quote:AMSTERDAM - Ons land heeft zich grotendeels neergelegd bij de corona-maatregelen van het kabinet. De ernst wordt overal gevoeld. We maken ons vooral druk om #hamsteren.
Bron: De Telegraafquote:De afgelopen 48 uur gaan de boeken in als de dagen waarop het ’nuchtere volkje’ werd bevangen door massahysterie, zo klinkt het op sociale media. Talloze toespelingen op het hamstergedrag passeren de revue.
„Na 40 jaar vrijheid in Europa zitten we ineens weer in de DDR”, schrijft iemand. „Ik zet morgen de wekker in de hoop brood te kunnen kopen”, verzucht een ander. „De bizarre realiteit in 2020: wel wifi, geen bifi.”
Allereerst zorgt het hamstergedrag voor een hoop lol. Een ’gratis rol toiletpapier bij een sixpack corona’ werkt op de lachspieren. De GIF’jes – korte animatievideo’s – vliegen je om de oren, meme-makers hebben de tijd van hun leven.
Nederland heeft zijn voorkeuren. Een gebrek aan pasta is de meest gehoorde klacht, terwijl in het kielzog van de Italiaanse penne ook pesto en kip snel in de verdrukking raken. Aardappelen vliegen eruit. Brood. Paracetamol.
Het thuiswerken bevalt Nederland overigens goed, zo blijkt.
Als klap op de vuurpijl is daar natuurlijk wc-papier, hoewel diarree geen specifiek kenmerk van Covid-19 is. „Ik heb nog net de laatste toiletrollen bemachtigd! Het schap is nu gewoon leeg”, zei Pien van Raalte donderdag al tegen een verslaggever van De Telegraaf, vlak nadat ze de AH bij de Dam uitloopt. Columiste Sylvia witteman verkneukelt zich vandaag om ’vers’ pleegerei.
De stemming op Twitter is gemengd, maar veruit de meesten slaken een kreet van afkeuring; mensen zijn ’helemaal gek geworden’, een stelletje ’debielen’ en vooral ’egoïsten’, die eens gauw ’normaal moeten gaan doen’. „Ikke ikke ikke en de rest kan stikke” is een veelgehoorde kreet.
„Ik schaam me voor de Nederlanders, triest volk”, stelt iemand. De ’nuchtere Nederlander’ is een ’sprookje’.
Premier Rutte gaf vandaag geen snoeihard waardeoordeel maar riep op te stoppen met hamsteren; dat treft ook „mensen die hard voor ons aan het werk zijn” en na een lange dag de schappen leeg aantreffen, zegt hij. „Ik vind dat niet sociaal.”
Het hamstergedrag brengt de nodige irritatie met zich mee, een soms ’grimmige sfeer’ hangt in de supermarkten, zo vertelde winkelend publiek aan Telegraaf-verslaggevers. De nodige verwijten klinken – terecht of niet.
De grote vraag: hoe gaat dat morgen? „Voor iedereen die denkt dat de winkels morgen weer bomvol liggen: een leeg geplunderde toko in één avond weer volledig bevoorraad krijgen, is onmogelijk”, stelt een Twitteraar. Albert Heijn benadrukt dat de distributiecentra ’vol liggen’. Consumenten worden opgeroepen ’boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet’. Er wordt ’hard gewerkt’ om de schappen vol te krijgen.
Tegelijkertijd is er steun voor de hamsteraars. Die zijn helemaal niet losgezongen van de werkelijkheid, zeggen sommigen. De Rijksoverheid vraagt niet voor niets om een noodpakket met ’houdbaar eten’ aan te houden – los van de coronacrisis. Onder meer publicist Syp Wynia vindt het hamstergedrag niet zo vreemd.
„Het probleem is niet dat mensen denken dat er niet voldoende voorraad is in supermarkten. Het probleem is dat mensen bang zijn dat ze volgende week plotseling binnen moeten blijven, en dat er dan dus geen boodschappen gedaan kunnen worden”, verdedigt een ander de hamsteraars. „Mag men alsjeblieft zelf uitmaken of je wil hamsteren of niet?”, aldus nog een ander. „Als je wordt opgedragen thuis te blijven, zul je toch moeten.”
Toch blijven alle autoriteiten oproepen: hamster niet. „Hamsteren is echt niet nodig, er is voldoende voedsel in Nederland”, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Telegraaf-lezer Roelof Keijser is er wel uit. „Wat ik in de supermarkt zag, was dat niet het corona-virus ons leven ontwricht, maar het verregaande egoïsme en de hysterie waarmee mensen hamsteren”, schreef hij. „Triest.”
Dat getal haal je ook maar ergens uit de lucht.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 07:49 schreef Nikonlover het volgende:
Hamsteren zou nooit nodig moeten zijn want je moet altijd genoeg in huis hebben in t geval van nood. Dat mensen hamsteren wil zeggen dat 99% van NL geen voorraad heeft.
Ik heb eigenlijk een hekel aan boodschappen doen, en ga pas inkopen doen als in de koelkast alleen nog koffiemelk, mayo en ketchup staat... en de kasten ook zo goed als leeg...quote:
Je kan altijd dus een pot mayo leeg slurpen in geval van noodquote:Op zaterdag 14 maart 2020 07:54 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk een hekel aan boodschappen doen, en ga pas inkopen doen als in de koelkast alleen nog koffiemelk, mayo en ketchup staat... en de kasten ook zo goed als leeg...![]()
WC papier is er altijd!Koop altijd als ermee gestunt wordt! (Page met dat lieve labrador hondje, weet je wel?!)
De kans is bij de Lidl groter dan in de Ah.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:00 schreef torentje het volgende:
De goedkopere supermarkten hebben nu dus gouden tijden door het coronavirus? De kans om besmet te worden in de supermarkten is nu echter wel groter geworden. Dat is dan wel een minpuntje.
Waarschijnlijk heb je gelijk, omdat bij de Lidl de rijke vrekken hun inkopen doen, aangezien het inkopen bij de Lidl goedkoper is.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:03 schreef halfway het volgende:
[..]
De kans is bij de Lidl groter dan in de Ah.
Water?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:02 schreef LXIV het volgende:
Je hoeft niet voor jaren op de plank te hebben, maar voedsel en water voor een week of 2 is altijd handig. Niet alleen nu. Ik zou het in ieder geval in huis nemen.
Wat wel fout is, is natuurlijk de hele supermarkt leeghalen en over een maand als er tekorten zijn moet woekerwinsten doorverkopen
Bij een echte ramp kun je er niet zeker van zijn dat er nog drinkwater uit de kraan komt.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:32 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Water?
Zijn de leidingen vergiftigd?
Wat is er mis met de kraan?
Idd, Wuhan had ook gewoon water nog.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:32 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Water?
Precies, degene die hamsterden gunnen de armere klanten slechts lege schappen in goedkopere supermarkten. Zodat de armere klanten veel meer reistijd kwijt om zijn om hun dagelijkse maaltijden bij elkaar te krijgen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:34 schreef rododendronneke het volgende:
Het "hamsteren" door de kudde levenlozen van gisteren zou ik eerder plunderen noemen, het is er één morele stap van verwijderd.
Yeah rightquote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:15 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Tja, niemand vertrouwt de loze woorden van Mark Rutte.Ik had de meeste spullen wel op voorraad thuis, alleen verwacht ik net als vele anderen dat er nog draconische maatregelen genomen gaan worden. Denk maar aan dat vele winkels gesloten gaan worden en dat steden en provincies echt op slot gaan.
Je spreekt jezelf tegen;quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:02 schreef LXIV het volgende:
Je hoeft niet voor jaren op de plank te hebben, maar voedsel en water voor een week of 2 is altijd handig. Niet alleen nu. Ik zou het in ieder geval in huis nemen.
Wat wel fout is, is natuurlijk de hele supermarkt leeghalen en over een maand als er tekorten zijn moet woekerwinsten doorverkopen
Dit spreekt het individu aan om voedsel voor twee weken in huis te nemen,quote:Je hoeft niet voor jaren op de plank te hebben, maar voedsel en water voor een week of 2 is altijd handig. Niet alleen nu. Ik zou het in ieder geval in huis nemen.
en dit spreekt aan als iedereen het deed.quote:Wat wel fout is, is natuurlijk de hele supermarkt leeghalen en over een maand als er tekorten zijn moet woekerwinsten doorverkopen
Voor een chemische aanval. Je weet maar nooit 🤷🏽♀️quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:32 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Water?
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Vanochtend bij de supermarkt: een man blokkeerde met zijn volgeladen kar het pastarek, niemand mocht iets pakken van zijn pasta, komt zijn vrouw aan met een tweede kar en serieus het hele pasta rek ging erin.
De manager stond tevreden toe te kijken.
Echt serieus?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Vanochtend bij de supermarkt: een man blokkeerde met zijn volgeladen kar het pastarek, niemand mocht iets pakken van zijn pasta, komt zijn vrouw aan met een tweede kar en serieus het hele pasta rek ging erin.
Ik hoop dat ze beide corona krijgen en sterven.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Ik had ze allebei een poffert op de neus gegeven.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Supermarkten kunnen er ook iets aan doen en gewoon zeggen van maximaal een x aantal voor bepaalde artikelen per persoon.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Dat soort mensen verdient het om onsterfelijk belachelijk gemaakt te worden op Youtube.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Dat personeel niet ingrijpt in deze situatie is onvoorstelbaar.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:54 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dat soort mensen verdient het om onsterfelijk belachelijk gemaakt te worden op Youtube.
Ik was direct gaan filmen.
Precies.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Supermarkten kunnen er ook iets aan doen en gewoon zeggen van maximaal een x aantal voor bepaalde artikelen per persoon.
Dat is inderdaad ook bizar.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat personeel niet ingrijpt in deze situatie is onvoorstelbaar.
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:31 schreef TjjWester het volgende:
Die zullen gek zijn, ik sprak laatst de eigenaar die mij vertelde dat het financieel niet tot tevredenheid liep, hij dacht dat sluiting misschien wel overwogen moest worden. Ik ga er vanuit dat sluiting een jaartje is uitgesteldquote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Supermarkten kunnen er ook iets aan doen en gewoon zeggen van maximaal een x aantal voor bepaalde artikelen per persoon.
Ben je gek. Mensen die zo narcistisch/egoïstisch zijn kennen geen schaamte.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:16 schreef Zwoerd het volgende:
Zouden die mensen nu toch een beetje beschaamd op de bank zitten?
Die zitten de komende anderhalf jaar tegen heug en meug pasta te etenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:16 schreef Zwoerd het volgende:
Zal me niks verbazen als het rechtstreeks marktplaats op gaat.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die zitten de komende anderhalf jaar tegen heug en meug pasta te eten
Totaal niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:16 schreef Zwoerd het volgende:
https://www.instagram.com/p/B9r7qjEnqfF/quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Marktplaats wordt nu langzaam gevuld met mensen die rollen toilettenpapier verkopen. Dat zijn stuk voor stuk trolls die denken o zo hilarisch te zijn, of er zijn er een heleboel die denken eens flink te kunnen profiteren.
Ik koester lage verwachtingen, en ben dus niet verbaasd.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:34 schreef ZarB het volgende:
Weet trouwens niet of ik hogere verwachtingen had van de mensheid. Eigenlijk niet echt.
die voorraad wordt gewoon weggepleurd in de grijze container na afloop hoor, maak je maak geen zorgen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:22 schreef von_manstein het volgende:
En het lijkt mij ook heel onlogisch en niet lekker om de komende drie weken soep uit blik, pasta en bonen te freten.
Ja, dan heb je ook wel extra pleepapier nodig.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat extra eten in huis halen = prima.
50 flessen zonnebloem olie inslaan = wtf?
Heb je dat dumpert filmpje gezien? Volgens mij is er genoeg wc papier voor 10 jaar in de magazijnenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Een beetje extra opslaan kan geen kwaad, maar de debielen die al het wc papier kopen.. die zijn niet in orde of op iets anders uit.
Supermarkten zouden dan ook hetzelfde moeten doen als bij bijv. Babymelkpoeder pakken.
Als iemand met 10 pakken wc papier bij de kassa staat, weigeren dus bij de kassa.
Nu ook om 8:30 bij de boodschappen, al het wc papier weg.
Hee dat jij zo'n saai sexleven hebt. Twee weken is lang om binnen te zitten hoor...quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat extra eten in huis halen = prima.
50 flessen zonnebloem olie inslaan = wtf?
Ja dat is gewoon krankzinnig.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Heb je dat dumpert filmpje gezien? Volgens mij is er genoeg wc papier voor 10 jaar in de magazijnen
Proberen te profiteren. Dat, of je bent bang (zoals mijn overbuurman, die gisteren heen en weer aan het fietsen was met tassen vol pleepapier) dat er straks niets meer is doordat anderen zijn begonnen met hamsteren. Een soort sneeuwbaleffect dus.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:49 schreef Cherni het volgende:
Wat moet je met zoveel wc papier. Ik snap daar helemaal niets van. Ik kan mijn reet ook wassen met water(washandje) en afdrogen en gooi het de wasmachine in.
Hebben we straks allemaal net zo'n mooi sterretje als de Japanners!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:49 schreef Cherni het volgende:
Wat moet je met zoveel wc papier. Ik snap daar helemaal niets van. Ik kan mijn reet ook wassen met water(washandje) en afdrogen en gooi het de wasmachine in.
Gister in Leeuwarden was het drukker dan normaal maar gehamsterd met lege schappen enz heb ik niet gezien.quote:
Op zich is dat wel de betere manier.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:56 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Hebben we straks allemaal net zo'n mooi sterretje als de Japanners!
Om te verkopen op marktplaats.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:02 schreef Keukendrol het volgende:
Ben wel benieuwd hoeveel mensen hamsteren omdat er gehamsterd wordt.
Ik denk dat dat het voornaamste motief is voor dit gedrag.
Nee de ruimte per klant is veel kleiner.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:16 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heb je gelijk, omdat bij de Lidl de rijke vrekken hun inkopen doen, aangezien het inkopen bij de Lidl goedkoper is.
Niet bertolli olijfolie gebruikenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:42 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Hee dat jij zo'n saai sexleven hebt. Twee weken is lang om binnen te zitten hoor...
Tekort gaat er niet komen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Om te verkopen op marktplaats..
Maak mij geen zorgen. Heb altijd wel genoeg voor een week of twee in huis. Papier had ik toevallig vorige week een 1+2 dus daar kan ik wel even mee vooruit.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet bertolli olijfolie gebruiken
[..]
Tekort gaat er niet komen.
Wellicht dat winkels niet teveel mensen per keer naar binnen laten, (zoals in Italie) dus dan kan het lang duren maar echt een tekort... nah.
Mensen vergeten dat grootgebruikers zoals hotels en restaurants juist nu heel weinig gebruiken.
Prima instelling!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:12 schreef Mr.Ping het volgende:
Vandaag wat extra gehaald. Niet omdat ik bang ben dat er niets meer is, maar omdat ik het aantal supermarktbezoeken wil verminderen.
Gezellige vent ben jij zeg.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:49 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze beide corona krijgen en sterven.
Dat ook, maar het is erger doordat de klanten die het niet nodig hebben om goedkoper hun inkopen in te slaan, massaal bij de goedkopere supermarkten staan te dringen. Zodat het bij de duurdere supermarkten niet zo druk is, maar bij de duurdere supermarkten kunnen armere klanten nooit hun inkopen doen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:09 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee de ruimte per klant is veel kleiner.
ik heb ook geen lege schappen gezien, valt allemaal best mee lijkt me.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:19 schreef Sodeknetters het volgende:
Hier in Utrecht viel de gekte mee moet ik zeggen.
Wel mensen die al hamsterend, schande spraken over het hamsteren.
Minder kans op besmetting, en je hoeft minder vaak zeep of desinfect te gebruiken bij thuiskomst (als het je überhaupt nog gelukt is om dat aan te komen). Ik ga ook pas liever als er een redelijke boodschappenlijst samengesteld is.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:12 schreef Mr.Ping het volgende:
Vandaag wat extra gehaald. Niet omdat ik bang ben dat er niets meer is, maar omdat ik het aantal supermarktbezoeken wil verminderen.
Eens. Gewoon een gezonde middenweg. Maar ik wil wel een wat ruimere voorraad dan normaal.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:29 schreef Tyr80 het volgende:
Speltheorie zou denk ik zeggen wel voorraad aanleggen maar geen schap leegtrekken.
Voor je eentje de hele super naar je rukbunker brengen maakt dat de rest niks heeft, wat jouw positie op meerdere manieren verzwakt.
Een super vol en iedereen zonder eten wordt ‘m ook niet.
Rustig hamsteren dus. Laat wat staan voor de rest.
Nou in de AH was geen macaroni meer over. Alles van die grote pasta bladen. Werd het gewoon weer spaghetti wat nog thuis was. Zo even kijken of er wel macaroni is. Die lange wokkels lusten ze hier thuis ook niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
ik heb ook geen lege schappen gezien, valt allemaal best mee lijkt me.
Dat middelste filmpje, is dat het dikkerdje van de plus?quote:
Heb en doe ik (en vriendin) al jaren.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:02 schreef LXIV het volgende:
...
Nee joh, dat was een actrice!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat middelste filmpje, is dat het dikkerdje van de plus?
Een kleine minderheid die het voor de rest verpest?! Hmmm....quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:24 schreef Nattekat het volgende:
'De nuchtere Nederlander bestaat niet'
Nee, als 5% van het volk zo'n volslagen idioot is die een supermarkt leeg hamstert, dan is die supermarkt leeg, ook al kan 95% wel normaal doen.
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Een kleine minderheid die het voor de rest verpest?! Hmmm....
Hmmmm.... hoe veel mensen denk je dat er nodig zijn om zo'n toiletpapierschap leeg te hamsteren dan?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Een kleine minderheid die het voor de rest verpest?! Hmmm....
Shit dat is wel een goede. Ik koop ook altijd pas als een pauper nieuwe schoenen als er gaten in de zolen zitten.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:17 schreef Hexagon het volgende:
Voedsel hamsteren is vrij zinloos inderdaad.
Enige dat ik wel gedaan heb is even snel nieuwe schoenen kopen. De huidige zijn behoorlijk aan het verslijten. Konden nog wel een maand mee. Maar mocht het hier zoals Italie worden dan hoef ik iig niet met gaten in mn schoenen rond te lopen want dat zal dan wel gesloten worden.
Een normale zaterdag dus.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 07:43 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb zes kratten bier gehamsterd. Mocht het echt allemaal naar de tering gaan dan wil ik wel lekker dronken kunnen worden en kut roepen naar de buuf.
Ik had ooit een buurman die sochtends aankwam met een krat, en dat savonds alweer leeg terug bracht. Heb zo'n idee dat hij moet oppassen voor dit virus.quote:
Als hij thuis laveloos op de bank ligt is er niet zoveel aan de hand denk ik.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik had ooit een buurman die sochtends aankwam met een krat, en dat savonds alweer leeg terug bracht. Heb zo'n idee dat hij moet oppassen voor dit virus.
Ach ik ken er 1 die drinkt 6 trays perlenbacher per week. Dat virus is het probleem niet zonder perlenbacher komen te zitten als de winkel dichtgaan overleeft hij dan weer niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik had ooit een buurman die sochtends aankwam met een krat, en dat savonds alweer leeg terug bracht. Heb zo'n idee dat hij moet oppassen voor dit virus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |