ok dan is 10 miljard in ieder geval niet nodig. Nu.nl zegt helemaal niet dat er 10 miljard nodig is, dat is KLM en die kent het spelletje dat je meer moet vragen wat nodig is, omdat je altijd minder krijgt.quote:Op maandag 13 april 2020 15:26 schreef Idisrom het volgende:
Hoeveel geld moeten wij (is Nederland) nog in KLM en/of AF/KLM stoppen?
Volgens nu.nl is er 10 miljard euro nodig voor deze crisis.
https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper
.
Die is nogal hoog en we kunnen met gemak naar 130% BNP zonder dat de rente flink stijgt. We kunnen dus nog 100den miljarden "lenen" indien nodig.quote:Op maandag 13 april 2020 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok dan is 10 miljard in ieder geval niet nodig.
Maar verder is mijn mening, wat er maar nodig is. De grens is de leencapaciteit van van NL.
klm hoeft zich dus geen zorgen te make, aangezien ze minder dan 10 miljard nodig hebben.quote:Op maandag 13 april 2020 15:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die is nogal hoog en we kunnen met gemak naar 130% BNP zonder dat de rente flink stijgt. We kunnen dus nog 100den miljarden "lenen" indien nodig.
Ik ga er vanuit dat KLM-Airfrance een gecombineerde frans+nederlandse kapitaalinjectie krijgt in onderling overleg. Zoiets heb ik ook al begrepen van franse nieuwszenders.quote:Op maandag 13 april 2020 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klm hoeft zich dus geen zorgen te make, aangezien ze minder dan 10 miljard nodig hebben.
Nederland heeft meer van Italië geprofiteerd dan andersom. Zegt ook hoogleraar Ewald Engelen:quote:Op maandag 13 april 2020 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Met ene transfer unie dan blijft de euro bestaan
dan wordt Italië een soort van Zelfstandig Drenthe en Portugal ook en Spanje ook en Bulgarije ook
Ja dat zal wel , maar Italie heeft dat betaald met ons eigen geld,quote:Op maandag 13 april 2020 15:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nederland heeft meer van Italië geprofiteerd dan andersom. Zegt ook hoogleraar Ewald Engelen:
(vanaf 17:30)
Zijn conclusie is overigens wel dat Italië uit de euro moet om te kunnen devalueren omdat loonmatiging in Italië onhaalbaar is.quote:Op maandag 13 april 2020 15:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nederland heeft meer van Italië geprofiteerd dan andersom. Zegt ook hoogleraar Ewald Engelen:
Je bent net een vastlopende plaat, continu je eigen mantra herhalen. Lees/luister eens naar wat de meeste experts zeggen. De meesten zijn het er vrij unaniem over eens dat Nederland enorm geprofiteerd heeft van Italië en per saldo eerder geld overhoudt dan dat er meer geld heengegaan is.quote:Op maandag 13 april 2020 15:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat zal wel , maar Italie heeft dat betaald met ons geld blijkt nu, als we ze nu ieder jaar voldoende geld toestoppen dan blijven ze kopen
varkensvlees en bloemen en lekker vroeg met pensioen
Klopt. Dat lijkt me dan een interessante discussie. Na deze crisis.quote:Op maandag 13 april 2020 15:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zijn conclusie is overigens wel dat Italië uit de euro moet om te kunnen devalueren omdat loonmatiging in Italië onhaalbaar is.
Die vergelijking met het Marshallplan gaat niet helemaal op. Dat plan kwam omdat Europa tijdens 5 jaar oorlog helemaal kapot was geschoten en gebombardeerd en een groot gedeelte van de beroepsbevolking dood of gewond was.quote:Op maandag 13 april 2020 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk willen ze die Euro-bonds. Dat wilden ze hiervoor al en nu nog steeds.
Daar hoeven we niet in mee te gaan.
Maar we moeten er wel wat anders tegenover zetten. Een soort Marshallplan. Het is onzin om dat land de afgrond in te laten verdwijnen. Dat levert ons ook niets op.
Een paar kroegen dicht? Het hele MKB gaat naar de kloten.quote:Op maandag 13 april 2020 15:50 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die vergelijking met het Marshallplan gaat niet helemaal op. Dat plan kwam omdat Europa tijdens 5 jaar oorlog helemaal kapot was geschoten en gebombardeerd en een groot gedeelte van de beroepsbevolking dood of gewond was.
Nu zijn een paar kroegen dicht en het toerisme ligt op zijn gat, maar voor de rest is er niks "kapot". Zaken moeten niet worden overdreven.
Zeker niet zo arm zijn de italianen helemaal niet, ze kunnen 1st nog hun flinke goudreserves verpatsen voodat ze bij anderen om leningen komen bietsen. Vermogensbelasting kunnen ze ook nog gaan invoeren voordat ze elders om geld komen leuren.quote:Op maandag 13 april 2020 15:50 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die vergelijking met het Marshallplan gaat niet helemaal op. Dat plan kwam omdat Europa tijdens 5 jaar oorlog helemaal kapot was geschoten en gebombardeerd en een groot gedeelte van de beroepsbevolking dood of gewond was.
Nu zijn een paar kroegen dicht en het toerisme ligt op zijn gat, maar voor de rest is er niks "kapot". Zaken moeten niet worden overdreven.
Nee dat snap ik .quote:Op maandag 13 april 2020 15:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
, maar het "nog niet kunnen uitleggen aan het electoraat".
italie en Portugal willen alleen geld , in de vorm van Eurobondsquote:Op maandag 13 april 2020 15:53 schreef DireStraits7 het volgende:
Het Marshallplan was bovenal een breder pakket dan alleen geld.
Je snapt er echt helemaal niets van en bent niet bereid je in te lezen. Italië heeft gewoon een primair begrotingsoverschot, maar de staatsschuld stijgt door andere macro-economische mechanismen. Dat had je geweten als je je ook maar enigszins verdiept had in de materie.quote:Op maandag 13 april 2020 15:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Italie koopt zich de pleuris en blijft dat ook doen , vandaar hun hoge staatsschuld
Ja ze kopen bij ons , ze hebben nu een zeer hoge staatsschuld en nu willen ze geld van ons , zodat ze niet hoeven te bedelen bij onsquote:Op maandag 13 april 2020 15:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat had je geweten als je je ook maar enigszins verdiept had in de materie.
heb je die tube wel echt geluisterd, of plak je maar watquote:Op maandag 13 april 2020 15:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
nee niet doen , zou je nu geld in een cruise line stoppen ??quote:Op maandag 13 april 2020 15:26 schreef Idisrom het volgende:
.
Vliegen is nog noodzakelijk (in best veel gevallen, bv familie opzoeken in een ander land of zaken) maar aan cruiseschepen is werkelijk niks noodzakelijks.quote:Op maandag 13 april 2020 16:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee niet doen , zou je nu geld in een cruise line stoppen ??
Nee he
Ok dan ook niet in ene vliegmaatschappij
Dat maak jij niet uitquote:Op maandag 13 april 2020 16:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vliegen is nog noodzakelijk (in best veel gevallen, bv familie opzoeken in een ander land of zaken) maar aan cruiseschepen is werkelijk niks noodzakelijks.
ik scheer ok zelf mijn haar op min balzakquote:Op maandag 13 april 2020 16:53 schreef Twinkle20 het volgende:
Nah dat kappersgebeuren ga ik me niet aan wagen hoor. Zojuist een afspraak ondee voorbehoud gemaakt om mijn uitgroei bij te laten werken
Ja en de thuisisolatie maakt ook dat mensen meer gewend zijn om alleen te zijn dus het sociale aspect wordt ook minder. Zal me niet verbazen als die beroepen straks niet meer bestaan.quote:Op maandag 13 april 2020 16:51 schreef kibo het volgende:
Ik denk ook dat de sportscholen straks te maken krijgen met een structurele terugval.
Veel mensen hebben inmiddels zelf wat gewichten enzo aangeschaft, en ondervonden dat thuis-fitness prima te doen is ....
Idem voor de kappers , menigeen is intussen auto-didact zelfkapper).
quote:Op maandag 13 april 2020 16:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat maak jij niet uit
Sommigen houden niet van vliegen , hebben tijd zat en gaan met een boot
Met 380 in een vliegtuig zitten vioor 9 uur das lekker joh
nee , maar jij gaat ok niet meer 3 keer per jaar vliegenquote:Op maandag 13 april 2020 17:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]Dan is het dus niet noodzakelijk, als je tijd zat hebt.
Dat heeft niets met mijn punt te maken.quote:Op maandag 13 april 2020 16:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heb je die tube wel echt geluisterd, of plak je maar wat
Deze heren zijn enorm tegen de EU en democratisch gehalte van de EU
Italië is prima , zolang ze maar van ons belastinggeld afblijvenquote:Op maandag 13 april 2020 17:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat heeft niets met mijn punt te maken.
Maar ik vind het prima. Lekker zwart-wit denken. Nederland: goed. Italië: slecht.
Voor de kappers liggen er garages vol geld klaar om wit te wassen. De drugshandel gaat lekker door maar de witwasoperatie ligt helemaal stilquote:Op maandag 13 april 2020 16:51 schreef kibo het volgende:
Ik denk ook dat de sportscholen straks te maken krijgen met een structurele terugval.
Veel mensen hebben inmiddels zelf wat gewichten enzo aangeschaft, en ondervonden dat thuis-fitness prima te doen is ....
Idem voor de kappers , menigeen is intussen auto-didact zelfkapper).
Jij bedoelt 'kappers'.quote:Op maandag 13 april 2020 17:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Voor de kappers liggen er garages vol geld klaar om wit te wassen. De drugshandel gaat lekker door maar de witwasoperatie ligt helemaal stil
En waar pinnen niet mogelijk is ......quote:Op maandag 13 april 2020 17:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
idd, van het allooi waar er 10 in 1 straat zitten
Het zal wel zo gaan;quote:Op maandag 13 april 2020 15:26 schreef Idisrom het volgende:
.
Je vergeet nog dat Nederland ook gedwongen wordt om het 7% aandeel wat we nog in KLM hebben te verkopen.quote:Op maandag 13 april 2020 18:55 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Het zal wel zo gaan;
NL stopt geld in Air france/KLM
En Air france kaapt al het geld omdat Air france de verliesgevende tak van Air france/KLM is.
Wij gooien dus weer geld weg richting frankrijk...
spoedig zal AF KLM failliet gaan en dan hoeft niet meer te verkopen, er is geen hond de er wat voor geeftquote:Op maandag 13 april 2020 18:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Je vergeet nog dat Nederland ook gedwongen wordt om het 7% aandeel wat we nog in KLM hebben te verkopen.
Waarom zouden ze dat willen, het resultaat van KLM hield AF in de lucht.quote:Op maandag 13 april 2020 19:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
spoedig zal AF KLM failliet gaan en dan hoeft niet meer te verkopen, er is geen hond de er wat voor geeft
we hebben het over de NA corona periode he , wel goed dat je in de verleden tijd postquote:Op maandag 13 april 2020 19:04 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat willen, het resultaat van KLM hield AF in de lucht.
Varende bejaarden pandemie bommenquote:Op maandag 13 april 2020 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we hebben het over de NA corona periode he , wel goed dat je in de verleden tijd post
Ik zie net dat ik het verkeerd las. Ik dacht dat je bedoelde dat Airfrance juist KLM failliet zou laten gaan. Maar jij bedoelt het hele bedrijf (AF-KLM)quote:Op maandag 13 april 2020 19:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we hebben het over de NA corona periode he , wel goed dat je in de verleden tijd post
J a en denk je dat alle vliegmaatschappij voor eeuwig bailouts gaan krijgen dan??quote:Op maandag 13 april 2020 19:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik zie net dat ik het verkeerd las. Ik dacht dat je bedoelde dat Airfrance juist KLM failliet zou laten gaan. Maar jij bedoelt het hele bedrijf (AF-KLM)
Cruise sector is er eentje die wat mij betreft geen bail-out mag krijgen. Schepen allemaal in oorden als Panama en Bermuda geregistreerd, veel onderbetaald personeel uit ZO-Azie. Hoezo zou een Europese of Amerikaanse belastingbetaler hiervoor op moeten draaien?
en dat kan goedquote:Op maandag 13 april 2020 19:58 schreef Nielsch het volgende:
Denk dat we wel wat meer moeten gaan nadenken over een zekere deglobalisatie. Dus meer medicijnen hier maken ipv afhankelijk zijn van China. Andersom moeten landen ook minder afhankelijk worden van ons, bijvoorbeels: minder vlees exporteren, dus minder boeren.
Hoe als China alle grondstoffen in handen heeft en alleen eindproducten exporteert? Oorlog met China? Dacht het niet.quote:Op maandag 13 april 2020 19:58 schreef Nielsch het volgende:
Denk dat we wel wat meer moeten gaan nadenken over een zekere deglobalisatie. Dus meer medicijnen hier maken ipv afhankelijk zijn van China. Andersom moeten landen ook minder afhankelijk worden van ons, bijvoorbeels: minder vlees exporteren, dus minder boeren.
Dat was ook (oa) de boodschap van Macron vanavond. Meer zelf produceren. Minder afhankelijk zijn.quote:Op maandag 13 april 2020 19:58 schreef Nielsch het volgende:
geen problemen zoeken die er niet zijn , als als als als als alsquote:Op maandag 13 april 2020 22:29 schreef subotica het volgende:
[..]
Hoe als China alle grondstoffen in handen heeft en alleen eindproducten exporteert? Oorlog met China? Dacht het niet.
Gezien de kampeervakantie 2020 in het water lijkt te vallen, zit ik te oriënteren op een vliegvakantie naar Indonesië voor 2021. Om het te compenseren. Hopelijk kan in dit najaar dan een aanbieding scoren, als vliegverkeer weer een beetje op gang komt.quote:Op maandag 13 april 2020 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat kan goed
sowieso gaan menesen veeel en veeeel minder vliegen
Er zullen altijd aanbiedingen zijn maar ze zullen 2x zo hoog zijn als een aanbieding van pre-corona.quote:Op maandag 13 april 2020 22:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Gezien de kampeervakantie 2020 in het water lijkt te vallen, zit ik te oriënteren op een vliegvakantie naar Indonesië voor 2021. Om het te compenseren. Hopelijk kan in dit najaar dan een aanbieding scoren, als vliegverkeer weer een beetje op gang komt.
Er zullen vast wel aanbiedingen komen en mensen die er gebruik van zullen maken.
Als de EU slim is dan gaan ze deze handschoen oppakken. Het is iets wat mensen nu belangrijk vinden en het zou een grote meerwaarde hebben als dit Europees wordt opgepakt.quote:Op maandag 13 april 2020 19:58 schreef Nielsch het volgende:
Dat medicijn agentschap EMA zit nu in Amsterdam. Goed voor ons. Geeft kansen.quote:Op maandag 13 april 2020 23:32 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als de EU slim is dan gaan ze deze handschoen oppakken. Het is iets wat mensen nu belangrijk vinden en het zou een grote meerwaarde hebben als dit Europees wordt opgepakt.
Bijkomend voordeel!quote:Op maandag 13 april 2020 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat medicijn agentschap EMA zit nu in Amsterdam. Goed voor ons. Geeft kansen.
quote:Duitse dierentuin in nood: 'Wellicht dieren aan elkaar voeren'
Ook dierentuinen hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Bij het kleine Duitse Tierpark Neumünster staat het water zodanig aan de lippen dat er plannen worden gemaakt in geval van een ultiem rampscenario: dieren voeren aan elkaar.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)orgen-voedsel-dieren
en daar i sde werkloosheid uitkering dus ook vrij kort , een paar maanden dacht ik , en dat met de robotiseringquote:Op woensdag 15 april 2020 17:28 schreef Fisherman het volgende:
In Amerika binnen 2 weken tijd 10miljoen werklozen erbij. Geen goed voorteken voor Nederland.
Hier heb je vooral veel zzp'ers die eigenlijk werkloos zijn, doordat ze te weinig uren kunnen maken om rond te kunnen komen.quote:Op woensdag 15 april 2020 17:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en daar i sde werkloosheid uitkering dus ook vrij kort , een paar maanden dacht ik , en dat met de robotisering
Zo werk je bij de Bank en zo bij de Voedselbankquote:Op woensdag 15 april 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Hier heb je vooral veel zzp'ers die eigenlijk werkloos zijn, doordat ze te weinig uren kunnen maken om rond te kunnen komen.
Werkloosheid zou zomaar boven de 20 procent uit kunnen gaan komen. Dan breken er enge tijden aan kunnen we teruglezen in de geschiedenis.
Wie zijn hier de oude varkens? De zzp’ers en toekomstige werklozen?quote:Op woensdag 15 april 2020 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zo werk je bij de Bank en zo bij de Voedselbank
Waren we varkens dan zouden alle oudere varkens preventief geruimd worden
oudere varkensquote:Op woensdag 15 april 2020 18:34 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Wie zijn hier de oude varkens? De zzp’ers en toekomstige werklozen?
Hear hearquote:Op woensdag 15 april 2020 17:59 schreef Landgeld het volgende:
Er kan geen misverstand over bestaan: een lockdown is voor de economie onwaarschijnlijk slecht. We gaan gewoon door met het torpederen van onze economie, zegt Kees de Kort, macro-econoom en BNR economiecommentator. 'Het herstelverhaal van het IMF, een heropleving van de wereldeconomie in 2021, is totale bullshit. Hou op met die flauwekul, openen die economie!'
Interessante podcast...
Kees roept dat al een paar maanden, maar het ontbreekt hem natuurlijk wel een beetje aan nuance. Simpelweg meteen alles opengooien is gewoon onmogelijk, maar er moet wel een keer een duidelijker plan komen dan de angstige vergezichten die er nu in de media zijn beland.quote:
Mee eens, de waarheid ligt in het midden. Maar fijn om wat felle en extremere tegengeluiden te horen tegen de andere kant van het spectrum: Vanalles dichthouden en krampachtig vasthouden aan anderhalve meter tot er een vaccin is.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Kees roept dat al een paar maanden, maar het ontbreekt hem natuurlijk wel een beetje aan nuance. Simpelweg meteen alles opengooien is gewoon onmogelijk, maar er moet wel een keer een duidelijker plan komen dan de angstige vergezichten die er nu in de media zijn beland.
Helemaal mee eens, maar het is nu paniekvoetbal en dan beland je al snel in de discussie "en wat als het jouw vader was" en "er liggen ook gezonde mensen op de IC". Wat natuurlijk ook een begrijpelijk standpunt is, maar uiteindelijk kan de oplossing daarvoor niet zijn dat we tot 2025 met zijn allen om elkaar heen gaan lopen in de wat naïeve veronderstelling dat dat dan maar een klein beetje geld kost, want in werkelijkheid kost dat je je hele fundament.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:06 schreef Drekkoning het volgende:
Vanalles dichthouden en krampachtig vasthouden aan anderhalve meter tot er een vaccin is.
Dan is er binnen een halfjaar helemaal niks meer over van de economie.
Vooral in het begin gebeurde dit ook door de media.. Kranten artikelen over mensen die 80+ zijn met corona. Dat zie ik gelukkig nu al wat minder.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar het is nu paniekvoetbal en dan beland je al snel in de discussie "en wat als het jouw vader was" en "er liggen ook gezonde mensen op de IC". Wat natuurlijk ook een begrijpelijk standpunt is, maar uiteindelijk kan de oplossing daarvoor niet zijn dat we tot 2025 met zijn allen om elkaar heen gaan lopen in de wat naïeve veronderstelling dat dat dan maar een klein beetje geld kost, want in werkelijkheid kost dat je je hele fundament.
Maar goed, Nederland zal daar wel redelijk rationele / utilitaire keuzes in kunnen maken vermoed ik, een groot deel van de rest van Europa: not so sure.
Van die emoverhalen over mensen die in een week tijd zowel opa als oma zijn verloren. Is ook treurig, maar dat gebeurt wel vaker, ook buiten corona om.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:37 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Vooral in het begin gebeurde dit ook door de media.. Kranten artikelen over mensen die 80+ zijn met corona. Dat zie ik gelukkig nu al wat minder.
Als wij niet oppassen. Gaat de wereld er vooral voor de ouderen en zwakkeren een stuk minder prettig uitzien na corona.quote:Op woensdag 15 april 2020 19:49 schreef Fisherman het volgende:
Een ander probleem naast de werkloosheid is dat de pot met geld die gereserveerd is niet naar Italie zal gaan, maar vooral naar Polen en Marokko. Dit is in voorgaande afspraken overeen gekomen in de vorm van een verdeelsleutel. Die blijft ongewijzigd, waardoor het geld nu niet naar de plek gaat waar het eigenlijk voor bedoeld is.
Hoe langer ze alles op slot houden, hoe meer doden er op termijn (indirect) gaan vallen. Dat zijn er vele malen meer dan die paar duizend die rechtstreeks aan corona overlijden.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:54 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Als onze ouderen en zwakken niet oppassen. Gaat de wereld er vooral voor hun een stuk minder prettig uitzien na corona. De belangrijkste reden waarom ouderen en zwakkeren het in Nederland zo goed hebben. Is omdat de economie sterk is. En dat al tientallen jaren.
Mijn vader bijv word door een ieder hier in de lucht gehouden (mijn dank is groot daarvoor)
Maar daar moet een berg geld opgegooid worden daar wordt je bang van. Dit betreft deels arbeidsongeschikt vanaf relatief jonge leeftijd.
Een super iets hierdoor zijn mijn ouders niet in de armoede beland toen ik jong was.
Maar dit is alleen maar mogelijk bij een stevige economie.
Olie consumptie +/- van 100 mil barrels naar 65-80 mil per dag.
Het is goed als de economie eens stevig krimpt , altijd maar meer meer meer, dat is niet goed voor de stikstof in de kwetsbare duin natuurquote:Op woensdag 15 april 2020 20:53 schreef yorrick69 het volgende:
Gaat het hier alleen over de economische gevolgen van maatregelen? Of gaat het ook over economische gevolgen van corona als er geen of minder maatregelen worden genomen?
Het idee dat een epidemie als deze geen gevolgen heeft voor de economie.![]()
Nog afgezien van dat je de begrafenis van je oma zelf mag regelen, omdat begrafenisondernemers te druk zijn, of zelf ziek, of dood. En dat je haar in je eigen tuin mag begraven. Mogelijk met 39 graden koorts. En haar zelf palliatief mag verzorgen tijdens haar laatste dagen. Zonder beschermingsmiddelen want die zijn er niet.
Maar dat zijn geen economische gevolgen. Sorry voor dit off topic intermezzo.
De economie krimpt sowieso.
Aldus de man die niet samenwoont om zo meer meer meer geld te ontvangenquote:Op woensdag 15 april 2020 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is goed als de economie eens stevig krimpt , altijd maar meer meer meer, dat is niet goed voor de stikstof in de kwetsbare duin natuur
Forse krimp, terug naar de basis , Prima
Wel nee, die toekomstige doden hebben nog kans genoeg om het tij te keren. Als je nu ziek wordt niet meer.quote:Op woensdag 15 april 2020 20:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Hoe langer ze alles op slot houden, hoe meer doden er op termijn (indirect) gaan vallen. Dat zijn er vele malen meer dan die paar duizend die rechtstreeks aan corona overlijden.
ha ha ha haquote:Op woensdag 15 april 2020 21:38 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Aldus de man die niet samenwoont om zo meer meer meer geld te ontvangen
https://www.voanews.com/s(...)affected-coronavirusquote:India to Pay $22 Billion to Feed Poor Affected by Coronavirus
Iedere crisis of recessie is onvermijdelijk binnen ons systeem.quote:Op woensdag 15 april 2020 21:05 schreef yorrick69 het volgende:
Wat ik ook niet snap: Als we economische krimp zo erg vinden, waarom doen we dan niet meer ons best om economische crisissen te voorkomen? Het merendeel van economische crisissen van de afgelopen eeuw komt niet door pandemieën maar door economisch gedrag zoals speculatie. Wat hebben we nou gedaan om een crisis zoals die van 2008 te voorkomen?
Economie elimineert empathie.
Als de markt het vertrouwen in de euro verliest dan moet de rente weer omhoog, nu al verkiets men goud boven de euro koersquote:Op donderdag 16 april 2020 09:47 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Iedere crisis of recessie is onvermijdelijk binnen ons systeem.
Het hele economische systeem is erop gebaseerd dat we eens in de zoveel tijd een recessie hebben.
In diezelfde cadans fluctueert de rente doorgaans ook. Helaas hebben waren ze net te laat met voldoende ophogen van de rente voor de komende crisis.
Poeh he! Dat is nogal een uitspraak. Daar moeten de mensen die bij een crisis werkeloos worden het maar mee doen. En die hun vermogen zien verdampen....quote:Op donderdag 16 april 2020 09:47 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Iedere crisis of recessie is onvermijdelijk binnen ons systeem.
Het hele economische systeem is erop gebaseerd dat we eens in de zoveel tijd een recessie hebben.
In diezelfde cadans fluctueert de rente doorgaans ook. Helaas hebben waren ze net te laat met voldoende ophogen van de rente voor de komende crisis.
Op de pof leven gebeurt massaal door bedrijven als door particulieren. Men leert niets van een voorgaande crisis. De meeste recessies zijn de mensen gewoon vergeten. Men denkt dat die van 2008 de enige echte crisis was. Het geheugen is inderdaad zeer kort zoals je zelf al beschrijft.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:30 schreef yorrick69 het volgende:
[..]
Poeh he! Dat is nogal een uitspraak. Daar moeten de mensen die bij een crisis werkeloos worden het maar mee doen. En die hun vermogen zien verdampen....
Het is ook niet waar volgens mij. Crisissen zijn onvermijdelijk ja, als je niks doet om ze te voorkomen. Denk maar aan je eigen huishouden. Niet elke crisis is te voorkomen, maar ik kan je wel vertellen wat je zou kunnen doen om met je eigen huishouden in een crisis terecht te komen. Mocht je dat willen.
Als we ergens op de pof leven, en blijven leven, dan ontstaat die crisis inderdaad vanzelf. Maar dat noem ik niet onvermijdelijk. Natuurrampen zijn een ander verhaal. Maar ook daar kun je je op voorbereiden. Daar hebben we instituten voor die daar ook regelmatig voor waarschuwen. Maar dat vereist investeringen in de collectieve sector (empathie). En door kortetermijndenken en individualisme (kapitalisme, neoliberalisme) en collectief geheugenverlies hebben die geen prioriteit.
Er valt een heleboel te leren van deze crisis. Populistische en nationalistische partijen roepen de laatste tijd om een halt aan de globalisering. Groene partijen roepen dat al heel lang, vanwege de milieuverontreiniging en de voedselkilometers en het gebrek aan controle in landen ver weg. (Maar die laatste hebben dan weer minder moeite met migratie door vluchtelingen.)
Er komt nu een argument bij om te deglobaliseren, en dat is puur (bedrijf-)economisch, en vanuit risicomanagement op maatschappelijk niveau. Dat gaat zeker geld kosten, en in bijvoorbeeld lagelonenlanden de economische groei remmen. Maar er is nu een business case om die kosten te nemen, omdat de scope van de business case wordt opgerekt, en we min of meer gedwongen worden om risico's door een wereldwijde pandemie mee te nemen in deze business case.
Ik probeer in mijn eigen huishouden ook rekening te houden met tegenslagen, zodat een kapotte wasmachine niet betekent dat ik schulden moet maken (want geld lenen kost geld). Laat staan dat ik geld leen voor aanschaffingen die snel hun waarde verliezen (consumptief krediet dus). Omdat ik iedereen dat gun, ben ik een groot voorstander van nivellering.
Maar voorbereiden op plotselinge werkeloosheid is al veel lastiger. Daarom zouden we onze economie best zo inn mogen richten dat we beter voorbereid zijn op crisissen, en vind ik dat we dat voor elkaar over moeten hebben. En heel veel zwervers en daklozen op straat vind ik ook niet fijn.![]()
Maar ons geheugen is kort, en onze behoeften zijn nooit vervuld (economieles 1). En greed ligt altijd op de loer, en we vertrouwen elkaar niet, en we vergeten de risico's doordat we terugvallen in kortetermijndenken. En daar gaan we weer...
Wat een bullshit artikelquote:Op zaterdag 18 april 2020 21:43 schreef RamboDirk het volgende:
Lekker belastingontduiken met KLM maar wel lekker gered worden door de overheid
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oor-klm-piloten.html
Op zich ben ik het daar mee eens. Het hangt er in de realiteit van af waar je geboren bent, en waar je wilt gaan wonen. Als je uit een westers land komt is het makkelijker ergens anders te gaan wonen (en word je vaak met open armen verwelkomd), dan bijvoorbeeld omgekeerd.quote:Op zaterdag 18 april 2020 21:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat een bullshit artikelJe mag toch hopelijk zelf wel weten waar je gaat wonen?
Het zou wat mij betreft al goed zijn als je belasting betaalt in het land waar je het hebt verdiend en waar de consumenten voor je diensten en producten hebben betaald. Dat voorkomt ook dat landen gaan concurreren om multi-nationals, en maakt een eind aan postbus firma's.quote:Dat vervolgens de overheid wetgeving verzint dat je je belasting moet betalen in het land waar je woont ipv waar je werkt (zoals het vroeger was), en dat vervolgens tegen je gaat gebruiken, dat is toch de omgekeerde wereld...
En volgens mij worden de sociale premies voor de zorgstaat wel gewoon in Nederland afgedragen.
Als de op piloot in kwestie ZZP er is dan lijkt me dat nietquote:Op zaterdag 18 april 2020 21:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat vervolgens de overheid wetgeving verzint dat je je belasting moet betalen in het land waar je woont ipv waar je werkt (zoals het vroeger was), en dat vervolgens tegen je gaat gebruiken, dat is toch de omgekeerde wereld...
En volgens mij worden de sociale premies voor de zorgstaat wel gewoon in Nederland afgedragen.
Nog snel ons eigen geld uitgeven voordat Zuid-Europa ermee vandoor gaat. Goed de 13 miljard begrotingsoverschot die we hadden is inmiddels ook al ruimschoots verdamptquote:Het kabinet heeft tot nu toe 19 miljard euro uitgetrokken voor de aanpak van de coronacrisis.
Dat blijkt uit een overzicht van de coronamaatregelen van het ministerie van Financiën.
In dit overzicht - dat optelt tot ruim 18 miljard euro - zijn de recente steunpakketten voor de cultuursector (300 miljoen euro) en de landbouw (650 miljoen euro) nog niet meegenomen.
Zeker 10 miljard voor NOW
De grootste bedragen zijn voor de NOW-regeling ter ondersteuning van bedrijven die omzet mislopen (10 miljard euro) en de TOZO-regeling voor zelfstandige ondernemers (3,8 miljard euro).
Het ministerie van Financiën benadrukt dat de gereserveerde bedragen in het overzicht schattingen zijn. Deze kunnen nog hoger of lager uitvallen.
Daar is zeker wat voor te zeggen, maar opzich is het ook wel logisch dat je belasting afdraagt in het land waar je gebruik maakt van de overheidsvoorzieningen, infrastructuur, etc.quote:Op zondag 19 april 2020 16:13 schreef yorrick69 het volgende:
[..]
Op zich ben ik het daar mee eens. Het hangt er in de realiteit van af waar je geboren bent, en waar je wilt gaan wonen. Als je uit een westers land komt is het makkelijker ergens anders te gaan wonen (en word je vaak met open armen verwelkomd), dan bijvoorbeeld omgekeerd.
[..]
Het zou wat mij betreft al goed zijn als je belasting betaalt in het land waar je het hebt verdiend en waar de consumenten voor je diensten en producten hebben betaald. Dat voorkomt ook dat landen gaan concurreren om multi-nationals, en maakt een eind aan postbus firma's.
Voor wat betreft sociale premies en het genieten van de voorzieningen die er mee worden betaald, zou het wat mij betreft het eerlijkst zijn als je betaalt in het land waar je woont, voor de voorzieningen die je daar krijgt. Dat betekent dus dat je als je emigreert van Nederland naar het buitenland, je geen aanspraak kunt maken op Nederlandse sociale voorzieningen voor de jaren dat je hier niet hebt gewoond, en er dus in mijn visie ook niet voor hebt betaald.
On topic: Ik vind dat je best eisen mag stellen aan hulp tijdens crisissen. En dat we geen hulp geven aan wie het niet nodig heeft.
snel even een tunnel onder de markermeer aanleggenquote:Op zondag 19 april 2020 17:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nog snel ons eigen geld uitgeven voordat Zuid-Europa ermee vandoor gaat. Goed de 13 miljard begrotingsoverschot die we hadden is inmiddels ook al ruimschoots verdampt
Nou ja, we hebben de hele maakindustrie de afgelopen 50 jaar volledig uitgefaseerd. Omdat dat goedkoper was. Het lukt natuurlijk nooit om dat weer op te tuigen hier. Dat is dromerij. Temeer omdat we alles zo goedkoop mogelijk willen. Dat kan nooit uit in de zin dat de werkers hier een salaris verdienen waar ze hier van kunnen leven. Zo kapot allemaal. Dat zie je nu aan de aspergeindustrie, dat kan niet uit als zij niet grote groepen laagbetaalde arbeiders kunnen laten invliegen.... Door en door rot alles. Komt nooit meer goed. Dat is wat de neoliberale doctrine voor ons gedaan heeft.quote:Op maandag 13 april 2020 22:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was ook (oa) de boodschap van Macron vanavond. Meer zelf produceren. Minder afhankelijk zijn.
Uitgangspunt is nog steeds dat je belasting betaalt in het land waar je werkt, alleen bij piloten is dat wat lastig want die werken doorgaans niet in 1 landquote:Op zaterdag 18 april 2020 21:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat vervolgens de overheid wetgeving verzint dat je je belasting moet betalen in het land waar je woont ipv waar je werkt (zoals het vroeger was), en dat vervolgens tegen je gaat gebruiken, dat is toch de omgekeerde wereld...
gaat om standplaats , voor piloten is dat Schiphol, welke land je wereldinkomen verdientquote:Op zondag 19 april 2020 20:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uitgangspunt is nog steeds dat je belasting betaalt in het land waar je werkt, alleen bij piloten is dat wat lastig want die werken doorgaans niet in 1 land.
Oh oké! Dan plegen die gasten allemaal fraude!!!!quote:Op zondag 19 april 2020 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gaat om standplaats , voor piloten is dat Schiphol, welke land je wereldinkomen verdient
Klopt inderdaad, die nuance miste ik even. Bemanningen van boten en vliegtuigen betalen belasting in het land waar ze wonen en dat is inderdaad een uitzondering.quote:Op zondag 19 april 2020 20:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Uitgangspunt is nog steeds dat je belasting betaalt in het land waar je werkt, alleen bij piloten is dat wat lastig want die werken doorgaans niet in 1 land.
Dat is sinds 2017 dus niet meer zo.quote:Op zondag 19 april 2020 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gaat om standplaats , voor piloten is dat Schiphol, welke land je wereldinkomen verdient
quote:C&A komt leveranciers niet meer tegemoet
Door ERTAN BASEKIN
1 uur geleden in FINANCIEEL
Kledingketen C&A heeft alle orders bij leveranciers in met name Azië tot en met juni eenzijdig opgeschort.
Het concern verkeert in zware problemen vanwege de uitbraak van het coronavirus en wil niet meer aan zijn verplichtingen voldoen totdat de situatie normaliseert.
quote:C&A heeft in Europa 1575 winkels en is verder actief in Brazilië, Mexico en China.
quote:Orders
Verder roept C&A de Aziatische kledingfabrikanten op om de orders van toeleveranciers voorlopig 'on hold' te zetten.
Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch krijgt signalen dat C&A ook niet van plan is te betalen voor de kleding die al klaar stond om geleverd te worden.
De verwachting is dat ruim een miljoen textielwerkers in Azië, waaronder landen als Bangladesh en Cambodja, daardoor hun baan zullen verliezen.
C&A was de afgelopen dagen telefonisch niet bereikbaar voor commentaar. De kledingketen heeft ook niet gereageerd op vragen via de e-mail.
Financiële problemen
C&A verkeert in zware financiële problemen, omdat het alle winkels heeft moeten sluiten. Het bedrijf eiste eerder al prijsaanpassingen van verhuurders van de winkels in Nederland en Europa.
U.S. Oil Tumbles Past $16quote:WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 15.27 -3.00 -16.42%
Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 27.76 -0.32 -1.14%
Overproduktie en gebrek aan opslag- of transportcapaciteit in de VS?quote:Op maandag 20 april 2020 06:26 schreef Digi2 het volgende:
De aardolieprijs van amerikaanse olie WTI is verder gecrashed. Merkwaardig is het enorme prijsverschil met Brent noordzee olie.
Met name de opslagcapaciteit neemt snel af in de VS. Soms werd olie voor slechts $2 per vat verkocht om er maar vanaf te komenquote:Op maandag 20 april 2020 06:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Overproduktie en gebrek aan opslag- of transportcapaciteit in de VS?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |