Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Ze moet gewoon een marktconforme huur betalen voor de ambtswoning waarin ze nu resideert. Kan me voorstellen (deze huur is blijkbaar niet kinderachtig) dat ze naar iets anders omziet.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef Nikonlover het volgende:
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben? Ze heeft niet voor niets haar huis moeten verkopen.
Ze betaald geen marktconforme prijs voor een grachtenpand. Ze moet een prijs betalen die speciaal is vastgesteld. Helemaal prima maar het is niet marktconform.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:15 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Ze moet gewoon een marktconforme huur betalen voor de ambtswoning waarin ze nu resideert. Kan me voorstellen (deze huur is blijkbaar niet kinderachtig) dat ze naar iets anders omziet.
Overigens had ook haar voorganger Job Cohen een tweede woonstee in De Rijp gekocht (klein dorp noord van Purmerend). Dan is Femke tenminste nog trouw aan 020 met haar 'landelijk noord'-woning.
https://www.at5.nl/artike(...)g-in-landelijk-noord
Niet vervelender dan jouw decennia lang gezeik hierop, je hebt geen klikverplichtingquote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:20 schreef BasEnAad het volgende:
Het begint echt heel vervelend te worden, die navelstaarderij en dat regionieuws over Amsterdam.
Zie het nu ook, ze heeft het over een 'flinke huurprijs'. Aangezien er toch niet veel anders mee gedaan zal worden (hoewel gezien het linkse stadsbestuur een AZC ervan maken me niet geheel onmogelijk lijkt) zal dat wel waar zijn verder.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:21 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ze betaald geen marktconforme prijs voor een grachtenpand. Ze moet een prijs betalen die speciaal is vastgesteld. Helemaal prima maar het is niet marktconform.
Ik weet het, jammer, maar het blijft heel vervelend dat de nieuwsvoorziening zo eenzijdig is.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:24 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Niet vervelender dan jouw decennia lang gezeik hierop, je hebt geen klikverplichting.
Je weet dat dit een forum is? Wat houdt je tegen om je eigen regionieuws te posten dan? Het is niet alsof je op NOS.nl aan het reageren bent.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:28 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik weet het, jammer, maar het blijft heel vervelend dat de nieuwsvoorziening zo eenzijdig is.
Ik start genoeg relevante topics over van alles dat er toe doet. Ik voel niet de behoefte andere mensen lastig te vallen met regionaal nieuws.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Je weet dat dit een forum is? Wat houdt je tegen om je eigen regionieuws te posten dan? Het is niet alsof je op NOS.nl aan het reageren bent.
En anderen wel, dus het is een mening, die je elke keer weer komt verkondigen. Waarom?quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:35 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik start genoeg relevante topics over van alles dat er toe doet. Ik voel niet de behoefte andere mensen lastig te vallen met regionaal nieuws.
Zolang Amsterdams nieuws blijkbaar landelijk nieuws is, krijg je ook zulke topics, dat snap jij ook.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En anderen wel, dus het is een mening, die je elke keer weer komt verkondigen. Waarom?
Er zijn nog 97238624 topics die niet over Amsterdam gaan, ga daar dan heen.
Het mag wel, maar als je ziet dat dit de reden is :quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat Halsema. Die mag dat niet van rechts. Die mag helemaal niks in het karikatuurwereldbeeld sat rechts van Groen Links heeft, want volgens rechts mag links alleen groene dingen doen en niks voor zichzelf.
Dan kan je haar wel verwijten dat ze niets doet aan krakers voor de Amsterdammer, maar wel vlucht om er zelf geen last van te hebben. Dat is wel een beetje typisch he?quote:Het tweede huis in landelijk Noord biedt Halsema en haar gezin de mogelijkheid af en toe de rust op te zoeken. Dat valt te begrijpen, want net als haar voorgangers is Halsema in de ambtswoning regelmatig doelwit van demonstranten. Zo belde onlangs een dakloze activist bij de burgemeester aan, die audiofragmenten publiceerde van hoe hij werd afgepoeierd. Ook dreigden boze taxichauffeurs vorig jaar in het holst van de nacht de Herengracht te blokkeren, was er een pyjamaprotest door boze studenten en staken krakers er begin 2019 een rookbom af.
