetje vooruit kunt denken dan kunnen dit reële vragen zijn waarmee je vervolgens te maken krijgt als je dit wel zou doen. Mensen angst aanpraten noemen ze dat.

Jij ziet het wel zitten om in het dagelijks leven een mondkapje te gaan dragen omdat er mogelijk iemand rondloopt die een ziekte kan veroorzaken? Ook in tijden dat deze hele corona-heisa voorbij is?
pi_192631001
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:30 schreef Vallon het volgende:
Ik snap je insteek dat als het verplicht wordt, dat je dan wel moet. Waarbij ik het doel daarvan dan kwijtraak en begrijp dat het mondkapje wordt ingezet als verkapt ruilmiddel.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
pi_192631118
Deze onzin mag weleens stoppen.

Ze bieden volgens het RIVM immers ook geen schijnveiligheid bij zorgpersoneel.
pi_192631139
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 11:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Community setting metingen gaan vooral over surgical masks of wasbare maskers (zoals van katoen). De Aiello et al study lijkt ook niet specifiek het over N95 te hebben maar maskers in het algemeen.
[..]
en is dus van nul of generlei waarde
quote:
Dat heeft andere redenen. Zoals het bestaan van wet markets. Dat mensen daar maskers dragen is een gevolg van andere factoren niet een oorzaak van epidemieen.
maar met maskers op kunnen die toch niet verspreiden :z
pi_192631169
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:47 schreef Za het volgende:
Deze onzin mag weleens stoppen.

Ze bieden volgens het RIVM immers ook geen schijnveiligheid bij zorgpersoneel.
klopt... die komen dan ook dichterbij en vaker bij patienten
  woensdag 15 april 2020 @ 14:50:53 #221
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_192631188
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

en is dus van nul of generlei waarde
Dat verzin je.

quote:
[..]

maar met maskers op kunnen die toch niet verspreiden :z
Mensen dragen daar maskers

1. Tijdens flu season
2. Als iemand zich ziek voelt ter bescherming van anderen in de trein
3. Als iemand toevallig deze week een presentatie heeft en absoluut niet ziek kan en mag worden

Jij denkt dat alle mensen daar altijd mondkapjes dragen?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_192631209
quote:
14s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:30 schreef Vallon het volgende:

[..]

Vroeger zou ik (verkouden) met -en zonder mondkapje komen om vervolgens het toilet te ontdoen van deppend papier om na gebruik de prullenbak af te vullen. Met een blik van kijk: hoe stoer.
Met het ingedaalde inzicht van nu, zou ik zeggen: (snip)verkouden is sws thuisblijven (en daar doorwerken).
Juist. Collega's die verkouden of grieperig naar werk komen krijgen van mij dan ook altijd te horen dat ze moeten opbokken met hun snotneuzen.
quote:
Ik zou ook met mondkapje "ziek" thuisblijven omdat mijn baas het daar wel acceptabel kan vinden maar wellicht de medereizigers in de metro niet etc.etc.. Ik zie mij ook niet met een mondkapje zijnde verkouden, werken. Dan in de fase dat het "vocht" rijkelijk overal naartoe uitstroomt.

juist
pi_192631238
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:37 schreef denattedweil het volgende:

Jij ziet het wel zitten om in het dagelijks leven een mondkapje te gaan dragen omdat er mogelijk iemand rondloopt die een ziekte kan veroorzaken? Ook in tijden dat deze hele corona-heisa voorbij is?
Het mondkapje is er niet alleen om jou te beschermen tegen Corona.

Het mondkapje is er vooral om andere mensen te beschermen als jij Corona hebt opgelopen, en ongewild het virus verspreidt.

Het is interessant dat die laatste houding eigen is aan bijna iedere Aziaat, waar het belang van de samenleving belangrijker is dan het belang van het individu. Wij komen niet veel verder dan ikke ikke ikke.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192631245
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:50 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat verzin je.
[..]
Nee dat verzin ik niet. Er zijn vele verschillende soorten maskers en er is een groot verschil tussen een surgical mask of een katoenen zelf gepunnikt masker en masker die daadwerkelijk aansluiten en virussen kunnen tegenhouden. Als je het allemaal op 1 hoop gooit is het onderzoek waardeloos
quote:
Mensen dragen daar maskers

1. Tijdens flu season
2. Als iemand zich ziek voelt ter bescherming van anderen in de trein
3. Als iemand toevallig deze week een presentatie heeft en absoluut niet ziek kan en mag worden

Jij denkt dat alle mensen daar altijd mondkapjes dragen?
Mensen dragen daar vooral maskers tegen de luchtvervuiling, veelal wel dus inderdaad
pi_192631263
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het mondkapje is er niet alleen om jou te beschermen tegen Corona.

Het mondkapje is er vooral om andere mensen te beschermen als jij Corona hebt opgelopen, en ongewild het virus verspreidt.
Daarom gewoon thuisblijven en als je toch weg moet, afstand houden
quote:
Het is interessant dat die laatste houding eigen is aan bijna iedere Aziaat, waar het belang van de samenleving belangrijker is dan het belang van het individu. Wij komen niet veel verder dan ikke ikke ikke.
Volgens mij dragen ze die dingen vooral voor zichzelf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')