abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 april 2020 @ 14:42:52 #1
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192581314

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Alle grafieken
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• wie geen symptomen vertoont is onwaarschijnlijk het virus te verspreiden
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf godverdomme thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
pi_192581325
Kyran bestaat niet meer?
pi_192581336
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoe komen ze aan deze data?
Ik vind hem niet op de RIVM site.

En waar kom jij aan deze plaatjes? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192581347
quote:
11s.gif Op zondag 12 april 2020 14:43 schreef _I het volgende:
Kyran bestaat niet meer?
@Kyran bestaat wel nog, maar je kan jezelf niet mentionen, kijk maar: @vosss
vosss is de naam,
  zondag 12 april 2020 @ 14:45:03 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192581348
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:39 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar wat is de medische achtergrond van deze mensen? Zijn dit additionele sterftes, of vallen deze mensen onder de groep die onder normale omstandigheden ook al zou sterven? Daar valt gewoon weinig over te zeggen.

Niet dat ik tegen wake-up call ben overigens. Maar het overgrote deel van de jongeren heeft deze helemaal niet nodig. Niet meer/minder dan volwassenen.
We weten dat er tenminste 1 gezond was, die 29-jarige man uit Brabant.
Maar het kan idd zijn dat die 2 anderen al ziek waren...
pi_192581360
quote:
3s.gif Op zondag 12 april 2020 14:44 schreef vosss het volgende:

[..]

@:kyran bestaat wel nog, maar je kan jezelf niet mentionen, kijk maar: @:vosss
Naja. Weer wat geleerd.

Mentor - leerling momentje. :7
  zondag 12 april 2020 @ 14:45:48 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192581364
quote:
5s.gif Op zondag 12 april 2020 14:44 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoe komen ze aan deze data?
Ik vind hem niet op de RIVM site.

En waar kom jij aan deze plaatjes? :)
Staat op het plaatje, een twitteraccount.
Dat zei ik je gisteren ook al 2 keer, druk op het pijltje rechtsonder het kaartje op de RIVM website.
  zondag 12 april 2020 @ 14:46:42 #8
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192581383
Fuck, ik had de lapo.
Had het niet door 8)7
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 april 2020 @ 14:47:13 #9
416575 crew  Evenstar
pi_192581389
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2020 14:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Zullen er nog maar zo weinig Covid hebben gehad?
Geen idee. Het is zo moeilijk om dat in te schatten. Geen enkel land registreert op een zelfde manier, dus landen vergelijken is nooit echt zuiver.

Uit een Duits onderzoek bleek dat ongeveer 0.4% (even afgerond) komt te overlijden. In Nederland hebben wij nu ongeveer 2750 doden en dit aantal blijkt ongeveer twee keer zo hoger te liggen volgens de cijfers van CBS, dus dat zal dan 5500 zijn.

Dat zou dus betekenen dat er nu al bijna 1.4 miljoen mensen besmet zijn geraakt. Als dat het geval is zou het uiterst postief zijn in ieder geval.

... maar goed, aannames :P
pi_192581398
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:45 schreef Momo het volgende:

[..]

Dat zei ik je gisteren ook al 2 keer, druk op het pijltje rechtsonder het kaartje op de RIVM website.
Welk kaartje dan? Ik zie alleen die andere kaartjes met kleuren en niet met aantallen per gemeente?
vosss is de naam,
  Moderator zondag 12 april 2020 @ 14:48:15 #11
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_192581401
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2020 14:46 schreef phpmystyle het volgende:
Fuck, ik had de lapo.
Had het niet door 8)7
Geeft niet jongen, het is al goed
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_192581409
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2020 14:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Zullen er nog maar zo weinig Covid hebben gehad?
De oversterfte van eerste week april was ~2000. Laten we zeggen dat 75% daarvan expliciet door corona kwam. Dat betekent 1500 sterfgevallen. De oversterfte de week ervoor was 1200, ~900 corona-stergevallen.

Dan zit je al op een totaal van 2400. Laten we het met de weken ervoor houden op 3000 sterfgevallen. Afhankelijk van het sterfpercentage zou je een ruwe schatting kunnen maken.

Uit Duits onderzoek kwam een sterfpercentage van 0,34% naar voren. Andere onderzoeken wijzen ook op ongeveer 0,5% (hoewel er ook onderzoeken zijn die richting de 2% of zelfs hoger gaan). 0,5% zou neerkomen op een totaal aantal besmettingen van 3000*200 = 600.000 besmetting.

Hoewel zelfs dat nog slechts 3,5% zou zijn.

edit: En daarbij zijn de slachtoffers van deze week dus nog niet meegenomen. Immers, de officiële teller gaat al richting de 3000.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 12 april 2020 @ 14:49:28 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192581414
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2020 14:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Welk kaartje dan? Ik zie alleen die andere kaartjes met kleuren en niet met aantallen per gemeente?
Het enige kaartje van Nederland op gemeenteniveau met geel en blauwe kleuren
pi_192581419
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:45 schreef Momo het volgende:

[..]

Ow daar staat alleen de data. Die vult een of andere Chinees dus zelf in op die kaartjes? :?

Wel apart dattie alle gemeenten weet.
vosss is de naam,
pi_192581433
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2020 14:50 schreef vosss het volgende:

[..]

Ow daar staat alleen de data. Die vult een of andere Chinees dus zelf in op die kaartjes? :?

Denk dat als je de data in bijvoorbeeld PowerBI gooit, dat er wel een kaart van NL in zit die de data plot. Neem aan dat de beste persoon niet met een atlas zelf een kaartje aan het maken is. :+
  zondag 12 april 2020 @ 14:51:27 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192581435
quote:

[..]

Ik kan ook wel een kaart met alle gemeenten in Australie regelen hoor. Dan is het alleen maar data koppelen met de gemeentenamen en dan kan je het al visualiseren.
  zondag 12 april 2020 @ 14:51:44 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192581439
quote:

[..]

Makkelijk te programmeren, er bestaan R en Python pakketten die dat zo koppelen in een kaartje.
pi_192581449
gebaseerd op die cijfers in dat kaartje, lijkt brabant redelijk stabiel hmm dat kan wel kloppen ja

Rotterdam, ja grote stad, en grote steden lopen heel wat gevaar lijkt mij (kijk maar londen in VK, of new york in Amerika)

dus hoop dat er hier wel de juiste stappen zijn ondernomen en dat het hier niet zo uit de hand loopt
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 april 2020 @ 14:52:52 #19
416575 crew  Evenstar
pi_192581452
Heeft iemand nog een linkje naar dat Duitse onderzoek?

Ik had 0.37% onthouden als sterftecijfer, maar weet het even niet meer zeker :D
  Spellchecker zondag 12 april 2020 @ 14:57:19 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192581489
Sorry als iemand anders het al geplaatst heeft misschien ....

Artsen ontdekken: plotselingen verwardheid of omvallen bij ouderen signaal voor coronabesmetting
quote:
Ouderen die zijn besmet met het coronavirus blijken niet altijd de bekende symptomen zoals hoesten en koorts te hebben. Vooral verwardheid en plotseling vallen kan wijzen op een besmetting met het coronavirus. Dat blijkt uit onderzoek onder een groot aantal oudere patiënten dat met Covid besmet bleek te zijn.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. Onder de onderzochte patiënten was een 82-jarige man die zich eerst bij de huisarts meldde met hallucinaties en acute geheugenstoornissen.

Hij had geen last van hoesten of koorts en kreeg het advies thuis uit te zieken. Daar ging het echter snel slechter en viel de man soms plotseling uit z’n stoel. Ondanks dat hij geen coronaverschijnselen had werd hij, eenmaal in het ziekenhuis, getest. Daar bleek het toch om een coronabesmetting te gaan.

De onderzoekers waarschuwen huisartsen om bij oudere patiënten die zich met plotselinge klachten melden, goed op te letten op verwardheid en vallen. “Het is uiterst relevant om het ziektebeeld van deze patiënten vroeg te herkennen en snel passende begeleiding te starten,” aldus de onderzoekers.
  zondag 12 april 2020 @ 15:00:40 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_192581532
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Geen idee. Het is zo moeilijk om dat in te schatten. Geen enkel land registreert op een zelfde manier, dus landen vergelijken is nooit echt zuiver.

Uit een Duits onderzoek bleek dat ongeveer 0.4% (even afgerond) komt te overlijden. In Nederland hebben wij nu ongeveer 2750 doden en dit aantal blijkt ongeveer twee keer zo hoger te liggen volgens de cijfers van CBS, dus dat zal dan 5500 zijn.

Dat zou dus betekenen dat er nu al bijna 1.4 miljoen mensen besmet zijn geraakt. Als dat het geval is zou het uiterst postief zijn in ieder geval.

... maar goed, aannames :P
Als er thans 1,4 mln besmet zijn geweest dan zou ik gelijk tekenen, mij klinkt dat helaas nog iets te rooskleurig. Wel is het zo dat het aantal geregistreerde doden waarschijnlijk niet aansluit met de werkelijke doden (werkelijkheid zal hoger liggen). Dat Duitse onderzoek ken ik ja, daar was een fatality rate van 0,37 berekend. Het blijven steekproeven natuurlijk, maar dat zou echt heel mooi zijn!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_192581533
https://www.mirror.co.uk/(...)k-bat-woman-21853459

weet niet of dit al gedeeld is maar hier wat nieuws over China

quote:
China is accused of hiding the findings of a coronavirus expert - known as "Bat Woman" - after she quickly identified the genetic make-up of the new strain that has infected millions.

Wuhan-based virologist Shi Zhengli is one of the world's top researchers on coronaviruses and has discovered dozens of deadly SARS-like viruses in bat caves.

She studied samples taken from some of the first people to become infected with the new and then-mysterious respiratory illness in China in December and found it was similar to SARS.

It was identified as a novel coronavirus and within three days she completed its gene sequencing, finding that it was 96 per cent identical to a virus found in horseshoe bats in Yunnan.

But she was "muzzled" and her team was ordered not to reveal any information about the new disease, which was already spreading rapidly as China kept the world in the dark.
.
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
pi_192581537
Zweden halvering van aantal besmetting, 332 vandaag tov bijna 750 een paar dagen geleden:

zondag 12 april 2020 @ 15:01:22 #24
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_192581541
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:52 schreef Kyran het volgende:
Heeft iemand nog een linkje naar dat Duitse onderzoek?

Ik had 0.37% onthouden als sterftecijfer, maar weet het even niet meer zeker :D
https://www.telegraph.co.(...)avirus-german-study/
pi_192581560
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:57 schreef maily het volgende:
Sorry als iemand anders het al geplaatst heeft misschien ....

Artsen ontdekken: plotselingen verwardheid of omvallen bij ouderen signaal voor coronabesmetting
[..]

Dat is toch ook raar :? Zou het dan weer beter met de man gaan als hij de coronabesmetting overleeft of heeft hij iets anders onder de leden én toevallig ook een coronabesmetting?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')