Echt hè.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat Halsema. Die mag dat niet van rechts. Die mag helemaal niks in het karikatuurwereldbeeld sat rechts van Groen Links heeft, want volgens rechts mag links alleen groene dingen doen en niks voor zichzelf.
Waarom denk je dat de TS het nodig vond haar partij in de TT te noemen? Alsof we achterlijk zijn en niet weten van welke partij ze is.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Echt hè.
Heb het artikel vol verbazing gelezen omdat het kennelijk nieuwswaarde zou vertegenwoordigen, er werd nog maar eens even fijntjes toegelicht dat het huis absoluut van matige isolatie is voorzien aan de achterzijde. Dat we het even weten!
Neuh, als ze het kan betalen, niets mis mee, het is geen communisme verder hierquote:Op dinsdag 10 maart 2020 19:17 schreef Haushofer het volgende:
Inderdaad. Schandalig dit.
Geen idee waarom, maar gewoon schandalig.
Dit verzin je? Of heb je een bron dat dat niet zou mogen en ze haar huis verplicht heeft moeten verkopen?quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef Nikonlover het volgende:
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben? Ze heeft niet voor niets haar huis moeten verkopen.
Waar staat dat dan?quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef Nikonlover het volgende:
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben?
quote:
Ja leuk maar dat is niet wat Nikonlover schrijft. Die beweert namelijk dat je als burgemeester geen eigen huis mag hebben en dat is onzin.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]![]()
![]()
Is bewoning door burgemeester in strijd met Amsterdamse regels?
Het gaat om de regels diequote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef Nikonlover het volgende:
Ze is de enige die er mag wonen omdat het een ambtswoning is, maar ze hoeft er niet te wonen. In zo'n markt zou ze met 100 euro p.m. klaar zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:21 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ze betaald geen marktconforme prijs voor een grachtenpand. Ze moet een prijs betalen die speciaal is vastgesteld. Helemaal prima maar het is niet marktconform.
In amsterdam? Pick twoquote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef paulgo het volgende:
luxueus alleenstaand huis van 682.500 euro gekocht
idd de markt voor burgemeesters is vrij kleinquote:Op dinsdag 10 maart 2020 20:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze is de enige die er mag wonen omdat het een ambtswoning is, maar ze hoeft er niet te wonen. In zo'n markt zou ze met 100 euro p.m. klaar zijn.
Ja deze regeltjes bedoelde ik. Wist niet precies meer hoe t zatquote:Op dinsdag 10 maart 2020 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]![]()
![]()
Is bewoning door burgemeester in strijd met Amsterdamse regels?
Vraagtekens bij huis Halsema
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden namelijk bewoning van een tweede huis voor Amsterdammers.
Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken.![]()
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden
Verbod op tweede woning in Amsterdam
De grote vraag is echter of Halsema en Oey het pand mogen gaan gebruiken als tweede woning terwijl zij ook zetelen in de ambtswoning aan de Herengracht. Voor Amsterdammers is het namelijk verboden om een tweede woning in de hoofdstad te gebruiken als woning, zo is bepaald in de huisvestingsverordening. Wel mag die woning bijvoorbeeld aan derden verhuurd worden. Alleen mensen die niet in de gemeente Amsterdam ingeschreven zijn mogen een pied-à-terre hebben, bijvoorbeeld omdat ze in de hoofdstad werken.
Een woordvoerder van burgemeester Halsema laat weten dat de aankoop van een tweede woning gewoon mag. „Het huis is gekocht zodat het gezin er kan wonen na de ambtsperiode van Halsema”, zegt hij. „Halsema doet alles volgens de regels. Ze heeft de koop van het huis vooraf voorgelegd aan juristen, de gemeentesecretaris, vicevoorzitter van de gemeenteraad en Bureau Integriteit. Men zag geen bezwaar tegen aankoop.”
Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken, zegt haar woordvoerder. Juist dat is een gevoelig punt in het linkse stadsbestuur: enkele jaren geleden zijn de regels voor tweede woningen juist verscherpt om leegstand te voorkomen. „De vergunningsaanvraag wordt beoordeeld volgens de bestaande regelgeving”, aldus de woordvoerder van Halsema.
Dat verbaast de Amsterdamse advocaat Iris de Roos, die veel ’onttrekkingszaken’ voert. „Indien zij deze vergunning zou krijgen, dan zou dit naar mijn mening in strijd zijn met de grondslag van de huisvestingsverordening: te weten het beschermen van de Amsterdamse woonvoorraad. Door de vergunning wordt er een woning aan de voorraad onttrokken waarmee de doorstroom die nodig is om de schaarse woonruimte te verdelen wordt gefrustreerd”, zegt ze. Volgens De Roos staat dat ook haaks op beleid van het linkse college. „Wethouder Laurens Ivens zegt altijd: woningen zijn om in te wonen. Het zou dus zeer opmerkelijk zijn als deze woning zijn woonfunctie zou verliezen ten behoeve van de recreatie van de burgemeester”, zegt De Roos.
Ook SP’er Erik Flentge heeft zijn bedenkingen bij de aankoop. „Het is raar en ik vraag me dan ook sterk af of het kan. In ieder geval: niemand in mijn omgeving kan zich twee huizen permitteren in Amsterdam. Ik hoop dat ze het intussen tenminste verhuurt aan mensen die een huis goed kunnen gebruiken.”
Halsema heeft voorbeeldfunctie
VVD’er Hala Naoum Néhmé zegt dat Halsema op basis van de huidige regelgeving niet in zowel de ambtswoning als in het pand in Noord haar hoofdverblijf mag hebben. „Overigens staat het haar wel vrij om de woning als zijnde een goed belegger aan maximaal twee personen te gaan verhuren.” Volgens een woordvoerder van Halsema is verhuur inderdaad altijd nog een optie. „Daar zijn ze ze nog niet uit. Hoe dan ook gaat ze aan de regels voldoen.”
Forum voor Democratie-raadslid Annabel Nanninga vindt dat wat Halsema aanschaft privé is, mits het niet strijdig is met de regels. „Wel opmerkelijk dat dit eigen grond is. Volgens GroenLinks moet grondwaardestijging toch ten goede komen aan de gemeenschap? Daar trekken wij dus wel een wenkbrauw bij op, gezien de voorbeeldfunctie die zij moet vervullen. Ook het onttrekken van een woning aan de woningvoorraad om het als recreatiewoning te benutten is niet deftig.”
https://www.telegraaf.nl/(...)ens-bij-huis-halsema
Lekker bezig Femke
quote:Op dinsdag 10 maart 2020 22:00 schreef speknek het volgende:
Een alleenstaand huis in Amsterdam voor 6 ton? Waar dan? Op de Polderbaan van Schiphol?
Nogmaals, daar gaat het niet om, more power to her.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 21:52 schreef silverhill het volgende:
Ze moet lekker zelf weten wat ze met haar geld doet. En als er ergens een regeltje is dat een burgemeester geen huis naast de ambtswoning mag bezitten, dan moet dat regeltje geschrapt worden wegens compleet onzinnig.
De burger betaalt haar inkomen.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 19:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Neuh, als ze het kan betalen, niets mis mee, het is geen communisme verder hier.
Alleen in dezelfde week dat er weer een kapitaal pand aan het Sarphatipark is gekraakt en ze openlijk ervoor uitkomt dat ze niet zullen ingrijpen is het wel een beetje hypocriet dat ze zelf wel vlucht voor diezelfde krakers.
Stuur gewoon de ME erop af Femke, dat zou je ook doen als het jouw pand was.
That's all.
Dan nog maakt het me niet uit, ik mag dr niet, maar ze zit er nou eenmaal en dan krijgt ze betaald, niets mis mee. En wat ze met het geld doet is haar zaak.quote:
quote:Op dinsdag 10 maart 2020 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor het bevestigen.
Gelukkig zijn haar man en zoon een stuk verstandigerquote:Op dinsdag 10 maart 2020 22:25 schreef HeatWave het volgende:
Maar ze doet constant van die onhandige dingen.
Die 'flinke huurprijs' is 2000 euro.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:28 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Zie het nu ook, ze heeft het over een 'flinke huurprijs'.
Dat was een goeie inschatting dus:quote:Op dinsdag 10 maart 2020 19:50 schreef Leandra het volgende:
Het ziet er niet uit als heel goed onderhouden cq gemoderniseerde woning, de prijs duidt er ook op dat er wel wat aan mag gebeuren, dus ik gok dat ze eerst een jaartje zoet zijn met de verbouwing.
En daarna verbaast het me niets als Robert Oey er gaat wonen.
Haar ex blijkt idd in het huis te wonen waar toen gedoe over ontstond omdat ze het kocht terwijl ze met de ambtswoning al een huis in Amsterdam had.quote:Femke Halsema is sinds een jaar gescheiden van documentairemaker Robert Oey. Dat vertelt de burgemeester van Amsterdam in gesprek met Het Parool.
"Wij wonen sinds een jaar niet meer bij elkaar", zegt Halsema. "Maar we zijn wel gewoon samen een gezin, zorgen samen voor de kinderen en zijn dikke vrienden."
De burgemeester spreekt van "een nieuwe levensfase", nu ze alleen woont en haar achttienjarige tweeling meer op eigen benen staat.
In 2019 kwam het privéleven van Halsema en Oey in het nieuws, nadat hun destijds vijftienjarige zoon werd aangehouden met een wapen. Het bleek om een onklaar gemaakt pistool te gaan.
Oey bekende later dat hij het wapen, afkomstig van een filmset, had meegenomen naar hun woning. Hij werd veroordeeld tot een taakstraf van veertig uur.
Ik denk dat er in het segment van 700K niet zoveel woningnood is. En de woning waar ze nu zit moet ze ook ooit weer uit.quote:Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef paulgo het volgende:
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft een tweede woning in Amsterdam aangekocht. Naast de ambtswoning aan de Herengracht hebben ze een luxueus alleenstaand huis van 682.500 euro gekocht. Hoe kan ze dit met een schoon geweten doen gezien de huidige woningnood?
Dat was wel te verwachten wat een lamme tak was dat zeg.quote:Op dinsdag 20 december 2022 20:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was een goeie inschatting dus:
[..]
Haar ex blijkt idd in het huis te wonen waar toen gedoe over ontstond omdat ze het kocht terwijl ze met de ambtswoning al een huis in Amsterdam had.
Hij schijnt het ook al met een ander te houden, het zou me niet eens verbazen als hij daar ook al wat mee had toen hun zoon opgepakt werd met zijn illegale wapen, hij in het buitenland zat en te beroerd was daarvoor terug te komen naar NL.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:19 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat was wel te verwachten wat een lamme tak was dat zeg.
Daar woont ze dus niet, en gaat ze ook niet wonen, maar geeft niet.quote:Op dinsdag 20 december 2022 21:53 schreef BMW1993 het volgende:
Femke is links lullen, rechts de zakken vullen.
Vrouw die helemaal multiculti is, maar er zelf niet tussen gaat wonen.. Maar er ver vandaan in een vrijstaand huis.
Precies hetzelfde als Kaag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |