abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191759235


Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen

1Platform             Buyback         Totaal leningen    Percentage        soort
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Mintos                Ja             ¤ 2.156,7 mln         12%            P2P
Twino                 Ja             ¤   472,8 mln         11%            P2P
Bondora               nee            ¤   207,8 mln         11%            P2P
Grupeer               Ja             ¤    30,7 mln         14%            P2P
Robocash              Ja             ¤    58,4 mln         12%            P2P
Swaper                Ja             ¤    60,0 mln         12%            P2P
Fastinvest            Ja             ¤    13,0 mln         13%            P2P
Viainvest             Ja             ¤     8,2 mln         10%            P2P
Viventor              Ja             ¤    78,5 mln         12%            P2P
Finbee                Nee            ¤    24,5 mln         17%            P2P
Peerberry             Ja             ¤    0,66 mln         12%            P2P
Iuvo Group            Ja             ¤    55,5 mln          9%            P2P
Bondster              Ja             ¤    14,8 mln         12%            P2P
Bulkestate            Nee            ¤    14,3 mln         14%        Real Estate
Estateguru            Nee            ¤   113,1 mln         12%        Real Estate
Crowdestate           Nee            ¤    64,3 mln         18%        Real Estate
Reinvest24            Nee            ¤    10,0 mln         15%        Real Estate        Crowdfunding
Crowdestor            Ja*            ¤    4,04 mln         18%

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%


Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms
pi_191771032
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:42 schreef investeerdertje het volgende:
Ik bedoelde het overview. Maar idd. Maar de maand maart is nog niet begonnen, normale maanden staat hij er niet al einde van de maand. Komt omdat het een schrikkeldag is met een programmeerfoutje.Dat de inhoud klopt maakt niet dat de app logica klopt 😛
Heb er geen probleem mee dat er al vast een volgende maand getoond wordt, maar correct is het niet lijkt mij. Vervelender vind ik dat op dit moment de maand februari niet in het overzicht staat (januari en maart wel).
pi_191779690
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 13:13 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Heb er geen probleem mee dat er al vast een volgende maand getoond wordt, maar correct is het niet lijkt mij. Vervelender vind ik dat op dit moment de maand februari niet in het overzicht staat (januari en maart wel).
Bij mij wel. Ik welk overzicht bedoelde je?
pi_191784877
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Bij mij wel. Ik welk overzicht bedoelde je?
In het overzicht waar ik eerder ook al op doelde: als je de app opstart en dan onder My return (dit is onderdeel van de Overview).
pi_191784984
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:28 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

In het overzicht waar ik eerder ook al op doelde: als je de app opstart en dan onder My return (dit is onderdeel van de Overview).
Staat er bij mij wel netjes.
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 22:41:39 #6
42184 crew  DaMart
pi_191785164
Ik krijg steeds meer het idee dat ik een heel andere Mintos-app heb dan jullie... :D. Gebruiken jullie hem via Android of Apple?

Alles wat ik bij overview zie, zijn een rood blok met de tekst dat mijn dataverificatie mislukt is door %reason%, mijn saldo, 'available', 'invested', 'pending payments' en 'see statement'.

Misschien toch maar weer support mailen i.v.m. dat rode blok...
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191785228
quote:
11s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:41 schreef DaMart het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat ik een heel andere Mintos-app heb dan jullie... :D. Gebruiken jullie hem via Android of Apple?

Alles wat ik bij overview zie, zijn een rood blok met de tekst dat mijn dataverificatie mislukt is door %reason%, mijn saldo, 'available', 'invested', 'pending payments' en 'see statement'.

Misschien toch maar weer support mailen i.v.m. dat rode blok...
Android :) En is mischien een goed idee :)
  zondag 1 maart 2020 @ 22:52:14 #8
104963 ETA
European Travel Author
pi_191785399
holy fuck, ik zie nu pas de roebel....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191786259
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:52 schreef ETA het volgende:
holy fuck, ik zie nu pas de roebel....
Voor jou staat hij nu boven inkoopprijs toch? Ik zie het gewoon als een dip in de wereldeconomie, ik wacht ook deze weer rustig af.
pi_191790316
quote:
11s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:41 schreef DaMart het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat ik een heel andere Mintos-app heb dan jullie... :D. Gebruiken jullie hem via Android of Apple?

Alles wat ik bij overview zie, zijn een rood blok met de tekst dat mijn dataverificatie mislukt is door %reason%, mijn saldo, 'available', 'invested', 'pending payments' en 'see statement'.

Misschien toch maar weer support mailen i.v.m. dat rode blok...
Apple
pi_191790433
Rente bij Mintos naar 17,5% voor euro's bij Zenka, rente loopt nu wel heel hard op voor kortlopende leningen tot 30 dagen.

[ Bericht 41% gewijzigd door Crowdfunder99 op 02-03-2020 14:05:37 ]
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 10:28:38 #12
42184 crew  DaMart
pi_191790496
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 22:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Android :) En is mischien een goed idee :)
Ik gebruik ook Android... wilde even checken of er misschien verschil zat tussen de beide versies. Maar heb Mintos inmiddels gemaild, even afwachten wat ze zeggen :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191798028
Ik hoopte dat mijn overzicht niet klopte. Maar een getal van 4 cijfers als pending payments mag snel verdwijnen
  maandag 2 maart 2020 @ 19:10:20 #14
104963 ETA
European Travel Author
pi_191799708
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 23:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Voor jou staat hij nu boven inkoopprijs toch? Ik zie het gewoon als een dip in de wereldeconomie, ik wacht ook deze weer rustig af.
Even teruggerekend, het is nu rond de inkoopprijs, dus alle "virtuele" winst verdampt ;)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191799840
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:10 schreef ETA het volgende:

[..]

Even teruggerekend, het is nu rond de inkoopprijs, dus alle "virtuele" winst verdampt ;)
Bij mij er nog onder gelukkig, maar heb al een jaar rendement gestapeld, dus dat scheelt gevoelsmatig 😁
pi_191800044
Toppunt van spreiding: vandaag al 10x iemand gehad die 0,01¤ van mijn leningen opkoopt via de secundaire markt (en dat zonder korting, soms zelfs leningen met 0 dagen restlooptijd die morgen in de grace loopt.....).
pi_191800445
Waarschijnlijk koopt die een evenredig deel van een aantal investeerders die diezelfde lening voor dezelfde discount te koop hebben staan? Volgens mij wordt niet per se de oudste verkoopopdracht eerst helemaal gevuld. Maar dan zal het alsnog iemand zijn die maar kleine blokjes koopt. Ik heb bij mijn KZT een tijdje gehad dat een paar leningen iedere dag kleine beetjes verkocht. Ik vermoed iemand die iets geautomatiseerd had, of die per dag zijn saldo steeds toch even op wilde maken aan leningen waar hij al in zat (makkelijk te vinden?)
pi_191800869
Iets met invest & access?
pi_191803207
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 19:48 schreef TechLight het volgende:
Waarschijnlijk koopt die een evenredig deel van een aantal investeerders die diezelfde lening voor dezelfde discount te koop hebben staan? Volgens mij wordt niet per se de oudste verkoopopdracht eerst helemaal gevuld. Maar dan zal het alsnog iemand zijn die maar kleine blokjes koopt. Ik heb bij mijn KZT een tijdje gehad dat een paar leningen iedere dag kleine beetjes verkocht. Ik vermoed iemand die iets geautomatiseerd had, of die per dag zijn saldo steeds toch even op wilde maken aan leningen waar hij al in zat (makkelijk te vinden?)
Als ik bij de betreffende leningen kijk, staat daar een investeerder met exact 0,01¤ investering. En mijn leningen staan zonder discount te koop.
pi_191803961
Ja, I&A zou ook nog wel kunnen. Kopen die op de reguliere secondary markt ook, of alleen 'van elkaar'?

Anders is het misschien toch een voorzichtige persoon die niet te veel in 1x wil inleggen en wel wil spreiden. Er zijn vast mensen voor wie 10 cent veel geld is, en zo ben je toch mooi over 10 leningen gediversificeerd. Best een goede strategie. Wel ff het hele jaar uitzitten om die hele cent rente te kunnen cashen - maar dan kan je er wel weer iets leuks voor doen. Beter dan 10 cent op de spaarrekening houden! :W

Wat een bak nieuwe LOs weer. Goed nieuws voor investeerders. Ben benieuwd naar de EP2P ratings of we er ook wat mee kunnen.
pi_191804147
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 22:41 schreef TechLight het volgende:
Ja, I&A zou ook nog wel kunnen. Kopen die op de reguliere secondary markt ook, of alleen 'van elkaar'?

Anders is het misschien toch een voorzichtige persoon die niet te veel in 1x wil inleggen en wel wil spreiden. Er zijn vast mensen voor wie 10 cent veel geld is, en zo ben je toch mooi over 10 leningen gediversificeerd. Best een goede strategie. Wel ff het hele jaar uitzitten om die hele cent rente te kunnen cashen - maar dan kan je er wel weer iets leuks voor doen. Beter dan 10 cent op de spaarrekening houden! :W

Wat een bak nieuwe LOs weer. Goed nieuws voor investeerders. Ben benieuwd naar de EP2P ratings of we er ook wat mee kunnen.
Nja als je het op jaarbasis doet op 50 000 euro :-P Dan tikt het vanzelf aan :)
Ik moet nog nieuwe LO's invullen, maar heb laatst wel kazachstan en getbucks er uit gehaald. Van beiden ben ik geen fans, getbucks al helemaal niet aangezien deze echt pending payments tot een kunst verheven hebben.
pi_191826505
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 02:36 schreef ETphonehome het volgende:
Zijn er hier ook mensen die via Evoestate investeren/investeerden?
Heb je de keuze gemaakt bij ze in te stappen of zie je hier nog van af?
pi_191826631
Even mijn auto-invest niet in de gaten gehouden bij Viventor. Ik vond dat mijn rendement wel erg laag was. Blijkt dat inmiddels 56% van mijn investeringen in Atlantis Financiers zit waarbij de looptijd 6 maanden is en alles (rente en hoofdsom) pas aan het einde van de rit wordt terugbetaald. Gevolg is dat ik tot aan juni weinig inkomsten van Viventor hoef te verwachten...

Nou hopen dat ze niet massaal in de buyback belanden anders zit ik tot augustus hiermee :P

Het pluspunt is wel dat het leningen met 16% rente zijn.

Helaas heeft de Kazachse Tenge hetzelfde 'probleem' als de Roebel. Al was de Tenge wel erg hard in waarde gestegen de afgelopen weken, dus ik zie het ook wel als een correctie. De Gelukkig is de Tenge nu nog steeds meer waard dan mijn gemiddelde inkoopprijs.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2020 12:00:55 ]
pi_191851202
Peachy is bij mintos aan het omvallen. Kan mij een maandrendement kosten. Eens zien hoe het gaat ontwikkelen
pi_191852063
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 18:53 schreef investeerdertje het volgende:
Peachy is bij mintos aan het omvallen. Kan mij een maandrendement kosten. Eens zien hoe het gaat ontwikkelen
Peachy insolvent (zit er gelukkig zelf niet in):
https://www.p2p-kredite.c(...)p,138985.html#138985
pi_191852626
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:30 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Peachy insolvent (zit er gelukkig zelf niet in):
https://www.p2p-kredite.c(...)p,138985.html#138985
De verwachting is dat er gewoon terugbetalingen gaan volgen en dat het goed zal komen. Tot op heden geen reden om te twijfelen. Komt vanzelf.
pi_191852731
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De verwachting is dat er gewoon terugbetalingen gaan volgen en dat het goed zal komen. Tot op heden geen reden om te twijfelen. Komt vanzelf.
Ik hoop het voor iedereen die hierin zit. Als ze met leuke discount aangeboden worden doe ik nog even mee voor de gok.
pi_191852809
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:58 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik hoop het voor iedereen die hierin zit. Als ze met leuke discount aangeboden worden doe ik nog even mee voor de gok.
Oh ja ik zou natuurlijk nog kunnen verkopen. Goed punt.

Ik vergiste mij overigens in de pending payments en het bedrag wat ik aan peachy heb. Dat laatste is een schrikbarende 30 euro. Ik zit de rit wel uit :)
pi_191853445
40 EUR erin, zojuist meteen in secondary gezet met -5% en binnen 30 seconden alles verkocht. Case closed.
pi_191855047
17 hele euro's heb ik in Peachy. Oh jee.
pi_191855146
Ik heb er nu ineens veel meer in zitten :-P Heb alles van 3-5% opgekocht en voor 1% te koop gezet. Hehe :-P
pi_191855207
Peachy zit ik amper in dus daar heb ik weinig last van. Waar ik meer last van heb is Monego omdat de beloofde buyback al weken op pending payment staat en er geen enkele communicatie over is vanuit Mintos.
pi_191855264
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:37 schreef Faraday01 het volgende:
Peachy zit ik amper in dus daar heb ik weinig last van. Waar ik meer last van heb is Monego omdat de beloofde buyback al weken op pending payment staat en er geen enkele communicatie over is vanuit Mintos.
Welke beloofde buyback staat al weken op pending payment dan? Ik zit best fors in monego, maar heb daar geen bizare pending payments.
pi_191855328
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Welke beloofde buyback staat al weken op pending payment dan? Ik zit best fors in monego, maar heb daar geen bizare pending payments.
Alles wat >60 dagen is zou teruggekocht worden. In de praktijk wordt er een betaling naar de pending payments verplaatst zodat ze onder de 60 dagen achterstand blijven. Die pending payment wordt alleen niet uitbetaald. Inmiddels staat bij 70% van de Monego leningen die ik heb een pending payment. Een deel daarvan staat al meer dan een week op pending.
pi_191855543
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Alles wat >60 dagen is zou teruggekocht worden. In de praktijk wordt er een betaling naar de pending payments verplaatst zodat ze onder de 60 dagen achterstand blijven. Die pending payment wordt alleen niet uitbetaald. Inmiddels staat bij 70% van de Monego leningen die ik heb een pending payment. Een deel daarvan staat al meer dan een week op pending.
Nee dit beeld herken ik niet in mijn portefeuille, of ik heb geluk met de leningen of geen idee.
pi_191856544
Heb ik met Monego ook niet zo veel last van - denk ik. Ik zie regelmatig pending payments, maar die verdwijnen ook weer. Heb nog even wat leningen nageplozen, maar is lastig in detail checken. Het lijkt een beetje dat de Monego leningen standaard naar 60 dagen lopen, en dan worden de payments weer 'current' gemaakt door een betaling te doen (ipv de lening helemaal terug te kopen). Die payments staan dan tot het einde van de maand als pending, en worden dan (grotendeels?) verwerkt.

Echter zie ik veel deelbetalingen waardoor niet meer te zien is bij de individuele lening wanneer precies de 'betalingen' gedaan zijn. En er is ook geen inzicht in wanneer de pending payments precies uitbetaald worden (of daarna: welke pending payments er bij een daadwerkelijke uitbetaling hoorden).

Ik zie bij een paar leningen wel aflossings- en rentetermijnen betaald worden, maar zoals gezegd in de account statement veelal aan het einde van een maand, terwijl de betalingen bij de individuele leningen op andere data staan. Dat lijken dus payments geweest te zijn die enige tijd pending geweest zijn.

Dan zie ik ook nog een paar kleine extra rentebetalingen. Die hebben vast te maken met de late betalingen, maar dat is niet terug te rekenen. Het lijken wel te lage bedragen, maar ik ga er even vanuit dat dat 'gewoon' de pendings zijn waarover je niets vergoed krijgt. Dan zou het al met al kunnen kloppen.

Mijn conclusie is dus: Monego betaalt nog wel terug, maar nadat ze 60 dagen te laat zijn lopen ze de achterstand in ipv de hele lening terug te kopen; ze doen de betalingen naar Mintos daadwerkelijk pas aan het einde van de maand; en je loopt wellicht (late) interest mis. Maar terugbetaald wordt er dus nog wel.
pi_191868348
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2020 21:33 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb er nu ineens veel meer in zitten :-P Heb alles van 3-5% opgekocht en voor 1% te koop gezet. Hehe :-P
Alles weer verkocht zo te zien.

O, het lijkt er op dat er geen Peachy leningen meer verhandeld worden.
pi_191869880
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2020 18:01 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Alles weer verkocht zo te zien.

O, het lijkt er op dat er geen Peachy leningen meer verhandeld worden.
Ja, en het extra geïnvesteerde geld ook al terug laten storten en is onderweg 😁 verveling kan helpen.

Ook update van robocash

quote:
We are informing you that due to recent changes in the legislation of Kazakhstan concerning microfinance activity, Robocash Group suspends operations of the loan originator LLP Z-Finance. From now on, lending services of the group in the country will be provided by LLP MFI Tez Finance. The company is a licensed microfinance institution listed in the register of the National Bank of the Republic of Kazakhstan. The status allows it to fully comply with the updated legislation and continue business activities of Robocash Group in the country. To mention, since 2015, the group has issued 117 mln EUR of loans and served 785,000 customers in Kazakhstan.

Taking into account these changes, LLP Z-Finance stops its activities on the platform Robo.cash. Investment opportunities from Kazakhstan will now be provided by LLP MFI Tez Finance. Its main product is PDL loans of up to 330 euro with the maturity period of up to 45 days. The conditions for investors remain the same. All loans will be listed in EUR and secured with a 100%-buyback guarantee from the lender. The expected net annual return for investors will be up to 12%.

Please note that all the current loans issued by LLP Z Finance will be served until they are closed. All the invested funds including the earned interest will be paid back to investors in due course set by the existing assignment agreements.

Taking into account the changes, be sure to update the settings of your portfolios
pi_191900353
hoe kan je de LO's filteren op Mintos op basis van "Interest income on delayed payments" = Yes of "Penalty Income" = Yes en Grace period < 5 dagen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
pi_191900500
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:07 schreef rvansantvoort het volgende:
hoe kan je de LO's filteren op Mintos op basis van "Interest income on delayed payments" = Yes of "Penalty Income" = Yes en Grace period < 5 dagen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Voor zover ik weet kan dat niet. Zelf ben ik alle LO's nagegaan en heb op die manier een eigen whitelist gemaakt.
pi_191900560
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:18 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Voor zover ik weet kan dat niet. Zelf ben ik alle LO's nagegaan en heb op die manier een eigen whitelist gemaakt.
Idem
pi_191901014
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:18 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Voor zover ik weet kan dat niet. Zelf ben ik alle LO's nagegaan en heb op die manier een eigen whitelist gemaakt.
Dat kan natuurlijk, maar wat als LO's hun voorwaarden veranderen of als er nieuwe LO's bijkomen?
Handmatig is het probleem er niet, dat kan je telkens nakijken, maar vanuit AutoInvest gezien?
pi_191902324
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:18 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Voor zover ik weet kan dat niet. Zelf ben ik alle LO's nagegaan en heb op die manier een eigen whitelist gemaakt.
Maar als je zo'n lijstje hebt, kom je dan niet op relatief weinig LO's uit (zeker als je bijv. alleen LO's wil met A of B rating, een goede rating op Explorep2p, buyback en een bepaalde rente)? Dan is je portfolio waarschijnlijk ook niet optimaal gediversifieerd, als je alleen daaruit zou kiezen.
pi_191903474
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 14:55 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Maar als je zo'n lijstje hebt, kom je dan niet op relatief weinig LO's uit (zeker als je bijv. alleen LO's wil met A of B rating, een goede rating op Explorep2p, buyback en een bepaalde rente)? Dan is je portfolio waarschijnlijk ook niet optimaal gediversifieerd, als je alleen daaruit zou kiezen.
Dat hangt er vanaf hoe streng je criteria zijn. Die rating op explorep2p negeer ik overigens.
pi_191903498
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:46 schreef rvansantvoort het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk, maar wat als LO's hun voorwaarden veranderen of als er nieuwe LO's bijkomen?
Handmatig is het probleem er niet, dat kan je telkens nakijken, maar vanuit AutoInvest gezien?
Ik check het regelmatig, zo veel werk is dat niet.
pi_191911109
Zijn die Kazakstaanse 20% PL's van ID Finance een beetje betrouwbaar?
pi_191911146
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 21:45 schreef rvansantvoort het volgende:
Zijn die Kazakstaanse 20% PL's van ID Finance een beetje betrouwbaar?
Ik zit niet in kazachstan, om redenen hier eerder besproken :-P
pi_191911441
/
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 21:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zit niet in kazachstan, om redenen hier eerder besproken :-P
En wat is er dan besproken, of hoe kan ik dat terugzoeken?
pi_191911501
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 22:01 schreef rvansantvoort het volgende:
/
[..]

En wat is er dan besproken, of hoe kan ik dat terugzoeken?
De centrale bank in kazachstan is vrij onvorspelbaar in de vergunningsverlening. Het is sneller weg, dan dat je een vergunning had :-p
  maandag 9 maart 2020 @ 09:01:54 #50
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_191917110
Iemand ook het Grupeer interview bekeken van P2P investeerder Bernhard Hummels?
Grupeer interview

Op Facebook - p2p investment fellows worden er gelijk "red flags" geplaatst.
Ikzelf vond haar antwoorden een beetje warrig. Maar mogelijk zal dat bij ieder platform zijn met dezelfde vragen.
Wat is jullie mening hierover?
  maandag 9 maart 2020 @ 09:04:03 #51
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_191917143
Inzake mintos - Monego.

Is het niet dat de aflossingstermijn telkens (60+) late is en dan 1 termijn wordt afgelost ipv alles.
Dus eigenlijk krijg je iedere termijn 60 dagen te laat binnen...
  maandag 9 maart 2020 @ 09:06:48 #52
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_191917182
Estateguru - Germany.

Eerste project van Estateguru in Duitsland.
Wat mij betreft zetten zij de lijn van diversificatie door. Meer landen, meer aanbod.
Project is in dit geval wel erg groot, 1,5mln.

#6620 Bridge loan - 1.stage (Germany)
pi_191925514
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 22:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De centrale bank in kazachstan is vrij onvorspelbaar in de vergunningsverlening. Het is sneller weg, dan dat je een vergunning had :-p
Geldt dit ook voor de Russische federatie?
pi_191926156
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:06 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Geldt dit ook voor de Russische federatie?
Niet dat ik weet, ik zie de link ook niet zo snel met Kazachstan
pi_191928348
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2020 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet dat ik weet, ik zie de link ook niet zo snel met Kazachstan
true, ik moest een beetje denken aan Kosovo en IuteCredit
pi_191941350
Ik werd keurig in het Nederlands door mintos te woord gestaan over een gigantisch percentage pending payments (xx%). Daargelaten dat ik deze aanbieders (getbucks et al) verwijderd heb geeft mintos hierover aan dat ze hier zelf ook "link" over zijn.
pi_191941640
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 15:24 schreef investeerdertje het volgende:
Ik werd keurig in het Nederlands door mintos te woord gestaan over een gigantisch percentage pending payments (xx%). Daargelaten dat ik deze aanbieders (getbucks et al) verwijderd heb geeft mintos hierover aan dat ze hier zelf ook "link" over zijn.
Inmiddels is meer dan 20% van mijn portfolio pending en daarbij ook nog steeds alle Monego betalingen.
pi_191943712
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 15:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Inmiddels is meer dan 20% van mijn portfolio pending en daarbij ook nog steeds alle Monego betalingen.
Hoe is jouw spreiding? Was monego daar toevallig een significant onderdeel van? En ook een leuke hoe groot is je portfolio.

Monego is bij mij een schrikbarende 0.25% van m'n portfolio qua pending payments
pi_191943916
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hoe is jouw spreiding? Was monego daar toevallig een significant onderdeel van? En ook een leuke hoe groot is je portfolio.

Monego is bij mij een schrikbarende 0.25% van m'n portfolio qua pending payments
Monego is ongeveer 4,5% van mijn portfolio. De pending payments zijn verdeeld over 7 verschillende originators waarvan Getbucks en Monego de grootste zijn. En mijn totale portefeuille is ongeveer 200 leningen verspreid over 28 originators.
pi_191944498
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 15:24 schreef investeerdertje het volgende:
Ik werd keurig in het Nederlands door mintos te woord gestaan over een gigantisch percentage pending payments (xx%). Daargelaten dat ik deze aanbieders (getbucks et al) verwijderd heb geeft mintos hierover aan dat ze hier zelf ook "link" over zijn.
Wat was je doel met het gesprek ? Tuurlijk zal Mintos ook aangeven het vervelend te vinden, niet meer dan logisch lijkt mij.
pi_191944887
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 17:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Monego is ongeveer 4,5% van mijn portfolio. De pending payments zijn verdeeld over 7 verschillende originators waarvan Getbucks en Monego de grootste zijn. En mijn totale portefeuille is ongeveer 200 leningen verspreid over 28 originators.
7 originators met 200 leningen. Maar hoe kan 20% van je portfolio pending zijn als slechts 4,5% van je portfolio in monego zit, en dit je grootste pender is? Is je spreiding zo off met getbucks?

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:01 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Wat was je doel met het gesprek ? Tuurlijk zal Mintos ook aangeven het vervelend te vinden, niet meer dan logisch lijkt mij.
Proberen te vinden of ze er mee bezig waren of niet. Nou dat zijn ze.
pi_191945277
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

7 originators met 200 leningen. Maar hoe kan 20% van je portfolio pending zijn als slechts 4,5% van je portfolio in monego zit, en dit je grootste pender is? Is je spreiding zo off met getbucks?

Het ging om 20% van de investeringen waar een pending payment stond, inmiddels is het wat minder omdat er een aantal betaald zijn. Omdat er ook leningen tussen zitten die al voor een aanzienlijk deel afbetaald zijn is het investeringsbedrag en % van de leningen dat een pending payment niet een-op-een te vergelijken. Getbucks zit ik voor ongeveer 4% van de portefeuille in.
pi_191945387
Nou ik heb het enkel over percentages van mijn totaal. Verder dont care want diversificatie.
pi_191946047
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 18:26 schreef investeerdertje het volgende:
Proberen te vinden of ze er mee bezig waren of niet. Nou dat zijn ze.
Zeggen ze of zijn ze? Dit speelt al weer best een tijdje (sinds invoering). Zal ook best even tijd nodig hebben want ze willen natuurlijk ook niet vervelend naar de LOs doen als dat niet nodig is. Bij mij is het recent doorgaans niet zo erg. Monego sijpelt inderdaad langzaam door (heb ik eerder over bericht) en is op zich gezien de situatie niet heel slecht (alternatief zou zijn dat het geld gewoon weg was). Gisteren wel een flinke pluk (3% van totale portfolio) maar dat komt door een of twee grote leningstukken, dus dat is een kleine (korte) piek.

Ik begin inmiddels wat minder vaak naar de zaken te kijken, en stel de AI minder vaak/scherp bij. Gemiddeld ca 12% rente is eigenlijk wel prima om er minder werk in te mogen steken.
pi_191949037
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 19:19 schreef TechLight het volgende:

[..]

Zeggen ze of zijn ze? Dit speelt al weer best een tijdje (sinds invoering). Zal ook best even tijd nodig hebben want ze willen natuurlijk ook niet vervelend naar de LOs doen als dat niet nodig is. Bij mij is het recent doorgaans niet zo erg. Monego sijpelt inderdaad langzaam door (heb ik eerder over bericht) en is op zich gezien de situatie niet heel slecht (alternatief zou zijn dat het geld gewoon weg was). Gisteren wel een flinke pluk (3% van totale portfolio) maar dat komt door een of twee grote leningstukken, dus dat is een kleine (korte) piek.

Ik begin inmiddels wat minder vaak naar de zaken te kijken, en stel de AI minder vaak/scherp bij. Gemiddeld ca 12% rente is eigenlijk wel prima om er minder werk in te mogen steken.
Dat zeggen ze, dus dan zijn ze dat. Immers het staat nu op papier. Dat het sinds de invoering speelt lijkt mij logisch.

Oh ik steek er op dat vlak amper tijd in. Ik kijk zo af en toe eens, maar monego heeft zeker geen grote invloed op m'n portfolio. De invloed in het andere scenario zou inderdaad erger zijn. Ik zit er in voor alles vanaf 10%. Spreid maar lekker en dan is het effect minimaal.
pi_191956767
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 15:59 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe streng je criteria zijn. Die rating op explorep2p negeer ik overigens.
Waarom negeer je die als ik vragen mag?
PSN: Duuc-nl
pi_191975163
Bulkestate:

13 maart 12.00

project - 96 amalijas street
project - 95 zellu street 4th stage

edit: Zellu street heeft de rente van 12% verhoogd naar 13%.

[ Bericht 4% gewijzigd door Gijsbertus op 13-03-2020 08:57:13 ]
pi_191982012
quote:
ik had een Cashwagon payment op pending staan, en die is inderdaad vandaag betaald.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 09:28:13 #70
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_191999198
Mintos - Forward Flow

Nieuw op mintos: Forward Flow
Een soort van bundel van leningen/ vorderingen waar een regelmatige inkomstenstroom wordt verwacht. Eigenlijk investeer je niet in 1 lening, maar in meerdere. Kans op default zou hiermee kleiner moet zijn, omdat er meerdere zijn die het kunnen opvangen. Mits het een betrouwbare LO is.

Onderstaand zie je dat Finko - Varks deze al op de primary market heeft staan.

https://www.mintos.com/en...rder=DESC&max_results=300
pi_192002512
Hallo Allemaal,

ik ben sinds een week aan het meekijken op dit forum, lurken heet dat geloof ik.
Inmiddels de eerste investeringen gedaan op Mintos.
Ik begrijp volgens mij de meeste overwegingen op basis waarvan je de investeringen plaatst.
Diversificeren binnen de beschikbare LO's, Buyback garantie, niet te veel Grace days, Rente op Late days, Ratings van LO's, wellicht bepaalde landen wel of niet. En rentepercentage lijkt me.

Waar ik nog niet uit ben is waarom je langlopende leningen zou nemen.
Graag hoor ik jullie overwegingen in de keuze tussen lang of kort lopende leningen.
Alvast bedankt.
pi_192006731
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:41 schreef rvansantvoort het volgende:
Hallo Allemaal,

ik ben sinds een week aan het meekijken op dit forum, lurken heet dat geloof ik.
Inmiddels de eerste investeringen gedaan op Mintos.
Ik begrijp volgens mij de meeste overwegingen op basis waarvan je de investeringen plaatst.
Diversificeren binnen de beschikbare LO's, Buyback garantie, niet te veel Grace days, Rente op Late days, Ratings van LO's, wellicht bepaalde landen wel of niet. En rentepercentage lijkt me.

Waar ik nog niet uit ben is waarom je langlopende leningen zou nemen.
Graag hoor ik jullie overwegingen in de keuze tussen lang of kort lopende leningen.
Alvast bedankt.
Waarom zou je alleen korte leningen doen? Investeren is voor mij iets van de lange termijn. Als ik nu een 5 jaars lening kan afsluiten heb ik mijn geld langdurig vast staan net als bij bijvoorbeeld een deposito. Daarnaast kan je nog een mening hebben over erg korte Payday loans gezien de reden dat mensen deze afsluiten.

Ikzelf zie de interest bij late payments niet als een extreem hard criterium. In 2 jaar mintos heeft mij dat een te verwaarlozen klein bedrag opgeleverd.
pi_192013126
Heb ook geen probleem met lange termijn leningen. Dat geeft je meer spreidingsmogelijkheden omdat sommige LOs alleen lange leningen doen. Dat levert naast potentieel meer stabiliteit ook op ander vlak potentieel extra risico over de tijd, maar daar heb je dan de secondary market ook voor als je er toch van af wilt (aangenomen dat niet iedereen dat tegelijk doet natuurlijk).
pi_192023998
Trouwens, bij Crowdestor hebben ze nu de eerste (?) delayed lening: Gr*cery St*re. Best goede mail over de situatie, maar kan ook bij de eerste tekenen van problemen met het platform horen. Komende weken gaan we dus zien wat er gebeurt.

Net ook de mail gehad over early exit optie. Klinkt wel aardig: borrowers die voldoende geld hebben kunnen leners tegen discount uitkopen. Het is dus aan individuele borrowers of ze die optie willen (en kunnen) aanbieden, en dat zou een win-win moeten opleveren (exit voor investeerders en discount voor de borrower). Aangezien hiermee geld het platform gaat verlaten lijkt mij wat minder waarschijnlijk dat ze dit invoeren op het moment dat nieuwe investeringen al teruglopen, als het een scamplatform zou zijn. Garantie tot de stoep natuurlijk, maar in tegenstelling tot de delayed lening wel een klein lichtpuntje. Nu eens afwachten welke leningen in aanmerking komen en wat de discounts gaan worden. Denk dat ze wel met forse discount weg kunnen komen gezien de nervositeit 'in de markt' en dat zou voor zittenblijvers dus ook goed moeten zijn (risico daalt). Nogmaals: alles alleen als het allemaal legitiem blijkt te zijn natuurlijk :W
pi_192024026
De problemen bij Monego en Getbuck met de pending payments nemen serieuzere vormen aan. Mintos publiceert statistieken en die heb ik een paar dagen gevolgd. Je ziet zowel het aantal dagen pending toenemen als het bedrag dat pending is. Beide LO's zijn nu al 13 dagen pending en dat betekening dat ze tenminste 1 maar waarschijnlijk 2 wekelijkse vereveningen gemist hebben.
pi_192024833
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 12:37 schreef Faraday01 het volgende:
De problemen bij Monego en Getbuck met de pending payments nemen serieuzere vormen aan. Mintos publiceert statistieken en die heb ik een paar dagen gevolgd. Je ziet zowel het aantal dagen pending toenemen als het bedrag dat pending is. Beide LO's zijn nu al 13 dagen pending en dat betekening dat ze tenminste 1 maar waarschijnlijk 2 wekelijkse vereveningen gemist hebben.
Getbucks staat onderhand al te koop met -5% xD de website van getbucks is ook niet zo stabiel.

[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 14-03-2020 13:38:45 ]
pi_192025795
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 12:37 schreef Faraday01 het volgende:
De problemen bij Monego en Getbuck met de pending payments nemen serieuzere vormen aan. Mintos publiceert statistieken en die heb ik een paar dagen gevolgd. Je ziet zowel het aantal dagen pending toenemen als het bedrag dat pending is. Beide LO's zijn nu al 13 dagen pending en dat betekening dat ze tenminste 1 maar waarschijnlijk 2 wekelijkse vereveningen gemist hebben.
Bij Monego had ik zelf eerder het idee dat ze aan het einde van de maand vereffenen. Is ook een wat andere situatie dan de doorsnee LO natuurlijk. Getbucks ken ik verder niet (zit niet in mijn portfolio).
pi_192059369
Als iemand nog lekker wil inkopen bij mintos, het staat op -10 a -12 % gemiddeld xD
pi_192065798
Interessant om nu te zien hoe de CF en P2P zich gaat houden. Eerste crisis voor deze leenvormen! Aan Mintos secondary market te zien lijkt het in ieder geval wel op de beurs :)

Zou het algemene verkoop zijn, of meer gewogen naar bepaalde branches, leningvormen of landen? Beetje veel werk om dat allemaal te filteren en correleren...
  maandag 16 maart 2020 @ 09:50:33 #80
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192066643
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:03 schreef TechLight het volgende:
Interessant om nu te zien hoe de CF en P2P zich gaat houden. Eerste crisis voor deze leenvormen! Aan Mintos secondary market te zien lijkt het in ieder geval wel op de beurs :)

Zou het algemene verkoop zijn, of meer gewogen naar bepaalde branches, leningvormen of landen? Beetje veel werk om dat allemaal te filteren en correleren...
CF ben ik heel benieuwd naar. Wat betreft p2p, verwacht ik dat het merendeel van de mensen in loondienst salaris kunnen behouden, ook vanwege de kapitaalinjectie van de ECB. Het gaat een probleem worden als er veel bedrijven gaan omvallen.

Tot nu toe zijn idd er op vele P2P platformen sec. market grote discounts aanwezig op de loans.
Wellicht dat ik even ga shoppen...
pi_192067159
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 09:03 schreef TechLight het volgende:
Interessant om nu te zien hoe de CF en P2P zich gaat houden. Eerste crisis voor deze leenvormen! Aan Mintos secondary market te zien lijkt het in ieder geval wel op de beurs :)

Zou het algemene verkoop zijn, of meer gewogen naar bepaalde branches, leningvormen of landen? Beetje veel werk om dat allemaal te filteren en correleren...
Het lijkt er op dat alles gewoon gedumpt word.
  maandag 16 maart 2020 @ 11:27:12 #82
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192068280
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 10:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat alles gewoon gedumpt word.
Ik heb een nieuwe auto invest aangemaakt op de sec market.
Zijn echt hoge discounts op zelfs A rating LO's.
  maandag 16 maart 2020 @ 11:28:50 #83
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192068317
btw, ik wil ook wat inslaan op viventor.
Echter is daar de sec market een drama.

Je kunt niet een deel van een lening kopen, maar alleen het hele bedrag :(.
En juist die zijn niet echt afgeprijsd. Rare constructie. Moeten ze echt wat aan gaan doen.
pi_192068834
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:27 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwe auto invest aangemaakt op de sec market.
Zijn echt hoge discounts op zelfs A rating LO's.
Ook al? :P Of ik ga bloeden of ik ga blij zijn.
  maandag 16 maart 2020 @ 11:56:41 #85
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192068852
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ook al? :P Of ik ga bloeden of ik ga blij zijn.
haha, ik sluit mij daar bij aan.
Ook al wat aandelen / indexfondsen bijgekocht? Of wachten op een nog verdere daling?
pi_192068876
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:56 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

haha, ik sluit mij daar bij aan.
Ook al wat aandelen / indexfondsen bijgekocht? Of wachten op een nog verdere daling?
FOMO, plus als het nu terug stijgt naar het reguliere niveau dan zit ik op +35%, ooit moet je tevreden zijn :) (dat wat ik nu gekocht heb dan he)

Ik pakte gisteren nog 100 euro discount op mogo :P
pi_192069151
Ik ben nu ook lekker aan het shoppen op Mintos.
pi_192070989
kan je op de secondary market ook minder dan ¤10 investeren?
ik heb namelijk nu maar ¤8,.. beschikbaar (de rest is nog uitgeleend)
op de primary market kan dat geloof ik niet
pi_192071297
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:39 schreef -Wereld- het volgende:
kan je op de secondary market ook minder dan ¤10 investeren?
ik heb namelijk nu maar ¤8,.. beschikbaar (de rest is nog uitgeleend)
op de primary market kan dat geloof ik niet
Dat kan
pi_192071682
Vraagje over Creditstar: op de primaire markt van Mintos bieden ze nu 16% leningen aan maar wat is daar de logica van? Ze hebben toch Lendermarket waar ze leningen aan 12-13% aan de man brengen? Waarom zouden ze de moeite doen om hun Mintos-leningen plots qua rente zo omhoog te gooien? Ik dacht dat Creditstar op Mintos aan het uitfaseren was omdat ze nu hun Lendermarket hebben.
pi_192071741
T
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 13:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat kan
Mooi :)
pi_192071764
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:16 schreef Blaheen het volgende:
Vraagje over Creditstar: op de primaire markt van Mintos bieden ze nu 16% leningen aan maar wat is daar de logica van? Ze hebben toch Lendermarket waar ze leningen aan 12-13% aan de man brengen? Waarom zouden ze de moeite doen om hun Mintos-leningen plots qua rente zo omhoog te gooien? Ik dacht dat Creditstar op Mintos aan het uitfaseren was omdat ze nu hun Lendermarket hebben.
Misschien hebben ze op dat platform nog niet genoeg investeerders en hebben ze snel meer geld nodig?
  maandag 16 maart 2020 @ 14:35:11 #93
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192072099
Wat ik ook op een enkele andere pagina's lees, gaat het inderdaad om het snel meer geld nodig hebben tegen hogere rentetarieven. Waarschijnlijk voor het indekken van het corona virus.

Wanneer het virus is geneutraliseerd, zullen de leningen weer worden teruggekocht door de LO.
Ik denk dat er een grote kern van waarheid in zit en wij hen even de benodigde liquiditeit geven.
Echter zie ik een creditstar en/of mogo als een stabiele speler waarbij de investeringen vrijwel zeker terug komt.
pi_192073081
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:35 schreef Gijsbertus het volgende:
Wat ik ook op een enkele andere pagina's lees, gaat het inderdaad om het snel meer geld nodig hebben tegen hogere rentetarieven. Waarschijnlijk voor het indekken van het corona virus.

Wanneer het virus is geneutraliseerd, zullen de leningen weer worden teruggekocht door de LO.
Ik denk dat er een grote kern van waarheid in zit en wij hen even de benodigde liquiditeit geven.
Echter zie ik een creditstar en/of mogo als een stabiele speler waarbij de investeringen vrijwel zeker terug komt.
Creditstar heeft ook veel leningen in Spanje, of vergis ik mij?
pi_192073444
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
Als iemand nog lekker wil inkopen bij mintos, het staat op -10 a -12 % gemiddeld xD
Hoe bereken je hoelang zo'n discount investering voordelig is.
Bijvoorbeeld: Je koop op secondary market een 14% lening met 12,3% discount.
Je kan op dit moment met dat geld ook een 17% lening zonder discount kopen.
Wat is de juiste berekening?
pi_192073665
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:36 schreef rvansantvoort het volgende:

[..]

Hoe bereken je hoelang zo'n discount investering voordelig is.
Bijvoorbeeld: Je koop op secondary market een 14% lening met 12,3% discount.
Je kan op dit moment met dat geld ook een 17% lening zonder discount kopen.
Wat is de juiste berekening?
Hangt van de looptijd af. Als je wil vergelijken moet je de YTM pakken en dan nog hangt het bijv. van de grace period van een LO af. Daarom shop ik in beide categorieën. Al vind ik dit nou het uitgelezen moment om vooral in A-rated LO's te stappen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2020 15:51:42 ]
pi_192073996
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:36 schreef rvansantvoort het volgende:

[..]

Hoe bereken je hoelang zo'n discount investering voordelig is.
Bijvoorbeeld: Je koop op secondary market een 14% lening met 12,3% discount.
Je kan op dit moment met dat geld ook een 17% lening zonder discount kopen.
Wat is de juiste berekening?
Ik heb een hoge spreidingsgraad, ik reken dus niet uit of ik beter een 14% of een 17% lening kan pakken. Ik accepteer alles op het moment vanaf 12%. Dan is een lening met discount direct beter dan een zonder :P
pi_192074668
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 15:49 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Hangt van de looptijd af. Als je wil vergelijken moet je de YTM pakken en dan nog hangt het bijv. van de grace period van een LO af. Daarom shop ik in beide categorieën. Al vind ik dit nou het uitgelezen moment om vooral in A-rated LO's te stappen.
Ja, die looptijd daar ging het me om. YTM inderdaad, maar dan kan je niet op selecteren met een AI strategy. Zou je grofweg kunnen zeggen dat als je het kortingpercentage deelt door het verschil in rente, in het voorbeeld dus 12,3 / (17-14) = ongeveer tm 4 jaar resterende looptijd.
pi_192074721
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb een hoge spreidingsgraad, ik reken dus niet uit of ik beter een 14% of een 17% lening kan pakken. Ik accepteer alles op het moment vanaf 12%. Dan is een lening met discount direct beter dan een zonder :P
Uit het oogpunt van spreiding snap ik dat.
pi_192074770
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:36 schreef rvansantvoort het volgende:

[..]

Ja, die looptijd daar ging het me om. YTM inderdaad, maar dan kan je niet op selecteren met een AI strategy. Zou je grofweg kunnen zeggen dat als je het kortingpercentage deelt door het verschil in rente, in het voorbeeld dus 12,3 / (17-14) = ongeveer tm 4 jaar resterende looptijd.
OP YTM hoger dan 20% bedoel ik dan.
pi_192076742
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
Als iemand nog lekker wil inkopen bij mintos, het staat op -10 a -12 % gemiddeld xD
Waar vind jij die -10 en -12%? Kijk je bij hele lange looptijden en LO's met een iets mindere rating?
Zelf vond ik vooral -3% maar ik koos ook wel voor korte looptijden ivm corona in Europa (en goede LO's).
pi_192076867
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 16:36 schreef rvansantvoort het volgende:
Ja, die looptijd daar ging het me om. YTM inderdaad, maar dan kan je niet op selecteren met een AI strategy. Zou je grofweg kunnen zeggen dat als je het kortingpercentage deelt door het verschil in rente, in het voorbeeld dus 12,3 / (17-14) = ongeveer tm 4 jaar resterende looptijd.
Je zou nog een AI met smalle looptijd bandbreedte kunnen maken om met percentage en korting een 'ongeveer' YTM te bepalen voor je target. Bijvoorbeeld looptijd 10-14 maanden (gemiddeld 1 jaar) met rente van(af) 12% en korting van 5% geeft je een YTM van ongeveer 17%. Looptijd van 22-26 maanden (ca 2 jaar) geeft met die percentages een YTM van ongeveer 14.5%. Andere looptijden zijn iets lastiger uit te rekenen maar principe is hetzelfde ;)

(je hebt ook nog wat afwijking doordat je de korting direct krijgt en niet gedurende de looptijd, e.d.)
pi_192077220
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 18:05 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Waar vind jij die -10 en -12%? Kijk je bij hele lange looptijden en LO's met een iets mindere rating?
Zelf vond ik vooral -3% maar ik koos ook wel voor korte looptijden ivm corona in Europa (en goede LO's).
De post was van zondag, dus je bent te laat :)

Overigens, korte looptijden ivm corona doe ik niet aan. Als het klapt maakt het niet uit of het korte termijn klapt of lang termijn. Het is gewoon weg. A+ en A noem ik geen mindere, daar was het ook op. Zelf stap ik in vanaf B.
pi_192081635
Op Mintos de eerste 20% leningen gespot. En Pending Payments loopt gestaag op bij mij, inmiddels 15%. Op Secundaire markt worden veel leningen met hoge kortingen aangeboden. Vraag mij af, in combinatie met de wereldwijde crisis, hoe lang dit goed blijft gaan.

[ Bericht 58% gewijzigd door Crowdfunder99 op 16-03-2020 21:35:46 ]
pi_192081872
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 21:30 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Op Mintos de eerste 20% leningen gespot. En Pending Payments loopt gestaag op bij mij, inmiddels 15%. Op Secundaire markt worden veel leningen met hoge kortingen aangeboden. Vraag mij af, in combinatie met de wereldwijde crisis, hoe lang dit goed blijft gaan.
Welke LO's hebben bij jou de pending's?
pi_192082258
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 21:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Welke LO's hebben bij jou de pending's?
Cashwagon
Dinero
Peerman
Tengo
ID Finance

En allemaal in reeds afgesloten leningen....

Ik blijf het principieel een verwerpelijk iets vinden dat hele Pending Payments gebeuren. De LO's hebben het geld al lang en breed ontvangen en betalen het om diverse redenen, niet door aan de investeerders, die op deze wijze, renteloos(!), de LO's financieren. Nu kun je zeggen dat het voor individuele investeerders niet zo'n (financieel) punt is, als je kijkt naar de totaal bedragen van de Pending Payments dan tikt het fors aan. En het argument van wekelijkse settlements tussen LO's en Mintos is toch niet meer van deze tijd ?! Laat LO's maar rente betalen over de Pending Payments, dan worden ze vanzelf creatiever om sneller te betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Crowdfunder99 op 16-03-2020 22:26:40 ]
pi_192083025
Denk dat dit ook een probleem van de hoge leverage is. De LOs hebben gewoon het geld niet om terug te betalen. Dwz als hun nieuwe leningen niet verkocht worden (op de primary markt) en er relatief veel buybacks zijn, dan hebben ze het geld niet om te settlen en lopen de pending payments op - tot het zaakje klapt en ze in 1x failliet blijken te zijn.

De hoge percentages van sommige LOs duiden dus op geldnood, en dat is een slecht teken, zeker nu.

Bij mij is totaal zo'n 2% van het portfolio pending, nog niet echt een issue dus, maar dat kan de komende dagen/weken inderdaad wel eens veranderen.

(edit: bij mij monego, capital service, cashwagon en dinero; monego de grootste, daarna capital service, de rest peanuts. bij de finished zijn de pending sinds 12-14 maart, valt dus qua tijd ook nog wel mee en past in de weekly settlement; verder wel helemaal eens dat die pending paymens er helemaal niet zouden moeten zijn, of hooguit 1 dag en dan een penalty er op)

[ Bericht 23% gewijzigd door TechLight op 16-03-2020 22:50:13 ]
pi_192086016
@investeerdertje: je vroeg een aantal dagen geleden of ik nog ingestapt was bij Evoestate, naar aanleiding van het antwoord op mijn vragen.
Ik vond het antwoord van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(wij hebben geen samenwerking met Evoestate) gecombineerd met het verdienmodel (Evoestate krijgt een premie van de diverse platforms) niet met elkaar rijmen, dus ik heb ondertussen ruim de helft van mijn beperkte portefeuille bij Evoestate verkocht, en het saldo terug laten storten naar mijn rekening.
Het kan zomaar kloppen en allemaal in orde zijn, maar deze antwoorden, gecombineerd met het KYC deel, waar ik toch aan twijfel of dit zomaar goed blijft gaan heeft mij tot de beslissing gebracht leningen te koop te zetten tegen 0% discount. Hier werd een week of 2 geleden een redelijk deel van opgepakt.

Zojuist weer een kleine withdrawal gedaan, en ontdekte dat je bij dit Evoestate meerdere gekoppelde rekeningnummers kan hebben. Dat is voor mij het eerste platform waarbij dat kan.
pi_192088044
Dank voor de terugkoppeling. Een partij die de samenwerking niet kent is wel bijzonder, of ze houden het in op uitbetaalde gelden. Ik snap je twijfel.

Ik heb eerder meerdere gekoppelde mogelijkheden gezien. Ik moet kijken waar dat was maar het is niet uniek
  dinsdag 17 maart 2020 @ 09:13:00 #110
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192089007
Een Evoestate kan qua opzet best goed zijn, maar ik zie dat de projecten niet echt snel vollopen.
Sowieso laat ik nieuwe platformen even links liggen.
Op Mintos lopen de kortingen alleen maar op. De auto-invest werkt niet echt denderend. Zojuist handmatig weer wat ingekocht.
Eveneens op de aandelenmarkt gisteren inkopen gedaan. Zit nu een kleine stijgende lijn in, maar vraag mij af of dit een tijdelijke is en straks weer een koersval komt.
pi_192090649
Mintos over getbucks

quote:
Bedankt voor uw bericht.

GetBucks raakte onder haar vorige leiding in financiële moeilijkheden, verergerd door macro-economische factoren in sommige van haar markten. In maart 2019 werd een nieuw management aangesteld en werd een herkapitalisatie opgestart met een omzet van bijna 65 miljoen euro. van schulden in het eigen vermogen waardoor de Groep per december 2019 in een positief eigen vermogen is hersteld.

Gedurende deze periode is GetBucks beperkt in liquiditeit en van tijd tot tijd te laat met betalingen. We werken nauw samen met het management om dit aan te pakken en we vertrouwen er op dat het bedrijf aanzienlijk is versterkt.

We zijn ervan overtuigd dat in de loop van 2020 al deze problemen permanent zullen worden aangepakt en dat de tijdelijke betalingsachterstanden verleden tijd zullen zijn.
pi_192091474
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 14:16 schreef Blaheen het volgende:
Vraagje over Creditstar: op de primaire markt van Mintos bieden ze nu 16% leningen aan maar wat is daar de logica van? Ze hebben toch Lendermarket waar ze leningen aan 12-13% aan de man brengen? Waarom zouden ze de moeite doen om hun Mintos-leningen plots qua rente zo omhoog te gooien? Ik dacht dat Creditstar op Mintos aan het uitfaseren was omdat ze nu hun Lendermarket hebben.
Zojuist mail van Lendermarket dat ook daar de rente omhoog gaat.
pi_192092474
Het duurt bij Mintos 30 uur voordat een verkooporder op de Secondary Market is geplaatst?
Is dat een normale gang van zaken?

Please be aware that due to current changes of the overall market dynamics, loans submitted for the Secondary Market take longer than usual to be processed and placed. We are working to improve the speed. Possible queue time up to 30 hours, until further notice.
pi_192092756
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:02 schreef rvansantvoort het volgende:
Het duurt bij Mintos 30 uur voordat een verkooporder op de Secondary Market is geplaatst?
Is dat een normale gang van zaken?

Please be aware that due to current changes of the overall market dynamics, loans submitted for the Secondary Market take longer than usual to be processed and placed. We are working to improve the speed. Possible queue time up to 30 hours, until further notice.
Zoals ze zelf zeggen "longer than usual" dus nee, niet normaal.
pi_192092951
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:14 schreef investeerdertje het volgende:
Zoals ze zelf zeggen "longer than usual" dus nee, niet normaal.
Nee, oké. Maar ik ging ervan uit dat het er meteen op zou staan. Maar 30 uur?
Is dat een technisch probleem? Dat kan ik me ook niet voorstellen.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 12:34:49 #116
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192093216
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:23 schreef rvansantvoort het volgende:

[..]

Nee, oké. Maar ik ging ervan uit dat het er meteen op zou staan. Maar 30 uur?
Is dat een technisch probleem? Dat kan ik me ook niet voorstellen.
Denk dat het komt door A. thuiswerk door corona, en B. de massale uitverkoop op de sec market.
Het wordt nog net niet gratis weggegeven ;).
  dinsdag 17 maart 2020 @ 13:59:50 #117
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192095162
Bulkestate nieuw project:

Bulkestate - Vikingi
Bedrag: 2.250.000
Rente: 17%
LTV: 49%
Looptijd: 24 maanden
Locatie: Jurmala, Letland.
pi_192098105
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 12:34 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Denk dat het komt door A. thuiswerk door corona, en B. de massale uitverkoop op de sec market.
Het wordt nog net niet gratis weggegeven ;).
Ik weet niet wat jij onder net niet gratis weggeven verstaat, maar ik zie kortingen tot max. 13% bij zeer lange looptijden. Bij kortere looptijden kortingen rond de 5-7%, niet echt iets om over naar huis te schrijven. Er kleven momenteel zeer hoge risico's aan dit soort leningen (zie oplopende Pending Payments, rente's van 20% noodzakelijk om nog investeerders te trekken en dat allemaal vanwege Corona). Vraag is in hoeverre er straks terugbetaald gaat worden en wat de Buyback garantie waard blijkt te zijn. Ik heb er een hard hoofd in, maar we gaan het zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 17-03-2020 18:10:23 ]
pi_192100908
13% vind ik anders een best grote korting als je niet de gemiddelde loan shark bent waarbij korte termijn leningen door hun aard juist meer risico meenemen in deze tijden

De 20% zie ik ook enkel bij de short term loans. Juist de reden waarom ik daar weg blijf. De enige loan originators waar ik hoge pending payments heb is getbucks met bekende betaalproblemen. Dit kan door mijn vrede spreiding komen
pi_192102362
Bericht van Mintos mbt Pending Payments van Finko:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192104739
En nog een bericht vanuit Mintos, ze hebben hier meegelezen: https://blog.mintos.com/investors-will-earn-interest-on-pending-payments/

[ Bericht 5% gewijzigd door Crowdfunder99 op 17-03-2020 21:44:05 ]
pi_192105690
Iemand het al eens bij de hand gehad bij Mintos: ik kan opeens niet meer investeren in nieuwe leningen en ook het terugboeken van gelden naar mijn rekening lukt niet meer, krijg melding: Your account is limited. Please contact Investor Service.

Heb een mail gestuurd met vraag wat er aan de hand is.
pi_192105836
Ze hebben alleen niet goed gelezen dan. Oplossing met 1.2x rente is een prima boete, maar ze houden niet alleen vast aan wekelijks settlen (wat gemiddeld 3.5 renteloze dagen oplevert als het leningboek krimpt) maar dat het pas na 7 dagen pending gaat lopen. Dus een grace periode van 7 dagen die je best een groot deel van de tijd voor je kiezen kan krijgen. En nu met crisis zullen de leningboeken wel aan het krimpen zijn :N

Tuurlijk blijft het op hoofdlijnen allemaal peanuts, maar het maakt het gelaagde systeem zo uiteindelijk niet echt makkelijker.

We leven duidelijk nog lang niet in een 24h economie, in tegenstelling tot wat we ook al lang voor de fintech horen.
pi_192106385
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:20 schreef TechLight het volgende:
Ze hebben alleen niet goed gelezen dan. Oplossing met 1.2x rente is een prima boete, maar ze houden niet alleen vast aan wekelijks settlen (wat gemiddeld 3.5 renteloze dagen oplevert als het leningboek krimpt) maar dat het pas na 7 dagen pending gaat lopen. Dus een grace periode van 7 dagen die je best een groot deel van de tijd voor je kiezen kan krijgen. En nu met crisis zullen de leningboeken wel aan het krimpen zijn :N

Tuurlijk blijft het op hoofdlijnen allemaal peanuts, maar het maakt het gelaagde systeem zo uiteindelijk niet echt makkelijker.

We leven duidelijk nog lang niet in een 24h economie, in tegenstelling tot wat we ook al lang voor de fintech horen.
Klopt. Als je op de site van Mintos de reacties bij dat artikel leest, kom je ook dit soort (in mijn ogen terechte) opmerkingen tegen. Hoe je het ook went of keert: investeerders financieren de LO's bij hun trage terugbetalingen. Je zou verwachten dat er minimaal een dagelijkse settlement plaatsvindt tussen Mintos en de LO's, blijkbaar is dat nog te hoog gegrepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Crowdfunder99 op 17-03-2020 22:07:16 ]
pi_192107254
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:35 schreef Crowdfunder99 het volgende:
En nog een bericht vanuit Mintos, ze hebben hier meegelezen: https://blog.mintos.com/investors-will-earn-interest-on-pending-payments/
Dat is teveel eer voor ons. De hele natie klaagt er over.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:15 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Iemand het al eens bij de hand gehad bij Mintos: ik kan opeens niet meer investeren in nieuwe leningen en ook het terugboeken van gelden naar mijn rekening lukt niet meer, krijg melding: Your account is limited. Please contact Investor Service.

Heb een mail gestuurd met vraag wat er aan de hand is.
Nope, onbekend.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:20 schreef TechLight het volgende:
Ze hebben alleen niet goed gelezen dan. Oplossing met 1.2x rente is een prima boete, maar ze houden niet alleen vast aan wekelijks settlen (wat gemiddeld 3.5 renteloze dagen oplevert als het leningboek krimpt) maar dat het pas na 7 dagen pending gaat lopen. Dus een grace periode van 7 dagen die je best een groot deel van de tijd voor je kiezen kan krijgen. En nu met crisis zullen de leningboeken wel aan het krimpen zijn :N

Tuurlijk blijft het op hoofdlijnen allemaal peanuts, maar het maakt het gelaagde systeem zo uiteindelijk niet echt makkelijker.

We leven duidelijk nog lang niet in een 24h economie, in tegenstelling tot wat we ook al lang voor de fintech horen.
Zolang er echte (oost europese) banken tussen zitten gaat dit ook niet gebeuren. De bank heeft helaas nog steeds geen API waarmee zaken fatsoenlijk te regelen zijn en zodra mensen het moeten doen gaat het natuurlijk over bestuurslagen. Ik heb mij er bij neer gelegd en accepteer het als een "redelijk" verlies. Vooral omdat de meeste pending payments bij mij (nu 99.7%) van een bekende achterstandslijer zijn met betalingsproblemen.

Ik zie dan ook liever dat bij deze partij het geld terug komt dan dat ze deze partij verder de afgrond in helpen. Verder kan ieder er voor kiezen natuurlijk om de notoire pending payers uit hun auto invest te halen.
pi_192107436
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:46 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Je zou verwachten dat er minimaal een dagelijkse settlement plaatsvindt tussen Mintos en de LO's, blijkbaar is dat nog te hoog gegrepen.
Dat zijn dan ook wel veel transacties voor een fintech. Ik tel zo'n 70 LOs, die gemiddeld wellicht twee subsidiaries / landenorganisaties hebben. Dat zijn dus zo'n 140 transacties, maar wel elke dag. Denk dat de technologie daar nog niet klaar voor is |:(

Maar serieus: ik denk dat het door de grote omloopsnelheid van een aantal, gecombineerd met de hoge leverage helemaal niet zo stabiel is als het eerder leek. De laatste maanden komt dit er stukje bij beetje uit, en nu het crisis is en de weg naar boven niet meer vanzelfsprekend wordt is het spannend. Als ze dagelijks moeten settlen ipv daar een week de tijd voor te hebben wordt het mogelijk nog instabieler. Nu kan kon een LO die zijn leningboek zag krimpen even snel nieuwe leningen met hogere rente plaatsen, of wellicht zelfs een cashback in gang zetten. Dat is in de teruglopende markt nu natuurlijk ook niet meer vanzelfsprekend.

Ik hoop echt dat een 'bankrun' voorkomen kan worden. Ik snap dat dat in principe niet kan, maar ik zie ook grote problemen als men te massaal investeringen terugboekt en niets meer inlegt. Ben wel benieuwd hoe de maandelijkse statistieken zich gaan ontvouwen komende tijd.
pi_192107612
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:35 schreef TechLight het volgende:

[..]

Dat zijn dan ook wel veel transacties voor een fintech. Ik tel zo'n 70 LOs, die gemiddeld wellicht twee subsidiaries / landenorganisaties hebben. Dat zijn dus zo'n 140 transacties, maar wel elke dag. Denk dat de technologie daar nog niet klaar voor is |:(

Maar serieus: ik denk dat het door de grote omloopsnelheid van een aantal, gecombineerd met de hoge leverage helemaal niet zo stabiel is als het eerder leek. De laatste maanden komt dit er stukje bij beetje uit, en nu het crisis is en de weg naar boven niet meer vanzelfsprekend wordt is het spannend. Als ze dagelijks moeten settlen ipv daar een week de tijd voor te hebben wordt het mogelijk nog instabieler. Nu kan kon een LO die zijn leningboek zag krimpen even snel nieuwe leningen met hogere rente plaatsen, of wellicht zelfs een cashback in gang zetten. Dat is in de teruglopende markt nu natuurlijk ook niet meer vanzelfsprekend.

Ik hoop echt dat een 'bankrun' voorkomen kan worden. Ik snap dat dat in principe niet kan, maar ik zie ook grote problemen als men te massaal investeringen terugboekt en niets meer inlegt. Ben wel benieuwd hoe de maandelijkse statistieken zich gaan ontvouwen komende tijd.
Voor die van mij moet ik nieuwe software schrijven. Crash zonder backup *yup, bad developer*. Maar geeft wel de kans om eea even mooier te maken :)
pi_192107982
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 21:15 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Iemand het al eens bij de hand gehad bij Mintos: ik kan opeens niet meer investeren in nieuwe leningen en ook het terugboeken van gelden naar mijn rekening lukt niet meer, krijg melding: Your account is limited. Please contact Investor Service.

Heb een mail gestuurd met vraag wat er aan de hand is.
Het antwoord van Mintos (wel heel snel!):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_192108617
Rente op Mintos (in ¤) heeft inmiddels 20,6% bereikt. Het gaat rap omhoog.
pi_192108937
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 23:34 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Rente op Mintos (in ¤) heeft inmiddels 20,6% bereikt. Het gaat rap omhoog.
niemand wil nog leningen kopen vanwege corona icm het pending probleem. Dit kan heel snel op gaan blazen als de pending payments op blijven lopen.
pi_192109498
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 23:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

niemand wil nog leningen kopen vanwege corona icm het pending probleem. Dit kan heel snel op gaan blazen als de pending payments op blijven lopen.
Ben ik de enige bij wie het gedaald is?

20% vanaf rating B krijg ik alleen forward flow telkens voor mijn snufferd. Kom ik lager dan zie ik enkel de altijd al door mij als riskantere korte termijn leningen eigenlijk er bij komen. Ik snap dat niemand daar in wil stappen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 08:59:08 #132
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192112347
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:05 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij onder net niet gratis weggeven verstaat, maar ik zie kortingen tot max. 13% bij zeer lange looptijden. Bij kortere looptijden kortingen rond de 5-7%, niet echt iets om over naar huis te schrijven. Er kleven momenteel zeer hoge risico's aan dit soort leningen (zie oplopende Pending Payments, rente's van 20% noodzakelijk om nog investeerders te trekken en dat allemaal vanwege Corona). Vraag is in hoeverre er straks terugbetaald gaat worden en wat de Buyback garantie waard blijkt te zijn. Ik heb er een hard hoofd in, maar we gaan het zien.
Misschien is gratis weggeven te kort door de bocht. Maar A rating loans met 10% discount vind ik vrij fors. Er waren dagen dat je 10% bij moest betalen voor dit soort leningen.
De kortere looptijden met mindere rating en hogere kortingen loop ik met een grote boog omheen.

Pending payments is natuurlijk een ander verhaal. Loopt ook bij mij op, naast de gebruikelijke Monego en capital services, ook een klein beetje kredit pintar, Dzorplati en Varks. 3% van de totale portfolio.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:08:23 #133
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192112452
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 23:52 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

niemand wil nog leningen kopen vanwege corona icm het pending probleem. Dit kan heel snel op gaan blazen als de pending payments op blijven lopen.
Is het niet het grote probleem dat juist iedereen uitstapt waardoor te weinig liquide middelen zijn?

Verder zie en lees ik dat men koopkansen op de beurs ziet, maar daar blijft het ook niet stabiel.
Tuurlijk zal een deel van de populatie door dit virus moeten interen op hun vermogen. Voor de rest zou P2P toch het meeste rendement op dit moment moeten opleveren....

[ Bericht 17% gewijzigd door Gijsbertus op 18-03-2020 09:16:44 ]
pi_192112620
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:08 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Is het niet het grote probleem dat juist iedereen uitstapt waardoor te weinig liquide middelen zijn?
De meeste lenders hebben het nodig om elke maand nieuwe leningen te verkopen om voldoende liquiditeit te hebben. Veel mensen willen inderdaad uitstappen en als dat de primaire markt op droogt ontstaat er een liquiditeitsprobleem. Het zegt wel iets over de originators dat ze zo illiquide zijn dat ze zo snel al niet kunnen betalen. Want als het goed is komt het grootste deel van de betalingen van de leningnemers nog gewoon binnen.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:25:06 #135
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192112744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De meeste lenders hebben het nodig om elke maand nieuwe leningen te verkopen om voldoende liquiditeit te hebben. Veel mensen willen inderdaad uitstappen en als dat de primaire markt op droogt ontstaat er een liquiditeitsprobleem. Het zegt wel iets over de originators dat ze zo illiquide zijn dat ze zo snel al niet kunnen betalen. Want als het goed is komt het grootste deel van de betalingen van de leningnemers nog gewoon binnen.
Helemaal mee eens. Wat mij verbaasd dat je dit ook ziet in NL. De horeca die jarenlang als een tierelier draait, maar paar weken geen omzet in allerlei bochten moet wringen. Ook voor niet-horeca bedrijven zijn dit zeer zware tijden. Alles draait op de dagelijkse omzet en er is geen ruimte voor tegenslag.
Worden winsten opgemaakt aan investeringen om concurrentie voor te blijven? Of leeft men op te grote voet. Gaan we straks bij veel banenverlies de hypotheek voor particulieren opschuiven, eveneens voor gas en elektra.
pi_192113583
Er is qua horeca vorig jaar al bericht dat er inmiddels wel heel veel zaken waren, en nog bijkwamen. Dat betekent dat de concurrentie hevig is, en de marges waarschijnlijk laag. Dan is het niet makkelijk een goede buffer op te bouwen. Voor ondernemingen die al langere tijd bestaan zou dat beter moeten zijn, maar alles dat er de laatste 2 jaar bij is gekomen heeft vermoedelijk veel moeten investeren, en nog geen buffer om nu de klappen te kunnen vangen. En die zijn natuurlijk ook extreem, want het is niet zo dat je omzet 10 of 20% daalt en je het dan misschien op termijn niet meer kunt volhouden; maar het is een 100% omzetdaling vrijwel per direct (in ongeveer een maand tijd).

Als je bedrijf dus bv. 20.000 euro omzet per maand maakt, waar je met 16.000 kosten 4.000 aan over houdt, dan teer je met een omzetstop dus wel 4x zo snel in op je buffer als je hem kunt opbouwen - aangenomen dat je van die 4.000 euro niets nodig hebt om zelf van te leven. Dat is dus heel wat anders dan een persoon in loondienst die alleen zijn eigen salaris hoeft te 'bufferen'.

Natuurlijk heb je bij een omzetstop ook minder kosten, maar het gaat even om het idee dat hier ook sprake van een 'hefboom effect' kan zijn.
pi_192141175
Mijn pending payments bij mintos zijn weer verder gedaald.
pi_192141233
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:05 schreef investeerdertje het volgende:
Mijn pending payments bij mintos zijn weer verder gedaald.
Hier loopt het verder op en het gaat om 10 verschillende originators
pi_192141390
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 13:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Hier loopt het verder op en het gaat om 10 verschillende originators
16 (mogelijk meer heb de finished niet gechecked nu) stuks hier
pi_192141985
Bij mij is het ook iets opgelopen.
pi_192145220
Het is bij mij sinds gisteren wat afgenomen.
90% is monego. Dat zal bij mij blijven, totdat het is afgelost.
pi_192147996
quote:
Earn 1% cashback with GetBucks' loans
En ik maar denken dat getbucks financiële problemen had.
pi_192152639
Er is een mooie post van Get/Mybucks geplaatst bij Mintos blog over de ontstane situatie en weg voorwaarts. Mooi verhaal, maar omdat ik niet in Get/Mybucks zit heb ik me niet in de details verdiept :)

Edit: hier
pi_192153007
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 21:39 schreef TechLight het volgende:
Er is een mooie post van Get/Mybucks geplaatst bij Mintos blog over de ontstane situatie en weg voorwaarts. Mooi verhaal, maar omdat ik niet in Get/Mybucks zit heb ik me niet in de details verdiept :)

Edit: hier
Ja ik zit er helaas best wel in, maar dat gaat vanzelf opgelost worden. Ze zijn uit mijn auto-invest gehaald.
pi_192161149
Rente bij RoboCash inmiddels verhoogd van 12% naar 14%.Ik heb mijn autoinvest er op aangepast.

Rente bij Mintos gestegen naar 21.7% (kortlopend, euro, buyback en rente late payments).

21-3: oeps, ik zie nu zelfs rente van 22%, 24% en 25% bij Finko (Forward Flow met looptijd 2 jaar en ook nog eens 2% CashBack!).

[ Bericht 19% gewijzigd door Crowdfunder99 op 21-03-2020 21:24:46 ]
  zondag 22 maart 2020 @ 10:09:28 #146
104963 ETA
European Travel Author
pi_192200665
terug van vakantie uit Azië, net op tijd terug voordat alle vluchten worden geannuleerd.... ik weet niet of het aan mij ligt: begin dit jaar naar China geweest, 5 dagen na terugkomst Wuhan op slot. Naar Dubai geweest, paar dagen na vertrek uit Dubai, alle toeristen sites en horeca dicht. Net terug uit Thailand, 1 dag erna meeste horeca dicht... toen ik aankwam op elke locatie was alles gewoon open en ging het gewone leven door.

Op basis van huidige ontwikkelingen ga ik iets verder met spreiden. Vlak voor mijn vakantie 3 weken geleden al 75% van mijn aandelen/fondsen posities verkocht, en alle binnengekomen funds uit p2p gecashed gedurende mijn vakantie. Uiteindelijk wil ik 10%-15% cashen uit mijn p2p, deels uit Mintos en zoveel mogelijk b2b platforms.

Het deel uit aandelen/fondsen laat ik nu even cash staan, de p2p inkomsten ga ik in crypto zetten. Ik had nog niks in crypto zitten, maar mogelijk is dit een goede investering. Gezien de grote economische hulppakketten, verwacht ik een sterke inflatie. Mijn verwachting is dat crypto daar beter op zal reageren dan andere investeringen.

en tot slot, holy fuck Roebel....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192201074
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:50 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Rente bij RoboCash inmiddels verhoogd van 12% naar 14%.Ik heb mijn autoinvest er op aangepast.

Rente bij Mintos gestegen naar 21.7% (kortlopend, euro, buyback en rente late payments).

21-3: oeps, ik zie nu zelfs rente van 22%, 24% en 25% bij Finko (Forward Flow met looptijd 2 jaar en ook nog eens 2% CashBack!).
Merk jij echt iets van die rente op late payments? Naar mijn gevoel is het meer een gevoelskwestie om daar op te selecteren. Op mijn meerdere maandlonen mintos saldo heb ik echt twee euro in twee jaar zo verdiend.

Robocash heb ik hetzelfde gelaten. Uitbetalen please.
pi_192204074
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Merk jij echt iets van die rente op late payments? Naar mijn gevoel is het meer een gevoelskwestie om daar op te selecteren. Op mijn meerdere maandlonen mintos saldo heb ik echt twee euro in twee jaar zo verdiend.

Robocash heb ik hetzelfde gelaten. Uitbetalen please.
Aangezien ik voornamelijk in korte leningen zit (mijn gemiddelde looptijd lopende portefeuille is volgens Mintos nu 16 dagen(!)), maakt late payments dus wel degelijk uit. En ook de grace periode is van (grote) invloed. En het rendement wordt verder nog negatief beïnvloed door de Pending Payments.

Verder ben ik op alle platformen wat geld aan het terughalen. Bij de 1 lukt dat wat sneller als bij de ander.

[ Bericht 5% gewijzigd door Crowdfunder99 op 22-03-2020 13:20:07 ]
pi_192220937
Ik kan niet inloggen bij Mintos. Hebben meerdere mensen er last van?
  Moderator maandag 23 maart 2020 @ 10:18:11 #150
42184 crew  DaMart
pi_192220998
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 10:14 schreef floris_b het volgende:
Ik kan niet inloggen bij Mintos. Hebben meerdere mensen er last van?
Net even geprobeerd, maar hier geen probleem om in te loggen. Duurde wel wat langer voordat de site geladen was.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_192221379
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 10:18 schreef DaMart het volgende:

[..]

Net even geprobeerd, maar hier geen probleem om in te loggen. Duurde wel wat langer voordat de site geladen was.
Okee. Bedankt voor het controleren!
pi_192222568
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 13:00 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Aangezien ik voornamelijk in korte leningen zit (mijn gemiddelde looptijd lopende portefeuille is volgens Mintos nu 16 dagen(!)), maakt late payments dus wel degelijk uit. En ook de grace periode is van (grote) invloed. En het rendement wordt verder nog negatief beïnvloed door de Pending Payments.

Verder ben ik op alle platformen wat geld aan het terughalen. Bij de 1 lukt dat wat sneller als bij de ander.
Dat zou niet uit hoeven maken, misschien zit het verschil hem er in dat jij Payday leningen doet. Mensen hebben dan bijna per definitie niet het geld om je terug te betalen en dan kom je er al snel in uit. Maar op 5000 leningen staand op elk moment en 20000 afgerond vind ik persoonlijk 2 euro!!! De moeite niet waard. Dat zijn dan statistieken van de laatste 2 jaar. Toen ik de post maakte waar je op reageerde heb ik late fees laten varen. Dan heb ik liever de spreiding.
pi_192229282
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat zou niet uit hoeven maken, misschien zit het verschil hem er in dat jij Payday leningen doet. Mensen hebben dan bijna per definitie niet het geld om je terug te betalen en dan kom je er al snel in uit. Maar op 5000 leningen staand op elk moment en 20000 afgerond vind ik persoonlijk 2 euro!!! De moeite niet waard. Dat zijn dan statistieken van de laatste 2 jaar. Toen ik de post maakte waar je op reageerde heb ik late fees laten varen. Dan heb ik liever de spreiding.
Hoor ik jou nu zeggen dat late payments (het ontbreken daarvan) niet uit maakt bij kortlopende leningen ?????
Verder vind ik het knap dat je exact weet op je totale portefeuille welk bedrag je aan late payments gemist hebt. Hou je het verloop van elke lening zo gedetailleerd bij dan ?
pi_192233728
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 17:27 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Hoor ik jou nu zeggen dat late payments (het ontbreken daarvan) niet uit maakt bij kortlopende leningen ?????
Verder vind ik het knap dat je exact weet op je totale portefeuille welk bedrag je aan late payments gemist hebt. Hou je het verloop van elke lening zo gedetailleerd bij dan ?
Nee, ik geef aan dat ik daar bijna niet in zit en dat het dan bijna niet uit maakt omdat mensen de kans hebben terug te betalen. Ik had tot dat moment mijn originators geselecteerd op de late fees. Met long term leningen kom ik na zo een periode op 2 euro aan "rendement" uit. Sindsdien laat ik het maar zitten. De moeite niet waard.

Ik zit nadrukkelijk niet in Payday loans. Ons risicoprofiel en portfolio verschillen dus 100%
  dinsdag 24 maart 2020 @ 09:03:02 #155
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192241644
De ontvangsten met Mintos zijn voor 90% bij mij van Mogo car loans.
Heb besloten om ook hier het meest in te investeren zowel primary als secundairy market.
Heel veel leningen worden ook opgeschort..
pi_192244670
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 09:03 schreef Gijsbertus het volgende:
De ontvangsten met Mintos zijn voor 90% bij mij van Mogo car loans.
Heb besloten om ook hier het meest in te investeren zowel primary als secundairy market.
Heel veel leningen worden ook opgeschort..
Ik ben heel benieuwd hoe de diverse platforms zich de komende weken gaan houden en of er nog investeerders te vinden zijn die (tegen fors hogere rente) bereid zijn te investeren (via de primaire markt) of dat men juist zijn geld aan het veiligstellen is dmv verkopen op de secundaire markt (tegen hoge discounts). Het lijkt bij Mintos bv heel aanlokkelijk om nu leningen op te pakken die met 20-25% discounts te koop staan, daar kan geen rente tegenop, maar mogelijk staan ze volgende week met 50% discount te koop. Wie zal het zeggen.

Ik merk dat terugboeken van gelden wat langer duurt inmiddels en vandaag gaf Grupeer bij inloggen een melding dat het terugboeken van gelden wat langer kan duren ivm liquiditeitsperikelen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Crowdfunder99 op 24-03-2020 19:19:23 ]
pi_192253088
Vandaag voor het eerst bij Mintos een renteuitkering ivm pending payments ontvangen. Geen idee hoe dit is opgebouwd en over welke periode dit gaat (https://blog.mintos.com/i(...)on-pending-payments/).
  woensdag 25 maart 2020 @ 08:25:29 #158
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192260944
De beurzen hebben een historische dag qua winst beleefd.
AEX opent straks ook hoger dan het gister is geeindigd.
Zal dit weer een ommekeer naar de P2P wereld betekenen?
pi_192261249
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:
De beurzen hebben een historische dag qua winst beleefd.
AEX opent straks ook hoger dan het gister is geeindigd.
Zal dit weer een ommekeer naar de P2P wereld betekenen?
Oprecht zou ik het niet erg vinden als men zo blijft terug betalen maar de rentes even gelijk blijven. Ik heb er geen bezwaar tegen mijn deel bij bv. Mintos te ruilen voor hogere rentes haha

Maar ik hoop in ieders belang dat het stabiliseert
pi_192261332
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oprecht zou ik het niet erg vinden als men zo blijft terug betalen maar de rentes even gelijk blijven. Ik heb er geen bezwaar tegen mijn deel bij bv. Mintos te ruilen voor hogere rentes haha

Maar ik hoop in ieders belang dat het stabiliseert
Mijn p2p-positie houd ik gelijk. M.a.w. ik stort niet bij, maar neem ook niet op. P2p is een stabilisator in mijn portefeuille. Ik heb wel in alle platformen aangepast dat ik meer naar onroerend goed ga dan payday leningen bijv.
Mintos laat ik lekker staan. Ik pak volledig SM mee en met discounts, wel de LO's met Rating A.
Waar de aandelenmarkt volatiel is, zijn mijn doorgaans lang lopende (2 jaar ongeveer) een stabiele liquiditeit stroom. De tijd zal het leren of dit verstandig is/ was.
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:01:38 #161
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192261416
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:54 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Mijn p2p-positie houd ik gelijk. M.a.w. ik stort niet bij, maar neem ook niet op. P2p is een stabilisator in mijn portefeuille. Ik heb wel in alle platformen aangepast dat ik meer naar onroerend goed ga dan payday leningen bijv.
Mintos laat ik lekker staan. Ik pak volledig SM mee en met discounts, wel de LO's met Rating A.
Waar de aandelenmarkt volatiel is, zijn mijn doorgaans lang lopende (2 jaar ongeveer) een stabiele liquiditeit stroom. De tijd zal het leren of dit verstandig is/ was.
Zo kijk ik er ook tegenaan. Veel meer verschuiving naar onroerend goed (estateguru, bulkestate), ook met crowdfunding in NL.
Aandelenmarkt heb ik mijn wereldwijde ETF op <400 AEX bijgekocht. Compenseert het verlies van de laatste tijd een beetje.

Enige wat P2P nog naar de knoppen kan helpen, zijn de angstige investeerders (paniek).
Zolang dat hopelijk redelijk stabiel blijft, is het een mooie inkomstenbron.
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:03:17 #162
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192261438
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oprecht zou ik het niet erg vinden als men zo blijft terug betalen maar de rentes even gelijk blijven. Ik heb er geen bezwaar tegen mijn deel bij bv. Mintos te ruilen voor hogere rentes haha

Maar ik hoop in ieders belang dat het stabiliseert
Het zou heel mooi zijn als deze rentes stand houden en op datum uitbetalen.
25% finko, 18% creditstar, 16,5% delfin, 16% mogo (allen met de beste score op explorep2p)
pi_192261484
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:54 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Mijn p2p-positie houd ik gelijk. M.a.w. ik stort niet bij, maar neem ook niet op. P2p is een stabilisator in mijn portefeuille. Ik heb wel in alle platformen aangepast dat ik meer naar onroerend goed ga dan payday leningen bijv.
Mintos laat ik lekker staan. Ik pak volledig SM mee en met discounts, wel de LO's met Rating A.
Waar de aandelenmarkt volatiel is, zijn mijn doorgaans lang lopende (2 jaar ongeveer) een stabiele liquiditeit stroom. De tijd zal het leren of dit verstandig is/ was.
We behandelen het ongeveer gelijk. Alleen de lange termijnsfinancieringen stijgen ook in rendement. Dus ik zie het als een leuke gok, en de toekomst zal het inderdaad leren. Anders gaat het een hele, hele dure gok worden.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:03 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Het zou heel mooi zijn als deze rentes stand houden en op datum uitbetalen.
25% finko, 18% creditstar, 16,5% delfin, 16% mogo (allen met de beste score op explorep2p)
Het uitbetalen zou fijn zijn. Maar wat ik het meeste vrees is dat zodra alles stabiliseert er gigantische buyback golven komen. Die nu overigens überhaupt niet meer zijn, iets met liquiditeit.
  woensdag 25 maart 2020 @ 09:12:17 #164
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192261562
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

We behandelen het ongeveer gelijk. Alleen de lange termijnsfinancieringen stijgen ook in rendement. Dus ik zie het als een leuke gok, en de toekomst zal het inderdaad leren. Anders gaat het een hele, hele dure gok worden.
[..]

Het uitbetalen zou fijn zijn. Maar wat ik het meeste vrees is dat zodra alles stabiliseert er gigantische buyback golven komen. Die nu overigens überhaupt niet meer zijn, iets met liquiditeit.
De kans op buyback is erg groot. Ben benieuwd of hier nog een goede compensatie tegenover staat, of dat wij bedankt worden voor de steun en voor nop hun risicokapitaal hebben gedragen..

Dat weerhoud mij ook om extra te investeren in Mintos.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gijsbertus op 25-03-2020 09:20:09 ]
pi_192263161
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:12 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

De kans op buyback is erg groot. Ben benieuwd of hier nog een goede compensatie tegenover staat, of dat wij bedankt worden voor de steun en voor nop hun risicokapitaal hebben gedragen..

Dat weerhoud mij ook om extra te investeren in Mintos.
De bedankt is nu eenmaal bij wisselende rentestanden. Ik geniet vooral van het moment dat de hoge rentes betalen en verder zie ik het wel. Alles meer dan 10% past in mijn strategie en vind ik prima 😁 alles verder er boven is mats
pi_192263454
Hebben jullie bij Mintos ook dat de weergegeven pending payments hoger zijn dan in het portfolio overzicht?
  woensdag 25 maart 2020 @ 10:59:04 #167
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192263747
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:43 schreef floris_b het volgende:
Hebben jullie bij Mintos ook dat de weergegeven pending payments hoger zijn dan in het portfolio overzicht?
Check bij finished investments. Daar staat het andere deel.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 10:59:15 #168
42184 crew  DaMart
pi_192263751
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:43 schreef floris_b het volgende:
Hebben jullie bij Mintos ook dat de weergegeven pending payments hoger zijn dan in het portfolio overzicht?
Ja. Als ik op het portfolio-overzicht 'pending' selecteer, krijg ik een bedrag te zien dat maar zo'n 20% van het bedrag op de overzichtspagina is.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 11:00:08 #169
42184 crew  DaMart
pi_192263770
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:59 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Check bij finished investments. Daar staat het andere deel.
Dank voor de tip. Mysterie opgelost :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_192263943
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:
De beurzen hebben een historische dag qua winst beleefd.
AEX opent straks ook hoger dan het gister is geeindigd.
Zal dit weer een ommekeer naar de P2P wereld betekenen?
Ik verwacht niet dat een hogere beurs een toeloop naar de P2P wereld betekent, op dit moment eerder omgekeerd. Ik denk dat de P2P wereld de komende maanden eerst nog geconfronteerd wordt met een opdrogende stroom nieuwe investeringen, dit omdat er geen tot weinig gelden terugkomen van de geldnemers (zie wat er nu gebeurt bij de crowdfund platformen, veel terugbetalingen staan voorlopig on-hold), hogere pending payments en ontbrekende terugbetalingsliquiditeit. De eerste terugbetalingsproblemen zie je nu al ontstaan bij bv Grupeer.en Viventor. Misschien kunnen ze beter de withdrawing voorlopig even helemaal dichtzetten, dat liever dan dat er een run op terugbetaling gaat ontstaan met omvallende platformen.
pi_192264075
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:59 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Check bij finished investments. Daar staat het andere deel.
Ahhh inderdaad. Thanks!
pi_192264792
Varks is ook gaan liggen. Ik zat er niet in.
  woensdag 25 maart 2020 @ 11:54:29 #173
104963 ETA
European Travel Author
pi_192264898
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:49 schreef investeerdertje het volgende:
Varks is ook gaan liggen. Ik zat er niet in.
heb er 1k in zitten....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192264997
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:54 schreef ETA het volgende:

[..]

heb er 1k in zitten....
Als ik een oprecht advies mag geven, ik zou alle 30 dagen leningen uit mijn portefeuille halen. Dit omdat de overheden actief hier tegen optreden. In Nederland is het al verboden, en het zal in de landen om ons heen niet anders gaan. Het is namelijk geen instrument waarmee mensen geholpen worden, maar actief de afgrond in geholpen worden. Ik verwacht dat het gehoopte risico wat je wil beperken, eerder een opgezocht risico is tegen een overheid als tegenstander.
  woensdag 25 maart 2020 @ 12:02:10 #175
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192265034
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:49 schreef investeerdertje het volgende:
Varks is ook gaan liggen. Ik zat er niet in.
hmm, was hier niet een cashback actie van 2% op leningen van 25%??
Ik zie deze leningen nog staan in de primary market...

Wacht de situatie af. Heb 2% in Varks geinvesteerd. Lopen allemaal binnen een paar dagen af..

[ Bericht 13% gewijzigd door Gijsbertus op 25-03-2020 12:08:01 ]
pi_192265235
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:02 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

hmm, was hier niet een cashback actie van 2% op leningen van 25%??
Ik zie deze leningen nog staan in de primary market...

Wacht de situatie af. Heb 2% in Varks geinvesteerd. Lopen allemaal binnen een paar dagen af..
De handel is in ieder geval stil gelegd. Vinko heeft wel 2%
  woensdag 25 maart 2020 @ 12:27:01 #177
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192265435
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De handel is in ieder geval stil gelegd. Vinko heeft wel 2%
Finko heeft varks overgenomen. En deze cashback betreft grotendeel de forward flow uit Armenie
  woensdag 25 maart 2020 @ 12:31:18 #178
104963 ETA
European Travel Author
pi_192265516
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als ik een oprecht advies mag geven, ik zou alle 30 dagen leningen uit mijn portefeuille halen. Dit omdat de overheden actief hier tegen optreden. In Nederland is het al verboden, en het zal in de landen om ons heen niet anders gaan. Het is namelijk geen instrument waarmee mensen geholpen worden, maar actief de afgrond in geholpen worden. Ik verwacht dat het gehoopte risico wat je wil beperken, eerder een opgezocht risico is tegen een overheid als tegenstander.
Thanks, dat ga ik zeker doen. Ik zat voorheen veel in de 6-24 maanden range, maar door de lage rentes eind vorig jaar had ik autoinvest op korte termijn leningen gezet. Die waren toen het hoogst. Nu is er geen noodzaak meer in korte termijn leningen te zitten, vooral met wat jij zegt in het achterhoofd :)
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192265632
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:27 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Finko heeft varks overgenomen. En deze cashback betreft grotendeel de forward flow uit Armenie
Ja oke, zelfde holding, maar alsof je de franchisenemer en de holding van AH vergelijkt :-P
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:31 schreef ETA het volgende:

[..]

Thanks, dat ga ik zeker doen. Ik zat voorheen veel in de 6-24 maanden range, maar door de lage rentes eind vorig jaar had ik autoinvest op korte termijn leningen gezet. Die waren toen het hoogst. Nu is er geen noodzaak meer in korte termijn leningen te zitten, vooral met wat jij zegt in het achterhoofd :)
Ik vermoed oprecht dat er best veel korte termijn originators weg gaan vallen. Ik vind het geen negatieve ontwikkeling, maar het is wel vervelend als je geld kwijt raakt
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 13:14:16 #180
42184 crew  DaMart
pi_192266311
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als ik een oprecht advies mag geven, ik zou alle 30 dagen leningen uit mijn portefeuille halen. Dit omdat de overheden actief hier tegen optreden. In Nederland is het al verboden, en het zal in de landen om ons heen niet anders gaan. Het is namelijk geen instrument waarmee mensen geholpen worden, maar actief de afgrond in geholpen worden. Ik verwacht dat het gehoopte risico wat je wil beperken, eerder een opgezocht risico is tegen een overheid als tegenstander.
Dank voor het advies. Zit zelf niet in Varks, maar heb auto-invest nu ingesteld op leningen van 3 tot 18 maanden :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_192266496
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 12:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja oke, zelfde holding, maar alsof je de franchisenemer en de holding van AH vergelijkt :-P
[..]

Ik vermoed oprecht dat er best veel korte termijn originators weg gaan vallen. Ik vind het geen negatieve ontwikkeling, maar het is wel vervelend als je geld kwijt raakt
Zou maar zo kunnen, als Finko (met oa Varks, Dinero) omvalt zullen er ongetwijfeld meer gaan volgen. En dat zal of je wilt of niet een deuk in het vertrouwen geven in P2P en zeker ook zijn effect hebben op de lange termijn originators.
pi_192266519
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 13:14 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dank voor het advies. Zit zelf niet in Varks, maar heb auto-invest nu ingesteld op leningen van 3 tot 18 maanden :).
Varks had ook looptijd tot zelfs 2 jaar....

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 25-03-2020 13:45:51 ]
pi_192269782
Mijn Varks lening had nog een resterende looptijd van 1 dag :'(
Hopelijk krijg ik het nog terug..

Anders is het zonde, maar gelukkig had/heb ik nog niet een al te groot bedrag op Mintos geïnvesteerd - toch wel een aanzienlijk percentage daarvan in Finko, wilde dat eigenlijk afbouwen ondanks de (iets te) aantrekkelijke rentepercentages.
Als ik dit bedrag niet terug krijg, sta ik overall gezien op Mintos wel op 'verlies' :{
pi_192270457
Heldere uiteenzetting van Mintos over Pending payments: https://blog.mintos.com/p(...)-you-wanted-to-know/

Ik krijg steeds meer de indruk dat Mintos probeert zo goed mogelijk naar wensen/adviezen van haar investeerders te luisteren en daar ook naar te handelen.
pi_192271469
Betekent dit dat Finko ook fout gaat, of alleen Varks?
pi_192273103
Alle Finko LOs hebben group guarantee, dus in principe zouden ze elkaar mee de afgrond in kunnen trekken. Lijkt er wel op dat Finko nog goede resultaten maakte afgelopen jaar (update EP2P) dus die zullen niet zomaar opgeven. Denk dat in het algemeen bij intrekken van licenties bestaande leningen nog af kunnen lopen, al is het wellicht tegen een 'fatsoenlijke' of zelfs nul rente. Natuurlijk afgezien van eventuele boetes omdat de regels niet gevolgd worden en die waarschijnlijk voor gaan op ons als creditors. Blijft voor ons als buitenstaanders lastig in detail te beoordelen wat er achter de schermen gaande is natuurlijk.

Iets anders dat wel goed nieuws is, is dat Monego 2M betaald heeft. Vrijwel al mijn pending Monego zijn daarmee ook afgelost, dus dat ruimt lekker op. Inmiddels hier zo'n 4.5% van portfolio pending, en ook daarvan de eerste rentebetaling binnen. Niet slecht eigenlijk.
pi_192279933
Volgens mij alleen Varks in Armenië. Het is frappant dat na presentatie goede resultaten en introductie forward flow de licensie ingetrokken wordt.
Afijn, ik hoop dat Finko als LO deze betalingen nog kan dekken.

Hoe zit een ieder bij andere platformen? Ik heb grupeer en viventor er naast lopen.
Waar de berichtgeving ook niet altijd positief is. Hoor weinig, dat is positief, van iuvo, swaper, peerberry. Of lopen pending payments daar ook hoog op?
pi_192281667
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 08:37 schreef Gijsbertus het volgende:
Volgens mij alleen Varks in Armenië. Het is frappant dat na presentatie goede resultaten en introductie forward flow de licensie ingetrokken wordt.
Het lijkt bijna alsof het zo gepland was.. Dat ze eerst nog even een groot aantal investeerders overtuigd hebben om geld in hun leningen te stoppen en dat ze daarna uit het niets de licentie kwijtraken. Misschien denk ik te snel aan een complottheorie, maar ik hou hier een raar gevoel aan over.
pi_192281709
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:35 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Het lijkt bijna alsof het zo gepland was.. Dat ze eerst nog even een groot aantal investeerders overtuigd hebben om geld in hun leningen te stoppen en dat ze daarna uit het niets de licentie kwijtraken. Misschien denk ik te snel aan een complottheorie, maar ik hou hier een raar gevoel aan over.
ik lees elders dat de forward flow juist bedoeld was om aan de (liquiditeit) eisen te voldoen van de bank/autoriteiten.
Echter heeft dat niet goed uitgepakt.
pi_192281712
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:35 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Het lijkt bijna alsof het zo gepland was.. Dat ze eerst nog even een groot aantal investeerders overtuigd hebben om geld in hun leningen te stoppen en dat ze daarna uit het niets de licentie kwijtraken. Misschien denk ik te snel aan een complottheorie, maar ik hou hier een raar gevoel aan over.
Ik las ergens op een site dat de problemen bij Varks al sinds december bekend zijn.....

Grupeer betaalt nog steeds niet terug, afgelopen weekend een withdraw gedaan, maar helaas nog niets ontvangen. Terugbetalingen vanuit RoboCash, Mintos en FastInvest gisteren nog vlotjes verlopen.
pi_192291341
... En Varks is naar rating 'D' veranderd op Mintos. Nu kijken of de liquidatie en group guarantee gaan werken. Zie https://blog.mintos.com/varks-licence-revoked-in-armenia

(edit: en Viventor gaat ook 'Funds in transit' invoeren. Dan worden de platformen door de crisis toch wat volwassener - ten minste degene die het gaan overleven. De rest zal in de puberteit wellicht overlijden :{ )

[ Bericht 35% gewijzigd door TechLight op 26-03-2020 19:57:44 ]
  vrijdag 27 maart 2020 @ 09:09:59 #192
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192298826
Ik ben onlangs lid geworden van grupeer telegram app.
Peer Duck en Kristaps Mors gaan daar aardig los. Fake LO's, slechte communicatie, niet transparant e.d.Er zit wel een kern van waarheid in. Ook vanwege dat interview van Bernhard Hummels onlangs met de manager(s).
Wellicht ga ik er iets afbouwen en verdelen naar peerberry..
pi_192299568
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 09:09 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik ben onlangs lid geworden van grupeer telegram app.
Peer Duck en Kristaps Mors gaan daar aardig los. Fake LO's, slechte communicatie, niet transparant e.d.Er zit wel een kern van waarheid in. Ook vanwege dat interview van Bernhard Hummels onlangs met de manager(s).
Wellicht ga ik er iets afbouwen en verdelen naar peerberry..
Hebben Peer Duck en Kristaps Mors zelf ook belangen in Grupeer of hebben ze andere redenen?

Nav mijn vraag wat de status is van de terugbetalingen bij Grupeer, kreeg ik onderstaande antwoor, dezelfde melding heb ik ook op hun website zien staan begin van de week:

"Thank you for your patience while waiting both for the reply as well as for the withdrawal.
Due to a higher amount of withdrawal requests and a delay in incoming payments from our partners due to the COVID-19 crisis, we are going through the withdrawal requests slower than usual.Our finance team is working from their home offices the same as all Grupeer team. Even though it slows down our daily operations, they still work on each withdrawal request at the moment, but due to the above mentioned factors we can not say how fast this request can be fulfilled.".

[ Bericht 1% gewijzigd door Crowdfunder99 op 27-03-2020 10:47:14 ]
pi_192299669
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 10:13 schreef Crowdfunder99 het volgende:
and a delay in incoming payments from our partners
Bovenstaande quote lijkt me cruciaal. Blijkbaar werden withdrawels voorheen anders (voor)gefinancierd.
  vrijdag 27 maart 2020 @ 10:57:56 #195
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192300030
Of zij ook een belang hebben in Grupeer of puur op oorlogspad zijn, weet ik niet exact.
Al riekt het veel naar het laatste. Beide zijn erg sceptisch naar ieder p2p platform, waarop ik mijzelf soms afvraag waarom zij uberhaupt hierin investeren.

Wellicht zijn de beschuldigingen een beetje overtrokken. Al is het ook een eye-opener om niet overal waar het "smooth" loopt je inleg te verhogen en fors gaan investeren.

Ik wil daar de komende tijd iets gaan afbouwen en gaan spreiden naar iets in de huidige portfolio (viventor, twino) of overstap maken naar peerberry.
  vrijdag 27 maart 2020 @ 10:58:56 #196
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192300038
Mintos inkomsten lopen iets beter.
Krijg nu van dozarplati steeds meer aflossingen..
pi_192300325
Rente op Fast Invest ook fors hoger, nu tot 16,1% (was 13%).
pi_192311760
Wat antwoorden van Janis / Crowdestor via Telegram

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel goed dat er toch rente gerekend gaat worden, en dat er iets meer achter aan gezeten wordt dat bedrijven zonder problemen wel betalen. Afwachten verder maar weer...
pi_192313590
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2020 10:25 schreef optrandje het volgende:

[..]

Bovenstaande quote lijkt me cruciaal. Blijkbaar werden withdrawels voorheen anders (voor)gefinancierd.
Of de inkomsten die vertraagd zijn door thuiswerkers etc en de hogere uitkeringen zorgen voor een korte discrepantie a la pending payments. Meer er uit dan de markt in gaat enzo, je weet wel, net als met pending payments?
pi_192316583
Bij mij gaat de pending payments richting de 10%. Ik hoop dat het snel lager wordt..
pi_192317560
Ik kreeg signalen dat Grupeer ook een scam is. Weet iemand daar meer over?
pi_192317680
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:29 schreef Jaco078 het volgende:
Ik kreeg signalen dat Grupeer ook een scam is. Weet iemand daar meer over?
Als ik die waardeloze Facebook groep moet geloven is alles en iedereen een scam en is alles en iedereen drama en hel en verdoemenis. Wat voor signalen krijg je?
pi_192318029
...van die Facebook groep dus :D
pi_192318033
...van die Facebook groep dus :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als ik die waardeloze Facebook groep moet geloven is alles en iedereen een scam en is alles en iedereen drama en hel en verdoemenis. Wat voor signalen krijg je?
Van die Facebook groep dus ;(
pi_192318139
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:05 schreef Jaco078 het volgende:
...van die Facebook groep dus :D
[..]

Van die Facebook groep dus ;(
Je snapt mijn punt hoop ik wel een beetje. Het is ook heel veel "oh het zal die wel zijn oh het zal die wel zijn", en "Oh ze betalen niet" terwijl de pending payments overal oplopen.
pi_192318191
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je snapt mijn punt hoop ik wel een beetje. Het is ook heel veel "oh het zal die wel zijn oh het zal die wel zijn", en "Oh ze betalen niet" terwijl de pending payments overal oplopen.
het is het klassieke dilemma. Als iedereen blijft investeren is de kans het grootste dat partijen het overleven maar als dat niet zo is kun het beste als eerste je geld eruit getrokken hebben.
pi_192318231
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

het is het klassieke dilemma. Als iedereen blijft investeren is de kans het grootste dat partijen het overleven maar als dat niet zo is kun het beste als eerste je geld eruit getrokken hebben.
Volg je de pagina? Elke dag is er een ander die omvalt als je de paniekzaaiers daar moet geloven.
pi_192318257
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Volg je de pagina? Elke dag is er een ander die omvalt als je de paniekzaaiers daar moet geloven.
Nee want Facebook :) Maar ik lees hier wel geïnteresseerd mee.
pi_192318312
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Volg je de pagina? Elke dag is er een ander die omvalt als je de paniekzaaiers daar moet geloven.
Ook zo! Terwijl sommigen over envestio en kuetzal al in een vroeg stadium goed zaten...
pi_192318452
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:31 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ook zo! Terwijl sommigen over envestio en kuetzal al in een vroeg stadium goed zaten...
Zeker, maar bij deze partijen waren de rentes en verhalen te vaak afwijkend. Ik heb hier zelf ook over deze twee geschreven in het verleden. Ik betwijfel alleen of de paniekzaaierij iets constructiefs bij draagt (antwoord: Nee)
pi_192319102
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 12:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zeker, maar bij deze partijen waren de rentes en verhalen te vaak afwijkend. Ik heb hier zelf ook over deze twee geschreven in het verleden. Ik betwijfel alleen of de paniekzaaierij iets constructiefs bij draagt (antwoord: Nee)
Eens, het is deels ook een reactie uit emotie. Je wilt het beste zien voor je eigen euro s en het is spijtig te zien dat envestio en kuetzal dat dan misbruiken. En dan hoop ik gewoon dat het niet bij grupeer (e.v.a.) opnieuw fout gaat..
pi_192319606
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Eens, het is deels ook een reactie uit emotie. Je wilt het beste zien voor je eigen euro s en het is spijtig te zien dat envestio en kuetzal dat dan misbruiken. En dan hoop ik gewoon dat het niet bij grupeer (e.v.a.) opnieuw fout gaat..
Zeker, hier idem. Overigens sta ik absoluut open voor negatieve onderbouwde berichten over platforms. Maar zoals het daar gaat, ik word er wat moe van.
pi_192319632
Wat is jullie strategie op dit moment? Ik heb het nooit aangedurfd om veel geld in Oostblok P2P te stoppen dus ik stel op dit moment ook niet heel erg bij. Heb wel wat geld terug laten boeken dat vrij komt maar ik verkoop niet grootschalig leningen met korting. Investeer daarnaast selectiever bij originators die geen pending probleem hebben.
pi_192320234
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:56 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is jullie strategie op dit moment? Ik heb het nooit aangedurfd om veel geld in Oostblok P2P te stoppen dus ik stel op dit moment ook niet heel erg bij. Heb wel wat geld terug laten boeken dat vrij komt maar ik verkoop niet grootschalig leningen met korting. Investeer daarnaast selectiever bij originators die geen pending probleem hebben.
Same as always, gewoon door gaan :-P
pi_192320931
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:56 schreef Faraday01 het volgende:
Wat is jullie strategie op dit moment? Ik heb het nooit aangedurfd om veel geld in Oostblok P2P te stoppen dus ik stel op dit moment ook niet heel erg bij. Heb wel wat geld terug laten boeken dat vrij komt maar ik verkoop niet grootschalig leningen met korting. Investeer daarnaast selectiever bij originators die geen pending probleem hebben.
Ik twijfel.. herinvesteer ik het geld wat ik terugkrijg, of stort ik het terug naar mijn bankrekening?
Ik probeer ook niet mijn leningen te verkopen.
Vanaf nu zal ik minder in IuteCredit en KreditPintar investeren, want Iute heeft al net als Finko/Varks een te groot percentage (en veel late), terwijl Indonesië langzaam ook meer corona besmettingen krijgt. Maar op zich geldt dat voor bijna alle LO's, corona is inmiddels in bijna alle landen.

Edit:
Oke ik heb nu toch maar gewoon het beschikbare geld in een kortlopende secondary market lening van Creditstar gestopt (wel een risico met corona in Polen maar goed..). De volgende keer zal ik waarschijnlijk weer wat meer gaan kijken naar Mogo, DelfinGroup e.d.

[ Bericht 5% gewijzigd door -Wereld- op 28-03-2020 16:02:29 ]
pi_192322547
En weer een LO op Mintos in de problemen: AlexCredit loans suspended from the Primary and Secondary Markets
pi_192322808
Ze doen redelijk nerveus bij Mintos: ik room mijn kasgeld af naar de eigen rekening, krijg ik meteen een enquete waarom ik weg ga......(is op zich helemaal niet aan de orde).
Pecunia non olet
pi_192322966
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als ik die waardeloze Facebook groep moet geloven is alles en iedereen een scam en is alles en iedereen drama en hel en verdoemenis. Wat voor signalen krijg je?
Ik vraag mij in alle eerlijkheid af wat de motivatie van die betreffende personen is om zo negatief naar bepaalde platformen te zijn en daar maar over blijven doordrammen. Is het dat ze "onwetende" investeerders willen beschermen ? Maar het effect kan zijn dat vele andere investeerders fors de boot in gaan als het gedram er toe leidt dat het platform omvalt.
pi_192323279
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 17:56 schreef obligataire het volgende:
Ze doen redelijk nerveus bij Mintos: ik room mijn kasgeld af naar de eigen rekening, krijg ik meteen een enquete waarom ik weg ga......(is op zich helemaal niet aan de orde).
De enkele vraag waarom je geld opneemt is al een tijdje. Mijns inziens weinig met nerveus te maken. Kies een optie en klaar?

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:06 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik vraag mij in alle eerlijkheid af wat de motivatie van die betreffende personen is om zo negatief naar bepaalde platformen te zijn en daar maar over blijven doordrammen. Is het dat ze "onwetende" investeerders willen beschermen ? Maar het effect kan zijn dat vele andere investeerders fors de boot in gaan als het gedram er toe leidt dat het platform omvalt.
Ga er van uit dat de helft van de mensen zelf het intellectuele vermogen heeft van een baksteen en fomo de grootste reden van instappen is. Het voelt mij heel erg "facebookerig".
pi_192329414
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 18:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

De enkele vraag waarom je geld opneemt is al een tijdje. Mijns inziens weinig met nerveus te maken. Kies een optie en klaar?
[..]
Ze vroegen waarom ik weg ging, niet waarom ik geld opneem. Dat is iets anders. Een erg voorbarige vraag , die echter doet vermoeden dat het eerste redelijk vaak voorkomt op dit moment.

Maar goed ik was er al een paar maanden niet meer geweest dus wellicht bedoel je toch dezelfde vraag. Het is uiteraard heel legitiem te willen weten wat mensen beweegt (al kan ik het wel raden).

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-03-2020 23:09:44 ]
Pecunia non olet
pi_192330622
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 23:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze vroegen waarom ik weg ging, niet waarom ik geld opneem. Dat is iets anders. Een erg voorbarige vraag , die echter doet vermoeden dat het eerste redelijk vaak voorkomt op dit moment.

Maar goed ik was er al een paar maanden niet meer geweest dus wellicht bedoel je toch dezelfde vraag. Het is uiteraard heel legitiem te willen weten wat mensen beweegt (al kan ik het wel raden).
Had je niet het enkele dropdown veldje? Ik zal eens opletten
pi_192334342
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 23:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze vroegen waarom ik weg ging, niet waarom ik geld opneem. Dat is iets anders. Een erg voorbarige vraag , die echter doet vermoeden dat het eerste redelijk vaak voorkomt op dit moment.

Maar goed ik was er al een paar maanden niet meer geweest dus wellicht bedoel je toch dezelfde vraag. Het is uiteraard heel legitiem te willen weten wat mensen beweegt (al kan ik het wel raden).
Bij Fast Invest vragen ze ook de reden (reason withdraw) waarom je geld opneemt.
  maandag 30 maart 2020 @ 10:43:23 #223
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192350992
Voor de grupeer investerdeers:

In telegram app van Grupeer gaat het er echt stevig hard aan toe:
Enkele LO schijnen fake te zijn. (Lion Lender en Epiccash). Hebben wel een website maar is uit herleidt dat er 0 sales zijn. Er worden wel degelijk leningen verstrekt op het platform...
Wat mij ook opvalt is dat in de begin tijd nog wat leningen van bekende LO's beschikbaar waren. Monify, Stik credit, enz. Nu is het voor 70% of meer Finsputnik en Primo (beide voor 100% eigendom van de CEO van grupeer...)
Withdrawals worden al ruim een week niet teruggestort.

Het is wachten op een statement vanuit grupeer..
Mocht het een scam zijn, wil ik alvast mijn excuses aanbieden voor het promoten van het platform..
pi_192351952
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 10:43 schreef Gijsbertus het volgende:
Voor de grupeer investerdeers:

In telegram app van Grupeer gaat het er echt stevig hard aan toe:
Enkele LO schijnen fake te zijn. (Lion Lender en Epiccash). Hebben wel een website maar is uit herleidt dat er 0 sales zijn. Er worden wel degelijk leningen verstrekt op het platform...
Wat mij ook opvalt is dat in de begin tijd nog wat leningen van bekende LO's beschikbaar waren. Monify, Stik credit, enz. Nu is het voor 70% of meer Finsputnik en Primo (beide voor 100% eigendom van de CEO van grupeer...)
Withdrawals worden al ruim een week niet teruggestort.

Het is wachten op een statement vanuit grupeer..
Mocht het een scam zijn, wil ik alvast mijn excuses aanbieden voor het promoten van het platform..
Je excuses zijn per definitie overbodig, ieder is er zelf bij als ze investeren. Dit bewijst enkel wat ik vaker aan gaf, weinig verschil tussen grupeer en fastinvest. Transparantie maakt niet heel veel extra goed, met als enige verschil dat fastinvest wel geld terug boekt. Ik hoop dat het redelijk af loopt, zo niet ga ik ook zwaaien naar mijn rendementen. We gaan het zien.
pi_192354458
Ik twijfel heel erg wat ik moet doen.
Bij Bondora ben ik al een tijd mijn geld aan het verzamelen in Go & Grow, waar vandaan ik het periodiek opneem.
Bij Twino heb ik mijn inleg er een jaar geleden al uit gehaald en investeer ik alleen nog de winst. Ik twijfel of ik nog blijf herinvesteren. De rente is leuk, maar ik ervaar toch een hoger risico door de marktomstandigheden.
Bij Estateguru herinvesteer ik ook nog steeds. De rente is iets gestegen en ik denk dat dit een redelijk veilige belegging is, waardoor rente en risico nog steeds in verhouding staat.
Bij Mintos herinvesteer ik met flinke kortingen in leningen op de secondary market. Ik twijfel of dit verstandig is en ik hier mee door moet gaan. Mijn ervaringen met het omvallen van loan originators zijn niet heel slecht. Bij Aforti wacht ik nog steeds op mijn geld, maar het bedrijf draait nog steeds en zou volgens Mintos nog steeds betalingen doen. Bij Monego en Iutecredit komt het geld gewoon terug. Dit geld tot nu toe ook voor Peachy. Bij Alexcredit heb ik geen pending payments, dus hier loopt alles tot nu toe ook nog normaal door. Bij Varks heb ik vooral met extensions te maken. Dat is dus nog afwachten.
Ik zit ook in Grupeer, maar niet met heel veel. Ik weet niet of ik daar mee door ga.
  maandag 30 maart 2020 @ 15:18:40 #226
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192355177
Oke, hierbij mijn bevindingen

- Bondora: hoor ik steeds mindere verhalen over. Een liquiditeitkwestie net zoals vele andere platformen, alsmede de beloofde 6,75% niet waar kunnen maken.
- Estateguru: geen problemen. De rentes zijn idd iets gestegen maar marginaal in vergelijking tot andere platformen - Vrij stabiel. Al vraag ik mij af waarom er nog geen stagnatie in projecten is, terwijl een groot deel van wereldeconomie afhankelijk is van kapitaalinjecties.
- Mintos: ik ben ook aan het shoppen op de sec. market. Er staan nog veel mooie aanbiedingen op "de best credit score categorie volgens explorep2p" mintos, iutecredit, creditstar met discounts van -10%. Tip: investeer het meeste in deze categorie. Die hebben nog de meeste reserves.
- Grupeer: naar mijn weten staat dit op omvallen. Als je uit kunt cashen, doe het dan. Al is er nu 10 dagen bij niemand een withdrawal op de bankrekening binnen gekomen..
pi_192356039
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 15:18 schreef Gijsbertus het volgende:
- Estateguru: geen problemen. De rentes zijn idd iets gestegen maar marginaal in vergelijking tot andere platformen - Vrij stabiel. Al vraag ik mij af waarom er nog geen stagnatie in projecten is, terwijl een groot deel van wereldeconomie afhankelijk is van kapitaalinjecties.
Veel projecten zijn natuurlijk al enige tijd geleden in gang gezet en vaak zijn er meerdere 'stages' die men natuurlijk niet zomaar wil laten stil vallen. Denk dat op veel plekken de bouw ook (nog) niet stil ligt. Wat dat betreft dus niet gek dat veel van zulke projecten gewoon nog lopen. Of dat houdbaar is weten we nog niet, maar het kan goed zijn dat de projecten die nu langs komen uiteindelijk minder risicovol zijn dan degene die nu op het eind zitten, niet af kunnen komen (of verkocht, etc) en je dus in default lang op je geld zal moeten wachten, of geen recovery krijgt omdat de verkoop net in een dip gaat plaatsvinden.
pi_192357296
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 14:35 schreef Benger het volgende:
Ik twijfel heel erg wat ik moet doen.
Bij Bondora ben ik al een tijd mijn geld aan het verzamelen in Go & Grow, waar vandaan ik het periodiek opneem.
Bij Twino heb ik mijn inleg er een jaar geleden al uit gehaald en investeer ik alleen nog de winst. Ik twijfel of ik nog blijf herinvesteren. De rente is leuk, maar ik ervaar toch een hoger risico door de marktomstandigheden.
Bij Estateguru herinvesteer ik ook nog steeds. De rente is iets gestegen en ik denk dat dit een redelijk veilige belegging is, waardoor rente en risico nog steeds in verhouding staat.
Bij Mintos herinvesteer ik met flinke kortingen in leningen op de secondary market. Ik twijfel of dit verstandig is en ik hier mee door moet gaan. Mijn ervaringen met het omvallen van loan originators zijn niet heel slecht. Bij Aforti wacht ik nog steeds op mijn geld, maar het bedrijf draait nog steeds en zou volgens Mintos nog steeds betalingen doen. Bij Monego en Iutecredit komt het geld gewoon terug. Dit geld tot nu toe ook voor Peachy. Bij Alexcredit heb ik geen pending payments, dus hier loopt alles tot nu toe ook nog normaal door. Bij Varks heb ik vooral met extensions te maken. Dat is dus nog afwachten.
Ik zit ook in Grupeer, maar niet met heel veel. Ik weet niet of ik daar mee door ga.
Wil je de volgende keer je mond houden 😂

quote:
In our last update on Aforti, we shared with you that we have worked out an agreement between Mintos and Aforti Finance that establishes a payment schedule for the outstanding negative settlement of debt Aforti had accumulated towards investors on Mintos and Mintos marketplace. And that the agreement also provides an extra layer of security to investors’ claims towards Aforti Finance.


According to the agreement, Aforti Finance was to make payments totalling at least EUR 150 thousand a month. The payments were to be directed to cover the older debt first, starting with debt that accumulated towards investors before automatic repayments and loan buybacks for loans originated by Aforti Finance were suspended on August 7, 2019 and was initially covered by Mintos. All current late payments to investors were to be covered starting with the oldest ones.


Aforti has failed to make these payments in full and has also not provided Mintos with a plan on how this non-payment will be remedied. As a result we have downgraded Aforti Mintos rating to D. We are currently evaluating the best course of action to protect the interests of investors. We keep all options on the table.


We will update you as soon as we have more news.
pi_192357763
Ik had wat in Aforti zitten bij Viventor. Dat heb ik afgeschreven, maar het leek er op dat er ook daar nog wat zou gaan terugkomen. Misschien toch de verwachting weer op nul zetten dan. Op zich ook niet zo gek dat het nu even spaak loopt. Het zal dan afhangen of Aforti die tak laat defaulten (weet zo niet meer of daar een group guarantee op zat) of dat een risico vindt als ze voor hun andere delen geld op moeten halen bij investeerders (die dat dan minder snel zullen doen). Zal voor hen ook vast een dilemma zijn :')
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 20:50:48 #230
42184 crew  DaMart
pi_192360416
Hopelijk redt Grupeer het wel... anders ben ik na anderhalve maand P2P-lending meteen de helft van mijn P2P-investering al kwijt... :').
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_192363246
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 20:50 schreef DaMart het volgende:
Hopelijk redt Grupeer het wel... anders ben ik na anderhalve maand P2P-lending meteen de helft van mijn P2P-investering al kwijt... :').
Grupeer blijkt nu 'officieel' een scam te zijn.
Bron:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Inschrijven kan tot morgen 17.00 via de - heb je mij weer @investeerdertje ;-)- Facebook van P2P investment fellows.
pi_192363849
Heb me inmiddels ook ingeschreven voor de volgende stap met Gr*peer. Ziet er zeer slecht uit inmiddels. Het sterretje staat er niet om ze anoniem te houden maar meer omdat scheldwoorden niet netjes zijn :(

Gelukkig zit ik er niet te diep in bij deze, maar het ziet er naar uit dat ik dit jaar in ieder geval geen winst ga maken op mijn P2P/CF want ik zat ook in Envestio - en dan moet alles de rest van het jaar wel goed blijven lopen, en die kans is niet zo heel groot...

... Of er moet nog recovery komen. Bij beide hebben ook echte leningen gelopen, dat is wellicht nog een beetje houvast. Zou een mooi kerstkadootje zijn als er een paar %jes terug komen aan het eind van het jaar, en het jaar misschien nèt positief kan eindigen. Of ben ik dan toch weer te optimistisch...?
pi_192363881
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 16:16 schreef TechLight het volgende:

[..]

Veel projecten zijn natuurlijk al enige tijd geleden in gang gezet en vaak zijn er meerdere 'stages' die men natuurlijk niet zomaar wil laten stil vallen. Denk dat op veel plekken de bouw ook (nog) niet stil ligt. Wat dat betreft dus niet gek dat veel van zulke projecten gewoon nog lopen. Of dat houdbaar is weten we nog niet, maar het kan goed zijn dat de projecten die nu langs komen uiteindelijk minder risicovol zijn dan degene die nu op het eind zitten, niet af kunnen komen (of verkocht, etc) en je dus in default lang op je geld zal moeten wachten, of geen recovery krijgt omdat de verkoop net in een dip gaat plaatsvinden.
Ik heb de indruk dat Estateguru op het moment de projecten die aflopen wat vaker verlengt met 6 maanden, i.p.v. ze als nieuwe lening te publiceren. Ik heb de laatste weken al een aardig aantal van zulke verlengingen gehad, wat mij betreft geen probleem.
Dit betekent wel dat ik weinig nieuwe projecten meepak, aangezien ik voor Estateguru op mijn zelf opgelegde platform maximum zit.
pi_192364025
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:13 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Grupeer blijkt nu 'officieel' een scam te zijn.
Bron:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Inschrijven kan tot morgen 17.00 via de - heb je mij weer @:investeerdertje ;-)- Facebook van P2P investment fellows.
Ik zie daar geen links 🤷
pi_192365601
Grupeer: ik had net de 2FA ingeschakeld maar die werkte niet goed. Ik krijg geen 6 cijfercode naar mn gsm gestuurd waardoor ik dus sinds een week niet meer kan inloggen. Ik kan dus ook geen loan agreements downloaden alvorens de site offline gaat. Ik heb de klantenservice wel gevraagd om de 2FA uit te schakelen in mijn account en dat zouden ze doen maar tot op heden kan ik nog steeds niet inloggen.
Ik zat gelukkig niet in Envestio en Kuetzal en ik had ook niet veel geld in Grupeer, 40% van een maandloon, maar ik moet zeggen dat opgelicht worden toch wel erg naar voelt.
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 07:27:17 #236
42184 crew  DaMart
pi_192366063
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:13 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Grupeer blijkt nu 'officieel' een scam te zijn.
Bron:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Inschrijven kan tot morgen 17.00 via de - heb je mij weer @:investeerdertje ;-)- Facebook van P2P investment fellows.
Dan maar hopen dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Ben nog geen twee maanden bezig, dus mijn geld zit bij Grupeer sowieso nog in verschillende leningen waarvan de eerste begin mei vrijvalt.

En als dit echt een scam is, dan heb ik de komende jaren dus een negatief rendement, totdat ik het geïnvesteerde bedrag heb terugverdiend. Is geen wereldbedrag en ik zou ervan balen als het weg is, maar het is te missen.

Zie overigens op die Facebookpagina geen bericht waarin ik me ergens voor kan aanmelden.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 31 maart 2020 @ 08:20:05 #237
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192366465
Hier kun je je aanmelden:

Grupeer Law Action
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 08:30:24 #238
42184 crew  DaMart
pi_192366550
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:20 schreef Gijsbertus het volgende:
Hier kun je je aanmelden:

Grupeer Law Action
Dank. Ook maar even aangemeld.

En even een overzicht van mijn investeringen gedownlad en een screenshot gemaakt van mijn saldopagina. Je weet maar nooit of dat nog eens van pas komt.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_192366758
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:20 schreef Gijsbertus het volgende:
Hier kun je je aanmelden:

Grupeer Law Action
Heb je ook een link naar de info van de organisatie hier achter?
  dinsdag 31 maart 2020 @ 10:49:04 #240
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192368267
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 08:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Heb je ook een link naar de info van de organisatie hier achter?
Even niet paraat. Ik volg de telegram app van grupeer niet meer.
Want er komen duizenden berichten binnen per dag.

Volgens mij is dit dezelfde opzet vanuit Envestio geïnitieerd door Guilermo.
Het verschil dat hij niet zelf het aanspreekpunt wordt, maar iemand anders.
Verder is team daar, weet niet of dat hetzelfde team is als de envestio case, al de slag met het vergaren van documentatie.
pi_192370706
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 10:49 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Even niet paraat. Ik volg de telegram app van grupeer niet meer.
Want er komen duizenden berichten binnen per dag.

Volgens mij is dit dezelfde opzet vanuit Envestio geïnitieerd door Guilermo.
Het verschil dat hij niet zelf het aanspreekpunt wordt, maar iemand anders.
Verder is team daar, weet niet of dat hetzelfde team is als de envestio case, al de slag met het vergaren van documentatie.
Check. Ik heb mij in ieder geval ingeschrevne. Die telegram groep klinkt een stuk nuttiger dan de facebookpagina haha
pi_192370733
quote:
Dear Investors!

In the light of the current worldwide health crises due to spread of COVID-19 virus reaching proportions of apandemic, Grupeer is hereby informing you about the upcoming changes in the company’s operations and payments to you, our investors.

We have received your inquiries and we understand that you have questions regarding your investments and protection thereof. The team of Grupeer has been working with legal experts on finding solutions acceptable to all parties involved. ​

Regretfully, we are forced to inform you that in the current circumstances it is not possible for us to continue operations as before with an objective cause out of our control. Therefore, we hereby notify you that all payments to investors of Grupeer are currently suspended due to emergency state declared in European Union and worldwide regarding COVID-19 pandemic crises.

The following are only a few of the circumstances prompting us to make this decision.

Due to worldwide national limitations on any debt recovery procedures as well as remedies applied to borrowers, providing them with extended and postponed terms for payment obligations, the cash flow in the investment transactions has been automatically suspended. Furthermore, closing of national borders and limiting physical movement of people has caused drastic decrease of demand for goods and services of the borrower-companies, resulting in termination of agreements and forcing many borrowers to suspend or cease economic activity. Therefore, neither borrowers nor Grupeer are able to fulfil obligations towards you, our investors.

According to national regulations in most countries worldwide, possibilities of debt recovery are strictly limited, including prohibition to initiate debtors’ insolvency proceedings and suspension of court proceedings.

Grupeer is also forced to reduce our staff due to the general economic situation and the requirements of quarantine and self-isolation. For this reason, our reaction-time to your inquiries is extended.

The decision to suspend payments while temporary is also currently indefinite as it is not possible for us and the rest of the world to evaluate the consequences of this crises will leave on the investment market. Therefore, we are not able to offer you any timeline regarding the execution of the loans you have invested in. However, Grupeer will put its best effort to prepare and offer you such solutions as payment plans and other alternatives.

We are requesting you to keep calm, be patient and understanding, restraining from any individual rushed activities that could prevent us from finding and offering the best solution on managing your investments in these alarming times.

Please stay safe and prioritize your health.

Best regards,

Alla Kisika

CEO
https://www.grupeer.com/blog/statement-from-grupeer/
  dinsdag 31 maart 2020 @ 13:47:17 #243
304129 Gijsbertus
op het leven
  dinsdag 31 maart 2020 @ 14:03:24 #244
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192371659
Laatste bericht vanuit Guillermo is het informeren van de lokale politie inzake de "grupeer kwestie".
Hopelijk gaan er bij veel aanmeldingen alarmbellen af bij grote instanties, zoals interpol.
pi_192373511
quote:
Weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
Aan de ene kant is de drempel hoger voor mensen om (massaal) leningen te verkopen op de secondary market, maar als ze toch al bereid zijn om ze met ~10% discount te verkopen, denk ik niet dat dit ze weerhoudt van hun exit en is dit gewoon $$$ pakken door Mintos..
pi_192373787
Dit gaat niet helpen voor de LO’s met grote pending posities. Mensen trekken het geld er uit omdat ze het niet vertrouwen en hiermee geef je aan dat ze misschien wel gelijk hebben.
pi_192375702
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:59 schreef -Wereld- het volgende:
Weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
Het gaat ook niet om mensen te weren die 10% discount accepteren op hun verkopen, maar voor al die mensen die een 1% cashback gebruiken om die leningen met een minimale korting te proberen door te verkopen, en mensen die een gokje wagen om zoveel mogelijk zonder of met nauwelijks discount te verkopen in roerige tijden. Het voorkomt je echte exit mogelijkheid dus niet, maar werpt een drempel op om wat minder 'overhead' op de SM te krijgen.

Overigens vind ik 0,85% ook best hoog, maar ik denk niet dat het voor mij uiteindelijk veel gaat uitmaken, ik zit er toch in principe voor de wat langere termijn in (als het ten minste zo weer wat stabiliseert :) )
  dinsdag 31 maart 2020 @ 18:44:55 #248
104963 ETA
European Travel Author
pi_192376171
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 15:59 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
Aan de ene kant is de drempel hoger voor mensen om (massaal) leningen te verkopen op de secondary market, maar als ze toch al bereid zijn om ze met ~10% discount te verkopen, denk ik niet dat dit ze weerhoudt van hun exit en is dit gewoon $$$ pakken door Mintos..
Opzich heb ik geen bezwaren dat Mintos hier geld aan verdient, secondary market is een dienst waar ze volgens mij niks aan verdienen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  dinsdag 31 maart 2020 @ 18:48:07 #249
104963 ETA
European Travel Author
pi_192376222
Ik snap dat Grupeer moeite heeft met vorderingsmaatregelen, maar dat zou de normale terugbetalingen toch niet moeten beïnvloeden? Ook cashouts zouden geen probleem moeten zijn. Ik vrees dat ze toch niet helemaal netjes hebben gewerkt en nu dus in de problemen komen door een bankrun. Ik had een withdrawal staan van 21e, maar nog niet binnengekregen. Die komt waarschijnlijk ook niet meer dan.

Zou zuur zijn, Grupeer zit toch 11% van mijn portfolio in en had een goed gevoel bij hun...
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192376323
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:48 schreef ETA het volgende:
Ik snap dat Grupeer moeite heeft met vorderingsmaatregelen, maar dat zou de normale terugbetalingen toch niet moeten beïnvloeden? Ook cashouts zouden geen probleem moeten zijn. Ik vrees dat ze toch niet helemaal netjes hebben gewerkt en nu dus in de problemen komen door een bankrun. Ik had een withdrawal staan van 21e, maar nog niet binnengekregen. Die komt waarschijnlijk ook niet meer dan.

Zou zuur zijn, Grupeer zit toch 11% van mijn portfolio in en had een goed gevoel bij hun...
Ik had meer vertrouwen in fastinvest, maar beiden zou serieus pijn doen als ze omvallen :-P
pi_192376793
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 18:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik had meer vertrouwen in fastinvest, maar beiden zou serieus pijn doen als ze omvallen :-P
Ik wil je zeker niet bang maken, maar Fastinvest krijgt ook moeite met betalen. Afgelopen zondag een withdraw gedaan, nog niks ontvangen (terwijl men juist de laatste weken zeer snel was met uitbetalen, de volgdnde dag was het geld dan al binnen). Ik hoop inderdaad niet dat deze ook gaat omvallen, bij 3 platformen mijn geld zien verdampen maakt het niet leuk meer :'(
pi_192377075
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:10 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik wil je zeker niet bang maken, maar Fastinvest krijgt ook moeite met betalen. Afgelopen zondag een withdraw gedaan, nog niks ontvangen (terwijl men juist de laatste weken zeer snel was met uitbetalen, de volgdnde dag was het geld dan al binnen). Ik hoop inderdaad niet dat deze ook gaat omvallen, bij 3 platformen mijn geld zien verdampen maakt het niet leuk meer :'(
Om je gerust te stellen, uit ervaring weet ik dat ze nog uitkeren ;-) Gisteren nog, 500 euro.
pi_192382052
Ik zit bescheiden (<1%) in Grupeer. Vervelend dit.
Ik heb inmiddels besloten dat ik een groot deel van mijn terugkomende geld uit P2P ga halen. Bondora, Estateguru, Grupeer (als daar nog iets uit terug komt) en Twino ga ik afbouwen richting nul. Mintos ga ik terugschroeven naar een lager niveau, zodra er geen geweldige kortingen meer worden gegeven. Mijn investeringen op Mintos in Roebel en KZT ga ik afbouwen en omzetten in Euro, omdat de kortingen in die valuta lager zijn. De omzetting naar Euro is een eerste stap richting de aankomende cash-out.
pi_192382103
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Om je gerust te stellen, uit ervaring weet ik dat ze nog uitkeren ;-) Gisteren nog, 500 euro.
Klopt, ik had gisteren ook nog een uitkering..... maar die van zondag en maandag staan nog open, klein bedrag.....
pi_192382430
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 23:16 schreef Benger het volgende:
Ik zit bescheiden (<1%) in Grupeer. Vervelend dit.
Ik heb inmiddels besloten dat ik een groot deel van mijn terugkomende geld uit P2P ga halen. Bondora, Estateguru, Grupeer (als daar nog iets uit terug komt) en Twino ga ik afbouwen richting nul. Mintos ga ik terugschroeven naar een lager niveau, zodra er geen geweldige kortingen meer worden gegeven. Mijn investeringen op Mintos in Roebel en KZT ga ik afbouwen en omzetten in Euro, omdat de kortingen in die valuta lager zijn. De omzetting naar Euro is een eerste stap richting de aankomende cash-out.
Begrijp ik je goed dat je minder vertrouwen heb ik Estateguru als in Mintos?
Zo ja, kan je delen waardoor dit komt?

Ik heb zelf korte tijd wat geïnvesteerd via Mintos, maar al zeer snel weer afgebouwd (heb nu alleen nog wat Monego). Voor Estateguru heb ik mijn platform maximum bereikt, hier zie ik vooralsnog geen reden om af te bouwen.
pi_192386255
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 23:40 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Begrijp ik je goed dat je minder vertrouwen heb ik Estateguru als in Mintos?
Zo ja, kan je delen waardoor dit komt?

Ik heb zelf korte tijd wat geïnvesteerd via Mintos, maar al zeer snel weer afgebouwd (heb nu alleen nog wat Monego). Voor Estateguru heb ik mijn platform maximum bereikt, hier zie ik vooralsnog geen reden om af te bouwen.
Nee, ik heb meer vertrouwen in Estateguru, maar Mintos levert momenteel een dusdanig hoog rendement op dat ik de gok wel durf te wagen.

Overigens over de fee van Mintos: de inkomsten van Mintos zijn in maart gehalveerd t.o.v. januari en februari: ¤ 155 mln. gefinancierd tegen ¤ 317 mln. in januari en februari. Mogelijk dat daarbij eind maart nog een stuk slechter was dan begin maart. Ze moeten gewoon een andere bron van inkomsten aanboren om zelf niet in de problemen te komen. Dan is in de huidige situatie een fee op transacties op de secondary market heel logisch. Ik hoop wel dat ze de fee gaan verlagen als de marktomstandigheden verbeteren.
  woensdag 1 april 2020 @ 10:25:57 #257
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192386662
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 23:40 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Begrijp ik je goed dat je minder vertrouwen heb ik Estateguru als in Mintos?
Zo ja, kan je delen waardoor dit komt?

Ik heb zelf korte tijd wat geïnvesteerd via Mintos, maar al zeer snel weer afgebouwd (heb nu alleen nog wat Monego). Voor Estateguru heb ik mijn platform maximum bereikt, hier zie ik vooralsnog geen reden om af te bouwen.
Begrijp dat de argwaan wel een beetje. In korte tijd 4 platformen ten onder gegaan door scams. Nu met corona overal liquiditeitsissues. Niemand weet exact hoe hier goed uit te komen.
Ik hou hier ook even de hand op de knip. Geen deposits, maar ook geen withdrawals. Op mintos cherry picking op de secondairy market. Vandaag zelfs 15% korting op creditstar loans. Een van de sterke LO's volgens explorep2p.
  woensdag 1 april 2020 @ 10:27:32 #258
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192386686
Wat betreft fee, vind ik het eigenlijk wel logisch. Zeker met die cashback acties is het meer een handelshuis dan het gebruiken waar het eigenlijk voor is bedoeld.
pi_192391773
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:25 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Begrijp dat de argwaan wel een beetje. In korte tijd 4 platformen ten onder gegaan door scams. Nu met corona overal liquiditeitsissues. Niemand weet exact hoe hier goed uit te komen.
Ik hou hier ook even de hand op de knip. Geen deposits, maar ook geen withdrawals. Op mintos cherry picking op de secondairy market. Vandaag zelfs 15% korting op creditstar loans. Een van de sterke LO's volgens explorep2p.
waar vinden jullie toch steeds die 15% discounts

ik vind steeds max. 5% en dan heb je vaak een relatief lage rente in vergelijking met de primary market
pi_192394459
Inkomstenstroom uit P2P en Crowdfunding droogt aardig op. Gelukkig hoef ik er niet van te bestaan, maar jammer is het wel.
pi_192394590
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 14:43 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

waar vinden jullie toch steeds die 15% discounts

ik vind steeds max. 5% en dan heb je vaak een relatief lage rente in vergelijking met de primary market
Zal te maken hebben met de keuzes die je in het scherm van de Secondary market (aan de linker kant) maakt. Begin eens met bv. alleen te selecteren op Euro's, Buyback en een discount van bv. 10%. Het resultaat wat je dan te zien krijgt, kun je naar verschillende inzichten sorteren. Vervolgens pas je je criteria in de linkerkant van het scherm aan als de selectie te ruim was (bv. looptijd, minimale rente, YTM etc). Je krijgt dan vanzelf een antwoord op je vraag waarom jij nu alleen tot -5% ziet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 02-04-2020 16:02:44 ]
  woensdag 1 april 2020 @ 18:00:56 #262
104963 ETA
European Travel Author
pi_192395539
https://blog.mintos.com/f(...)-licence-revocation/

Het lijkt erop dat Varks op een gecontroleerde manier wordt afgehandeld. Als dit alles is, dan lijkt de schade mee te vallen. Maar ja, eerst zien, dan geloven:
quote:
However, according to the liquidation plan agreed with the CBA, Varks was required to write off all accrued interest and penalties for delayed portfolio and stop any new accruals of interest and penalties for 2 months on the non-delayed portfolio.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192396997
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 18:00 schreef ETA het volgende:
https://blog.mintos.com/f(...)-licence-revocation/

Het lijkt erop dat Varks op een gecontroleerde manier wordt afgehandeld. Als dit alles is, dan lijkt de schade mee te vallen. Maar ja, eerst zien, dan geloven:
[..]

Dat is inderdaad goed nieuws. Vandaag in elk geval de cashback (2%) ontvangen voor recente investering in de Finko - Varks Forward Flow leningen. Deze leningen zelf lopen inmiddels achter met de wekelijkse rente uitbetalingen :(
  donderdag 2 april 2020 @ 08:53:49 #264
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192405604
Ik lees op explorep2p weinig tot geen positieve review van Lendermarket inzake creditstar. Alle nieuwe loans betalen nog niet uit en worden uitgesteld.
Op mintos komen bij mij enkele credistars loans in de buurt van uitbetalingsdatum. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Anders laat ik creditstar even links liggen.

Hoe zit ieder verder in de pending payments? Bij mij schommelt het rond de 5%.
Meeste reguliere uitbetalingen krijg ik van mogo, kredit pintar en wowwo (laatstgenoemde is pas net actief).
Welke LO mij zorgen baart zijn capital service en finko. Capital service is bij mij een aardig aandeel in de portefeuille en lijkt voor mij de strijd in polen te verliezen van Everest finance.
Finko heeft met Varks best een wel een tik gehad. Al is in de laatste berichtgeving op mintos aangegeven dat men kapitaalkrachtig genoeg is en de schulden op den duur worden afgelost.

[ Bericht 50% gewijzigd door Gijsbertus op 02-04-2020 09:33:19 ]
pi_192408228
Hier is pending de laatste tijd redelijk constant op 3-4% van de portfolio. Sijpelt langzaam door, en bouwt met dezelfde snelheid dus op. Heb er eentje van Creditstar die het grootste deel is, en al een tijdje in de wacht zit. Maak me nog niet echt zorgen in ieder geval. Wat betreft statements van LOs, die neem ik altijd met een flinke korrel zout. Een goed signaal dat ze communiceren (en dus hun relatie voldoende belangrijk vinden) maar het blijft marketing praat zonder beeld wat er achter zit. En dat kan allemaal heel snel gaan.

Voorlopig heb ik wel vertrouwen dat als er aan regulering wat verandert, of licenties ingetrokken worden er iha een nette afwikkeling komt. Dat zou nog kunnen zijn kapitaal terug zonder rente (naar de LO) en dan uiteindelijk worst case iets minder naar ons omdat de LO dan in afwikkeling niet meer voldoende kapitaal heeft om de defaults van consumenten op te vangen. Maar ik verwacht iha niet dat je dan meteen je hele investering kwijt bent.

Faillissementen is natuurlijk een ander verhaal, en cashflow issues in deze tijd kunnen ook zorgen dat bedrijven omvallen.
pi_192415970
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Om je gerust te stellen, uit ervaring weet ik dat ze nog uitkeren ;-) Gisteren nog, 500 euro.
Het stelt mij nog niet echt gerust, withdraw bij Fastinvest van afgelopen zondag nog steeds niet binnen. En als je er achteraan gaat, krijg je vaag antwoord dat het op z'n vroegst eind van de week overgemaakt wordt. Wat mij betreft duidelijk dat ze problemen hebben met de liquiditeit om uit te betalen. Gezien de situatie begrijpelijk, maar laten ze daar dan open in zijn.
pi_192418454
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:03 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Het stelt mij nog niet echt gerust, withdraw bij Fastinvest van afgelopen zondag nog steeds niet binnen. En als je er achteraan gaat, krijg je vaag antwoord dat het op z'n vroegst eind van de week overgemaakt wordt. Wat mij betreft duidelijk dat ze problemen hebben met de liquiditeit om uit te betalen. Gezien de situatie begrijpelijk, maar laten ze daar dan open in zijn.
Oh ik had de 30e gedaan en 30e binnen. Dus geen idee?
pi_192421320
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oh ik had de 30e gedaan en 30e binnen. Dus geen idee?
Heel merkwaardig, ik heb de 29e en 30e een klein bedrag teruggeboekt en geen van beide zijn nog binnen. Waarschijnlijk gaan goede klanten voor ;)
pi_192421375
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:14 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Heel merkwaardig, ik heb de 29e en 30e een klein bedrag teruggeboekt en geen van beide zijn nog binnen. Waarschijnlijk gaan goede klanten voor ;)
Haha, of het is pure mazzel. Had verkeerd gekeken trouwens. Sinds 25, 27 en 28 maart had ik die 500. Nu iets van 300 van 31 maart en vandaag, nog openstaande.

Opzich vind ik het tempo van betalen dus niet heel schokkend. Kreeg 25,27 en 28 wel als een batch gestort dus denk dat er wel een handmatige slag in zit.
  vrijdag 3 april 2020 @ 08:35:25 #270
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192425158
Ieder platform heeft liquiditeitsissues. Dat de withdrawals langer duren is niet meer dan logisch.
Met crowdfunding en P2B zijn al veel projecten met een aflossing en rente opschorting. Waarom doen ze dit ook niet met de P2P? Iedereen verwacht zijn inkomsten die dan tegelijkertijd worden opgenomen (withdrawal). Dat kan niet lang goed gaan.

Crowdestor heeft al een voorstel gedaan met 5 opties hoe projecten kunnen gaan terugbetalen.
In de crowdfunding hebben al platformen al gecommuniceerd dat er mogelijkheden zijn tot 3 maanden uitstel. Je kunt zelfs de hypotheek enkele maanden opschorten.
Ik vind het niet erg als dit voorstel ook komt in de P2P. Het voornaamste blijft dat men volledig de lening kan terugbetalen. Als dit ten goede komt van de klanten, Loan originators en het platform heeft het mijn zege.
Al kan ik dit zeggen omdat ik niet afhankelijk ben van deze inkomsten..
  vrijdag 3 april 2020 @ 09:04:12 #271
104963 ETA
European Travel Author
pi_192425517
Vertrouwen in Grupeer daalt verder: https://www.grupeer.com/blog/grupeer-statement/

Het lijkt erop dat ze alvast nieuwe excuses aan het zoeken zijn en dat ze de schuld bij iemand anders kunnen leggen.... "het was de schuld van de investeerders, niet de onze!!"
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192427203
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 09:04 schreef ETA het volgende:
Vertrouwen in Grupeer daalt verder: https://www.grupeer.com/blog/grupeer-statement/

Het lijkt erop dat ze alvast nieuwe excuses aan het zoeken zijn en dat ze de schuld bij iemand anders kunnen leggen.... "het was de schuld van de investeerders, niet de onze!!"
Echt heel slecht dit. Dat ze zo'n statement durven schrijven.
pi_192427880
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 10:54 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Echt heel slecht dit. Dat ze zo'n statement durven schrijven.
Deels mee eens. Bekijk het ook eens vanuit Grupeer en lees wat ze schrijven over bedreigingen, het voor eigen rechter spelen etc. Een grote groep investeerders is/wordt opgehitst dat Grupeer een scam is en onderneemt allerlei acties die, zelfs goede, bedrijven kapot zouden maken. Ik heb zelf mijn twijfels hoe ik tegen Grupeer moet aankijken, maar heb ergens nog wel het idee dat ze goedwillend zijn. Bij Kuetzal heb ik dat gevoel absoluut niet.
pi_192430383
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 11:36 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Deels mee eens. Bekijk het ook eens vanuit Grupeer en lees wat ze schrijven over bedreigingen, het voor eigen rechter spelen etc. Een grote groep investeerders is/wordt opgehitst dat Grupeer een scam is en onderneemt allerlei acties die, zelfs goede, bedrijven kapot zouden maken. Ik heb zelf mijn twijfels hoe ik tegen Grupeer moet aankijken, maar heb ergens nog wel het idee dat ze goedwillend zijn. Bij Kuetzal heb ik dat gevoel absoluut niet.
Wacht maar even. Het kan bijna niet anders als het een beetje strategie van hun kant is om de scam nog wat af te dekken en onderzoek te vertragen. Vertrouwen is prima, en overdreven handelen (bedreigingen) zeker niet goed; maar vanuit Grupeer kunnen ze weinig meer verwachten van investeerders gezien hun zeer slechte communicatie. Dat stijgt inmiddels echt wel uit boven onhandigheid e.d. Ze gaan nergens in op ook maar enige van de concrete zorgen van de investeerders. Ze gokken misschien dat er nog voldoende mensen zijn die niets in de gaten hebben, en geld blijven storten op basis van vertrouwen door die algemene statements.

Bovendien kunnen ze ook anders prima e.e.a uitleggen aan die paar LOs die nu hun terugbetalingen opschorten. Dat moet - voor een legitieme club - echt geen issue zijn. En de LOs geven ook aan in principe nog gewoon terug te betalen, terwijl G alles al lang on hold gezet had, zogenaamd vanwege regelgeving (die helemaal niet zo ver gaat, want alleen met faillissementen te maken heeft). Klopt dus gewoon allemaal niet.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:35:54 #276
104963 ETA
European Travel Author
pi_192433648
Betreft Mintos, zij verwerken hun withdrawals nog steeds vlotjes, dat geeft dan wel iets geruststelling.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192433995
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:35 schreef ETA het volgende:
Betreft Mintos, zij verwerken hun withdrawals nog steeds vlotjes, dat geeft dan wel iets geruststelling.
PeerBerry betaalt ook vlotjes uit. Beter dan Fastinvest, wacht al 5 werkdagen op mijn uitbetaling :(.
pi_192444945
quote:
You are receiving this email as an investor with active investments in Forward Flow loans issued by Finko AM (Varks).


We wanted to let you know that your funds invested in Finko AM Forwards Flow loans will be credited to your account today or tomorrow. Your investments in these loans are being refunded as the loans had not been disbursed by the date the company entered into liquidation. The accrued interest on these loans will be repaid soon, currently it remains as part of the pending payment.


If you have any questions, don’t hesitate to email or call us.


Best regards,
Your Mintos Team
pi_192445444
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 11:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja hier ook ontvangen. Vorige week nog 2% cashback ontvangen over de investering en 25% rente over looptijd, nu al weer ter ziele helaas. Wel mooi dat ze netjes uitbetaald hebben, incl.volledige rente.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 04-04-2020 12:10:43 ]
  maandag 6 april 2020 @ 09:10:04 #280
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192473339
Ik heb nog wat short term loans van Varks openstaan. Jammer dat ze die niet aflossen.
We kunnen nog een week genieten van de SM op mintos, voordat er kosten (0,85%) in rekening wordt gebracht. Ben benieuwd of dat effect gaat hebben.
Verder vis ik nu wat krenten uit de pap via de auto-invest op de SM. Zie nu dat primary vaak een hogere rente/ YTM heeft..
  maandag 6 april 2020 @ 09:26:10 #281
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192473547
Deze crisis geeft straks wel een goed inzicht van de levensvatbaarheid van de platformen.
Welke zien jullie dit overleven?

Zit ik zelf in:
- Mintos
- Estaguru
- Peerberry
- Iuvo group
- Viventor
- Bulkestate
- Crowdestor

Twijfels:
- Fastinvest
- Wisefund
- TFG Crowd

Onbekend:
- Evoestate
- Lenndy

Omgevallen/scam:
- Kuetzal
- Envestio
- Grupeer
- Monethera
- Agrikaab
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 09:58:06 #282
42184 crew  DaMart
pi_192473870
Ik zit nu bij Mintos en Grupeer. Als Grupeer inderdaad omvalt of een scam is, dan gaat het even duren voordat ik rendement maak, want dan moet ik bij Mintos eerst de helft van mijn totale P2P-lending-investering terugverdienen. Het is geen wereldbedrag, maar genoeg om het jammer te vinden als het weg is.

En ja, ik wist dat ik een risico nam met P2P-leningen, maar om na amper 2 maanden al 50% van mijn inleg kwijt te zijn als Grupeer inderdaad wegvalt, doet mijn vertrouwen in de gehele markt geen goed.

Mintos zie ik deze crisis wel overleven trouwens, al zou het me niets verbazen als er wat LO's omvallen. Ik heb de auto-invest daarom maar uitgezet en probeer handmatig wat leningen van de secondary market op te pikken als er weer voldoende is terugbetaald :).

Voorlopig stop ik dan geen extra geld in p2p-lending, ook niet bij andere sites. Eerst maar even afwachten hoe e.e.a zich ontwikkelt onder de huidige omstandigheden.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 6 april 2020 @ 17:49:23 #283
104963 ETA
European Travel Author
pi_192481393
En nu ook Capital Service bij Mintos in de problemen.... had daar ook wel een flink deel inzitten.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_192481527
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 17:49 schreef ETA het volgende:
En nu ook Capital Service bij Mintos in de problemen.... had daar ook wel een flink deel inzitten.
Nieuwe investeringen zijn helemaal stilgevallen bij Mintos. Deze maand pas 8,5 miljoen geïnvesteerd over alle LO's samen. Volumes zaten paar maanden geleden op 330 miljoen per maand. Dat is 65 miljoen in de 6 dagen die april nu oud is.
  maandag 6 april 2020 @ 18:05:33 #285
81996 Bond
License to kill
pi_192481698
Ik kende dit verschijnsel helemaal niet. Op de beurs staat de portefeuille er erg slecht voor. Wat is een beetje oke bedrag waarmee je beetje leuk rendement hebt bij mintos zonder al te veel kosten?
Wat raden jullie aan?

* Bond is op de beurs ook voorzichtig begonnen en dat loopt nu ook beetje verkeerd... dus of het nuttig is klein te beginnen?
Geen commentaar
pi_192481901
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 18:05 schreef Bond het volgende:
Ik kende dit verschijnsel helemaal niet. Op de beurs staat de portefeuille er erg slecht voor. Wat is een beetje oke bedrag waarmee je beetje leuk rendement hebt bij mintos zonder al te veel kosten?
Wat raden jullie aan?

* Bond is op de beurs ook voorzichtig begonnen en dat loopt nu ook beetje verkeerd... dus of het nuttig is klein te beginnen?
Dag allemaal, ik ben net nieuw op fok:).

Verder wat betreft je vraag, het maakt niet echt uit hoeveel je inlegt. Op de secondary market kan je vanaf 1 euro per lening inleggen. Houd er wel rekening mee dat er redelijk wat om kan vallen. Ik zou in ieder geval momenteel alleen de A'tjes pakken met buy-back guarantee om jezelf enigszins in te dekken. Momenteel zijn die ook op de kop te tikken voor een discount tussen de 8 en 12% op de secondary market.

[ Bericht 3% gewijzigd door winiusty op 06-04-2020 18:18:55 (Ik ben een oen) ]
pi_192483409
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:26 schreef Gijsbertus het volgende:
Deze crisis geeft straks wel een goed inzicht van de levensvatbaarheid van de platformen.
Welke zien jullie dit overleven?

Zit ik zelf in:
- Mintos
- Estaguru
- Peerberry
- Iuvo group
- Viventor
- Bulkestate
- Crowdestor

Twijfels:
- Fastinvest
- Wisefund
- TFG Crowd

Onbekend:
- Evoestate
- Lenndy

Omgevallen/scam:
- Kuetzal
- Envestio
- Grupeer
- Monethera
- Agrikaab
Van dit hele rijtje zit cq zat ik in:

Mintos >> heb 2 maanden geleden alles verkocht: dit indirecte business model met loan originators heeft wat mij betreft te veel haken en ogen mbt regelgeving in verschillende landen. Heb nog een plukje Monego wat misschien ooit terugkomt.

Estateguru >> veruit mijn grootste Baltische portefeuille. Ruim 2 jaar actief met dit platform. Heb mijn zelf opgelegde maximum bereikt op dit platform. Heb geen reden om het uitstaande bedrag hier terug te gaan brengen.

Crowdestor >> heb nu sinds de envestio ontwikkelingen even een investerings stop ingesteld. Ik ga a.s. vrijdag met veel aandacht het "white paper" over de convertible lening lezen.

Evoestate >> ik heb ruime de helft van mijn portefeuille verkocht. Bij navraag tegenstrijdige antwoorden ontvangen van 1 van hun loan originators. Ook met het (voor evoestate) meest positieve antwoord is er bij dit platform geen verdienmodel over. Wat mijn persoonlijke opinie betreft valt dit platform dus onder de twijfelgevallen.

Envestio >> mijn eerste leergeld voor dit jaar. We zullen zien of er ooit nog wat terugkomt.
pi_192485109
Ik blijf zelf Crowdestor een twijfelgeval vinden. Als het geen scam is dan zit er in ieder geval veel 'drive' achter van Janis de CEO, maar communicatie moet beter en duidelijker. Eens met ETphonehome dat whitepaper deze week te gaan lezen, maar ik vind het eigenlijk slechte timing. Eerst duidelijkheid over de leningen en hoe het nummet opschorten zit (er zijn bijvoorbeeld nog projecten die niet betalen maar wel als 'early exit' staan. Dat zou niet mogen van CE, maar dan kunnen ze dat toch gewoon even weghalen ipv laten staan en er later dan achter komen dat het niet kan. Het lijkt ook een beetje een eenmansfeestje omdat hij eigenlijk de enige is die je hoort en ziet.

Mintos zou het inderdaad moeten overleven, maar als je ziet hoe veel zij ook moeten snijden in de kosten dan is dat nog allerminst zeker als het blijft duren. Ik ga er vooralsnog wel van uit dat ze extra geld moeten kunnen ophalen bij bestaande of nieuwe investeerders en ook de naam en customer base bij hun voldoende waarde heeft.

Estateguru is denk ik het grootste realestate platform, dus die blijven ook wel voorlopig. Vraag is bij realestate wat het op de wat langere termijn gaat doen. Dat kan best uitgestelde misere zijn.

Ik blijf voorlopig gewoon zitten waar ik zit, want ik zie wel de opportunities met discounts van tot 20% bij Mintos, ook al geeft dat best meer risico. Ik houdt dus wel spreiding aan, en vooral LOs van goede rating (zowel bij Mintos als EP2P). Daar is ook voldoende korting te vinden.

Overigens wel apart dat ze Capital Service opschorten vanwege late betalingen, terwijl de pending payments van Creditstar een paar dagen hoger staan. Maar misschien vinden ze dat minder erg voor een LO met betere rating...
  dinsdag 7 april 2020 @ 08:24:47 #289
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192490171
Ik vraag mij af of Mintos niet beter alles kan opschorten. De wereld staat stil, ziekenhuizen overvol, mensen overlijden, economie ligt op zijn gat.

Waarom moeten wij dan exact op tijd onze gelden zien op Mintos?
Kunnen hier niet aangepaste betaalschema's komen met minimaal 1 maand opschorting om de LO en de leningnemer wat ruimte te geven.

Als we dit al jaren zagen aankomen, is het anders. Maar dit virus komt uit de lucht vallen.
Voor ieder platform is dit een goede testcase. Wie heeft de middelen, sterke LO en goede communicatie om investeerders tevreden te houden en niet massaal te verliezen..
  dinsdag 7 april 2020 @ 08:28:50 #290
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192490199
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 18:05 schreef Bond het volgende:
Ik kende dit verschijnsel helemaal niet. Op de beurs staat de portefeuille er erg slecht voor. Wat is een beetje oke bedrag waarmee je beetje leuk rendement hebt bij mintos zonder al te veel kosten?
Wat raden jullie aan?

* Bond is op de beurs ook voorzichtig begonnen en dat loopt nu ook beetje verkeerd... dus of het nuttig is klein te beginnen?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
start off-topic beurs

Dit is niet een beurs topic, maar klein advies kan ik je wel geven.
Als er nu al een beetje angst is 'met het verkeerd beginnen', hanteer dan de DCA methode (periodieke inleg).
Verder kijk bij je eigen grootbank of beleggen mogelijk is en neem de combinatie Northern trust world (88%) en emerging markets (12%)

end off-topic beurs
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  dinsdag 7 april 2020 @ 08:33:50 #291
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192490251
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 17:49 schreef ETA het volgende:
En nu ook Capital Service bij Mintos in de problemen.... had daar ook wel een flink deel inzitten.
Ik helaas ook.
Was daar al een geruime tijd aan het afbouwen, maar nog steeds 15% van de portefeuille..
Heb nu een aangepaste auto-invest op basis van rating explorep2p. Het grote deel staat op +70 (mogo, delfin, creditstar, iute, idf, wowwow) punten en de rest op +60 punten (dozar, credius, cream, kredit, etc).

Deze indeling ga ik ook toepassen op viventor en peerberry.
  dinsdag 7 april 2020 @ 10:36:32 #292
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_192491925
Ik beschouw al het ingelegde geld in P2P als verloren. Het was een leuke tijd maar het is geen manier om over crises heen geld te verdienen.
pi_192501500
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:36 schreef xzaz het volgende:
Ik beschouw al het ingelegde geld in P2P als verloren. Het was een leuke tijd maar het is geen manier om over crises heen geld te verdienen.
Ik ga er ook vanuit dat ik het meeste geld niet meer terugzien en voor crowdfunding ben ik bang dat ik daar op termijn ook op ga toeleggen.
  woensdag 8 april 2020 @ 08:16:47 #294
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192508495
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:36 schreef xzaz het volgende:
Ik beschouw al het ingelegde geld in P2P als verloren. Het was een leuke tijd maar het is geen manier om over crises heen geld te verdienen.
Kan ik dan alvast jouw portefeuille overnemen? ;).
Uiteraard zullen er her en der wat zwakkere omvallen, maar ik verwacht op zeker dat er genoeg blijven staan. Met zo'n gedachte die jij hebt, had je uberhaupt niet moeten beginnen aan dit avontuur.
  woensdag 8 april 2020 @ 08:19:28 #295
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192508520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 19:58 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik ga er ook vanuit dat ik het meeste geld niet meer terugzien en voor crowdfunding ben ik bang dat ik daar op termijn ook op ga toeleggen.
Heb je al geld in grupeer, monethera en fastinvest geinvesteerd...:P
Waar ook crowdfunding. Zit het in de horeca branche? Ik heb zelf het merendeel in vastgoed met een goede LTV.
Er zal nu op sommige projecten een stop zitten en wellicht een langer uitstel. Dan nog blijf ik positief (winst) in de crowdfunding.
  woensdag 8 april 2020 @ 08:33:22 #296
304129 Gijsbertus
op het leven
  woensdag 8 april 2020 @ 08:45:03 #297
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_192508855
Mintos en Viainvest vragen licentie aan bij de FCMC.

https://viainvest.com/blo(...)tain-an-ibf-licence/
https://blog.mintos.com/m(...)nstitution-licenses/

Zou dit betekenen dat beide partijen onder toezicht van de EU en de financiele markten staan?
En zij zich strikt aan de regels moeten houden..
pi_192512212
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 19:10 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik wil je zeker niet bang maken, maar Fastinvest krijgt ook moeite met betalen. Afgelopen zondag een withdraw gedaan, nog niks ontvangen (terwijl men juist de laatste weken zeer snel was met uitbetalen, de volgdnde dag was het geld dan al binnen). Ik hoop inderdaad niet dat deze ook gaat omvallen, bij 3 platformen mijn geld zien verdampen maakt het niet leuk meer :'(
Vandaag van FastInvest mijn terugstorting van opname 29/3 ontvangen, 8 werkdagen doorlooptijd. Heb nog een opname staan, eens kijken of die dan morgen binnen komt.
pi_192512321
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 08:19 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Heb je al geld in grupeer, monethera en fastinvest geinvesteerd...:P
Waar ook crowdfunding. Zit het in de horeca branche? Ik heb zelf het merendeel in vastgoed met een goede LTV.
Er zal nu op sommige projecten een stop zitten en wellicht een langer uitstel. Dan nog blijf ik positief (winst) in de crowdfunding.
Nee hoor, Mintos, Grupeer, Robocash, FastInvest, Peerberry en Kuetzal zijn mijn P2P platformen. Ik ga er vanuit dat ook op de platformen waar het nu nog goed lijkt te gaan, verliezen gaan optreden. En voor je alle verliezen (2 van de 6 platformen zo goed als pleitte, bij de rest is het nog afwachten hoe ze door de crisis komen) goed gemaakt hebt, ben je wel een hele tijdje verder.

Crowdfunding zit ik niet in onroerend goed, maar veel van de projecten waar ik in zit worden geraakt door de crisis, daar gaan dan nog zeker verliezen optreden. Dan neem ik nu al vast maar afscheid van de investeringen, alles wat er nog terugkomt is dan meegenomen. Ik hoef er gelukkig niet van te leven, maar het is wel jammer.
pi_192518811
Bij fastinvest zie ik nu staan dat ze verwachten het geld dat ik 2 april teruggeboekt heb pas op 20 april te betalen. Dat is niet best :X
pi_192520171
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:10 schreef Faraday01 het volgende:
Bij fastinvest zie ik nu staan dat ze verwachten het geld dat ik 2 april teruggeboekt heb pas op 20 april te betalen. Dat is niet best :X
Waar zie jij staan wanneer het teruggeboekte geld uitbetaald wordt ? Ik wacht nog op uitbetaling van 30/3, maar ik kan nergens vinden wanneer er uitbetaald wordt.

Ah, nu zie ik het: als je een withdraw doet staat het links in het scherm. Of dit voor de withdraw geldt die je vandaag doet of voor al lopende verzoeken kan ik hier niet uit op maken. Dit komt overigens wel overeen met 8 werkdagen die ik eerder noemde, dus denk dat het voor nieuwe uitbetalingen geldt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Crowdfunder99 op 08-04-2020 20:21:51 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')