abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 11 april 2020 @ 20:26:54 #1
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192572430


Archief
Topicreeks: Pimp hier met je horloge(s)

tot 100 euro
Vostok
Fossil
Lorus
Pulsar
Seiko
Swatch

100 - 200 euro
Orient
Casio
Breil
Bulova
Lorus
Luminox
Mondaine
Poljot
Pulsar
Sector
Seiko
Swiss Army Victorinox

200 - 400 euro
Candino
Certina
Festina
Tissot
Zeno

400 - 600 euro
Oris
Xemex

600 - 1000 euro
Mido
Squale
Epos
Fortis
lMido
Oris
Raymond Weil
Sinn

1000 euro en meer
A. Lange & Söhne
Breitling
Bulgari
Cartier
Chronoswiss
Christiaan van der Klaauw
Glashütte Original
IWC
Jaeger-LeCoultre
Longines
Nomos
Omega
Panerai
Patek Philippe
Rolex
Tag Heuer

handige linkjes
monsterwatches.nl
Horlogeforum NL
WatchUSeek
Omega Forums

En nog een aantal belangrijke begrippen:

Quartz horloge
Loopt op batterij. Wijzer tikt en beweegt per seconde.

Voordelen: erg nauwkeurig (computergestuurd), uurwerk is klein en dun
Nadeel: geen nostalgische waarde, batterij gaat leeg

Mechanisch horloge
Horloge met mechanisch uurwerk, dus "radertjes en tandwieltjes". Het aantal jewels staat voor het aantal synthetische robijnen in zo'n uurwerk. Meer hoeft niet altijd beter te betekenen. Wijzer tikt en beweegt meerdere malen per seconde. ("zwevende wijzer")

Voordelen: nostalgische waarde, oogt kostbaarder
Nadelen: alleen kwaliteitsuurwerken zijn nauwkeurig, onderhoud eens per 5/10 jaar

Automatisch horloge
Een automatisch horloge wordt opgewonden of opgeladen d.m.v. bewegingen (Kinetische energie). Veel automatische horloges hebben mechanische uurwerken, maar o.a. Seiko (met Kinetic techniek) en Pulsar (met Eco drive) gebruiken quartz-uurwerken.

Chrono, chronograph, chronograaf
Dit zijn termen om aan te geven dat het horloge als "stopwatch" te gebruiken is. Meestal met 3 aparte wijzertjes voor seconden, minuten en uren. Chronograaf horloges kunnen een quartz of mechanisch uurwerk bevatten. Mechanische chronographs zijn vaak erg duur, omdat het uurwerk erg compliceerd is.

Overigens niet te verwarren met een Chronometer. Een chronometer is een uurwerk waarvan de tijdsaanduiding voldoet aan de standaard van nauwkeurigheid zoals deze is opgesteld door het COSC

Complicaties
Complicaties zijn functies op een horloge anders dan de tijd of datum aangeven.
Voorbeelden van complicaties zijn:

• Automaat
• Chronograaf
• Rattrapante (Split second chronograaf)
• Dubbele chronograaf
• Maanfase
• Tourbillon
• Perpetual Kalender
• Minute Repeater

Imageshack toont een kikker omdat FOK! daar op de zwarte lijst staat, gelieve een andere uploader te gebruiken, bijvoorbeeld: tinypic.com of photobucket.com

Hoppa door!
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192574601
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 10:44 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Zeg je dan eigelijk dat het behalve dat het leuk klinkt om een in-house-uurwerk te hebben eigenlijk kwalitatief niet zo veel uitmaakt of je een generiek of een in-house-uurwerk in een IWC hebt?
[..]

Da's inderdaad nog wel relevant voor mij dan. Want die servicekosten zijn toch een soort vaste lasten (zo zie ik het dan). En daar krijg ik bij die in-house-uurwerken dan een verdienmodelgevoel bij.
Weet je wat het is met die nieuwe uurwerken van IWC. Ze zullen nooit legendarisch worden.
Denk daarbij aan calibers 89 van IWC bijvoorbeeld. Dat is een zeer gewild vintage caliber.
De echte uurwerken van IWC met pellaton systeem hebben die kans wel om collectors items te worden.

De nieuwe uurwerken zijn zoals je zegt verbonden aan een verdien model en dienen geen ander doel dan klanten permanent verbinden aan IWC als het aankomt op een servicebeurt.
Het zijn vrij zielloze uurwerken vind ik.

Zoek je een betaalbaar uurwerk, dan zou je kunnen gaan voor een vorig model ingenieur van 42,5 mm meen ik. Dus niet de nieuwere 40mm, daarin zit een 2892. Dat heb althans altijd wel een mooi model gevonden. Ook de portugiesers (7days en chrono classic) vind ik erg fraai.
  zondag 12 april 2020 @ 08:42:36 #3
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192577319
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 april 2020 20:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Volgens mijn Chrono24 Watch Collection is de marktwaarde dit:

[ afbeelding ]

Denk dat tussen de 2.950-3.200 wel zou moeten lukken.
Oké, bedankt. Ik kijk er vaak op maar ik vind het lastig om de legitieme van de schimmige aanbieders te scheiden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 22:46 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Weet je wat het is met die nieuwe uurwerken van IWC. Ze zullen nooit legendarisch worden.
Denk daarbij aan calibers 89 van IWC bijvoorbeeld. Dat is een zeer gewild vintage caliber.
De echte uurwerken van IWC met pellaton systeem hebben die kans wel om collectors items te worden.
En dat is wel wat ik eigenlijk wil. Dus wat dat betreft is een tweedehands van een ouder model meer iets voor me dan zo'n nieuw model.
quote:
De nieuwe uurwerken zijn zoals je zegt verbonden aan een verdien model en dienen geen ander doel dan klanten permanent verbinden aan IWC als het aankomt op een servicebeurt.
Het zijn vrij zielloze uurwerken vind ik.
Klinkt niet als iets wat mij aanspreekt.
quote:
Zoek je een betaalbaar uurwerk, dan zou je kunnen gaan voor een vorig model ingenieur van 42,5 mm meen ik. Dus niet de nieuwere 40mm, daarin zit een 2892. Dat heb althans altijd wel een mooi model gevonden. Ook de portugiesers (7days en chrono classic) vind ik erg fraai.
Alleen zo'n 42,5 mm is voor mij te groot. Ik heb vrij smalle polsen en een 40 mm staat netjes.

als je dat zo bij elkaar zet en ik zou een tweedehands willen, wat zou jij me dan aanraden?

[ Bericht 26% gewijzigd door Federer-fan op 12-04-2020 09:33:38 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192578887
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 08:42 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, bedankt. Ik kijk er vaak op maar ik vind het lastig om de legitieme van de schimmige aanbieders te scheiden.
[..]

En dat is wel wat ik eigenlijk wil. Dus wat dat betreft is een tweedehands van een ouder model meer iets voor me dan zo'n nieuw model.
[..]

Klinkt niet als iets wat mij aanspreekt.
[..]

Alleen zo'n 42,5 mm is voor mij te groot. Ik heb vrij smalle polsen en een 40 mm staat netjes.

als je dat zo bij elkaar zet en ik zou een tweedehands willen, wat zou jij me dan aanraden?

Er is een zeldzamere variant van die 40mm versie van de ingenieur. Deze heeft referentie 322801 en maakt gebruik van een pellaton uurwerk met referentie 80110.
Er staat er toevallig een te koop op chrono24 voor 3800.
  zondag 12 april 2020 @ 13:58:51 #5
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192580801
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:06 schreef Fisherman het volgende:
322801
Klopt het dat je dit horloge bedoelt? Ik wil wel heel graag een blauwe wijzerplaat. Volgens mij moet ik gewoon een tweedehands Petit Prince zien te kopen. Maar ligt het aan mij of liggen de prijzen van nieuw en tweedehands bij IWC dicht bij elkaar?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192581166
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:58 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Klopt het dat je dit horloge bedoelt? Ik wil wel heel graag een blauwe wijzerplaat. Volgens mij moet ik gewoon een tweedehands Petit Prince zien te kopen. Maar ligt het aan mij of liggen de prijzen van nieuw en tweedehands bij IWC dicht bij elkaar?
Dat is hem inderdaad. Er zijn er slechts 700 van geproduceerd. Er is een versie met zwarte plaat, dus die zou je kunnen wisselen.
IWC schrijft juist erg veel af als je die nieuw koopt. Een 2e hands exemplaar kan je dus voor relatief weinig geld kopen. Wellicht dat het voor de wat specialere modellen wat anders ligt.
  zondag 12 april 2020 @ 14:35:22 #7
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192581210
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:32 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat is hem inderdaad. Er zijn er slechts 700 van geproduceerd. Er is een versie met zwarte plaat, dus die zou je kunnen wisselen.
Ik ben heel erg weg van blauw.
quote:
IWC schrijft juist erg veel af als je die nieuw koopt. Een 2e hands exemplaar kan je dus voor relatief weinig geld kopen. Wellicht dat het voor de wat specialere modellen wat anders ligt.
Maar een 'gewone' tweedehands Petit Prince kost toch ook wel 2.900 euro?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192581462
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:35 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ik ben heel erg weg van blauw.
[..]

Maar een 'gewone' tweedehands Petit Prince kost toch ook wel 2.900 euro?
Ik weet eigenlijk alleen dat de duurdere manufactuur modellen behoorlijk afschrijven. Een horloge van pakweg 12000 list schrijf je bijna de helft op af.
Wat betaal je nieuw voor een petit prince eigenlijk?
Ik vind de diepte in de plaat van de inge persoonlijk mooier dan die van de petit prince, waarbij je nagenoeg geen diepte ziet.
  zondag 12 april 2020 @ 15:07:32 #9
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192581625
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:54 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk alleen dat de duurdere manufactuur modellen behoorlijk afschrijven. Een horloge van pakweg 12000 list schrijf je bijna de helft op af.
Da's wel veel ja.
quote:
Wat betaal je nieuw voor een petit prince eigenlijk?
Ik zag er een van 4.600 euro en die mocht ik voor 4.100 euro hebben. Vind het zo bizar dat je op dat spul kunt afdingen...
quote:
Ik vind de diepte in de plaat van de inge persoonlijk mooier dan die van de petit prince, waarbij je nagenoeg geen diepte ziet.
Ik ga nog eens kijken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192591979
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:07 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Da's wel veel ja.
[..]

Ik zag er een van 4.600 euro en die mocht ik voor 4.100 euro hebben. Vind het zo bizar dat je op dat spul kunt afdingen...
[..]

Ik ga nog eens kijken.
Er zijn maar een paar merken waarbij je niet kan afdingen. Bij IWC moet je er makkelijk 10 procent vanaf kunnen krijgen.
Je moet zelf bepalen wat je belangrijk vindt. Ik vind een uurwerk minstens net zo belangrijk als het uiterlijk van een horloge.
pi_192591996
Ondanks dat ik laatst las dat Tudor hier weinig liefde kreeg ;), sinds deze week mijn tweede Tudor binnen (na de BB GMT dit keer vintage):



Blij mee! *O*
Jack does it in real time...
  maandag 13 april 2020 @ 09:07:47 #12
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192592430
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 06:35 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Er zijn maar een paar merken waarbij je niet kan afdingen. Bij IWC moet je er makkelijk 10 procent vanaf kunnen krijgen.
Oké, bedankt.
quote:
Je moet zelf bepalen wat je belangrijk vindt. Ik vind een uurwerk minstens net zo belangrijk als het uiterlijk van een horloge.
Het probleem daarbij is dat ik er geen verstand van heb. Zou het leuk vinden om dat wel te hebben trouwens.
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2020 06:39 schreef DeeBee het volgende:
Ondanks dat ik laatst las dat Tudor hier weinig liefde kreeg ;), sinds deze week mijn tweede Tudor binnen (na de BB GMT dit keer vintage):

[ afbeelding ]

Blij mee! *O*
Ik vind de wijzerplaat (inclusief datum, wijzers en uur- en minuutaanduidingen) prachtig. Als de kast helemaal staal was (of in elk geval staalkleur had) en met een leren band, had ik hem ook wel willen hebben

[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 13-04-2020 10:31:01 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192600037
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 09:07 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, bedankt.
[..]

Het probleem daarbij is dat ik er geen verstand van heb. Zou het leuk vinden om dat wel te hebben trouwens.
[..]

Ik vind de wijzerplaat (inclusief datum, wijzers en uur- en minuutaanduidingen) prachtig. Als de kast helemaal staal was (of in elk geval staalkleur had) en met een leren band, had ik hem ook wel willen hebben
Gewoon veel lezen. Zo vernieuwend is het tegenwoordig allemaal niet meer, dus dat heb je zo ingehaald. Elk uurwerk heeft overigens wel zwakke punten, maar als je met regelmaat onderhoud laat verrichten, zal dat veelal geen problemen opleveren en hoeven er meestal geen onderdelen vervangen te worden.
pi_192601020
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2020 06:39 schreef DeeBee het volgende:
Ondanks dat ik laatst las dat Tudor hier weinig liefde kreeg ;), sinds deze week mijn tweede Tudor binnen (na de BB GMT dit keer vintage):

[ afbeelding ]

Blij mee! *O*
Ik vind de wijzers wat minder fraai, maar verder wel een leuk ding hoor.
  maandag 13 april 2020 @ 19:14:26 #15
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192601354
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 18:01 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Gewoon veel lezen. Zo vernieuwend is het tegenwoordig allemaal niet meer, dus dat heb je zo ingehaald. Elk uurwerk heeft overigens wel zwakke punten, maar als je met regelmaat onderhoud laat verrichten, zal dat veelal geen problemen opleveren en hoeven er meestal geen onderdelen vervangen te worden.
Oké, dank je wel. Ik ga mijn best doen.

Overigens heb ik zelf een Baume et Mercier uit de jaren 60 - een opwindhorloge. Heeft in elk geval de laatste dertig jaar geen onderhoudsbeurt gehad. Weet niet of dat voor een opwindhorloge bijzonder is.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192601361
quote:
10s.gif Op maandag 13 april 2020 06:39 schreef DeeBee het volgende:
Ondanks dat ik laatst las dat Tudor hier weinig liefde kreeg ;), sinds deze week mijn tweede Tudor binnen (na de BB GMT dit keer vintage):

[ afbeelding ]

Blij mee! *O*
Hoe is het goud bij Tudor? echt 18k zoals bij Rolex of meer bladgoud/ander materiaal?
pi_192601590
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 19:14 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, dank je wel. Ik ga mijn best doen.

Overigens heb ik zelf een Baume et Mercier uit de jaren 60 - een opwindhorloge. Heeft in elk geval de laatste dertig jaar geen onderhoudsbeurt gehad. Weet niet of dat voor een opwindhorloge bijzonder is.
Die hadden in die tijd echt leuke uurwerken. Tegenwoordig hebben ze weer inhouse uurwerken in de clifton lijn.
Ook al loopt ie nog op tijd, dan is een beurtje wel handig om schade te voorkomen na zo'n lange periode. Zeker gezien het waarschijnlijk ook om een minder voorkomend uurwerk gaat, waarbij onderdelen niet zomaar makkelijk beschikbaar zijn.
pi_192603315
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 19:14 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe is het goud bij Tudor? echt 18k zoals bij Rolex of meer bladgoud/ander materiaal?
Deze bezel is 18k goud (overigens Rolex case en band), zelfs op de nieuwe day + date van Tudor zitten gouden bezel en bracelet. Al worden die alleen nog in Azië verkocht momenteel geloof ik en gaan er snel zelfs helemaal uit.
Jack does it in real time...
  maandag 13 april 2020 @ 21:27:10 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192603742
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:35 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ik ben heel erg weg van blauw.
[..]

Maar een 'gewone' tweedehands Petit Prince kost toch ook wel 2.900 euro?
Als je een blauwe wijzerplaat mooi vindt en iets geeft om het uurwerk, maar verder een simpel horloge wil, dan vind ik een Datejust ook wel een aanrader. Duurder dan een IWC MXVIII Petit Prince, maar da's dan het enige nadeel. Je kunt hem voor een paar tientjes van bruine band voorzien. Een vriend van me heeft een DJ41 in blauw met een gladde bezel:

Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 13 april 2020 @ 21:40:06 #20
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192603986
quote:
3s.gif Op maandag 13 april 2020 21:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als je een blauwe wijzerplaat mooi vindt en iets geeft om het uurwerk, maar verder een simpel horloge wil, dan vind ik een Datejust ook wel een aanrader. Duurder dan een IWC MXVIII Petit Prince, maar da's dan het enige nadeel. Je kunt hem voor een paar tientjes van bruine band voorzien. Een vriend van me heeft een DJ41 in blauw met een gladde bezel:

[ afbeelding ]
Dat vind ik ook wel een vreselijk mooi horloge. Hoe veel kost het?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192604021
quote:
3s.gif Op maandag 13 april 2020 21:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als je een blauwe wijzerplaat mooi vindt en iets geeft om het uurwerk, maar verder een simpel horloge wil, dan vind ik een Datejust ook wel een aanrader. Duurder dan een IWC MXVIII Petit Prince, maar da's dan het enige nadeel. Je kunt hem voor een paar tientjes van bruine band voorzien. Een vriend van me heeft een DJ41 in blauw met een gladde bezel:

[ afbeelding ]
Ik vind zo'n gladde bezel op een DJ echt helemaal niks :@ DJ=fluted+jubilee imho terwijl ik de gladde bezel op de OP wel mooi vind. Heeft denk ik te maken met het vlakke (net als de Exp) en OP is wat ronder
pi_192604051
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 21:40 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel een vreselijk mooi horloge. Hoe veel kost het?
rond de 7k nieuw geloof ik

Oyster Perpetual in het blauw is rond de 5k
  maandag 13 april 2020 @ 22:33:43 #23
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192604983
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 21:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik vind zo'n gladde bezel op een DJ echt helemaal niks :@ DJ=fluted+jubilee imho terwijl ik de gladde bezel op de OP wel mooi vind. Heeft denk ik te maken met het vlakke (net als de Exp) en OP is wat ronder
Ik weet het niet, ik associeer een jubilee/fluted wat meer met geelgoud/presidential/oudere mensen :@. Een OP is inderdaad een horloge wat een wat smallere bezel heeft, ben niet zo'n fan van de oudere 114300 (kleur, zoals jouw post #22), maar wel de 114300 in wit/zwart. Ook dat is smaak, natuurlijk, sommige mensen vinden die nieuwe OPs te saai:

Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 13 april 2020 @ 23:01:21 #24
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_192605567
Wat zou een 2e hands van de Klaauw ariadne moeten kosten?
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_192605935
quote:
2s.gif Op maandag 13 april 2020 22:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik associeer een jubilee/fluted wat meer met geelgoud/presidential/oudere mensen :@. Een OP is inderdaad een horloge wat een wat smallere bezel heeft, ben niet zo'n fan van de oudere 114300 (kleur, zoals jouw post #22), maar wel de 114300 in wit/zwart. Ook dat is smaak, natuurlijk, sommige mensen vinden die nieuwe OPs te saai:

[ afbeelding ]
Die zwarte is mooi, wit vind ik wat minder. Ben zelf wat bevooroordeeld want heb een OP maar dan met de grijze dial, zwart was er toen nog niet anders was ik misschien voor die gegaan.

Niet eens om de kleur dial want de grijze is, zeker in daglicht, prachtige. Maar ik merk dat ik het lume toch wel een beetje mis. Heb het alleen op 3, 6, 9 en de wijzer en daar heb je dus imho geen moer aan :D
  maandag 13 april 2020 @ 23:40:58 #26
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192606139
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 23:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Die zwarte is mooi, wit vind ik wat minder. Ben zelf wat bevooroordeeld want heb een OP maar dan met de grijze dial, zwart was er toen nog niet anders was ik misschien voor die gegaan.

Niet eens om de kleur dial want de grijze is, zeker in daglicht, prachtige. Maar ik merk dat ik het lume toch wel een beetje mis. Heb het alleen op 3, 6, 9 en de wijzer en daar heb je dus imho geen moer aan :D
Ik heb zelf een IW323904, daar vind ik die witte OP 114300 wel wat op lijken. Vind vooral het verschil in grootte van de markers op 3, 6 en 9 en de overige markers jammer van die generatie, zoals de grijze die jij hebt versus de zwarte hier. Lume is heel erg afhankelijk van je gebruik en voorkeuren; ik merk dat ik een no-date wel mis, dat is een belangrijkere factor waarom ik de Le Petit Prince meer draag dan de Longines Heritage Military dan het gebrek aan lume op de laatste.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192606218
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2020 23:40 schreef GSbrder het volgende:
Vind vooral het verschil in grootte van de markers op 3, 6 en 9 en de overige markers jammer van die generatie, zoals de grijze die jij hebt versus de zwarte hier.
In de praktijk valt dat opzich wel mee want de kleine markers (zonder lume) glimmen als een malle dus komt het 'groter' over. Niet dat ik objectief ben natuurlijk :D

Petit Prince (de mark versie dan) vind ik echt geweldig en zou ik denk ik wel als volgende willen hebben (of een speedmaster pro op leer :P ). Vooral omdat het zo anders is als wat ik nu heb, leren band en blauwe dial. Volgens mij zit er ook een soort blauwe waas op het glas, klopt dat?
  maandag 13 april 2020 @ 23:57:11 #28
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192606273
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 23:49 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

In de praktijk valt dat opzich wel mee want de kleine markers (zonder lume) glimmen als een malle dus komt het 'groter' over. Niet dat ik objectief ben natuurlijk :D

Petit Prince (de mark versie dan) vind ik echt geweldig en zou ik denk ik wel als volgende willen hebben (of een speedmaster pro op leer :P ). Vooral omdat het zo anders is als wat ik nu heb, leren band en blauwe dial. Volgens mij zit er ook een soort blauwe waas op het glas, klopt dat?
Die blauwe waas is de antireflectieve coating. Die zit op het saffierglas aan de boven- en onderzijde. Meestal goed zichtbaar als je buiten bent (overigens ook op andere horloges die ik heb, maar door het blauw van de dial is het bij de Petit Prince wel extra goed zichtbaar). Wat ik trouwens ook leuk vind aan de Petit Prince versie, is dat de bezel gepolished is (vs. brushed by de zwarte en witte dial van de Mark XVIII) en de hour en minute hands ook in polished staal zijn uitgevoerd, in plaats van matzwart. Maken 'm net wat dressier. Speedy Pro is natuurlijk een klassiekertje, heb de mijne uiteindelijk verkocht doordat hij met 42mm net aan de grote kant voor mij was.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192606294
quote:
14s.gif Op maandag 13 april 2020 23:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Die blauwe waas is de antireflectieve coating. Die zit op het saffierglas aan de boven- en onderzijde. Meestal goed zichtbaar als je buiten bent (overigens ook op andere horloges die ik heb, maar door het blauw van de dial is het bij de Petit Prince Mark XVIII wel extra goed zichtbaar). Speedy Pro is natuurlijk een klassiekertje, heb de mijne uiteindelijk verkocht doordat hij met 42mm net aan de grote kant voor mij was.
Heb die speedy pro wel eens om gehad, 42m is voor mij op het randje maar kan net. Ideaal formaat voor mijn pols is 36-40. Misschien moet ik de reduced ook maar eens gaan beijken.
  dinsdag 14 april 2020 @ 00:00:42 #30
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192606307
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 23:59 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Heb die speedy pro wel eens om gehad, 42m is voor mij op het randje maar kan net. Ideaal formaat voor mijn pols is 36-40. Misschien moet ik de reduced ook maar eens gaan beijken.
Reduced was voor mij geen optie, wilde per se de Moonwatch, dus ook niet gekeken naar de Speedmaster Sapphire Sandwich. Als je de reduced mooi vindt, is dat natuurlijk anders, maar voor mij was de balans van de subdials ook verstoord.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 14 april 2020 @ 10:19:50 #31
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_192609419
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2020 21:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

rond de 7k nieuw geloof ik

Oyster Perpetual in het blauw is rond de 5k
[ afbeelding ]
Oké, bedankt. Heeft Rolex onder kenners nou meer status dan IWC? Mijn indruk dat niet-kenners Rolex een patser-horlogemerk vinden terwijl kenners het juist een van de meest aansprekende merken vinden.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_192610199
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 april 2020 00:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Reduced was voor mij geen optie, wilde per se de Moonwatch, dus ook niet gekeken naar de Speedmaster Sapphire Sandwich. Als je de reduced mooi vindt, is dat natuurlijk anders, maar voor mij was de balans van de subdials ook verstoord.
Een tweede horloge is nu niet echt actueel, maar goed om te weten. Uiteraard ga ik dan eea passen. Moonwatch is wel O+
  dinsdag 14 april 2020 @ 11:17:13 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192610283
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:19 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, bedankt. Heeft Rolex onder kenners nou meer status dan IWC? Mijn indruk dat niet-kenners Rolex een patser-horlogemerk vinden terwijl kenners het juist een van de meest aansprekende merken vinden.
Er zit, in mijn ogen, een soort U-schape in de waardering van Rolex. Mensen die weinig van horloges weten, kennen alleen Rolex en zien het als statussymbool of denken dat dit het allerduurste merk is. Mensen die zich voor het eerst in horloges gaan verdiepen en de hobby oppakken, maar afgeschrikt worden door de hoge prijzen, zullen misschien minder waardering hebben voor het merk, omdat ze juist geen 'patser' willen zijn of het mechanische uurwerk willen zien. Op een gegeven moment zie je dat een hoop verzamelaars dan toch naar Rolex gaan om deze in hun collectie toe te voegen en het zijn gewoon ontzettend goed gemaakte horloges, dus mensen die al 10-20 jaar met deze hobby bezig zijn spreken er meestal lovend over.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192611428
Uitstekend verwoord denk ik. ^O^

Al moet ik wel zeggen dat de Rolex-gekte nu wel te erg is geworden? De bereikbaarheid is compleet weg (via officiele kanalen) en de vintage markt helemaal overspannen, dat maakt wel dat het een ietwat overpriced merk is momenteel. Als ik 'dezelfde' Rolex Datejust vintage wil betaal ik 3-5x prijzen als voor een vintage Tudor...

Laat staan dat vroeger je zeg een maandsalaris kwijt was voor een Rolex en ook Jan Modaal ervoor kon sparen, hebben ze wel definitief gedag gezegd tegen dat segment. En proberen ze meer aan te sluiten bij de AP en PP qua prijzen voor stalen (sport)horloges... Maar ik zou toch zeker geen nee zeggen tegen een GMT-II Batman / Batgirl nee, dus ze komen ermee weg... _O-
Jack does it in real time...
pi_192617446
Vanaf wanneer gaan de prijzen zakken?
pi_192617770
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 12:24 schreef DeeBee het volgende:
En proberen ze meer aan te sluiten bij de AP en PP qua prijzen voor stalen (sport)horloges... Maar ik zou toch zeker geen nee zeggen tegen een GMT-II Batman / Batgirl nee, dus ze komen ermee weg...
Vooral de Daytona is extreem, een listprice van iets van ¤12k maar nieuw te krijgen op de grijze markt voor ¤22k :{
  Moderator dinsdag 14 april 2020 @ 19:18:31 #37
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_192618380
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 18:27 schreef Nober het volgende:
Vanaf wanneer gaan de prijzen zakken?
Ik pak even mijn glazen bol erbij, heb je even?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_192618393
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 18:27 schreef Nober het volgende:
Vanaf wanneer gaan de prijzen zakken?
15 julo, om 12.16u.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 14 april 2020 @ 20:01:25 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192619224
.

[ Bericht 93% gewijzigd door GSbrder op 14-04-2020 20:06:38 ]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_192619687
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 10:19 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, bedankt. Heeft Rolex onder kenners nou meer status dan IWC? Mijn indruk dat niet-kenners Rolex een patser-horlogemerk vinden terwijl kenners het juist een van de meest aansprekende merken vinden.
Het zit hem denk ik meer in de iconische modellen. Die heeft IWC naast de ingenieur eigenlijk niet. Ze hebben wel een aantal legendarische uurwerken zoals caliber 89 en fa jones.
Rolex heeft het vooral aan de professionele modellen te danken.
Overigens zit de bouwkwaliteit van Rolex echt heel goed in elkaar. Ik heb ook omega en breitling in bezit gehad en ook vaak IWC in handen gehad.
pi_192620039
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 19:18 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ik pak even mijn glazen bol erbij, heb je even?
Maar het gaat zakken!?
pi_192621074
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 20:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Maar het gaat zakken!?
Het zal eraan liggen hoever ze in Azië en Rusland last krijgen van de crisis. Verreweg de meeste uurwerken gaan daar naartoe, zeker wat betreft de duurdere.
pi_192621503
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 18:27 schreef Nober het volgende:
Vanaf wanneer gaan de prijzen zakken?
Grijze markt voor de GMT met jubilee en stalen Daytona lijken wel al wat lager in Amerika
pi_192626632
Submariner 114060 staat nu ook voor rond de 7k op c24 ipv 9k.
Play hard, go pro.
pi_192626703
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 09:02 schreef Aethereal het volgende:
Submariner 114060 staat nu ook voor rond de 7k op c24 ipv 9k.
Linkje?
Overigens hoef je daar maar een paar maanden op te wachten als je die voor een normale prijs wil kopen. Is niet zo'n gewild model.
pi_192626784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 09:07 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Linkje?
Overigens hoef je daar maar een paar maanden op te wachten als je die voor een normale prijs wil kopen. Is niet zo'n gewild model.
Had verkeerd gekeken (niet op nieuw gefilterd). Deze link is iig 8.2k dus dat is maar 10% meer dan de MSRP.

https://www.chrono24.nl/r(...)4060--id14629803.htm
Play hard, go pro.
pi_192627591
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 09:14 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Had verkeerd gekeken (niet op nieuw gefilterd). Deze link is iig 8.2k dus dat is maar 10% meer dan de MSRP.

https://www.chrono24.nl/r(...)4060--id14629803.htm
In de EU bedoelde ik. Hong kong of Amerika is natuurlijk makkelijk om een nette prijs te vinden maar een dikke no go.
Maar goed, het geen gewild model met een korte wachtlijst. Waarom zou je dan meer betalen?
pi_192629277
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 10:24 schreef Fisherman het volgende:

[..]

In de EU bedoelde ik. Hong kong of Amerika is natuurlijk makkelijk om een nette prijs te vinden maar een dikke no go.
Maar goed, het geen gewild model met een korte wachtlijst. Waarom zou je dan meer betalen?
Idd, HK weet ik niet maar de prijzen in de VS zijn ook altijd ex sales tax. Wil je die naar NL halen komt daar altijd nog de BTW overheen. Vandaar dat de VS vaak zo goedkoop lijkt.
pi_192631669
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 12:39 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Idd, HK weet ik niet maar de prijzen in de VS zijn ook altijd ex sales tax. Wil je die naar NL halen komt daar altijd nog de BTW overheen. Vandaar dat de VS vaak zo goedkoop lijkt.
Voorgaande depressies zag je altijd een flinke dip voorafgaande daaraan in de exportcijfers maar Azië van luxehorloges. Op het moment dat die dip er komt zullen de grijze prijzen flink zakken. Ik denk dat de grijze handelaren al heel voorzichtig zijn met wat ze nu inkopen.
  zaterdag 25 april 2020 @ 14:29:05 #50
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_192800214
Ben blij met de nieuwe Portugieser 40mm modellen die gereleased zijn door IWC:

Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')