NOSquote:Horen we straks alleen nog nummers van Nederlandse artiesten op de radio? Wel als het aan auteursrechtenorganisaties Buma Cultuur en Sena ligt. Zij roepen radiostations op om de komende tijd zo veel mogelijk muziek van eigen bodem te draaien, om Nederlandse muzikanten tegemoet te komen in de coronacrisis.
Veel artiesten zien momenteel een groot deel van hun inkomsten wegvallen, doordat hun optredens niet doorgaan. Buma en Sena hopen dat het salaris van de zangers en componisten op een andere manier kan worden aangevuld: via de afdracht die zenders aan beide organisaties betalen voor gedraaide nummers. Buma en Sena betalen het gende geld "tegen zo laag mogelijke kosten" door aan de artiesten, staat op hun website.
"Probeer eens te kijken naar dat enorme aanbod aan Nederlandse muziek", zegt Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur. "Daar zit heel veel goeds en leuks tussen, waarmee je je zenderkwaliteit echt totaal niet aanvalt."
Singer-songwriter Tim Knol is blij met de oproep. "Alles staat stil h."
Nederlandse muziek is (gelukkig) niet alleen maar Nederlandstalige muziek.quote:Op maandag 6 april 2020 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan wel 100% Nederlandse muziek uitzenden maar dan ga je als zender natuurlijk wel 80% van je luisteraars verliezen (zelfs zender 100% NL zendt geen 100% Nederlandse muziek uit).
Als je in een restaurant alleen nog maar spruitjes serveert komt een groot deel van de gasten ook niet meer terug.
Die kunnen toch grotendeels doorwerken?quote:Op maandag 6 april 2020 11:12 schreef EspressoCoffee het volgende:
Je hoort timmermannen, loodgieters, elektriciens niet klagen dat ze het moeilijk hebben toch?
zingen als vak kan je ook in de avonduren en weekend doen als sidejob!
Ben er wel een beetje laat mee maja.
Je hebt gelijk, geen idee hoe ik dit in mijn hoofd heb weten te creren...quote:Op maandag 6 april 2020 11:13 schreef ZwangerPetro het volgende:
[..]
Nederlandse muziek is (gelukkig) niet alleen maar Nederlandstalige muziek.
Op KINK hadden ze twee weken geleden al een dag waarop ze alleen muziek van Nederlandse bands draaiden. Was best uit te houden.quote:Op maandag 6 april 2020 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, geen idee hoe ik dit in mijn hoofd heb weten te creren...
Maar dan nog zou ik niet de hele dag Kensington willen horen.
Zijn er eigenlijk nog veel mensen die radio luisteren?quote:Op maandag 6 april 2020 11:19 schreef ZwangerPetro het volgende:
[..]
Op KINK hadden ze twee weken geleden al een dag waarop ze alleen muziek van Nederlandse bands draaiden. Was best uit te houden.
quote:Op maandag 6 april 2020 11:25 schreef controlaltdelete het volgende:
Cry me a river, gros van die lui hebben een gespekte bankrekening.
quote:Op maandag 6 april 2020 11:30 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso geen muziek draaien van artiesten die hun zakken toch al meer dan vol gepropt hebben
Sterker nog, de gemiddelde popartiest in NL zit onder het sociaal minimum, t is logisch dat er vrijwel gelijk alleen aan de grotere sterren gedacht wordt maar;quote:Op maandag 6 april 2020 11:39 schreef descon het volgende:
Die artiesten moeten hun inkomen hebben van optredens. Gemiddelde artiest verdiend vrij weining aan de muziek die gedraaid word.
Rijk worden van muziek doet maar een heel select clubje, de meeste ploeteren voor een schijntje en gaan ermee door omdat ze vasthouden aan hun passie, vaak voorzien van bijbaantje om nog enigszins te kunnen levenquote:Uit het NTB onderzoek ‘Pop, wat levert het op’ blijkt dat een gemiddeld popmuzikant bruto 17.500 per jaar verdient met muziek. Ruim de helft echter verdient er niet meer dan 9.000 mee. Dit was in de situatie toen er nog geen crisis was.https://static1.squarespa(...)tor+is+in+gevaar.pdf
Die is inmiddels wel gestopt met optreden. De royalties gaan naar dat verlepte wijf van hem.quote:Op maandag 6 april 2020 11:35 schreef JediMasterLucia het volgende:
Goed dat ik geen radio meer luister. Moet er niet aan denken de hele dag Andr Hazes te moeten aanhoren.
Deze mag uiteraard niet ontbreken.quote:
Dat zijn ook direct de artiesten die ze nu ook niet zullen draaien dus die schieten er nog niks mee op.quote:Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef YuckFou het volgende:
Rijk worden van muziek doet maar een heel select clubje, de meeste ploeteren voor een schijntje en gaan ermee door omdat ze vasthouden aan hun passie, vaak voorzien van bijbaantje om nog enigszins te kunnen leven
Ik ben bang dat je daarin wel eens gelijk zou kunnen hebben, die zum kotzen formats waaraan ze zo heilig vast houden is wel vaker de doodssteek voor leuke bands& goeie muziek, ik zat ff wat bandjes bij elkaar te verzinnen die ik best graag afgewisseld zou willen horen en mn radio ervoor aan zou houden, niet super obscuur maar ook geen platgedraaid top 40 werk;quote:Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef kilon het volgende:
Zolang ze niet alleen nog altijd dezelfde artiesten draaien lijkt het me best een goed idee. Maar die radiozenders durven natuurlijk niks anders te draaien dan gebruikelijk.
Dat zeg ikquote:Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef YuckFou het volgende:
[..]
[..]
[..]
Sterker nog, de gemiddelde popartiest in NL zit onder het sociaal minimum, t is logisch dat er vrijwel gelijk alleen aan de grotere sterren gedacht wordt maar;
[..]
Rijk worden van muziek doet maar een heel select clubje, de meeste ploeteren voor een schijntje en gaan ermee door omdat ze vasthouden aan hun passie, vaak voorzien van bijbaantje om nog enigszins te kunnen leven
Dit. Geen enkele behoefte aan.quote:Op maandag 6 april 2020 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan wel 100% Nederlandse muziek uitzenden maar dan ga je als zender natuurlijk wel 80% van je luisteraars verliezen (zelfs zender 100% NL zendt geen 100% Nederlandse muziek uit).
Als je in een restaurant alleen nog maar spruitjes serveert komt een groot deel van de gasten ook niet meer terug.
Ik zag net Tim Knol op tv en die vertelde dat hij per maand zo'n 9 keer optreed. Moet je gewoon doen als dat financieel kan maar verplicht mensen die 160 uur per maand werken niet om naar jouw muziek te luisteren. Die mensen hebben jou niks misdaanquote:Op maandag 6 april 2020 11:39 schreef descon het volgende:
Die artiesten moeten hun inkomen hebben van optredens. Gemiddelde artiest verdiend vrij weining aan de muziek die gedraaid word.
Alleen vermoed ik dat deze oproep geldt voor de grote Nederlandse artiesten. De Marco Borsato's die nu opeens niet meer kunnen optreden bij Koningsdag. Althans, ik verwacht niet dat na deze oproep er opeens muziek wordt gedraaid van een artiest die gecategoriseerd wordt in het segment gemiddelde artiest.quote:Op maandag 6 april 2020 11:54 schreef YuckFou het volgende:
[..]
[..]
[..]
Sterker nog, de gemiddelde popartiest in NL zit onder het sociaal minimum, t is logisch dat er vrijwel gelijk alleen aan de grotere sterren gedacht wordt maar;
[..]
als ze niet de hele tijd dezelfde liedjes willen spelen zullen ze wel moetenquote:Op maandag 6 april 2020 15:54 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Alleen vermoed ik dat deze oproep geldt voor de grote Nederlandse artiesten. De Marco Borsato's die nu opeens niet meer kunnen optreden bij Koningsdag. Althans, ik verwacht niet dat na deze oproep er opeens muziek wordt gedraaid van een artiest die gecategoriseerd wordt in het segment gemiddelde artiest.
quote:Op maandag 6 april 2020 15:18 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik zag net Tim Knol op tv en die vertelde dat hij per maand zo'n 9 keer optreed. Moet je gewoon doen als dat financieel kan maar verplicht mensen die 160 uur per maand werken niet om naar jouw muziek te luisteren. Die mensen hebben jou niks misdaan
Dit dusquote:Op maandag 6 april 2020 16:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wordt ons dan niets bespaard? Hou toch op. Verdienen kapitalen, nooit te beroerd vanuit hun bubbel anderen moralistisch toe te spreken. Maar nu het om de eigen portemonnee gaat ordinair "eigen volk eerst" prediken.
Ik mag toch hopen dat er aan deze walgelijke oproep geen gehoor wordt gegeven.
Tim Knol is al sinds dag 1 van de crisis aan het piepen. Die heeft al zijn inkomsten vast weg laten zuigen.quote:Op maandag 6 april 2020 15:18 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik zag net Tim Knol op tv en die vertelde dat hij per maand zo'n 9 keer optreed. Moet je gewoon doen als dat financieel kan maar verplicht mensen die 160 uur per maand werken niet om naar jouw muziek te luisteren. Die mensen hebben jou niks misdaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |