abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 maart 2020 @ 12:40:17 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_191957604
Alle informatie over de kinderopvangtoeslag

Mijn Toeslagen inlogpagina
Mijn Toeslagen

LRKP register voor het opzoeken van je lrkp nummer (identificatienummer dat je nodig hebt voor de toeslagen)
informatie van de Rijksoverheid over kinderopvang

De voorwaarden waar je aan moet voldoen om kinderopvangtoeslag te krijgen (2018)

Hoeveel uren kinderopvangtoeslag?
0-4 jaar: 140% van het aantal uren dat de minst werkende ouder op contract heeft (overwerk, reistijd telt niet mee)
4-12 jaar: 70% van het aantal uren dat de minst werkende ouder op contract heeft (overwerk, reistijd telt niet mee)

Werkloosheid/stoppen met werken

Als de definitieve berekening van de Belastingdienst niet klopt: bezwaar maken.

Vorige delen
OUD / Het CDA krijgt wat 't wil....Vrouwen weer achter het aanrecht.
disclaimer
pi_191958341
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2020 12:40 schreef SQ het volgende:
Hier mogen ze al met een snottebel niet naar de opvang, bereid je daar maar vast op voor :+
Dan zou onze dochter van september tot maart, april niet naar de opvang mogen vrees ik. :9
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 12 maart 2020 @ 16:56:11 #3
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_191984700
Hoe zit met met opvang toeslag en uren?

Ik neem iedere woensdag 2 dagdelen af.
Bij ziekte gaat hij niet, en door het corona gedoe moet ik plusuren opmaken en werk ik een aantal weken niet op woensdag. Kleine blijft dan thuis.
In heb die uren wel afgenomen, tellen die dan wel voor de toeslag?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Moderator donderdag 12 maart 2020 @ 16:58:41 #4
382129 crew  Donna
pi_191984763
Als je ze afneemt en dus betaalt krijg je ook toeslag.
pi_192020310
Mijn dochter mag door Corona niet meer naar de opvang.
Moet ik haar uren dan wel of niet betalen?
pi_192020381
https://www.boink.info/ni(...)-vanwege-coronavirus

Misschien staat hier handige info tussen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_192020684
Dank je!
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:01:46 #8
319308 Tink89
To live is to dance
pi_192021302
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 09:25 schreef nelisb het volgende:
Dank je!
Hier sluiten de niet, dus moet ik doorbetalen, ook al mag ze niet gaan vanwege een snotneus. Heel rot, want we verhuizen over zes weken en hebben dus niks aan ruildagen oid...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_192021368
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:01 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Hier sluiten de niet, dus moet ik doorbetalen, ook al mag ze niet gaan vanwege een snotneus. Heel rot, want we verhuizen over zes weken en hebben dus niks aan ruildagen oid...

Mijn dochter mag ook niet ivm een snotneus. Wordt gewoon dokken inderdaad.

Wel vreemd. Mijn klanten zeggen bestellingen af ivm Corona en dat is dan prima. En als mijn bedrijf slecht gaat door Corona mag ik naar overheid.
Maar een kdv mag kids naar huis sturen en wel incasseren.
pi_192021419
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:05 schreef nelisb het volgende:

[..]

Mijn dochter mag ook niet ivm een snotneus. Wordt gewoon dokken inderdaad.

Wel vreemd. Mijn klanten zeggen bestellingen af ivm Corona en dat is dan prima. En als mijn bedrijf slecht gaat door Corona mag ik naar overheid.
Maar een kdv mag kids naar huis sturen en wel incasseren.
Tsja. Dat is ook hoe het werkt als je kind “gewoon” ziek is. Ze zijn open, ze vangen gezonde kinderen op, dus de maken kosten. Zij kunnen er ook niks aan doen als je kind niet gezond genoeg is.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:09:25 #11
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_192021441
Bij ons is dit nu gecommuniceerd;
quote:
Als ik mijn kind gedurende deze uitzonderlijke periode (waarin de extra maatregelen rondom preventie van het Corona virus van kracht zijn) niet breng ontvang ik dan een ruildag? (update 12-3-2020)
Normaal gesproken geldt bij tijdige afmeldingen het ruilbeleid. In deze overmachtssituatie is de normale ruilregeling niet van toepassing. Hoe we hiermee omgaan, bekijken we na afloop van deze periode. Dat hangt onder andere af van de duur en de impact van deze extreem uitzonderlijke omstandigheden.

Krijg ik mijn geld terug als mijn kind door niezen, keelpijn, loopneus, licht hoesten en/of verhoging (tot 38 graden) niet naar de opvang mag komen? (update 13-3-2020)
XXX volgt de richtlijnen van het RIVM. Onze locaties zijn -tot nu toe- allemaal open, dus kinderopvang is beschikbaar. De reden dat je kind niet kan komen is het gevolg van het advies van het RIVM. Door deze overmachtssituatie kunnen wij dus ook geen financiële compensatie bieden. De plaats is gereserveerd voor jouw kind. Die is 24 uur nadat de klachten over zijn, weer van harte welkom.

Zuur, maar ik snap het wel...
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_192034042
Eigenlijk stopt de betaling zoals ik lees dus alleen bij volledige sluiting.

En ook dan moet je heel goed opletten dat je het geld wel terugkrijgt/niet hoeft te betalen en dit geld goed apart moet zetten omdat je de toeslag dan ook terug moet betalen.
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 20:50:37 #13
382129 crew  Donna
pi_192034105
Gewoo
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 20:47 schreef NicolasJoy het volgende:
Eigenlijk stopt de betaling zoals ik lees dus alleen bij volledige sluiting.

En ook dan moet je heel goed opletten dat je het geld wel terugkrijgt/niet hoeft te betalen en dit geld goed apart moet zetten omdat je de toeslag dan ook terug moet betalen.
Of de uren aanpassen op toeslagen.nl .

Maar het is idd zeker iets om goed in de gaten te houden dan.
pi_192065005
Ik vrees dat ik iets fout heb gedaan met de kinderopvangtoeslag. In de periodes dat mijn vriend werkeloos was in 2019 heb ik niet doorgegeven dat hij niet meer werkte }:| Wel heb ik steeds ons inkomen aangepast en ww voor hem aangevraagd.

Ik lees namelijk nu dat we nog recht hebben op drie maanden toeslag na beeindiging van werk, maar ja dit hebben we niet doorgegeven bij de toeslagen 8)7

Ik ga straks maar even de belastingtelefoon bellen.

#brace voor enorme naheffing

De belastingtelefoon maar even bellen vandaag...


Okee, even een genanceerde versie want ik raakte in paniek.

Halverwege oktober hebben wij voor het eerst gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslag. Ik was toen in loondienst en mijn man was zzp-er. Omzet was niet hoog, maar aantal gewerkte uren wel.

Omdat de inkomsten te laag waren met baby besloot hij in loondienst te gaan en van februari tot oktober heeft hij part-time gewerkt naast zijn eigen bedrijf. Helaas werd zijn contract niet verlengd en heeft hij ww aangevraagd voor de prt-time uren. De beeindiging van zijn baan hebben we niet doorgeven via toeslagen.nl

Van oktober tot januari heeft hij amper inkomsten gehad vanuit zijn eigen bedrijf en hallf januari is hij weer in loondienst gegaan en deze keer voor vier dagen per week.

Mijn vraag: hoe controleert de belastingdienst het recht op kindertoeslag als zzp-er?

[ Bericht 37% gewijzigd door DorothyGale op 16-03-2020 08:35:03 ]
pi_192065653
quote:
18s.gif Op maandag 16 maart 2020 08:10 schreef DorothyGale het volgende:
Ik vrees dat ik iets fout heb gedaan met de kinderopvangtoeslag. In de periodes dat mijn vriend werkeloos was in 2019 heb ik niet doorgegeven dat hij niet meer werkte }:| Wel heb ik steeds ons inkomen aangepast en ww voor hem aangevraagd.

Ik lees namelijk nu dat we nog recht hebben op drie maanden toeslag na beeindiging van werk, maar ja dit hebben we niet doorgegeven bij de toeslagen 8)7

Ik ga straks maar even de belastingtelefoon bellen.

#brace voor enorme naheffing

De belastingtelefoon maar even bellen vandaag...


Okee, even een genanceerde versie want ik raakte in paniek.

Halverwege oktober hebben wij voor het eerst gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslag. Ik was toen in loondienst en mijn man was zzp-er. Omzet was niet hoog, maar aantal gewerkte uren wel.

Omdat de inkomsten te laag waren met baby besloot hij in loondienst te gaan en van februari tot oktober heeft hij part-time gewerkt naast zijn eigen bedrijf. Helaas werd zijn contract niet verlengd en heeft hij ww aangevraagd voor de prt-time uren. De beeindiging van zijn baan hebben we niet doorgeven via toeslagen.nl

Van oktober tot januari heeft hij amper inkomsten gehad vanuit zijn eigen bedrijf en hallf januari is hij weer in loondienst gegaan en deze keer voor vier dagen per week.

Mijn vraag: hoe controleert de belastingdienst het recht op kindertoeslag als zzp-er?

Ze kijken naar afgenomen kinderopvanguren en of dat in verhouding staat met de gewerkte uren die ze maandelijks doorkrijgen van het UWV (daar stuurt de werkgever alle werkuren en loongegevens naar).
Als blijkt dat je vriend, mits hij minst werkende is, te weinig werkte in verhouding tot de afgenomen opvanguren, dan krijg je een uitvraagbrief. Hierin wordt bewijs gevraagd van studie en/of ondernemerschap.
Bijv inschrijving KvK, agendauitdraai of opgemaakte facturen van de onderneming etc

Maar als je vriend bijv 20 uur werkte per week en er werden maar 121 dagopvanguren per maand afgenomen dan zijn de partime uren voldoende en vragen ze niks uit.
pi_192065702
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 20:47 schreef NicolasJoy het volgende:
Eigenlijk stopt de betaling zoals ik lees dus alleen bij volledige sluiting.

En ook dan moet je heel goed opletten dat je het geld wel terugkrijgt/niet hoeft te betalen en dit geld goed apart moet zetten omdat je de toeslag dan ook terug moet betalen.
Alleen bij echte sluiting, dus het ophouden van het bestaan van de kdv zet je de toeslag stop.

Om toeslag te behouden betaal je elke maand de factuur, wijzig je niets aan je opvanguren. Tenzij je net nu je contract mbt opvanguren aanpast.
Ook stopzetten als je je baan verliest en de drie maanden doorlooptijd afloopt.

Dus alles gewoon door laten lopen anders verlies je het recht op kot.
  maandag 16 maart 2020 @ 10:05:53 #17
100412 mefke79
komt goed!
pi_192066911
Voor nu alles zo laten is inderdaad het advies van de overheid. Ik begreep wel dat de branche in overleg is over hoe ze het met facturen enzo gaan doen, maar dat heeft nu (logisch!) geen prioriteit.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192067740
Moeten we eigenlijk doorbetalen voor de dagen dat je nu geen opvang afneemt? :?
  maandag 16 maart 2020 @ 10:58:34 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_192067763
even teruglezen, deze vraag wordt doorlopend gesteld ;)
disclaimer
pi_192067844
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:58 schreef SQ het volgende:
even teruglezen, deze vraag wordt doorlopend gesteld ;)
Dat gaat vooral over een wel open kdv maar je eigen kind niet kunnen brengen ivm snotneus toch?

Ik neem aan dat de huidige situatie (alles dicht tenzij) wel anders is.
  maandag 16 maart 2020 @ 11:06:11 #21
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192067880
Voor nu moet je gewoon betalen zodat niet de hele zooi als een kaartenhuis in elkaar klapt. Er wordt gekeken naar wat er mogelijkheden zijn voor tegemoetkoming maar dat is niet prio 1 nu.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_192067966
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:06 schreef laziness het volgende:
Voor nu moet je gewoon betalen zodat niet de hele zooi als een kaartenhuis in elkaar klapt. Er wordt gekeken naar wat er mogelijkheden zijn voor tegemoetkoming maar dat is niet prio 1 nu.
^O^
pi_192067972
https://www.rijksoverheid(...)irus-en-kinderopvang

Hier is het terug te vinden trouwens.
quote:

Mijn kind blijft vanaf 16 maart verplicht thuis, moet ik wel blijven betalen voor opvang
?
Ja, dus:

Betaal de factuur voor opvang zoals u dat altijd doet.

Pas niets aan bij de Belastingdienst voor uw kinderopvangtoeslag, zo houdt u uw recht op opvang en de toeslag en wordt deze doorbetaald.

U hoeft geen wijzigingen door te geven of uw kinderopvang stop te zetten.
pi_192068178
Ik vind het ook niet meer dan logisch eigenlijk. Als we nu allemaal niet meer hoeven te betalen, klapt alles in elkaar en is er over drie weken überhaupt geen opvang meer om je kind naar toe te brengen. Wij hadden ook voor de verduidelijking van de overheid al bedacht dat we onze gastouder gewoon doorbetalen, zij moet ook eten.
pi_192068237
Wij kregen vorige week een mail dat we niet hoefden te betalen als ze gedwongen dicht zouden gaan. Gisterenavond een mail dat voor nu er qua betaling niks veranderd, contracten lopen gewoon door. We horen tzt hoe het moet qua betaling van de dagen.
We nemen flexibele opvang af, en de komende maand zouden ze maar 1 keer gaan. Mochten we die wel moeten betalen is dat geen enkelprobleem.
*poef* nu is het weg
  maandag 16 maart 2020 @ 11:31:29 #26
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192068363
Ik hoef voor mijn 1 dag per week BSO geen compensatie. Ik betaal met liefde om de branche overeind te houden.

Maar dan hebben we het over 100 euro in de maand. Als je twee kids op het kdv hebt en het gaat om 700 euro o.i.d. kan ik me voorstellen dat je hier anders over denkt. Zeker als je in de horeca etc werkt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 11:46:00 #27
382129 crew  Donna
pi_192068671
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:31 schreef laziness het volgende:
Ik hoef voor mijn 1 dag per week BSO geen compensatie. Ik betaal met liefde om de branche overeind te houden.

Maar dan hebben we het over 100 euro in de maand. Als je twee kids op het kdv hebt en het gaat om 700 euro o.i.d. kan ik me voorstellen dat je hier anders over denkt. Zeker als je in de horeca etc werkt.
1 kind, 2 dagen KDV per week, bijna ¤800.

Ik heb er op zich geen moeite mee, maar het voelt wel ietwat dubbel om te betalen voor iets wat je niet afneemt natuurlijk. Het KDV staat op zichzelf, dus ik steun ze van harte.
  maandag 16 maart 2020 @ 12:33:12 #28
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_192069660
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:46 schreef Donna het volgende:

[..]

1 kind, 2 dagen KDV per week, bijna ¤800.

Ik heb er op zich geen moeite mee, maar het voelt wel ietwat dubbel om te betalen voor iets wat je niet afneemt natuurlijk. Het KDV staat op zichzelf, dus ik steun ze van harte.
Ja, dit hebben wij ook. Althans, er komt nog toeslag bij (als het goed is, we zijn net begonnen met opvang, haha).
Er zal vast wel naar gekeken gaan worden, maar niet betalen heeft ook 0,0 zin op dit moment.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 16 maart 2020 @ 12:38:25 #29
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192069780
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:46 schreef Donna het volgende:

[..]

1 kind, 2 dagen KDV per week, bijna ¤800.

Ik heb er op zich geen moeite mee, maar het voelt wel ietwat dubbel om te betalen voor iets wat je niet afneemt natuurlijk. Het KDV staat op zichzelf, dus ik steun ze van harte.
Volgens mij is je netto bedrag een stuk lager als je de KOT mee rekent ;) maar dan nog.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 12:45:57 #30
382129 crew  Donna
pi_192069964
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 12:38 schreef laziness het volgende:

[..]

Volgens mij is je netto bedrag een stuk lager als je de KOT mee rekent ;) maar dan nog.
Gelukkig wel, al is m'n vriend zzp'er, dus onze maandelijkse KOT is vrij laag omdat zijn inkomen vooraf niet bekend is (ik heb hoog ingezet). Maar geen ¤700 netto idd, gelukkig.

Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen. Hoop ik.
pi_192070460
Nouja. Netto betalen wij bijna 400 euro per maand (1 kind 2 dagen dagopvang, 1 kind 5 dagdelen vso/bso). Nu heb ik er echt niks op tegen om de betalingen gewoon door te laten lopen, ga ik ook gewoon doen, maar betalen voor iets wat ik niet kan afnemen voelt ook hier dubbel.

Overigens zou ik niet perse geld terughoeven ofzo, maar bijv een deel van de niet opgenomen uren terug als “flexibel” budget voor ergens later dit jaar zou ik ook prima vinden.
pi_192072871
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 08:52 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Ze kijken naar afgenomen kinderopvanguren en of dat in verhouding staat met de gewerkte uren die ze maandelijks doorkrijgen van het UWV (daar stuurt de werkgever alle werkuren en loongegevens naar).
Als blijkt dat je vriend, mits hij minst werkende is, te weinig werkte in verhouding tot de afgenomen opvanguren, dan krijg je een uitvraagbrief. Hierin wordt bewijs gevraagd van studie en/of ondernemerschap.
Bijv inschrijving KvK, agendauitdraai of opgemaakte facturen van de onderneming etc

Maar als je vriend bijv 20 uur werkte per week en er werden maar 121 dagopvanguren per maand afgenomen dan zijn de partime uren voldoende en vragen ze niks uit.
Dank :) Wij nemen 96 uur per maand af dus dat zit denk ik wel goed, ook voor de zzp-periode.

Ik was even gealarmeerd omdat ik een berekening voor de toeslag wilde maken gebaseerd op mijn inkomen. En toen kwam ik erachter dat we dan geen recht hebben op kdv.

Mijn man heeft een tijdelijk contract wat over een paar weken verloopt en een jaarcontract was vorige week toegezegd. Maar nog niet getekend, dus dat zal 'm wel niet worden :{ Ik zit er daarom aan te denjken om de kinderopvang geheel stop te zetten en dat ik dan fulltime ga werken.

Dan houden we naast alle vaste lasten ook nog geld over. Maar ik vraag me wel af wat voor effect dit zal hebben op mijn zoontje. Hij heeft het er hartstikke naar zijn zin en daar ook een aantal vriendjes. En wie weet zal het ook effect hebben op zijn ontwikkeling? Of overdrijf ik nu :?
pi_192073413
nou
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:09 schreef silliegirl het volgende:
Nouja. Netto betalen wij bijna 400 euro per maand (1 kind 2 dagen dagopvang, 1 kind 5 dagdelen vso/bso). Nu heb ik er echt niks op tegen om de betalingen gewoon door te laten lopen, ga ik ook gewoon doen, maar betalen voor iets wat ik niet kan afnemen voelt ook hier dubbel.

Overigens zou ik niet perse geld terughoeven ofzo, maar bijv een deel van de niet opgenomen uren terug als “flexibel” budget voor ergens later dit jaar zou ik ook prima vinden.
ja, eerlijk gezegd ben ik blij dat mijn salaris gewoon betaald gaat worden (ok, ik werk ook gewoon, zij het thuis). Maar zou het enorm lullig vinden als vaste krachten die best willen werken nu niet betaald zouden kunnen worden. Alleen als ze oroepkrachten nu niets betalen mogen ze dat wmb ook niet in rekening brengen..
(vind eerlijk gezegd niet dat de vaste krachten dit maar als vakantie moeten zien en daar zou zo n flexibel budget wel op neerkomen..)
pi_192073773
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:12 schreef DorothyGale het volgende:

[..]

Dank :) Wij nemen 96 uur per maand af dus dat zit denk ik wel goed, ook voor de zzp-periode.

Ik was even gealarmeerd omdat ik een berekening voor de toeslag wilde maken gebaseerd op mijn inkomen. En toen kwam ik erachter dat we dan geen recht hebben op kdv.

Mijn man heeft een tijdelijk contract wat over een paar weken verloopt en een jaarcontract was vorige week toegezegd. Maar nog niet getekend, dus dat zal 'm wel niet worden :{ Ik zit er daarom aan te denjken om de kinderopvang geheel stop te zetten en dat ik dan fulltime ga werken.

Dan houden we naast alle vaste lasten ook nog geld over. Maar ik vraag me wel af wat voor effect dit zal hebben op mijn zoontje. Hij heeft het er hartstikke naar zijn zin en daar ook een aantal vriendjes. En wie weet zal het ook effect hebben op zijn ontwikkeling? Of overdrijf ik nu :?
96 uur is dus 2 dagen per week?
Je zou de gewerkte uren van je vriend kunnen uitrekenen en vergeet de drie maanden uitloop niet. Dus als hij nu 24 uur werkt (x4,3 =) 103,2 per maand. Dan mag je voor april, mei en juni ook 103,2 gewerkte uren berekenen.

Dus is de rekensom 619,2 (6x 103,2 gewerkte uren) X 1,4 (dagopvang rekenmodule) = 866,88 dagopvanguren. 866,88 mag je dus dit jaar afnemen ook al stopt je vriend met werken volgende week.

Indien je dus maar 96 uur per maand afneemt, mag je het uitsmeren tot eind september omdat je de 'gebufferde' uren mag uitsmeren. Je kan ook 1 dag per week afnemen en uitsmeren over het hele jaar. Maar mocht je vriend weer een baan vinden dan is de kans groot dat je op een wachtlijst staat.

Wie weet werkt je vriend snel weer dan is je kind zijn fijne plek op de opvang bij zijn vriendjes tenminste niet kwijt.

Mocht je vriend minder werken dan is de uitkomst minder uiteraard.
Bedenk ook dat zijn zzp uren ook meetellen. Je moet alleen achteraf bewijs leveren dat er uren besteed zijn aan de onderneming.
pi_192073894
Ze willen nu kijken of er achteraf eventueel geld terug kan van de overheid naar ouders die geen gebruik van de opvang hebben kunnen maken.

Ik stel me in op wel kosten, geen geld terug, alles wat er dan anders is valt weer mee.
  maandag 16 maart 2020 @ 16:19:56 #36
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192074264
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:01 schreef NicolasJoy het volgende:
Ze willen nu kijken of er achteraf eventueel geld terug kan van de overheid naar ouders die geen gebruik van de opvang hebben kunnen maken.

Ik stel me in op wel kosten, geen geld terug, alles wat er dan anders is valt weer mee.
Yep

Zelfde hier
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 16 maart 2020 @ 16:26:27 #37
100412 mefke79
komt goed!
pi_192074422
Ik wil best die uren betalen, maar niet voor de maaltijdservice (er is geen maaltijd geserveerd, ze zijn er niet, waren er vorige week ook niet) en ik betaal voor elk uur sowieso uit eigen zak omdat het boven toeslagniveau zit. Dat geld is wel redelijk zuur. Maar goed, we wachten braaf af.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 16 maart 2020 @ 16:30:57 #38
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192074545
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:26 schreef mefke79 het volgende:
Ik wil best die uren betalen, maar niet voor de maaltijdservice (er is geen maaltijd geserveerd, ze zijn er niet, waren er vorige week ook niet) en ik betaal voor elk uur sowieso uit eigen zak omdat het boven toeslagniveau zit. Dat geld is wel redelijk zuur. Maar goed, we wachten braaf af.
Het is even overmacht allemaal. Die maaltijden zullen toch ook geen geldklappers zijn neem ik aan?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 16 maart 2020 @ 16:49:57 #39
100412 mefke79
komt goed!
pi_192074970
O nee, die kosten ons de kop niet. We zitten er alleen wat dubbel in, we hadden als oudercommissie al flink commentaar op de kosten omdat die volgens ons niet in verhouding zijn met de regio.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192075050
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:49 schreef mefke79 het volgende:
O nee, die kosten ons de kop niet. We zitten er alleen wat dubbel in, we hadden als oudercommissie al flink commentaar op de kosten omdat die volgens ons niet in verhouding zijn met de regio.
dat is wat anders inderdaad..als je t er toch al niet mee eens was..
maar compensatie vanuit de overheid betalen we uiteindelijk ook allemaal samen natuurlijk..
  maandag 16 maart 2020 @ 16:56:25 #41
100412 mefke79
komt goed!
pi_192075121
De overheid hoeft niet te compenseren, de opvang zou ook tijdelijk haar prijzen kunnen verlagen tot het maximaal te vergoeden uurtarief. Maar goed, we zien wel wat het wordt. Het is niet anders.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_192079700
Ja het zou de kinderopvangcentra sieren om de ouders tegemoet te komen inderdaad. Iedereen moet water bij de wijn doen.
pi_192080114
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:56 schreef mefke79 het volgende:
De overheid hoeft niet te compenseren, de opvang zou ook tijdelijk haar prijzen kunnen verlagen tot het maximaal te vergoeden uurtarief. Maar goed, we zien wel wat het wordt. Het is niet anders.
Ik vind je idee super goed en ik heb zojuist een mail naar.mijn kinderopvangorganisatie gestuurd om dit probleem aan te kaarten.

Ik ben eigenlijk geneigd om het groter te maken. Want men vraagt nu solidariteit van ouders. Maar ik ben van mening dat kinderopvangorganisaties in deze ook wel water bij de wijn mogen doen.
pi_192088023
Had dit ook al in het corona-forum gepost, maar daar zitten nogal wat "Had je maar niet moeten neuken en kinderen moeten nemen"-pubers. Hier maar eens proberen te kijken voor lotgenoten.

Ook wij worden flink uitgeknepen door de kinderopvang. Zij hebben zelf eerder dit jaar een nieuw beleid doorgevoerd waarbij er nog maar tot uiterlijk 14 dagen van tevoren (was 7 tot begin dit jaar) opvang opgezegd kon worden. Afgelopen vrijdag (lang voor de vanuit de overheid genomen maatregelen) al kregen we een mail van de kinderopvang (en het gastouderbureau) waarin ze uitlegden dat ze in ieder geval tot eind maart geen kindjes met milde klachten aannemen. Dus ook de 'eeuwige snotneus' die onze dreumes in dit geval heeft. Maar of wij dan zelf even alles willen afmelden en voor alle kosten wille opdraaien, immers hadden ze dat afmeldbeleid van 14 dagen waar ze zich strikt aan vast houden.

Mijn vrouw en ik werken respectievelijk 40 en 36 uur en hebben een goede baan, idem bruto inkomen en vallen wij dus in de categorie mensen die maar een derde opvangkosten terug krijgen aan kinderopvangtoeslag. Dit kost ons aan opvang 9 uren x uurtarief van ¤ 10,30 x 2 dagen in de week, is tot en met 6 april (7 dagen) = 648,90, en bij de gastouder 9 uren x uurtarief van ¤ 7 x 1 dag in de week (3 dagen in totaal) = 189 euro, in totaal dus 837,90, waarvan we pak 'm beet 280 aan kinderopvangtoeslag terug krijgen. Ruim 550 euro vind ik erg gortig om neer te moeten leggen voor diensten die we achteraf niet eens krijgen.

Bovendien voor ons echt een probleem, want we hebben niet voor niets kinderopvang. Ik moet gewoon thuis werken, mijn vrouw werkt in de zorg en moet nu diensten van 12 uren gaan draaien, en we hebben niet echt familie of vrienden om ons dochtertje heen te brengen. Ze is vandaag halsoverkop naar een van de opa's en oma's die, geluk bij een ongeluk, door de nieuwe maatregelen thuis zijn moeten blijven van het werk.

Mijn hobbyvereniging en sportschool zijn inmiddels zo coulant om hun leden tegemoet te komen met compensatie of een alternatief, terwijl het in die gevallen over enkele tientjes gaat.

Ik heb inmiddels contact met enkele andere ouders van de kinderopvang en ook zij vinden het schandalig en willen het er niet bij laten zitten. Er zijn daarentegen ook een boel ouders die het allemaal wel welletjes vinden, maar ja, dat zijn (goh) dan doorgaans ook de ouders die naar ons roepen "niet zo zeuren", terwijl ze zelf vrijwel alle opvang volledig vergoed krijgen omdat hun inkomens een stuk lager liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door LeRoi123 op 17-03-2020 08:04:05 ]
pi_192088097
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 07:54 schreef LeRoi123 het volgende:
Had dit ook al in het corona-forum gepost, maar ook wij worden flink uitgeknepen door de kinderopvang. Zij hebben zelf eerder dit jaar een nieuw beleid doorgevoerd waarbij er nog maar tot uiterlijk 14 dagen van tevoren (was 7 tot begin dit jaar) opvang opgezegd kon worden. Afgelopen vrijdag (lang voor de vanuit de overheid genomen maatregelen) al kregen we een mail van de kinderopvang (en het gastouderbureau) waarin ze uitlegden dat ze in ieder geval tot eind maart geen kindjes met milde klachten aannemen. Dus ook de 'eeuwige snotneus' die onze dreumes in dit geval heeft. Maar of wij dan zelf even alles willen afmelden en voor alle kosten wille opdraaien, immers hadden ze dat afmeldbeleid van 14 dagen waar ze zich strikt aan vast houden.

Mijn vrouw en ik werken respectievelijk 40 en 36 uur en hebben een goede baan, idem bruto inkomen en vallen wij dus in de categorie mensen die maar een derde opvangkosten terug krijgen aan kinderopvangtoeslag. Dit kost ons aan opvang 9 uren x uurtarief van ¤ 10,30 x 2 dagen in de week, is tot en met 6 april (7 dagen) = 648,90, en bij de gastouder 9 uren x uurtarief van ¤ 7 x 1 dag in de week (3 dagen in totaal) = 189 euro, in totaal dus 837,90, waarvan we pak 'm beet 280 aan kinderopvangtoeslag terug krijgen. Ruim 550 euro vind ik erg gortig om neer te moeten leggen voor diensten die we achteraf niet eens krijgen.

Bovendien voor ons echt een probleem, want we hebben niet voor niets kinderopvang. Ik moet gewoon thuis werken, mijn vrouw werkt in de zorg en moet nu diensten van 12 uren gaan draaien, en we hebben niet echt familie of vrienden om ons dochtertje heen te brengen.

Mijn hobbyvereniging en sportschool zijn inmiddels zo coulant om hun leden tegemoet te komen met compensatie of een alternatief, terwijl het in die gevallen over enkele tientjes gaat.

Ik heb inmiddels contact met enkele andere ouders van de kinderopvang en ook zij vinden het schandalig en willen het er niet bij laten zitten. Er zijn daarentegen ook een boel ouders die het allemaal wel welletjes vinden, maar ja, dat zijn (goh) dan doorgaans ook de ouders die naar ons roepen "niet zo zeuren", terwijl ze zelf vrijwel alle opvang volledig vergoed krijgen omdat hun inkomens een stuk lager liggen.
Dat vind ik ook wel bizar ver van tevoren. Hier mag je nog voor 9 uur de zelfde dag afmelden en dan krijg je de uren als ruiltegoed. Het inzetten van dat ruiltegoed wordt maximaal 2 weken van tevoren goed- of afgekeurd.

Ik snap heel goed dat je het er niet bij laat zitten.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 08:08:53 #46
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192088143
Er is al meerdere keren gezegd dat er naar gekeken zal worden maar dat het nu logischerwijs niet prio nummero 1 is.

Ik snap dat het heel vervelend is maar het lijkt me ook zaak deze branche niet in te laten klappen zodat je straks helemaal geen opvang meer hebt.

Ook kan men nu niet inschatten wat de schade gaat zijn want niemand weet hoe lang het gaat duren.

Het besluit is dit weekend genomen. Het is nu dinsdag. Ik vind dat er wel heel snel verwacht wordt dat er een plan klaar ligt om te compenseren. Men is nu druk bezig de noodopvang te regelen.
Daarna zal er ruimte zijn om naar dit soort vraagstukken te kijken lijkt me.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_192088148
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 08:04 schreef Nazil het volgende:

[..]

Dat vind ik ook wel bizar ver van tevoren. Hier mag je nog voor 9 uur de zelfde dag afmelden en dan krijg je de uren als ruiltegoed. Het inzetten van dat ruiltegoed wordt maximaal 2 weken van tevoren goed- of afgekeurd.

Ik snap heel goed dat je het er niet bij laat zitten.
Ja, die regel nekt ons nu keer op keer en hebben ze ook gewoon er door heen gedrukt eerder dit jaar, tot grote ergernis van veel ouders. Ik werk gewoon 40 uur in de week, 5 dagen op kantoor en ben elke dag van 8 tot 5 weg. Mijn vrouw daarentegen werkt in de zorg en zit met onregelmatige diensten en een rooster dat elke week anders is. En dat vaak het weekend voor dezelfde werkweek nog kan wijzigen afhankelijk van planning en eventuele ziektes van collega's. Wij zijn dus sowieso genoodzaakt om flexibele opvang te nemen (sowieso al duurder dan vaste uren).

Wij hebben destijds voor deze opvang gekozen omdat ze zo flexibel zouden zijn maar dat zijn ze verre van. Ze hebben niet alleen dat 14 dagen afmeldbeleid begin dit jaar geīntroduceerd, maar ook duurdere tarieven afhankelijk van hoe ver van tevoren je opvang aanvraagt. De meeste opvanguren kunnen we langer dan een maand van tevoren aanvragen en dan betalen we dus die 10,30 per uur, maar als je 4 tot 2 weken van tevoren uren aanvraagt kost dat al 10,80 per uur.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 08:11:23 #48
100412 mefke79
komt goed!
pi_192088169
Ik heb inmiddels +200 uren ruiltegoed en er is nooit plaats om het in te zetten dus tja.

Ik snap je punt helemaal maar de opvang zal (terecht) zeggen dat ze niets te maken hebben met wat jij netto betaalt, daar gaan zij niet over. De enige knop waar zij aan kunnen draaien is de bruto prijs. En de maatregelen vallen onder overmacht waarschijnlijk.
Dus, vraag je werkgever om coulance, neem ouderschapsverlof op, vraag om zorgverlof en misschien bedenkt de branche nog een tegemoetkoming.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 17 maart 2020 @ 08:15:23 #49
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192088219
Ik zou een andere opvang overwegen als er een beleid nu ligt waar je door het soort werk van je partner de dupe van bent.

9 uur per dag is overigens minder dan het gemiddelde als je een hele dag afneemt bij de meeste kdv's. Dan is het 10 of 11 uur. Toch kan de lagere uurprijs (ipv flexibele uren) dan het geheel goedkoper maken. Is een mooie rekensom om eens te maken op een regenachtige zondag.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_192088674
Ik heb inmiddels een stuk geschreven wat ik onder de aandacht probeer tr brengen van zoveel mogelijk mensen en de media. Hopelijk wordt het opgepikt.

Gaat erover dat zij uit coulance het maximum uurtarief vanuit de overheid doorberekenen. Ouders hoeven dan niet massaal te gaan wijzigen op toeslagen.nl, maar alle beetjes zullen helpen.

Anders ga je dadelijk krijgen dat ouders toch massaal af gaan melden als dit te lang duurt. Waardoor het alsnog inklapt.

Voor de zzp'er of oproepkracht is het al helemaal zuur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')