Dat wist ik niet! Weer wat geleerd 👍quote:Op dinsdag 25 februari 2020 21:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je kunt chloor zelf gaan maken als het lang duurt d.m.v. elektrolyse van water met keukenzout. Op YT staan vast wel videos hoe je dat kan doen.
Pinautomaat doe ik altijd met mijn knokkels.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:02 schreef maily het volgende:
Deur-/liftknoppen met je elleboog bedienen. Winkelwagentjes en scanners zijn lastiger ....
Pinautomaat ook ....
Pinpas ook ontsmetten.
Sleutelbos ....
En pak je het geld er dan uit met een plastic zakjequote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:05 schreef Tris het volgende:
[..]
Pinautomaat doe ik altijd met mijn knokkels.
Snap ik, een paar flessen water kunnen altijd van pas komen. Je boodschappenlijstje is in ieder geval heel overzichtelijk, bedankt voor het delen! Ik ga morgen ook maar een klein voorraadje aanleggen, heb nu echt niks houdbaars in huis op wat rijst en ingevroren maaltijden naquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik zelf heb dat in elk geval niet. Heb geloof ik 12 literflessen in huis altijd. Omdat m'n honden dan ook altijd te drinken hebben als een dag of twee drie het water weg zou vallen.
Knopje van de deuren van de trein/metro/stoplichten ook.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:05 schreef Tris het volgende:
[..]
Pinautomaat doe ik altijd met mijn knokkels.
Winkelwagentjes kun je prima met je onderarmen duwen. 👍quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:02 schreef maily het volgende:
Deur-/liftknoppen met je elleboog bedienen. Winkelwagentjes en scanners zijn lastiger ....
Pinautomaat ook ....
Pinpas ook ontsmetten.
Sleutelbos ....
Kak, daar heb ik dus nog nooit bij nagedacht........quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:06 schreef Tengano het volgende:
[..]
En pak je het geld er dan uit met een plastic zakje
Geld is volgens mij de nr 2 besmettingsbron; daar zit iedereen met zijn fikken aan.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:08 schreef Tris het volgende:
[..]
Kak, daar heb ik dus nog nooit bij nagedacht........![]()
Stom, dan denk je dingen redelijk onder controle te hebben.
Alhoewel ik wel heeeeeel veel gebruik maak van mijn mouwen bij het aanraken van wat dan ook.
Goed idee. Want het hoeft allemaal niet per se heel uitgebreid maar tis wel echt een fijn gevoel dat je de eerste week iig geen stress hoeft te hebben om boodschappen.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:06 schreef Zopiclon het volgende:
[..]
Snap ik, een paar flessen water kunnen altijd van pas komen. Je boodschappenlijstje is in ieder geval heel overzichtelijk, bedankt voor het delen! Ik ga morgen ook maar een klein voorraadje aanleggen, heb nu echt niks houdbaars in huis op wat rijst en ingevroren maaltijden na
Zo joekelgroot is de kans ook niet dat zo'n enorme voorraadkast ook echt van levensbelang gaat zijn. En zodra er wat meer gevallen in Nederland zijn neemt misschien de urgentie ook wat toe.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:08 schreef Greys het volgende:
Ik vind het zelf bv weer lastig om je dierbaren zo ver te krijgen zonder ze te irriteren of te veel te pushen.
Mn ouders zijn 70+ en wonen aan de andere kant van het land. Heb ze wat van m'n maskers gegeven en toen zeiden ze zelf al 'misschien ook wat extra boodschappen kopen' en toen gaf ik ze m'n lijstje en kreeg vanmiddag een app dat ze 85 procent ervan vandaag al gekocht hebben. Dus dan ben ik gerust.
M'n zus wil er nog niet echt aan en die woont alleen op grotere afstand van mij en dat vind ik dan weer best moeilijk. Want dan zijn m'n eigen zorgen weg qua boodschappen maar ga ik me daar weer zorgen om maken van oh god als die maar niet afgesloten komt te zitten.
Dat vind ik ook lastig. Mijn zus heeft nu ook een voorraad en ik heb m’n broer ook gemaand wat in te slaan. Maar mijn ouders willen er echt niet aan. En die wonen ver weg... lastig hoor!quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:08 schreef Greys het volgende:
Ik vind het zelf bv weer lastig om je dierbaren zo ver te krijgen zonder ze te irriteren of te veel te pushen.
Mn ouders zijn 70+ en wonen aan de andere kant van het land. Heb ze wat van m'n maskers gegeven en toen zeiden ze zelf al 'misschien ook wat extra boodschappen kopen' en toen gaf ik ze m'n lijstje en kreeg vanmiddag een app dat ze 85 procent ervan vandaag al gekocht hebben. Dus dan ben ik gerust.
M'n zus wil er nog niet echt aan en die woont alleen op grotere afstand van mij en dat vind ik dan weer best moeilijk. Want dan zijn m'n eigen zorgen weg qua boodschappen maar ga ik me daar weer zorgen om maken van oh god als die maar niet afgesloten komt te zitten.
Klopt, laatst bij de Hema nog gezien: bij de belegde broodjes nam het meisje achter de toonbank met blote handen contant geld aan en pakte vervolgens de broodjes om aan de klanten geven. Ben toen maar ergens anders gaan lunchen.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Geld is volgens mij de nr 2 besmettingsbron; daar zit iedereen met zijn fikken aan.
Nee, dat was CNN volgens mij.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:03 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dit is toch die nieuwsbron die dacht dat Duitsland aan Italië grensde?
Als je het zegt denk ik direct dat het klopt, wordt vaak genoeg benoemd.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Geld is volgens mij de nr 2 besmettingsbron; daar zit iedereen met zijn fikken aan.
Tsja, als je je huis niet meer uit kunt heb je tijd genoeg om zoiets te gaan doen.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:04 schreef dodoria het volgende:
[..]
Dat wist ik niet! Weer wat geleerd 👍
Ze hoeft van mij ook geen enorme voorraad, maar een beetje zou mij toch wel geruststellen. Maar idd, hopelijk komt dat gevoel bij haar nog. Hoop alleen niet dat het pas op het moment is dat er rijen voor de deur van de supermarkt staan.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo joekelgroot is de kans ook niet dat zo'n enorme voorraadkast ook echt van levensbelang gaat zijn. En zodra er wat meer gevallen in Nederland zijn neemt misschien de urgentie ook wat toe.
@Lonaaquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:20 schreef Tris het volgende:
Is het een idee om een 'boodschappenadvieslijst door Fokkers voor Fokkers' in de OP te zetten?
Blikjes kip??quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:18 schreef Salina het volgende:
Wat hebben sommigen al ingekocht zeg. Ik heb nog helemaal niets extra's in huis. Echt he-le-maal niets. Misschien later deze week, als het echt ernstiger wordt in ons gebied (noorden Europa).
Maar goed, als ik zou preppen zou ik denk ik het volgende wel in huis halen:
Toiletpapier
Kattenbrokjes
Kattengrit
Vitaminepillen (waarsch. tekort aan vitamines en mineralen zonder vers fruit en groente, vandaar)
Rijst
Pasta
Blikken bami/nasi k-en-k (Jumbo geloof ik, of anders wel AH)
Blikken soep (goulash, bruine bonen, erwten, kan mij het schelen)
Blikjes tonijn (veel, voor de eiwitten)
Blikjes kip (veel, voor eiwit)
Pindakaas
Noten (amandelen of mix)
Gedroogd fruit
Havermout/Brinta (degenen die ook alleen met water kunnen)
Aardappelpuree (degenen die ook alleen met water kunnen)
Kwark! (als het maar langer houdbaar is, tht datum 3-4 weken in toekomst)
Vleeswaren (zelfde, zo lang mogelijke tht-datum)
Blikken bonen, kikkererwten (eiwit)
Twijfel over handgel, mondkapjes e.d.
Handgel eigenlijk nog nooit gekocht en amper gebruikt. Zo soms eens een scheutje lenen van anderen (in Azie ofzo). Maar ik wordt amper ziek. Mondkapjes twijfel ik ook aan; plastic handschoentjes ook.
Als ik nog gewoon naar werk kan maar wel extra voorzorgsmaatregelen moet nemen, dan wil ik ze wel in huis halen.
Als we allemaal 2-4 weken binnen moeten blijven zie ik het nut niet zo in van mondkapjes en handschoentjes; ik woon toch op mezelf (plus kat).
Ik eet trouwens veel eiwit (fitness/krachttraining), en zal dat zeker willen/moeten doen in quarantaine (weinig trainen, wel zaak spier/kracht te behouden).
quote:
Kip: https://www.thuisstore.co(...)uct&product_id=11255quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Blikjes kip??
Kwark en andere zure zuivel is overigens veel langer houdbaar dan op de verpakking staat. Ik eet regelmatig kwark of skyr die 3 weken over datum is
Klinkt als handig voor op werk of voor in de voorraadkastquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:25 schreef Salina het volgende:
[..]![]()
Ons geheimpje, hè?
Ze hadden ze tot een jaar geleden bij de Aldi, maar nu niet meer (althans bij mij).
Nog wel bij de Jumbo.
Ideaal voor in de pasta, op reis of...gewoon alleen maar voor de eiwitten.
Kerriesausquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:25 schreef maily het volgende:
[..]
Kip: https://www.thuisstore.co(...)uct&product_id=11255
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:26 schreef Molo het volgende:
[..]
Kerriesaus![]()
Ik krijg nog liever corona
Heb je een linkje van de site van Jumbo ajb hoe het eruit ziet?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:25 schreef Salina het volgende:
[..]![]()
Ons geheimpje, hè?
Ze hadden ze tot een jaar geleden bij de Aldi, maar nu niet meer (althans bij mij).
Nog wel bij de Jumbo.
Ideaal voor in de pasta, op reis of...gewoon alleen maar voor de eiwitten.
Niet als je in mijn buurt woont.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:26 schreef Molo het volgende:
Kli
[..]
Klinkt als handig voor op werk of voor in de voorraadkast
Heb je een linkje?
https://www.supermarktaan(...)blik-agrave-155-gramquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Heb je een linkje van de site van Jumbo ajb hoe het eruit ziet?
Is het in water of in olie?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:31 schreef Salina het volgende:
[..]
https://www.supermarktaan(...)blik-agrave-155-gram
"Kipfilet in water" staat er op dat blikje.quote:
Nee!quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:35 schreef Salina het volgende:
[..]
"Kipfilet in water" staat er op dat blikje.
Wonderlijkquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:29 schreef Salina het volgende:
[..]
Niet als je in mijn buurt woont.![]()
Ah, regio Rotterdam zie ik. Dan is het goed.
https://www.supermarktaan(...)blik-agrave-155-gram
Zoiets. In water, niet olie (moet je zelf weten, maar ik moet alleen de eiwitten).
Handig op werk, voorraadkast, in de salade!
Net als tonijn in blik, in olie of water. Maar dan kip. Het is geen hoogstaand voer, lekker boeiend. Eiwitten discrimineren niet.![]()
PS, iedereen blijft van de kip in Brabant af!
Verrekquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:36 schreef maily het volgende:
[..]
Nee!
Op het blikje staat "kipfilet in olie"
Je hebt gelijk!quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:36 schreef maily het volgende:
[..]
Nee!
Op het blikje staat "kipfilet in olie"
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:35 schreef Salina het volgende:
[..]
"Kipfilet in water" staat er op dat blikje.
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:42 schreef Greys het volgende:
Goeie tip! Ik ga morgen eens kijken bij de Jumbo!
Kip, geen tipquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:42 schreef Greys het volgende:
Goeie tip! Ik ga morgen eens kijken bij de Jumbo!
Ik ga dat niet kopenquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:44 schreef Salina het volgende:
@:Molo, @:maily, @:Greys, Laten jullie het weten als je het hebt gevonden (en gekocht)? Altijd leuk om anderen te helpen met tips.
Als we ons huis niet meer uit mogen heb ik het drukker dan ooit met kleine kinderen die je dan constant bezig moet houden 🙈. Lijkt me echt verschrikkelijk. Gelukkig kunnen ze wel gewoon in de tuin spelen dan...quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, als je je huis niet meer uit kunt heb je tijd genoeg om zoiets te gaan doen.
Jij hebt een binnentuin?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:45 schreef dodoria het volgende:
[..]
Als we ons huis niet meer uit mogen heb ik het drukker dan ooit met kleine kinderen die je dan constant bezig moet houden 🙈. Lijkt me echt verschrikkelijk. Gelukkig kunnen ze wel gewoon in de tuin spelen dan...
Ja doe ik!quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:44 schreef Salina het volgende:
@:Molo, @:maily, @:Greys, Laten jullie het weten als je het hebt gevonden (en gekocht)? Altijd leuk om anderen te helpen met tips.
Dankjewel!quote:
Genieten!quote:
Eh nee, omdat Nederland 80% agri exporteert bulken we dan van het voedsel. We produceren circa 5x meer dan we zelf consumerenquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
In Nederland moet heel het land ook gewoon afgesloten zijn van het buitenland om ook maar iets van echte voedselnood mee te maken.
Why?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 19:23 schreef Arizona het volgende:
Ik ga voor 2 weken extra boodschappen inslaan, morgen![]()
Pasta, tomatensaus, tomatenblokjes, maaltijdsoepen, knakworsten, crackers, jam, chocola, noodles, aardappelpureepoeder, potjes groente, multivitamines, houdbare melk.
Weet ik, daarom benoemde ik ook specifiek 'iets'. Verhongeren zullen we niet, wel een eenzijdig dieet.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, omdat Nederland 80% agri exporteert bulken we dan van het voedsel. We produceren circa 5x meer dan we zelf consumeren
Bijna niemand heeft kleine kindern in Nederland tegenwoordig dus daar ben je een uitzondering in. Dan je partner maar aan het werk zettenquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:45 schreef dodoria het volgende:
[..]
Als we ons huis niet meer uit mogen heb ik het drukker dan ooit met kleine kinderen die je dan constant bezig moet houden 🙈. Lijkt me echt verschrikkelijk. Gelukkig kunnen ze wel gewoon in de tuin spelen dan...
Will do. Eerst een blikje want wellicht niet lekkerquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:44 schreef Salina het volgende:
Honger maakt rauwe bonen zoetquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:56 schreef Molo het volgende:
[..]
Will do. Eerst een blikje want wellicht niet lekker
Veel productie hier is wel afhankelijk van geïmporteerde grondstoffen..quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eh nee, omdat Nederland 80% agri exporteert bulken we dan van het voedsel. We produceren circa 5x meer dan we zelf consumeren
Nou, als ik kan kiezen ga ik liever op Bourgondische wijzequote:
Deze dan? https://www.ah.nl/product(...)nard-maigre-confitesquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:59 schreef Molo het volgende:
[..]
Nou, als ik kan kiezen ga ik liever op Bourgondische wijze![]()
En voorlopig gewoon handig voor op werk
Dat is preppen in stijl idd. Lekker met witte bonen ook.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:01 schreef maily het volgende:
[..]
Deze dan? https://www.ah.nl/product(...)nard-maigre-confites
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is preppen in stijl idd. Lekker met witte bonen ook.
Liggen er toevallig al twee van in de trapkastquote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:01 schreef maily het volgende:
[..]
Deze dan? https://www.ah.nl/product(...)nard-maigre-confites
Toeval Bestaat Niet ....quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:09 schreef Molo het volgende:
[..]
Liggen er toevallig al twee van in de trapkast
Jaag je zelf?quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:23 schreef dodoria het volgende:
Kip en tonijn in blik heb ik ook een paar, maar niet zo veel, omdat we dat normaalgesproken echt niet zouden eten (de kip dan). Mocht het vlees in onze vriezer op gaan dan kunnen we gelukkig nog op andere manieren aan vlees komen hier. (Jagen, of bij de boer een schaap halen).
Duidelijk iemand die slachtoffer kan/mag worden van het virus. Tenzij zijn zure karakter en dito bek hem conserverenquote:
Oe, nice. Ook zonder gekke virussen een lovenswaardige actie.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Jaag je zelf?![]()
Ik heb toevallig donderdag mijn vriezer vol met lam en varken gemikt, gehaald bij een fokuser met boerderij
😂😂😂quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bijna niemand heeft kleine kindern in Nederland tegenwoordig dus daar ben je een uitzondering in. Dan je partner maar aan het werk zetten
Nou, is gewoon voor de lekker eigenlijkquote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oe, nice. Ook zonder gekke virussen een lovenswaardige actie.
Ja en nee... ik heb zelf wel eens gejaagd, maar kan gewoon niet goed schieten. Man daarentegen raakt wel af en toe wat, dus bij vleesgebrek denk ik dat we beter hem kunnen sturen 🙈.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:25 schreef Molo het volgende:
[..]
Jaag je zelf?![]()
Ik heb toevallig donderdag mijn vriezer vol met lam en varken gemikt, gehaald bij een fokuser met boerderij
quote:Op dinsdag 25 februari 2020 23:48 schreef Heremeteit het volgende:
Waarom voorraden inslaan? Ik heb 2 oude buren, lieve mensen hoor, maar ik verwacht niet dat ze een eventuele besmetting gaan overleven. Die gaan dus direct de pekel in als hun tijd gekomen is
Heb je zelfs een contraptie voor: https://www.rei.com/produ(...)lytic-water-purifierquote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:04 schreef dodoria het volgende:
[..]
Dat wist ik niet! Weer wat geleerd 👍
Macaroni?quote:Op woensdag 26 februari 2020 05:47 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik heb eigenlijk altijd wel een voorraad van bepaalde artikelen in huis. Dat zal nu niet anders zijn/worden.
Klopt. Het grootste probleem zal de verstoring in distributie zijn wanneer er paniek uitbreekt en/of bedrijven en gebieden in quarantaine gaan. Het zal even duren voordat vanuit de overheid (rode kruis, defensie...) stabiele voedseldistributie is opgezet. Die periode van enkele dagen tot misschien wel enkele weken zul je moeten kunnen overbruggen.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 22:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wageningen heeft daar uiteraard onderzoek naar gedaan. Komt er op neer dat mocht de hele wereld vergaan, behalve wij, we ons prima kunnen voeden, alleen moet er (zeker de eerste tijd) een wijziging plaatsvinden in wat we dan exact eten.quote:Op woensdag 26 februari 2020 07:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Klopt. Het grootste probleem zal de verstoring in distributie zijn wanneer er paniek uitbreekt en/of bedrijven en gebieden in quarantaine gaan. Het zal even duren voordat vanuit de overheid (rode kruis, defensie...) stabiele voedseldistributie is opgezet. Die periode van enkele dagen tot misschien wel enkele weken zul je moeten kunnen overbruggen.
Daarnaast denk ik dat de voedselpakketten vanuit de overheid geen toppunt van smaak en variatie zullen zijn. Goed genoeg om te overleven, maar bijvoorbeeld brood smaakt stukken beter wanneer je daar ook wat beleg bij hebt. In plaats van alleen brood met boter. En water smaakt stukken beter wanneer je er koffie, thee of ranja van kan maken. Ook verwacht ik nauwelijks vlees en vis in de pakketten, mocht het zover komen.
Ik ga me komende dagen dan ook vooral richten op houdbare smaakmakers en aanvullingen. Pindakaas, jam, thee, suiker, fles ranja, pakken houdbaar vruchtensap, wat vlees en vis uit blik, potten saus voor bij rijst en pasta, potjes kruiden.
Om de eerste dagen zonder voedseldustributie door te komen verhoog ik de voorraad pasta, rijst, crackers en ontbijtgranen.
Daarnaast even de voorraad toiletpapier, keukenrollen, schoonmaak- en verzorgingsproducten nalopen. Al is die meestal zeer riant, dankzij kruidvat 2+2 aanbiedingen.
https://www.wur.nl/nl/Pub(...)ion-way-343338323639quote:1. In een autarkiesituatie kan de Nederlandse landbouw 17 mln. monden voeden.
De Nederlandse landbouw is in een autarkiesituatie in staat om 17 mln. Nederlanders in alle zes scenario's een gevarieerd menu van zowel plantaardige als
dierlijke producten aan te bieden van ruim 2.000 calorieën per dag of meer.
Wel wijken de samenstelling van de landbouwproductie en het voedselpakket
10
dan sterk af van de huidige situatie. Het meest in het oog springen de geringe
consumptie van graanproducten (onder andere brood), het ontbreken van varkensvlees, en de vrij hoge consumptie van aardappelen, kippenvlees en eieren.
Deze afwijkende samenstelling komt doordat in het autarkiemodel wordt uitgegaan van een sterk vereenvoudigde inrichting van de Nederlandse landbouw en
minimalisatie van het grondgebruik. Als twee producten dezelfde voedingsstoffen leveren, dan kiest het model dat product dat de minste inzet van landbouwareaal vergt. Dit verklaart waarom er geen varkensvlees in het menu zit: het
kost minder areaal om eenzelfde hoeveelheid kippenvlees - met een vergelijkbare voedingswaarde - te produceren. In alle zes scenario's is de hoeveelheid
landbouwareaal in Nederland ruimschoots voldoende om in de voedselbehoefte
van de bevolking te voorzien. Afhankelijk van veronderstellingen over de opbrengst per ha en per dier bedraagt het benodigde landbouwareaal ongeveer
45-90% van het beschikbare landbouwareaal in Nederland
2. De overgang van de huidige situatie naar een autarkiesituatie vergt ingrijpende aanpassingen in zowel de landbouwproductie als in de voedselconsumptie van de bevolking.
In het aanpassingsproces vanaf het moment van het wegvallen van alle importen
en exporten tot aan het functioneren van een stationaire autarkiesituatie onderscheiden we drie fasen: een overgangsperiode, een aanloopjaar naar een
stationaire autarkie en een situatie van stationaire autarkie (figuur S.1). Het wegvallen van de handel kan op elk willekeurig moment van het jaar gebeuren. Vanaf
dat moment is Nederland geheel aangewezen op de lopende binnenlandse productie en de voorraden voedsel, veevoer en overige geïmporteerde productiemiddelen. Dierlijke producten worden jaarrond geproduceerd en kunnen dan
direct worden geconsumeerd, maar de oogst van graan, aardappelen, suikerbieten en fruit komt maar eens in het jaar beschikbaar. Lopende productiecycli
kunnen worden afgebroken of afgerond, afhankelijk van de beschikbaarheid van
productiemiddelen en de kosten daarvan. Als alle lopende productiecycli zijn afgerond - we veronderstellen rond 1 oktober wanneer de akkerbouwproducten
zijn geoogst - begint productiejaar 1. Dat is het aanloopjaar naar een stationaire
autarkie. In dat jaar zal het productie- en consumptiesysteem naar alle waarschijnlijkheid nog niet volledig op de manier zoals het autarkiemodel schetst
kunnen worden ingericht, omdat niet alle benodigde zaai- en pootgoed, veevoer
en dieren voor de landbouwproductie en alle benodigde levensmiddelen aanwezig zijn. Deze worden in de loop van productiejaar 1 geproduceerd, zodat ze
in productiejaar 2 kunnen worden ingezet. Pas dan zal de landbouwproductie en
voedselconsumptie volgens de wijze die het autarkiemodel aangeeft kunnen
gaan verlopen
3. Het menu in een autarkiesituatie, dat uit de modelberekeningen komt, wijkt
nogal af van het huidige voedselpakket. Omdat het model niet alle landbouwareaal in Nederland benut, zal er ruimte zijn om een gevarieerder voedselpakket aan te kunnen bieden. Verder zullen burgers geneigd zijn om het menu aan te vullen met voedselproductie uit de informele sfeer.
In het aanpassingsproces vanaf het moment van het wegvallen van alle importen
en exporten tot aan het functioneren van een stationaire autarkiesituatie onderscheiden we drie fasen: een overgangsperiode, een aanloopjaar naar een
stationaire autarkie en een situatie van stationaire autarkie (figuur S.1). Het wegvallen van de handel kan op elk willekeurig moment van het jaar gebeuren. Vanaf
dat moment is Nederland geheel aangewezen op de lopende binnenlandse productie en de voorraden voedsel, veevoer en overige geïmporteerde productiemiddelen. Dierlijke producten worden jaarrond geproduceerd en kunnen dan
direct worden geconsumeerd, maar de oogst van graan, aardappelen, suikerbieten en fruit komt maar eens in het jaar beschikbaar. Lopende productiecycli
kunnen worden afgebroken of afgerond, afhankelijk van de beschikbaarheid van
productiemiddelen en de kosten daarvan. Als alle lopende productiecycli zijn afgerond - we veronderstellen rond 1 oktober wanneer de akkerbouwproducten
zijn geoogst - begint productiejaar 1. Dat is het aanloopjaar naar een stationaire
autarkie. In dat jaar zal het productie- en consumptiesysteem naar alle waarschijnlijkheid nog niet volledig op de manier zoals het autarkiemodel schetst
kunnen worden ingericht, omdat niet alle benodigde zaai- en pootgoed, veevoer
en dieren voor de landbouwproductie en alle benodigde levensmiddelen aanwezig zijn. Deze worden in de loop van productiejaar 1 geproduceerd, zodat ze
in productiejaar 2 kunnen worden ingezet. Pas dan zal de landbouwproductie en
voedselconsumptie volgens de wijze die het autarkiemodel aangeeft kunnen
gaan verlopen
4. Het beleidsdraaiboek dient rekening te houden met de drie verschillende
fasen in het aanpassingsproces van productie en consumptie vanaf het moment dat de import en export wegvallen tot aan het stationair draaien van
de autarkielandbouw.
In het aanpassingsproces van het wegvallen van de buitenlandse handel tot aan
een systeem van een stationaire autarkie doen zich knelpunten voor bij de volgende vier sectoren (zie paragraaf 4.2):
1. De graansector
De binnenlandse graanproductie is voldoende voor de broodproductie, maar
onvoldoende om aan de vraag naar veevoer te kunnen voldoen;
2. De koolzaad- en peulvruchtensector
Er is een absoluut tekort om in de behoefte aan plantaardige olie uit koolzaad en plantaardige eiwitten uit peulvruchten te kunnen voorzien;
3. De fruitsector
De binnenlandse productie is te laag om aan de behoefte van twee stuks
fruit per dag per persoon te voldoen. Dit knelpunt kan gemakkelijk worden
opgelost door een hogere consumptie van groenten, die vrijwel dezelfde
voedingsstoffen leveren als fruit;
4. De dierlijke sector
Door het wegvallen van de export ontstaat een grote voorraad dierlijke producten en door het wegvallen van de import een tekort aan veevoer.
Op zich mag worden verwacht dat de markt ook in een autarkiesituatie in
staat is om een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod tot stand te brengen.
Als de overheid de richting waarin de markt zich beweegt ongewenst vindt, kan
zij dat proberen bij te sturen. Zulke interventies kunnen bestaan uit ingrijpen in
de marktwerking door wet- en regelgeving of pogingen om het marktgedrag te
beïnvloeden door voorlichting, stimulering en facilitering. Overheidsinterventies
zijn vooral nodig in de vier bovengenoemde sectoren.
5. Veel aanpassingen aan de producentenkant kunnen aan de marktwerking
worden overgelaten. Aan de consumentenkant is dat veel minder het geval.
Vooral om een onevenwichtige verdeling van het beschikbare voedsel over
de bevolking te voorkomen, zijn er aan de consumentenkant stringentere
overheidsinterventies in het aanpassingsproces nodig dan aan de producentenkant.
Vrij snel na het ingaan van de autarkiesituatie zullen er in Nederland tekorten en
overschotten aan bepaalde producten ontstaan. Afhankelijk van het tijdstip van
de handelsstop en de in Nederland aanwezige voorraden bij bedrijven en consumenten gaat het daarbij bijvoorbeeld om tekorten aan granen, plantaardige
spijsoliën en fruit en overschotten aan aardappelen, suiker, melk, vlees en eieren. Dit vergt aanpassingen in het consumptiepatroon van 17 mln. Nederlanders
en bij de productiebeslissingen op zo'n 70.000 landbouwbedrijven. Prikkels
voor die aanpassingen kunnen via de markt of via overheidsinterventies worden
gegeven. Aan de consumentenkant kan de overheid overwegen om een voedseldistributiesysteem op te zetten om een onevenwichtige voedselverdeling over
de bevolking te voorkomen. Verder kan de overheid voorlichting geven hoe bur-
13
gers met de beschikbare voedingsmiddelen smakelijke maaltijden kunnen bereiden. Aan de producentenkant kunnen overheidsinterventies bestaan uit het geven van voorlichting over de verwachte binnenlandse vraag naar
landbouwproducten, zodat boeren hun productiekeuze op basis van gedegen informatie kunnen maken, een verplichting om een bepaald deel van het akkerbouwareaal te bestemmen voor de productie van graan, oliezaden en
peulvruchten, steunmaatregelen voor de houders van melkvee, fokzeugen en
moederdieren van leghennen, en aan dierrechten in de intensieve veehouderij.
Als voorbereiding op een mogelijke crisissituatie zou Nederland net als een aantal andere landen kunnen overwegen om uit voorzorg een strategische voorraad
voedingsmiddelen aan te leggen. Dit geldt in het bijzonder voor plantaardige
olie, die nodig is voor de voorziening van essentiële vetzuren
Inderdaad toch wel een fijn gevoel.quote:Op woensdag 26 februari 2020 09:17 schreef Arizona het volgende:
Nou ik heb de boodschappen in huis, nog aangevuld met stoofpeertjes in pot (die zijn zo lekker) en houdbare chocolademelk
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het nodig zal zijn, maar anders komt het toch wel open het voelt wel rustig
Waar wou je heen dan?quote:Op woensdag 26 februari 2020 11:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Iets wat me vanochtend onderweg naar het werk te binnen schoot: brandstoftank van de auto voor minimaal 50% gevuld houden.
Je weet het nooit. Als in je eigen regio chaos of voedseltekort is, wellicht naar familie verderop?quote:
Buiten die liters water (en wat zaken die ik zelf nooit eet) is dit mijn standaard voorraadquote:Op woensdag 26 februari 2020 11:14 schreef Guanabana het volgende:
Ik woon praktisch naast een supermarkt dus nooit veel voorraad in huis. Nu toch maar wat ingeslagen. Kan ik altijd nog gebruiken mocht de apocalyps overwaaien
- 500g gehakt in porties in de vriezer
- 400g kipfilet in porties in de vriezer
- 2kg zak rijst
- pak zilvervliesrijst
- pak macaroni
- volkorenspaghetti
- penne
- 6x pakje noodles
- nasikruidenmix
- blikje knakworsten
- 3x blikje linzen
- blikje mais
- blikje kidneybonen
- blikje zwarte bonen
- volkoren tortilla's
- 3x tomatenpuree
- 2x blik tomaten
- 2x tonijn in blik in groenten
- 3x groot blik soep
- 3x diepvriespizza
- diepvriesspinazie
- 2x pakje kokosmelk
- 2 liter houdbare melk
- zak havermout
- pak vlokken
- grote pot pindakaas
- aardbeienjam
- 2x rol beschuit
- 2x rijstwafels
- 2x pak knackebrod
- ontbijtkoek
- ananas in blik
- fruitcocktail in blik
- 2x magere kwark
- pannenkoekenmix waar alleen water bij hoeft
- 8x anderhalve liter water
- paracetamol
- ibuprofen
- Aleve feminax
- Wc papier
Haha ja echte grotemensenhuishoudens met een voorraadkast hebben dit inderdaad standaard welquote:Op woensdag 26 februari 2020 11:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Buiten die liters water (en wat zaken die ik zelf nooit eet) is dit mijn standaard voorraad
quote:Op woensdag 26 februari 2020 11:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Dit topic is wel een schitterend voorbeeld van de invloed van media op het handelen van de mens. Nu hadden we daar al talloze voorbeelden van, maar nu wordt het zo concreet dat we het in kg rijst en blikken ananas () kunnen meten.
Tja, bij mijn ouders ook.quote:Op woensdag 26 februari 2020 11:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Buiten die liters water (en wat zaken die ik zelf nooit eet) is dit mijn standaard voorraad
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |