abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192180128
quote:
Dat Flickr mogen ze ook de nek wel omdraaien, wat een kutwebsite is dat geworden..
  zaterdag 21 maart 2020 @ 13:47:53 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192184648
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 06:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, nog nooit van gehoord of gezien.

Is er enige logica in welke nummer reeks locs worden ingedeeld? Nieuwe locs van de laatste jaren worden verschillend ingedeeld

10x hogesnelheidslocs
14x "standaard" locs 16,7Hz 15kV voor raampjestreinen
15x idem voor badslippers
18x meerdere soorten prik
Volgens mij zit er ook nog een verschil in wie 'm gebruikt. 14x = personenvervoer, 18x = goederen.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 21 maart 2020 @ 13:54:11 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192184786
ghehe 14-18
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 21 maart 2020 @ 14:03:20 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192184973
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 13:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens mij zit er ook nog een verschil in wie 'm gebruikt. 14x = personenvervoer, 18x = goederen.
Maar de 145 is dan weer een goederenloc
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 21 maart 2020 @ 15:37:47 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192186625
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 14:03 schreef dennistd het volgende:

[..]

Maar de 145 is dan weer een goederenloc
Laten we het er maar op houden dat het Duitse nummeringssysteem niet heel veel logica kent _O-
pi_192186838
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 15:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Laten we het er maar op houden dat het Duitse nummeringssysteem niet heel veel logica kent _O-
De logica is toch: 100-199: Elektrische locomotieven, 200-299: Diesellocomotieven et cetera? Wat is daar onlogisch aan? Vroeger zat er misschien "iets" meer logica in om dat de 18x serie meersysteem was, 15x goederen en dat soort dingen, maar echt een solide systeem heeft daar nooit in gezeten. Dacht ik dan. Of ik mis iets.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 21 maart 2020 @ 16:36:17 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192187591
Dat zegt ie toch ook schatje. Je hoeft niet overal het conflict op te zoeken :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_192187626
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 16:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat zegt ie toch ook schatje. Je hoeft niet overal het conflict op te zoeken :)
Het is gewoon een vraag? Moet ik overal honderd miljoen smileys omheen zetten dan?

De Belgen hádden namelijk ooit een systeem in hun nummering zitten, dus het zou kunnen dat het bij de DB ook ooit zo was.
Bier.
pi_192188765
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 16:37 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het is gewoon een vraag? Moet ik overal honderd miljoen smileys omheen zetten dan?

De Belgen hádden namelijk ooit een systeem in hun nummering zitten, dus het zou kunnen dat het bij de DB ook ooit zo was.
De laatste weken komen veel van je posts aanvallend over, ik weet niet of je het zo bedoelt, maar zo ervaar ik ze wel..
dag
  zaterdag 21 maart 2020 @ 17:52:08 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192188938
De Duitsers hebben op zich wel een systeem, het eerste (of eigenlijk tweede) cijfer van de Baureihe geeft aan over wat voor soort voertuig het gaat. Elektrische locomotief, dieselloc, elektrisch treinstel, dieseltreinstel, enz.

Wat ik soms vreemd vind is dat er nummers worden hergebruikt (zoals de 403, is dat nou een ICE of een 'Donald Duck'-treinstel) of dat er verschillende Baureihenummers worden gebruikt voor hetzelfde treinstel. Of dat er juist hetzelfde Baureihenummer wordt gebruikt voor verschillende treinen.

Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn. :P
  Redactie Sport zaterdag 21 maart 2020 @ 18:21:35 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192189405
En dan hebben we ook nog de (soms hele kleine) verschillen tussen de subseries, zoals de 146.0, 146.1 en 146.2
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_192189437
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 17:38 schreef Peter het volgende:

[..]

De laatste weken komen veel van je posts aanvallend over, ik weet niet of je het zo bedoelt, maar zo ervaar ik ze wel..
Misschien zit ik teveel op reddit. Ik ben niet per definitie een fan van smileys en ik denk vaak hardop. Dat kan soms ietwat harder overkomen maar zo is het iig niet bedoeld. Ik zal er op letten en ik hoop dat anderen dat ook in hun achterhoofd kunnen houden.
Bier.
pi_192190043
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 18:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Misschien zit ik teveel op reddit. Ik ben niet per definitie een fan van smileys en ik denk vaak hardop. Dat kan soms ietwat harder overkomen maar zo is het iig niet bedoeld. Ik zal er op letten en ik hoop dat anderen dat ook in hun achterhoofd kunnen houden.
Op een scherm is intonatie niet te horen en een knipoog niet te zien. Dan komt iets al gauw harder over.. Maar fijn! ^O^
dag
  zondag 22 maart 2020 @ 09:45:29 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_192200245
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

147 (TRAXX AC3)
Te zien aan de mallotige binnenstebuiten zijwand. De MS3 heeft dat niet meer gelukkig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 22 maart 2020 @ 09:52:39 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192200377
quote:
2s.gif Op zondag 22 maart 2020 09:45 schreef Duvel het volgende:

[..]

Te zien aan de mallotige binnenstebuiten zijwand. De MS3 heeft dat niet meer gelukkig.
Die buitenkant was ook hetgeen me opviel, vandaar dat ik het heb gevraagd.

In 't vervolg herken ik hem wel :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192201059
Bier.
  zondag 22 maart 2020 @ 11:02:49 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_192201477
quote:
Gevalletje getikt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_192207811
1344000 kilo schoon aan de haak

  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 maart 2020 @ 16:22:01 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192207933
tssk. Niet eens even mooi op volgorde gezet ... :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 22 maart 2020 @ 16:22:16 #70
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192207939
Alles los gehaald van de stammen omdat ze voorlopig toch niet gebruikt worden?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_192207983
alle stammen staan met 1 loc, geloof dat ze wekelijks even opgezet gaan worden
pi_192221189
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2020 16:16 schreef Maegrim het volgende:
1344000 kilo schoon aan de haak

[ afbeelding ]
Maar 1344000 kilo :')

Heftig hoor :{

Voor mij een licht treintje :D
pi_192221220
leuk joh
  maandag 23 maart 2020 @ 12:14:26 #74
472645 BLS
verbindt.
pi_192222994
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 17:52 schreef James1988 het volgende:Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn. :P
Met name omdat het er zo veel zijn dat alleen de Baureihe 442 niet voldoende is. De 1442, 2442 etc. zijn dus uitbreidingen van de 442. Daarbij wordt ook rekening gehouden met mogelijke toekomstige bestellingen, ook van de Talent 3. Veel logica zit er alleen niet in. Je kunt er het aantal bakken bijvoorbeeld niet uit afleiden, terwijl daar bij de Flirt wel voor is gekozen (0426.1 voor tweetjes, x427 drietjes, x428 viertjes, x429 vijfjes, 1430 zesjes; 430 is weer totaal ander S-Bahn-materieel).

Dit is ontstaan bij de invoering van UIC-nummers voor locs en treinstellen. Daarin ontstond ruimte om Baureihe-nummers uit te breiden met een vierde cijfer (dus x442 ipv 442) en daar hebben ze gebruik van gemaakt om meer voertuigen in een Baureihe onder te kunnen brengen.

De oorspronkelijke nummerindeling van DB wordt overigens steeds meer losgelaten sinds de invoering van nieuwe UIC-nummers. Er zijn bijvoorbeeld diesellocomotieven in de Baureihe 1002 en 1003, terwijl daar oorspronkelijk de Baureihe 2xx voor gereserveerd was. En de ex-Westbahn Kiss-stellen die als Intercity rijden en de Desiro-stellen van de ODEG krijgen ook geen "Duits" Baureihe-nummer 4xx maar behouden gewoon hun Oostenrijkse nummer. Het is immers maar een nummer, zolang er maar geen doublures zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door BLS op 23-03-2020 12:35:59 ]
  maandag 23 maart 2020 @ 13:44:05 #75
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_192224758
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 17:52 schreef James1988 het volgende:

Neem bijvoorbeeld de TALENT 2: de verschillende series van dat type staan bekend als Baureihe 442, 1442, 2442, 3442, 8442 en 9442. Het zijn allemaal vergelijkbare treinstellen gebouwd in een tijdsbestek van een paar jaar, ik snap niet waarom er zo veel subreeksen zijn. :P
Als ik https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Talent_2 zo eens bekijk lijken de x442 nummers voor andere vervoerders of specifieke (S-Bahn) concessies te zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 23 maart 2020 @ 14:06:00 #76
472645 BLS
verbindt.
pi_192225159
Wat ik uit dat overzicht afleid is dat in 2013 de nummers in de Baureihe 442 op begonnen te raken en dat ze toen de 1442 en 2442 hebben aangeboord. Twee jaar later leek het ze handig om de stellen van Abellio en NatEx in de 9442 onder te brengen, terwijl de oudere stellen van de SWEG wel door de DB-reeksen heen zijn genummerd. Logica is ver te zoeken.
  maandag 23 maart 2020 @ 14:55:32 #77
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_192226180
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 14:06 schreef BLS het volgende:
Wat ik uit dat overzicht afleid is dat in 2013 de nummers in de Baureihe 442 op begonnen te raken en dat ze toen de 1442 en 2442 hebben aangeboord.
Waar haal je uit dat ze op raakten? Ik tel 186 exemplaren in 442.0 t/m 442.3, van de theoretische 396 die er mogelijk zijn. Daarnaast zijn 442.4 t/m 442.9 nog helemaal vrij. Sterker nog, alle 367 Talent 2 die er nu lijken te zijn passen prima in die reeks.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 23 maart 2020 @ 16:23:08 #78
472645 BLS
verbindt.
pi_192227862
Kijk je in het lijstje op de Duitse wikipedia dan zie je hoe ver de eerste series viertjes al waren genummerd. Die in de Baureihe 442 liepen op een gegeven moment tot en met 293. Doornummeren voorbij 300 kon niet want daarin zitten de vijfjes, 400 zal wel gereserveerd zijn voor eventuele zesjes. Alles boven 500 gebruiken ze in Duitsland voor de andere (gemotoriseerde) kopbakken in hetzelfde treinstel. De 442 201 bijvoorbeeld bestaat eigenlijk uit de kopbakken 442 201/701 en tussenbakken 443 201/701. Dat hebben ze dus opgelost door de Baureihe 1442 aan te boren. Dus de echte oorzaak is tekort aan nummers. Dat het nog enigszins per eigenaar lijkt te zijn ingedeeld is een bijkomstigheid.
  maandag 23 maart 2020 @ 17:42:26 #79
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_192229631
Ah, ok. Dank voor de uitleg!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_192235830
Onverwacht nieuws: IC Direct is op 1 na best beoordeelde treindienst: https://www.treinreiziger(...)ardeerde-treinregio/
  dinsdag 24 maart 2020 @ 00:10:28 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192238575
Op zich is het een prima trein, als hij rijdt. Lekker snel, comfortabel, rijdt vrij vaak en nu alle stammen 7 bakken zijn (met 9 bakken op de drukste treinen) is de zitplaatskans ook wel vrij groot. Alleen die punctualiteit he...

Ik zag trouwens in de werkzaamheden-pdf op ns.nl dat er werkzaamheden zijn tussen Rotterdam en Breda van 7 november t/m 22 november 2020. Ik denk dat ze dan die windschermen op de Moerdijkbrug gaan plaatsen?
pi_192241757
Zoals eerder volgens mij al gezegd: ja, dat is wel de bedoeling, maar ik geloof dat er nog wat haken en ogen aan zitten.
Overigens is de hoofdreden van die buitendienststelling het vernieuwen van de sporen in de Willemsspoortunnel.
pi_192242338
Kan die buitendienststelling dan wat korter? De helft van het werk is al gedaan tegen die tijd :P
pi_192242484
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:48 schreef b2py het volgende:
Kan die buitendienststelling dan wat korter? De helft van het werk is al gedaan tegen die tijd :P
Ja dat zat ik me ook af te vragen; worden er nu dingen naar voren getrokken? Toelatingsritten lijken me ook veel makkelijker te regelen nu.
Bier.
pi_192243114
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja dat zat ik me ook af te vragen; worden er nu dingen naar voren getrokken? Toelatingsritten lijken me ook veel makkelijker te regelen nu.
Denk het niet
  dinsdag 24 maart 2020 @ 14:51:21 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192248273
Personeel en materieel moet alsnog gepland worden en ik denk dat ook dat in deze tijden moeilijk genoeg zal zijn.
pi_192248390
stapsgewijs gaat het SGM materieel terzijde.
foto van vorige week van 'ROB NS' met 2125, 2917, 2124.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 24 maart 2020 @ 15:20:47 #88
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192248746
Mede bedacht door de oliecrisis en nu gesneuveld aan de coronacrisis?
So we just called him Fred
pi_192249522
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 14:51 schreef James1988 het volgende:
Personeel en materieel moet alsnog gepland worden en ik denk dat ook dat in deze tijden moeilijk genoeg zal zijn.
Personeel mag maar max 1 in de bediende cabine op dit moment bij veel vervoerders, bij toelatingsritten zijn dit vaak meerdere personen. De 1,5m regel haal je dan niet.
  Redactie Sport woensdag 25 maart 2020 @ 11:50:36 #90
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192264824
Vandaar het gegraaf op station Deventer: https://www.prorail.nl/nieuws/station-deventer-klimaatproof
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_192267110
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 10:33 schreef b2py het volgende:

[..]

Denk het niet
Coronaluwte op het spoor biedt kansen voor onderhoud Schipholtunnel
Omdat het rustiger is op het spoor wordt onderhoud aan de Schipholtunnel eerder gedaan dan gepland. Dat melden ProRail en Strukton Rail. Het gaat om de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel. Delen van de treinrails daar zijn tot wel vijftig jaar oud. Door een breuk in de rails reden er in januari even geen treinen.

Het vervangen van de rails heeft normaal gesproken een flinke impact op het treinverkeer. Zeker op een druk station als Schiphol, zegt Prorail. Het oorspronkelijke plan was daarom dat de werkzaamheden gespreid zouden worden over 2020. En een deel zou pas in 2021 plaatsvinden. Nu kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april.
Bier.
pi_192267131
Ik lees het net, goede actie van beide.
pi_192267346
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 14:00 schreef b2py het volgende:
Ik lees het net, goede actie van beide.
Aangezien ik vermoed dat dit nog wel even gaat duren (ondertussen denk ik aan september op z'n vroegst), hoop ik dat ze meer van dit soort dingen gaan doen. Zou echt heel veel gezever schelen. Ik denk dat nu de ideale tijd is om busvervoer in te zetten op strategische plekken waar het normaal geen issue is.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 25 maart 2020 @ 15:04:10 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192268397
en welke trajecten denk je dan specifiek aan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 25 maart 2020 @ 15:21:15 #95
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192268662
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 13:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Delen van de treinrails daar zijn tot wel vijftig jaar oud. D
Ze hebben destijds het spoor 3 jaar voor de start van debouw van de tunnel alvast in de grond begraven :?
So we just called him Fred
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 25 maart 2020 @ 15:22:37 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192268684
Paar jaar geleden was er in Engeland toch nog ergens een loc door de rails gezakt op een verlaten hoekje van een emplacement? Daar lagen nog de originele gietijzeren rails uit 1840 :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_192268744
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 15:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Ze hebben destijds het spoor 3 jaar voor de start van debouw van de tunnel alvast in de grond begraven :?
Nee ze lagen al een poosje in de voorraadkast
pi_192268813
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2020 15:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Ze hebben destijds het spoor 3 jaar voor de start van debouw van de tunnel alvast in de grond begraven :?
Het is NOS eah, don't shoot the messenger ;)
Bier.
  donderdag 26 maart 2020 @ 08:35:00 #99
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_192279908
https://www.cd.cz/de/info/aktuality/-33792/

Draconische maatregelen bij de Ceske Drahy. :o
quote:

Verkehrseinschränkungen im tschechischen Bahnverkehr im Zusammenhang mit der Ausbreitung des Coronavirus


Im Zusammenhang mit präventiven Schritten der Regierung der Tschechischen Republik gegen die Ausbreitung der Krankheit COVID-19 wird bis auf Widerruf der gesamte grenzüberschreitende Bahnverkehr zwischen der Tschechischen Republik und ihren Nachbarländern Deutschland, Österreich, Slowakei und Polen eingestellt. Vom 17. bis zum 23. März werden zeitweilig auch die innertschechischen Züge des SC Pendolino im Abschnitt Praha (Prag) – Ostrava / Český Tě¨ín unterbrochen. Bezug nehmend auf eine Entscheidung des Gesundheitsamtes der Region Olomouc (Olmütz) fahren die Bahnen seit dem Morgen des 17.03. keine Bahnhöfe und Haltestellen in den Orten Litovel, Červenka und Uničov mehr an.

...
pi_192280341
Stilleggen van internationaal verkeer en het tijdelijk stoppen van je topproduct vind ik niet direct draconisch in deze tijd eigenlijk. Ik vond de maatregelen van NS ook niet draconisch. Wel ingrijpend.
Bier.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')