abonnement Unibet Coolblue
pi_191593909
Ik ben werkzaam als tandartsassistente. De praktijk zit 8 weken per jaar dicht. Daar boven op nog de andere verplichte vrije feestdagen. Vorig jaar ging het over 46 dagen.
Ik werk 22 uur per week maar ik moet er wel 24 maken om al de vrije dagen op te sparen want zoveel vakantie uren heb ik niet.
Mag dat zomaar? De vrije weken worden wel in januari opgegeven. Er bestaat verder geen cao.
Als dit niet mag waar kan ik dan officiële argumenten vinden?
Bedankt vast
  donderdag 20 februari 2020 @ 00:44:43 #2
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_191593920
Mag gewoon
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_191594687
Dus ook geen pensioenregeling?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191594728
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 05:16 schreef halfway het volgende:
Dus ook geen pensioenregeling?
Is dat relevant ten aanzien van de vraag of uit interesse?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191594739
Hoezo bestaat er geen cao voor tandartsassistente?
pi_191594788
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 05:33 schreef baskick het volgende:

[..]

Is dat relevant ten aanzien van de vraag of uit interesse?
Interesse, ik ken nl meer gevallen waar ze geen Cao hebben dus ook geen verplicht pensioen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191594809
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 05:37 schreef investeerdertje het volgende:
Hoezo bestaat er geen cao voor tandartsassistente?
Er zijn er wel meer die geen Cao hebben, weg met de bonden!
De meesten hebben geen idee dat ze helemaal niets meer in te brengen hebben zonder bond.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_191594844
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 05:58 schreef halfway het volgende:

[..]

Er zijn er wel meer die geen Cao hebben, weg met de bonden!
De meesten hebben geen idee dat ze helemaal niets meer in te brengen hebben zonder bond.
Oh de vraag was meer voor ts. Maar zie idd dat hij ooit verlopen is en nooit meer vernieuwing heeft gehad.

Nouja dan kom je idd op de vraag: wat heb je onderhandeld en wat staat in je contract 😋
pi_191595053
Ik denk dat dit - mits het van te voren afgesproken is - gewoon mag. Daarnaast kan je ook (tijdens de verplichte weken) onbetaald verlof nemen indien je niet extra wilt werken.
pi_191595059
Wat staat er in je arbeidscontract en/of personeels handboek?

Ik ben wel in de veronderstelling dat een werkgever gemaximeerd is in het vaststellen van verplichte vrije dagen. In bepaalde sectoren komt zomer sluiting ook voor, denk aan de bouw vakantie etc. Of fabrieken die met kerst 1 of twee weken dicht zijn. Echter 24 dagen verplicht vrij per jaar lijkt me de grens van het redelijke sowieso te overschrijden.
Vrije dagen zijn ook bedoeld om naar eigen inzicht en eigen voorkeur te kunnen opnemen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_191595068
Het lijkt me sterk dat men meer verplichte vrij dagen kan aanwijzen als je ooit met je normale uren kan opbouwen.
pi_191595106
Vraag het eens aan je collega's. Want als jij al meer moet werken dan je contracturen, dan hebben zij hetzelfde probleem.
  donderdag 20 februari 2020 @ 07:14:35 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191595122
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 06:58 schreef Essebes het volgende:
Vrije dagen zijn ook bedoeld om naar eigen inzicht en eigen voorkeur te kunnen opnemen.
Ik kan geen enkele vakantiedag vrij opnemen, ze worden allemaal ingepland door mijn werkgever.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 20 februari 2020 @ 07:19:20 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191595140
Maar ontopic: bedrijfssluitingen kunnen gewoon, mits goed vastgelegd. Of het in deze extreme vorm ook is toegestaan durf ik niet te zeggen. Het zal ook een beetje afhangen van de letterlijke tekst in je contract: staat daar een aantal uren per week in, of een totaal over een langere periode?

Als ze een dergelijke constructie invoeren terwijl je al in dienst bent lijkt me dat tamelijk kansloos, maar als je hier bij eer en geweten zelf voor tekent als je begint bij een werkgever dan denk ik eigenlijk dat het wel mag, hoe vervelend ook. Bij winkelbediendes in 'eenmanszaken' komt dit ook nog wel eens voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191595392
- Je kan niet verplicht worden om structureel meer te werken dan je contractuele uren. Hier lijkt de werkgever dus de mist in te gaan, want jij *moet* structureel overwerken om voldoende saldo op te bouwen om de verplichte vakantieweken te kunnen overbruggen. Wel hangt het er vanaf hoe de omvang van je uren in je contract omschreven is: staat er 22 uur per week? Of gemiddeld 22 uur per week? Of is er zoals bij docenten een jaartaak omschreven? In dat laatste geval hoeven de uren immers niet evenredig over het jaar verdeeld te zijn.

- Je werkgever is verplicht om je contractuele uren uit te betalen, ook wanneer er geen werk voor je is. Wanneer jij dus geen overuren hebt opgebouwd, zal werkgever je toch moeten doorbetalen wanneer je meer verplichte vrije dagen hebt dan vakantiedagen.

Bovenstaande regels combinerend denk ik dus dat wat je werkgever wil niet aan jou opgelegd mag worden.

Daarnaast is het de vraag of de verplichte vakantieweken überhaupt toegestaan zijn. Dit moet immers vooraf afgesproken zijn via CAO of arbeidscontract. Nu van een CAO geen sprake meer is, moet er dus in het arbeidscontract iets staan als "werkgever kan in verband met bedrijfssluiting jaarlijks verplichte verlofdagen aanwijzen". Dit aanwijzen dient dan telkens voor het hele kalenderjaar gedaan te worden en de dagen moeten voor aanvang van het betreffende kalenderjaar bekend zijn.
pi_191595718
Ik krijg wel pensioen en er bestaat een advies richtlijn voor lonen via de knmt. Er is ooit voor mijn tijd een cao geweest maar dat was kort durend wat de tandartsen vonden dat te duur......Ik zal mijn contract er op moeten nalezen maar er staat zover ik weet alleen iets beschreven over het aantal snipperdagen per jaar. Dit wordt dan weer omgerekend naar de uren die je als parttimer werkt. Omdat we alle schoolvakanties dicht zitten (in de zomervakantie 2 weken ) heb ik structureel niet genoeg aan de snipperdagen en moet daarvoor dus extra uren maken. Omdat er nog schoonmaak werkwerkzaamheden zijn aan het einde van de dag heb ik altijd wel overuren samen met de weekenddienst kom ik net aan de benodigde uren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hageneesje1988 op 20-02-2020 09:27:21 ]
pi_191598669
Waarom sluit een tandarts de deuren tijdens alle schoolvakanties? En ik vind 8 weken best veel, dan kun je dus nooit een dag vrij nemen om bijvoorbeeld, naar de tandarts te gaan ofzo?

Edit: oh wauw ik wist niet dat een werkgever kon kiezen om een cao links te laten liggen omdat hij het te duur vind.
pi_191599579
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 12:50 schreef tetsuo-shima het volgende:
Edit: oh wauw ik wist niet dat een werkgever kon kiezen om een cao links te laten liggen omdat hij het te duur vind.
Er staat dat "de tandartsen" het te duur vonden. Oftewel - er was een cao, maar die is niet vernieuwd omdat er geen akkoord kwam tussen de werkgevers en de werknemers.

Ik vind het wel vreemd dat TS zo geen echte vrije dagen meer heeft, maar ik kan zo wel een ander beroep bedenken waar het ook zo is geregeld - de leraren. Maar zelfs die krijgen (5) extra valantiedagen buiten de schoolvakanties - volgens hun cao iig.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_191599708
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 00:43 schreef Hageneesje1988 het volgende:
Ik ben werkzaam als tandartsassistente. De praktijk zit 8 weken per jaar dicht. Daar boven op nog de andere verplichte vrije feestdagen. Vorig jaar ging het over 46 dagen.
Ik werk 22 uur per week maar ik moet er wel 24 maken om al de vrije dagen op te sparen want zoveel vakantie uren heb ik niet.
Mag dat zomaar? De vrije weken worden wel in januari opgegeven. Er bestaat verder geen cao.
Als dit niet mag waar kan ik dan officiële argumenten vinden?
Bedankt vast
Vind je het bezwaarlijk om 24 uur te werken?

Dan zou ik gewoon weigeren meer te werken.
Dan werk je elke week de overeengekomen 22 uur, neem je je vrije dagen op in de weken dat de werkgever dicht is.
Als je vrije dagen op zijn dan stel je jezelf weer beschikbaar voor 22 uur en geef je aan dat je ook verwacht daarvoor betaald te krijgen.
Je bent immers beschikbaar voor werk en er is niet overeengekomen dat je dan vrij bent.

Je kunt ook voorstellen om de arbeidsovereenkomst meer in lijn met de praktijk te brengen.
Dus 22 (of 24) uur werk, 8 weken vrij in de door de werkgever bepaalde periodes en een daarbij passend loon.
Dan zit je niet meer met het probleem dat je geforceerd extra moet werken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191600393
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 14:17 schreef miro86 het volgende:

[..]

Er staat dat "de tandartsen" het te duur vonden. Oftewel - er was een cao, maar die is niet vernieuwd omdat er geen akkoord kwam tussen de werkgevers en de werknemers.

Ik vind het wel vreemd dat TS zo geen echte vrije dagen meer heeft, maar ik kan zo wel een ander beroep bedenken waar het ook zo is geregeld - de leraren. Maar zelfs die krijgen (5) extra valantiedagen buiten de schoolvakanties - volgens hun cao iig.
Oh sorry, ik dacht dat met de tandartsen haar directe werkgever bedoeld werd.
Maar dan nog vind ik het vreemd dat een cao dan maar niet meer geld als 2 partijen niet uit de afspraken komen.
pi_191600448
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 15:23 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

Oh sorry, ik dacht dat met de tandartsen haar directe werkgever bedoeld werd.
Maar dan nog vind ik het vreemd dat een cao dan maar niet meer geld als 2 partijen niet uit de afspraken komen.
cao is gewoon een overeenkomst, die door partijen opgezegd kan worden.
pi_191600457
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 08:05 schreef Ivo1985 het volgende:
- Je kan niet verplicht worden om structureel meer te werken dan je contractuele uren. Hier lijkt de werkgever dus de mist in te gaan, want jij *moet* structureel overwerken om voldoende saldo op te bouwen om de verplichte vakantieweken te kunnen overbruggen. Wel hangt het er vanaf hoe de omvang van je uren in je contract omschreven is: staat er 22 uur per week? Of gemiddeld 22 uur per week? Of is er zoals bij docenten een jaartaak omschreven? In dat laatste geval hoeven de uren immers niet evenredig over het jaar verdeeld te zijn.

- Je werkgever is verplicht om je contractuele uren uit te betalen, ook wanneer er geen werk voor je is. Wanneer jij dus geen overuren hebt opgebouwd, zal werkgever je toch moeten doorbetalen wanneer je meer verplichte vrije dagen hebt dan vakantiedagen.

Bovenstaande regels combinerend denk ik dus dat wat je werkgever wil niet aan jou opgelegd mag worden.

Daarnaast is het de vraag of de verplichte vakantieweken überhaupt toegestaan zijn. Dit moet immers vooraf afgesproken zijn via CAO of arbeidscontract. Nu van een CAO geen sprake meer is, moet er dus in het arbeidscontract iets staan als "werkgever kan in verband met bedrijfssluiting jaarlijks verplichte verlofdagen aanwijzen". Dit aanwijzen dient dan telkens voor het hele kalenderjaar gedaan te worden en de dagen moeten voor aanvang van het betreffende kalenderjaar bekend zijn.
Ik ken zelf geen docenten met een jaartaak aan uren in hun arbeidsovereenkomst
pi_191603164
Dat de arbeidsuren soms uitlopen hoort een beetje bij het vak. Ik vind dat ook niet erg. Het is alleen lastig om zo aan je uren te komen.
Als je parttime werkt kun je gelukkig andere afspraken buiten je werkuren plannen maar ik blijf het raar vinden. In andere bedrijfstakken moet er gewoon doorbetaald worden als er geen werk is.

Daarbij willen we ook graag een week buiten de schoolvakanties op vakantie omdat mijn man dan vrij is. Ik heb daar nooit snipperdagen meer voor als de praktijk al 2x langer dicht zit dan ik vakantie uren heb. Ik snap dat je dan kan zeggen er is gelegenheid genoeg om te gaan maar ik heb niet alleen met mijzelf te maken.

Over de cao. De voorwaarden van die cao blijft geldig voor assistentes die onder de cao gewerkt hebben. Voor degenen die daarna zijn begonnen of van werkgever zijn veranderd vallen buiten de boot.
  donderdag 20 februari 2020 @ 19:35:25 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191604060
Lastig, maar er zijn mensen die zich aan de fabrieksvakantie moeten houden en dan dus op vakantie moeten, of niet.
Jij kunt moeilijk assisteren bij een tandarts die op vakantie is, en ik neem aan dat het lastig is als jij op vakantie bent voor een week een vervanger te vinden.

Verder begrijp ik het niet helemaal, je werkt 22 uur dus als de praktijk twee weken dicht is heb je maximaal 2x 22 uur verlof opgemonen... ja toch?
pi_191604269
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 19:35 schreef Lunatiek het volgende:
Lastig, maar er zijn mensen die zich aan de fabrieksvakantie moeten houden en dan dus op vakantie moeten, of niet.
Jij kunt moeilijk assisteren bij een tandarts die op vakantie is, en ik neem aan dat het lastig is als jij op vakantie bent voor een week een vervanger te vinden.

Verder begrijp ik het niet helemaal, je werkt 22 uur dus als de praktijk twee weken dicht is heb je maximaal 2x 22 uur verlof opgemonen... ja toch?
Vervanging voor die week is wel geregeld doordat collega’s dit opvangen. Ik doe de gunst dan later terug. Ik heb gelukkig leuke collega’s
Het is alleen meer dan 2x 22 uur als de praktijk 8 weken dicht zit plus Pasen, Pinksteren goede vrijdag, Hemelvaartsdag en de dag daarna en Koningsdag. Kerst valt in die 8 weken dat we dicht zitten.
pi_191604501
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 19:35 schreef Lunatiek het volgende:
Verder begrijp ik het niet helemaal, je werkt 22 uur dus als de praktijk twee weken dicht is heb je maximaal 2x 22 uur verlof opgemonen... ja toch?
Als die praktijk 8 weken per jaar dicht gaat en TS heeft minder vrije dagen dan zal dat een probleem opleveren.
-werken gaat niet want de tandarts is er niet om geassisteerd te worden
-gedwongen onbetaald verlof is niet goed voor de werknemer
-loon betalen zonder dat er gewerkt is is niet goed voor de werkgever
-extra verlof moeten sparen betekent dat de werknemer de rest van het jaar meer moet werken dan haar lief is

TS moet eens met de werkgever gaan zitten en de arbeidsvoorwaarden aanpassen zodat deze beter overeenkomen met de praktijk.
Ze kunnen ook nog kijken of er werk is dat gedaan kan worden als de zaak dicht is, bijvoorbeeld administratie, onderhoud of voorraadbeheer.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191605113
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 19:44 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Vervanging voor die week is wel geregeld doordat collega’s dit opvangen. Ik doe de gunst dan later terug. Ik heb gelukkig leuke collega’s
Het is alleen meer dan 2x 22 uur als de praktijk 8 weken dicht zit plus Pasen, Pinksteren goede vrijdag, Hemelvaartsdag en de dag daarna en Koningsdag. Kerst valt in die 8 weken dat we dicht zitten.
Maar voor feestdagen hoef je toch geen snipperuren op te nemen? Of heeft dat weer te maken met dat er geen CAO is?

Als de feestdagen op je werkdagen vallen is dat toch gewoon 'werkgeversrisico'?
  donderdag 20 februari 2020 @ 23:11:37 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191609185
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:22 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]

Maar voor feestdagen hoef je toch geen snipperuren op te nemen? Of heeft dat weer te maken met dat er geen CAO is?

Als de feestdagen op je werkdagen vallen is dat toch gewoon 'werkgeversrisico'?
Ja, dat snap ik ook niet van TS.

En dus ook niet waarom je met twee uur per week méér werken ineens meer vakantiedagen zou krijgen.
Als de praktijk 8 weken dicht is zou je full time gewoon 8x5=40 vakantiedagen moeten krijgen en bij parttime naar rato.
Als de tandarts voor full time geen 40 snipperdagen wil geven is hij niet goed bezig.
Dat je daarnaast geen "vrij te besteden" dagen hebt is dan een ander probleem.

Stel dat je full-time werkt, hoe zou je dat dan doen? Want dan kun je geen extra uren draaien om je vakantie "te sparen".
Dus volgens mij klopt het verhaal van TS niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lunatiek op 21-02-2020 07:05:45 ]
  vrijdag 21 februari 2020 @ 00:13:17 #29
92409 Twinky
Little star.
pi_191609863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 14:17 schreef miro86 het volgende:
ik kan zo wel een ander beroep bedenken waar het ook zo is geregeld - de leraren. Maar zelfs die krijgen (5) extra valantiedagen buiten de schoolvakanties - volgens hun cao iig.
Dit is niet waar. Echt niet. Je kunt met moeite een dagje betaald verlof krijgen voor verhuizing of begrafenis, al het andere is onbetaald verlof. En dat kost nog meer moeite, want er is geen inval en kinderen verdelen is extra belastend voor de collega’s.

Wel waar: leerkrachten krijgen minder vakantiedagen dan de kinderen hebben. Dus er zijn dagen dat je terugkomt, of die uren op een ander moment maakt.
De laatste week van zomervakantie is een simpel voorbeeld: alles moet klaarliggen, maar in andere vakanties zijn deze verplichte dagen er ook.

Ook waar: er is geen enkele manier om overuren als leerkracht uitbetaald te krijgen. Ouderavonden, kamp etc: hoort er gewoon bij. Moet je ook gewoon aanwezig zijn. Die uren compenseer je maar op een andere dag, maar de kinderen zijn er wel elke ochtend dus dan moet je er gewoon zijn ;) dus de terugkomdagen in de vakantie worden hier door scholen ook soms voor gebruikt.
pi_191610956
Zover ik weet mag je niet meer verplichte vrije dagen hebben, dan dat je bovenwettelijke vakantiedagen hebt. Maar daar zal bij een cao wel van afgeweken mogen worden.

Daarnaast klopt er inderdaad iets niet. Als het volle weken zijn die verplicht vrij zijn, dan maakt het niet uit of je parttime of fulltime werkt. Dan zouden alle fulltimers dus ook dagen tekort komen.
Eerst denken, dan typen
pi_191611041
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 00:44 schreef Quotidien het volgende:
Mag gewoon
In overleg. Je mag natuurlijk nooit als werkgever eisen van je personeel dat ze meer vrije dagen opnemen dan dat ze hebben.
pi_191611193
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2020 18:58 schreef Hageneesje1988 het volgende:
Dat de arbeidsuren soms uitlopen hoort een beetje bij het vak.
Nee, dat hoort bij een werkgever die niet genoeg FTE inhuurt voor alle taken die gedaan moeten worden.

Bij geen enkel vak hoort het uitlopen van de uren er bij wanneer het structureel is. Natuurlijk heb je overal wel een keer een drukke dag waarop je misschien iets langer werkt dan volgens je contract/rooster zou moeten, maar als die extra uren 'er bij horen' en dus structureel zijn, dan is er gewoon sprake van structureel personeelstekort. En dat is een tekortkoming van deze specifieke werkgever en heeft echt helemaal niets met 'het vak' te maken.
pi_191611230
Op zichzelf is het toegestaan om vakantie toe te wijzen op deze manier. Zelfs als het om alle vakantiedagen gaat is dat in beginsel geen bezwaar. Twee dingen waar je in jouw geval op moet letten:

1. In de arbeidsovereenkomst moet staat dát en hoeveel vrije dagen op deze manier verplicht opgenomen dienen te worden.

2. Je werkgever kan je niet verplichten meer vakantie op te nemen dan je opbouwt. Simpel: vakantiedagen die je niet hebt, kun je niet opnemen (verplicht of onverplicht). Wil jij dus 22u per week werken (en dat is ook zo afgesproken in de arbeidsovereenkomst) dan kan dat. Dat je dan onvoldoende vakantiedagen opbouwt is een probleem van de werkgever. Hij kan je betaalt verlof geven, dat wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Degodvader op 21-02-2020 08:34:07 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 februari 2020 @ 08:31:46 #34
408813 crew  trein2000
pi_191611281
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 15:23 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

Oh sorry, ik dacht dat met de tandartsen haar directe werkgever bedoeld werd.
Maar dan nog vind ik het vreemd dat een cao dan maar niet meer geld als 2 partijen niet uit de afspraken komen.
Een CAO kan voor bestaande gevallen wel nawerking hebben. Maar dat is afhankelijk van de manier waarop hij geldt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_191611424
Misschien dat het mag maar dat je geen enkel zelf te kiezen vrije dag hebt zou voor mij al voldoende zijn om naar wat anders op zoek te gaan.
pi_191611690
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:22 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]

Maar voor feestdagen hoef je toch geen snipperuren op te nemen? Of heeft dat weer te maken met dat er geen CAO is?

Als de feestdagen op je werkdagen vallen is dat toch gewoon 'werkgeversrisico'?
Nou de uren voor de feestdagen worden bij het begin van het jaar opgeteld en daar krijg je naar verhouding vrije uren voor. Anders zou het niet eerlijk zijn dat de ene parttimer meer vrije uren krijgt dan de ander. Ben je dan zo gelukkig dat je net op maandag werkt met 2e paasdag en 2e pinkster dag en nog een gelukkige dag dan kom je nooit uit met die feestdag uren....
pi_191611734
Dat je standaard overuren hebt komt omdat er patiënten geplant staan van 8 tot 5. Je kunt dan niet om 8 uur beginnen omdat er nog leidingen gespoeld moeten worden instrumenten uit de steri gehaald en alles klaar zetten. Je moet er dus vroeger zijn. Na de tijd is het het zelfde met opruimen en schoonmaken. Dan moet je nog geluk hebben dat je niet uitloopt door veel pijnklachten die dag.
pi_191611754
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:27 schreef Hageneesje1988 het volgende:
Dat je standaard overuren hebt komt omdat er patiënten geplant staan van 8 tot 5. Je kunt dan niet om 8 uur beginnen omdat er nog leidingen gespoeld moeten worden instrumenten uit de steri gehaald en alles klaar zetten. Je moet er dus vroeger zijn. Na de tijd is het het zelfde met opruimen en schoonmaken. Dan moet je nog geluk hebben dat je niet uitloopt door veel pijnklachten die dag.
Dan moet ie dus uurroosters van 7h00 tot 18h00 maken. Openingsuren zijn niet persé gelijk aan werkuren;
pi_191611765
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 08:24 schreef Degodvader het volgende:


2. Je werkgever kan je niet verplichten meer vakantie op te nemen dan je opbouwt. Simpel: vakantiedagen die je niet hebt, kun je niet opnemen (verplicht of onverplicht). Wil jij dus 22u per week werken (en dat is ook zo afgesproken in de arbeidsovereenkomst) dan kan dat. Dat je dan onvoldoende vakantiedagen opbouwt is een probleem van de werkgever. Hij kan je betaalt verlof geven, dat wel.
Waar kan ik iets vinden om dat hard te maken
pi_191611778
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:22 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Nou de uren voor de feestdagen worden bij het begin van het jaar opgeteld en daar krijg je naar verhouding vrije uren voor. Anders zou het niet eerlijk zijn dat de ene parttimer meer vrije uren krijgt dan de ander. Ben je dan zo gelukkig dat je net op maandag werkt met 2e paasdag en 2e pinkster dag en nog een gelukkige dag dan kom je nooit uit met die feestdag uren....
Het verhaal begint steeds vager te klinken met opgetelde feestdagen.

Hoe zit het met iemand die daar 40 uur per week werkt moet die ook structureel enkele uren per week overwerken om genoeg verplichte vrije dagen te verkrijgen?
pi_191611812
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:29 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Dan moet ie dus uurroosters van 7h00 tot 18h00 maken. Openingsuren zijn niet persé gelijk aan werkuren;
Als hij dat doet sparen we niks op voor de extra weken dat we dicht zitten.....
pi_191611819
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:31 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Waar kan ik iets vinden om dat hard te maken
In je arbeidsovereenkomst. Daar staat namelijk 22u (toch?). Daar horen een bepaald aantal vakantieuren bij. Die kun je dus per jaar maximaal opnemen (verplicht danwel onverplicht). Dat je niet meer vakantiedagen kunt opnemen dan dat je hebt vereist geen verdere onderbouwing.
pi_191611833
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:27 schreef Hageneesje1988 het volgende:
Dat je standaard overuren hebt komt omdat er patiënten geplant staan van 8 tot 5. Je kunt dan niet om 8 uur beginnen omdat er nog leidingen gespoeld moeten worden instrumenten uit de steri gehaald en alles klaar zetten. Je moet er dus vroeger zijn. Na de tijd is het het zelfde met opruimen en schoonmaken. Dan moet je nog geluk hebben dat je niet uitloopt door veel pijnklachten die dag.
Maar de tijd buiten 8-17 wordt niet betaald, begrijp ik dat goed?

Edit: of iets overuren zijn heeft verder niets te maken met wanneer de toko open is. Het enige wat van belang is, is of je meer uren werkt dan overeengekomen.
pi_191611861
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:22 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Nou de uren voor de feestdagen worden bij het begin van het jaar opgeteld en daar krijg je naar verhouding vrije uren voor. Anders zou het niet eerlijk zijn dat de ene parttimer meer vrije uren krijgt dan de ander. Ben je dan zo gelukkig dat je net op maandag werkt met 2e paasdag en 2e pinkster dag en nog een gelukkige dag dan kom je nooit uit met die feestdag uren....
Let op. Als er verder niets geregeld is hierover geldt dat wettelijke vrije dagen (dus niet wettelijke vakantieuren) 'gewoon' vrij zijn. Buiten de vakantiedagen om dus.

Maar niet alle feestdagen zijn ook wettelijke vrije dagen.

Dus kun je nog eens proberen uit te leggen wat je precies bedoelt?
pi_191611917
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het verhaal begint steeds vager te klinken met opgetelde feestdagen.

Hoe zit het met iemand die daar 40 uur per week werkt moet die ook structureel enkele uren per week overwerken om genoeg verplichte vrije dagen te verkrijgen?
Dat met de feestdag uren klopt wel dat kun je zo op Google vinden anders heb je ongelijke behandeling tussen parttimers dat de ene meer gratis vrije dagen krijgt dan de ander. Er wordt dan nie meegerekend dat je dan dus niet uitkomt als er evenredig veel op jouw werkdagen vallen.

Er werken alleen parttimers maar als er een fulltimer zou zijn zou die idd meer dan 40 uur moeten maken om uit te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hageneesje1988 op 21-02-2020 10:05:39 ]
pi_191611972
Als een vaste vrije dag van een parttimer op een feestdag valt, moet u hem hiervoor compenseren. Doet u dit niet, dan maakt u zich schuldig aan ongelijke behandeling. Door te werken met een pro-ratoberekening of jaarurensysteem kunt u dit voorkomen.

Binnenkort is het weer Hemelvaart en Pinksteren. Als zo’n feestdag op een vaste werkdag van een parttimer valt, profiteert hij van een extra vrije dag. Dit voordeel geldt vaak voor parttimers die de maandag als vaste werkdag hebben, want op deze dag valt relatief vaak een feestdag. Valt een feestdag op een parttime-dag, dan mist de parttimer een vrije dag ten opzichte van zijn collega’s. Dit zal vaker het geval zijn bij parttimers die op dinsdag of woensdag werken. Waarschijnlijk werken parttimers die op dinsdag of woensdag standaard vrij zijn dus minder uren dan parttimers – met dezelfde parttimefactor – die op maandag standaard vrij zijn. Het College voor de Rechten van de Mens vindt dit verschil in vrije dagen een verboden onderscheid.

Pro-ratodeel berekenen

Volgens het College heeft elke werknemer recht op een pro-ratodeel van het totaal aantal erkende feestdagen in een jaar. Het pro-ratodeel berekent u door jaarlijks de feestdagen die op een doordeweekse dag vallen op te tellen en dit aantal te vermenigvuldigen met de fte van de werknemer. Telt een jaar zeven doordeweekse feestdagen, dan heeft een parttimer met 0,8 fte dus recht op (7x0,8) 5,6 vrije dagen. Deze uren kunt in de administratie als vakantie-uren verwerken.

Bron: www.rendement.nl
pi_191612002
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:38 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Maar de tijd buiten 8-17 wordt niet betaald, begrijp ik dat goed?

Edit: of iets overuren zijn heeft verder niets te maken met wanneer de toko open is. Het enige wat van belang is, is of je meer uren werkt dan overeengekomen.
Klopt. Ik wordt betaald van 8-17. Daar gaat een uur pauze van af. Wat het dan langer duurt zijn dan plus uren die je gebruikt voor de extra vrije dagen.
pi_191612200
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:56 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Klopt. Ik wordt betaald van 8-17. Daar gaat een uur pauze van af. Wat het dan langer duurt zijn dan plus uren die je gebruikt voor de extra vrije dagen.
Dan zijn de uren buiten 8-17 gewoon werk.

Helder. En wat is nu precies je vraag? Of beter: wat wil je precies?
pi_191612296
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 10:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dan zijn de uren buiten 8-17 gewoon werk.

Helder. En wat is nu precies je vraag? Of beter: wat wil je precies?
Ik vind het niet eerlijk dat alle extra dagen vrij voor de rekening komt van de assistentes. Dat je verplicht daar je plus uren (of overuren?) voor moet inleveren. Dan zou ik het in ieder geval nog fijn vinden dat dit op een manier werd gewaardeerd in plaats van gedicteerd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hageneesje1988 op 21-02-2020 10:35:36 ]
pi_191612333
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 10:27 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Ik vind het niet eerlijk dat alle extra dagen vrij voor de rekening komt van de assistentes. Dan zou ik het in ieder geval nog fijn vinden dat dit op een manier werd gewaardeerd in plaats van gedicteerd.
Is dit bij elke praktijk zo, zo nee, dan zou ik proberen naar een praktijk te gaan waar wel normaal met vrije dagen word omgegaan in je in ieder geval nog enkele weken zelf mag plannen. ^O^
pi_191612394
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 10:27 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Ik vind het niet eerlijk dat alle extra dagen vrij voor de rekening komt van de assistentes. Dan zou ik het in ieder geval nog fijn vinden dat dit op een manier werd gewaardeerd in plaats van gedicteerd.
Wat bedoel je precies met dikgedrukte?

En als ik het goed begrijp (laatste volzin) wil je dus (alleen) meer waardering? Dat is geen juridische vraag, maar meer communicatie. Daar kan ik je niet echt mee helpen.
pi_191615035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 10:36 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met dikgedrukte?

En als ik het goed begrijp (laatste volzin) wil je dus (alleen) meer waardering? Dat is geen juridische vraag, maar meer communicatie. Daar kan ik je niet echt mee helpen.
Ik kan niet geloven dat het wettelijk mag dat je gedwongen wordt je extra uren in te leveren voor vrije weken waar je niet om hebt gevraagd.
De laatste zin bedoel ik mee dat ik er dan ook niet tegen dat het wordt gebracht alsof het vanzelfsprekend is.
Dat geld ook nog als hij op en dag de middag nog extra vrij neemt of afspraken elders heeft staan wij gewoon die uren inleveren.
pi_191615180
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:06 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Ik kan niet geloven dat het wettelijk mag dat je gedwongen wordt je extra uren in te leveren voor vrije weken waar je niet om hebt gevraagd.
De laatste zin bedoel ik mee dat ik er dan ook niet tegen dat het wordt gebracht alsof het vanzelfsprekend is.
Dat geld ook nog als hij op en dag de middag nog extra vrij neemt of afspraken elders heeft staan wij gewoon die uren inleveren.
Dat kan op zich wel. Wat niet kan is een werknemer structureel meer uren laten draaien dan in zijn contract staat (sec), en al helemaal niet zodát hij die aan verplichte vakantieuren kan besteden.

Maar laat ik mijn vraag herformuleren. Wat wil jij nu (met deze kennis) doen jegens de werkgever?
pi_191615296
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat kan op zich wel. Wat niet kan is een werknemer structureel meer uren laten draaien dan in zijn contract staat (sec), en al helemaal niet zodát hij die aan verplichte vakantieuren kan besteden.

Maar laat ik mijn vraag herformuleren. Wat wil jij nu (met deze kennis) doen jegens de werkgever?
Ik pas net lid en kan geen pm sturen
pi_191615902
Waarom moet dat in een pm? Je stelt toch hier de vraag incl. Benodigde informatie?
pi_191616384
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Waarom moet dat in een pm? Je stelt toch hier de vraag incl. Benodigde informatie?
Nou ik ben bang dat als ik het ga uitleggen te herkenbaar wordt. Ik wil het niet terug om mijn bord krijgen.....
pi_191616503
Nou ja, kan, maar kleine kans lijkt mij.

Ken zelf ook maar weinig echte fokkers.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 15:48:44 #58
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191616519
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou ja, kan, maar kleine kans lijkt mij.

Ken zelf ook maar weinig echte fokkers.
Dat je weet :+

Maar ok, de kans op je tandarts werkgever op Fok is wat klein denk ik

Vind het trouwens een vaag verhaal en klinkt als echt een ongelooflijke kutwerkgever
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_191616572
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:25 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Ik pas net lid en kan geen pm sturen
Pm me vooral als je dat eenmaal kan.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 18:20:46 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191618579
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:46 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

Dat met de feestdag uren klopt wel dat kun je zo op Google vinden anders heb je ongelijke behandeling tussen parttimers dat de ene meer gratis vrije dagen krijgt dan de ander. Er wordt dan nie meegerekend dat je dan dus niet uitkomt als er evenredig veel op jouw werkdagen vallen.
Geef eens een link dan?

quote:
Er werken alleen parttimers maar als er een fulltimer zou zijn zou die idd meer dan 40 uur moeten maken om uit te komen.
En dat kan dus niet.
pi_191619237
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 18:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geef eens een link dan?
[..]

https://www.rendement.nl/(...)voor-feestdagen.html

En dat kan dus niet.
pi_191622190
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dat kan op zich wel. Wat niet kan is een werknemer structureel meer uren laten draaien dan in zijn contract staat (sec), en al helemaal niet zodát hij die aan verplichte vakantieuren kan besteden.

Maar laat ik mijn vraag herformuleren. Wat wil jij nu (met deze kennis) doen jegens de werkgever?
Wat wel kan is de verplichte weken van de vakantiedagen af laten gaan en TS meer uren laten draaien, als deze ook eens vrij wil buiten de verplichte vakanties.

Dat wordt het gewoon tijd voor tijd.
.
  zaterdag 22 februari 2020 @ 05:15:01 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191626374
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 19:18 schreef Hageneesje1988 het volgende:

[..]

En welke van de twee varianten wordt bij jullie gebruikt?
  zaterdag 22 februari 2020 @ 05:18:09 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191626384
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 22:15 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat wel kan is de verplichte weken van de vakantiedagen af laten gaan en TS meer uren laten draaien, als deze ook eens vrij wil buiten de verplichte vakanties.

Dat wordt het gewoon tijd voor tijd.
Dat is logisch, maar je kunt niemand verplichten over te werken om tijd voor tijd op te bouwen zodat die voldoende tijd heeft om op te nemen tijdens de fabrieksvakantie. Al helemaal niet als dat niet kan omdat die persoon full-time werkt en niet kan overwerken omdat de praktijk dan is gesloten.
pi_191634890
Wij weten niet hoe de werkgever het in het contract het verwoord. Als die 8 weken zijn vastgelegd met de normale vakantierechten is er niks loos.

Ik heb zelf ook bijna 7,5 week vrij, gelukkig wel zelf te kiezen, maar het is niet ongebruikelijk.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')