abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:14:25 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425207

Kamp Westerbork (Duits: Judendurchgangslager Westerbork) was tijdens de Tweede Wereldoorlog een doorgangskamp bij Hooghalen in de toenmalige gemeente Westerbork in Drenthe. Het kamp was een voorportaal waarvandaan ruim 102.000 in Nederland wonende Joden en 245 Roma per trein werden gedeporteerd naar concentratie- en vernietigingskampen in Duitsland, Polen en Tsjechië.

Veel van hen werden vanuit Amsterdam en/of Rotterdam gedeporteerd. In Amsterdam werd de Hollandsche Schouwburg in 1942 en 1943 gebruikt als verzamelplaats voor opgepakte Joden uit Amsterdam en omstreken. Na enkele dagen tot weken werden ze per trein gedeporteerd naar doorvoerkampen zoals Westerbork en Vught. 

Een van de bekende personen die in Kamp Westerbork hebben gezeten is natuurlijk Anne Frank. Zij en haar familie kwamen aan op 8 augustus 1944 en werden op 3 september met de laatste trein van Westerbork naar Auschwitz gedeporteerd. Daarvandaan werden Anne, Margot en Auguste in de nacht van 1 november op de trein naar Bergen-Belsen gezet, waar Margot en Anne Frank de vlektyfus oplopen. Ze stierven in februari 1945. 

Een andere bekende persoon is Philip Mechanicus, een in zijn tijd bekend journalist van het Algemeen Handelsblad, werd op 7 november 1942 naar Westerbork afgevoerd en op 15 maart 1944 op transport gesteld naar Bergen-Belsen; op 9 oktober 1944 werd hij met een straftransport van 120 man naar Auschwitz gebracht, waar hij drie dagen later werd doodgeschoten. Mechanicus hield in Westerbork een dagboek bij, uitgegeven onder de titel In Dépôt. Dagboek uit Westerbork, dat een indringende blik biedt op het dagelijks leven in kamp Westerbork.

Na het laatste transport bleven er 500 gevangenen achter in het kamp, waaronder de Joodse kampleiding. In de laatste oorlogsmaanden groeide hun aantal tot 876, waaronder bijvoorbeeld ontdekte onderduikers. Hoewel het gevaar van deportatie na 13 september 1944 was geweken, bleef de angst er voor tot aan de bevrijding bestaan. Op 12 april 1945 werden deze 876 Joodse gevangenen bevrijd door de Canadezen. 

Bij de bevrijding renden de Joodse gevangenen de Canadezen tegemoet. De Canadezen deelden sigaretten en chocolade uit, maar daarna moesten de bewoners terug naar het kamp en daar tot nader order blijven, omdat de omgeving van het kamp nog te gevaarlijk was en gecompromitteerde personen in het kamp die met de Duitsers hadden samengewerkt eerst moesten worden opgepakt en verhoord. De Royal Hamilton Infanterie nam het gezag over en de wachttorens werden bemand met mensen van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten, die onder gezag van prins-gemaal Bernhard van Lippe-Biesterfeld stonden. De Canadezen trokken de volgende dag verder richting Assen.

In 2008 volgde Jan Dokter het spoor van zijn familieleden, die in 1943 per trein van Amsterdam naar Kamp Westerbork in Drenthe werden afgevoerd en niet meer terugkeerden. Hij liep in vier aaneengesloten dagen van de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam naar voormalig Kamp Westerbork. Zijn initiatief was de basis voor het ontstaan van het Westerborkpad, een 336 km lange route van Amsterdam naar Herinneringscentrum Kamp Westerbork, zo dicht mogelijk langs het spoor. 

In de aanloop naar 12 april 2020, de dag dat Kamp Westerbork 75 jaar geleden bevrijd werd, loopt uw redacteur het Westerborkpad, een herinneringsroute in het spoor van de Jodenvervolging, vanaf de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam, naar Kamp Westerbork. In deze special, die per etappe zal worden aangevuld, neemt ze jullie aan de hand van een fotoverslag mee langs het pad. 

Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:15:15 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425227
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg)

Hoewel het pad officieel begint bij de Hollandsche Schouwburg, begint het Westerborkpad met een proloog die start bij het Centraal Station in Amsterdam. De route van ongeveer 6,5 km voert langs de vele grachten onder meer langs het Anne Frank huis en het monument van Jan Wolkers dat 'de hemel na Auschwitz nooit meer ongeschonden is'.

Lengte van deze etappe: Volgens Wandelnet circa 6,5 km, volgens mijn GPS tussen de 7,5 en 8 km. 

Een foto impressie van de route:

Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)




[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:32:47 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:16:00 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425241
Etappe 1: Hollandsche Schouwburg - Station Diemen

Vanaf de Hollandsche Schouwburg vervolgen we de route richting Diemen. Het eerste wat we tegenkomen is een monument ter nagedachtenis aan Gerrit van der Veen, een Nederlandse verzetsstrijder. Hij zette de Persoonsbewijzencentrale op, waar mensen een persoonsbewijs konden bestellen. Dit werd gedaan door leden van Groep 2000, waar Van der Veen zelf lid van was. Er zijn ongeveer 80.000 persoonsbewijzen op deze manier gemaakt op de drukkerij van Frans Duwaer. Tijdens de oorlog hebben dankzij deze activiteiten duizenden mensen arrestatie door de bezetter weten te ontlopen.

De route vervolgt door het Oosterpark richting de Transvaalbuurt. Destijds ook wel de concentratiebuurt genoemd. Door de 'gunstige' ligging was het voor de bezetters makkelijk om Joden in deze buurt te verzamelen en ze via station Muiderpoort op transport naar Kamp Westerbork te zetten. Op de hoek van het Transvaalplein is er een Jodenster geplaatst ter nagedachtenis. Op station Muiderpoort herinnert slechts een klein monument aan de transporten, en je moet goed zoeken wil je hem vinden.

Vanaf Muiderpoort lopen we door richting station Diemen, waar we onderweg nog een Joodse begraafplaats van voor de eerste wereldoorlog tegenkomen. Tot slot komen we nog een fraaie fietsbrug tegen, die door middel van een kunstgreep zó geplaatst is dat de gemeente Diemen, die tegen de komst van de brug was, geen bezwaar kon maken, omdat hij binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen geplaatst werd.

Lengte van deze etappe: volgens wandelnet 8,4 km, volgens mijn GPS tussen de 9 en 10 km. 

Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)

Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)



[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:35:42 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:16:48 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425257
Etappe 2: Station Diemen - Station Weesp

Dit deel van het pad is niet geschikt voor mensen die bang zijn voor honden; een groot gedeelte voert namelijk door het Diemerbos, wat een vrijplaats is voor loslopende honden. Je komt ze dan ook veelvuldig tegen. Verder is deze etappe voornamelijk genieten van weidse uitzichten en prachtige tot prehistorische natuur. De route voert vanaf station Diemen dwars door Diemen naar het Diemerbos, waarna je langs de Gaasp via het Spoorpad (hele toepasselijk naam, het is namelijk een fietspad dat aan de spoorbrug vastzit) het Amsterdam-Rijnkanaal oversteekt, en daarna in vrijwel rechte lijn naar Station Weesp wandelt.

Vaak hou ik via Facebook mijn familie en vrienden op de hoogte waar ik aan het wandelen ben, en zo ook tijdens deze wandeling. Nou heb ik behoorlijk hoogtevrees, dus toen ik de spoorbrug in de verte zag opdoemen werd ik al bang en een snelle blik op de routekaart bevestigde mijn angst: ik moest er overheen. De gruwel! Toch probeerde ik het voor mezelf te relativeren: ik stond voor die brug met de keuze terug te gaan. De honderdduizend joden die richting Westerbork werden gedeporteerd hadden geen keuze en hen wachtte een zekere dood. Ik zou het lopen over die brug wel overleven, ondanks mijn hoogtevrees. Ik liep dus gewoon door.

Bij het naderen van de brug plaatste ik een foto op Facebook met daarbij de tekst: 'Het was fijn jullie gekend te hebben'. (Zie deze screendump) Niet zo heel handig bij een foto van een spoorbrug over een kanaal heen Ik werd dan ook al vrijwel direct geappt met de melding dat ik een knurft was om dat zo te plaatsen en dat mijn tante wilde weten wat ik van plan was. Nadat ze gerustgesteld was, ben ik, slap van het lachen om mijn stommiteit, de rest van de brug afgelopen, waarbij ik geen moment meer aan m'n hoogtevrees gedacht heb. Helaas heb ik er na de brug ook niet meer aan gedacht om nog foto's te maken, maar goed, dat was toch een vrij saai stuk.

Afstand van deze etappe: volgens wandelnet 10,8 km, volgens mijn GPS rond de 11 km 

Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)



[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:39:16 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:17:26 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425277
Etappe 3: Station Weesp - Muiderberg

Vanaf station Weesp loop je door de stad eerst langs de Joodse Synagoge, waarna je om het Torenfort Ossenmarkt heenwandelt. Hier vind je ook een oorlogsmonument, ontworpen door Lidi van Mourik Broekman. Op een plaquette staan de namen van de mensen die op transport werden gesteld en in welk vernietigingskamp zij zijn omgekomen. We vervolgen onze weg langs de Lange Muiderweg, richting Muiden. Kronkelend langs de Vecht, heb je soms niet eens door dat je langs het water loopt, de woonboten belemmeren het zicht op de Vecht.

In Muiden kom je eerst lang het Muizenfort, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, en vanuit hier gaan we over de dijk richting Muiderberg. Hier zie je aan de overkant het Muiderslot liggen, Dit stuk van de etappe was behoorlijk ploeteren, want het was behoorlijk drassig allemaal, en een andere wandelaar die dezelfde route liep merkte dan ook op dat het een slecht pad was, waarop ik opmerkte dat als je bang voor vieze schoenen was, niet moest gaan wandelen. (En smerig waren m'n schoenen!) Ergens halverwege de dijk richting Muiderberg komen we nog een rijksmonument tegen: een voormalige tankhindernis, een aspergeversperring aangevuld met een drakentandversperring, gebouwd gedurende de mobilisatieperiode 1939-1940.

Aan het eind van deze etappe kom je nog langs het echobos waarna de route eindigt bij de Joodse begraafplaats in Muiderberg. Er liggen naar schatting 45.000 duizend Joden begraven, en op het terrein bevindt zich onder andere een monument ter nagedachtis aan de slachtoffers van de holocaust.

Afstand van deze etappe: volgens Wandelnet 10,7 km, volgens mijn GPS 12 km 

Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)



[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:41:33 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:18:12 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425295
Etappe 4: Muiderberg - Naarden-Bussum

We vervolgen onze route vanaf de Joodse begraafplaats richting het Naardermeer. Onderweg komen we de Hakkelaarsbrug tegen en lopen we via de De Goog naar het Naardermeer. Hoewel ik een trap naar beneden kon nemen schreef de route voor dat ik via de weg een rondje moest lopen, dus deed ik dat. Eenmaal aangekomen bij het Naardermeer gaan we het begrazingsgebied in, waarbij er gewaarschuwd wordt afstand te houden van grote grazers. Gelukkig kwam ik er maar twee tegen die ook nog netjes voor me uit de weg gingen toen ik aankwam .

Al snel kwam ik de volgende uitdaging tegen: ik moest een smalle loopplank over om de route te kunnen vervolgen. Twijfel sloeg toe: stuk van de route afwijken en veilig het verharde pad volgen of toch die loopplank over en de officiele route volgen? Ook hier woog de overweging dat de duizenden Joden in de Tweede Wereldoorlog geen keuze hadden zwaarder dan mijn angst en dus ben ik, jawel, op handen en knieeën die loopplank overgestoken.

Al snel bleek het de moeite waard geweest te zijn; je wandelt door een prachtige omgeving met een schitterend uitzicht op het Naardermeer. Daarna komen we langs 'de machine' een fraai monumentaal pand dat vroeger dienst deed als stoomgemaal. Als we doorlopen passeren we huisje 'De Elshof' waarna we zoetjesaan in de buurt van de eindbestemming van deze etappe komen: station Naarden-Bussum.

Afstand van deze etappe: volgens wandelnet 8,9 km, volgens mijn GPS 10,7 km 

Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)

Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)



[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:44:11 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 februari 2020 @ 14:29:20 #7
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_191425519
Top bezig DJMO. ^O^ Erg interessant.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 9 februari 2020 @ 14:48:51 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_191425890
_O_
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 15:15:49 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191426346
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Cobra4 het volgende:
Top bezig DJMO. ^O^ Erg interessant.
Zeker interessant, vooral omdat je tijdens zo'n tocht toch meer stilstaat bij monumenten waar je normaal gewoon aan voorbij loopt, of niet eens in de buurt komt zoals die voormalige tankhindernis bijvoorbeeld.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191427748
Wauw, mooi!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 16:37:15 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191427959
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:25 schreef soapie het volgende:
Wauw, mooi!
Dank je; inmiddels heb ik etappe vijf ook gelopen, maar die moet ik nog uitwerken. Er gaat behoorlijk wat tijd/werk inzitten; het reizen van en naar de start/eindpunten; het lopen zelf, het uitzoeken van de foto's, het opzoeken van bijbehorende informatie, het uitschrijven van de tekst etc, maar al met al vind ik het erg leuk om te doen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191428709
Wat een gaaf project _O_
Spoilers!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:29:02 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191428783
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een gaaf project _O_
Ja, toen ik na een tip van @Postbus100 begon met deze route ontstond tijdens de eerste twee kilometers van de proloog al het idee om het vast te leggen in woord en beeld. Ik hoop hiermee een stukje bewustwording door te geven aan de generatie na mij
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191428853
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:29 schreef DJMO het volgende:

Ja, toen ik na een tip van @:Postbus100 begon met deze route ontstond tijdens de eerste twee kilometers van de proloog al het idee om het vast te leggen in woord en beeld. Ik hoop hiermee een stukje bewustwording door te geven aan de generatie na mij
Heel goed! Heel interessant, ik volg het graag.
Top dat je dit doet.
  zondag 9 februari 2020 @ 17:37:07 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191428901
Mooi initiatief.
Ik ben er zelf nooit geweest. Komt voor mij te dichtbij.
Het grootste deel van mijn vermoorde familie heeft er gezeten en mijn moeder is er zelfs met iemand getrouwd, voordat ze verder op transport naar andere echte concentratiekampen ging.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_191428907
Heel tof! O+

(En herkenbare punten :P )
Somebody that I used to know
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:40:27 #17
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191428946
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:37 schreef golfer het volgende:
Mooi initiatief.
Ik ben er zelf nooit geweest. Komt voor mij te dichtbij.
Het grootste deel van mijn vermoorde familie heeft er gezeten en mijn moeder is er zelfs met iemand getrouwd, voordat ze verder op transport naar andere echte concentratiekampen ging.
Ik maak uit je reactie op dat zij het dus wel heeft overleefd? Heeft ze er wel eens iets over verteld ? Als je geen antwoord wil of kunt geven, of dat liever in PM doet snap ik dat ook prima hoor!
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 9 februari 2020 @ 17:45:10 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191429005
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:40 schreef DJMO het volgende:

Ik maak uit je reactie op dat zij het dus wel heeft overleefd? Heeft ze er wel eens iets over verteld ? Als je geen antwoord wil of kunt geven, of dat liever in PM doet snap ik dat ook prima hoor!
Ja, zij heeft als enige in haar familie ook o.a. Auschwitz overleefd en ik weet er vrij veel van, maar ga dat niet verder hier openbaar delen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:45:34 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191429011
quote:
2s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:37 schreef Postbus100 het volgende:
Heel tof! O+

(En herkenbare punten :P )
Ik ben nog steeds blij met je tip over dit pad. Het leert me niet alleen heel veel over de Jodenvervolging zelf, maar laat me zo nu en dan ook over m'n eigen grenzen heengaan (brug, loopplank, situaties die ik onder normale omstandigheden uit de weg ga). En nu zijn zo'n brug en loopplank voor veel mensen een futiliteit, maar ik ben op zo'n moment gewoon écht bang. Maar als ik dan bedenk dat de Joden in de oorlog geen keuze hadden en vrijwel zeker hun dood tegemoet gingen, is het ineens een stuk makkelijker om daar overheen te stappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 18:01:02 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:47:13 #20
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191429040
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, zij heeft als enige in haar familie ook o.a. Auschwitz overleefd en ik weet er vrij veel van, maar ga dat niet verder hier openbaar delen.
Heb ik alle respect voor !
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 9 februari 2020 @ 17:54:22 #21
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_191429152
Mooi topic. Tvp.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_191429238
Heel mooi, DJMO _O_
  zondag 9 februari 2020 @ 18:17:52 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191429583
Interessant. Als wandelaar ook maar eens op mijn lijstje zetten
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 18:48:37 #24
236264 crew  capricia
pi_191430161
Wat een mooi en interessant topic!
Ik ga zeker hier wat mee doen.
Dank je DJMO. O+
Definitely not CIA
pi_191430341
Gaaf. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_191430353
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:45 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds blij met je tip over dit pad. Het leert me niet alleen heel veel over de Jodenvervolging zelf, maar laat me zo nu en dan ook over m'n eigen grenzen heengaan (brug, loopplank, situaties die ik onder normale omstandigheden uit de weg ga). En nu zijn zo'n brug en loopplank voor veel mensen een futiliteit, maar ik ben op zo'n moment gewoon écht bang. Maar als ik dan bedank dat de Joden in de oorlog geen keuze hadden en vrijwel zeker hun dood tegemoet gingen, is het ineens een stuk makkelijker om daar overheen te stappen.
Graag gedaan, fijn dat het je zo goed bevalt! (ik bedoel: het kan ook tegenvallen of dat je het toch niet zo leuk vindt :+ )

En ik ben natuurlijk heel benieuwd naar je blogs O+ Nogmaals veel herkenbare punten, al is het alweer een paar jaar geleden dat ik het begin liep. Ik vond het gewoon tof om Nederland te doorkruisen, en vond het indrukwekkend dat het dan langs een heel aantal gedenkplaatsen en markeringspunten van de oorlog gaat. Ik wens je een mooie tocht toe :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Postbus100 op 09-02-2020 19:08:07 ]
Somebody that I used to know
pi_191430709
Leuk! Ik zou het handig vinden als je de lengte van de etappe zou vermelden
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 19:22:38 #28
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191430770
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Leuk! Ik zou het handig vinden als je de lengte van de etappe zou vermelden
Thanks voor de tip, zal ik morgen in de loop van de dag even toevoegen (per etappe). Het is alleen wel zo dat mijn GPS tracker op m'n foon gemiddeld een km meer meet dan dat de route op wandelnet aangeeft.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191430847
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:22 schreef DJMO het volgende:

[..]

Thanks voor de tip, zal ik morgen in de loop van de dag even toevoegen (per etappe). Het is alleen wel zo dat mijn GPS tracker op m'n foon gemiddeld een km meer meet dan dat de route op wandelnet aangeeft.
Ja dat ken ik idd. Komt ook niet op de meter nauwkeurig :) De km opgave van wandelnet is al prima
Ik heb een beperking qua kilometers die ik kan afleggen, en ik ben gewoon benieuwd of er nog leuke trajecten voorbij gaan komen om zelf te lopen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 19:31:09 #30
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191430912
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ja dat ken ik idd. Komt ook niet op de meter nauwkeurig :) De km opgave van wandelnet is al prima
Ik heb een beperking qua kilometers die ik kan afleggen, en ik ben gewoon benieuwd of er nog leuke trajecten voorbij gaan komen om zelf te lopen.
Volgens wandelnet is de proloog 6,5 km, volgens mijn GPS zo'n 7,5 tot 8 km. Het scheelt dus behoorlijk :o

-edit- afstanden toegevoegd, zowel de schatting van wandelnet als de meting van m'n eigen GPS.

[ Bericht 10% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:45:05 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_191434972
Mijn complimenten!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191436133
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ja dat ken ik idd. Komt ook niet op de meter nauwkeurig :) De km opgave van wandelnet is al prima
Ik heb een beperking qua kilometers die ik kan afleggen, en ik ben gewoon benieuwd of er nog leuke trajecten voorbij gaan komen om zelf te lopen.
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

Volgens wandelnet is de proloog 6,5 km, volgens mijn GPS zo'n 7,5 tot 8 km. Het scheelt dus behoorlijk :o

-edit- afstanden toegevoegd, zowel de schatting van wandelnet als de meting van m'n eigen GPS.
Als jullie het beiden ècht precies willen weten (niet dus :+ ), dan kan je de route ook uittekenen op afstandmeten.nl. Als je links bovenin de kaart de legenda openklikt, kan je 'OpenWalks' aanvinken. Nu komen alle wandelroutes in Nederland zichtbaar, zo ook de route van het Westerborkpad. En dan kan je de digitale meetlat ernaast leggen :).
Somebody that I used to know
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 06:38:59 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191436659
quote:
3s.gif Op maandag 10 februari 2020 04:25 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

[..]

Als jullie het beiden ècht precies willen weten (niet dus :+ ), dan kan je de route ook uittekenen op afstandmeten.nl. Als je links bovenin de kaart de legenda openklikt, kan je 'OpenWalks' aanvinken. Nu komen alle wandelroutes in Nederland zichtbaar, zo ook de route van het Westerborkpad. En dan kan je de digitale meetlat ernaast leggen :).
meh ik ga er wel vanuit dat ik gewoon een km bij die van wandelnet moet optellen, dan kom ik wel uit ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 07:59:41 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437018
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

Volgens wandelnet is de proloog 6,5 km, volgens mijn GPS zo'n 7,5 tot 8 km. Het scheelt dus behoorlijk :o

-edit- afstanden toegevoegd, zowel de schatting van wandelnet als de meting van m'n eigen GPS.
Was he dronken, dat je zo slingerde? ;)

Mooi initiatief en interessant om het hier te delen. Nou geweten dat er al vanaf september '44 geen transporten meer plaats vonden. Gaven de Duitsers prioriteit aan zichzelf verdedigen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 10 februari 2020 @ 08:18:30 #35
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_191437133
Ik denk eerder dat de reden daarvan was dat er vrijwel geen treinen meer reden. In september 1944 legde het NS-personeel massaal het werk neer en daarbij waren de geallieerden in die tijd heer en meester in de lucht en die schoten op elke trein die ze maar zagen.
pi_191437344
Prachtig gedaan.

^O^
pi_191437453
Boeiend om deze tocht te volgen. Mijn opa is omgekomen in Westerbork
Als je bij iedereen in de smaak wilt vallen moet je banketbakker worden.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 09:09:50 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191437517
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 07:59 schreef derLudolf het volgende:
Was he dronken, dat je zo slingerde?
GPS zegt het al he: Global Positioning System . Global, dus kan licht afwijken.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 09:31:04 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437738
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:18 schreef qltel het volgende:
Ik denk eerder dat de reden daarvan was dat er vrijwel geen treinen meer reden. In september 1944 legde het NS-personeel massaal het werk neer en daarbij waren de geallieerden in die tijd heer en meester in de lucht en die schoten op elke trein die ze maar zagen.
Aha, vandaar. Dat wist ik niet
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 10:01:10 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191438068
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, vandaar. Dat wist ik niet
Toch bleef het uitvoeren van de endlosung top prioriteit houden zelfs op militaire transporten had dat voorrang. En concentratie kampen die door bijvoorbeeld de oprukkende Russen dreigde bevrijd te worden daar moesten de Joden en de anderen lopend het kamp verlaten. Of werden de kampbewoners alsnog vermoord en de kampen vernietigd waar mogelijk. Veel kampen bleven zover mogelijk gewoon in bedrijf.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:26:10 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191439710
Overigens was het nooit de bedoeling dat dit kamp bij Hooghalen (mede) zou gebouwd worden door Duitstalige Joodse vluchtelingen.
In eerste instantie zou er in de buurt van Apeldoorn een kamp komen, maar de toenmalige koningin Wilhelmina (die niet erg Joodsgezind was) protesteerde daartegen. Zij vond dat teveel 'in haar achtertuin'. (van Paleis t 'Loo).

Sowieso waren die Joodse vluchtelingen niet zo welkom in Nederland: Daags na de Reichskristallnacht in 1938, stuurt de Nederlandse Minister van Justitie Goseling een circulaire naar de Marechaussee. “In verband met den toestand in Duitsland is een nadere toestrooming van Joodse vluchtelingen naar ons land te verwachten… In het algemeen dient de grens … ook voor deze nieuwe vluchtelingen gesloten te blijven.”

Bron: https://anderetijden.nl/p(...)wenste-vreemdelingen
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 10 februari 2020 @ 15:21:32 #42
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191441655
Momenteel loopt mijn echtgenote deze route ook, veel soortgelijke foto's van ook door haar bezochte lokaties vind ik in dit topic terug. Vandaag loopt ze het stuk Muiderberg - Naarden.
Ik blijf dit dus even voor haar volgen...

Volg de prikkeldraadjes... 8-)

  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 15:47:48 #43
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191441946
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:21 schreef MadMaster het volgende:
Momenteel loopt mijn echtgenote deze route ook, veel soortgelijke foto's van ook door haar bezochte lokaties vind ik in dit topic terug. Vandaag loopt ze het stuk Muiderberg - Naarden.
Ik blijf dit dus even voor haar volgen...

Volg de prikkeldraadjes... 8-)

[ afbeelding ]
Ik ben inmiddels op Hilversum sportpark, ga hier woensdag verder met etappe 7.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Miss 200.000.000! maandag 10 februari 2020 @ 15:59:42 #44
367000 roos94
pi_191442083
Tvp
  maandag 10 februari 2020 @ 17:29:29 #45
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443279
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:47 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels op Hilversum sportpark, ga hier woensdag verder met etappe 7.
Hoe is jouw wandeltactiek?
Loop je de route in één keer met wat wat rustdagen tussendoor of...?

Mijn echtgenote loopt elke maandag een etappe.
Daarbij reist ze per OV of auto naar de volgende etappe, loopt de aangegeven route en gaat dan weer met het OV terug naar het beginpunt van de etappe.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 17:38:24 #46
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191443379
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoe is jouw wandeltactiek?
Loop je de route in één keer met wat wat rustdagen tussendoor of...?

Mijn echtgenote loopt elke maandag een etappe.
Daarbij reist ze per OV of auto naar de volgende etappe, loopt de aangegeven route en gaat dan weer met het OV terug naar het beginpunt van de etappe.
Ik heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van de NS. Zo heb ik dus bv etappe 0 en 1 achter elkaar gelopen, en weesp/Muiderberg/Naarden-Bussum ook, zodat ik bij een station zou eindigen. Waar mogelijk combineer ik etappes, soms juist bewust niet om dan de volgende etappes weer te kunnen combineren. Rustdagen heb ik in principe niet nodig, ben gewend aan het dagelijks rond de 15 km wandelen, met uitschieters tot twintig per dag.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 10 februari 2020 @ 17:47:54 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443512
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:38 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van de NS. Zo heb ik dus bv etappe 0 en 1 achter elkaar gelopen, en weesp/Muiderberg/Naarden-Bussum ook, zodat ik bij een station zou eindigen. Waar mogelijk combineer ik etappes, soms juist bewust niet om dan de volgende etappes weer te kunnen combineren. Rustdagen heb ik in principe niet nodig, ben gewend aan het dagelijks rond de 15 km wandelen, met uitschieters tot twintig per dag.
Duidelijk.
Mijn echtgenote heeft vorige week Diemen - Weesp - Muiden gelopen en is dus afgeweken van de voorgeschreven routes. Vandaag is ze vanuit Muiden via Muiderberg naar Naarden gelopen. Ze is ook wel wat gewend qua afstanden lopen.

Binnen hoeveel tijd wil je de hele route gelopen hebben?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 17:50:25 #48
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191443547
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Duidelijk.
Mijn echtgenote heeft vorige week Diemen - Weesp - Muiden gelopen en is dus afgeweken van de voorgeschreven routes. Vandaag is ze vanuit Muiden via Muiderberg naar Naarden gelopen. Ze is ook wel wat gewend qua afstanden lopen.

Binnen hoeveel tijd wil je de hele route gelopen hebben?
Kamp Westerbork werd op 12 april bevrijd, dit jaar 75 geleden. Ik wil de laatste etappe voor of misschien wel op die dag zelf lopen. Binnen twee maanden dus.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 10 februari 2020 @ 17:55:32 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443608
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef DJMO het volgende:

[..]

Kamp Westerbork werd op 12 april bevrijd, dit jaar 75 geleden. Ik wil de laatste etappe voor of misschien wel op die dag zelf lopen. Binnen twee maanden dus.
Een mooie streefdatum.
Succes en ik blijf je reis volgen...
  maandag 10 februari 2020 @ 18:32:49 #50
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191444116
Wat een goed idee, DJMO ^O^
Ik had geen idee van het bestaan van het Westerborkpad. Heel interessant. Ik ben in oktober nog in Westerbork geweest en het maakte toch echt wel weer indruk op me. Het was ook erg druk trouwens, met veel kinderen/jongeren (herfstvakantie). Dat vond ik ook erg positief om te zien.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191445046
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef DJMO het volgende:

[..]

Kamp Westerbork werd op 12 april bevrijd, dit jaar 75 geleden. Ik wil de laatste etappe voor of misschien wel op die dag zelf lopen. Binnen twee maanden dus.
:*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')