abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 maart 2020 @ 21:26:39 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191991425
Er is overigens een klassiek topic:
R&P / Veel geld verloren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191991497
Dat waren wel cowboytijden. Herken het wel. Heb er in die tijd ook wel een paar 1000 verbrand
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:26 schreef SeLang het volgende:
Er is overigens een klassiek topic:
R&P / Veel geld verloren.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 12 maart 2020 @ 22:28:33 #53
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191992963
Toekomstige winsten worden geboekt in deze tijden, mijn portefeuille is enorm liquide en koop langzaam bij op de weg naar beneden (kan toch de bodem niet bepalen). S&P Global en Novo Nordisk stonden al een tijdje op het lijstje dus maar toegevoegd. Heb wel hedges met futures aan gebracht tegen mijn geschreven puts, die doen het uitstekend terwijl de tijdswaarde er uitlopen. De snelheid van de correctie is wel absurd. Sneller dan ooit.

Heb begin van het jaar al wel wat zooi eruit gegooid en meer low vol er ingestopt (Arcelor, Shell en Cineworld bijvoorbeeld eruit gegooid). Overigens verwacht ik dat bepaalde bedrijven in mijn portefeuille het juist goed doen in deze tijden zoals Brookfield Asset Mangement en Euronext (Volumes zijn insane).

Voor mij mag het wel verder naar beneden, maar het tempo mag wel vertragen. Bijvoorbeeld 2 procent per maand tot het einde van het jaar ofzo.
The more debt, the better
pi_191993513
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Precies dat, zelfde timing ook.
Was zo klaar met 0% spaarrente... gelukkig alleen geld ingelegd wat ik kan missen, maar voelt weer als hele erge pech om zo de boot te missen :{
Ja inderdaad.. maar goed, ik blijf maar gewoon tegen mezelf zeggen dat t over de lange termijn wel weer goed komt, want dat komt het ook wel.

Maar blijft zuur natuurlijk
  donderdag 12 maart 2020 @ 22:59:30 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191993805
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:26 schreef Piles het volgende:

Was zo klaar met 0% spaarrente... gelukkig alleen geld ingelegd wat ik kan missen, maar voelt weer als hele erge pech om zo de boot te missen :{
Het is sowieso misdadig beleid van centrale banken om een decennium lang rente onder inflatieniveau te houden en mensen bijna te dwingen om aan zo'n bubble mee te doen, terwijl ze helemaal geen beleggers zijn die in staat zijn om de risico's daarvan te dragen.

Commerciële banken hebben wel een zorgplicht en worden aangeklaagd als ze die niet naleven, maar voor de centrale banken is het kennelijk okee om spaarders tot wanhoop te drijven en ze dus min of meer in instrumenten te "dwingen" die niet geschikt voor ze zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191994247
Ik ben in 1985 begonnen en steeds regelmatig geld ingelegd. Gedurende de jaren een aantal flinke dips gehad (volgens mij in 2000 en in 2008 ) waarbij de portefeuille naar -20 % en -30% ging . In 2000 ben ik gestart met het verkopen van de aandelen in kleinere fondsen en bedrijfjes. En die bedragen in EFT , trackerfondsen gestopt.Twee weken gelden heb ik alle aandelen verkocht. Ik ga binnenkort met pensioen en vond de beurs redelijk hoog staan (vorig jaar 25% rendement gehad). Het leek me een mooi moment om alles liquide te maken in het vooruitzicht op mijn pensioen. Achteraf een lucky timing... En : beleggen is lange termijn geld wegzetten voor later als je het wilt gaan verteren als je minder wilt werken. Een van mijn goede vrienden heeft 6 weken geleden gehoord dat hij een kwaadaardige tumor aan zijn galwegen had. Vergevorderd stadium, inoperabel. Dan besef je waarom je ooit met beleggen bent begonnen en waarvoor je leeft.
pi_191994552
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 00:08 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ben ook behoorlijke maandlonen verloren afgelopen periode. Vervelend, volgende maand beter 😅 ik zie het werkelijk enkel als getalletjes op m'n beeldscherm, niet meer niet minder. Het geld voelt voor mij uitgegeven op het moment dat het m'n bankrekening verlaat
Precies dit dus. Er is pas cash impact als je koopt/verkoopt. De tussenliggende standen zijn niet relevant.
Play hard, go pro.
pi_191994609
Ik begon ergens rond 2014. Gewoon geld ingelegd dat ik kon missen en ik had zo m'n redenen om aan te nemen dat het een goed instapmoment was. Desalniettemin heb ik niet meer ingelegd dan ik kon missen en met een horizon van minimaal 5 jaar.

Intussen is de waarde van m'n portefeuille al meerdere keren met pak m beet 7% onderuit gegaan in enkele maanden tijd en nu met het corona virus ook weer. Dan haal ik m'n schouders op. Meestal herstelt de schade zich gewoon. Als ik de beginwaarde vergelijk met de huidige waarde heb ik nog altijd zo'n 25% winst.

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om m'n inkomen, ik ben vlak voordat deze ellende begon mijn baan kwijtgeraakt en bij het solliciteren zit het me veel meer in de weg. Normaal vind ik vrij snel wel weer een nieuwe baan maar nu zou het wel s langer kunnen gaan duren.
pi_191994648
Zit op -22% en maak me totaal niet druk.
Ik beleg voor lange termijn maar kijk wel dagelijks naar de koersen.
Waarom? Om te leren van gedrag van beleggers. Waarom dalen/stijgen mijn koersen en om in de gaten houden wanneer er een koop of soms verkoopmoment is.

Een verkoopmoment is voor mij niet een flinke daling in de koers, maar een verandering in de organisatie waarbij ik de algehele toekomst van het bedrijf niet rooskleurig in zie.
Of wat ook wel eens gebeurd. Een te hoge waardering van een bedrijf die ik niet reëel acht. Dan neem ik mijn winst.

Lange termijn beleggen hoeft wat mij betreft dus niet te betekenen dat je niet bezig bent met de huidige koersen. Maar je moet er natuurlijk niet slecht van slapen.

Huidige koersdalingen zijn een perfect moment om langzaam aan wat bij te kopen. Kopen op de bodem gaat nooit lukken maar wekelijks een beetje kan natuurlijk wel. En herstel van een aantal bedrijven kan potentieel erg lang gaan duren, dus ik koop alleen bedrijven die afgestraft zijn zonder dat ze naar waarschijnlijkheid lange termijn last hebben van corona gebeuren.
Want per saldo zijn bijna alle aandelen flink gedaald. Ook van bedrijven waar er weinig aan de hand is.
Eerst denken, dan typen
pi_191995031
Gelukkig is m'n rollie wel waardevast
Play hard, go pro.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 00:08:38 #61
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_191995320
De afgelopen 5 jaar geïnvesteerd in passieve fondsen en trackers. Nooit in individuele aandelen, ook altijd alleen in fondsen die dividend uitkeren.

Overall gezien sta ik nog iets in de plus. Met dividend opbrengsten erbij sta ik nog dik in de plus. Medio 2019 nog verder geïnvesteerd in goud, dat staat ook nog dik in de plus.

Enige fout die ik gemaakt heb was niet verkopen in januari en dinsdag bijkopen omdat de eerste klap al geweest zou zijn....

Moraal van het verhaal: spreid je kansen.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 03:14:05 #62
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_191996674
Door eerdere (kleinere) verliezen in het verleden was ik al groot en deels gestopt met beleggen en genezen. Het voelt voor mij gewoon teveel als gokken, plus de grote jongens manipuleren de koers. Ik had alleen nog een plukje KPN aandelen maar die kun je inmiddels bijna opheffen :') -78%

Ik ken mensen die tienduizenden euro's hebben verloren de afgelopen week. Je moet het maar kunnen.

Het is overigens wel aanlokkelijk geworden om in te stappen binnenkort :P
  vrijdag 13 maart 2020 @ 05:22:43 #63
189961 ex
aperture science
pi_191997141
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 03:14 schreef RamboDirk het volgende:
Door eerdere (kleinere) verliezen in het verleden was ik al groot en deels gestopt met beleggen en genezen. Het voelt voor mij gewoon teveel als gokken, plus de grote jongens manipuleren de koers. Ik had alleen nog een plukje KPN aandelen maar die kun je inmiddels bijna opheffen :') -78%

Ik ken mensen die tienduizenden euro's hebben verloren de afgelopen week. Je moet het maar kunnen.

Het is overigens wel aanlokkelijk geworden om in te stappen binnenkort :P
Mijn RSU portfolio is van 210k naar 155k gegaan (voor de aankomende 2 jaar).
Ik mag er nog niks van verkopen want ze vesten over de komende maanden.

Ik lig er nog steeds niet wakker van. Komt wel weer goed maar, vanaf vandaag wel verplicht thuiswerken ook hier haha. Ik ga er maar gewoon niet maar naar kijken de rest van het jaar.
The cake is a lie!
pi_191997640
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 00:11 schreef Tim86 het volgende:
Verdiep je in "trading psychology". Er is veel over geschreven en het is goed om je hierin te verdiepen. Het beschermt je tegen irrationele gedrag en helpt je om je eigen gedachtegang beter te begrijpen.
Is er een boek dat jij in het bijzonder aanraadt?

quote:
15s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:22 schreef Aniek_ het volgende:
Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
Helemaal waar. De spaarrente was de afgelopen jaren zodanig laag dat Nederlanders, nog los van de vermogensrendementsheffing, de afgelopen jaren ieder jaar op hun spaargeld zijn ingeteerd. Zij (lees: jij en ik) konden er ieder jaar minder voor kopen. Dat je daar op een gegeven moment naar gaat handelen, is niet vreemd. Ik heb een rationele keuze gemaakt, wist dat ik risico nam en dat risico pakt op dit moment ongustig voor me uit. Maar wat deze daling en vooral de snelheid ervan met mijn psyche doet, heb ik daarbij niet ingecalculeerd of althans danig onderschat.

quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:40 schreef nostra het volgende:
Ik vind dit soort tijden juist enorm interessant om mee te maken. Ratio en sentiment die met elkaar worstelen en de laatste die altijd wint.
Jij ziet het dus als een psychologisch experiment. Iets dat je vanaf een afstandje (hoofdschuddend) gade kunt slaan. Dat helpt misschien ook wel.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:03 schreef SeLang het volgende:
Dit is een aspect van beleggen en speculeren waarvan je moet ontdekken of je dat trekt of niet. Het gaat niet alleen maar om risico en rendement, waar je rationeel naar kunt kijken, maar ook in hoeverre dit soort situaties je plezier van leven beïnvloeden. (...)
Vaak ontdek je pas hoe zoiets je raakt als je er middenin zit.
Heel veel dank voor deze post. Ik heb 'm vannacht een paar keer gelezen. Ik ben er op een harde manier achtergekomen hoe waar het is wat je schrijft.
pi_191997644
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:42 schreef Qunix het volgende:
Ik ben in februari begonnen. Ik had een maandje moeten wachten, maar goed. Ik heb 25% "verlies" momenteel, al ben ik niet van plan om te verkopen. Ik vind het vooral interessant en spannend wat er nu gebeurd.
Dat is een fijne grondhouding. Succes!

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:14 schreef Soldier2000 het volgende:
Nu zie ik mezelf als een perfect voorbeeld van hoog kopen (2007), laag verkopen (2008), en weer hoog terugkopen (2019).
Oef, dat is ook geen benijdenswaardige positie. Al werd Louis Vuitton (LVMH) gisteren op IEX nog wel getipt als recessie-proof. Nu ja, voor wat dat waard is.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:25 schreef Sunri5e het volgende:
Het is jammer dat de winst is verdwenen maar ik ben feitelijk niet echt wat verloren. Ik ga ook niet verkopen maar ik blijf gewoon maandelijks inleggen. Mijn beleggingshorizon is zo'n 25 jaar.
Echt verlies neem je inderdaad pas op het moment dat je verkoopt. Tot die tijd kan het nog goed komen (of verder mis gaan). Maar zo te lezen ben je goed bezig. Ik heb altijd begrepen dat zelfs als je was begonnen toen de AEX op 700+ stond en maandelijks stug hetzelfde bedrag had ingelegd, je winst zou hebben. Succes!
pi_191997695
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:30 schreef Daboman het volgende:
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om m'n inkomen, ik ben vlak voordat deze ellende begon mijn baan kwijtgeraakt en bij het solliciteren zit het me veel meer in de weg. Normaal vind ik vrij snel wel weer een nieuwe baan maar nu zou het wel s langer kunnen gaan duren.
Ik heb vanochtend al op heel veel posters gereageerd, maar jouw bijdrage aan dit topic wil ik niet onbeantwoord laten. Wat ontzettend naar voor je! De bijdragen van jou en @janzjanz laten goed zien hoe relatief eigenlijk datgene is waar ik mij zo druk over maak de laatste dagen. Ik wens je heel veel succes bij het vinden van nieuw werk!
pi_191997735
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 07:06 schreef Groepfunder het volgende:

Tip, als je niet tegen de spanning kan, deinstalleer de apps en maak een email filter aan die de mailtjes met de dalingen automatisch weg gooit. Ik heb een ruime 25% van mijn portefeuille zien verdampen, daargelaten dat het onzeker is wat er met mijn P2P lending portefeuille zal gebeuren.

Om de aandelen maak ik mij verre van zorgen. Er is altijd een cyclus waarbij frequent inleggen zorgt voor een uitmiddeling van het resultaat. Als mensen straks weer werken zal de beurs waarschijnlijk gewoon weer gaan stijgen. Joh ik heb aan mijn strategie eigenlijk nog niets aangepast behalve dat ik nog een potje overtollig vermogen heb en ik deze binnenkort toch echt ergens in ga leegstorten.

De AEX staat nog altijd 8 punten boven het slot van 2014. Niet dat ik wil zeggen dat je nu niet in een veel gunstigere positie voor de VRH bent beland, maar dat je in een lange termijnsproces zit :)
pi_191999640
9 procent in de min op dit moment, dat valt nog best mee. Belegd in Robeco Offensief, Neutraal en Defensief. Met name defensief ondervind weinig daling, wat ook logisch is.

Beurzen staan in de plus en ook BTC lijkt de bodem even bereikt te hebben. Benieuwd hoe we het weekend in gaan, hopelijk met een kleine plus. Komt ook steeds meer goed nieuws uit China (fabrieken starten goed op, boven verwachting lees ik zelfs), dus mooi om het weekend te gebruiken om de boel wat te herpakken.

Maar het staat of valt natuurlijk met hoe de Corona zich in Nederland ontwikkelt de komende 7 a 8 dagen.
pi_192002907
Je kunt nu beter investeren in bitcoin en aandelen want alle bange mensen kiezen eieren voor hun geld. Straks als het over een maand weer aantrekt is alles weer normaal. In de zomer schijnt Corona niet erg besmettelijk te zijn. Over 2-3 weken zal bitcoin en de meeste aandelen het dieptepunt bereiken. Dan trek ik de trigger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')