Volgens de Amerikaanse professor aan de prestigieuze Harvard universiteit Marc Lipsitch wordt de Corona-virus-besmetting een wereldwijde pandemie waar 40 tot 70% van de mensheid besmet mee zal raken.
Volgens Lipsitch zullen de meeste patienten lichtjes ziek zijn, of geen symptomen krijgen, net als met de gewone griep het geval is. Wel is dit virus levensbedreigend voor oudere en zieke mensen.
• Mocht je het virus hebben, dan kun je dat thuis uitzieken. Tenminste zolang je niet heel ziek wordt. Hier de richtlijnen hoe je thuis moet verblijven.
• Interessante en nuchtere dagelijkse updates en analyse door Dr. John Campbell op JijBuis
• Plaatje over sterftecijfer en eerder bestaande medische problemen.
Dat is een gemiddelde ziekenhuisdag!? Of voor iemand op de IC met longmachine en isolatie/onderdruk?
Dat lijkt mij meer toch?
Wat een IC name kost is zeer variabel, maar om administratie en gezeik met DBC's te voorkomen wordt elke behandelaar van een patiënt gedeclareerd voor 2500euro.
Gevangenen in vier Italiaanse gevangenissen zijn vandaag in opstand gekomen tegen nieuwe regels die zijn ingevoerd om de uitbraak van het coronavirus in te dammen. Zo is er een verbod op familiebezoek ingesteld. Dat meldt een vakbond voor gevangenbewaarders.
Gedetineerden in gevangenissen in Napels in het zuiden, Modena in het noorden, Frosinone in het midden en in Alexandrië in het noordwesten van het land kwamen in opstand, aldus de bond Osapp.
In Modena, in de buurt van Bologna, raakten twee gevangenbewaarders gewond en ongeveer twintig personeelsleden moesten de gevangenis verlaten na de oproer van de gevangenen. De gevangenis wordt nu bewaakt door politieagenten, aldus het persbureau ANSA.
Wat een IC name kost is zeer variabel, maar om administratie en gezeik met DBC's te voorkomen wordt elke behandelaar van een patiënt gedeclareerd voor 2500euro.
Behandelaar--> behandeldag
Zo.
Zeg 3-6 weken, dus 4,5 gemiddeld = een dag of 30. das al 75.000.
"Themes trade mission", wat is dat voor brak Engels? Ik mis hier nog mensenrechten Papoea's maar dat leent zich vast niet zo goed voor een handelsmissie.
Zeg 3-6 weken, dus 4,5 gemiddeld = een dag of 30. das al 75.000.
Dank voor de verheldering!
Patiënten (ook met corona) liggen er vaak veel minder. Als ze geen hoge standen van drukbeademing of intubatie nodig hebben kunnen ze naar normale verpleegafdelingen.
Misschien wel een goed idee. Dan kunnen we het hier feitelijk houden mbt maatregelen die al dan niet genomen worden en cijfers en dergelijke.
Ik zal proberen met posten zoveel mogelijk onzinposts in de SC te plaatsen.
Ik ben hier natuurlijk geen mod hoor, maar wat mij betreft hoeft ook niet alle posts hier 100% inhoudelijk te zijn, maar iets minder rotzooi mag wel (heb het niet over jou). Om nou pagina's lang het over Henk te hebben is wat overdreven.
Patiënten (ook met corona) liggen er vaak veel minder. Als ze geen hoge standen van drukbeademing of intubatie nodig hebben kunnen ze naar normale verpleegafdelingen.
Staan jullie al in opperste paraatheid? Hoe denken jou collega's, kijkend naar de situatie in Italië, over het vraagstuk of Nederland het zorgapparaat in stand kan houden?
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Correct, maar de mensen die op de IC komen en er ademend weer afgaan liggen er tussen de 3 en 6 weken. Vandaar. De door jou genoemde mensen komen daar nog bij.
Zit er ook een formule bij waar je als variabele "aantal dagen vanaf nu" kunt invullen en met als uitkomst het aantal voorspelde coronagevallen?
Lastig, omdat je niet weet hoe het gaat lopen met de testen. Werkelijke aantallen liggen waarschijnlijk veel hoger. Ongeveer 40% groei per dag lijkt normaal als je naar andere landen kijkt.
quote:
Op zondag 8 maart 2020 21:08 schreef Sfancta het volgende: Mogen we bij onze eigen nummers stellen dat die van CHina en Korea de grootst mogelijke onzin zijn en totaal onwaar?
Hoezo? Denk dat vooral Zuid-Korea juist hele betrouwbare cijfers laat zien. Waarom zouden die niet betrouwbaar zijn?
Ik zal het wel wat minderen, want het sc-argument is wel een goed argument. Het is niet meer bij te lezen zo hard gaat het
Jouw manier van relativeren kan ik zeer waarderen. En ja, een sc, ik weet het niet. Het is wereldwijd nieuws en om de haverklap komt er wel een bericht uit een of andere hoek die hoe dan ook betrekking hebben op Corona. Soms neigt het naar sc, maar volgens mij hebben de meeste users dat zelf ook wel in de gaten. Vind zelf de overduidelijke nepnieuws-berichten hinderlijker.
Allemaal naar Turkije in de extra-voorjaarsvakantie.
Wel schofterig naar de bevolking als straks blijkt dat het daar ook rond gaat als een wilde.
Ieder jaar gedurende zomer liggen duizenden Nederlanders daar op de IC met buiktyfus. Opgelopen in zo een ultra vip all inclusive resort van Cor en Don
Dat land kan een corona uitbraak helemaal niet aan
Op zondag 8 maart 2020 21:08 schreef Sfancta het volgende: Mogen we bij onze eigen nummers stellen dat die van CHina en Korea de grootst mogelijke onzin zijn en totaal onwaar?
China: Ja, Korea: Nee.
Korea heeft meer dan 160.000 mensen getest. Die hebben veel mensen gevonden, vroeg in het proces. Ze verwachten zelf wel dat er nog een golf aan doden komen.
Staan jullie al in opperste paraatheid? Hoe denken jou collega's, kijkend naar de situatie in Italië, over het vraagstuk of Nederland het zorgapparaat in stand kan houden?
Heel wisselend. We krijgen veel vragen van patiënten die we met name gerust proberen te stellen. Per dag hebben duizenden mensen in Nederland koorts en/of verkoudheidsklachten en elke patiënt wil nu een coronatest. Het is simpelweg niet haalbaar om iedereen te testen en daarnaast heeft een test geen klinische consequenties. De behandeling wordt er niet anders van.
Tussen de collega's zijn er veel meningen, maar het heersende sentiment is dag iedereen gelooft dat het mee kán gaan vallen, maar dat het kwartje ook de andere kant op kan gaan vallen.
Ieder jaar gedurende zomer liggen duizenden Nederlanders daar op de IC met buiktyfus. Opgelopen in zo een ultra vip all inclusive resort van Cor en Don
Geen enkel land kan een uitbraak aan. Het gaat erom hoe de bevolking reageert. Denk wel dat ze daar weten hoe ze de rust moeten bewaren.
Ja hoor, duizenden Nederlanders op de Ic in Turkije.
Heel wisselend. We krijgen veel vragen van patiënten die we met name gerust proberen te stellen. Per dag hebben duizenden mensen in Nederland koorts en/of verkoudheidsklachten en elke patiënt wil nu een coronatest. Het is simpelweg niet haalbaar om iedereen te testen en daarnaast heeft een test geen klinische consequenties. De behandeling wordt er niet anders van.
Tussen de collega's zijn er veel meningen, maar het heersende sentiment is dag iedereen gelooft dat het mee kán gaan vallen, maar dat het kwartje ook de andere kant op kan gaan vallen.
Ben wel heel benieuwd waarom sommige collega's denken dat het wel mee kan vallen. Waar baseren ze dat op? Serieus heel benieuwd, want ik zie echt geen enkel lichtpuntje over dat het mee kan gaan vallen.
Correct, maar de mensen die op de IC komen en er ademend weer afgaan liggen er tussen de 3 en 6 weken. Vandaar. De door jou genoemde mensen komen daar nog bij.
Ik heb er een hele tijd gezeten als co-assistent en basisarts. Ze liggen er veelal minder lang.
Ik denk eerder van die hippe lui die zo nodig nog even een weekje willen skiien,
onder het mom van: wat je ver haalt is lekker
Het werkelijke probleem is natuurlijk het RIVM/de overheid, was de booschap geweest
quote:
"Mensen er staat een pandemie om de hoek, een zeer besmettelijke ziekte die zelfs wanneer de mortaliteit niet heel hoog lijkt enorme gevolgen kan gaan hebben voor het dagelijks leven in Nederland, vermijd onnodig reizen, massale bijeenkomsten, toeristische trekpleisters, etc."
ipv
quote:
"slechts een griepje, gewoon je handen goed wassen dan is er niets aan het handje"
Ben wel heel benieuwd waarom sommige collega's denken dat het wel mee kan vallen. Waar baseren ze dat op? Serieus heel benieuwd, want ik zie echt geen enkel lichtpuntje over dat het mee kan gaan vallen.
Wie weet weten we het met verdere maatregelen het weten in te dammen of gefaseerd te laten belopen zodat de zorg niet vastloopt. Of door minder testen wordt er zwaar onder gediagnosticeerd en hebben veel meer mensen het al ongemerkt zonder noodzaak tot medische zorg. Of we vertragen het tot er een vaccin is.
Het werkelijke probleem is natuurlijk het RIVM/de overheid, was de booschap geweest [..]
ipv [..]
dan hadden we een heel andere situatie gehad.
We wisten het hier zelf ook al, maar die mensen hebben dat iets van een half jaar van tevoren geboekt, betaald en naar uit gekeken en die hebben zoiets van: mij overkomt dat niet
Heb vorige week nog zoiemand gesproken die mij een hand gaf en net uit Italie terugkwam van skivakantie. Ik schrok me de pleuris en hij zei: Nou, we hebben er helemaal niks van gemerkt hoor
Het is in het vorige topic al benoemd dat mensen ook in dit soort situaties in de eerste plaats aan zichzelf denken.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Op zondag 8 maart 2020 21:14 schreef Arts-assistent het volgende: Wie weet weten we het met verdere maatregelen het weten in te dammen of gefaseerd te laten belopen zodat de zorg niet vastloopt.
Beetje laat na carnaval, krokusvakanties en met de scholen weer open. Dit was twee weken na chinees nieuwjaar waarschijnlijk al een utopie.
Op zondag 8 maart 2020 21:11 schreef Arts-assistent het volgende: Tussen de collega's zijn er veel meningen, maar het heersende sentiment is dag iedereen gelooft dat het mee kán gaan vallen, maar dat het kwartje ook de andere kant op kan gaan vallen.
Mee kan gaan vallen in de zin van dat de uitbraak niet ineens komt, maar uitgesmeerd wordt door maatregelen die nog genomen moeten worden?
Hoe staan jij en jouw collega's tegenover vergaande maatregelen? Zien jullie die liever vandaag dan morgen, om te voorkomen dat jullie dalijk compleet overspoeld worden?
Maken jullie je er druk om? Ik bedoel heel veel kunnen we er niet aan doen. Het komt. Maar ik kan me voorstellen dat als je werkzaam bent in het ziekenhuis en je kijkt naar Italië dat je dat toch met lede ogen aanziet. Ik zou er slapeloze nachten van hebben denk ik mocht dat mijn werk zijn.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Wie weet weten we het met verdere maatregelen het weten in te dammen of gefaseerd te laten belopen zodat de zorg niet vastloopt. Of door minder testen wordt er zwaar onder gediagnosticeerd en hebben veel meer mensen het al ongemerkt zonder noodzaak tot medische zorg. Of we vertragen het tot er een vaccin is.
Mja, meer hopen op dat het goedkomt dan echt ergens op gebaseerd lijkt het mij dan toch?
Ik bedoel, als je naar Italië kijkt kunnen wij binnen twee weken op gelijke getallen zitten als er niks gedaan wordt. Nu is mijn vertrouwen op strenge maatregelen van het RIVM en de overheid nul, dus dat helpt zeker niet mee om het positief in te zien.
Op zondag 8 maart 2020 21:16 schreef Tengano het volgende: We wisten het hier zelf ook al, maar die mensen hebben dat iets van een half jaar van tevoren geboekt, betaald en naar uit gekeken en die hebben zoiets van: mij overkomt dat niet
Tegen een normalcy bias kun je mensen voorlichten in plaats van dergelijke domheid te voeden met geruststellende leugens.
In China tussen de patiënten met deze ziekte? Wist ik niet.
Dacht dat je het over reguliere IC patiënten had. Excuus. Geen reden om zo vijandig te zijn. Ik probeer naar mijn beste weten hier antwoorden en inzicht te geven vanuit het optiek van een arts assistent in een ziekenhuis.
Korea heeft meer dan 160.000 mensen getest. Die hebben veel mensen gevonden, vroeg in het proces. Ze verwachten zelf wel dat er nog een golf aan doden komen.
De cijfers van China buiten Hubei lijken me ook vrij geloofwaardig. Zeker als je naar het aantal tests kijkt, in Guangdong heeft men per besmet persoon zo'n 300 mensen getest, geen enkel ander land komt in de buurt.
Dacht dat je het over reguliere IC patiënten had. Excuus. Geen reden om zo vijandig te zijn. Ik probeer naar mijn beste weten hier antwoorden en inzicht te geven vanuit het optiek van een arts assistent in een ziekenhuis.
Heel fijn hoor Juist wel goed om ook die kant van het verhaal te horen.
Vooral blijven doen!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
Haha, was niet vijandig hoor. En dat wordt ook gewaardeerd, vraag het je niet voor niets.
Maar mijn vraag ging idd specifiek over de mensen die langdurig in het ziekenhuis verblijven, zoals vermeld in de onderzoeken van het WHO.
Excuses, ben in het echt een stuk gezelliger dan op papier.
waarom is hier geen discussie over? 133 doden op een dag vind ik best veel namelijk.
Die discussie is al topics geleden gevoerd. De conclusie was dat het best wel erg is dat Henk een leuke opa was en gewoon een toffe peer, maar nu nummertje 133 was en niets meer dan dat. Maar gelukkig was hij 70, dus ja, good riddance.
Ik was het niet eens met die conclusie overigens.
Tot zover mijn samenvatting
De cijfers van China buiten Hubei lijken me ook vrij geloofwaardig. Zeker als je naar het aantal tests kijkt, in Guangdong heeft men per besmet persoon zo'n 300 mensen getest, geen enkel ander land komt in de buurt.
Eens. Maar het WHO mocht Hubei eerst niet in. Sindsdien verwerp ik alle data uit die streek.
Op zondag 8 maart 2020 21:20 schreef Jor_Dii het volgende: Je gaat toch steeds vreemder tegen grote sportevenementen aankijken, zo nu ook het darts op rtl7. Zwaar verantwoord toch eigenlijk?!
Gelukkig zijn de atleten zelf in topvorm en dus veilig.
waarom is hier geen discussie over? 133 doden op een dag vind ik best veel namelijk.
Ja, wat kun je er dan meer over zeggen? Dat het daar uit de hand loopt is duidelijk. Dat de cijfers daar sinds de uitbraak corresponderen met onze uitbraak cijfers hebben we het ook al over gehad.
En dat het lullig is voor de mensen die overlijden dat het cijfertjes zijn in de statistiek idem. Zie Henk.
Veel meer valt er niet over te zeggen. Het is ellendig wat daar allemaal gebeurt.
- Iedereen die thuis kan werken, thuis laten werken - Uitleg hoe je mondkapjes goed kan gebruiken voor zij die ze hebben; alternatieven - Uitleg hoe je iemand met een longontsteking thuis het beste kan behandelen - Preventief Vitamine D en C laten slikken - Voorbereiden op wat er in Italie gebeurt - Vrijwilligers inzetten en inventariseren - Heldere uitleg geven aan werknemers hoe om te gaan met zieken/deze situatie - Duidelijke instructies communiceren over waar te zijn met je problemen - Artsen zelf laten beslissen als zij wel mensen willen laten testen (bij ernstige klachten) - Stappenplan communiceren wat er gaat gebeuren in welke fase en welke criteria hierbij horen - Beurs bevriezen - Negatief reisadvies voor alle landen - Open communicatie over besmetting via ademen, feces en dagen lang via staal/spullen - Heel NL ziek laten melden bij koorts en hoest - Ouderen isoleren en helpen - Social netwerk opzetten voor hulp per regio - Stoppen met knuffelen/zoenen - Bril omlaag, dan pas doorspoelen - Hoe het huis te reinigen? - Hoe om te gaan met een zieke in een gezin?
Als we dit aantal doden per dag voor Nederland gaat gelden komt hier wel paniek. Geloof mij maar.
Ik had eigenlijk verwacht dat de zogenaamde "Hollandse nuchterheid" al bij de eerste dode finaal de deur uit ging en mensen als een gek gingen hamsteren.
Italië is nu waar Wuhan was. Maar in tegenstelling tot China zullen ze niet in staat zijn om het aan te pakken. Extra ziekenhuizen bouwen, 30.000 dokters en verplegers uit de rest van China ernaartoe sturen, lockdown, overal controle's, winkelpersoneel in hazmat suits, ...
Ja, wat kun je er dan meer over zeggen? Dat het daar uit de hand loopt is duidelijk. Dat de cijfers daar sinds de uitbraak corresponderen met onze uitbraak cijfers hebben we het ook al over gehad.
En dat het lullig is voor de mensen die overlijden dat het cijfertjes zijn in de statistiek idem. Zie Henk.
Veel meer valt er niet over te zeggen. Het is ellendig wat daar allemaal gebeurt.
Meer dan ellendig. In Nederland zijn er al een paar doden op paar honderd. Ik heb ergens gelezen dat het 11% is oid. Wel een getal dat ruim boven de 3% van RIVM ligt iig.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
Op zondag 8 maart 2020 21:23 schreef Sfancta het volgende: Als iemand in mijn gezin ziek is, ga ik niet raar doen en ga niemand uit de weg. Dan krijg ik het ook maar.
Gaat het alweer iets beter met je hont?
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Italië is nu waar Wuhan was. Maar in tegenstelling tot China zullen ze niet in staat zijn om het aan te pakken. Extra ziekenhuizen bouwen, 30.000 dokters en verplegers uit de rest van China ernaartoe sturen, lockdown, overal controle's, winkelpersoneel in hazmat suits, ...
Nee helaas/gelukkig hebben wij hier geen dictatuur.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
Meer dan ellendig. In Nederland zijn er al een paar doden op paar honderd. Ik heb ergens gelezen dat het 11% is oid. Wel een getal dat ruim boven de 3% van RIVM ligt iig.