Waar komt dat verhaal vandaan dat zink zou helpen? Al is dat misschien meer epistemologisch.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:05 schreef Arts-assistent het volgende:
Hoi! Nog medische vraagstukken om op te lossen of te verhelderen?
Blijven bewegen met pijnstilling, fysiotherapie inschakelen en een ergotherapeut voor je werkplek. En anders een consult bij de revalidatiearts.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb al geruime tijd (2 jaar ofzo) veel pijn in mijn onderrug. Soms kan ik mij niet eens bweegen. Fysio helpt niks en bij een foto was er niks te zien.
Het schijnt een spier te zijn die overbelast is, maar hoe los ik dit op?
fysio helpt niks, geven ze ook zelf toe. Ergotherapeut is al langsgeweest en dat is allemaal in orde.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:08 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Blijven bewegen met pijnstilling, fysiotherapie inschakelen en een ergotherapeut voor je werkplek. En anders een consult bij de revalidatiearts.
Gebruiken jullie malaria medicijnen en zo ja, in welke gevallen?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:05 schreef Arts-assistent het volgende:
Het gaat niet om het feit dat je telefoon "weet" waar je bent. Het gaat erom dat overheden je telefoon gaan gebruiken als volgmiddel, als je in quarantaine zit.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:05 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wat ik mis in de hele discussie is dat mensen al massaal Google goedkeuring geven om ze altijd te volgen qua locatie of op te slaan wat ze zoeken en bezoeken op het internet.
Heb ik nergens gelezen in een serieuze medische bron en is ook in geen enkel ziekenhuis in Nederland beleid, voor zover ik weet. Meestal is op basis daarvan al te stellen dat er geen goed bewijs voor is, vaak is er een slechte correlatie gevonden zonder onderliggende pathofysiologische hypothese. Als het écht goed zou werken, zou de medische wereld het wel inzetten, is een handige vuistregel.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waar komt dat verhaal vandaan dat zink zou helpen? Al is dat misschien meer epistemologisch.
Of zoals Jaap zegt "Die kans is nihil".quote:Op donderdag 9 april 2020 20:58 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Wij staan dan zeker niet in de top 10.
En wat heeft dat met de correctheid van de cijfers van andere landen te maken? Ow wacht helemaal niks. Maar als jij denkt dat de cijfers van zo een lijstje betrouwbaar is met landen zoals China ertussen prima.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:03 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Te weinig testen en RIVM geeft zelf al toe dat er veel meer mensen besmet zijn dan de cijfers die naar buiten worden gebracht.
Tevens het niet vaststellen van elke doodsoorzaak.
Wilt u nog meer feiten???
Zolang ik in het heden blijft gaat het meestal goed. Ga ik op de stoel van Nostradamus zitten, dan krijg ik je vaak niet mee.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:06 schreef Kyran het volgende:
[..]![]()
* Kyran pakt even een veertje en ....
Wij zitten vaak op één lijn, soms ook totaal niet, maar voeren best fijna discussies, dus dank daarvoor
quote:Op donderdag 9 april 2020 20:52 schreef THEFXR het volgende:
[..]
mooie voornemens, maar daar komt al 50 jaar niks van terecht. geld verdwijnt weer in zakken van de rijken
Wel vreemd dat er nog steeds meisjes uitgehuwelijkt worden.quote:Gelijke rechten voor mannen en vrouwen en empowerment van vrouwen en meisjes
Het standaard beleid voor een COVID-19 patiënt met respiratoire ondersteuning (niet hetzelfde als beademing) is (hydro)chloroquine + ceftriaxon of azythromycine (beiden antibiotica), we gebruiken het dus veel. Het is wel zo dat we bij iedereen een ECG maken, om de kans op hartritmestoornissen in te schatten, dat is de belangrijkste en gevaarlijkste bijwerking van hydrochloroquine.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gebruiken jullie malaria medicijnen en zo ja, in welke gevallen?
Mja, je had een Nederlandse huisarts die namens een aantal artsen het nodig vond om naar voren te treden en op zijn vingers is getikt door de inspectie: https://www.limburger.nl/(...)ling-coronapatientenquote:Op donderdag 9 april 2020 21:09 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Heb ik nergens gelezen in een serieuze medische bron en is ook in geen enkel ziekenhuis in Nederland beleid, voor zover ik weet. Meestal is op basis daarvan al te stellen dat er geen goed bewijs voor is, vaak is er een slechte correlatie gevonden zonder onderliggende pathofysiologische hypothese. Als het écht goed zou werken, zou de medische wereld het wel inzetten, is een handige vuistregel.
Klopt helemaal wat je zegt, maar dat neemt niet weg dat een grote groep privacy schreeuwers net zo goed zich de hele dag vrijwillig laat volgen en zelfs die informatie laat verkopen.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:09 schreef _I het volgende:
[..]
Het gaat niet om het feit dat je telefoon "weet" waar je bent. Het gaat erom dat overheden je telefoon gaan gebruiken als volgmiddel, als je in quarantaine zit.
Als je anoniem een melding krijgt dat je met iemand in contact bent geweest, hoe weet je dan zeker dat je met iemand in contact bent geweest. Met een mooi algoritme heb je natuurlijk de perfecte crowd control. Het gaat erom dat je nu geen rechten moet opgeven voor deze ziekte, als je niet weet waar het in de toekomst voor gebruikt kan worden. (gezien sommige landen, zeg niet dat dit in NL het geval zal zijn.)
Dat is ook weer waar.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:13 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Klopt helemaal wat je zegt, maar dat neemt niet weg dat een grote groep privacy schreeuwers net zo goed zich de hele dag vrijwillig laat volgen en zelfs die informatie laat verkopen.
Inderdaad u snapt het......ik ga er verder niet op in.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:10 schreef Questular het volgende:
[..]
En wat heeft dat met de correctheid van de cijfers van andere landen te maken? Ow wacht helemaal niks. Maar als jij denkt dat de cijfers van zo een lijstje betrouwbaar is met landen zoals China ertussen prima.
Zink wordt praktisch nooit gebruikt in het ziekenhuis. Zo weinig dat het niet eens in het farmacotherapeutisch kompas staat als 'zinkorotaat'. Daarnaast gaf hij het in combinatie met twee veelgebruikte (en mogelijk zinvolle) medicijnen. Tja.... zeg het maar. Waarschijnlijk knappen zulke mensen ook op met azythromycine, hydrochlorquine en een avocado. Ligt het dan echt aan de avocado?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:12 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Mja, je had een Nederlandse huisarts die namens een aantal artsen het nodig vond om naar voren te treden en op zijn vingers is getikt door de inspectie: https://www.limburger.nl/(...)ling-coronapatienten
Verder is dat verhaal ook naar voren gekomen in de VS en wat republikeins georiënteerde media aldaar.
Is er niet een aandoening die er op lijkt en het daarvoor aantoonbaar kan helpen?
En met apple pay erbij is het natuurlijk helemaal feest. Dan weten ze ook nog hoeveel je uitgeeft op elke locatie.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:13 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Klopt helemaal wat je zegt, maar dat neemt niet weg dat een grote groep privacy schreeuwers net zo goed zich de hele dag vrijwillig laat volgen en zelfs die informatie laat verkopen.
quote:
https://www.ad.nl/show/mo(...)seizoen-af~a41a36a8/quote:Mojo Concerts roept kabinet op: Blaas het festivalseizoen af
Het kabinet moet zo snel mogelijk een streep zetten door alle grote zomerfestivals. Die oproep deed directeur Ruben Brouwer van Mojo Concerts vanmiddag bij BNR Nieuwsradio. ,,We kunnen wel aanvoelen dat festivals na 1 juni geen doorgang zullen vinden.”
Is er een manier om het nut te onderzoeken nu het zo breed gebruikt wordt? Want het standaard beleid zal ergens op gebaseerd zijn en met zo’n grote groep wil je die aanname bevestigd krijgenquote:Op donderdag 9 april 2020 21:12 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Het standaard beleid voor een COVID-19 patiënt met respiratoire ondersteuning (niet hetzelfde als beademing) is (hydro)chloroquine + ceftriaxon of azythromycine (beiden antibiotica), we gebruiken het dus veel. Het is wel zo dat we bij iedereen een ECG maken, om de kans op hartritmestoornissen in te schatten, dat is de belangrijkste en gevaarlijkste bijwerking van hydrochloroquine.
Vaak worden patiënten er erg misselijk van, maar helaas zijn de meeste anti-misselijkheidsmedicijnen ook gevaarlijk voor dezelfde groep aan hartritmestoornissen, dus zijn we zeer behouden met het voorschrijven van beiden. Veel mensen zijn dus hondsberoerd, zonder dat het aantoonbaar nut heeft. Dat is het nare eraan.
Hah, het is dat al gehoord had van die andere twee middelen en dat het zink eruit sprong voor me als iets nieuws, wat daarna ook plots elders voorbij kwam tot mijn verbazing. Dus ik dacht: ik vraag het even.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:15 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Zink wordt praktisch nooit gebruikt in het ziekenhuis. Zo weinig dat het niet eens in het farmacotherapeutisch kompas staat als 'zinkorotaat'. Daarnaast gaf hij het in combinatie met twee veelgebruikte (en mogelijk zinvolle) medicijnen. Tja.... zeg het maar. Waarschijnlijk knappen zulke mensen ook op met azythromycine, hydrochlorquine en een avocado. Ligt het dan echt aan de avocado?
Er is zeker een manier om het te onderzoeken, maar dan zouden erg grote dubbelblinke randomly controlled trials moeten zijn. Dat zijn onderzoeken waarbij je random gekozen groepen ofwel een placebo ofwel het medicijn geeft, waarbij de arts zelf ook niet weet wat hij geeft. Hierbij kan je achteraf door de groepen te corrigeren voor overige variabelen kan vergelijken, en kijken of het effect heeft gehad. Dit is erg tijdrovend om juist uit te voeren.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Is er een manier om het nut te onderzoeken nu het zo breed gebruikt wordt? Want het standaard beleid zal ergens op gebaseerd zijn en met zo’n grote groep wil je die aanname bevestigd krijgen
Klopt helemaal, maar doordat je niet meer genoeg energie hebt om goed uit te ademen of te hoesten en daarboven op een verzwakt immuunsysteem hebt, heb je verhoogde kans op een bacteriele 'superinfectie'. Dat 'superinfectie' betekent niet dat het een extra erge infectie is, maar is de benaming voor een bacteriële infectie, bovenop/t.g.v. je virale infectie.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:19 schreef Faraday01 het volgende:
en hoe werkt antibiotica in op een virus? Antibiotica is toch voor bacteriële infecties?
en in dit geval nogal risicovol omdat je een deel van de patiënten een placebo gaat gevenquote:Op donderdag 9 april 2020 21:18 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Er is zeker een manier om het te onderzoeken, maar dan zouden erg grote dubbelblinke randomly controlled trials moeten zijn. Dat zijn onderzoeken waarbij je random gekozen groepen ofwel een placebo ofwel het medicijn geeft, waarbij de arts zelf ook niet weet wat hij geeft. Hierbij kan je achteraf door de groepen te corrigeren voor overige variabelen kan vergelijken, en kijken of het effect heeft gehad. Dit is erg tijdrovend om juist uit te voeren.
Lol, dat lijkt me vrij naief. Na deze pandemie zal er veel gediscussieerd worden over de verantwoordelijkheid van landen om zulke uitbraken te voorkomen. Dan kan je niet vermijden dat ook andere zaken, zoals CO2 uitstoot, ter sprake komen. Als een land actie moet ondernemen om besmettingen in andere landen te voorkomen, waarom zou hetzelfde dan niet gelden voor schade door klimaatverandering?quote:Op donderdag 9 april 2020 19:23 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dat hele klimaatsprookje kan wel in de ijskast voorlopig, tenminste iets positiefs dat hier uit voort komt.
Dat brengt inderdaad meerdere ethische kwesties met zich mee.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
en in dit geval nogal risicovol omdat je een deel van de patiënten een placebo gaat geven
Ah je bent er zo eentjequote:Op donderdag 9 april 2020 21:14 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Inderdaad u snapt het......ik ga er verder niet op in.
U heeft gelijk Nederland no1
Ik zat er helemaal naast nogmaals mijn nederig excuus.
De vraag is waarom het standaard protocol is, alleen omdat ze het wat getest hebben over de wereld en het lijkt te werken? En bij gebrek aan beter?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:22 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Dat brengt inderdaad meerdere ethische kwesties met zich mee.
Een andere manier is nu dat je de patiënten van land A, met hydrochloroquine met land B, zonder hydrochloroquine gaat vergelijken, maar dan is het zeer moeilijk te zeggen of het eventuele verschil in behandeluitkomst ten gevolge van de hydrochloroquine, of andere gezondheidszorg/epidemiologie is.
Fouten toegeven...….van je fouten leer je.quote:
Omdat de eerste onderzoeken voorzichtig laten zien dat het mogelijk kan werken, en het geen duidelijk negatieve effecten lijkt te hebben. Daarnaast is het relatief gemakkelijk verkrijgbaar en breed inzetbaar. Verder is het niet zo dat ze dingen proberen, en hopen dat het werkt, maar dat er pathofysiologische mechanismen en hypotheses achter schuilen die mogelijk effect hebben. Pathofysiologisch zijn er aanwijzingen dat chloroquine antivirale werking heeft.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vraag is waarom het standaard protocol is, alleen omdat ze het wat getest hebben over de wereld en het lijkt te werken? En bij gebrek aan beter?
Goed verhaal.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:25 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Fouten toegeven...….van je fouten leer je.
Fouten wegmoffelen zegt niet dat dan de fouten ook weg zijn.
Ik heb een beetje een domme vraag: hoe groot is de kans om corona te krijgen als je met 10 personen zonder symptomen in een grote tuin samen bent in de leeftijd van 5 tot 45?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:05 schreef Arts-assistent het volgende:
Te groot. Niet doen.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:29 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik heb een beetje een domme vraag: hoe groot is de kans om corona te krijgen als je met 10 personen zonder symptomen in een grote tuin samen bent in de leeftijd van 5 tot 45?
Onnodig groot.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:29 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik heb een beetje een domme vraag: hoe groot is de kans om corona te krijgen als je met 10 personen zonder symptomen in een grote tuin samen bent in de leeftijd van 5 tot 45?
En er zijn geen andere bekende Medicijnen beschikbaar die dat ook kunnen en waar je niet hondsberoerd van wordt? Wat is eigenlijk het effect van dit soort bijwerkingen op iemands kansen op beterschap? Of is daar niets over te zeggen in algemene zin?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:27 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Omdat de eerste onderzoeken voorzichtig laten zien dat het mogelijk kan werken, en het geen duidelijk negatieve effecten lijkt te hebben. Daarnaast is het relatief gemakkelijk verkrijgbaar en breed inzetbaar. Verder is het niet zo dat ze dingen proberen, en hopen dat het werkt, maar dat er pathofysiologische mechanismen en hypotheses achter schuilen die mogelijk effect hebben. Pathofysiologisch zijn er aanwijzingen dat chloroquine antivirale werking heeft.
Ik gaf al eerder aan u begrijpt het..... Alles positief benaderen.quote:
Je post hier al enige tijd mee. Het antwoord zou je toch moeten weten?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:29 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik vroeg me trouwens af in hoeverre de concentratie zink (in welke vorm?) in het bloed kan verhoogd worden voordat toxische effecten optreden. Zink is een essentiële voedingsstof, het is dus reeds aanwezig in het bloed en in de cellen. Zou een veilige dosis uberhaupt zoveel verschil kunnen maken?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:15 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Zink wordt praktisch nooit gebruikt in het ziekenhuis. Zo weinig dat het niet eens in het farmacotherapeutisch kompas staat als 'zinkorotaat'. Daarnaast gaf hij het in combinatie met twee veelgebruikte (en mogelijk zinvolle) medicijnen. Tja.... zeg het maar. Waarschijnlijk knappen zulke mensen ook op met azythromycine, hydrochlorquine en een avocado. Ligt het dan echt aan de avocado?
Eerlijk gezegd niet nee, ik ben niet medisch onderlegd.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:33 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Je post hier al enige tijd mee. Het antwoord zou je toch moeten weten?
Er zijn ongelooflijk weinig medicijnen tegen virale infecties, het lichaam zal ze uiteindelijk zelf moeten overwinnen. Als mensheid hebben we voor bijna alle soorten ziekten goede medicijnen, behalve voor virale infecties. Dat is grotendeels te verklaren doordat een virus ín je cellen gaat zitten, en dus geen goed aangrijpingsmechanisme heeft voor medicatie.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En er zijn geen andere bekende Medicijnen beschikbaar die dat ook kunnen en waar je niet hondsberoerd van wordt? Wat is eigenlijk het effect van dit soort bijwerkingen op iemands kansen op beterschap? Of is daar niets over te zeggen in algemene zin?
En dank je voor de antwoorden
Ik zou het echt niet weten, ik heb van mijn leven nog nooit zink voorgeschreven.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik vroeg me trouwens af in hoeverre de concentratie zink (in welke vorm?) in het bloed kan verhoogd worden voordat toxische effecten optreden. Zink is een essentiële voedingsstof, het is dus reeds aanwezig in het bloed en in de cellen. Zou een veilige dosis uberhaupt zoveel verschil kunnen maken?
Stomme vraag misschien, maar we kunnen testen op de antilichamen tegen dit virus. Waarom kunnen we die eiwitten niet reproduceren?quote:Op donderdag 9 april 2020 21:36 schreef Arts-assistent het volgende:
[..]
Er zijn ongelooflijk weinig medicijnen tegen virale infecties, het lichaam zal ze uiteindelijk zelf moeten overwinnen. Als mensheid hebben we voor bijna alle soorten ziekten goede medicijnen, behalve voor virale infecties. Dat is grotendeels te verklaren doordat een virus ín je cellen gaat zitten, en dus geen goed aangrijpingsmechanisme heeft voor medicatie.
We zijn al meer dan honderd jaar op zoek, en na meerdere (virale) crisissen (HIV, SARS, MERS), hebben we nog steeds bijna niks. We hebben enkele matig werkende virusremmers en vallen nu terug op chloroquine wat inmiddels bijna 90 jaar geleden al is ontdekt. Daarnaast hebben we (val)aciclovir en wat HIV remmers, en daar houdt het wel op.
Ik geloof niet dat we nu ineens op korte termijn medicijnen gaan ontdekken, die wel goed werken. Hooguit vinden we een goede combinatie die minder beroerd werkt dan wat we nu hebben, waarmee de overbrugging naar een vaccin -want daar zijn we wel goed in- wat draaglijker maakt.
Ik zeg ook nergens dat Nederland het geweldig goed doet, maar begrijpend lezen is een dingetje schijnbaar.quote:Op donderdag 9 april 2020 21:32 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Ik gaf al eerder aan u begrijpt het..... Alles positief benaderen.
Nederland maakt ook fouten net als andere landen...…
En altijd termen als glazen bol en niet te vergeten alu hoedjes. Mensen wegzetten of demoniseren. Soms is de waarheid niet eerlijk ….maar wel waar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |