ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
In Denemarken zijn 153 gevallen direct uit skigebieden. Ik ben echt zo pisnijdig dat deze maatregelen niet vorig weekend zijn genomen. Stelletje schijthannessen.
Het schijnt dat Oostenrijk in eerste instantie alles negeerde. Nee hoor, kon niet van hun komen. En als je je slecht voelde moest je maar naar huis gaan en je daar laten testen. Allemaal uit angst dat de skigebieden zouden moeten sluiten.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 15 maart 2020 17:06 schreef dennistd het volgende: Het schijnt dat Oostenrijk in eerste instantie alles negeerde. Nee hoor, kon niet van hun komen. En als je je slecht voelde moest je maar naar huis gaan en je daar laten testen. Allemaal uit angst dat de skigebieden zouden moeten sluiten.
Bizar eah.
Nu ik eindelijk op m'n zelfisolatieplaats ben aangekomen; Ik heb dus geprobeerd om een conferentie te organiseren de afgelopen twee weken in Regensburg, Beieren. De woensdag vóór de conferentie wilden we eigenlijk beginnen met afblazen maar de verzekering zei "alles is veilig, als je nu afblaast krijg je niets" en er zitten simpelweg financiële consequenties aan het cancellen van een business-conference.
Dus, we hebben uiteindelijk tot donderdagmiddag doorgedraaid, donderdagmiddag en vrijdag hebben we afgeblazen. Op dit moment was het al zo aan het exploderen dat onze delegates zelf al aan het scramblen waren om zo snel mogelijk thuis te komen. Dat is inclusief een stuk of 10 Amerikanen, die op één na allemaal thuis zijn aangekomen.
Tot overmaat van ramp wil de baas van mijn huisgenoot niet dat ik thuiskom omdat het een risicogebied zou zijn (er waren 15 Italianen in ons hotel vorige week ma-di en hij heeft zich zeg maar versproken daarover tijdens de lunch). Eigenlijk is de reactie van die baas de reactie die ik van iedereen graag gezien zou hebben.
Anyway, hij heeft voor twee weken kleren in een koffer gedonderd en die naar het hotel wat tegen het PEC stadion aan zit gebracht, waar ik van gisteren op vandaag heb geslapen. Toen vandaag naar het Marriott in Den Haag waar we ons 1 week afzonderen. Dan aankomende zaterdag naar Terschelling voor 2 weken.
We hebben geen symptomen, en er zijn diverse mensen die op de conferentie waren bij terugkeer naar huis daadwerkelijk getest en die zijn clear, dus er is geen risico, maar ik val wel in een risicogroep. Ik vind het gemak waarmee er over gepraat wordt beangstigend. Is mijn leven minder waard ofzo? Waarom? De maatregelen die vandaag ingaan zijn een week te laat. Van de zenuwen ga je naar de ventolin grijpen.
Maargoed, even doorbijten en hou je nou vooral aan de regels en voorschriften en voor je weet is de zomer er weer en brandt dit ding zichzelf op en dan leven je opa en oma nog. En in onze gevallen vaak zelfs onze ouders of onze partners.
Ik denk de hele week zaterdagsdiensten met doordeweekse start- en eindtijden omdat bepaalde dingen gewoon door zullen blijven draaien zoals distributiecentra van de grootgrutters, voedselproducenten in de breedste zin van het woord, et cetera. Dat is gelukkig ook over het algemeen een groep met een relatief laag risico op problemen, maar ze zijn nog steeds goed in verspreiding.
Dat is ook het nijpende aan deze situatie denk ik.
Op zondag 15 maart 2020 22:32 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik denk de hele week zaterdagsdiensten met doordeweekse start- en eindtijden omdat bepaalde dingen gewoon door zullen blijven draaien zoals distributiecentra van de grootgrutters, voedselproducenten in de breedste zin van het woord, et cetera. Dat is gelukkig ook over het algemeen een groep met een relatief laag risico op problemen, maar ze zijn nog steeds goed in verspreiding.
Dat is ook het nijpende aan deze situatie denk ik.
De zaterdagdienst is bijvoorbeeld in Enschede frequenter dan de doordeweekse vakantiedienst. Lijkt me handiger om de (kerst/zomer-)vakantiedienst te rijden
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De zaterdagdienst is bijvoorbeeld in Enschede frequenter dan de doordeweekse vakantiedienst. Lijkt me handiger om de (kerst/zomer-)vakantiedienst te rijden
Ja maar het laatste wat we willen is meer besmettingen omdat mensen dicht op elkaar moeten zitten.
Laten we hopen dat iedereen zich aan de regels houdt.
Op zondag 15 maart 2020 22:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik gok dat we eind deze week zondagsdiensten rijden. Misschien nog niet vrijdag of zaterdag, maar de dag erna absoluut.
Op zondag 15 maart 2020 22:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik gok dat we eind deze week zondagsdiensten rijden. Misschien nog niet vrijdag of zaterdag, maar de dag erna absoluut.
Op zondag 15 maart 2020 22:23 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik gok dat we eind deze week zondagsdiensten rijden. Misschien nog niet vrijdag of zaterdag, maar de dag erna absoluut.
NS werkt aan uitgedunde dienstregeling 17 mrt 2020 14:00
Vanaf zondag wordt er mogelijk drastisch in de dienstregeling gesneden. Bronnen tegenover Treinreiziger.nl geven aan dat er vanaf zondag waarschijnlijk alleen Sprinters zullen rijden. NS benadrukt in een reactie dat er verschillende scenario’s momenteel worden uitgewerkt en daarom nog niet te zeggen is welke keuzes gemaakt worden.
Het aantal treinreizigers zijn door de Corona maatregelen drastisch afgenomen. NS meldde gisteren dat het aantal reizigers met 85% is gedaald. Vooralsnog rijdt het spoorbedrijf vrijwel de normale dienstregeling. Alleen zogenoemde spitstoevoegers zijn geschrapt, en op een enkel traject rijden vandaag al minder intercity’s. Bijvoorbeeld tussen Rotterdam – Utrecht, Den Haag – Utrecht en Sittard – Amsterdam. Vanaf woensdag worden er ook intercity’s geschrapt tussen Dordrecht – Lelystad. Maar naar verwachting zal vanaf zondag nog veel meer treinen worden geschrapt.
Twee bronnen melden aan Treinreiziger.nl dat er wordt gewerkt aan een nooddienstregeling met bijna alleen Sprinters. Op een enkel traject zouden intercity’s wel blijven rijden. NS benadrukt in een reactie dat dit nog niet vast staat. Het spoorbedrijf meldt dat er verschillende scenario’s worden uitgewerkt. “We hopen daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven” zegt een woordvoerder. Op de precieze scenario’s wil het bedrijf niet vooruit lopen, om te voorkomen dat de informatie straks achterhaald is.
Nou, ben benieuwd hoe vaak ik volgende week werk dan
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende: Welkom vader renwan ^O^ Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Hoe ziet deze speciale dienstregeling eruit? • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur; • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo; • Op enkele belangrijke noord-zuid en oost-west-verbindingen rijden Intercity's: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht; • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen; • De Intercity Direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden niet; • Nachttreinen rijden niet; • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit. Bron
In Alkmaar heeft een idioot een winkelwagentje op het spoor gezet. Een SGM in de richting van Alkmaar kon niet meer op tijd remmen. Drie kwartier geen treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest. De brandweer heeft het restant van de winkelwagen onder de trein moeten snijden. Meerdere overgangen in Heiloo waren bijna een uur dicht.
Laten we het er maar op houden dat het Duitse nummeringssysteem niet heel veel logica kent
De logica is toch: 100-199: Elektrische locomotieven, 200-299: Diesellocomotieven et cetera? Wat is daar onlogisch aan? Vroeger zat er misschien "iets" meer logica in om dat de 18x serie meersysteem was, 15x goederen en dat soort dingen, maar echt een solide systeem heeft daar nooit in gezeten. Dacht ik dan. Of ik mis iets.
De Duitsers hebben op zich wel een systeem, het eerste (of eigenlijk tweede) cijfer van de Baureihe geeft aan over wat voor soort voertuig het gaat. Elektrische locomotief, dieselloc, elektrisch treinstel, dieseltreinstel, enz.
Wat ik soms vreemd vind is dat er nummers worden hergebruikt (zoals de 403, is dat nou een ICE of een 'Donald Duck'-treinstel) of dat er verschillende Baureihenummers worden gebruikt voor hetzelfde treinstel. Of dat er juist hetzelfde Baureihenummer wordt gebruikt voor verschillende treinen.
Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn.
De laatste weken komen veel van je posts aanvallend over, ik weet niet of je het zo bedoelt, maar zo ervaar ik ze wel..
Misschien zit ik teveel op reddit. Ik ben niet per definitie een fan van smileys en ik denk vaak hardop. Dat kan soms ietwat harder overkomen maar zo is het iig niet bedoeld. Ik zal er op letten en ik hoop dat anderen dat ook in hun achterhoofd kunnen houden.
Misschien zit ik teveel op reddit. Ik ben niet per definitie een fan van smileys en ik denk vaak hardop. Dat kan soms ietwat harder overkomen maar zo is het iig niet bedoeld. Ik zal er op letten en ik hoop dat anderen dat ook in hun achterhoofd kunnen houden.
Op een scherm is intonatie niet te horen en een knipoog niet te zien. Dan komt iets al gauw harder over.. Maar fijn!
Op zaterdag 21 maart 2020 17:52 schreef James1988 het volgende:Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn.
Met name omdat het er zo veel zijn dat alleen de Baureihe 442 niet voldoende is. De 1442, 2442 etc. zijn dus uitbreidingen van de 442. Daarbij wordt ook rekening gehouden met mogelijke toekomstige bestellingen, ook van de Talent 3. Veel logica zit er alleen niet in. Je kunt er het aantal bakken bijvoorbeeld niet uit afleiden, terwijl daar bij de Flirt wel voor is gekozen (0426.1 voor tweetjes, x427 drietjes, x428 viertjes, x429 vijfjes, 1430 zesjes; 430 is weer totaal ander S-Bahn-materieel).
Dit is ontstaan bij de invoering van UIC-nummers voor locs en treinstellen. Daarin ontstond ruimte om Baureihe-nummers uit te breiden met een vierde cijfer (dus x442 ipv 442) en daar hebben ze gebruik van gemaakt om meer voertuigen in een Baureihe onder te kunnen brengen.
De oorspronkelijke nummerindeling van DB wordt overigens steeds meer losgelaten sinds de invoering van nieuwe UIC-nummers. Er zijn bijvoorbeeld diesellocomotieven in de Baureihe 1002 en 1003, terwijl daar oorspronkelijk de Baureihe 2xx voor gereserveerd was. En de ex-Westbahn Kiss-stellen die als Intercity rijden en de Desiro-stellen van de ODEG krijgen ook geen "Duits" Baureihe-nummer 4xx maar behouden gewoon hun Oostenrijkse nummer. Het is immers maar een nummer, zolang er maar geen doublures zijn.
[ Bericht 12% gewijzigd door BLS op 23-03-2020 12:35:59 ]
Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn.
Wat ik uit dat overzicht afleid is dat in 2013 de nummers in de Baureihe 442 op begonnen te raken en dat ze toen de 1442 en 2442 hebben aangeboord. Twee jaar later leek het ze handig om de stellen van Abellio en NatEx in de 9442 onder te brengen, terwijl de oudere stellen van de SWEG wel door de DB-reeksen heen zijn genummerd. Logica is ver te zoeken.
Op maandag 23 maart 2020 14:06 schreef BLS het volgende: Wat ik uit dat overzicht afleid is dat in 2013 de nummers in de Baureihe 442 op begonnen te raken en dat ze toen de 1442 en 2442 hebben aangeboord.
Waar haal je uit dat ze op raakten? Ik tel 186 exemplaren in 442.0 t/m 442.3, van de theoretische 396 die er mogelijk zijn. Daarnaast zijn 442.4 t/m 442.9 nog helemaal vrij. Sterker nog, alle 367 Talent 2 die er nu lijken te zijn passen prima in die reeks.
Kijk je in het lijstje op de Duitse wikipedia dan zie je hoe ver de eerste series viertjes al waren genummerd. Die in de Baureihe 442 liepen op een gegeven moment tot en met 293. Doornummeren voorbij 300 kon niet want daarin zitten de vijfjes, 400 zal wel gereserveerd zijn voor eventuele zesjes. Alles boven 500 gebruiken ze in Duitsland voor de andere (gemotoriseerde) kopbakken in hetzelfde treinstel. De 442 201 bijvoorbeeld bestaat eigenlijk uit de kopbakken 442 201/701 en tussenbakken 443 201/701. Dat hebben ze dus opgelost door de Baureihe 1442 aan te boren. Dus de echte oorzaak is tekort aan nummers. Dat het nog enigszins per eigenaar lijkt te zijn ingedeeld is een bijkomstigheid.
Op zich is het een prima trein, als hij rijdt. Lekker snel, comfortabel, rijdt vrij vaak en nu alle stammen 7 bakken zijn (met 9 bakken op de drukste treinen) is de zitplaatskans ook wel vrij groot. Alleen die punctualiteit he...
Ik zag trouwens in de werkzaamheden-pdf op ns.nl dat er werkzaamheden zijn tussen Rotterdam en Breda van 7 november t/m 22 november 2020. Ik denk dat ze dan die windschermen op de Moerdijkbrug gaan plaatsen?
Zoals eerder volgens mij al gezegd: ja, dat is wel de bedoeling, maar ik geloof dat er nog wat haken en ogen aan zitten. Overigens is de hoofdreden van die buitendienststelling het vernieuwen van de sporen in de Willemsspoortunnel.
Op dinsdag 24 maart 2020 09:48 schreef b2py het volgende: Kan die buitendienststelling dan wat korter? De helft van het werk is al gedaan tegen die tijd
Ja dat zat ik me ook af te vragen; worden er nu dingen naar voren getrokken? Toelatingsritten lijken me ook veel makkelijker te regelen nu.
Op dinsdag 24 maart 2020 14:51 schreef James1988 het volgende: Personeel en materieel moet alsnog gepland worden en ik denk dat ook dat in deze tijden moeilijk genoeg zal zijn.
Personeel mag maar max 1 in de bediende cabine op dit moment bij veel vervoerders, bij toelatingsritten zijn dit vaak meerdere personen. De 1,5m regel haal je dan niet.
Coronaluwte op het spoor biedt kansen voor onderhoud Schipholtunnel Omdat het rustiger is op het spoor wordt onderhoud aan de Schipholtunnel eerder gedaan dan gepland. Dat melden ProRail en Strukton Rail. Het gaat om de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel. Delen van de treinrails daar zijn tot wel vijftig jaar oud. Door een breuk in de rails reden er in januari even geen treinen.
Het vervangen van de rails heeft normaal gesproken een flinke impact op het treinverkeer. Zeker op een druk station als Schiphol, zegt Prorail. Het oorspronkelijke plan was daarom dat de werkzaamheden gespreid zouden worden over 2020. En een deel zou pas in 2021 plaatsvinden. Nu kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april.
Aangezien ik vermoed dat dit nog wel even gaat duren (ondertussen denk ik aan september op z'n vroegst), hoop ik dat ze meer van dit soort dingen gaan doen. Zou echt heel veel gezever schelen. Ik denk dat nu de ideale tijd is om busvervoer in te zetten op strategische plekken waar het normaal geen issue is.
Paar jaar geleden was er in Engeland toch nog ergens een loc door de rails gezakt op een verlaten hoekje van een emplacement? Daar lagen nog de originele gietijzeren rails uit 1840
Verkehrseinschränkungen im tschechischen Bahnverkehr im Zusammenhang mit der Ausbreitung des Coronavirus
Im Zusammenhang mit präventiven Schritten der Regierung der Tschechischen Republik gegen die Ausbreitung der Krankheit COVID-19 wird bis auf Widerruf der gesamte grenzüberschreitende Bahnverkehr zwischen der Tschechischen Republik und ihren Nachbarländern Deutschland, Österreich, Slowakei und Polen eingestellt. Vom 17. bis zum 23. März werden zeitweilig auch die innertschechischen Züge des SC Pendolino im Abschnitt Praha (Prag) – Ostrava / Český Tě¨ín unterbrochen. Bezug nehmend auf eine Entscheidung des Gesundheitsamtes der Region Olomouc (Olmütz) fahren die Bahnen seit dem Morgen des 17.03. keine Bahnhöfe und Haltestellen in den Orten Litovel, Červenka und Uničov mehr an.
Stilleggen van internationaal verkeer en het tijdelijk stoppen van je topproduct vind ik niet direct draconisch in deze tijd eigenlijk. Ik vond de maatregelen van NS ook niet draconisch. Wel ingrijpend.