Zweden ook nog dus.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
https://www.irishtimes.co(...)9-response-1.4204562
VK laat groepsimmuniteit strategie nu ook los sinds vandaag.
Alleen Rutte gelooft er nog in dus...
Allereerst;quote:Op maandag 16 maart 2020 23:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar 5 jaar lang dit traject ingaan is toch niet te doen voor een samenleving?
quote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
Uh nee. Ze lieten daar marathons nog doorgaan. Hele andere aanpak dan NL.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
Dat denk ik ook. Ik hoop daar echt enorm op. Maar dat zal komen.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:35 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Je kan ook op een stijging in IC bedden rekenen. Als men massaal beademingsmachines begint te produceren...
Bij 90% weet je zeker dat er zelfs geen kleine uitbraak mogelijk is. Om massale verspreiding te voorkomen moet het enkel genoeg zijn om een gemidddelde R0<1 te bereiken.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:33 schreef Coppi het volgende:
Hoe zit dan met de kuddeimmuniteit van Rutte? Ik ben immunoloog als achtergrond en geen epidemioloog en wat ik ervan weet is dat voor werkende kuddeimmuniteit je een bevolking moet hebben die rond de 90% immuun is voor de infectie. Dat is wat wij ook verkondigen rond het rijksvaccinatieprogramma. Begrijp ik goed dat de overheid wil dat (bij afwezigheid vaccin) 90% van de bevoling op enig moment besmet moet worden met Coronavirus om de resterende 10% te redden?
Ik heb de toespraak niet goed gehoord, maar om mij heen zingt het woord kuddevaccinatie? Ik dacht eerst dat ze het verkeerd begrepen hadden, maar het is lettelijk gezegd blijkbaar.
Er zit wel flink wat nuance tussen de Nederlandse aanpak die al veel beperkingen heeft opgelegd en de aanpak in GB die gewoon nog drukbezochte sportwedstrijden en popconcerten door laat gaanquote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
Precies, en dat is precies waar ze nu op anticiperen. Zo zie ik het iigquote:Op maandag 16 maart 2020 23:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
Door de incubatietijd is de situatie van dag tot dag bekijken het domste wat je kunt doen. Je moet 2 weken vooruit denken. Als je de noodtoestand/lockdown aankondigt op de dag dat de capaciteit bezwijkt ben je te laat.
Ja behalve dan dat het nog maar zeer de vraag is of er echt sprake zal worden van groepsimmuniteit en de WHO ook van mening is dat er nog veel te weinig bekend is van dit virus om daar maar zo op te gokken.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:38 schreef mosrednA het volgende:
[..]
Allereerst;
De cijfers die ik noemde zijn als voorbeeld. Er zijm tal vam variabelen die ik niet meeneem. De ratio 1:20 kan in de loop der tijd door meer kennis en betere verzorging 1:40 worden. De week naar 3 dagen gaan, het aantal bedden van 2000 naar 4000. Misschien is er wel eem vaccin over een jaar.
Maar om inhoudelijk in te gaan op je reactie;
Het is de afweging. Wanneer patienten goede zorg krijgen, zal de mortaliteit laag zijn. Wanneer er geen capaciteit voor de zorgvraag is, dan zullen er meer doden volgen.
Maw;
- een lang traject met als doel op de korte termijn weinig doden (lockdown), maar geen groepsimmuniteit waardoor het virus blíjft huishouden. Met grote economische schade als gevolg
- een kort traject door het virus vrij spel te even. Gevolg overbeladen ziekenhuizen. Geen zorg voor het meerendeel van de patienten. Groot sterftecijfer met grote economische schade op de langer termijn als gevolg.
- een middenlang traject door het virus gematigd te laten verspreiden en daardoor groepsimmuniteit te creëren en daarbij de zwakkeren wél te isoleren. Gevolg; lang traject, maar met beperkte economische schade met als gevolg immuniteit voor het virus. Toekomstige mutaties zullen we dus sneller te boven komen. De truc hierbij ia dus om continu tegen de maximale zorgcapaciteit aan te zitten om zo de duur zo kort mogelijk te maken.
Rutte koos voor het laatste
Ik lees toch echt iets anders, VK kwam erachter dat ze met de huidige policy niet aan “flatten the curve” deden en dat je om dat toe te passen toch wel degelijk extra maatregelen moet nemenquote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
Ik rekende iets anders, maar in het gunstigste geval dat iedereen maar 1 week op de IC ligt en al die 2000 IC bedden zijn alleen maar gevuld met coronapatienten, wat allebei niet zo is, dan kwam ik op 261 weken. Dik 5 jaar. Op zijn aller aller allerminst.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:28 schreef mosrednA het volgende:
250 weken nodig om groepsimmuniteit te creëren.
Nooit het plan geweest.. https://www.irishtimes.co(...)-secretary-1.4203637quote:Op maandag 16 maart 2020 23:37 schreef riazop het volgende:
Ik vraag mij ten zeerste af of je R0<1 bereikt bij een kuddeimmuniteit van kleiner dan 70%. Lijkt mij eerlijk gezegd onrealistisch. Wil niet zeggen dat het huidige beleid verkeerd is, maar het hoopt meer te bereiken dan in mijn ogen realistisch is.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:39 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Bij 90% weet je zeker dat er zelfs geen kleine uitbraak mogelijk is. Om massale verspreiding te voorkomen moet het enkel genoeg zijn om een gemidddelde R0<1 te bereiken.
Volgens mij doet Nederland hier juist wel. Alles om die pieken op te vangen en tevens de schade zo klein mogelijk te houdenquote:Op maandag 16 maart 2020 23:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
Door de incubatietijd is de situatie van dag tot dag bekijken het domste wat je kunt doen. Je moet 2 weken vooruit denken. Als je de noodtoestand/lockdown aankondigt op de dag dat de capaciteit bezwijkt ben je te laat.
Ja ook niet dus. Gewoon niets doen en accepteren wat er gebeurt. Is ook een stuk menselijker voor de ouderen die hierdoor getroffen worden. Je kan er beter gewoon aan overlijden, dan met je 80+ eerst nog 3 weken op een intensive care te liggen en vervolgens in totale isolatie zonder familie te sterven.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:36 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En hoe wil je dat doen dan? Juist in lock down rem je het gigantisch af maar gaat het gewoon weer verder als mensen weer buiten komen.
Ja succes met die truuk. Alle maatregelen moet je 2 weken op voorhand nemen wegens incubatietijd.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:38 schreef mosrednA het volgende:
De truc hierbij ia dus om continu tegen de maximale zorgcapaciteit aan te zitten om zo de duur zo kort mogelijk te maken.
Of de prijs ervan zal een enorme berg doden en een compleet overbelaste/onbeschikbare zorg zijn. En dan kan alsnog blijken dat er helemaal geen groepsimmuniteit optreedt.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:40 schreef vosss het volgende:
Dus heel dat herd immunity is imo gewoon gelul.
Maar wat moet je dan? Een lockdown kan niet blijven. Bovendien heb je dan dezelfde uitkomst, maar suurt het nóg langer.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik rekende iets anders, maar in het gunstigste geval dat iedereen maar 1 week op de IC ligt en al die 2000 IC bedden zijn alleen maar gevuld met coronapatienten, wat allebei niet zo is, dan kwam ik op 261 weken. Dik 5 jaar. Op zijn aller aller allerminst.
Als je wat eerlijker telt dan zit je zo aan 10 jaar voordat je 60% van je bevolking besmet én genezen is, want er gaan er natuurlijk ook nog gewoon een hoop dood. Dus meer dan 60% moet besmet zijn geweest.
Dus heel dat herd immunity is imo gewoon gelul. Ze zitten redelijk met hun handen in het haar en hopen op een vaccin/medicijn volgend jaar en hopen het aantal dooien en het redden van de economie een beetje te spreiden als je het mij vraagt.
quote:Op maandag 16 maart 2020 23:38 schreef mosrednA het volgende:
[..]
Allereerst;
De cijfers die ik noemde zijn als voorbeeld. Er zijm tal vam variabelen die ik niet meeneem. De ratio 1:20 kan in de loop der tijd door meer kennis en betere verzorging 1:40 worden. De week naar 3 dagen gaan, het aantal bedden van 2000 naar 4000. Misschien is er wel eem vaccin over een jaar.
Het is de afweging. Wanneer patienten goede zorg krijgen, zal de mortaliteit laag zijn. Wanneer er geen capaciteit voor de zorgvraag is, dan zullen er meer doden volgen.
Maw;
- een lang traject met als doel op de korte termijn weinig doden (lockdown), maar geen groepsimmuniteit waardoor het virus blíjft huishouden. Met grote economische schade als gevolg
- een kort traject door het virus vrij spel te even. Gevolg overbeladen ziekenhuizen. Geen zorg voor het meerendeel van de patienten. Groot sterftecijfer met grote economische schade op de langer termijn als gevolg.
- een middenlang traject door het virus gematigd te laten verspreiden en daardoor groepsimmuniteit te creëren en daarbij de zwakkeren wél te isoleren. Gevolg; lang traject, maar met beperkte economische schade met als gevolg immuniteit voor het virus. Toekomstige mutaties zullen we dus sneller te boven komen. De truc hierbij ia dus om continu tegen de maximale zorgcapaciteit aan te zitten om zo de duur zo kort mogelijk te maken.
Ja ik ben het wel met je eens hoor.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:38 schreef mosrednA het volgende:
[..]
Allereerst;
Maw;
Daar is bij lange na niet de capaciteit voor. Een deel van de jonge mensen komt in het ziekenhuis terecht en voor kuddeimmuniteit moet je echt een heel hoog percentage immune mensen hebben.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:42 schreef Patroon het volgende:
Waarom niet gezonde mensen die niet in contact staan met ouderen gecontroleerd corona geven. Dan kunnen we sneller groepsimmuniteit opbouwen.
Je kunt er enigszins op anticiperen door naar andere landen te kijken die op ons voorlopen. En gezien we bij lange na niet aan de IC-capaciteit zitten (96 op 1500 bedden)...quote:Op maandag 16 maart 2020 23:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja succes met die truuk. Alle maatregelen moet je 2 weken op voorhand nemen wegens incubatietijd.
Dus je moet nu al weten hoeveel IC patienten er over 2 weken zijn. Ik gok zomaar dat Rutte daar nu geen antwoord op kan geven. Dat weet hij net zo min als wij.
Op termijn? tussen de 10:000 en 50:000..quote:Op maandag 16 maart 2020 23:39 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Dat 2e scenario dat Rutte noemde, is toch gewoon het virus zijn vrije loop laten gaan?
De eerste grafiek van deze (uit de Washington Post simulatie)
[ afbeelding ]
Om hoeveel doden zouden we het dan hebben in Nederland?
-1.000
-10.000
-100.000
?
Chuck Norris bellen.quote:
Was een beetje vaag of die hond echt besmet was of dat het virus op hem gevonden was. Verder niet echt meer over gehoord.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:06 schreef Sfancta het volgende:
Heb gelezen dat in Hong Kong een hond besmet was. Fake news?
Hoor nergens wat over huisdieren.
Je realiseert je dat het merendeel van die bedden niet leeg zal zijn hè?quote:Op maandag 16 maart 2020 23:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt er enigszins op anticiperen door naar andere landen te kijken die op ons voorlopen. En gezien we bij lange na niet aan de IC-capaciteit zitten (96 op 1500 bedden)...
Is er eigenlijk al wat bekend over de transmissie van persoon op persoon? Als die beneden de 1 komt zou dat ook de oplossing kunnen zijn..quote:Op maandag 16 maart 2020 23:42 schreef Coppi het volgende:
[..]
Ik vraag mij ten zeerste af of je R0<1 bereikt bij een kuddeimmuniteit van kleiner dan 70%. Lijkt mij eerlijk gezegd onrealistisch. Wil niet zeggen dat het huidige beleid verkeerd is, maar het hoopt meer te bereiken dan in mijn ogen realistisch is.
quote:Op maandag 16 maart 2020 23:45 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Je realiseert je dat het merendeel van die bedden niet leeg zal zijn hè?
Er zijn in ieder geval wel gevallen bekend van SARS-CoV (dus niet SARS-CoV-2) besmetting bij katten.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Was een beetje vaag of die hond echt besmet was of dat het virus op hem gevonden was. Verder niet echt meer over gehoord.
Nee, want dan blijven we eeuwig in lockdownquote:Op maandag 16 maart 2020 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is er eigenlijk al wat bekend over de transmissie van persoon op persoon? Als die beneden de 1 komt zou dat ook de oplossing kunnen zijn..
Lijkt mij heel lastig om daar betrouwbare data over te krijgen. In dichtbevolkte gebieden wordt het heel lastig om die onder de 1 te krijgen zond lockdown. In landelijke gebieden kan dit wel.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is er eigenlijk al wat bekend over de transmissie van persoon op persoon? Als die beneden de 1 komt zou dat ook de oplossing kunnen zijn..
Nou, als een geinfecteerde minder dan 1 persoon aansteekt dan gaat het totaal langzaam naar 0.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, want dan blijven we eeuwig in lockdown
Ja en dan lijkt de regering ook een beetje wereldvreemd want ze gaven vandaag ook aan dat idereen zo netjes thuis was gebleven. Terwijl het hier in de omgeving een drukke zaterdagmiddag was.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja succes met die truuk. Alle maatregelen moet je 2 weken op voorhand nemen wegens incubatietijd.
Dus je moet nu al weten hoeveel IC patienten er over 2 weken zijn. Ik gok zomaar dat Rutte daar nu geen antwoord op kan geven. Dat weet hij net zo min als wij.
Van die 1500 zijn er ~300 vrij en inclusief zo'n 300 extra bedden.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:45 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Je realiseert je dat het merendeel van die bedden niet leeg zal zijn hè?
Verdubbeling elke 3 dagen.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt er enigszins op anticiperen door naar andere landen te kijken die op ons voorlopen. En gezien we bij lange na niet aan de IC-capaciteit zitten (96 op 1500 bedden)...
Kan je aub. uitleggen hoe je aan dat getal komt? Hoeveel % van de bevolking raakt besmet (voor kudde immuniteit) en hoeveel % komt te overlijden volgens jou?quote:Op maandag 16 maart 2020 23:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Op termijn? tussen de 10:000 en 50:000..
Nou inderdaad, de bouwmarkten zaten ramvolquote:Op maandag 16 maart 2020 23:48 schreef Fukushima het volgende:
[..]
Ja en dan lijkt de regering ook een beetje wereldvreemd want ze gaven vandaag ook aan dat idereen zo netjes thuis was gebleven. Terwijl het hier in de omgeving een drukke zaterdagmiddag was.
Ben benieuwd of die inderdaad ibuprofen hebben geslikt.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:35 schreef Kyran het volgende:
[..]
Die hebben vast ook carnaval gevierd in Brabant. Steekproef, telt niet, wil het niet zien, struisvogelmodus etc.
Ja, maar ik zie daarom nog niet in waarom ze dan maar met elkaar (in speeltuinen) moeten spelen in deze periode.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:38 schreef Cronometer het volgende:
[..]
Het is nml al beantwoord hier 😊 Meerdere malen. Kinderen besmetten elkaar zgn minder snel.
Kortom, dit is het nieuwe bestaan. De veranderingen kunnen nooit meer worden teruggedraaid, totdat er een vaccin is. Wanneer wrs de wereld er al anders uit ziet.quote:Op maandag 16 maart 2020 23:44 schreef Coppi het volgende:
[..]
Daar is bij lange na niet de capaciteit voor. Een deel van de jonge mensen komt in het ziekenhuis terecht en voor kuddeimmuniteit moet je echt een heel hoog percentage immune mensen hebben.
Er is een constante bezetting van 70% ex die 96quote:Op maandag 16 maart 2020 23:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |