Is er iets te zeggen hoeveel mensen op de IC aangekomen, daar (tgv Covid19, tragisch voorspellende) zal overlijden ?
Voor "mij" lijkt vooral de ernst relevant van Covid19 patiënten die nu (en straks; ongetwijfeld):
a) in het ziekenhuis (zullen) worden opgenomen...
b) daar dan dood of levend...
c) via al of niet de IC zullen uitkomen
//--// hieronder wat redenen/gedachten voor de vraagstelling.
Ik zie op de RIVM-grafieken het aantal overleden van in het ziekenhuis
opgenomen (1339/5784) met afgerond 25% die helaas overlijden.
Ik neem aan (

) dat die overleden patiënten vooral via een IC-procedure
(alles voor de patiënt) zijn overleden, of ga ik daar dan te kort door de bocht ?
Is het valide te stellen dat 25% van (5784) opgenomen Covid19 patiënten zal overlijden (1339) ?
Of hangt dat vooral af van
wisselende criteria af waarmee een ziekenhuis al of niet de opname (af)doet ?
Ik vind die cijfers relevant omdat Covid19 vooral de zorg lijkt (over)belasten vwb opnames en de dan beschikbare (onze focus, nu vooral) intensieve behandelcapaciteit.
Wat ik momenteel zeer verwarrend vind, zijn het aantal geregistreerde Covid19-meldingen. Meldingen die m.i. geen directe indicatie vormen over/voor een actuele belastbaarheid van de IC.
Als eerder te vuur en te zwaard (terecht) gezegd door andere users, zijn die besmettingscijfers op zichzelf terecht misleidend omdat nu niet alles/iedereen wordt getest.
Natuurlijk moet/wil je op termijn weten hoeveel mensen en dan m.n. kwetsbaren er al of niet geïnfecteerd zullen/gaan zijn. De reden waarvoor massaal testen nodig is om daarmee de toekomstige belastbaarheid in ziekenhuis en IC te kunnen voorspellen.
Een andere factor daarbij, iets minder belangrijk gezien het cohorten regime in de zorg, is die van veiligheid om weten of je (zorg)personeel besmettelijk is (geweest) of zal zijn voor anderen.
NB: Ik heb het gevoel dat veel "discussie" verloren gaat in kijken naar daadwerkelijke cijfers en die hanteren of extrapoleren om een eerdere voorspellende trend te kunnen valideren.
Kortom het zijn twee belangrijke maar verschillende aspecten in de crisis die je niet rechtstreeks met elkaar kunt vergelijken (dwz "zorg"
nu en voor
straks).
Gevaarlijk is nl. de factor van het onduidelijke tijdsverloop..... die zeer onzeker blijkt (10dagen IC blijkt 23 te zijn, zo ook incubatietijd van 2 tot 39 dagen, en een herstel van 1 week tot 6 weken etc.etc. en een variërende R
0-verspreidingsfactor van 0.2 tot wel 3 of meer)
Ten overvloede, als observaties (nu) onjuist zijn, doet dat weinig af van een voorspellende trend in grafieken. Dit mits de (onjuiste) "cijfers", die de grafiek vorm(d)men, op de de tijd-as, met dezelfde
onnauwkeurigheid zijn ingevoerd.
Voorbeeld: Ook een zeer onnauwkeurige werkende benzinemeter
cijferrapportage zal uitstekend dienst doen om te kunnen vertellen dat je procentueel
belastbaarheid meer brandstof
behandelcapaciteit verbruikt
met of
zonder een caravan
Covid19-besmettingen. Het meetinstrument zelf wordt waardeloos wanneer het willekeurig - soms goed dan weer fout - gaat registreren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 02-04-2020 16:26:20 (spells) ]