abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217423637
Ik draag elk van mijn twee automatische horloges 1 weekend per maand. Geen problemen na >10 jaar.
  maandag 21 april 2025 @ 08:36:29 #52
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_217427949
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 16:54 schreef shiz het volgende:
Twee functies voor een watchwinder:
- de olie het werk laten smeren zodat het niet uitdroogt en vastkoekt
- het makkelijker te maken je horloges alternerend te dragen zonder ze helemaal in te hoeven stellen

Dat eerste puntje is eigenlijk bij moderne horloges met high-tech synthetische olie nauwelijks nog van toepassing en daar hoef je je eigenlijk geen zorgen om te maken. Aan de andere kant is het zoals bij auto's, hoe meer km erop zit, hoe meer slijtage, hoe korter de levensduur is, dus eigenlijk wil je een horloge ook niet onnodig belasten. Het beste is een gulle middenweg dus eigenlijk. Zoals bij een auto liever eentje die van een oud omaatje is en alleen gebruikt werd om zondag naar de kerk te gaan en 's maandags voor de week boodschappen in huis te halen, dan een taxi met 395.086 km op de tacho. Dus een horloge in alternerende rotatie zou het best zijn.

Maar goed, wil je toch het gemak hebben van een watchwinder, dat je er niet veel werk aan hebt als je de andere weer wilt gaan dragen, let dan op het volgende om je keuze op te baseren:
- neem een watch winder die niet continu probeert de mainspring op te winden, maar zoveel mogelijk pauzes inlast, genoeg om de horloge door te laten tikken, maar niet zoveel dat je het werkje overbelast
Om onnatuurlijke slijtage tegen te gaan:
- zorg ervoor dat 'ie niet alleen maar in dezelfde richting draait
- neem het liefst eentje die over meerdere assen draait

:P Vind je dat alles overkill en gaat het niet bepaald om een Rolex, Patek Philippe o.i.d. en heb je eerder wat goedkopere horloges, dan kun je ook gewoon een simpeler goedkoop modelletje halen. Als 'ie op een Miyota of Seiko o.i.d. runt en gaat 'ie kapot, dan laat je gewoon het hele uurwerk omwisselen voor een nieuwe.
Nou ja, dit dus. Maanden- of jarenlang stil laten staan is niks, maar continu in een watchwinder is eigenlijk ook niks. 'Niet zoveel' is relatief. 1x per week of maand (of kwartaal zelfs) is denk ik prima.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 21 april 2025 @ 15:24:31 #53
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_217430746
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 08:36 schreef shiz het volgende:

[..]
Nou ja, dit dus. Maanden- of jarenlang stil laten staan is niks, maar continu in een watchwinder is eigenlijk ook niks. 'Niet zoveel' is relatief. 1x per week of maand (of kwartaal zelfs) is denk ik prima.
Thanks! Ik heb wel een watchwinder besteld, deze draait niet continu maar met pauzes en linksom en rechtsom.
  maandag 21 april 2025 @ 16:55:34 #54
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_217431358
Waardoor het horloge dus onophoudelijk doortikt (slijtage). ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 30 mei 2025 @ 14:26:11 #55
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_217797838
Voor een trouwerij in de Toscane deze gouwe ouwe maar weer eens omgedaan:

Perfecte combi met mijn linnen pak dat ik gedragen heb. :7

Ondertussen ook wat nieuwe arrivals, zoals deze watchbox & content:

Na de verkochte Ball Watch nu weer een tritium horloge in de collectie:

Een tweede kansje kwam vandaag binnen; een Nodus:

Eerder al de nieuwe Timex Deepwater, imho de Casio Duro slayer!

Er kwam vandaag ook nog wat nieuws binnen, helemaal uit Australië, van HZ Watches, de HZ.02. Meca-quartz. :D
pi_217797869
quote:
80s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:26 schreef shiz het volgende:
Voor een trouwerij in de Toscane deze gouwe ouwe maar weer eens omgedaan:
[ afbeelding ]
Perfecte combi met mijn linnen pak dat ik gedragen heb. :7

Ondertussen ook wat nieuwe arrivals, zoals deze watchbox & content:
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Na de verkochte Ball Watch nu weer een tritium horloge in de collectie:

Een tweede kansje kwam vandaag binnen; een Nodus:
Eerder al de nieuwe Timex Deepwater, imho de Casio Duro slayer!

Er kwam vandaag ook nog wat nieuws binnen, helemaal uit Australië, van HZ Watches, de HZ.02. Meca-quartz. :D
Wow, mooie klokjes hoor!
Veel plezier ermee 👍🏻😀
  vrijdag 30 mei 2025 @ 14:35:31 #57
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_217797925
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wow, mooie klokjes hoor!
Veel plezier ermee 👍🏻😀
Thanks! :D Hier is altijd iets onderweg. :P

Daar nog iets op het oog?

Vorig jaar de boot gemist met deze launch, maar in de komende dagen komt een re-stock (& improved) dus ook weer toeslaan...
pi_217797954
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2025 14:35 schreef shiz het volgende:

[..]
Thanks! :D Hier is altijd iets onderweg. :P

Daar nog iets op het oog?

[ afbeelding ]
Vorig jaar de boot gemist met deze launch, maar in de komende dagen komt een re-stock (& improved) dus ook weer toeslaan...
Nee, ik ben niet zo’n koper 😬
Ik vind het vooral leuk om soms al dat moois hier voorbij te zien komen 😇
  Moderator vrijdag 30 mei 2025 @ 14:43:55 #59
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_217797995
Zit een beetje na te denken over een tudor GMT Black Bay 58 of een GS Quartz.

Maar goed daardoor denk ik ook wel: wat ik nu heb is ook gewoon top eigenlijk.

Ik ben ook wel een beetje meer KIJKEN KIJKEN NIET KOPEN!

Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  vrijdag 30 mei 2025 @ 15:28:04 #60
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_217798367
Windows shoppen is ook gewoon leuk. Kijken kijken niet kopen idd. Zoals laatst in Shanghai.
Tudors zijn wel nice idd. Als ik een paar microbrands laat schieten, misschien toch maar eens aan een Longines of Tudor. :o

Maar ik ben een sucker voor shiny new things en heb geloof ik meer plezier aan veelvoud en variatie. :P

Seiko is ook mooi idd. :D
Een van de horloges die nog onderweg is, is een vintage Credor zoals hier afgebeeld:
pi_217891665

@ChevyCaprice je zat er aardig dichtbij .....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_217891762
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:02 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]

@:ChevyCaprice je zat er aardig dichtbij .....
Wat een smakeloos ding eigenlijk.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217891776
quote:
6s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat een smakeloos ding eigenlijk.
het is ook inderdaad lelijk jah

maar het toernooi wordt gesponsord door Rolex en die spelers krijgen allemaal zo een ding in hun arm geduwd

goud vind ik ontiegelijk lelijk bij horloges....dit had gewoon een stalen kast moeten hebben
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_217891849
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:18 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
het is ook inderdaad lelijk jah

maar het toernooi wordt gesponsord door Rolex en die spelers krijgen allemaal zo een ding in hun arm geduwd

goud vind ik ontiegelijk lelijk bij horloges....dit had gewoon een stalen kast moeten hebben
Goud + gepolijst + chronograaf + lelijke Rolex wijzers= mij niet bellen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')