Vandaag lieten we Jan Marrees voor ons koken
https://www.restaurantmarrees.nl/In het voorjaar hadden we ook al eens thuis van hem geproefd. Was lekker, maar voldeed niet helemaal de (wellicht te hooggespannen) verwachtingen. Nu weer een lockdown en we konden ‘onze’ ster toch niet links laten liggen.
En wat blijkt: ook zij hebben de tijd goed benut en de thuisgerechten nóg aangenamer gemaakt! We waren prettig verrast. Alles geproefd, bordjes gedeeld.
Heldere instructies: hoofdgerechten óf in de oven of in een waterbad en klaar.
Voor:
Gepekelde zalm met vinaigrette van waterkers en Avruga kaviaar (wauw! Wat een smaakmaker!).
![w9mdVrF.jpg]()
Gerookte runder ribeye met vinaigrette van ceasar salad. Mooie ribeye, krachtig van smaak en combineerde goed met de vinaigrette. Met speciale vermelding voor de groene halve rondjes mousse. Geen idee wat het was, mogelijk waterkers. Maar LEKKER! Heerlijk ‘groen’.
Alles was netjes aangeleverd, alleen jammer dat hier de saus niet in een puntzakje zat. Uit het potje was hij te dik om netjes neer te leggen (en ik had geen zin zelf een tuutje te maken)
![IIaHCAk.jpg]()
Hoofd:
Stoofpotje van hert met pompoen. Gegratineerde witlof op een crème van knolselderij met gruyèrekaas.
Mooi, smakelijk stoofpotje, zonder teveel wildsmaak. Tafelgenoot ontfermde zich over de kaas, ik smulde vervolgens van mijn helft van het bijgerecht. Wat was die crème... cremig. Zijdezacht
![FI1lcSx.jpg]()
![7ktwbCU.jpg]()
Grietfilet bedekt met groene kruiden en gewelde druiven uit de oven met bospeen, fregola (pasta die lijkt op couscous) met gezouten citroenschil en champagnesaus.
Met vis maak je me altijd blij. De citroen gaf een lekker pitje, zonder vervelend aanwezig te zijn. Het gerecht zwemt in chamapagnesaus. Geen probleem, ik wist van de vorige keer nog hoe heerlijk die was
![2pS1ajv.jpg]()
Hier stopte het delen van de gerechten: we bestelden beiden de twee nagerechten en een flesje limoncello. Omdat het kan
Na 1:
Gepocheerde conférencepeer met een mousse van dulce de leche en walnoot
Zachte peer, zoete mousse, crunchy walnoot: dikke prima. Lag al mooi gedresseerd in het plastic bakje, maar zoiets moet toch van een porceleinen bord gegeten worden.
![ImFnqkj.jpg]()
Na 2:
Taartje van pure chocolade met ananas en limoenblad
Chocolade: altijd goed! Lekkere diversiteit in structuurtjes met de marshmallow (met lavendel?), ananas op twee manieren (ik vermoed dat de grote stukken in een essence van limoenblad geweekt waren, want die vond ik verder nergens terug) en een chocoladetruffel. En het taartje als trots en welverdiend middelpunt.
![CsnAKrZ.jpg]()
En dus de eigengemaakte limoncello. Die nip ik tijdens het schrijven van deze post
Zeker niet teleurgesteld, zou weer eten. Prijs/kwaliteit nu een stuk meer in balans dan de eerste keer.
Kosten:
126 euro
Waardering: 9/10 (omdat de ervaring in het restaurant nog completer is, er nu afwas staat en ik toch wat uitleg miste over de ingrediënten)