abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191944633
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft een tweede woning in Amsterdam aangekocht. Naast de ambtswoning aan de Herengracht hebben ze een luxueus alleenstaand huis van 682.500 euro gekocht. Hoe kan ze dit met een schoon geweten doen gezien de huidige woningnood?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:11:57 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191944644
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben? Ze heeft niet voor niets haar huis moeten verkopen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:12:56 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191944660
Nou en?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:15:35 #4
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_191944707
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef Nikonlover het volgende:
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben? Ze heeft niet voor niets haar huis moeten verkopen.
Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Ze moet gewoon een marktconforme huur betalen voor de ambtswoning waarin ze nu resideert. Kan me voorstellen (deze huur is blijkbaar niet kinderachtig) dat ze naar iets anders omziet.

Overigens had ook haar voorganger Job Cohen een tweede woonstee in De Rijp gekocht (klein dorp noord van Purmerend). Dan is Femke tenminste nog trouw aan 020 met haar 'landelijk noord'-woning.

https://www.at5.nl/artike(...)g-in-landelijk-noord
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
pi_191944718
Ja man 7 ton, nu moet er weer een zakkenballetje uit Zuyd of advocaatje die landelyk wil wonen langer op zoek naar zo’n woning.
.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:16:51 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191944728
Nou en? Alsof er een tekort is aan woningen van 7 ton.

Gewoon niet zo miepen afgunstige jankbal
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:20:08 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191944771
Het begint echt heel vervelend te worden, die navelstaarderij en dat regionieuws over Amsterdam.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:21:52 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191944803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:15 schreef Interpretatie het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Ze moet gewoon een marktconforme huur betalen voor de ambtswoning waarin ze nu resideert. Kan me voorstellen (deze huur is blijkbaar niet kinderachtig) dat ze naar iets anders omziet.

Overigens had ook haar voorganger Job Cohen een tweede woonstee in De Rijp gekocht (klein dorp noord van Purmerend). Dan is Femke tenminste nog trouw aan 020 met haar 'landelijk noord'-woning.

https://www.at5.nl/artike(...)g-in-landelijk-noord
Ze betaald geen marktconforme prijs voor een grachtenpand. Ze moet een prijs betalen die speciaal is vastgesteld. Helemaal prima maar het is niet marktconform.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:23:53 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_191944835
Gaat ze scheiden?
"Alleenstaand" huis? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:24:39 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191944850
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:20 schreef BasEnAad het volgende:
Het begint echt heel vervelend te worden, die navelstaarderij en dat regionieuws over Amsterdam.
Niet vervelender dan jouw decennia lang gezeik hierop, je hebt geen klikverplichting :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:28:09 #11
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_191944912
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:21 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ze betaald geen marktconforme prijs voor een grachtenpand. Ze moet een prijs betalen die speciaal is vastgesteld. Helemaal prima maar het is niet marktconform.
Zie het nu ook, ze heeft het over een 'flinke huurprijs'. Aangezien er toch niet veel anders mee gedaan zal worden (hoewel gezien het linkse stadsbestuur een AZC ervan maken me niet geheel onmogelijk lijkt) zal dat wel waar zijn verder.

https://www.at5.nl/artike(...)-jaar-van-het-gas-af
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:28:20 #12
136343 BasEnAad
pi_191944915
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Niet vervelender dan jouw decennia lang gezeik hierop, je hebt geen klikverplichting :').
Ik weet het, jammer, maar het blijft heel vervelend dat de nieuwsvoorziening zo eenzijdig is.
pi_191944936
Moet zij lekker weten. Waarom is dit in hemelsnaam nieuws?
blablablabla
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:29:26 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191944940
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:28 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik weet het, jammer, maar het blijft heel vervelend dat de nieuwsvoorziening zo eenzijdig is.
Je weet dat dit een forum is? Wat houdt je tegen om je eigen regionieuws te posten dan? Het is niet alsof je op NOS.nl aan het reageren bent.
Get woke, go broke!
pi_191945042
Die gaan uit elkaar geef d'r groot gelijk wat moet ze met zo'n lamzak.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:35:17 #16
136343 BasEnAad
pi_191945048
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:29 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Je weet dat dit een forum is? Wat houdt je tegen om je eigen regionieuws te posten dan? Het is niet alsof je op NOS.nl aan het reageren bent.
Ik start genoeg relevante topics over van alles dat er toe doet. Ik voel niet de behoefte andere mensen lastig te vallen met regionaal nieuws.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:36:10 #17
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191945061
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:35 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik start genoeg relevante topics over van alles dat er toe doet. Ik voel niet de behoefte andere mensen lastig te vallen met regionaal nieuws.
En anderen wel, dus het is een mening, die je elke keer weer komt verkondigen. Waarom?

Er zijn nog 97238624 topics die niet over Amsterdam gaan, ga daar dan heen ;).
Get woke, go broke!
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:39:35 #18
136343 BasEnAad
pi_191945120
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]

En anderen wel, dus het is een mening, die je elke keer weer komt verkondigen. Waarom?

Er zijn nog 97238624 topics die niet over Amsterdam gaan, ga daar dan heen ;).
Zolang Amsterdams nieuws blijkbaar landelijk nieuws is, krijg je ook zulke topics, dat snap jij ook.
Ik vind dat vervelend, omdat het ten koste gaat van zaken die er wel toe doen. Daarom reageer ik daar af en toe op. Het gaat gewoon nergens over.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 18:45:05 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191945247
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat Halsema. Die mag dat niet van rechts. Die mag helemaal niks in het karikatuurwereldbeeld sat rechts van Groen Links heeft, want volgens rechts mag links alleen groene dingen doen en niks voor zichzelf.
Het mag wel, maar als je ziet dat dit de reden is :

quote:
Het tweede huis in landelijk Noord biedt Halsema en haar gezin de mogelijkheid af en toe de rust op te zoeken. Dat valt te begrijpen, want net als haar voorgangers is Halsema in de ambtswoning regelmatig doelwit van demonstranten. Zo belde onlangs een dakloze activist bij de burgemeester aan, die audiofragmenten publiceerde van hoe hij werd afgepoeierd. Ook dreigden boze taxichauffeurs vorig jaar in het holst van de nacht de Herengracht te blokkeren, was er een pyjamaprotest door boze studenten en staken krakers er begin 2019 een rookbom af.
Dan kan je haar wel verwijten dat ze niets doet aan krakers voor de Amsterdammer, maar wel vlucht om er zelf geen last van te hebben. Dat is wel een beetje typisch he?
Get woke, go broke!
pi_191945252
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat Halsema. Die mag dat niet van rechts. Die mag helemaal niks in het karikatuurwereldbeeld sat rechts van Groen Links heeft, want volgens rechts mag links alleen groene dingen doen en niks voor zichzelf.
Echt hè.

Heb het artikel vol verbazing gelezen omdat het kennelijk nieuwswaarde zou vertegenwoordigen, er werd nog maar eens even fijntjes toegelicht dat het huis absoluut van matige isolatie is voorzien aan de achterzijde. Dat we het even weten!
blablablabla
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:03:51 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_191945651
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Echt hè.

Heb het artikel vol verbazing gelezen omdat het kennelijk nieuwswaarde zou vertegenwoordigen, er werd nog maar eens even fijntjes toegelicht dat het huis absoluut van matige isolatie is voorzien aan de achterzijde. Dat we het even weten!
Waarom denk je dat de TS het nodig vond haar partij in de TT te noemen? Alsof we achterlijk zijn en niet weten van welke partij ze is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord_Vetinari op 10-03-2020 19:21:37 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_191946004
Inderdaad. Schandalig dit.

Geen idee waarom, maar gewoon schandalig.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:21:04 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191946080
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:17 schreef Haushofer het volgende:
Inderdaad. Schandalig dit.

Geen idee waarom, maar gewoon schandalig.
Neuh, als ze het kan betalen, niets mis mee, het is geen communisme verder hier ;).

Alleen in dezelfde week dat er weer een kapitaal pand aan het Sarphatipark is gekraakt en ze openlijk ervoor uitkomt dat ze niet zullen ingrijpen is het wel een beetje hypocriet dat ze zelf wel vlucht voor diezelfde krakers.

Stuur gewoon de ME erop af Femke, dat zou je ook doen als het jouw pand was.

That's all.
Get woke, go broke!
  † In Memoriam † dinsdag 10 maart 2020 @ 19:36:44 #24
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_191946490
Een huis kopen hoe durft ze
:')
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:39:02 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191946547
quote:
Dit verzin je? Of heb je een bron dat dat niet zou mogen en ze haar huis verplicht heeft moeten verkopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:40:04 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191946579
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:23 schreef Hyperdude het volgende:
Gaat ze scheiden?
"Alleenstaand" huis? :P
Incel waarschijnlijk.

Maar dat scheiden dat lijkt me niet eens zo vreemd.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 19:50:48 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191946838
Het ziet er niet uit als heel goed onderhouden cq gemoderniseerde woning, de prijs duidt er ook op dat er wel wat aan mag gebeuren, dus ik gok dat ze eerst een jaartje zoet zijn met de verbouwing.

En daarna verbaast het me niets als Robert Oey er gaat wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_191946870
Niet in Amsterdam neem ik aan, daar koop je niet zoveel leuks - althans niet luxueus alleenstaand - voor 7 ton. Lekker boeiend verder.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_191947191
Ze heeft toch ook een Amsterdamse woning verkocht toen ze in de ambtwoning ging wonen?

Dus een tijdje stond het geld op de bank. Ze had er ook aandelen in landmijnen of steenkool kunnen kopen. Dan hoor je er niemand over.

Of een villa op Lesbos en dan 4x per jaar op en neer vliegen.
.
pi_191947577
quote:
Je mag als burgemeester toch geen eigen woning hebben?
Waar staat dat dan? :D :D :D :D :D :D :D
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  dinsdag 10 maart 2020 @ 20:22:22 #31
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  dinsdag 10 maart 2020 @ 20:24:58 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191947655
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 20:21 schreef recursief het volgende:
Waar staat dat dan? :D :D :D :D :D :D :D
:') :|W

Is bewoning door burgemeester in strijd met Amsterdamse regels?

Vraagtekens bij huis Halsema

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden namelijk bewoning van een tweede huis voor Amsterdammers.

Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken. :')

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden

Verbod op tweede woning in Amsterdam

De grote vraag is echter of Halsema en Oey het pand mogen gaan gebruiken als tweede woning terwijl zij ook zetelen in de ambtswoning aan de Herengracht. Voor Amsterdammers is het namelijk verboden om een tweede woning in de hoofdstad te gebruiken als woning, zo is bepaald in de huisvestingsverordening. Wel mag die woning bijvoorbeeld aan derden verhuurd worden. Alleen mensen die niet in de gemeente Amsterdam ingeschreven zijn mogen een pied-à-terre hebben, bijvoorbeeld omdat ze in de hoofdstad werken.

Een woordvoerder van burgemeester Halsema laat weten dat de aankoop van een tweede woning gewoon mag. „Het huis is gekocht zodat het gezin er kan wonen na de ambtsperiode van Halsema”, zegt hij. „Halsema doet alles volgens de regels. Ze heeft de koop van het huis vooraf voorgelegd aan juristen, de gemeentesecretaris, vicevoorzitter van de gemeenteraad en Bureau Integriteit. Men zag geen bezwaar tegen aankoop.”

Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken, zegt haar woordvoerder. Juist dat is een gevoelig punt in het linkse stadsbestuur: enkele jaren geleden zijn de regels voor tweede woningen juist verscherpt om leegstand te voorkomen. „De vergunningsaanvraag wordt beoordeeld volgens de bestaande regelgeving”, aldus de woordvoerder van Halsema.

Dat verbaast de Amsterdamse advocaat Iris de Roos, die veel ’onttrekkingszaken’ voert. „Indien zij deze vergunning zou krijgen, dan zou dit naar mijn mening in strijd zijn met de grondslag van de huisvestingsverordening: te weten het beschermen van de Amsterdamse woonvoorraad. Door de vergunning wordt er een woning aan de voorraad onttrokken waarmee de doorstroom die nodig is om de schaarse woonruimte te verdelen wordt gefrustreerd”, zegt ze. Volgens De Roos staat dat ook haaks op beleid van het linkse college. „Wethouder Laurens Ivens zegt altijd: woningen zijn om in te wonen. Het zou dus zeer opmerkelijk zijn als deze woning zijn woonfunctie zou verliezen ten behoeve van de recreatie van de burgemeester”, zegt De Roos.

Ook SP’er Erik Flentge heeft zijn bedenkingen bij de aankoop. „Het is raar en ik vraag me dan ook sterk af of het kan. In ieder geval: niemand in mijn omgeving kan zich twee huizen permitteren in Amsterdam. Ik hoop dat ze het intussen tenminste verhuurt aan mensen die een huis goed kunnen gebruiken.”

Halsema heeft voorbeeldfunctie

VVD’er Hala Naoum Néhmé zegt dat Halsema op basis van de huidige regelgeving niet in zowel de ambtswoning als in het pand in Noord haar hoofdverblijf mag hebben. „Overigens staat het haar wel vrij om de woning als zijnde een goed belegger aan maximaal twee personen te gaan verhuren.” Volgens een woordvoerder van Halsema is verhuur inderdaad altijd nog een optie. „Daar zijn ze ze nog niet uit. Hoe dan ook gaat ze aan de regels voldoen.”

Forum voor Democratie-raadslid Annabel Nanninga vindt dat wat Halsema aanschaft privé is, mits het niet strijdig is met de regels. „Wel opmerkelijk dat dit eigen grond is. Volgens GroenLinks moet grondwaardestijging toch ten goede komen aan de gemeenschap? Daar trekken wij dus wel een wenkbrauw bij op, gezien de voorbeeldfunctie die zij moet vervullen. Ook het onttrekken van een woning aan de woningvoorraad om het als recreatiewoning te benutten is niet deftig.”

https://www.telegraaf.nl/(...)ens-bij-huis-halsema

Lekker bezig Femke :')
pi_191947926
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ja leuk maar dat is niet wat Nikonlover schrijft. Die beweert namelijk dat je als burgemeester geen eigen huis mag hebben en dat is onzin.

quote:
Het gaat om de regels die
hier te vinden zijn. Kort gezegd komt het er op neer dat je naast je hoofdverblijf maximaal één tweede verblijf in Amsterdam mag hebben (een zgn pied-a-terre), waarbij dat alleen mag als je hoofdverblijf niet in Amsterdam is. Maar dat betekent niet dat je geen tweede woning mag kopen. Als je een ander, bijvoorbeeld je kinderen, er laat wonen mag dat gewoon. De regels zijn er om te voorkomen dat er woningen aan de woningvoorraad worden onttrokken. Zolang de woning wordt bewoond door iemand die niet ook een andere woning in Amsterdam bewoont is er geen bezwaar.

De koop en het bezit is geen enkel probleem, het bewonen door iemand die ook al elders in Amsterdam een woning bewoont wel. Of de eigenaar burgemeester is, is bovendien niet relevant.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_191948086
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:21 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ze is de enige die er mag wonen omdat het een ambtswoning is, maar ze hoeft er niet te wonen. In zo'n markt zou ze met 100 euro p.m. klaar zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_191948252
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef paulgo het volgende:
luxueus alleenstaand huis van 682.500 euro gekocht
In amsterdam? Pick two
pi_191948282
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 20:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ze is de enige die er mag wonen omdat het een ambtswoning is, maar ze hoeft er niet te wonen. In zo'n markt zou ze met 100 euro p.m. klaar zijn.
idd de markt voor burgemeesters is vrij klein :D
pi_191948800
De lieverd toch...daar komen allemaal asielzoekers in. Ze blijft zelf gewoon op de Herengracht wonen. Iets met principes waarmaken...of zo
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 21:51:44 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191949349
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 20:24 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Vraagtekens bij huis Halsema

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden namelijk bewoning van een tweede huis voor Amsterdammers.

Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken. :')

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema en haar partner Robert Oey hebben een nieuwe woning in de gemeente gekocht, terwijl zij de ambtswoning aan de Herengracht huren. Er zijn echter grote twijfels of zij van het nieuwe pand een tweede woning mogen maken. De eigen gemeentelijke regels verbieden

Verbod op tweede woning in Amsterdam

De grote vraag is echter of Halsema en Oey het pand mogen gaan gebruiken als tweede woning terwijl zij ook zetelen in de ambtswoning aan de Herengracht. Voor Amsterdammers is het namelijk verboden om een tweede woning in de hoofdstad te gebruiken als woning, zo is bepaald in de huisvestingsverordening. Wel mag die woning bijvoorbeeld aan derden verhuurd worden. Alleen mensen die niet in de gemeente Amsterdam ingeschreven zijn mogen een pied-à-terre hebben, bijvoorbeeld omdat ze in de hoofdstad werken.

Een woordvoerder van burgemeester Halsema laat weten dat de aankoop van een tweede woning gewoon mag. „Het huis is gekocht zodat het gezin er kan wonen na de ambtsperiode van Halsema”, zegt hij. „Halsema doet alles volgens de regels. Ze heeft de koop van het huis vooraf voorgelegd aan juristen, de gemeentesecretaris, vicevoorzitter van de gemeenteraad en Bureau Integriteit. Men zag geen bezwaar tegen aankoop.”

Als Halsema het pand als tweede woning wil gaan gebruiken is haar geadviseerd om een vergunning aan te vragen om de woning aan de woonvoorraad te onttrekken, zegt haar woordvoerder. Juist dat is een gevoelig punt in het linkse stadsbestuur: enkele jaren geleden zijn de regels voor tweede woningen juist verscherpt om leegstand te voorkomen. „De vergunningsaanvraag wordt beoordeeld volgens de bestaande regelgeving”, aldus de woordvoerder van Halsema.

Dat verbaast de Amsterdamse advocaat Iris de Roos, die veel ’onttrekkingszaken’ voert. „Indien zij deze vergunning zou krijgen, dan zou dit naar mijn mening in strijd zijn met de grondslag van de huisvestingsverordening: te weten het beschermen van de Amsterdamse woonvoorraad. Door de vergunning wordt er een woning aan de voorraad onttrokken waarmee de doorstroom die nodig is om de schaarse woonruimte te verdelen wordt gefrustreerd”, zegt ze. Volgens De Roos staat dat ook haaks op beleid van het linkse college. „Wethouder Laurens Ivens zegt altijd: woningen zijn om in te wonen. Het zou dus zeer opmerkelijk zijn als deze woning zijn woonfunctie zou verliezen ten behoeve van de recreatie van de burgemeester”, zegt De Roos.

Ook SP’er Erik Flentge heeft zijn bedenkingen bij de aankoop. „Het is raar en ik vraag me dan ook sterk af of het kan. In ieder geval: niemand in mijn omgeving kan zich twee huizen permitteren in Amsterdam. Ik hoop dat ze het intussen tenminste verhuurt aan mensen die een huis goed kunnen gebruiken.”

Halsema heeft voorbeeldfunctie

VVD’er Hala Naoum Néhmé zegt dat Halsema op basis van de huidige regelgeving niet in zowel de ambtswoning als in het pand in Noord haar hoofdverblijf mag hebben. „Overigens staat het haar wel vrij om de woning als zijnde een goed belegger aan maximaal twee personen te gaan verhuren.” Volgens een woordvoerder van Halsema is verhuur inderdaad altijd nog een optie. „Daar zijn ze ze nog niet uit. Hoe dan ook gaat ze aan de regels voldoen.”

Forum voor Democratie-raadslid Annabel Nanninga vindt dat wat Halsema aanschaft privé is, mits het niet strijdig is met de regels. „Wel opmerkelijk dat dit eigen grond is. Volgens GroenLinks moet grondwaardestijging toch ten goede komen aan de gemeenschap? Daar trekken wij dus wel een wenkbrauw bij op, gezien de voorbeeldfunctie die zij moet vervullen. Ook het onttrekken van een woning aan de woningvoorraad om het als recreatiewoning te benutten is niet deftig.”

https://www.telegraaf.nl/(...)ens-bij-huis-halsema

Lekker bezig Femke :')
Ja deze regeltjes bedoelde ik. Wist niet precies meer hoe t zat :P
pi_191949361
Ze moet lekker zelf weten wat ze met haar geld doet. En als er ergens een regeltje is dat een burgemeester geen huis naast de ambtswoning mag bezitten, dan moet dat regeltje geschrapt worden wegens compleet onzinnig.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:00:49 #41
8369 speknek
Another day another slay
pi_191949560
Een alleenstaand huis in Amsterdam voor 6 ton? Waar dan? Op de Polderbaan van Schiphol?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:06:27 #42
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191949680
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 22:00 schreef speknek het volgende:
Een alleenstaand huis in Amsterdam voor 6 ton? Waar dan? Op de Polderbaan van Schiphol?
:N
Zwanenburgbaan ;)
Lekker rustig daar ..............

NWS / Minister slaapt als een roos onder Schiphol-baan, geen vliegtuig over

:') :') :') :') :')
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:12:39 #43
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191949796
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 21:52 schreef silverhill het volgende:
Ze moet lekker zelf weten wat ze met haar geld doet. En als er ergens een regeltje is dat een burgemeester geen huis naast de ambtswoning mag bezitten, dan moet dat regeltje geschrapt worden wegens compleet onzinnig.
Nogmaals, daar gaat het niet om, more power to her.

Alleen als jij eerst in je functie besluit en openbaar maakt niet op te treden tegen krakers terwijl je in dezelfde week een huis buiten Amsterdam koopt om geen last te hebben van krakers heb je de schijn nou eenmaal (weer) tegen je.
Get woke, go broke!
pi_191950027
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:21 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Neuh, als ze het kan betalen, niets mis mee, het is geen communisme verder hier ;).

Alleen in dezelfde week dat er weer een kapitaal pand aan het Sarphatipark is gekraakt en ze openlijk ervoor uitkomt dat ze niet zullen ingrijpen is het wel een beetje hypocriet dat ze zelf wel vlucht voor diezelfde krakers.

Stuur gewoon de ME erop af Femke, dat zou je ook doen als het jouw pand was.

That's all.
De burger betaalt haar inkomen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:25:02 #45
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_191950054
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 22:23 schreef cempexo het volgende:

[..]

De burger betaalt haar inkomen.
Dan nog maakt het me niet uit, ik mag dr niet, maar ze zit er nou eenmaal en dan krijgt ze betaald, niets mis mee. En wat ze met het geld doet is haar zaak.

Maar ze doet constant van die onhandige dingen :').

[ Bericht 0% gewijzigd door HeatWave op 10-03-2020 22:33:38 ]
Get woke, go broke!
pi_191950174
Het is maar een prijskaartje, al kost het huis maar 600 euro. Maakt niet zo veel uit.
ADHD-C
pi_191950210
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor het bevestigen.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 23:05:42 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191950798
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 22:25 schreef HeatWave het volgende:
Maar ze doet constant van die onhandige dingen :').
Gelukkig zijn haar man en zoon een stuk verstandiger :') _O- _O-
pi_191953811
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:28 schreef Interpretatie het volgende:

[..]

Zie het nu ook, ze heeft het over een 'flinke huurprijs'.
Die 'flinke huurprijs' is 2000 euro.
Ongeveer hetzelfde als dat een 41 m2 appartementje in het centrum ook doet :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  dinsdag 20 december 2022 @ 20:10:16 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207163157
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:50 schreef Leandra het volgende:
Het ziet er niet uit als heel goed onderhouden cq gemoderniseerde woning, de prijs duidt er ook op dat er wel wat aan mag gebeuren, dus ik gok dat ze eerst een jaartje zoet zijn met de verbouwing.

En daarna verbaast het me niets als Robert Oey er gaat wonen.
Dat was een goeie inschatting dus:

quote:
Femke Halsema is sinds een jaar gescheiden van documentairemaker Robert Oey. Dat vertelt de burgemeester van Amsterdam in gesprek met Het Parool.

"Wij wonen sinds een jaar niet meer bij elkaar", zegt Halsema. "Maar we zijn wel gewoon samen een gezin, zorgen samen voor de kinderen en zijn dikke vrienden."

De burgemeester spreekt van "een nieuwe levensfase", nu ze alleen woont en haar achttienjarige tweeling meer op eigen benen staat.

In 2019 kwam het privéleven van Halsema en Oey in het nieuws, nadat hun destijds vijftienjarige zoon werd aangehouden met een wapen. Het bleek om een onklaar gemaakt pistool te gaan.

Oey bekende later dat hij het wapen, afkomstig van een filmset, had meegenomen naar hun woning. Hij werd veroordeeld tot een taakstraf van veertig uur.
Haar ex blijkt idd in het huis te wonen waar toen gedoe over ontstond omdat ze het kocht terwijl ze met de ambtswoning al een huis in Amsterdam had.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 20 december 2022 @ 20:14:25 #51
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207163261
Pré-corona topics *O*
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_207164064
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:11 schreef paulgo het volgende:
De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft een tweede woning in Amsterdam aangekocht. Naast de ambtswoning aan de Herengracht hebben ze een luxueus alleenstaand huis van 682.500 euro gekocht. Hoe kan ze dit met een schoon geweten doen gezien de huidige woningnood?
Ik denk dat er in het segment van 700K niet zoveel woningnood is. En de woning waar ze nu zit moet ze ook ooit weer uit.
PWBF
pi_207164644
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 20:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat was een goeie inschatting dus:
[..]
Haar ex blijkt idd in het huis te wonen waar toen gedoe over ontstond omdat ze het kocht terwijl ze met de ambtswoning al een huis in Amsterdam had.
Dat was wel te verwachten wat een lamme tak was dat zeg.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 20 december 2022 @ 21:42:45 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207165236
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 21:19 schreef vipergts het volgende:

[..]
Dat was wel te verwachten wat een lamme tak was dat zeg.
Hij schijnt het ook al met een ander te houden, het zou me niet eens verbazen als hij daar ook al wat mee had toen hun zoon opgepakt werd met zijn illegale wapen, hij in het buitenland zat en te beroerd was daarvoor terug te komen naar NL.

Wat een faalvader en partner ben je dan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 20 december 2022 @ 21:53:10 #55
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_207165417
Femke is links lullen, rechts de zakken vullen.

Vrouw die helemaal multiculti is, maar er zelf niet tussen gaat wonen.. Maar er ver vandaan in een vrijstaand huis.
Precies hetzelfde als Kaag.
  dinsdag 20 december 2022 @ 22:06:56 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207165712
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 21:53 schreef BMW1993 het volgende:
Femke is links lullen, rechts de zakken vullen.

Vrouw die helemaal multiculti is, maar er zelf niet tussen gaat wonen.. Maar er ver vandaan in een vrijstaand huis.
Precies hetzelfde als Kaag.
Daar woont ze dus niet, en gaat ze ook niet wonen, maar geeft niet.
Achteraf gezien is de kans zelfs groot dat ze het gekocht heeft zodat haar toenmalige man, en nu ex, er kon gaan wonen.
Verder is het een weinig spannend huis met een woonoppervlak van 51m² en een voor een vrijstaande woning klein perceel van 325m² maar goed.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_207166013
Achteraf gezien, is ze een leuker mens geworden toen ze van die engnek af was. Ik dacht zelf dat het kwam door een goeie training van Aboutaleb en dat ze haar rol wat beter begreep.
pi_207169846
Is dat allemaal wel klimaatneutraal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')