abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 maart 2020 @ 07:17:51 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191953510
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik ook al wel eens uitgelegd hoe het zit.
Dat het met het uitvoeren van de daad vooral te maken heeft.
Dat mensen anders geaard kunnen zijn, dat kan, maar dat zegt niet meteen dat zo iemand niet meer welkom is bij God en ook een kind van God mag zijn.
Mocht jij een tekst kennen waar staat dat God mensen haat die anders geaard zijn, lees ik het graag. Dus geen tekst waar iets in staat over dat het over de "daad" gaat zoals romeinen 1 vers 26, 27, 28

anders zou die tekst uit 2 petrus 3 niet meer kloppen toch?
Geaardheid is een begrip dat de Bijbel niet kent. Hooguit homoseksuele handelingen en daar staat de doodstraf op. Dan kun je bemoederend praten over "kindje van God" maar dat kindje Gods moet volgens Gods eigen wet gestenigd worden.
quote:
Hij wil dat niemand verloren gaat.
Als je de Bijbel leest krijg je een heel andere indruk. In het OT is God er louter voor zijn eigen volk, de rest van de wereldpopulatie kan barsten. Waar of niet?

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 11-03-2020 07:26:30 ]
  woensdag 11 maart 2020 @ 07:18:37 #77
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191953513
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:16 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarom zijn ze bang voor de griep of bang om te sterven als ze toch niet geloven dat er na dit leven wat komt.
Waarom zijn dieren "bang om te sterven"?
  woensdag 11 maart 2020 @ 07:20:20 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191953518
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 21:23 schreef Geytenbeekje het volgende:
Maar de Heere geeft wel hiertoe opdracht.
Kun jij op commando geloven? :D
pi_191953665
Over gereformeerden en corona gesproken - het Reformatorisch Dagblad roept op het risico van besmetting bij kerkdiensten te accepteren. Dat ze hiermee ook anderen in gevaar brengen interesseert ze vanzelfsprekend niet.
pi_191954036
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 22:49 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Neurowetenschappers hebben het sterfproces van de hersenen inmiddels redelijk in kaart gebracht. Je herinneringen zijn het laatste dat sterft, als je tenminste niet door hersenschade sterft.

Mijn idee van het "hiernamaals" is dat je wegzakt in je herinneringen in een soort droomachtige staat waar je (voor je gevoel) heel lang (mss wel gevoelsmatig eeuwig) kan genieten van je mooie herinneringen (of geplaagd worden door je slechte)

Verder, als ik dan toch een van de varianten van de hemel moet kiezen, doe me dan maar het Valhalla :)
Interessant: het onderzoek van Ian Stevenson en Jim Tucker omtrent reïncarnatie :)
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 10:27:08 #81
57816 crew  Mijk
BAM
pi_191955514
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 08:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Interessant: het onderzoek van Ian Stevenson en Jim Tucker omtrent reïncarnatie :)
Dit?

[ Bericht 19% gewijzigd door Mijk op 11-03-2020 10:37:47 ]
As above, so below.
pi_191956318
quote:
Ja, bijvoorbeeld. Zover ik kan beoordelen hanteren ze een solide methodiek en valt er tot dusver geen bevredigende rationele verklaring te geven voor dit soort gevallen.

Gebrek aan rationeel bewijs is natuurlijk nog geen bewijs voor bovennatuurlijke fenomenen. :P
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 11:20:32 #83
57816 crew  Mijk
BAM
pi_191956374
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, bijvoorbeeld. Zover ik kan beoordelen hanteren ze een solide methodiek en valt er tot dusver geen bevredigende rationele verklaring te geven voor dit soort gevallen.

Gebrek aan rationeel bewijs is natuurlijk nog geen bewijs voor bovennatuurlijke fenomenen. :P
Klopt, maar ik zie reincarnatie dan ook niet als iets bovennatuurlijks, het is gewoon how the universe works. Als reincarnatie bovennatuurlijk zou zijn, zou geboorte dat ook zijn. Alleen omdat wetenschap niet weet hoe het werkt, is het niet direct "bovennatuurlijk" :P Interesant stuk wel ja, bedankt voor het delen.
As above, so below.
  woensdag 11 maart 2020 @ 14:02:37 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191959055
quote:
3s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:20 schreef Mijk het volgende:

[..]

Klopt, maar ik zie reincarnatie dan ook niet als iets bovennatuurlijks,
Kunnen we stellen dat als iets bestaat het per definitie niet bovennatuurlijk is?
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 14:16:07 #85
57816 crew  Mijk
BAM
pi_191959341
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 14:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kunnen we stellen dat als iets bestaat het per definitie niet bovennatuurlijk is?
Ik denk het, maar dan kun je ook direct van fictie spreken en is de opmerking van Haushofer een vorm van tautologie/pleonasme; een nietbewezen fictie :P
As above, so below.
pi_191962087
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 07:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

1. Geaardheid is een begrip dat de Bijbel niet kent. Hooguit homoseksuele handelingen en daar staat de doodstraf op. Dan kun je bemoederend praten over "kindje van God" maar dat kindje Gods moet volgens Gods eigen wet gestenigd worden.
[..]

2. Als je de Bijbel leest krijg je een heel andere indruk. In het OT is God er louter voor zijn eigen volk, de rest van de wereldpopulatie kan barsten. Waar of niet?
1. Het is tegen natuurlijk gedrag, God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen.
Maar ik ga uiteindelijk niet over of en hoe ze eventueel geoordeeld worden.
Dat laat ik aan God.
Daarom vind ik het ook niet goed dat er kerken zijn die anders geaarden pertinent de deur wijzen of christelijke ouders die hun anders geaarde kinderen op straat zetten.
Dat is 1 ding dat Jezus nooit gedaan zou hebben.

2. Het OT gaat niet alleen maar over het verslaan van andere volken.
God leverde regelmatig ook zijn eigen volk juist over in de hand van andere volken.
omdat ze regelmatig ongehoorzaam waren aan Hem.
en dan na zoveel jaar kwam er weer een richter of een profeet om het volk terecht te wijzen en weer op het goede pad te brengen door hen aan God te helpen herinneren wat Hij voor hen gedaan heeft. Dus het waren veel pieken en dalen voor het volk Israël.
en het volk wilde op een gegeven moment ineens een koning hebben omdat volken rondom hun dat ook hadden en zij dachten dat het goed voor hun zou zijn, terwijl God eigenlijk hun koning moest zijn. maar ze wilden graag iets fysieks en tastbaars als leiding.
Maar ook dat ging niet altijd goed.

Verder zijn er ook veel andere verhalen etc in het oude testament, lang niet allemaal oorlog en ruzie etc.
neem bijvoorbeeld het boek spreuken of hooglied of Deuteronomium.

Kortom jouw stelling is niet waar.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191962118
quote:
3s.gif Op woensdag 11 maart 2020 11:20 schreef Mijk het volgende:

[..]

Klopt, maar ik zie reincarnatie dan ook niet als iets bovennatuurlijks, het is gewoon how the universe works. Als reincarnatie bovennatuurlijk zou zijn, zou geboorte dat ook zijn. Alleen omdat wetenschap niet weet hoe het werkt, is het niet direct "bovennatuurlijk" :P Interesant stuk wel ja, bedankt voor het delen.
Sluit ik me bij aan
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191962195
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:10 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom ? Het huwelijk is geen eigendom van het christendom. Als een staat of andere religie vindt dat homos mogen trouwen, waarom ben jij daar dan tegen ?

Als je er een probleem mee hebt dat een christelijke ceremonie dezelfde naam heeft als de ceremonie van een ander geloof of een staat; geef je eigen ceremonie dan simpelweg een andere naam.
Omdat God de man en de vrouw voor elkaar geschapen heeft en niet de man en de man of de vrouw en de vrouw etc.
alleen een man en een vrouw kunnen zorgen voor nageslacht.
Als k.i. of iets dergelijks niet had bestaan en er waren op een gegeven moment alleen maar homo of lesbische stellen geweest in de wereld had je geen nageslacht kunnen hebben en roeit men zich zelf uit.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191962361
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat God de man en de vrouw voor elkaar geschapen heeft en niet de man en de man of de vrouw en de vrouw etc.
alleen een man en een vrouw kunnen zorgen voor nageslacht.
Als k.i. of iets dergelijks niet had bestaan en er waren op een gegeven moment alleen maar homo of lesbische stellen geweest in de wereld had je geen nageslacht kunnen hebben en roeit men zich zelf uit.
Wat heeft dat met het huwelijk te maken ?
Daarnaast weten we uit het dierenrijk dat voortplantingssucces van een groep wordt verhoogd als niet ieder individu zich voortplant; dus je "als iedereen het was" redenering is enigszins kortzichtig.
pi_191962528
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

1. Het is tegen natuurlijk gedrag, God heeft man en vrouw voor elkaar geschapen.
Dat laat ik aan God.
Daarom vind ik het ook niet goed dat er kerken zijn die anders geaarden pertinent de deur wijzen of christelijke ouders die hun anders geaarde kinderen op straat zetten.

God leverde regelmatig ook zijn eigen volk juist over in de hand van andere volken.
en dan na zoveel jaar kwam er weer een richter of een profeet om het volk terecht te wijzen en weer op het goede pad te brengen door hen aan God te helpen herinneren wat Hij voor hen gedaan heeft. Dus het waren veel pieken en dalen voor het volk Israël.
en het volk wilde op een gegeven moment ineens een koning hebben omdat volken rondom hun dat ook hadden en zij dachten dat het goed voor hun zou zijn, terwijl God eigenlijk hun koning moest zijn. maar ze wilden graag iets fysieks en tastbaars als leiding.

Verder zijn er ook veel andere verhalen etc in het oude testament, lang niet allemaal oorlog en ruzie etc.

Het is niet tegen-natuurlijk, want homoseksualiteit komt ook gewoon bij dieren voor. Dat maakt het juist wel natuurlijk. Of zijn homoseksuele dieren ook tegen God of iets dergelijks?
  Moderator woensdag 11 maart 2020 @ 23:02:19 #91
57816 crew  Mijk
BAM
pi_191970384
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:16 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Het is niet tegen-natuurlijk, want homoseksualiteit komt ook gewoon bij dieren voor. Dat maakt het juist wel natuurlijk. Of zijn homoseksuele dieren ook tegen God of iets dergelijks?
Nouja het is natuurlijk wel een afwijking.. maargoed ik vind het ook achterliijk dat er door de kerk moeilijk over gedaan wordt op zulke vlakken, God heeft ook die mensen geschapen, en ook die zijn even veel waard als de rest. Het is gewoon een afwijking in het brein denk ik zelf, bewijzen heb ik er niet voor.
As above, so below.
  donderdag 12 maart 2020 @ 08:18:21 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191974641
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Als het tegennatuurlijk is kwam het niet voor. Je ziet het ook bij dieren. Flauwekul dus.
quote:
Dat laat ik aan God.
Waarom negeer je dat God de doodstraf eist voor homoseksualiteit? Met geen woord....

Wegkijkgedrag... :(
quote:

Ja spreuken en hooglied. En voor de rest? Moord, doodslag, wraak, bloedvloeien, hongersnoden, ziektes, ballingschappen, genocides, kindermoord, en ga maar door...

Allemaal in opdracht van God he?

Waarom negeer je dat allemaal.

Wegkijkgedrag :(

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 12-03-2020 12:35:16 ]
pi_191974932
Kan Sjoemie misschien concreet uitleggen waarom homoseksualiteit, als "tegennatuurlijk gedrag", dan wel bij dieren voorkomt? En niet weer een concrete en belangrijke vraag als deze negeren?
pi_191984754
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 08:47 schreef Haushofer het volgende:
Kan Sjoemie misschien concreet uitleggen waarom homoseksualiteit, als "tegennatuurlijk gedrag", dan wel bij dieren voorkomt? En niet weer een concrete en belangrijke vraag als deze negeren?
Omdat het uit de zondeval is voort gekomen.
Ik zie het dus ook niet zozeer als ziekte.
De bijbel veroordeelt mijns inziens de persoon op zich niet, alleen de "daad"
En als je al naar genesis 1 en 2 kijkt lees je al dat de man en de vrouw voor elkaar geschapen zijn. omdat de man en de vrouw voor nageslacht kunnen zorgen dat kan een man en een man of een vrouw en een vrouw niet.
Dus zulke dingen gebeurden wel, vooral ook in de tijd van noach toen voor God de maat vol was en op 8 mensen na de hele aarde verwoeste en met die 8 opnieuw begon.
Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn geweest toen dat iemand echt homo of zo was, maar dat men gewoon deed waar men zin in had en totaal van God los en afgedwaald waren.
En daardoor dus ook maar gewoon met mannen en vrouwen het bed deelden, dus vrouwen gingen met vrouwen naar bed en mannen met mannen ook. Zoals men nu zou zeggen: omdat het kan.
Het kwam ook dus voort uit wetteloosheid.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 08:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als het tegennatuurlijk is kwam het niet voor. Je ziet het ook bij dieren. Flauwekul dus.
[..]

Waarom negeer je dat God de doodstraf eist voor homoseksualiteit? Met geen woord....

Wegkijkgedrag... :(
[..]

Ja spreuken en hooglied. En voor de rest? Moord, doodslag, wraak, bloedvloeien, hongersnoden, ziektes, ballingschappen, genocides, kindermoord, en ga maar door...

Allemaal in opdracht van God he?

Waarom negeer je dat allemaal.

Wegkijkgedrag :(
Ik heb hier zo geen antwoord op hoe dat allemaal zit.
heeft onder andere met het leiden van Israël dor God te maken.
Het hoe en waarom etc hangt aan allerlei factoren aan elkaar en heb ik zo geen antwoord op hoe ik dat hier moet gaan uitleggen.
Als je het dan toch wil weten adviseer ik je toch om of google te raadplegen of toch op zoek te gaan naar een degelijke christelijk gemeente in je buurt op te zoeken waar iemand is die je zou kunnen helpen met dit soort vragen. Want zoals ik al zei: ik weet niet hoe ik dat verder duidelijk kan maken hier.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191984850
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

En als je al naar genesis 1 en 2 kijkt lees je al dat de man en de vrouw voor elkaar geschapen zijn. omdat de man en de vrouw voor nageslacht kunnen zorgen dat kan een man en een man of een vrouw en een vrouw niet.
Dus zulke dingen gebeurden wel, vooral ook in de tijd van noach toen voor God de maat vol was en op 8 mensen na de hele aarde verwoeste en met die 8 opnieuw begon.
Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn geweest toen dat iemand echt homo of zo was, maar dat men gewoon deed waar men zin in had en totaal van God los en afgedwaald waren.
En daardoor dus ook maar gewoon met mannen en vrouwen het bed deelden, dus vrouwen gingen met vrouwen naar bed en mannen met mannen ook. Zoals men nu zou zeggen: omdat het kan.
[..]

Ik heb hier zo geen antwoord op hoe dat allemaal zit.
heeft onder andere met het leiden van Israël dor God te maken.
Het hoe en waarom etc hangt aan allerlei factoren aan elkaar en heb ik zo geen antwoord op hoe ik dat hier moet gaan uitleggen.
Als je het dan toch wil weten adviseer ik je toch om of google te raadplegen of toch op zoek te gaan naar een degelijke christelijk gemeente in je buurt op te zoeken waar iemand is die je zou kunnen helpen met dit soort vragen. Want zoals ik al zei: ik weet niet hoe ik dat verder duidelijk kan maken hier.
Dus met "tegennatuurlijk" bedoel je "tegen de oorspronkelijke natuur van voor de zondeval", en niet de gangbare betekenis van het woord. Dat is verwarrend.
pi_191987076
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 07:41 schreef Kassamiep het volgende:
Over gereformeerden en corona gesproken - het Reformatorisch Dagblad roept op het risico van besmetting bij kerkdiensten te accepteren. Dat ze hiermee ook anderen in gevaar brengen interesseert ze vanzelfsprekend niet.
Waar staat dat ?
Ik zie dat niet staan, ik blijf zelf thuis vind het in deze situatie niet gepast om kerkdiensten te houden.
  donderdag 12 maart 2020 @ 20:52:42 #97
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191990469
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 18:34 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waar staat dat ?
Ik zie dat niet staan, ik blijf zelf thuis vind het in deze situatie niet gepast om kerkdiensten te houden.
Wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten, zoals sommigen gewoon zijn te doen; laten we elkaar moed inspreken, en dit te meer naarmate gij de grote dag dichterbij ziet komen. (Hebreeën 10:25)

De Bijbel is hier heel duidelijk. Ik weet niet precies hoe de komende tijd gaat verlopen, maar zondag ga ik gewoon naar de kerk.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 08:12:54 #98
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191998220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 16:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dus bij dieren komt homoseksualiteit voor omdat door mensen de zondeval is gekomen?

Geloof je't zelf?
  vrijdag 13 maart 2020 @ 08:50:34 #99
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191998670
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 20:52 schreef DecoAoreste het volgende:
Hebreeën 10:2
Deze oproep wordt wel heel erg uit zijn verband gerukt in de discussie over Corona. :D
  vrijdag 13 maart 2020 @ 10:58:10 #100
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192000636
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 08:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Deze oproep wordt wel heel erg uit zijn verband gerukt in de discussie over Corona. :D
Ik pretendeer niet te weten of corona wel of niet een teken is van het eind der tijden. Het ging mij om de teksten 'wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten' en 'laten we elkaar moed inspreken'. Massaal wegblijven uit de dienst/mis is sowieso een slecht idee. (Als je ziek/heel oud/zwak qua gezondheid bent is het een ander verhaal)

[ Bericht 2% gewijzigd door DecoAoreste op 13-03-2020 11:13:21 ]
pi_192001015
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus met "tegennatuurlijk" bedoel je "tegen de oorspronkelijke natuur van voor de zondeval", en niet de gangbare betekenis van het woord. Dat is verwarrend.
Tegen de natuur zoals God het bedoelt heeft.
Dus de man hoort bij een vrouw
Omdat dat de enige manier is om op een natuurlijke manier voor voortplanting te zorgen.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 12:23:43 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192002205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:58 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik pretendeer niet te weten of corona wel of niet een teken is van het eind der tijden.
Het is al een paar duizend jaar "het einde der tijden" dus daar moet je niet te zwaar aan tillen lijkt me...
quote:
Het ging mij om de teksten 'wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten' en 'laten we elkaar moed inspreken'. Massaal wegblijven uit de dienst/mis is sowieso een slecht idee. (Als je ziek/heel oud/zwak qua gezondheid bent is het een ander verhaal)
Het lijkt mij een heel gezond idee om juist voor die zieken/ouderen/zwakkeren de contacten tot een minimum te beperken en géén kerkdienst te organiseren.

God snapt dat heus wel hoor.
pi_192002216
God kan het virus niet gewoon even ongedaan maken? Hij kan toch alles? Maar net nu even niet?
pi_192002336
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:24 schreef Modus het volgende:
God kan het virus niet gewoon even ongedaan maken? Hij kan toch alles? Maar net nu even niet?
Ga even bidden dan.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 12:51:15 #105
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192002698
quote:
Godj heeft net zo zijn best gedaan om een nieuw virus te maken dat de hele wereld treft.

Dat ga je dan niet meteen weer ongedaan maken he? Dan heeft Hij geen eer van zijn werk. :(
pi_192002942
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:16 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Tegen de natuur zoals God het bedoelt heeft.
Dus de man hoort bij een vrouw
Omdat dat de enige manier is om op een natuurlijke manier voor voortplanting te zorgen.
Dus onvruchtbare mensen mogen dan weer niet trouwen?
pi_192003224
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:31 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ga even bidden dan.
Ohja. Apart toch, dat zo'n almachtig alwetend wezen zoiets debiels nodig heeft om heeeel eventueeeeeeel in actie te komen? Hij geeft blijkbaar toch niet zoveel om zijn creatie?
pi_192003262
Mailtje van mijn gemeente/kerk. Diensten gaan gewoon door maar zonder gemeente. Alleen kerkenraad organist en predikant aanwezig.
Of iedereen maar via kerkomroep gaat kijken via internet.

Ok dan. Niet dat ik er wekelijks kom. Maar dat ze dat aflasten hier in Katwijk zegt ook wel weer wat.
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 13 maart 2020 @ 13:29:19 #109
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192003474
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:19 schreef kree het volgende:
Mailtje van mijn gemeente/kerk. Diensten gaan gewoon door maar zonder gemeente. Alleen kerkenraad organist en predikant aanwezig.
Of iedereen maar via kerkomroep gaat kijken via internet.

Ok dan. Niet dat ik er wekelijks kom. Maar dat ze dat aflasten hier in Katwijk zegt ook wel weer wat.
Predikant zingt in zijn eentje (+ kerkenraad) de psalmen en gezangen? :D
pi_192003680
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou ben wel benieuwd ja hoe dit zal gaan enzo. Mss zondagochtend toch maar eens die kerkomroep aanzwengelen. Er schijnt video verbinding te zijn ook (eindelijk, had dat al paar jaar terug aangegeven. Maar je kent het te duur etc blablablabla door kerkenraad etc). Om moe van te worden soms die procedures. Al met al is het wel een leuke gemeente om bij te zitten hoor trouwens
Komt toch wel 500+ man normaal naar die diensten op zondagochtend. Meer trouwens nog als er een speciaal thema is of jeugddienst met bandje etc.
pi_192003804
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja haha btw predikant zingt in zijn eentje. Nu ken ik dit al want er zit een soort van auto mute op die microfoon ofzo onder het zingen.
Nu speel ik daar wel eens in bandje en muziekgroep en louister dat dan later terug en dat ding werkt dan dus ruk. Ok weet al predikant(e). Heeft nu niet echt een zangstem. Zo vals als ik weet niet wat. Hahaha

Maargoed daar gaat het niet om. Ben wel heel benieuwd hoe dit zal gaan.

Doe wel een linkje zondagochtend als ik zelf wakker ben al dan trouwens. Maar wil het eigenlijk niet missen dit gehehe
  vrijdag 13 maart 2020 @ 13:59:54 #112
545 dop
:copyright: dop
pi_192004151
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:58 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik pretendeer niet te weten of corona wel of niet een teken is van het eind der tijden. Het ging mij om de teksten 'wij moeten niet wegblijven van onze bijeenkomsten' en 'laten we elkaar moed inspreken'. Massaal wegblijven uit de dienst/mis is sowieso een slecht idee. (Als je ziek/heel oud/zwak qua gezondheid bent is het een ander verhaal)
In deze tijd heb je heel veel meer mogelijkheden om je geloof te delen. Vind dit een bekrompen advies.
En een duidelijk voorbeeld dat bijbelse wetten niet altijd in deze tijd passen.
Leefde Jezus in deze tijd was hij waarschijnlijk een tv dominee 😃
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 13 maart 2020 @ 14:51:14 #113
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_192005356
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:59 schreef dop het volgende:

[..]

In deze tijd heb je heel veel meer mogelijkheden om je geloof te delen. Vind dit een bekrompen advies.
Nee een X-men of Avenger
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 13 maart 2020 @ 16:47:41 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192008006
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 13:59 schreef dop het volgende:

[..]

En dan iets met "Soulfuck" of zo? >:)

Of een vlogger. :O
  vrijdag 13 maart 2020 @ 16:50:58 #115
545 dop
pi_192008100
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 16:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En dan iets met "Soulfuck" of zo? >:)

Of een vlogger. :O
Een lekker een beetje twitteren net als Trump
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_192008490
Beste mensen,

er moet me iets van het hart. Hier heb ik altijd al mee gelopen. Ik heb afgelopen nacht erg veel nagedacht.
Ik heb me misdragen in dit subforum. Mijn welgemeende excuses.

Het geloof is niet waar. Er is niets na de dood. Tot die slotsom ben ik gekomen. Er is geen enkel bewijs. We dromen maar wat.

Het spijt me enorm dat ik hier mensen in het harnas heb gejaagd. Sorry, sorry, sorry.

Ik vond dat ik mezelf aan het belachelijk maken was. Het heeft me veel geroerd. Ik heb er een streep door heen gehaald. Het is nonsens.

Ik heb alleen een groot probleem: ik deed vrijwilligerswerk: stervensbegeleiding. Ik bad met mensen die stervende waren en ik las stukken voor uit de bijbel. Ik sprak met ze en ik gaf hun rust, zodat ze rustig konden overgaan. Mijn overtuiging was dat ze aan de andere kant opgevangen zouden worden.

Dat is nu voorbij. Ik moet nu afspraken afzeggen. Dat doet me wel heel erg veel pijn.

[ Bericht 39% gewijzigd door Sigaartje op 13-03-2020 17:49:59 ]
  vrijdag 13 maart 2020 @ 18:02:10 #117
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_192009688
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 17:06 schreef Sigaartje het volgende:
Beste mensen,

er moet me iets van het hart. Hier heb ik altijd al mee gelopen. Ik heb afgelopen nacht erg veel nagedacht.

Het geloof is niet waar. Er is niets na de dood. Tot die slotsom ben ik gekomen. Er is geen enkel bewijs. We dromen maar wat.

Het spijt me enorm dat ik hier mensen in het harnas heb gejaagd. Sorry, sorry, sorry.

Ik vond dat ik mezelf aan het belachelijk maken was. Het heeft me veel geroerd. Ik heb er een streep door heen gehaald. Het is nonsens.

Ik heb alleen een groot probleem: ik deed vrijwilligerswerk: stervensbegeleiding. Ik bad met mensen die stervende waren en ik las stukken voor uit de bijbel. Ik sprak met ze en ik gaf hun rust, zodat ze rustig konden overgaan. Mijn overtuiging was dat ze aan de andere kant opgevangen zouden worden.

Dat is nu voorbij. Ik moet nu afspraken afzeggen. Dat doet me wel heel erg veel pijn.
Ook met een andere overtuiging kun je er zijn voor je naaste
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 13 maart 2020 @ 18:26:10 #118
545 dop
pi_192010166
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 17:06 schreef Sigaartje het volgende:
Beste mensen,

Volgens mij valt het wel mee met dat misdragen.
Geloof is en blijft een lastig ding, niemand hier heeft een definitief antwoord.
Uiteindelijk zijn het enkel meningen.

Wat stervensbegeleiding betreft, misschien lastig om dat te doen met een christelijke noot als je zelf niet meer geloofd. Maar volgens mij is er genoeg ruimte om mensen te begeleiden en om over het leven te praten en hun geloof.
Het is hun sterven, en hoeft dus ook niet over jou geloof of ongeloof te gaan.

Voor mij als atheïst is de dood, de eeuwige rust en voltooiing van het leven.
pi_192010511
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 18:26 schreef dop het volgende:

[..]

Volgens mij valt het wel mee met dat misdragen.
Geloof is en blijft een lastig ding, niemand hier heeft een definitief antwoord.
Uiteindelijk zijn het enkel meningen.

Wat stervensbegeleiding betreft, misschien lastig om dat te doen met een christelijke noot als je zelf niet meer geloofd. Maar volgens mij is er genoeg ruimte om mensen te begeleiden en om over het leven te praten en hun geloof.
Het is hun sterven, en hoeft dus ook niet over jou geloof of ongeloof te gaan.

Voor mij als atheïst is de dood, de eeuwige rust en voltooiing van het leven.

Nu sta ik aan jullie zijde en zal het geloof bestrijden.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 18:51:59 #120
545 dop
pi_192010696
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 18:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je iets hoeft te bestrijden.
Atheïsten hoeven niet te evangeliseren. Hoog uit voor hun mening uit komen op zijn tijd.

Als klein voorbeeld, als iemand wil bidden bij het eten dan geef ik daar de ruimte voor.
Maar als men wil dat ik mee bid en mijn ogen sluit, dan weiger ik dat.
Respect voor de persoon maar ook respect voor mijn overtuiging.

[ Bericht 24% gewijzigd door dop op 13-03-2020 19:01:43 ]
pi_192011817

[ Bericht 100% gewijzigd door Sigaartje op 14-03-2020 08:00:38 ]
  vrijdag 13 maart 2020 @ 20:07:48 #122
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192012528
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 18:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Waarom?
pi_192012645
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 20:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Waarom?
Jullie hebben me overtuigd.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 20:16:01 #124
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192012715
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 20:13 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jammer dat wij je niet hebben kunnen overtuigen. :'(

Is het omdat we in de minderheid zijn of praten we gewoon poep in jouw ogen?
pi_192012856
Snap hem ook niet helemaal?

Het zal nooit mijn doel zijn om iemand te overtuigen van joh doe dit en dat en zie je wel dan geloof je wel.

Blabla is dat. Maar ik zie mezelf als christen ondanks alle foute dingen die ik deed. (Liedje van volgens mij)

Maarja ik denk dat er veel zijn die er rust in vinden of laat ik sowieso zeggen een open gemeenschap even uitgaande van wat voor soort ofzo. Maar dat opzich is al iets goeds denk ik? Je bent nl niet meer onwijs alleen. Sommige stromingen gaan mij nl ook wat ver, maar dan zoek je verder toch
pi_192012936
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 20:16 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Jammer dat wij je niet hebben kunnen overtuigen. :'(

Is het omdat we in de minderheid zijn of praten we gewoon poep in jouw ogen?
Ik weet het gewoon niet meer.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 20:30:32 #127
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192012976
quote:

[..]

Daarom hoef je geloof niet te bestrijden toch?
  vrijdag 13 maart 2020 @ 21:29:03 #128
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192014416
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 20:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Waarom niet?
pi_192014986
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 21:29 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Waarom niet?
Niemand weet wat de waarheid is.
pi_192016233
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 20:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Lees existentialistische filosofen. Dan begrijp je je eigen worsteling met je levensvragen misschien wat beter, en hoe je er mee moet omgaan, i.p.v. een "Jezus lost het voor je op". :P
  zaterdag 14 maart 2020 @ 00:04:53 #131
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192017370
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 22:00 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Niemand weet wat de waarheid is.
Maar laat dat je niet ontmoedigen :)
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:28:18 #132
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192021791
quote:

[..]

Serieus? Een live-conversie, hier op FOK!?

Je zit te geinen, toch?

Zo niet: wat was het kwartje? Is voor iedereen anders, dat weet ik, maar ben altijd superbenieuwd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tyr80 op 14-03-2020 10:33:49 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:31:18 #133
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192021849
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:28 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Je zit te geinen, toch?
Het is niet raar dat de discussies hier mensen elkaar laten beïnvloeden. Zo ben ik door posts van Etto en TserrofEnoch ook de katholieke kerk wel steeds serieuzer gaan nemen. Al speelden er ook buiten dit forum genoeg dingen natuurlijk.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:32:10 #134
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192021864
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:31 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het is niet raar dat de discussies hier mensen elkaar laten beïnvloeden. Zo ben ik door posts van Etto en TserrofEnoch ook de katholieke kerk wel steeds serieuzer gaan nemen. Al speelden er ook buiten dit forum genoeg dingen natuurlijk.
Vind het wel heel bijzonder als het echt is, misschien een overzicht in de OP van mensen die geswitched zijn?

Go Sigaar! Welcome to the bright side!
pi_192021978
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:28 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Je zit te geinen, toch?
Nee
Ik zat gisteren na te denken.
1. De bijbel staat vol fictie
2. Stel nu dat het waar is dat het bewustzijn opgewekt wordt door het lichaam, dan weet ik zelfs niet meer als ik straks dood ga
3. Alles in dit topic nog overgelezen
4. Verreweg de meeste mensen geloven niet in een leven na de dood, dat is niet zomaar
5. Als er leven is na de dood zou je minstens een kleine gedachte moeten hebben die bevestigt dat dat zo is
6. Bijna doodervaringen zijn niet bewezen als zijnde een verlaten van een geest uit een lichaam
7. Verreweg de meeste verslagen en filmpjes van geestesverschijningen zijn natuurlijk verklaarbaar of nep.
8. Het is onvoorstelbaar dat een oude man met een baard jou even op je vingers gaat tikken
  zaterdag 14 maart 2020 @ 10:40:26 #136
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192021997
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:39 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nee
2. Stel nu dat het waar is dat het bewustzijn opgewekt wordt door het lichaam, dan weet ik zelfs niet meer als ik straks dood ga
4. Verreweg de meeste mensen geloven niet in een leven na de dood, dat is niet zomaar
5. Als er leven is na de dood zou je minstens een kleine gedachte moeten hebben die bevestigt dat dat zo is
6. Bijna doodervaringen zijn niet bewezen als zijnde een verlaten van een geest uit een lichaam
7. Verreweg de meeste verslagen en filmpjes van geestesverschijningen zijn natuurlijk verklaarbaar of nep.
8. Het is onvoorstelbaar dat een oude man met een baard jou even op je vingers gaat tikken
Dank, boeiend. Allemaal heel redelijk inderdaad.

Maar de argumenten kende je eerder al denk ik?

Was het een specifieke manier van die argumenten samen onder de loep nemen dan?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tyr80 op 14-03-2020 10:53:29 ]
  zaterdag 14 maart 2020 @ 11:41:51 #137
545 dop
pi_192023020
Het grote probleem met geloof ik is dat er vaak maar een juiste manier van geloven wordt voorgehouden met daar bij horende regels en wetten.

Gek genoeg zijn geloofd regels niet universeel, elke regio elk gebied elke tijd heeft weer zijn eigen regels die duidelijk zijn ingegeven door de mens. Er is niet zo iets als een universele god en een universeel geloof. Geloof is en blijft altijd een persoonlijke interpretatie, een moment opname.
Wat je gelooft is wat je jezelf voorhoudt.

De verandering tussen oude en nieuwe testament, het onderscheid tussen feit en fictie maken dat er veel ruimte zit tussen wat je kunt geloven en dat er ook veel veranderd in wat men gelooft. ( We geloven niet meer als 100,200,1000 of 2000jaar terug)
Dat zie je in het christendom en in alle andere geloven over de wereld.

[ Bericht 13% gewijzigd door dop op 14-03-2020 11:49:03 ]
pi_192027032
quote:

[..]

Nee
Het is niet makkelijk om een stap terug te nemen en goed te kijken naar wat je daadwerkelijk gelooft en om welke reden.

Als je hierdoor meer vragen hebt gekregen denk ik dat er hier genoeg mensen zijn die met je mee willen denken.

En wat betreft je vrijwilligerswerk, ik zie geen reden waarom je daar niet mee door kan gaan. Als er geen god is, is het ook niet erg om een beetje te jokken tegen mensen die op sterven liggen en daardoor vredig hun einde tegemoet gaan.
Ik pas mijn taalgebruik ook wel eens aan als ik tegen m'n gelovige vriendin praat. Betekend niet dat ik plots in een god geloof.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 16:18:14 #139
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192028090
quote:

[..]
Dit is sowieso niet waar, alleen als je in de Nederlandse seculiere bubbel zit...

Voor de rest vind ik je onderbouwing ook wel flinterdun, maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk...
pi_192041637
Tja maat van mijn dan? Blijf dit gaaf vinden ok bandje met mij en rest en gemeente enzo

Bekend nr toch?
pi_192041654
Blijft toch onwijs lastig met piano een hele 500 plus te begeleiden. Heb mooiere voorbeelden trouwens maar kwam deze eerst tegen
  maandag 16 maart 2020 @ 12:18:43 #142
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192069319
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 16:18 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dit is sowieso niet waar, alleen als je in de Nederlandse seculiere bubbel zit...

Voor de rest vind ik je onderbouwing ook wel flinterdun, maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk...
Ik vind hem ijzersterk.

Hoe zit het met de onderbouwing van een leven na de dood?

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 16-03-2020 14:43:50 ]
pi_192109303
quote:
2 Kronieken 7:13-14

Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 04:46:54 #144
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192110840
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 16:18 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Beter dan elke onderbouwing uit de mond van een gelovige ooit.
pi_192110924
quote:

[..]

Nee
True.

quote:
Ook waar.

quote:
In welke populatie ? Wereldwijd is dat zeker niet het geval - atheisten zijn een kleine minderheid.
Wat het leven na de dood volgens gelovigen precies inhoudt verschilt wel sterk per regio.
In Nederland is het merendeel van de bevolking inmiddels weliswaar ontkerkelijkt; maar we hebben hier heel veel "ietsisten" - die geloven dat er wel "iets" is maar geen idee wat.
pi_192116470
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:41 schreef dop het volgende:
Het grote probleem met geloof ik is dat er vaak maar een juiste manier van geloven wordt voorgehouden met daar bij horende regels en wetten.

Gek genoeg zijn geloofd regels niet universeel, elke regio elk gebied elke tijd heeft weer zijn eigen regels die duidelijk zijn ingegeven door de mens. Er is niet zo iets als een universele god en een universeel geloof. Geloof is en blijft altijd een persoonlijke interpretatie, een moment opname.
Wat je gelooft is wat je jezelf voorhoudt.

De verandering tussen oude en nieuwe testament, het onderscheid tussen feit en fictie maken dat er veel ruimte zit tussen wat je kunt geloven en dat er ook veel veranderd in wat men gelooft. ( We geloven niet meer als 100,200,1000 of 2000jaar terug)
Dat zie je in het christendom en in alle andere geloven over de wereld.
Het probleem is dat men denkt dat men nog aan wetten en regels gebonden is. ;) en dat men denkt dat je "goed" moet leven om in de hemel te komen.

Maar dan wil ik jullie toch adviseren het filmpje te kijken en te luisteren wat gezegd wordt.
Die ik onlangs hier gepost heb.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:42 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192136577
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 00:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

2 Kronieken 7:13-14

Zo Ik den hemel toesluite, dat er geen regen zij, of zo Ik den sprinkhaan gebiede, het land te verteren, of zo Ik pest onder Mijn volk zende; En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen.
Daar hebben we de dwanggod met de zweep weer eens.! ~O>
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:05:48 #148
545 dop
pi_192136640
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het probleem is dat men denkt dat men nog aan wetten en regels gebonden is. ;) en dat men denkt dat je "goed" moet leven om in de hemel te komen.

Maar dan wil ik jullie toch adviseren het filmpje te kijken en te luisteren wat gezegd wordt.
Die ik onlangs hier gepost heb.
maar als 2 mannen willen trouwen dan gelden die regeltjes in eens wel?

Evolutie, de oerknal, allemaal onzin want de bijbel....

Ik weet niet hoe jij je de bijbel leest, maar je geeft de indruk het als de waarheid te zien.
Ik kan het in dat licht niet zien als een boek zonder wetten en regels.
Dan moet je wel heel selectief gaan lezen.
  donderdag 19 maart 2020 @ 09:24:55 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_192136963
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:05 schreef dop het volgende:
maar als 2 mannen willen trouwen dan gelden die regeltjes in eens wel?
Kijk het zit zo: God heeft ons een eigen wil gegeven. Maar als we onze eigen wil gaan gebruiken wordt God boos. Snap je?
pi_192146843
Jeej! *O*

Geen regels en wetten meer!

Maar als je gods regels niet opvolgt, dan ga je naar de hel!

Jeej! *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')