quote:
Rutte: We hadden onze twijfels eerder moeten delen met Zeeland, naam speciale adviseur morgen bekend
,,We hadden Zeeland eerder moeten informeren dat er twijfels waren.” Dat zei premier Mark Rutte vanavond in een vol Arsenaaltheater in Vlissingen waar hij toelichtte waarom het kabinet besloot de marinierskazerne niet naar de Zeeuwse stad te laten verhuizen.
,,We hadden vanaf uiterlijk eind mei 2019 moeten laten weten dat we de kwestie heroverwogen", aldus Rutte die tevens aangaf dat de excuses die staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) hiervoor gemaakt had ook zíjn excuses zijn.
Tijdens de bijeenkomst gaf Rutte aan dat er morgen bestuurlijk overleg is. ,,En dan wordt hopelijk bekend wie de adviseur wordt. Die kan aan een pakket van compensatie gaan bouwen.” Verder doet de premier geen enkele toezegging. ,,Maar alle suggesties voor compensatie worden genoteerd.”
Rutte: ,,Ik snap jullie boosheid, maar ik wil het uitleggen waarom we tot dit besluit zijn gekomen. De imagoschade willen we echt repareren.” Rutte zegt bij herhaling dat hij het vanavond niet eens gaat worden met de Zeeuwen. ,,Daar ben ik heel eerlijk over. Daarvoor ben ik hier vanavond ook niet. Vlissingen is boos, Zeeland is boos. Dat ga ik hier niet repareren.”
Zo’n 500 Zeeuwen waren vanavond aanwezig op de bijeenkomst met Mark Rutte. Ze zijn boos en teleurgesteld, voelen zich bedrogen en belazerd. Desondanks werd de premier met applaus ontvangen. Buiten stond een muziekgroep die zingend om een tolvrije Westerscheldetunnel vroeg als compensatie voor de afgeblazen verhuizing van de kazerne.
De belangrijkste vragen die de premier moesten beantwoorden: waarom komt de marinierskazerne niet naar Zeeland en hoe denkt hij de niet nagekomen afspraken te compenseren? Gespreksleider was Bas van ‘t Wout, de vice-voorzitter van de Kamerfractie van de VVD. Er was veel pers aanwezig in het Arsenaaltheater. Het komt immers niet vaak voor dat de premier verantwoording komt afleggen over een politiek besluit. Sommige bezoekers hadden spandoeken meegenomen om hun ongenoegen te uiten. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen kwamen 35 belangstellenden met de bus. Wat ze wilden van Rutte? ,,Maak Zeeland tolvrij.”
BetrouwbaarheidHoe is het met betrouwbaarheid of beter onbetrouwbaarheid van het kabinet, was een van de vragen uit het publiek.
Daar kwam geen duidelijk antwoord op van VVD-Kamerlid Bosman.
Er waren meer kritische vragen uit het publiek. Dat luisterde serieus maar veel mensen moesten toch lachen om sommige antwoorden. De boosheid en het sarcasme klonken door.
https://www.ad.nl/binnenl(...)gen-bekend~a9814309/Om te

ze hadden die lul gewoon moeten weigeren, aan dit soort prietpraat en ongemeende excuses heeft niemand iets
En idd de rotzooi opruimen doet hij zelf weer eens niet

en de schadevergoeding mogen wij met zijn allen weer ophoesten

Wat een paardenlul