SPOILER: Het COVID-19-virus (coronavirus) in het kort:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Plaatje over sterftecijfer en eerder bestaande medische problemenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Richtlijnen in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws graag een bron
• Off topic kan zonder opgaaf van reden verwijderd worden. Hier is het Slow Chat topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Geen slowchat
• Je dient de aanwijzingen van de moderatie op te volgen
• Opruiende berichten zonder bewijs of normale bronnen, kunnen achterwege gelaten worden
Er was eens een user op Fok die zei 'het kon wel eens gruwelijk uit de klauwen lopen dit virus.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik geloof hun meer dan de sprookjes hier op fok.
sterker nog volgens de koning moesten wij vertrouwen op het RIVM en de GGD !!!!quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:51 schreef Kyran het volgende:
[..]
Probleem is dat veel mensen gewoon luisteren naar de GGD, want zij zijn de experts. Zo gek is dat niet. Een groot deel van Nederland is niet zo kritisch en neem het gewoon aan als een expert iets zegt. Als je het nieuws volgt weet je namelijk ook niet beter.
Zelfs mijn collega's hoor ik soms domme opmerkingen maken en dat zijn toch allemaal slimme mensen .... Ik kan het de burgers echt niet kwalijk nemen als instanties zoals het RIVM en de GGD slecht informeren en/of slecht advies geven.
Het RIVM begint het nu ook steeds meer af te schuiven op de burgers, terwijl zij fout op fout blijven stapelen.
Gaat me hier niet om de oeigoeren. Die hebben ook gedeeltelijk zelf schuld aan hun conflict vanwege de aanslagen die zij zelf pleegden.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:51 schreef polderturk het volgende:
[..]
Like.
Oeigoeren en ook de rest van de bevolking wordt als stront behandeld.
Oh, dit verhaal weerquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:01 schreef Tris het volgende:
[..]
Er was eens een user op Fok die zei 'het kon wel eens gruwelijk uit de klauwen lopen dit virus.
Er was eens een user van het RIVM die zei 'de kans is nagenoeg onmogelijk dat dit virus in Nederland komt.
Refresh refresh refresh.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:01 schreef roos94 het volgende:
Koste maar 40 jaar een nieuw topic te maken
die berichtgeving in onjuist van China, bron: iemand die ik ken, woont in chinaquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:01 schreef Anton91 het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)at-op-slot~a7e93ede/
Benieuwd of de hoeveelheid cases daar weer omhoog gaat over een tijdje.
De enige was mijn moeder en die heeft al milde klachten al zijn dat ook gewoon griepklachten. Dus nu volle lockdown helaas.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:02 schreef maily het volgende:
[..]
Eh ..... sterkte!
Blijf voorlopig in quarantaine en waarschuw je contacten ......
Het alternatief is iedereen in quarantaine.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mijn besmette familielid kreeg ook dit advies, maar dan een week geleden. Heel slecht...
dus stabiel ....quote:
nog lang niet !quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef Zwansen het volgende:
Mogen we dit stabiliseren noemen of is dat veel te vroeg?
Veeeeeeeeeeeeeeeeel te vroeg.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef Zwansen het volgende:
Belgie vandaag ook 558, 37 overlijdens.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat is echt veel voor ons kleine landje
Eergisteren +400, gisteren +500, vandaag +600quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef Zwansen het volgende:
Dat is echt opvallend. Al de hele 2de helft van deze week zo.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bijna exact weer 20% groei. Voorspeld zou (met 20%) het 3641 zijn nu. En het is 3631.
die zijn al 20 jaar besmetquote:
quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef butz0rs het volgende:
Meer nuance:
De meeste overleden mensen zijn tussen de 80 en 84 jaar oud. De jongst overleden persoon is 63 jaar.
Huh laatst was de jongste persoon in NL toch nog 59quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef butz0rs het volgende:
Meer nuance:
De meeste overleden mensen zijn tussen de 80 en 84 jaar oud. De jongst overleden persoon is 63 jaar.
kamervragen nu en niet morgenquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:03 schreef -river- het volgende:
Ziekenhuizen buiten Brabant weigerden coronapatiënten.
Ziekenhuizen buiten Brabant hebben de afgelopen dagen de overplaatsing geweigerd van meerdere patiënten uit Brabantse ziekenhuizen. Ze wilden ze niet opnemen op hun intensive care of andere afdelingen.
Dat zegt Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth TweeSteden-ziekenhuis in Tilburg en voorzitter van Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) in Brabant. ‘Eén ziekenhuis weigerde een patiënt omdat het volgens hen geen ‘academische patiënt was’, zegt Berden. ‘Een ander ziekenhuis eiste dat een patiënt coronavrij was voordat ze hem wilden ontvangen.’ Tegelijkertijd waren sommige regio’s juist wel zeer behulpzaam bij het overnemen van patiënten, zoals Nijmegen, stelt hij.
Ziekenhuis Bernhoven in Uden, dat alle afdelingen vrij wil maken om de vloedgolf aan coronapatiënten op te vangen, probeerde afgelopen donderdag tevergeefs een spoedoperatie van een niet-coronapatiënt te verplaatsen naar een ziekenhuis elders in van het land, zegt medisch coördinator Caroline Heijckmann van Bernhoven. De aangesproken collega’s weigerden de patiënt echter over te nemen, waardoor deze alsnog in Uden werd geopereerd.
Bedden delen
‘In de rest van het land realiseert men zich de urgentie van deze crisis onvoldoende’, aldus Heijckmann. Het kleine Oost-Brabantse ziekenhuis deed vrijdag daarom een dringende oproep aan de collega’s elders in Nederland om meer samen te werken en ‘bedden te delen’.
Berden zei vrijdag dat de overplaatsingen nu na enige druk alsnog beginnen te lopen en dat meerdere ziekenhuizen vrijdag samen 280 ‘slots’ op de IC hebben aangeboden.‘Het komt doordat ziekenhuizen die nog geen ervaring met coronapatiënten hadden, zich onvoldoende realiseerden wat corona betekent. Zodra ze zelf patiënten hebben, reageren ze anders’, aldus Berden. ‘Intensivisten zeggen nu: laat maar komen. Veel ziekenhuizen werken met buddy-ziekenhuizen om hun patiënten te verplaatsen.’
Misverstanden
De Nederlandse Vereniging van Intensive Care (NVIC) erkent dat weigeringen tot voor kort voorkwamen. ‘Dat waren misverstanden’, zegt voorzitter Diederik Gommers. ‘Mensen gingen nog uit van de oude manier van denken. Wat het moeilijk maakte, is dat vooral Brabant in de vuurlinie staat, terwijl andere ziekenhuizen dat gevoel nog niet hadden. Wij zijn nu bezig om overplaatsingen centraal te coördineren, zowel voor patiënten van de intensive care als voor ‘gewone’ patiënten. Want ook die laatste groep kan worden overgenomen van Brabant.’
De stroom van overplaatsingen wordt nu vooral beperkt door het aantal voertuigen met aan boord voorzieningen voor intensive care, de zogeheten micu’s, stelt Gommers. ‘Daarvan hebben we er acht rondrijden. Maar het kost drie tot vier uur om één patiënt te verplaatsen.’
Overplaatsingen zijn zeer complexe operaties, zegt Berden. ‘Het gaat om honderden patiënten en in het vervoer krijgen we te maken met allerlei kwesties. Is het medisch gezien mogelijk? Hoe zit dit logistiek? En wat doe je met vertrouwelijke informatie over de patiënt? Hiervoor krijgen we hulp van buiten.’ Defensie gaat daarbij helpen.
https://www.volkskrant.nl(...)apatienten~b535820b/
Kan iemand mij vertellen waarom Schiphol niet allang dicht is gegooid voor niet-essentiële vluchten (repatriëring Nederlanders of vrachtvervoer)?quote:D66 wil vliegtuigen uit Spanje weren
Regeringspartij D66 snapt niet waarom er nog vliegtuigen uit Spanje in Nederland mogen landen. Spanje telt inmiddels bijna 25.000 bevestigde coronabesmettingen en is na Italië het zwaarst getroffen Europese land.
Nederland weerde relatief snel vliegtuigen uit Italië na de uitbraak in dat land, maar vandaag landen er nog wel 21 vliegtuigen uit Spanje. D66 vraagt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat of het luchtverkeer met het land niet meteen beperkt kan worden tot vliegtuigen met enkel Nederlanders die uit Spanje moeten worden gerepatrieerd.
Het aantal positief geteste personen zegt niet veel.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eergisteren +400, gisteren +500, vandaag +600
Zou ik niet direct "stabiliseren" noemen, maar ok.
Huh? Ja maar België heeft toch een veeeeeel beter lockdown dan Nederland (volgens vele hier)?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Belgie vandaag ook 558, 37 overlijdens.
Dus ongeveer gelijk aan Italië.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef butz0rs het volgende:
Meer nuance:
Dat was een paar dagen geleden al gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef Chia het volgende:
[..]
Huh laatst was de jongste persoon in NL toch nog 59
Schiphol gaat dan failliet?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen waarom Schiphol niet allang dicht is gegooid voor niet-essentiële vluchten (repatriëring Nederlanders of vrachtvervoer)?
Gelijk aantal doden, toename nieuwe besmettingen is minder groot dan gister.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eergisteren +400, gisteren +500, vandaag +600
Zou ik niet direct "stabiliseren" noemen, maar ok.
en weer de economie.......quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen waarom Schiphol niet allang dicht is gegooid voor niet-essentiële vluchten (repatriëring Nederlanders of vrachtvervoer)?
te vroeg voor die conclusiequote:
Nou, nee...quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Gelijk aantal doden, toename nieuwe besmettingen is minder groot dan gister.
quote:Datum - aantal - toename
14-mrt 959 - 19,28%
15-mrt 1135 - 18,35%
16-mrt 1413 - 24,49%
17-mrt 1705 - 20,67%
18-mrt 2051 - 20,29%
19-mrt 2460 - 19,94%
20-mrt 2994 - 21,70%
21-mrt 3631 - 21,28%
Sterkte beide.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:03 schreef Friday12 het volgende:
[..]
De enige was mijn moeder en die heeft al milde klachten al zijn dat ook gewoon griepklachten. Dus nu volle lockdown helaas.
het lijkt wel een model, krijg al bijna deja vu's met Chinaquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bijna exact weer 20% groei. Voorspeld zou (met 20%) het 3641 zijn nu. En het is 3631.
Ik vind het wel onhandig dat ze dus niet melden hoeveel mensen er opgenomen ZIJN. Maar dat dat getal ook de mensen behelst die weer uit het ziekenhuis zijn omdat genezen of omdat dood.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef Kyran het volgende:
Toename van 30% bij opgenomen (geweest).
Gisteren kon je dat relatief goed doortrekken naar aantal patiënten op de IC, dus dan zou het 365 moeten zijn.
Daar kan vast wel wat belastinggeld tegenaan.quote:
al 15 dagen zelfs, met alleen maar 1 keer 18% en heel veel juist erboven.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is echt opvallend. Al de hele 2de helft van deze week zo.
dat ga je pas na 10 dagen merken hequote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Huh? Ja maar België heeft toch een veeeeeel beter lockdown dan Nederland (volgens vele hier)?
bij iemand hadden ze nierbekkenontsteking vast gesteld.. was dus gewoon corona. Moest van de week even op het kind passen en ben dus met de familie in aanraking gekomen.quote:
Als dit waar is, is dat een zeer kwalijke zaak.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:03 schreef -river- het volgende:
Ziekenhuizen buiten Brabant weigerden coronapatiënten.
Ziekenhuizen buiten Brabant hebben de afgelopen dagen de overplaatsing geweigerd van meerdere patiënten uit Brabantse ziekenhuizen. Ze wilden ze niet opnemen op hun intensive care of andere afdelingen.
Dat zegt Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth TweeSteden-ziekenhuis in Tilburg en voorzitter van Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) in Brabant. ‘Eén ziekenhuis weigerde een patiënt omdat het volgens hen geen ‘academische patiënt was’, zegt Berden. ‘Een ander ziekenhuis eiste dat een patiënt coronavrij was voordat ze hem wilden ontvangen.’ Tegelijkertijd waren sommige regio’s juist wel zeer behulpzaam bij het overnemen van patiënten, zoals Nijmegen, stelt hij.
Ziekenhuis Bernhoven in Uden, dat alle afdelingen vrij wil maken om de vloedgolf aan coronapatiënten op te vangen, probeerde afgelopen donderdag tevergeefs een spoedoperatie van een niet-coronapatiënt te verplaatsen naar een ziekenhuis elders in van het land, zegt medisch coördinator Caroline Heijckmann van Bernhoven. De aangesproken collega’s weigerden de patiënt echter over te nemen, waardoor deze alsnog in Uden werd geopereerd.
Bedden delen
‘In de rest van het land realiseert men zich de urgentie van deze crisis onvoldoende’, aldus Heijckmann. Het kleine Oost-Brabantse ziekenhuis deed vrijdag daarom een dringende oproep aan de collega’s elders in Nederland om meer samen te werken en ‘bedden te delen’.
Berden zei vrijdag dat de overplaatsingen nu na enige druk alsnog beginnen te lopen en dat meerdere ziekenhuizen vrijdag samen 280 ‘slots’ op de IC hebben aangeboden.‘Het komt doordat ziekenhuizen die nog geen ervaring met coronapatiënten hadden, zich onvoldoende realiseerden wat corona betekent. Zodra ze zelf patiënten hebben, reageren ze anders’, aldus Berden. ‘Intensivisten zeggen nu: laat maar komen. Veel ziekenhuizen werken met buddy-ziekenhuizen om hun patiënten te verplaatsen.’
Misverstanden
De Nederlandse Vereniging van Intensive Care (NVIC) erkent dat weigeringen tot voor kort voorkwamen. ‘Dat waren misverstanden’, zegt voorzitter Diederik Gommers. ‘Mensen gingen nog uit van de oude manier van denken. Wat het moeilijk maakte, is dat vooral Brabant in de vuurlinie staat, terwijl andere ziekenhuizen dat gevoel nog niet hadden. Wij zijn nu bezig om overplaatsingen centraal te coördineren, zowel voor patiënten van de intensive care als voor ‘gewone’ patiënten. Want ook die laatste groep kan worden overgenomen van Brabant.’
De stroom van overplaatsingen wordt nu vooral beperkt door het aantal voertuigen met aan boord voorzieningen voor intensive care, de zogeheten micu’s, stelt Gommers. ‘Daarvan hebben we er acht rondrijden. Maar het kost drie tot vier uur om één patiënt te verplaatsen.’
Overplaatsingen zijn zeer complexe operaties, zegt Berden. ‘Het gaat om honderden patiënten en in het vervoer krijgen we te maken met allerlei kwesties. Is het medisch gezien mogelijk? Hoe zit dit logistiek? En wat doe je met vertrouwelijke informatie over de patiënt? Hiervoor krijgen we hulp van buiten.’ Defensie gaat daarbij helpen.
https://www.volkskrant.nl(...)apatienten~b535820b/
Nouja, dat klinkt alvast goed!quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het komt wel meer voor. Ik was gister in een winkel met max 5 binnen en onderlinge ruime afstand en vandaag bij een andere winkel een rij tot buiten met afstand tussen mensen. Dit was in Utrecht.
Ik las gisteravond geloof ik nog een artikel, hier uiteraard geplaatst op dit Slow Chat - excuses - algemene topic, waarin Jaap-met-de-baard zei dat het al dan niet invoeren van strengere maatregelen afhankelijk is van hoe de burgers zich gedragen.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 13:51 schreef Kyran het volgende:
Het RIVM begint het nu ook steeds meer af te schuiven op de burgers, terwijl zij fout op fout blijven stapelen.
Buiten feesten, naar elkaar?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef Maver24 het volgende:
Rotterdam +15 maar. Amsterdam 160+ inmiddels wtf doen ze daar
Het aantal doden vind ik op ziczhelf eerlijk gezegd ook niet zoveel zeggen. Het belangrijkste getal is de IC-capaciteit.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef nelsonwarm het volgende:
[..]
Het aantal positief geteste personen zegt niet veel.
ja, daar gaf Rutte geen antwoord op, daar gaat Geert maandag keihard op hamerenquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
lekker shoppen !!!!quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef Maver24 het volgende:
Jongens, het aantal gemelde gevallen zegt niets over het werkelijke aantal gevallen. Het aantal gevallen hangt 100% af van het aantal geteste personen en die aantallen verschillen dagelijks.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel ongeveer naar verwachting...
[..]
Amsterdamse sekswerkers: maatregelen kabinet onvoldoende, kans dat we toch klanten gaan accepterenquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef Maver24 het volgende:
We hebben een nieuwe coronahoofdstad!quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:07 schreef Houtenbeen het volgende:
@:lenny_leonard
Amsterdam(161) heeft Tilburg(154) in gehaald
Oorspronkelijke post had betrekking op de adviezen van de GGD en hoe mensen daarmee omgaan. 'Tja, een huisgenoot/familielid is besmet en nou zeggen ze dit? Wat moet ik er nu mee?quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oh, dit verhaal weer
Zo lang er niet is gezegd dat het absoluut niet kon gebeuren heeft die user gelijk.
Omdat bij passagiersvervoer ook vracht zit.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Inderdaad. Deze site is handig om dit bij te houden: https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jspquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het aantal doden vind ik op ziczhelf eerlijk gezegd ook niet zoveel zeggen. Het belangrijkste getal is de IC-capaciteit.
Tja, als je mensen nu al niet goed instrueert dan vraag ik me af hoe je iedereen die al dan niet wil in quarantaine gaat krijgen.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het alternatief is iedereen in quarantaine.
Dat is een flinke klus en zeker als een groep dat niet wilt
Het klopt toch gewoon? Als we allemaal twee meter afstand van elkaar houden, zal het aantal (extra) besmettingen naar vrijwel 0 gaan...quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:07 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik las gisteravond geloof ik nog een artikel, hier uiteraard geplaatst op dit Slow Chat - excuses - algemene topic, waarin Jaap-met-de-baard zei dat het al dan niet invoeren van strengere maatregelen afhankelijk is van hoe de burgers zich gedragen.![]()
Gelukkig heeft de RIVM nooit verkeerde adviezen en foutieve informatie verstrekt en hebben ze altijd de adviezen/info van het WHO en uit andere landen opgevolgd.
Man man man. Stelletje @^!#^# daar.
We hadden al besloten dat die zijn overleden aan obesitas.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:09 schreef Markesh het volgende:
Corona slaat ongenadig hard toe in Amerikaanse familie: 4 doden en 3 zieken
Het om zich heen grijpende coronavirus heeft deze week ongenadig hard toegeslagen in een Amerikaanse familie. Een moeder (73) en drie van haar volwassen kinderen raakten besmet en kwamen kort na elkaar te overlijden. Familieleden zijn verbijsterd en doen een oproep aan andere Amerikanen. ,,Koester elke seconde en minuut die jullie samen hebben.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-3-zieken~a51ec68d/
quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:07 schreef Houtenbeen het volgende:
@:lenny_leonard
Amsterdam(161) heeft Tilburg(154) in gehaald
Of je blijft realistisch, kan ook.. voorlopig weinig positiefs te melden hoorquote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:08 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Of je gaat vol in de paniekmodus, kan ook
Ook dit was hier al voorspeld, Halsema wil niet handhaven.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef Maver24 het volgende:
Heeft België ook. Ga je pas eind volgende week terugzien in de cijfers.quote:Op zaterdag 21 maart 2020 14:06 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Huh? Ja maar België heeft toch een veeeeeel beter lockdown dan Nederland (volgens vele hier)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |