Wat Klaver nu zegt klopt natuurlijk wel: als mondkapjes deel worden van de exitstrategie (misschien ook lagere kwaliteit?), dan moeten we wel nu gaan inkopen.quote:Op donderdag 16 april 2020 10:59 schreef Postbus100 het volgende:
En zoveel focus op de mondkapjes. Zo'n nauwe discussie.
Ja, die vraag is breder, en die is ook goed. Maar de helft van de eerdere vragen waren in de geest van: 'waarom adviseert u geen mondkapjes?' 'Kunnen we mondkapjes gebruiken?' 'Kan ik naar opa/oma met mondkapjes?' 'Kunnen we alweer met mondkapjes naar het werk?' (ik chargeer even).quote:Op donderdag 16 april 2020 11:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat Klaver nu zegt klopt natuurlijk wel: als mondkapjes deel worden van de exitstrategie (misschien ook lagere kwaliteit?), dan moeten we wel nu gaan inkopen.
Baudet riep eind Januari hier al overquote:Op donderdag 16 april 2020 11:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat Klaver nu zegt klopt natuurlijk wel: als mondkapjes deel worden van de exitstrategie (misschien ook lagere kwaliteit?), dan moeten we wel nu gaan inkopen.
En de vragen zijn terecht: die anderhalvemetersamenleving is op veel plekken echt een fabel. Het OV kan dan niet bestaan. Basisscholen kunnen dan niet open. Horeca niet (niet alleen moeten de stoelen uit elkaar, maar bedenk bijvoorbeeld dat de toiletten vaak bij elkaar staan, dan kan elke horecagelegenheid maar 1 wc gebruiken).
Vragen over mondkapjes en dan nu of heel dicht in de toekomst zijn dan inderdaad onzin. Sowieso zijn ze schaars, verder gaat Van Dissel echt niet over het beleid voor de komende weken praten.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:03 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, die vraag is breder, en die is ook goed. Maar de helft van de eerdere vragen waren in de geest van: 'waarom adviseert u geen mondkapjes?' 'Kunnen we mondkapjes gebruiken?' 'Kan ik naar opa/oma met mondkapjes?' 'Kunnen we alweer met mondkapjes naar het werk?' (ik chargeer even).
Klopt. Daarom alleen op specifieke plekken (de kapper, de fysio, misschien het OV). De lijn: "verkouden = thuis, koorts = heel huishouden thuis" kunnen we echt de komende maanden niet loslaten. Ook niet met mondkapjes en dat risico loop je dan inderdaad wel.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:06 schreef Postbus100 het volgende:
Met dit punt van Van Dissel ben ik het volledig eens: met een mondkapje krijg je waarschijnlijk ook zieke mensen buiten, en dat moet je absoluut niet willen. Mondkapjes vertroebelen de scheidslijnen, en dat schept onduidelijkheid en brengt dus risico's met zich mee.
Het OV liever ook niet. Moedigt veel te veel mensen aan om weer de trein te nemenquote:Op donderdag 16 april 2020 11:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Daarom alleen op specifieke plekken (de kapper, de fysio, misschien het OV). De lijn: "verkouden = thuis, koorts = heel huishouden thuis" kunnen we echt de komende maanden niet loslaten. Ook niet met mondkapjes en dat risico loop je dan inderdaad wel.
Het OV is wel echt noodzakelijk, universiteiten en HBO's kunnen zonder OV bijvoorbeeld niet open. En OV met anderhalve meter gaat echt niet. Dan kom je op iets van 10% capaciteit.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:13 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Het OV liever ook niet. Moedigt veel te veel mensen aan om weer de trein te nemen![]()
Scholen eventueel wel (leraren).
Volgens mij zijn opening van universiteiten en HBO's voorlopig nog niet aan de orde. Ik zou niet weten hoe, en er zijn eerst andere groepen die aan de beurt zullen komen.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het OV is wel echt noodzakelijk, universiteiten en HBO's kunnen zonder OV bijvoorbeeld niet open. En OV met anderhalve meter gaat echt niet. Dan kom je op iets van 10% capaciteit.
Leraren zijn inderdaad wel ook een goede doelgroep, al moeten die dan wel regelmatig wisselen omdat bij praten een mondkapje verzadigd raakt.
Ja, dat klopt. Het is dan ook meer een langetermijngedachte. Dingen openen waar mondkapjes voor nodig zijn, zijn sowieso niet aan de orde voorlopig.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:31 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn opening van universiteiten en HBO's voorlopig nog niet aan de orde. Ik zou niet weten hoe, en er zijn eerst andere groepen die aan de beurt zullen komen.
Ja klopt. Al zou ik zeggen: net als bij een rijbewijs: alleen bij bevoegd gebruik, dus als iemand instructie heeft gehad hoe die werkt (EN NIET WERKT). Anders voel ik me nog niet veilig in een trein.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Het is dan ook meer een langetermijngedachte. Dingen openen waar mondkapjes voor nodig zijn, zijn sowieso niet aan de orde voorlopig.
In de korte termijn zijn alle mondkapjes nodig voor de zorg. Maar in bijvoorbeeld september zou het best standaard zo kunnen zijn dat je een mondkapje op moet in de trein of bus.
Maar hoe realistisch is zo'n aanpak? Dan moet je dus zo ongeveer provinciegrenscontroles gaan invoeren, want stel dat je in Groningen de horeca weer open zou laten gaan, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat er vrijwel gelijk weer horecatoerisme ontstaat. Waarbij dan ook nog eens het probleem waarschijnlijk juist veel erger wordt omdat je dan hotspots gaat krijgen waar mensen uit het hele land samenkomen en nieuwe uitbraken dus niet meer makkelijk lokaal ingekapseld kunnen worden, maar vrolijk uitwaaieren.quote:Op donderdag 16 april 2020 12:45 schreef Hanca het volgende:
Die opmerking over regionale aanpak vind ik trouwens voor mezelf wel interessant: ik verhuis over 1,5 week van Zuid Holland naar Groningen, coronatechniscch lijkt dat wel een goede move.
De enige plek waar dat realistisch lijkt zijn me de scholen, je kunt in Groningen en Drenthe volgens mij prima de scholen open doen terwijl ze in Brabant en Zuid-Holland dicht blijven.quote:Op donderdag 16 april 2020 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar hoe realistisch is zo'n aanpak? Dan moet je dus zo ongeveer provinciegrenscontroles gaan invoeren, want stel dat je in Groningen de horeca weer open zou laten gaan, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat er vrijwel gelijk weer horecatoerisme ontstaat. Waarbij dan ook nog eens het probleem waarschijnlijk juist veel erger wordt omdat je dan hotspots gaat krijgen waar mensen uit het hele land samenkomen en nieuwe uitbraken dus niet meer makkelijk lokaal ingekapseld kunnen worden, maar vrolijk uitwaaieren.
Dat lijkt mij geen uitspraak vanuit zijn deskundigheid, en het is tegenstrijdig met een RIVM-advies van 10 jaar geleden. Op welke nieuwe kennis, anders dan dat ons kabinet was vergeten mondkapjes te bestellen en er nog in februari miljoenen heeft laten exporteren, is dat dan gebaseerd?quote:Op donderdag 16 april 2020 11:06 schreef Postbus100 het volgende:
Met dit punt van Van Dissel ben ik het volledig eens: met een mondkapje krijg je waarschijnlijk ook zieke mensen buiten, en dat moet je absoluut niet willen.
Het idee dat mensen met lichte ziekteverschijnselen nu allemaal binnen blijven is ook nergens op gebaseerd.quote:Mondkapjes vertroebelen de scheidslijnen, en dat schept onduidelijkheid en brengt dus risico's met zich mee.
Mensen met lichte ziekteverschijnselen blijven echt wel binnen. Ik kom in elk geval geen enkel verkouden persoon meer tegen.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen uitspraak vanuit zijn deskundigheid, en het is tegenstrijdig met een RIVM-advies van 10 jaar geleden. Op welke nieuwe kennis, anders dan dat ons kabinet was vergeten mondkapjes te bestellen en er nog in februari miljoenen heeft laten exporteren, is dat dan gebaseerd?
[..]
Het idee dat mensen met lichte ziekteverschijnselen nu allemaal binnen blijven is ook nergens op gebaseerd.
Hoe bedoel je dat laatste? Dat er niet op gecontroleerd wordt en dat we dus niet zeker weten of het ook daadwerkelijk gebeurd?quote:Op donderdag 16 april 2020 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen uitspraak vanuit zijn deskundigheid, en het is tegenstrijdig met een RIVM-advies van 10 jaar geleden. Op welke nieuwe kennis, anders dan dat ons kabinet was vergeten mondkapjes te bestellen en er nog in februari miljoenen heeft laten exporteren, is dat dan gebaseerd?
[..]
Het idee dat mensen met lichte ziekteverschijnselen nu allemaal binnen blijven is ook nergens op gebaseerd.
Nou, ik las dus laatst nog een actie van iemand op Twitter die zich ziek voelde worden, alleen nog naar de supermarkt is gegaan om boodschappen te doen voor twee weken, en daarna ziek binnen bleef. Waarop half Twitter over deze persoon heen viel (en terecht) van: je had nooit meer naar een supermarkt mogen gaan.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen met lichte ziekteverschijnselen blijven echt wel binnen. Ik kom in elk geval geen enkel verkouden persoon meer tegen.
En dat wat Van Dissel vanmorgen zei, dat zeggen ook gedragsdeskundigen.
Dat is gedrag waar een viroloog geen enkele specifieke deskundigheid in heeft. Dat ten eerste, ten tweede is het hooikoortsseizoen aangebroken en hebben mensen ook nog weleens een neusverkoudheidje of een hoestje dat zo bekend voorkomt dat ze daar echt geen corona in vermoeden.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:58 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat laatste? Dat er niet op gecontroleerd wordt en dat we dus niet zeker weten of het ook daadwerkelijk gebeurd?
Waarschijnlijk veiliger met mondkapjes en zelfs theedoeken voor zoals het RIVM zelf ooit aangaf.quote:Als ik nu hoor dat waarschijnlijk nog maar 3% van de bevolking antistoffen heeft ontwikkeld, dan lijkt me een effectieve strategie om de besmettingsbronnen (kuchende, grieperige mensen of mensen met smaakverlies) preventief twee weken binnen te laten blijven. Dan kan de overige 97% wel enigszins veilig naar buiten.
De NOS werkt op dat liveblog vaak met vertraging (het stuk over Baudet is er bijvoorbeeld nu pas op gekomen) en soms wachten ze even het antwoord van de minister af. En ja, ze filteren ook in wat er belangrijk is en wat niet.quote:Op donderdag 16 april 2020 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat verrassend, de NOS laat de meest pijnlijke vragen en opmerkingen voor het kabinet er weer uit.
Ivoren toren, gated community leven dit soort regenten apparatsjiks in.twitter:FritstenHove twitterde op donderdag 16-04-2020 om 11:34:22👥
Van Dissel laat weten dat mondkapjes voor burgers geen zin hebben, o.a. omdat onze winkels niet zo klein zouden zijn dat mensen geen 1,5 mtr afstand kunnen houden, itt tot Duitsland en België.
Gaat die man nooit winkelen in Nederland?
#debat reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |