abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191962629
Ik ben rond 2010 gestart met beleggen. Aanvankelijk met een klein bedrag. Dat bedrag werd steeds groter (omdat ik bijstortte), maar nog steeds alleen met geld dat ik kon missen. De daling bij de Brexit deed mij niets. Ik zag het als een mooie aankoopkans. Twee weken geleden had ik over het Corona-virus hetzelfde gevoel, maar mijn gevoel verandert. In een maand tijd ben ik 20% van mijn belegd vermogen 'kwijtgeraakt'. Bijna alle posities staan inmiddels (vuur)rood. Als ik nu naar mijn portefeuille kijk, dan zie ik één aandeel op > -50%, drie aandelen op > -40%, 3 aandelen op > -30% en maarliefst 7 aandelen op > -20%. Ik voel een enorme drang om te gaan middelen om zo de kostprijs omlaag te krijgen. Bij een beleggingsfonds of ETF is dat (denk ik) een prima idee, maar bij losse aandelen eigenlijk niet. Zo zeggen ook de experts. Bovendien is mijn cash-positie daarvoor niet toereikend. Maar ik voel ook iets anders: misselijkheid. Letterlijk.

Vanwaar dit draadje? Ik ben niet zozeer op zoek naar advies. Mijn portefeuille is opgebouwd rond het thema 'inkomen genereren'. Dat doet mijn portefeuille nog steeds. Deze daling zou mij dus niets moeten doen. Bovendien beleg ik LT en hoef ik - ook als ik alles zou verliezen - geen boterham minder te eten. Toch beïnvloeden de (voorlopige) resultaten van mijn portefeuille mijn gevoel en nachtrust op dit moment meer dan mij lief is. Hopelijk went dat. Maar ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Misschien willen anderen ook wel hun ervaring(en) delen.
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:24:10 #2
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_191962670
Aandelen koop je voor de lange termijn. Als je vaker dan 1x per maand de koersen loopt te controleren is beleggen in aandelen misschien niet de meeste geschikte vorm voor jou...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:25:31 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_191962703
Gewoon een paar jaar niet meer omkijken naar je aandelen en net na het dieptepunt bijkopen. Komt wel goed.
Mijn hele portefeuille is risicovol belegd. Ben 40% kwijt. Serieus veel geld, maar het komt echt wel weer goed. Gewoon geduld hebben
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_191962722
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:24 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aandelen koop je voor de lange termijn. Als je vaker dan 1x per maand de koersen loopt te controleren is beleggen in aandelen misschien niet de meeste geschikte vorm voor jou...
Ik heb het jaren volgehouden om minder dan één keer per maand bij mijn broker in te loggen om naar de portefeuillte te kijken. De laatste weken daarentegen ....

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:25 schreef Tinkepink het volgende:
Gewoon een paar jaar niet meer omkijken naar je aandelen en net na het dieptepunt bijkopen. Komt wel goed.
Mijn hele portefeuille is risicovol belegd. Ben 40% kwijt. Serieus veel geld, maar het komt echt wel weer goed. Gewoon geduld hebben
Hoe voel jij je eronder? Rationeel kun je goede argumenten hebben om je niet druk te maken, maar dat wil niet zeggen dat het je ook lukt om rustig te blijven.

En is het risico dat je genomen hebt ook het risico dat je voor ogen stond toen je begon? (Ik heb mij daar bijvoorbeeld mogelijk toch in verkeken)

[ Bericht 83% gewijzigd door Groepfunder op 11-03-2020 17:31:58 ]
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:29:47 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191962818
Geen goed gevoel.
Maar ik beleg niet met gevoel, maar met mijn verstand.
pi_191962860
quote:
Heb je zijn verhaal ook gelezen?
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:39:37 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_191963087
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:26 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik heb het jaren volgehouden om minder dan één keer per maand bij mijn broker in te loggen om naar de portefeuillte te kijken. De laatste weken daarentegen ....
[..]

Hoe voel jij je eronder? Rationeel kun je goede argumenten hebben om je niet druk te maken, maar dat wil niet zeggen dat het je ook lukt om rustig te blijven.

En is het risico dat je genomen hebt ook het risico dat je voor ogen stond toen je begon? (Ik heb mij daar bijvoorbeeld mogelijk toch in verkeken)
Ja. Ik maak me niet druk (baal wel natuurlijk. Had willen verkopen in januari, maar was te lui). Man en ik hebben (hadden 😢) 25% van ons vrij beschikbare geld in aandelen zitten. Er is nog genoeg spaargeld over, dus voorlopig kunnen we dip gewoon uitzitten. En natuurlijk wist ik dat dit kon gebeuren. Veel rendement = hoog risico. Dus ook de kans alles kwijt te raken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:12:09 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_191963832
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:31 schreef GX3 het volgende:

[..]

Heb je zijn verhaal ook gelezen?
Ja. Daarom ook mijn opmerking.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_191963845
Voelt een beetje alsof je de trein hebt gemist. Je kan dan een taxi nemen (boel verkopen) maar dan kom aan als het feestje al afgelopen is.

Gewoon naar huis gaan en wachten op het volgende feest. Als de boel weer hoog staat.
.
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:25:09 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_191964045
Hoe is de koers tov je aankoopbedragen?

Enige wat je nu kan doen is uitzitten.

Of ze gaan weer omhoog, ooit. Of er onstaat een situatie dat we weer met schelpen en kralen gaan ruilen ... En dan is je geld toch nutteloos.

Als je het geld nu niet direct nodig hebt, laten staan dus imho.
Dum de dum
pi_191964198
Als je in 2010 bent begonnen heb je een prachtige tijd meegemaakt. Crises zijn er altijd. Je zegt dat je op KT geen risico loopt of cashbehoefte hebt. Dan vooral blijven zitten. Als je al had willen uitstappen, had je dat voor -25% moeten doen en niet erna.

Er is geen garantie dat Corona nog ergere schommelingen kan veroorzaken, maar als je niet bang hoeft te zijn voor natte voeten op korte termijn, waarom ben je dat dan toch wel?
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:38:57 #12
189961 ex
aperture science
pi_191964344
Ach, een deel van mijn salaris zit in RSU's. Deze hele zooi heeft dus direct invloed op 2 dingen voor mij:

1. Mijn huidige geveste RSU's (waar ik een deel van niet heb verkocht)
2. Mijn aankomende RSU's van dit jaar

Beide zijn (uiteraard) minder waard geworden maar:

1. Ik heb het geld niet nodig, dus ik verkoop het niet, daarnaast gaat ons bedrijf het sowieso wel overleven (en uit eindelijk misschien wel profiteren.. Iets met pakketjes bij mensen thuis krijgen vanuit een 'alles winkel' wat handig is tijdens een isolatie).

2. Ik heb genoeg eruit gehaald en opnieuw belegd, dus het risico is gespreid

3. Mijn salaris 'daling' is zuur maar, eigenlijk verdiende ik door de goede koers structureel te veel geld de afgelopen 3 jaar en was ik me hier ook zeer bewust van, daarnaast is mijn basis salaris prima dus mij hoor je niet echt klagen.

Ik maak me er nog niet echt super druk om.. Ons aandeel blijft het ok doen (in totaal 300 dollar gedaald per stuk over de laatste 3 weken) en ik denk dat het wel weer goed komt.

Daarnaast is het ook weer zo dat mocht het ECHT heel erg dalen, ik extra aandelen (of basis salaris) ga krijgen om de pijn te drukken.. dus dit kan zomaar ook heel positief uitpakken over zeg maar, 10 jaar.

Maar het houd me wel bezig hoor, ik kijk er ook vaak naar, het is het gesprek van de dag bij ons en waarschijnlijk moet ik binnenkort verplicht thuis werken voor een paar weken.
The cake is a lie!
pi_191965237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Hoe is de koers tov je aankoopbedragen?
(...)
Als je het geld nu niet direct nodig hebt, laten staan dus imho.
Dat zijn de individuele percentages die ik in de OP heb genoemd. Ik heb weliswaar een lange periode meegedaan, maar het grootste deel van mijn portefeuille is in een recenter verleden aangeschaft en daarbij heb ik m.n. sectoren gekozen die vorig jaar achterbleven en waarin nu harde klappen vallen. Tel ik het dividend dat ik in de afgelopen 10 jaar heb ontvangen bij de koersverliezen op, dan heb ik imho nog gewoon een positief rendement. Maar in dit tempo gaat die vlieger volgende week al niet meer op.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:31 schreef FrituurVetPet het volgende:
Er is geen garantie dat Corona nog ergere schommelingen kan veroorzaken, maar als je niet bang hoeft te zijn voor natte voeten op korte termijn, waarom ben je dat dan toch wel?
Goede vraag! Ik denk dat er twee dingen spelen. Ten eerste de heftigheid van de koersdalingen. Die zijn gemeen fel, waardoor ik eigenlijk geen tijd heb om aan de nieuwe werkelijkheid te wennen. Misschien herkennen anderen dat ook wel. En ten tweede maakt deze daling mij ervan bewust welk extra risico ik heb genomen door van mijn oorspronkelijke beleggingsstrategie af te wijken. Dat was - zeg ik met de kennis van nu - niet verstandig van me.
pi_191965258
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:38 schreef ex het volgende:
Maar het houd me wel bezig hoor, ik kijk er ook vaak naar, het is het gesprek van de dag bij ons en waarschijnlijk moet ik binnenkort verplicht thuis werken voor een paar weken.
Het is fijn dat jij in zo'n gunstige situatie zit. Waarmee ik vooral bedoel: dat je op tijd bent gaan spreiden en zelfs door jouw werkgever wordt gecompenseerd bij extreme koersdalingen. En ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die (onbewust) toch bezig is met de koersdalingen.

Ik ben niet van plan om nu te gaan verkopen. Wel denk ik dat ik twee dingen onder ogen moet zien:
1. Mijn portefeuille was risicovoller dan ik dacht.
2. Het risico van mijn portefeuille was groter dan ik (nu) prettig vind.
In zoverre heeft @bug_me_not2 een punt. En dat verwijt ik mezelf. Als ik niet van mijn beleggingsstrategie was afgeweken, dan was het probleem veel kleiner geweest.
pi_191965392
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:21 schreef Groepfunder het volgende:
Toch beïnvloeden de (voorlopige) resultaten van mijn portefeuille mijn gevoel en nachtrust op dit moment meer dan mij lief is. Hopelijk went dat. Maar ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Misschien willen anderen ook wel hun ervaring(en) delen.
Mij bekruipt het gevoel…voor de derde keer genaaid: eerst bij het uiteenspatten van de .com hausse, toen de financiële crisis en nu corona.

Ik heb flink wat verkocht, maar sta nu toch ook in de min.

Aan de andere kant, wat jij ook beschrijft: inkomen genereren. Gezien de snelle daling, verwacht ik ook snel herstel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 11 maart 2020 @ 20:11:40 #16
189961 ex
aperture science
pi_191966230
Ja het scheelt dat ik 'op tijd' wat geld er uit heb gehaald en dat heb geparkeerd. Op zich heb ik er vrede mee als de rest verdampt (ter illustratie: 50k staat opzei, en 50k zit in de markt voor 2020 en ja, dat is de koers van vandaag).

Ik ga het wel merken.. Ik kan er toch niks aan doen dus vind het zonde om me er heel druk over te maken verder. Misschien wat strategie aanpassen (RSU's helemaal niet verkopen, langer vast houden tot 2025+ etc) en me wat meer focussen op maand salaris sparen ipv investeren (dat was tot nu toe de strategie).

Aan de andere kant.. this too shall pass
The cake is a lie!
pi_191971620
Ik ben ook behoorlijke maandlonen verloren afgelopen periode. Vervelend, volgende maand beter 😅 ik zie het werkelijk enkel als getalletjes op m'n beeldscherm, niet meer niet minder. Het geld voelt voor mij uitgegeven op het moment dat het m'n bankrekening verlaat
pi_191971674
Verdiep je in "trading psychology". Er is veel over geschreven en het is goed om je hierin te verdiepen. Het beschermt je tegen irrationele gedrag en helpt je om je eigen gedachtegang beter te begrijpen.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_191985362
Ik ben 2 weken geleden flink ingestapt, nadat de koersen 5% waren gezakt, dat leek mij al een goed instapmoment..
Ik voel mij behoorlijk dom nu. Ik word er een beetje verdrietig van.
Maar aan de andere kant denk ik ook, ik had het geld ook jaren op een spaarrekening kunnen laten staan, had ik ook verlies. Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
pi_191986254
quote:
15s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:22 schreef Aniek_ het volgende:
Ik ben 2 weken geleden flink ingestapt, nadat de koersen 5% waren gezakt, dat leek mij al een goed instapmoment..
Maar aan de andere kant denk ik ook, ik had het geld ook jaren op een spaarrekening kunnen laten staan, had ik ook verlies. Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
Herkenbaar, ben eind vorig jaar begonnen met beleggen, en heb nu sinds de weg naar beneden al 2 keer bij gekocht, en voel me ook elke keer dom als de koersen dan een dag later nog lager staan..
pi_191986330
ik heb vorige week flink wat obligaties verkocht en aandelen gekocht... beetje jammer, maar goed niks aan te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191986342
Behoorlijk wat verloren de aflopen 2 weken (meerdere maandlonen), maar aan de andere kant heb ik gelukkig maar iets van 30% in aandelen zitten en 70% in spaargeld. Misschien is het over een paar maanden weer voor een groot gedeelte herstelt, misschien is het dan nog veel erger dan nu. In dat laatste geval koop ik gewoon weer bij. Het is niet dat ik het geld binnenkort nodig heb, plus op de lange termijn komt het allemaal wel weer goed :)
pi_191988037
In het begint van dit jaar had ik al mijn aandelen verkocht. Mijn vrienden hetzelfde geadviseerd. De heren wisten het beter.
pi_191988307
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 18:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Behoorlijk wat verloren de aflopen 2 weken (meerdere maandlonen), maar aan de andere kant heb ik gelukkig maar iets van 30% in aandelen zitten en 70% in spaargeld. Misschien is het over een paar maanden weer voor een groot gedeelte herstelt, misschien is het dan nog veel erger dan nu. In dat laatste geval koop ik gewoon weer bij. Het is niet dat ik het geld binnenkort nodig heb, plus op de lange termijn komt het allemaal wel weer goed :)
Dat denk ik ook, maar de vraag is wel of sommige bedrijven (vooral kleinere) niet failliet gaan.
Een KLM krijgt het waarschijnlijk wel heel zwaar, maar ik denk dat ze wel geholpen worden.
pi_191988334
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:56 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Herkenbaar, ben eind vorig jaar begonnen met beleggen, en heb nu sinds de weg naar beneden al 2 keer bij gekocht, en voel me ook elke keer dom als de koersen dan een dag later nog lager staan..
Precies dat, zelfde timing ook.
Was zo klaar met 0% spaarrente... gelukkig alleen geld ingelegd wat ik kan missen, maar voelt weer als hele erge pech om zo de boot te missen :{
pi_191988357
quote:
Dat heb ik dus steeds met crypto.
Daarom twijfel ik om nu hier in te stappen.. maar ik denk/hoop dat je hier meer zekerheid op de lange termijn
pi_191988384
Ben van de ¤5000 inleg inmiddels -¤500 bij Robeco. Heftig, en moeilijk maar hoop dat het weer beter gaat worden.
pi_191988543
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:28 schreef Newone82 het volgende:
Ben van de ¤5000 inleg inmiddels -¤500 bij Robeco. Heftig, en moeilijk maar hoop dat het weer beter gaat worden.
Het zit je hoog he?

Maar boeien, gewoon wachten. Loopt straks weer hard in, economie is relatief gezond. Het is niet een crisis zoals 2008 met zeer rotte hypotheken.
pi_191988639
Van mijn longposities staan er drie rond de -50%, 1 rond de 0, 1 + 20%.

Ik vind dit soort tijden juist enorm interessant om mee te maken. Ratio en sentiment die met elkaar worstelen en de laatste die altijd wint. Algoritmes die helemaal niets snappen van de huidige situatie. Kansen die kansen zijn of toch juist helemaal niet.

Als je dit soort verliezen niet kan slikken zonder al teveel emotie, dan had je ook niet moeten beleggen. Alhoewel ik moet zeggen dat ik 2000 (aan de zijlijn) en 2008 heb meegemaakt en dit toch - althans in mijn beleving - veel heftigere bewegingen zijn dan toen, terwijl met name die laatste situatie systematisch toch veel meer precair was dan deze.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_191988642
Mijn gevoel zegt niet zoveel. Ik blijf inleggen, zoals ik altijd al doe. Over 25 jaar oid komt er pas een moment dat ik misschien tot verkoop overga.
pi_191988717
Ik voel me er prima bij. Werk nu in de vermogensbeheersector, dus ik vind het bijzonder interessant om dit van dichtbij mee te maken.
Verder ga ik weer vrolijk bijkopen zodra deze storm weer wat gaat liggen. MSCI Healthcare kan nog wel eens hard gaan de komende tijd... ;)
  donderdag 12 maart 2020 @ 19:45:55 #32
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191988767
Welke aandelen. -O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 12 maart 2020 @ 20:03:27 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191989159
Dude, ik ken het gevoel (van vroeger) :)

Dit is een aspect van beleggen en speculeren waarvan je moet ontdekken of je dat trekt of niet. Het gaat niet alleen maar om risico en rendement, waar je rationeel naar kunt kijken, maar ook in hoeverre dit soort situaties je plezier van leven beïnvloeden. Het gaat niet alleen maar om monetaire winst / verlies. Uiteindelijk probeer je de kwaliteit van je leven te optimaliseren en geld is maar één aspect daarvan. Je moet zelf afwegen of dit het waard is of niet.

Vaak ontdek je pas hoe zoiets je raakt als je er middenin zit. Ook al had je van tevoren een rationele afweging gemaakt en hier rekening mee gehouden, toch kun je er letterlijk ziek van worden. De reden daarvoor is dat de reactie die je voelt loopt via het limbische systeem van je hersenen. Dit is een primitief, zeg maar dierlijk deel van je hersenen dat o.a. dient voor survival. Dit is heel moeilijk te overrulen met rationaliteit.

Stel je eens voor dat iemand een emmer vol slangen over je hoofd uitgiet. Zelfs als je weet dat die slangen niet giftig zijn, toch is het bijna onmogelijk om geen angstreflex te hebben. Dat limbische systeem is namelijk sterker. Het is een hard-wired overlevingsinstinct.

Geen enkel rationeel argument zal je helpen om je veel beter te voelen. Maar zoals je zelf al schreef vraag je ook niet om advies maar vraagt je af of anderen dat ook zo voelen. Het antwoord is dus ja, en misschien is nu ook duidelijk waarom. Zeker vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik exact weet wat jij voelt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_191989186
Mijn pensioenpotje staat nog 10,84% in de plus, Individuele aandelen 20% rood.
Ik zit er niet echt mee, heb daarnaast nog genoeg cash om komende maanden extra bij te kopen.

Baal wel dat vakanties niet door dreigen te gaan, die zijn wat dat betreft niet in geld uit te drukken.

Ik stond trouwens met mijn appartement in 2011 zo'n 30k "onder water", daar voelde ik vrij weinig van eigenlijk.

[ Bericht 21% gewijzigd door Sport_Life op 12-03-2020 20:13:58 ]
pi_191989455
Om een idee te hebben, gaat dit om 10k, 100k, 500k, een miljoen in aandelen?
Dat maakt het leed wat voelbaarder voor de gemiddelde kantoorslaaf die hier hard voor moet werken.
40% op 10k is natuurlijk een lachtertje dus alleen percentages zeggen mij niet zoveel.
pindazakje
  donderdag 12 maart 2020 @ 20:16:50 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191989506
Even rationeel gezien: De huidige volatiliteit zou je niet van je stuk mogen brengen. Dit is gewoon een run of the mill correctie zoals the new normal is in de wereld van door centrale banken gedreven bubbles.

De afgelopen 20 jaar hebben we al twee keer een 50%+ marktcorrectie gezien op indexbasis, waarbij individuele aandelen vaak 90%+ verloren. Gemiddeld eens in de tien jaar dus.

Maar zoals ik al schreef: als het dan ook daadwerkelijk gebeurt, ook al was het niet onverwacht, dan geeft dat toch meer stress dan je had gedacht dat je zou hebben.
Mijn reisverslagen
pi_191990152
Ik ben in februari begonnen. Ik had een maandje moeten wachten, maar goed. Ik heb 25% "verlies" momenteel, al ben ik niet van plan om te verkopen. Ik vind het vooral interessant en spannend wat er nu gebeurd.
De crisis van 2008 heb ik bewust meegemaakt, maar niet dat ik toen belegde. Wat ik nu zie is dat we moeten wachten tot de virus minder is, of dat iedereen het heeft in mindere maten en dus vele weerstand opbouwt. Dat moment is het keerpunt gok ik. Ik vermoed ergens in de zomer dat het iets opklaart, maar in de winter weer soort van terugkomt in mindere maten. Volgend jaar zal deze virus nog niet helemaal weg zijn denk ik.

Gewoon wachten dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door Qunix op 12-03-2020 22:03:01 ]
pi_191990342
quote:
Och zolang je maar niet teveel transacties doet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191990426
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:40 schreef Nadinarama het volgende:
Ik blijf inleggen
Tampons zijn toch fijner?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_191990483
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:03 schreef SeLang het volgende:
Vaak ontdek je pas hoe zoiets je raakt als je er middenin zit. Ook al had je van tevoren een rationele afweging gemaakt en hier rekening mee gehouden, toch kun je er letterlijk ziek van worden. De reden daarvoor is dat de reactie die je voelt loopt via het limbische systeem van je hersenen. Dit is een primitief, zeg maar dierlijk deel van je hersenen dat o.a. dient voor survival. Dit is heel moeilijk te overrulen met rationaliteit.
Hmm, heb toch de indruk dat het allemaal steeds minder wordt hoor.
pi_191990885
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:04 schreef Sport_Life het volgende:
Mijn pensioenpotje staat nog 10,84% in de plus, Individuele aandelen 20% rood.
Ik zit er niet echt mee, heb daarnaast nog genoeg cash om komende maanden extra bij te kopen.

Baal wel dat vakanties niet door dreigen te gaan, die zijn wat dat betreft niet in geld uit te drukken.

Ik stond trouwens met mijn appartement in 2011 zo'n 30k "onder water", daar voelde ik vrij weinig van eigenlijk.
Ik verwacht zelfs een keer 100-150k rood te staan met mijn huis eigenlijk. Maarja, die 100k heb je er na 10 jaar uit met deze hypotheek rentes.
pi_191990991
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik verwacht zelfs een keer 100-150k rood te staan met mijn huis eigenlijk. Maarja, die 100k heb je er na 10 jaar uit met deze hypotheek rentes.
Ik sta nu zo'n 360k in de plus met onze woning, dus maak me daar weinig zorgen over. Hoef komende 10 jaar ook niet te verhuizen.
pi_191991022
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:07 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik sta nu zo'n 360k in de plus met onze woning, dus maak me daar weinig zorgen over. Hoef komende 10 jaar ook niet te verhuizen.
En hoeveel % in de plus?
pi_191991118
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

En hoeveel % in de plus?
De woning is zo'n 700k waard. Dan weet je ook de hypotheek ;). VON gekocht paar jaar terug en destijds ons oude stadsappartement lang aangehouden.
pi_191991159
Leuk topic.

In 2007 ben ik al student begonnen met beleggen in ING, Aegon en Saab. In 2008 de hele rits met 40% verlies verkocht. Doel was lager inkopen, niet gelukt en daarmee vertrouwen in mijn eigen belegger skills kwijt geraakt.

11 jaar later toch weer begonnen met beleggen, kleinschalig in ING. Dat ging goed dus porto in ING flink uitgebreid. Daarna mijn porto verder gaan opbouwen met ETF's en nu lozer aandelen zoals Shell, Disney, Louis Vuitton etc.
In de laatste 11 jaar heb ik flink wat spaargeld opgebouwd en heb ik ook geen huis gekocht. Dus ik ben in 2019 zo slim geweest om echt een flink deel van mijn spaargeld in aandelen te beleggen. Waarom ook niet, alles bleef maar stijgen :+

In januari 2020 nam ik de beslissing om mijn porto na januari 2020 af te gaan bouwen. De harde stijging in 2019 voelde niet goed meer + ik wilde van mijn bankaandelen af. Januari is statistisch gezien een groei maand en daar wilde ik nog wat van meepikken. In februari uiteindelijk 8% verkocht en toen begon het te dalen en ben ik gestopt met verkopen.....

Nu zie ik mezelf als een perfect voorbeeld van hoog kopen (2007), laag verkopen (2008), en weer hoog terugkopen (2019).

Mijn beleggingsportefeuille staat zwaar in het rood, mijn ING's gaan richting de -50% en ik heb 2 weken geleden mijn Turbo shorts verkocht.

Met andere woorden je bent niet de enige.
BlaBlaBla
pi_191991236
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:12 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

De woning is zo'n 700k waard. Dan weet je ook de hypotheek ;). VON gekocht paar jaar terug en destijds ons oude stadsappartement lang aangehouden.
Ah lekker joh, en 1% rente betalen?
pi_191991302
Het is afgelopen jaren flink gestegen en nu verdwijnt het als sneeuw voor de zon

Maar tijdens de vorige crisis toen de AEX rond de 200 stond getwijfeld om voor het eerst in aandelen te stappen. Op dat moment niet gedaan want alles zou nog verder kapot gaan. Dat gebeurde natuurlijk nooit

Moraal van het verhaal. Komt wel weer goed
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_191991310
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ah lekker joh, en 1% rente betalen?
En de helft aflossingsvrij :P. (oude regeling).

Mn zusje lachte me destijds (2011) nog hard uit toen ik dat appartement kocht. Volgens haar zou ik dat nooit kwijtraken. ;)
Overigens dachten meer mensen zo.
pi_191991342
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:21 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

En de helft aflossingsvrij :P. (oude regeling)
Je kan hem beter in een nieuwe regeling stoppen denk, maar weet niet of dat wel gaat... Maar box 3 aftrek is nu hoger dan box 1.
  donderdag 12 maart 2020 @ 21:25:52 #50
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_191991408
Ik beleg sinds 2,5 jaar ongeveer in VTI, VXUS en VWRL. Sinds gister sta ik voor het eerst in de min. Ik slaap er niet slechter door. Het is jammer dat de winst is verdwenen maar ik ben feitelijk niet echt wat verloren. Ik ga ook niet verkopen maar ik blijf gewoon maandelijks inleggen. Mijn beleggingshorizon is zo'n 25 jaar.
  donderdag 12 maart 2020 @ 21:26:39 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191991425
Er is overigens een klassiek topic:
R&P / Veel geld verloren.
Mijn reisverslagen
pi_191991497
Dat waren wel cowboytijden. Herken het wel. Heb er in die tijd ook wel een paar 1000 verbrand
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:26 schreef SeLang het volgende:
Er is overigens een klassiek topic:
R&P / Veel geld verloren.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 12 maart 2020 @ 22:28:33 #53
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_191992963
Toekomstige winsten worden geboekt in deze tijden, mijn portefeuille is enorm liquide en koop langzaam bij op de weg naar beneden (kan toch de bodem niet bepalen). S&P Global en Novo Nordisk stonden al een tijdje op het lijstje dus maar toegevoegd. Heb wel hedges met futures aan gebracht tegen mijn geschreven puts, die doen het uitstekend terwijl de tijdswaarde er uitlopen. De snelheid van de correctie is wel absurd. Sneller dan ooit.

Heb begin van het jaar al wel wat zooi eruit gegooid en meer low vol er ingestopt (Arcelor, Shell en Cineworld bijvoorbeeld eruit gegooid). Overigens verwacht ik dat bepaalde bedrijven in mijn portefeuille het juist goed doen in deze tijden zoals Brookfield Asset Mangement en Euronext (Volumes zijn insane).

Voor mij mag het wel verder naar beneden, maar het tempo mag wel vertragen. Bijvoorbeeld 2 procent per maand tot het einde van het jaar ofzo.
The more debt, the better
pi_191993513
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Precies dat, zelfde timing ook.
Was zo klaar met 0% spaarrente... gelukkig alleen geld ingelegd wat ik kan missen, maar voelt weer als hele erge pech om zo de boot te missen :{
Ja inderdaad.. maar goed, ik blijf maar gewoon tegen mezelf zeggen dat t over de lange termijn wel weer goed komt, want dat komt het ook wel.

Maar blijft zuur natuurlijk
  donderdag 12 maart 2020 @ 22:59:30 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_191993805
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:26 schreef Piles het volgende:

Het is sowieso misdadig beleid van centrale banken om een decennium lang rente onder inflatieniveau te houden en mensen bijna te dwingen om aan zo'n bubble mee te doen, terwijl ze helemaal geen beleggers zijn die in staat zijn om de risico's daarvan te dragen.

Commerciële banken hebben wel een zorgplicht en worden aangeklaagd als ze die niet naleven, maar voor de centrale banken is het kennelijk okee om spaarders tot wanhoop te drijven en ze dus min of meer in instrumenten te "dwingen" die niet geschikt voor ze zijn.
Mijn reisverslagen
pi_191994247
Ik ben in 1985 begonnen en steeds regelmatig geld ingelegd. Gedurende de jaren een aantal flinke dips gehad (volgens mij in 2000 en in 2008 ) waarbij de portefeuille naar -20 % en -30% ging . In 2000 ben ik gestart met het verkopen van de aandelen in kleinere fondsen en bedrijfjes. En die bedragen in EFT , trackerfondsen gestopt.Twee weken gelden heb ik alle aandelen verkocht. Ik ga binnenkort met pensioen en vond de beurs redelijk hoog staan (vorig jaar 25% rendement gehad). Het leek me een mooi moment om alles liquide te maken in het vooruitzicht op mijn pensioen. Achteraf een lucky timing... En : beleggen is lange termijn geld wegzetten voor later als je het wilt gaan verteren als je minder wilt werken. Een van mijn goede vrienden heeft 6 weken geleden gehoord dat hij een kwaadaardige tumor aan zijn galwegen had. Vergevorderd stadium, inoperabel. Dan besef je waarom je ooit met beleggen bent begonnen en waarvoor je leeft.
pi_191994552
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 00:08 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ben ook behoorlijke maandlonen verloren afgelopen periode. Vervelend, volgende maand beter 😅 ik zie het werkelijk enkel als getalletjes op m'n beeldscherm, niet meer niet minder. Het geld voelt voor mij uitgegeven op het moment dat het m'n bankrekening verlaat
Precies dit dus. Er is pas cash impact als je koopt/verkoopt. De tussenliggende standen zijn niet relevant.
Play hard, go pro.
pi_191994609
Ik begon ergens rond 2014. Gewoon geld ingelegd dat ik kon missen en ik had zo m'n redenen om aan te nemen dat het een goed instapmoment was. Desalniettemin heb ik niet meer ingelegd dan ik kon missen en met een horizon van minimaal 5 jaar.

Intussen is de waarde van m'n portefeuille al meerdere keren met pak m beet 7% onderuit gegaan in enkele maanden tijd en nu met het corona virus ook weer. Dan haal ik m'n schouders op. Meestal herstelt de schade zich gewoon. Als ik de beginwaarde vergelijk met de huidige waarde heb ik nog altijd zo'n 25% winst.

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om m'n inkomen, ik ben vlak voordat deze ellende begon mijn baan kwijtgeraakt en bij het solliciteren zit het me veel meer in de weg. Normaal vind ik vrij snel wel weer een nieuwe baan maar nu zou het wel s langer kunnen gaan duren.
pi_191994648
Zit op -22% en maak me totaal niet druk.
Ik beleg voor lange termijn maar kijk wel dagelijks naar de koersen.
Waarom? Om te leren van gedrag van beleggers. Waarom dalen/stijgen mijn koersen en om in de gaten houden wanneer er een koop of soms verkoopmoment is.

Een verkoopmoment is voor mij niet een flinke daling in de koers, maar een verandering in de organisatie waarbij ik de algehele toekomst van het bedrijf niet rooskleurig in zie.
Of wat ook wel eens gebeurd. Een te hoge waardering van een bedrijf die ik niet reëel acht. Dan neem ik mijn winst.

Lange termijn beleggen hoeft wat mij betreft dus niet te betekenen dat je niet bezig bent met de huidige koersen. Maar je moet er natuurlijk niet slecht van slapen.

Huidige koersdalingen zijn een perfect moment om langzaam aan wat bij te kopen. Kopen op de bodem gaat nooit lukken maar wekelijks een beetje kan natuurlijk wel. En herstel van een aantal bedrijven kan potentieel erg lang gaan duren, dus ik koop alleen bedrijven die afgestraft zijn zonder dat ze naar waarschijnlijkheid lange termijn last hebben van corona gebeuren.
Want per saldo zijn bijna alle aandelen flink gedaald. Ook van bedrijven waar er weinig aan de hand is.
Eerst denken, dan typen
pi_191995031
Gelukkig is m'n rollie wel waardevast
Play hard, go pro.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 00:08:38 #61
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_191995320
De afgelopen 5 jaar geïnvesteerd in passieve fondsen en trackers. Nooit in individuele aandelen, ook altijd alleen in fondsen die dividend uitkeren.

Overall gezien sta ik nog iets in de plus. Met dividend opbrengsten erbij sta ik nog dik in de plus. Medio 2019 nog verder geïnvesteerd in goud, dat staat ook nog dik in de plus.

Enige fout die ik gemaakt heb was niet verkopen in januari en dinsdag bijkopen omdat de eerste klap al geweest zou zijn....

Moraal van het verhaal: spreid je kansen.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 03:14:05 #62
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_191996674
Door eerdere (kleinere) verliezen in het verleden was ik al groot en deels gestopt met beleggen en genezen. Het voelt voor mij gewoon teveel als gokken, plus de grote jongens manipuleren de koers. Ik had alleen nog een plukje KPN aandelen maar die kun je inmiddels bijna opheffen :') -78%

Ik ken mensen die tienduizenden euro's hebben verloren de afgelopen week. Je moet het maar kunnen.

Het is overigens wel aanlokkelijk geworden om in te stappen binnenkort :P
  vrijdag 13 maart 2020 @ 05:22:43 #63
189961 ex
aperture science
pi_191997141
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 03:14 schreef RamboDirk het volgende:
Door eerdere (kleinere) verliezen in het verleden was ik al groot en deels gestopt met beleggen en genezen. Het voelt voor mij gewoon teveel als gokken, plus de grote jongens manipuleren de koers. Ik had alleen nog een plukje KPN aandelen maar die kun je inmiddels bijna opheffen :') -78%

Ik ken mensen die tienduizenden euro's hebben verloren de afgelopen week. Je moet het maar kunnen.

Het is overigens wel aanlokkelijk geworden om in te stappen binnenkort :P
Mijn RSU portfolio is van 210k naar 155k gegaan (voor de aankomende 2 jaar).
Ik mag er nog niks van verkopen want ze vesten over de komende maanden.

Ik lig er nog steeds niet wakker van. Komt wel weer goed maar, vanaf vandaag wel verplicht thuiswerken ook hier haha. Ik ga er maar gewoon niet maar naar kijken de rest van het jaar.
The cake is a lie!
pi_191997640
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 00:11 schreef Tim86 het volgende:
Verdiep je in "trading psychology". Er is veel over geschreven en het is goed om je hierin te verdiepen. Het beschermt je tegen irrationele gedrag en helpt je om je eigen gedachtegang beter te begrijpen.
Is er een boek dat jij in het bijzonder aanraadt?

quote:
Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
Helemaal waar. De spaarrente was de afgelopen jaren zodanig laag dat Nederlanders, nog los van de vermogensrendementsheffing, de afgelopen jaren ieder jaar op hun spaargeld zijn ingeteerd. Zij (lees: jij en ik) konden er ieder jaar minder voor kopen. Dat je daar op een gegeven moment naar gaat handelen, is niet vreemd. Ik heb een rationele keuze gemaakt, wist dat ik risico nam en dat risico pakt op dit moment ongustig voor me uit. Maar wat deze daling en vooral de snelheid ervan met mijn psyche doet, heb ik daarbij niet ingecalculeerd of althans danig onderschat.

quote:
7s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:40 schreef nostra het volgende:
Ik vind dit soort tijden juist enorm interessant om mee te maken. Ratio en sentiment die met elkaar worstelen en de laatste die altijd wint.
Jij ziet het dus als een psychologisch experiment. Iets dat je vanaf een afstandje (hoofdschuddend) gade kunt slaan. Dat helpt misschien ook wel.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:03 schreef SeLang het volgende:
Dit is een aspect van beleggen en speculeren waarvan je moet ontdekken of je dat trekt of niet. Het gaat niet alleen maar om risico en rendement, waar je rationeel naar kunt kijken, maar ook in hoeverre dit soort situaties je plezier van leven beïnvloeden. (...)
Vaak ontdek je pas hoe zoiets je raakt als je er middenin zit.
Heel veel dank voor deze post. Ik heb 'm vannacht een paar keer gelezen. Ik ben er op een harde manier achtergekomen hoe waar het is wat je schrijft.
pi_191997644
quote:
14s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:42 schreef Qunix het volgende:
Ik ben in februari begonnen. Ik had een maandje moeten wachten, maar goed. Ik heb 25% "verlies" momenteel, al ben ik niet van plan om te verkopen. Ik vind het vooral interessant en spannend wat er nu gebeurd.
Dat is een fijne grondhouding. Succes!

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:14 schreef Soldier2000 het volgende:
Nu zie ik mezelf als een perfect voorbeeld van hoog kopen (2007), laag verkopen (2008), en weer hoog terugkopen (2019).
Oef, dat is ook geen benijdenswaardige positie. Al werd Louis Vuitton (LVMH) gisteren op IEX nog wel getipt als recessie-proof. Nu ja, voor wat dat waard is.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 21:25 schreef Sunri5e het volgende:
Het is jammer dat de winst is verdwenen maar ik ben feitelijk niet echt wat verloren. Ik ga ook niet verkopen maar ik blijf gewoon maandelijks inleggen. Mijn beleggingshorizon is zo'n 25 jaar.
Echt verlies neem je inderdaad pas op het moment dat je verkoopt. Tot die tijd kan het nog goed komen (of verder mis gaan). Maar zo te lezen ben je goed bezig. Ik heb altijd begrepen dat zelfs als je was begonnen toen de AEX op 700+ stond en maandelijks stug hetzelfde bedrag had ingelegd, je winst zou hebben. Succes!
pi_191997695
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 23:30 schreef Daboman het volgende:
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om m'n inkomen, ik ben vlak voordat deze ellende begon mijn baan kwijtgeraakt en bij het solliciteren zit het me veel meer in de weg. Normaal vind ik vrij snel wel weer een nieuwe baan maar nu zou het wel s langer kunnen gaan duren.
Ik heb vanochtend al op heel veel posters gereageerd, maar jouw bijdrage aan dit topic wil ik niet onbeantwoord laten. Wat ontzettend naar voor je! De bijdragen van jou en @janzjanz laten goed zien hoe relatief eigenlijk datgene is waar ik mij zo druk over maak de laatste dagen. Ik wens je heel veel succes bij het vinden van nieuw werk!
pi_191997735
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 07:06 schreef Groepfunder het volgende:

Tip, als je niet tegen de spanning kan, deinstalleer de apps en maak een email filter aan die de mailtjes met de dalingen automatisch weg gooit. Ik heb een ruime 25% van mijn portefeuille zien verdampen, daargelaten dat het onzeker is wat er met mijn P2P lending portefeuille zal gebeuren.

Om de aandelen maak ik mij verre van zorgen. Er is altijd een cyclus waarbij frequent inleggen zorgt voor een uitmiddeling van het resultaat. Als mensen straks weer werken zal de beurs waarschijnlijk gewoon weer gaan stijgen. Joh ik heb aan mijn strategie eigenlijk nog niets aangepast behalve dat ik nog een potje overtollig vermogen heb en ik deze binnenkort toch echt ergens in ga leegstorten.

De AEX staat nog altijd 8 punten boven het slot van 2014. Niet dat ik wil zeggen dat je nu niet in een veel gunstigere positie voor de VRH bent beland, maar dat je in een lange termijnsproces zit :)
pi_191999640
9 procent in de min op dit moment, dat valt nog best mee. Belegd in Robeco Offensief, Neutraal en Defensief. Met name defensief ondervind weinig daling, wat ook logisch is.

Beurzen staan in de plus en ook BTC lijkt de bodem even bereikt te hebben. Benieuwd hoe we het weekend in gaan, hopelijk met een kleine plus. Komt ook steeds meer goed nieuws uit China (fabrieken starten goed op, boven verwachting lees ik zelfs), dus mooi om het weekend te gebruiken om de boel wat te herpakken.

Maar het staat of valt natuurlijk met hoe de Corona zich in Nederland ontwikkelt de komende 7 a 8 dagen.
pi_192002907
Je kunt nu beter investeren in bitcoin en aandelen want alle bange mensen kiezen eieren voor hun geld. Straks als het over een maand weer aantrekt is alles weer normaal. In de zomer schijnt Corona niet erg besmettelijk te zijn. Over 2-3 weken zal bitcoin en de meeste aandelen het dieptepunt bereiken. Dan trek ik de trigger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')